پیشینه تحقیق روند تجدید ساختار و بازار برق دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱- مقدمه ۴
۱-۲- ساختار سنتی صنعت برق ۵
۱-۲-۱- معیارهای ساختار سنتی صنعت برق ۵
۱-۳- تجدیدساختار در صنعت برق ۷
۱-۳-۱- انگیزههای تجدیدساختار صنعت برق ۷
۱-۳-۲- عوامل موثر بر روند تجدیدساختار [۴] ۸
۱-۳-۳- مدلهای اجرایی در ساختار مدرن صنعت برق ۹
۱-۳-۳-۱- مدل انحصار یکپارچه عمودی ۹
۱-۳-۳-۲- مدل انحصار خریدار ۹
۱-۳-۳-۳- رقابت در بازار عمدهفروشی ۱۰
۱-۳-۳-۴- مدل اختیار کامل مشتری در انتخاب عرضهکننده برق ۱۰
۱-۴- مراحل هشتگانه تجدیدساختار در صنعت برق ۱۱
۱-۴-۱- جداسازی و تفکیک ساختار سنتی ۱۱
۱-۴-۲- تجدیدساختار و ایجاد بازار عمدهفروشی برق ۱۱
۱-۴-۳- تضمین دسترسی به شبکه انتقال و دسترسی باز ۱۲
۱-۵- مراحل ثانویه در ساختار مدرن صنعت برق ۱۳
۱-۵-۱- مدیریت ریسک ۱۳
۱-۵-۲- مدیریت تراکم ۱۳
۱-۵-۳- برنامهریزی توسعه ۱۳
۱-۵-۴- سرویسهای جانبی ۱۳
۱-۵-۵- سیستم اطلاعرسانی باز و همزمان ۱۴
۱-۶- روند تجدید ساختار در سایر کشورها ۱۴
۱-۶-۱- تجدیدساختار در صنعت برق کالیفرنیا [۹] ۱۴
۱-۶-۲- تجدیدساختار در صنعت برق آفریقای جنوبی [۱۰] ۱۶
۱-۶-۳- تجدیدساختار در صنعت برق ترکیه [۱۱] ۱۶
۱-۶-۴- تجدیدساختار در صنعت برق قزاقستان [۱۵] ۱۶
۱-۶-۵- روند تجدید ساختار در ایران [۱۲] ۱۶
۱-۶-۶- خصوصیات بازار برق ایران [۱۲] ۱۷
۱-۶-۷- ارکان بازار برق ایران [۱۳] ۱۷
منابع و مآخذ ۱۹
[۱] G.Rothwell and T. Gomez, Electricity Economics: Regulation and Deregulation, IEEE Press Serios on Power Engineering,February 2003, ISBN:978-0-471-23437-1.
[۲] قهرمانی، سیامک. ۱۳۸۲٫ ادبیات تجدیدساختار و انواع ISO . مجموعه سمینارهای تخصصی بازار برق، شرکت برق منطقه خوزستان.
[۳] گروه پژوهشی مطالعات سیستم. ۱۳۸۰٫ تجدید ساختار برق صنعت دنیا. جلد اول و دوم، گزارش مرحله اول پروژه “بررسی و تحقیق در خصوص تجدید ساختار در صنعت برق”، صفحات ۲ الی ۲۰ پژوهشکده برق، پژوهشگاه نیرو.
[۱۹] لاجوردی، حسن. ۱۳۸۲٫ مراحل تجدیدساختار در صنعت برق. مجموعه سمینارهای تخصصی بازار برق، شرکت برق منطقه خوزستان.
[۵] گروه پژوهشی مطالعات سیستم. ۱۳۸۰٫ مدیریت ریسک وتاثیر قراردادها. گزارش مرحله دوم پروژه “بررسی و تحقیق در خصوص تجدید ساختار در صنعت برق”، صفحات ۹ الی ۳۰، پژوهشکده برق، پژوهشگاه نیرو.
[۶] گروه پژوهشی مطالعات سیستم. ۱۳۸۰٫ بررسی و مطالعه سرویسهای جانبی. گزارش مرحله پنجم پروژه، “بررسی و تحقیق در خصوص تجدید ساختار در صنعت برق”، صفحات ۸۲ الی ۱۰۴، پژوهشکده برق، پژوهشگاه نیرو.
[۷] گروه پژوهشی مطالعات سیستم. ۱۳۸۰٫ بررسی ومطالعه بهره بردار سیستم. گزارش مرحله دوم پروژه “بررسی و تحقیق در خصوص تجدید ساختار در صنعت برق”، پژوهشکده برق، پژوهشگاه نیرو.
[۸] Mohammad Shahidehpour, Hatim Yamin, Zuyi Li, 2002. Market Operations in Electric Power Systems: Forecasting, Scheduling, and Risk Managementg, John Wiley & Sons.
[۹]Lewington Ilka, Petrov Konstantin. 2005. Power Sector Restructuring, KEMA Consulting(ECC), JANUARY (Day 3).
[۱۰] دفتر بررسیهای اقتصادی و توسعه صادرات. ۱۳۸۶٫ تحلیل بازار آفریقای جنوبی. معاونت برنامهریزی و امور اقتصادی، وزارت نیرو.
[۱۱] دفتر تنظیم مقررات و توسعه رقابت در بازار آب و برق. ۱۳۸۶٫ استراتژی خصوصی سازی و تجدید ساختار بخش برق ترکیه. گروه خصوصی سازی و اجرای سیاستهای اصل۴۴٫
با توسعه سیستمهای قدرت، ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی از یک طرف و مساله امنیت و تداوم کار مطمئن سیستم از سویی دیگر چالشهایی را پیشروی برنامهریزان، طراحان و بهرهبرداران سیستم قرار داده است. این مسائل باعث شده تا در دهههای اخیر محققان به تحقیق راجع به حل این چالشها در صنعت برق بپردازند.
در گذشته سیستمهای قدرت دارای ساختار عمودی[۱] بودند، به این معنی که تولید انرژی الکتریکی، انتقال و توزیع آن در یک منطقه، توسط یک واحد کنترل انجام میشد. مصرفکنندگان کوچک و بزرگ انرژی مورد نیازشان را از دولت خریداری میکردند و سیستم بازار برق، تک قطبی[۲] (انحصاری) بود. در واقع دولتها با احداث نیروگاههای کوچک و بزرگ در نقاط مختلف کشور یا منطقه و انتقال آن به محلهای مصرف و توزیع، بازار برق را اداره میکردند و بر کل سیستم توسط مرکزی واحد نظارت داشتند. با گسترش روز افزون سیستمهای انرژی الکتریکی و استفاده بهینه از منابع و رقابتهای اقتصادی و محدودیتهای زیست محیطی، گرایش به بازار چند قطبی(رقابتی) توسعه یافت و نیاز به آن باعث شد تا دولتها به تشویق شرکتها و بنگاههای اقتصادی جهت سرمایهگذاری و مشارکت در صنعت برق روی آورند. این تغییر قوانین و اعمال تشویقهای اقتصادی دولتها جهت کنترل رشد فزاینده صنعت برق، تحت عنوان مقرراتزدایی[۳] مطرح شد.
این امر که خصوصیسازی صنعت برق را در بخشهای تولید و فروش در پی دارد، در سال ۱۹۸۲ میلادی در شیلی، ۱۹۹۲ در آرژانتین و سپس در کشورهای بولیوی، پرو، گواتمالا، کلمبیا، السالوادور، پاناما، برزیل، مکزیک، اسکاتلند، ایرلند شمالی، نروژ، انگلستان، اسپانیا، هلند و بخشهایی از ایالات متحده آمریکا به شیوههای مختلفی اجرا شده است[۱].
