1,056 views
پیشینه تحقیق روغن موتور مستعمل و فرایند رنگ بری روغنها و جذب سطحی در فرایند رنگبری و روشهای پاکسازی خاکهای آلوده به روغن دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱٫۱مقدمه۴
۱٫۲خصوصیات روغنموتور مستعمل۵
۱٫۳معرفی فرایند رنگبری روغنها۶
۱٫۳٫۱عوامل مؤثر در رنگبری روغنها۷
۱٫۴جذب سطحی در فرایند رنگبری۹
۱٫۴٫۱انواع جاذبهای مورد استفاده در فرایند رنگبری۹
۱٫۴٫۲مقایسه مواد رنگبر۱۵
۱٫۴٫۳سیستمهای مختلف اندازهگیری رنگ روغنها۱۵
۱٫۵روشهای پاکسازی خاکهای آلوده به روغن۱۷
۱٫۵٫۱اصلاح شیمیایی۱۹
۱٫۵٫۲اصلاح فیزیکی۲۴
۱٫۶طراحی آزمایشهای اصلی با استفاده از روش آماری۲۷
۱٫۶٫۱روش طراحی آزمایش۲۷
۱٫۶٫۲کاربردهای طراحی آزمایش۲۸
۱٫۶٫۳مراحل طراحی آزمایش۲۸
۱٫۶٫۴بهینهسازی فرآیند۲۹
۱٫۶٫۵طراحی به روش RSM30
۱٫۷مروری بر مطالعات انجام شده۳۵
۱٫۸منابع و مراجع۴۱
[۱] امیری، ا.، «بازیافت روغنموتور مستعمل در ایران و مقایسه آن با روشهای نوین زیستمحیطی- مطالعه موردی»، پنجمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیطزیست، انجمن مهندسی محیطزیست تهران، ایران، ۱۳۹۰
[۲] سیدحسین میرنظامی ضیابری، «تصفیه روغن و تولید مارگارین»، انتشارات مرسا، صفحات ۶۵-۴۱، ۱۳۷۵
[۳] هوی، وای. اچ، «چربی ها و روغن های خوراکی»، ترجمه فرشته مالک، انتشارات فرهنگ و قلم، صفحات ۲۵۷-۲۱۱، ۱۳۷۹
[۴] هام، و. و همیلتون، ر، «فرآوری روغن های خوراکی». چاپ اول، ترجمه مهدی کدیور، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، صفحات ۱۳۳-۸۱، ۱۳۸۶
[۵] غفاری. الف.، «تعیین پارامتر های بهینه در تصفیه شیرابه مراکز دفن به روش فتوفنتون و به کمک رویه پاسخ سطح (مطالعه موردی: مرکز دفن آراد کوه تهران)»، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، بخش مهندسی عمران- محیط زیست، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ۱۳۹۱
[۶] داس، ب. ام.، «اصول مهندسی ژئوتکنیک، مکانیک خاک». جلد اول، ویرایش دوم، ترجمهی شاپور طاحونی، چاپ ششم، موسسهی انتشارات پارس آئین، تهران، صفحات ۱۹-۱، ۱۳۷۹
[۷] طباطبایی، م.، «روسازی راه»، انتشارات مرکز دانشگاهی، ۱۳۶۴
[۸] بوهن، م. ا.،. «شیمی خاک»، چاپ اول، ترجمه حسام مجللی، انتشارات دانشگاه تهران، صفحات ۱۱۵-۷۸، ۱۳۶۶
[۹] قاسمنژاد، م.، «پاکسازی و احیای خاک رنگبر آغشته به روغن خوراکی به وسیله حلالها»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، بخش مهندسی عمران- محیط زیست، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ۱۳۹۲
[۱۰]. ادریسی م., «روش تحقیق تجربی»، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، چاپ اول، ۱۳۸۵
[۱۱] داگلاس سی. مونتگومری، «طراحی و تحلیل آزمایشها»، دانشگاه علم وصنعت ایران، ۱۳۸۶٫
[۱۲] Murthy, V.N.S., “Geotechnical Engineering”, Marcel Dekker, Inc., 2003
[۱۳] Didi, M. A. A., Makhoukhi, B., “Colza oil bleaching through optimized acid activation of bentonite”, Applied Clay Science, pp. 20-28, 2007
[۱۴] Allan, S. H., “Refining and bleaching, in the Bailey’s industrial oil and and fat product”, Hui. Y.H, John Wiley & Sons, new York, pp. 157-213, 1996
[۱۵] Hamilton, R. J, Bhati, A., “Fats and oils. Chemistry technology”, science publishers LTD, Landon, pp. 135-165, 2001
با توجه به میزان بالای دور ریز روغنهای روانکاری در جوامع صنعتی و نیز بهدلیل آثار سوء این قبیل زایدات بر محیطزیست، در سالیان اخیر، الزامات و دستورالعملهای سختگیرانهای در این خصوص، به تصویب مراجع قانونی کشورهای مختلف جهان رسیدهاست. در ادامه به برخی از این قوانین اشاره شدهاست.
اولین قانون اروپا در زمینه مدیریت روغن مستعمل در سال ۱۹۷۵(۷۵/۴۳۹/EC) تدوین گردید که در آن بر الزام کاربرد روشهای مدیریتی دوستدار محیطزیست تأکید شده بود. این قانون از میان روشهای مختلف مدیریتی، بیشتر بر تصفیه مجدد روغن نسبت به روش سوزاندن و استحصال انرژی تأکید دارد. اگرچه قانون مذکور در سال ۱۹۸۷ مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت (۸۷/۱۰۱/EC)، لیکن مطالعات انجامشده حاکی از آن است که اعضای اتحادیه اروپا تمایل چندانی به تصفیه مجدد روغن مستعمل نداشته و روغنهای مستعمل را عمدتاً به عنوان سوخت در صنایع مورد استفاده قرار میدهند [۱].
یکی از روشهایی که امروزه بهطور گستردهای به منظور تصفیه روغن مستعمل در کشورهای صنعتی به کار گرفته میشود، تصفیه روغن مستعمل به کمک حلالها میباشد. این روش بر خلاف روش اسیدشویی که بر پایه واکنشهای شیمیایی استوار است، بر پایه فرایندهای جداسازی فیزیکی- شیمیایی انجام میشود. در این فرایند، بخشهای نامطلوب موجود در روغن مستعمل در حلال حل شده و ناخالصیها از روغن خارج میگردد. اما بخشهای ضروری (بهویژه هیدروکربنهای اصلی روغن پایه) بهصورت یک فاز جداگانه در روغن خروجی باقی میماند. در مقیاس تجاری و صنعتی، از حلالهایی نظیر بوتانول، بوتانون، پروپانول، متیلاتیلکتون (MEK)، استون در این فرایند استفاده میشود. از جمله مواردی که روش استخراج با حلال را از روشهای دیگر متمایز میسازد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بهبود خصوصیات روغن نظیر ویسکوزیته، نقطه اشتعال و نیز پایداری در برابر اکسیداسیون،
راندمان بالا در تولید روغن با کیفیت،
قدرت بالای حلالها در جذب ناخالصیهای موجود در روغن مستعمل،
سهولت جداسازی فاز هیدروگربنها از فاز زایدات و ناخالصیها،
سهولت بازیابی حلال (نقطه جوش حلال همواره پایینتر از نقطه جوش روغن انتخاب میشود)،
ویژگیهای منحصر به فرد حلالها از قبیل پایداری، سمیت پایین، سهولت در جابجایی و کاهش هزینهها.
همچنین، بازیافت روغن و استفاده مجدد از خاک رنگبر، فرصت بزرگی در زمینه صرفهجویی مالی برای کارخانههای صنایع روغن می باشد. دفع رس رنگبر مصرف شده میتواند باعث بروز مشکلات زیستمحیطی شود، که این مشکلات میتواند با خروج روغن از داخل این خاک، حل شود.
در حال حاضر میزان تولید روغن مستعمل در کشورمان در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن در سال برآورد میگردد و روش غالب در بازیابی آن، استفاده از فرایند اسیدشویی و رنگبری به کمک خاک رس میباشد، که بنا به دلایل اقتصادی و تکنولوژیکی همچنان در ایران به عنوان روش غالب بازیافت مورد استفاده قرار میگیرد [۲]. با توجه به این میزان تولید روغن مستعمل در کشور، سالانه حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار تن خاک رس آلوده پساز تصفیه روغن موتور دورریز میشود، که این خاک رس استفاده شده در تصفیه، حاوی ۲۰ هزارتن روغن باقیمانده در خود میباشد. بنابراین، با بازیافت پسماندهای واحدهای تصفیه دوم روغنموتور مستعمل، علاوهبر بازگرداندن میزان قابلتوجهی خاک رس به چرخه صنعت، صرفهجویی در مصرف آن و کاهش هزینههای مربوط به خریداری رس جدید، بر روی مقدار زیادی روغن موجود در آن نیز جداسازی صورت گرفته و حجم زیادی پسماند خطرناک با قابلیت اشتعال خودبهخودی نیز احیا خواهد شد.
در این مقاله سعی بر آن بوده که نخست، با روشن کردن موضوع مورد مطالعه و ارائه توضیح مختصری از فرایند رنگبری روغنها و تبیین دستهبندی انواع خاکها، به ویژگیهای رس به کاربردهشده در این صنایع پرداخته و به تفصیل، انواع روشهای بازیافت پسماند حاصل از تصفیه مجدد روغنها معرفی گردد.
انواع روغنهای روانکاری را میتوان در دو دسته عمده روغن موتور و روغنهای روانکاری صنعتی تقسیمبندی نمود. درصد تقریبی انواع روغن مصرفی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ در جدول ۲-۱ آورده شدهاست. همانطور که در این جدول مشاهده میشود، روغن روانکاری مورد استفاده در اتومبیلها، بخش عمدهای از مصرف روغن را در این کشورها تشکیل میدهد.
عموماً بین ۴۰ تا ۶۸ درصد کل روغن مصرفی در هنگام مصرف در اثر سوختن، تبخیر، باقی ماندن در ظروف نگهداری و … اتلاف شده و بنابراین کل روغن مستعمل قابل جمعآوری، ۳۲ تا ۶۰ درصد کل روغن مصرفی خواهد بود [۱]. عملکرد اصلی روغنموتور، کاهش اصطکاک، جلوگیری از زنگزدگی و فرسایش، انتقال حرارت و حذف ناخالصیها از موتور ماشینآلات میباشد. بهمنظور بهبود خواص طبیعی روغن، در طی فرایند تولید افزودنیهایی نیز بدان اضافه میشوند که کار عمده آنها جلوگیری از اکسیداسیون، ایجاد خواص شوینده، بهبود ویسکوزیته و کاهش نقطه ریزش میباشد [۳].
در طول فعالیت موتور، در اثر ایجاد برخی ناخالصیها خصوصیات اولیه روغن به تدریج از بین خواهد رفت. ناخالصیهای خارجی از هوای محیط با ذرات فلزی موتور وارد روغن میشوند. ناخالصیهای ورودی به روغن ناشیاز عملکرد موتور عبارتند از [۳]: ذرات فلزی ناشیاز فرسایش موتور، ذرات کربنی ناشی از احتراق ناقص سوخت، اکسیدهای فلزی ناشی از خوردگی فلزات، آب نشتی از سیستم خنککننده، بخار آب حاصلاز احتراق سوخت و سوخت یا افزودنیهای سوختی و محصولات آن.
فرایند تصفیه گامی اساسی در تولید روغنهای گیاهی و صنعتی است. فرایندهای موجود در صنعت تصفیه روغنهای گیاهی و صنعتی، شامل مراحل صمغگیری[۱]، خنثیسازی، خشک کردن[۲]، رنگبری، هیدروژناسیون[۳] و بیبو سازی[۴] میباشد که با توجه به نوع روغن، احتمال دارد برخی از این مراحل حذف و یا تشدید گردد. در این میان، فرایند رنگبری روغن، از مهمترین بخشهاست که رنگبری حرارتی، اکسیداسیون شیمیایی و جذب سطحی، انواع روشهای مورد استفاده در این بخش را تشکیل میدهند. رنگبری با جذب سطحی، رایجترین روش بوده که این فرایند، شامل حذف مواد رنگی محلول یا کلوئیدی پراکنده در روغن میباشد.
در طی این فرآیند، روغن در تماس با یک مادهی دارای سطح فعال که وظیفه ی جذب ذرات نامطلوب را دارد، قرار گرفته و پساز فیلتر شدن جاذب و ذرات جذبشده، با رنگی مطلوب از کارخانه خارج میگردد. علاوه بر اصلاح رنگ روغن در این مرحله، رنگبری سبب بهبود ظاهر، عطر و ثبات روغن، و در مورد روغنهای گیاهی، طعم و مزه آن میگردد.
ویژگیهای منحصربه فرد خاک رس موجب شدهاست که از این خاک به صورت گستردهای در صنعت استفاده شود. قیمت پایین، دسترسی آسان و اثربخشی بالا ازجمله عواملی است که از خاک رس بهعنوان جاذب در تصفیه روغنهای گیاهی و صنعتی استفاده شود. ویژگیهای بافتی و شیمیایی رس، نقش مهمی در کاربرد این خاک در صنعت رنگبری روغنها دارد. در واقع خاک رس، پرکاربردترین جاذب مورد استفاده در این مرحله است، که نسبت به سایر جاذبها مانند کربن فعال و مواد سیلیکاتی، دارای عملکرد بهتر و قیمت پایینتر میباشد. خاک رس رنگبر، موجب تغییر رنگ روغن به رنگ روشن، حذف رنگدانهها و ناخالصیهایی از قبیل مواد صابونی، فسفولیپیدها، اکسیدها و پلیآروماتیکها بدون بروز تغییرات شیمیایی در روغن، میشود. میتوان بهمنظور بالا بردن خواص فیزیکی و شیمیایی خاک رس رنگبر، آنرا بهوسیلهی اسید، باز و یا سورفکتانتهای تجاری، فعال کرد. در طول فرایند احیا، بهمنظور حصول خواص مطلوب در رنگبری، ویژگیهای ساختاری و بافتی رس و کانیهای رس را بهصورت کنترلشده تغییر میدهند، که روشهای مختلفی از جمله فعالسازی اسیدی، بازی، آلی، پیلارینگ و حرارتی در بهبود کارکرد دو عامل فوق تأثیر فراوانی دارد [۵].
[۱] Degunning stage
[۲] Drying stage
[۳] Hydrogenation
[۴] Deodorization
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر