تحقیق روغن‏ موتور مستعمل و فرایند رنگ بری روغن‏ها و جذب سطحی در فرایند رنگبری و روش‏های پاکسازی خاک‏های آلوده به روغن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روغن‏ موتور مستعمل و فرایند رنگ بری روغن‏ها و جذب سطحی در فرایند رنگبری و روش‏های پاکسازی خاک‏های آلوده به روغن دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱٫۱مقدمه۴
۱٫۲خصوصیات روغن‏موتور مستعمل۵
۱٫۳معرفی فرایند رنگبری روغن‏ها۶
۱٫۳٫۱عوامل مؤثر در رنگبری روغن‏ها۷
۱٫۴جذب سطحی در فرایند رنگبری۹
۱٫۴٫۱انواع جاذبهای مورد استفاده در فرایند رنگبری۹
۱٫۴٫۲مقایسه مواد رنگبر۱۵
۱٫۴٫۳سیستمهای مختلف اندازهگیری رنگ روغنها۱۵
۱٫۵روش‏های پاکسازی خاک‏های آلوده به روغن۱۷
۱٫۵٫۱اصلاح شیمیایی۱۹
۱٫۵٫۲اصلاح فیزیکی۲۴
۱٫۶طراحی آزمایش‏های اصلی با استفاده از روش آماری۲۷
۱٫۶٫۱روش طراحی آزمایش۲۷
۱٫۶٫۲کاربردهای طراحی آزمایش۲۸
۱٫۶٫۳مراحل طراحی آزمایش۲۸
۱٫۶٫۴بهینه‏سازی فرآیند۲۹
۱٫۶٫۵طراحی به روش RSM30
۱٫۷مروری بر مطالعات انجام شده۳۵
۱٫۸منابع و مراجع۴۱

منابع

[۱] امیری، ا.، «بازیافت روغن‏موتور مستعمل در ایران و مقایسه آن با روش‌های نوین زیست‌محیطی- مطالعه موردی»، پنجمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط‏زیست، انجمن مهندسی محیط‏زیست تهران، ایران، ۱۳۹۰

[۲] سیدحسین میرنظامی ضیابری، «تصفیه روغن و تولید مارگارین»، انتشارات مرسا، صفحات ۶۵-۴۱، ۱۳۷۵

[۳] هوی، وای. اچ، «چربی ها و روغن های خوراکی»، ترجمه فرشته مالک، انتشارات فرهنگ و قلم، صفحات ۲۵۷-۲۱۱، ۱۳۷۹

[۴] هام، و. و همیلتون، ر، «فرآوری روغن های خوراکی». چاپ اول، ترجمه مهدی کدیور، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، صفحات ۱۳۳-۸۱، ۱۳۸۶

[۵] غفاری. الف.، «تعیین پارامتر های بهینه در تصفیه شیرابه مراکز دفن به روش فتوفنتون و به کمک رویه پاسخ سطح (مطالعه موردی: مرکز دفن آراد کوه تهران)»، پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، بخش مهندسی عمران- محیط زیست، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ۱۳۹۱

[۶] داس، ب. ام.، «اصول مهندسی ژئوتکنیک، مکانیک خاک». جلد اول، ویرایش دوم، ترجمه­ی شاپور طاحونی، چاپ ششم، موسسه­ی انتشارات پارس آئین، تهران، صفحات ۱۹-۱، ۱۳۷۹

[۷] طباطبایی، م.، «روسازی راه»، انتشارات مرکز دانشگاهی، ۱۳۶۴

[۸] بوهن، م. ا.،. «شیمی خاک»، چاپ اول، ترجمه حسام مجللی، انتشارات دانشگاه تهران، صفحات ۱۱۵-۷۸، ۱۳۶۶

[۹] قاسم‏نژاد، م.، «پاکسازی و احیای خاک رنگبر آغشته به روغن خوراکی به وسیله حلال­ها»، پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، بخش مهندسی عمران- محیط زیست، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ۱۳۹۲

[۱۰]. ادریسی م., «روش تحقیق تجربی»، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، چاپ اول، ۱۳۸۵

[۱۱] داگلاس سی. مونتگومری، «طراحی و تحلیل آزمایش‏ها»، دانشگاه علم وصنعت ایران، ۱۳۸۶٫

[۱۲] Murthy, V.N.S., “Geotechnical Engineering”, Marcel Dekker, Inc., 2003

[۱۳]  Didi, M. A. A., Makhoukhi, B., “Colza oil bleaching through optimized acid activation of bentonite”, Applied Clay Science, pp. 20-28, 2007

[۱۴] Allan, S. H., “Refining and bleaching, in the Bailey’s industrial oil and and fat product”, Hui. Y.H, John Wiley & Sons, new York, pp. 157-213, 1996

[۱۵] Hamilton, R. J, Bhati, A., “Fats and oils. Chemistry technology”, science publishers LTD, Landon, pp. 135-165, 2001

۱٫۱  مقدمه

با توجه به میزان بالای دور ریز روغن‌های روانکاری در جوامع صنعتی و نیز به‏دلیل آثار سوء این قبیل زایدات بر محیط‌زیست، در سالیان اخیر، الزامات و دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای در این خصوص، به تصویب مراجع قانونی کشورهای مختلف جهان رسیده‏است. در ادامه به برخی از این قوانین اشاره شده‏است.

اولین قانون اروپا در زمینه مدیریت روغن مستعمل در سال ۱۹۷۵(۷۵/۴۳۹/EC) تدوین گردید که در آن بر الزام کاربرد روش‌های مدیریتی دوستدار محیط‌زیست تأکید شده بود. این قانون از میان روش‌های مختلف مدیریتی، بیشتر بر تصفیه مجدد روغن نسبت به روش سوزاندن و استحصال انرژی تأکید دارد. اگرچه قانون مذکور در سال ۱۹۸۷ مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت (۸۷/۱۰۱/EC)، لیکن مطالعات انجام‏شده حاکی از آن است که اعضای اتحادیه اروپا تمایل چندانی به تصفیه مجدد روغن مستعمل نداشته و روغن‏های مستعمل را عمدتاً به عنوان سوخت در صنایع مورد استفاده قرار می‌دهند [۱].

یکی از روش‌هایی که امروزه به‏طور گسترده‌ای به منظور تصفیه روغن مستعمل در کشورهای صنعتی به کار گرفته می‌شود، تصفیه روغن مستعمل به کمک حلال‌ها می‌باشد. این روش بر خلاف روش اسیدشویی که بر پایه واکنش‌های شیمیایی استوار است، بر پایه فرایندهای جداسازی فیزیکی- شیمیایی انجام می‌شود. در این فرایند، بخش‌های نامطلوب موجود در روغن مستعمل در حلال حل شده و ناخالصی‌ها از روغن خارج می‌گردد. اما بخش‌های ضروری (به‏ویژه هیدروکربن‌های اصلی روغن پایه) به‏صورت یک فاز جداگانه در روغن خروجی باقی می‌ماند. در مقیاس تجاری و صنعتی، از حلال‌هایی نظیر بوتانول، بوتانون، پروپانول، متیل‏اتیل‏کتون (MEK)، استون در این فرایند استفاده می‌شود. از جمله مواردی که روش استخراج با حلال را از روش‌های دیگر متمایز می‌سازد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود خصوصیات روغن نظیر ویسکوزیته، نقطه اشتعال و نیز پایداری در برابر اکسیداسیون،

راندمان بالا در تولید روغن با کیفیت،

قدرت بالای حلال‌ها در جذب ناخالصی‌های موجود در روغن مستعمل،

سهولت جداسازی فاز هیدروگربن‌ها از فاز زایدات و ناخالصی‌ها،

سهولت بازیابی حلال (نقطه جوش حلال همواره پایین‌تر از نقطه جوش روغن انتخاب می‌شود)،

ویژگی‌های منحصر به فرد حلال‌ها از قبیل پایداری، سمیت پایین، سهولت در جابجایی و کاهش هزینه‌ها.

هم‏چنین، بازیافت روغن و استفاده مجدد از خاک رنگبر، فرصت بزرگی در زمینه صرفه‏جویی مالی برای کارخانه‏های صنایع روغن می باشد. دفع رس رنگبر مصرف‏ شده می­تواند باعث بروز مشکلات زیست‏محیطی شود، که این مشکلات می­تواند با خروج روغن از داخل این خاک، حل شود.

در حال حاضر میزان تولید روغن مستعمل در کشورمان در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن در سال برآورد می‌گردد و روش غالب در بازیابی آن، استفاده از فرایند اسیدشویی و رنگبری به کمک خاک رس می‌باشد، که بنا به دلایل اقتصادی و تکنولوژیکی هم‏چنان در ایران به عنوان روش غالب بازیافت مورد استفاده قرار می‌گیرد [۲]. با توجه به این میزان تولید روغن مستعمل در کشور، سالانه حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار تن خاک رس آلوده پس‏از تصفیه روغن‏‏ موتور دورریز می‏شود، که این خاک رس استفاده شده در تصفیه، حاوی ۲۰ هزارتن روغن باقی‏مانده در خود می‏باشد. بنابراین، با بازیافت پسماندهای واحدهای تصفیه دوم روغن‏موتور مستعمل، علاوه‏بر بازگرداندن میزان قابل‏توجهی خاک رس به چرخه صنعت، صرفه‏جویی در مصرف آن و کاهش هزینه‏های مربوط به خریداری رس جدید، بر روی مقدار زیادی روغن موجود در آن نیز جداسازی صورت گرفته و حجم زیادی پسماند خطرناک با قابلیت اشتعال خودبه‏خودی نیز احیا خواهد شد.

در این مقاله سعی ‏بر آن بوده که نخست، با روشن کردن موضوع مورد‏ مطالعه و ارائه توضیح مختصری از فرایند رنگبری روغن‏ها و تبیین دسته‏بندی انواع خاک‏ها، به ویژگی‏های رس به ‏کاربرده‏شده در این صنایع پرداخته و به تفصیل، انواع روش‏های بازیافت پسماند حاصل از تصفیه مجدد روغن‏ها معرفی گردد.

۱٫۲خصوصیات روغن‏ موتور مستعمل

انواع روغن‌های روانکاری را می‌توان در دو دسته عمده روغن‏ موتور و روغن‌های روانکاری صنعتی تقسیم‌بندی نمود. درصد تقریبی انواع روغن مصرفی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ در جدول ۲-۱ آورده شده‏است. همان‏طور که در این جدول مشاهده می‌شود، روغن روانکاری مورد استفاده در اتومبیل‌ها، بخش عمده‌ای از مصرف روغن را در این کشورها تشکیل می‌دهد.

عموماً بین ۴۰ تا ۶۸ درصد کل روغن مصرفی در هنگام مصرف در اثر سوختن، تبخیر، باقی ماندن در ظروف نگه‏داری و … اتلاف شده و بنابراین کل روغن مستعمل قابل جمع‌آوری، ۳۲ تا ۶۰ درصد کل روغن مصرفی خواهد بود [۱]. عملکرد اصلی روغن‏موتور، کاهش اصطکاک، جلوگیری از زنگ‌زدگی و فرسایش، انتقال حرارت و حذف ناخالصی‌ها از موتور ماشین‌آلات می‌باشد. به‏منظور بهبود خواص طبیعی روغن، در طی فرایند تولید افزودنی‌هایی نیز بدان اضافه می‌شوند که کار عمده آنها جلوگیری از اکسیداسیون، ایجاد خواص شوینده، بهبود ویسکوزیته و کاهش نقطه ریزش می‌باشد [۳].

در طول فعالیت موتور، در اثر ایجاد برخی ناخالصی‌ها خصوصیات اولیه روغن به تدریج از بین خواهد رفت. ناخالصی‌های خارجی از هوای محیط با ذرات فلزی موتور وارد روغن می‌شوند. ناخالصی‌های ورودی به روغن ناشی‏از عملکرد موتور عبارتند از [۳]: ذرات فلزی ناشی‏از فرسایش موتور، ذرات کربنی ناشی از احتراق ناقص سوخت، اکسیدهای فلزی ناشی از خوردگی فلزات، آب نشتی از سیستم خنک‏کننده، بخار آب حاصل‏از احتراق سوخت و سوخت یا افزودنی‌های سوختی و محصولات آن.

۱٫۱ معرفی فرایند رنگبری روغن‏ها

فرایند تصفیه گامی اساسی در تولید روغن‏های گیاهی و صنعتی است. فرایندهای موجود در صنعت تصفیه روغن‏های گیاهی و صنعتی، شامل مراحل صمغ­گیری[۱]، خنثی­سازی، خشک کردن[۲]، رنگبری، هیدروژناسیون[۳] و بی­بو سازی[۴] می‏باشد که با توجه به نوع روغن، احتمال دارد برخی از این مراحل حذف و یا تشدید گردد. در این میان، فرایند رنگبری روغن، از مهم‏ترین بخش‏هاست که رنگبری حرارتی، اکسیداسیون شیمیایی و جذب سطحی، انواع روش‏های مورد استفاده در این بخش را تشکیل می‏دهند. رنگبری با جذب سطحی، رایج‏ترین روش بوده که این فرایند، شامل حذف مواد رنگی محلول یا کلوئیدی پراکنده در روغن می‏باشد.

در طی این فرآیند، روغن در تماس با یک ماده‏ی دارای سطح فعال که وظیفه‏ ی جذب ذرات نامطلوب را دارد، قرار گرفته و پس‏از فیلتر شدن جاذب و ذرات جذب‏شده، با رنگی مطلوب از کارخانه خارج می‏گردد. علاوه بر اصلاح رنگ روغن در این مرحله، رنگبری سبب بهبود ظاهر، عطر و ثبات روغن، و در مورد روغن‏های گیاهی، طعم و مزه آن می‏گردد.

ویژگی‏های منحصربه‏ فرد خاک رس موجب شده‏است که از این خاک به صورت گسترده‏ای در صنعت استفاده شود. قیمت پایین، دسترسی آسان و اثربخشی بالا ازجمله عواملی است که از خاک رس به‏عنوان جاذب در تصفیه روغن‏های گیاهی و صنعتی استفاده شود. ویژگی‏های بافتی و شیمیایی رس، نقش مهمی در کاربرد این خاک در صنعت رنگبری روغن‏ها دارد. در واقع خاک رس، پرکاربردترین جاذب مورد استفاده در این مرحله است، که نسبت به سایر جاذب‏ها مانند کربن فعال و مواد سیلیکاتی، دارای عملکرد بهتر و قیمت پایین‏تر می‏باشد. خاک رس رنگبر، موجب تغییر رنگ روغن به رنگ روشن، حذف رنگدانه‏ها و ناخالصی‏هایی از قبیل مواد صابونی، فسفولیپیدها، اکسیدها و پلی‏آروماتیک‏ها بدون بروز تغییرات شیمیایی در روغن، می‏شود. می‏توان به‏منظور بالا بردن خواص فیزیکی و شیمیایی خاک رس رنگبر، آن‏را به‏وسیله‏ی اسید، باز و یا سورفکتانت‏های تجاری، فعال‏ ‏کرد. در طول فرایند احیا، به‏منظور حصول خواص مطلوب در رنگبری، ویژگی‏های ساختاری و بافتی رس و کانی‏های رس را به‏صورت کنترل‏شده تغییر می‏دهند، که روش‏های مختلفی از جمله فعال‏سازی اسیدی، بازی، آلی، پیلارینگ و حرارتی در بهبود کارکرد دو عامل فوق تأثیر فراوانی دارد [۵].

[۱] Degunning stage

[۲] Drying stage

[۳] Hydrogenation

[۴] Deodorization

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ترکیبات هتروسیکل و کاربردهای آن ومعرفی ﺟﺬب ﺳﻄﺤﯽ و ایزوترم آن
  • تحقیق معرفی جذب سطحی و ایزوترم جذب و جاذب ها
  • تحقیق جذب سطحی روشی برای جداسازی فلزات سنگین وسیستم‌های جذب سطحی و معرفی گرافن و کاربردهای آن و کلیاتی در موردکربن فعال
  • تحقیق پلیمر های رسانا و روش های سنتز آن و کامپوزیت ها و نانو کامپوزیت ها و تاریخچه فرایند جذب سطحی در صنعت تصفیه آب
  • تحقیق آب و راه های حذف فلوئورید از آب و جذب سطحی و عوامل موثر بر جذب سطحی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.