در سیستم بازار برق چند قطبی، خریداران میتوانند عرضهکننده انرژی را انتخاب کنند. با تامین سرویس بهتر و انرژی ارزانتر، خریداران بیشتری جذب میشوند که این کار سود بیشتری عاید عرضهکننده مینماید و از طرفی خریداران نیز منافع بیشتری میبرند. عرضهکنندگان یا تامینکنندگان انرژی کارگزارانی[۴] هستند که انرژی را به مشتری میفروشند. هرچند که ممکن است آنها تولیدکننده نباشند، اما میتوانند سهم تولید نیروگاهها را بخرند. این ساختار جدید سیستم قدرت، مفاهیم گذشته را به چالش میکشد. در گذشته تمرکز تحقیقات روی فرمولسازی برخی محدودیتهای عملی از قبیل دامنه ولتاژ شینها، محدودیتهای تولید، ظرفیت خطوط انتقال، محدودیتهای احتمالی، ملاحظات محیطی و مسائلی از این قبیل بود.
جهت تضمین دسترسی آزاد[۵] عرضهکنندگان و خریداران به سیستم انتقال، بهرهبرداری از سیستم انتقال مستلزم مستقل بودن از سهام[۶] بازار است. بهرهبرداران مستقل سیستم[۷] نقش هماهنگساز مرکزی را ایفا میکنند، و با فراهم کردن امنیت و قابلیت اطمینان سیستم مسئولیت مهم خود را به انجام میرسانند. همچنین ISO درجه کیفیت و امنیت سیستم را تضمین مینماید.
محیطهای انتقال و توزیع در سیستمهای رقابتی با دسترسی باز بوده و مسائل مرتبط با آنها، اهمیت انکارناپذیری دارد. در ساختارهای مدیریتی شبکه، خواه به صورت ترکیب بهرهبردار سیستم[۸] و بهرهبردار بازار[۹] و خواه به صورت بهرهبردار مستقل سیستم، سیستمهای انتقال به عنوان بزرگراههای انتقال انرژی نقش ویژهای را به خود اختصاص دادهاند. در سیستم SO+MO اداره بازار رقابتی و تمام موارد مرتبط با قراردادهای خرید و فروش، از بهرهبردار شبکه جداست، اما در ساختار ISO هر دو مورد مذکور توسط بهرهبردار مستقل شبکه انجام میشود. ساختارهای مدیریتی شبکه در شکل (۱-۱) نشان داده شده است[۸].
تقریبا در تمام کشورها و در صد ساله اخیر، صنعت برق به صورت انحصاری بوده و تحت نظارت دولت قرار داشته است. این صنعت به صورت یک انحصار یکپارچه و با ساختار عمودی فعالیت میکرده و مالکیت کلیه تاسیسات تولید، انتقال و توزیع در اختیار شرکت برق ملی یا محلی قرار داشته است و فقط این شرکت مجاز به تولید، انتقال، توزیع و فروش برق در قلمرو خدماتی خود و همچنین موظف به تامین نیاز تمام مصرفکنندگان نه الزاما آنهایی که سود آورند، بوده است. شیوههای عملیاتی و کسب و کار این شرکتها میبایست مطابق با رهنمودها و قواعدی بود که توسط ناظرین دولتی تامین میگردید و نرخهای شرکت برق نیز مطابق با مقررات تنظیمی دولت بود. همچنین دولت تضمین میکرد که این نرخهای تنظیمی یک حاشیه سود عادلانه و منطقی بالاتر از هزینهها را برای شرکت برق به همراه داشته باشد[۲].
[۱] Vertically Integrated Monopoly(VIM)
[۲] Monopoly
[۳] Deregulation
[۴] Agent
[۵] Open Access
[۶] Portfolio
[۷] Independent System Operator(ISO)
[۸] System Operator(SO)
[۹] Market Operator(MO)
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر