تحقیق روند تشکیل دولت فلسطینی و عوامل آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روند تشکیل دولت فلسطینی و عوامل آن دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۳-۲قطعنامه های مهم در خصوص حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین    ۷
۳-۳- اعلامیه کمپ دیوید    ۱۰
۳-۴ ابتکارات و طرح های صلح    ۱۱
۳-۴-۱موافقتنامه اسلو ۱    ۱۴
۳-۴-۲موافقتنامه غزه – اریحا    ۱۹
۳-۴-۳ قرارداد اسلو ۲    ۲۰
۳-۴-۳موافقت نامه های الخلیل    ۲۱
۳-۴-۴ مذاکرات مریلند ۱    ۲۲
۳-۴-۵ موافقتنامه مریلند ۲    ۲۴
۳-۴-۶ کمپ دیوید دوم    ۲۶
۳-۴-۷ انتفاضه الاقصی    ۲۹
۳-۴-۸ نقشه راه    ۳۳
۳-۵ فلسطین بعد از عرفات    ۳۵
۳-۶ نقش سازمانهای بین المللی در بحران فلسطین    ۳۷
۳-۶-۱ نقش جامعه ملل در بحران فلسطین    ۳۸
۳-۶-۲ نقش سازمان ملل متحد در بحران فلسطین    ۳۹
۳-۶-۳ نقش شورای امنیت در فلسطین    ۴۲
۳-۶-۴-نقش دیوان بین المللی دادگستری    ۴۵
۳-۶-۵ تلاش های بین المللی در مورد فلسطین    ۴۶
۳-۶-۶ آخرین تلاشهای فلسطین در عضویت سازمان ملل    ۴۹
۳-۶-۷ عضویت در سازمان ملل    ۴۹
۳-۷ شناسائی    ۵۰
۳-۸ درخواست عضویت فلسطین در سال ۲۰۱۱    ۵۱
۳-۹ مزایای برخورداری از شناسایی توسط مجمع عمومی    ۵۳
منابع    ۵۵

منابع

باباجی / رمضان ، مونیک شمیلیه ژآندرو /۱۳۸۲/ حق بازگشت فلسطینیان و اصول تحقق آن / محمد مقدس/ انتشارات شهر دانش/ تهران

افشاری /مریم/۱۳۸۸/فلسطین دیوار حائل و حقوق بین الملل / انتشارات خرسندی/ تهران

تاکنبرگ/لکس/۱۳۸۱/وضعیت آوارگان فلسطینی در حقوق بین الملل / محمد حبیبی مجنده ، مصطفی فضائلی / موسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی /تهران

معروف/عبد /۱۳۷۴ / دولت فلسطین و شهرکهای یهودی نشین / انتشارات اطلاعات / تهران

میرازئی / محمد حسن / ۱۳۸۷/ روایت غزه / انتشارات مهر امیر المومنین / تهران

کارتر / جیمی / ۱۳۸۶/ فلسطین صلح یا نژاد پرستی / محمد حسین وقار/ انتشارات اطلاعات /تهران

لوئیس / فاست / ۱۳۸۶ / روابط بین الملل خاورمیانه / تهران / دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی

محمدی / منوچهر/ ۱۳۸۸ / بحران فلسطین و آینده آن / مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه /تهران

صفا تاج / مجید / ۱۳۸۶/ ماجرای فلسطین و اسرائیل / دفتر نشر فرهنگ اسلامی / تهران

صفا تاج / مجید / ۱۳۸۲/ فلسطین از اشغال تا انتفاضه / انتشارات مدرسه / تهران

جاسبی / عبدالله / فلسطین در فراز و فرود تاریخ / تهران / دانشگاه آزاد اسلامی /دفتر فرهنگ مقاومت

The role of  the un in the arab-israel conflict-university of  Catania November2004

khalidi/ walid/thinking about unthinkable: a sovereign Palestine state foreign affairs / vol56/ july197s

مقدمه

بی شک حق تعیین سرنوشت از قواعدی است که هر گونه شک و تردید را در خصوص تشکیل دولت فلسطینی از بین می برد . این اصل که از قواعد آمره ی حقوق بین الملل است به صراحت حق تشکیل دولت برای هر ملت آزادی خواه را در مورد تاکید قرار می دهد .

اصل حق تعیین سرنوشت ملت ها که اولین بار در سال ۱۹۱۶ توسط لنین در سطح بین المللی مطرح شد در منشور آتلانتیک به تاریخ ۱۴ اوت ۱۹۴۲ به آن اشاره شد . همچنین در ماده (۱) بند ۲ و ماده (۵۵) منشور ملل متحد مورد اشاره قرار گرفته است این اصل در بند دوم از ماده ی یک منشور ملل متحد آمده است :

« توسعه روابط دوستانه در بین ملل بر مبنای احترام به اصل تساوی حقوق ملت ها و حق تعیین سر نوشت خویش و نیز انجام سایر اقدامات مقتضی برای تحکیم صلح جهانی » .

مجمع عمومی در قطعنامه ۶۳۷/A مورخ دسامبر ۱۹۵۲ توصیه کرد که کشورهای عضو سازمان ملل متحد می بایست اصل تعیین سرنوشت ملت ها را مورد حمایت قرار دهند . این اصل در دو قطعنامه مهم سازمان ملل یعنی قطعنامه ۱۵۱۴ مورخ ۱۹۶۰ و قطعنامه ۲۶۲۵ مورخ ۱۹۷۰ بیان شده است .[۱]

در قطع نامه ۱۵۱۴ آمده است :

« همه ملت ها از آزادی کامل و بدون تردید بر خوردارند و نیز در اعمال حاکمیت بر سرزمین خود به صورت یکپارچه نیز دارای حق هستند » و در قسمت دیگری از این اعلامیه آمده است « تحمیل و سرکوب و بهره کشی از ملت ها به معنای انکار حقوق اولیه انسانی آن ها است ، با منشور ملل متحد مغایرت دارد و صلح جهانی را به خطر می اندازد » .

این قطعنامه همچنین شرایطی را پیش بینی می کند که با به وجود آمدن آن سرزمینی که دارای حاکمیت نیست به مرحله ی استقلال کامل برسد . و در آن ۳ حالت پیش بینی شده است :

-هنگامی که مستقل گردد .

-هنگامی که آزادانه به یک دولت مستقلی بپیوندد .

-و در زمانی که در دولت ، مستقلی ادغام شود .

در همه این موارد ، این ملت ذینفع است ، که باید تصمیم گیری کند .

با این همه در مورد نحوه پیوستن یا ادغام ، قطعنامه از دقت بیشتری برخوردار است ، طبق قطعنامه شماره ۷۱۱ ، پیوستن آزادانه « ناشی از گزینش آزاد و ارادی ساکنان سرزمین مورد نظر است که باید به روش های دموکراتیک بیان شده باشد » .[۲]

خیزش عمده با مطرح کردن قطعنامه شماره ۲۶۲۵ « اجلاس بیست و پنجم » صورت می گیرد که در بر گیرنده اعلامیه ای در پیوند با آن دسته اصول حقوق بین المللی است که به روابط دوستی و همکاری میان کشورها طبق منشور سازمان ملل متحد می پردازد . [۳]در قطعنامه ۲۶۲۵ چنین مورد تاکید قرار گرفت که :

« هر دولتی متعهد است از انجام اقدامات قهرآمیز که مانعی بر سر راه ملت ها در تمتع از حق تعیین سرنوشتشان می شود ، خودداری نماید ».[۴]

و همچنین در جای دیگر از قطعنامه ۲۶۲۵ آمده است :

« که بر مبنای اصول برابری حقوق انسانها و حق تعیین سرنوشت مردم در منشور ملل متحد ، تمامی انسانها حق دارند آزادانه و به دور از مداخله بیگانگان درباره موقعیت سیاسی خود تصمیم بگیرند و روند رشد اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی خویش را دنبال کنند و تمامی دولتها نیز باید از اساس موازین و مقررات مسلم حقوق بین الملل این حق را محترم بشمارند … هیچ نوع اکتساب و تصرف سرزمین در نتیجه تهدید یا استفاده از زور مشروعیت نخواهد داشت » .

دیوان نیز در سال ۱۹۷۱ در نظر مشورتی خود بر این نکته تاکید نمود که پیشرفت های موجود در  « حقوق بین الملل مربوط به سرزمین های غیر خود مختار ، آنچنان که در منشور سازمان ملل متحد مورد احترام است ، اصل حق تعیین سرنوشت را در خصوص همه ( هر سرزمینی ) قابل اجرا ساخته است و همین پیشرفت ها ، تردیدی در مورد غایت نظام قیومیت مندرج در بند (۱) ماده (۲۲) میثاق در جامعه ملل یعنی حق تعیین سرنوشت ملتها ، باقی نگذاشته است » . دیوان در موقعیت های مختلف به این اصل اشاره کرده و اعلام می دارد : « این حق در حال حاضر یک حق عام الشمول[۵] است » . [۶]

همانگونه که دیوان در قضیه نیکاراگوئه « دعوی نیکاراگوئه علیه ایالات متحده آمریکا » با عرفی اعلام کردن اصل ممنوعیت استفاده از زور که در منشور ملل متحد ذکر شده نتیجه گرفت که :

« علاوه بر تصرف و اکتساب سرزمین با استفاده از زور ، این عمل در نتیجه تهدید به استفاده از زور نیز فاقد مشروعیت است » .

دیوان در نظریه مشورتی سال ۱۹۷۵ راجع به « صحرای غربی » تأکید نمود که اصل حق تعیین سرنوشت از اصول مسلم حقوق عرفی بین المللی است که اعمال آن مستلزم اراده ملتهاست و از این رو میتواند برای خاتمه دادن به کلیه وضعیت های استعماری مورد استناد واقع شود . تنها موردی که اصل تعیین سرنوشت در قلمروی غیر از استعمارزدایی مورد استفاده قرار گرفته حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است . [۷]

۳-۲قطعنامه های مهم در خصوص حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین

با بررسی تاریخی تحرکات فلسطینیان و اشاره ای به انتفاضه در طول تاریخ مبارزات که از سال ۱۹۲۱ م طی قیام فلسطینان علیه سلطه انگلیس و گسترش صهیونیزم شروع “و با حرکت ضد انگلسیس و ضد یهودی شیخ عزالدین قسام و حاج امین حسین به ترتیب در سالهای ۱۹۳۲ و ۱۹۳۹ م ادامه پیدا نمود و در سال ۱۹۸۷ به دنبال بالا گرفتن نارضایتی ها و ناکامی های مردم فلسطین انتفاضه بزرگ فلسطین شروع و در سال ۲۰۰۰ شدت یافت [۸]که این وقایع مهم را به نوعی می توان دستیابی به حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین دانست که خون های زیادی در این راه ریخته شده است . مواد « قطعنامه تقسیم فلسطین » که از جمله مجوز تأسیس« دولت عربی » را می دهد ، نخستین شناسایی صریح تعیین سرنوشت مردم بومی فلسطین است . با  این همه ، از زمان صدور آن قطعنامه در سال ۱۹۴۷ م ، سازمان ملل متحد ، تا سال ۱۹۶۹ ، توجه خود را بر موضوع آوارگان فلسطینی و حق بازگشت آنان ، و به عبارت دیگر ، بر حقوق فردی آنان متمرکز کرده است .

نخستین قطعنامه ای که فلسطینیان را به عنوان مردم آشکارا به رسمیت می شناسد ، قطعنامه (ب ) ۲۵۳۵ است که در سال ۱۹۶۹ صادر گردید . این شناسایی وضعیت حقوقی در همه قطعنامه های بعدی مجمع عمومی راجع به این موضوع ، مورد تأکید قرار گرفته است .

[۱]افشاری ، پیشین،ص ۷۴

[۲]باباجی ،شمیلیه ژاندرو، دولاپرادول ،پیشین،ص ۱۰۳

[۳]پیشین

[۴]افشاری ،پیشین،ص ۷۳

[۵] Erga omnes

[۶]افشاری ، پیشین

[۷]افشاری ،پیشین صص۷۳-۷۴

[۸]میرزایی ، پیشین ص۶۳

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.