تحقیق رویکردهای اندازه گیری موفقیت سیستم های اطلاعاتی و عوامل موثر بر رضایت کاربر و مدل آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رویکردهای اندازه گیری موفقیت سیستم های اطلاعاتی و عوامل موثر بر رضایت کاربر و مدل آن دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱ تعریف واژه ها    ۵
۲-۱-۱ کاربر نهایی :    ۵
۲-۱-۲ محیط پردازش فایل سنتی در مقابل رویکرد مدیریت داده :    ۶
۲-۱-۳ رضایت نرم افزاری کاربر نهایی :    ۸
۲-۱-۴ رضایت اطلاعاتی کاربر :    ۸
۲-۱-۵ موفقیت سیستم اطلاعاتی :    ۹
۲-۲ مرور ادبیات موضوع    ۹
۲-۲-۱ رویکردهای اندازه گیری موفقیت سیستم های اطلاعاتی    ۱۰
۲-۲-۲ رویکرد موفقیت سیستم های اطلاعاتی کلی    ۱۱
۲-۲-۳ مدل موفقیت سیستم دلون و مک لین    ۱۲
۲-۲-۴ مدل بازبینی شده سدون    ۱۵
۲-۲-۵ مدل به روز شده موفقیت سیستم اطلاعاتی دلون و مک لین    ۱۷
۲-۲-۶ تحلیل هزینه – فایده    ۱۸
۲-۲—۷ کاربرد سیستم    ۱۹
۲-۲-۸ رضایت کاربر    ۱۹
۲-۲-۹ عوامل / ابعاد موثر بر رضایت کاربر    ۲۱
۲-۲-۱۰ مدل رضایت اطلاعاتی کاربر    ۲۲
۲-۲-۱۱ مدل رضایت نرم افزاری کاربر نهایی    ۲۳
۲-۲-۱۲ نقد مدل رضایت نرم افزاری کاربر نهایی    ۲۶
منابع    ۳۴

منابع

لگزیان،محمدودیگران،زودآیند ( ۱۳۹۰ )- ارزیابی موفقیت سیستم اطلاعاتی مالی دانشگاه فردوسی مشهدبابه کارگیری مدل تعدیل شده دلون ومکلین

ماراکاس جورج ، ابراین  جیمز ( ۲۰۰۸ ) – مبانی سیستم های اطلاعات مدیریت ، مترجمین : دکتر امین مانیان ، مهدی فتاحی ، بهاره وائق

الهی شعبان ،نامداریان لیلا ( ۱۳۸۹ ) – ارایه مدلی برای رضایت کاربران نهایی سیستمهای اطلاعاتی با رویکردعدالت محوری

نعمت بخش محمد علی ، جمشیدیان مهدی ، فاطمی هرندی حبیب اله – برسی موفقیت سیستم های اطلاعات مدیریت در سازمان های صنعتی و خدماتی استان اصفهان

Delone, W. H .; Mclean R. E . ( 2003 ). The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update – Journal of Management Information Systems.

Delone w., Mclean E. ( 1992 ). Information systems success: the quest for dependent variable. Information systems research.

Azadeh, M. J. Songhori, M. S. Sangari -An empirical study of end-user information system satisfaction using Doll and Torkzadeh instrument: The case of an Iranian power holding company

Seddon P., ( 1994 ) – “ A partial test and development of the Delone and McLean model of IS success “ – Proceeding of International conference on Information Systems ( ICIS )

Seddon P., ( 1997 ) – “ A respecification and extension of Delone and Mclean model os IS success “ – Information Systems Research .

Shaohan Cai – Minjoon Jun – Long Pham -END USER COMPUTING SATISFACTION AND ITS KEY DIMENSIONS: AN EXPLORATORY STUDY –

Shun Wang, Y,; Tzung-I Tang ,;Jeung-tai Eddie Tang. ( 2001 ) -AN INSTRUMENT FOR MEASURING CUSTOMER SATISFACTION TOWARD WEB SITES THAT MARKET DIGITAL PRODUCTS AND SERVICES – Journal of Electronic Commerce Research .

Athanassopoulos A.Gounarise, s.and stathakopoulose. ( 2001 ). Behavioral responses to customer satisfaction: An Empirical study. European journal of marketing;

Bailey , J; Pearson, S. ( 1983 ) . Development of a tool for measuring and analyzing computer user satisfaction . management science

McHaney, R .; Hightower, R .; Pearson, J. ( 2001 )-A validation of the end-user computing satisfaction instrument in Taiwan.

McKinsey (2008). IT’s unmet potential Retrieved December 10

Myers MD., ( 1994 ) – “ Dialetical hermeneutics: a theoretical framework for the implementation of information systems “ – Information Systems Journal

Henry J.; Stone R., ( 1994 ) – A structural equation model of end user satisfaction whit a computer based medical information system – Information Resources Management Journal.

 مقدمه

به دلیل تأثیر بالقوه و شدید رضایت کاربر بر عملکرد شغلی، رویکرد رضایت کاربر (که برمبنای ادراک و انتظارات کاربر سنجیده می شود) بسیار رایج است. رضایت کاربر بدین صورت تعریف گشته است: آن میزانی که کاربران معتقدند سیستم های اطلاعاتی در دسترس، نیازهای اطلاعاتی آن ها را برآورده میسازد. رضایت کاربر جایگزین اساسی معیارهای کلی اثر بخشی سیستم، شناخته شده است. به ویژه تقاضاهای کاربر نهایی، تبدیل به عنصری مستمر از استراتژی سیستمهای اطلاعاتی خواهد شد. معیارهای سنجش رضایت کاربر، سعی در کمی کردن نگرشهای کاربران در خصوص سیستم های اطلاعاتی دارند.

به هر حال، رضایتمندی میتواند به عنوان یک معیار کلی، مورد سنجش قرار گیرد. از طرفی مطالعه های گذشته بازگوکننده ی این است که شکست سیستمهای اطلاعاتی بیشتر به خاطر موضوعات سازمانی و روانی است تا موضوعات فناوری  که مهمترین این موضوعهای سازمانی و روانی، بحث رضایت کاربران نهایی از سیستمهای اطلاعاتی است؛( دلون و مک لین ۱۹۹۲)

زیرا یکی از دلایل اصلی شکست پروژههای سیستمهای اطلاعاتی فقدان حمایت و تعهد از سوی کاربران نهایی است  که این امر ناشی از عدم رضایت آنهاست . (ادو و گویمارس ۱۹۹۰ )

نگرش اغلب مدیران این است که عملکرد بهتر سیستمهای اطلاعاتی به تنهایی به رضایت کاربران نهایی منجر نمیشود(تامپسون و گودهیو ۱۹۹۵ ).

بنابراین برای استفاده بهینه از تکنولوژی جدید وجود دو امر ضرورت دارد: یکی سیستمی که از لحاظ فنی در شرایط مناسب باشد و دیگری تمایل و توانایی کاربران جهت استفاده از تکنولوژی جدید.( (Athanassopoulos A.Gounarise, 2001

بدین ترتیب از طریق رضایت کاربران نهایی  می توان قابلیت سیستمهای اطلاعاتی را پیش بینی کرده و به ارزیابی آنها پرداخت. ( آزلین و دیگران ۲۰۰۷ )

مطالب مذکور اهمیت بهبود رضایت کاربر نهایی را آشکار میسازد. بنابراین به منظور بهبودرضایت کاربر نهایی سیستمهای اطلاعاتی شناسایی فاکتورهای تأثیرگذار بر رضایت کاربر نهایی، قبل و بعد و در طی به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی مهم و حیاتی است (بیلی و پیرسون ۱۹۸۳)

در این پژوهش تلاش می شود رضایت کاربر از سیستم های اطلاعاتی سازمان مورد بررسی قرار گیرد. رضایت نرم افزاری کاربر از اجزاء اصلی مورد بررسی در سنجش موفقیت سیستم اطلاعاتی می باشد.

۲-۱ تعریف واژه ها

۲-۱-۱ کاربر نهایی :

کاربری که مستقیماً از سیستم استفاده می کند.

در گذشته به دلیل مشکل بودن کار با سیستم ها کارمندانی وجود داشتند که واسطه بین استفاده کننده از سیستم و سیستم بودند و افراد عادی امکان دسترسی به آن را نداشتند لذا کارمندان بخش پردازش داده کاربر نهایی محسوب می شدند.

( دل و ترک زاده، ۱۹۸۸).

دیویس و اولسون در تعریف کاربر نهایی بین نقشهای کاربر اولیه و کاربر ثانویه تمایز قایل شده اند ، کاربر اولیه بر مبنای خروجی سیستم تصمیم گیری میکند .کاربر ثانویه مسئول برقراری ارتباط با نرم افزارهای کاربردی برای وارد کردن اطلاعات و یا تهیه گزارش های خروجی می باشد اما به طور مستقیم از خروجی ها در کارش استفاده نمی کند .

در محاسبات کاربر نهایی هر دو نقش با هم ترکیب می شود ؛ کسی که با بهره گیری از خروجی سیستم ، سیستم را نیز توسعه می دهد .

هرچند در اکثر موارد نویسندگان در این محدوده همانند مارتین ، مک لین ، روکارت و فلانری تعریف خود را از کاربر نهایی به افرادی که به طور مستقسم با کامپیوتر ارتباط دارند محدود کرده اند .

بنابر این به طور کلی میتوان کاربر نهایی را به صورت ذیل تعریف نمود :

افرادی هستند که از یک سیستم اطلاعاتی یا از اطلاعاتی که سیستم تولید میکند استفاده می کنند . این افراد میتوانند مشتریان ، فروشندگان ، مهندسان ، کارمندان ، حسابداران  یا مدیران باشند .

اغلب کاربران نهایی در کسب و کار ، دانشگران هستند ، یعنی افرادی که اکثر وقت خود را صرف ارتباطات و همکاری در تیم ها و گروه های کاری و همچنین خلق ، استفاده  و توزیع اطلاعات می نمایند.

۲-۱-۲ محیط پردازش فایل سنتی در مقابل رویکرد مدیریت داده :

فرض کنید کاربر نهایی برای بدست اوردن اطلاعات مورد نظر خود با مسائل زیر مواجه باشد :

اطلاعاتی که میخواهد در چندین فایل مختلف باشد و هر فایل به روشی متفاوت سازمان دهی شده باشد .

هر فایل برای استفاده در نرم افزار کاربردی متفاوتی تنظیم شده و هیچ یک از این نرم افزارها اطلاعاتی را که کاربر نیاز دارد تولید نکند .

هیچ برنامه کاربردی برای کمک به شما در استخراج اطلاعات مورد نیاز از این فایل ها موجود نباشد .

وقتی سازمان از سیستم های پردازش فایلی استفاده می کند که در آن داده ها در فایل هایی مستقل از رکورد های داده ها سازماندهی ، ذخیره و پردازش می گردند کاربران نهایی به همین شکل دچار یآس و ناکامی می شوند .در رویکرد پردازش فایل سنتی که سالها برای پردازش داده های کسب و کار استفاده می شد ، هر نرم افزار کسب و کار به گونه ای طراحی شده بود که فقط یک یا دو فایل به خصوص از داده ها را به کار ببرد که فقط شامل انواع خاصی از رکورد های داده ها می شد .

نهایتا رویکرد پردازش فایل برای پشتیبانی از اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت کسب و کارهای نوین بسیار پر زحمت ، هزینه بر و انعطاف ناپذیر شد و با رویکرد مدیریت پایگاه داده ها به عنوان زیربنای روش های نوین مدیریت داده های سازمانی جایگزین شد .

رویکرد مدیریت پایگاه داده ، رکورد های قبلی داده ها را که در فایل های جداگانه قرار داشتند در پایگاه داده ها یکپارچه میسازد به طوری که توسط بسیاری از برنامه های کاربردی قابل دسترسی باشد . علاوه بر این یک سیستم مدیریت پایگاه داده ( DBMS  ) به عنوان یک رابط نرم افزاری میان کاربران و پایگاه داده ها عمل میکند و به کاربران در رسترسی ساده به داده های درون یک پایگاه داده کمک می کند .  بنابراین ، مدیریت پایگاه داده عبارت است از بکارگیری نرم افزارهای مدیریت پایگاه داده برای کنترل نحوه ایجاد ، بازرسی و نگهداری پایگاه داده ها برای فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز کاربر نهایی .

قابلیت جستجو و بازرسی یک پایگاه داده مزیت عمده رویکرد مدیریت پایگاه است . کاربران نهایی می توانند از طریق درخواست اطلاعات از یگ پایگاه داده با استفاده از ویژگی پرسجو یا بکارگیری یک گزارش ساز ، از DBMS  استفاده کنند . آنها می توانند پاسخی فوری به شکل نمایش های ویدئویی یا گزارش های چاپی دریافت نمایند . هیچ برنامه پیچیده ای هم مورد نیاز نیست .  ویژگی زبان پرس و جو به شما اجازه میدهد به سادگی پاسخ های فوری به درخواست های موردی تان دریافت کنید . ویژگی گزارش ساز به کاربر نهایی امکان می دهد به سرعت ، یک قالب بندی گزارش برای اطلاعاتی که می خواهید به شکل گزارش ارائه شود ، مشخص کنید .

بسته های نرم افزاری DBMS نقش عمده ای نیز در در توسعه برنامه های کاربردی ایفا میکنند . کاربران نهایی ، تحلیل گران سیستم و سایر توسعه دهندگان کاربرد می توانند از زبان های داخلی برنامه نویسی نسل چهارم و ابزارهای توسعه نرم افزارها که در بسته های  DBMS  ارائه می شوند استفاده نماییند تا برنامه هایی با کاربردهای ویژه را توسعه دهند . برای مثال کاربر نهایی می تواند به سادگی از یک نرم افزار  DBMS  برای تنظیم صفحه های ورود داده ، فرم ها ، گزارش ها یا صفحات وب یک برنامه کسب و کار استفاده کند طوری که خود برنامه با دسترسی به پایگاه داده های شرکت ، داده های مورد نیازش را بازیابی و به روز آوری کند . ( ابراین، ماراکاس ۲۰۰۸ )

سازمان مذکور در این تحقیق نیز دارای سیستم اطلاعاتی به روش رویکرد مدیریت پایگاه داده  می باشد که هر بخش از سازمان با توجه  به نیاز اطلاعاتی و با استفاده از برنامه کاربردی خاص طراحی شده ، اطلاعات خود از قبیل : فرم ها ، گزارشات ، مقالات ، طرح های مهندسی ، متن های علمی ، مشخصات و اطلاعات کارمندی و … را از سیستم دریافت می دارند .

۲-۱-۳ رضایت نرم افزاری کاربر نهایی :

رضایت کاربر از سیستمی ( یا نرم افزاری ) که برای انجام کاری از آن استفاده می کند. ( دل و ترک زاده، ۱۹۸۸(

(از آنجا که ترجمه دقیق مأنوسی برای این اصطلاح  Computing Satisfaction  در فارسی وجود ندارد، از ترجمه مفهومی برای آن استفاده شده است. چرا که مفهوم اصلی آن رضایت کاربر از نرم افزار است.(

۲-۱-۴ رضایت اطلاعاتی کاربر :

رضایت اطلاعاتی کاربر ( UIS ) روشی برای اندازه گیری رضایت کاربر از یک سیستم اطلاعاتی است UIS . رضایت کل سازمان را می سنجد. یک سیستم اطلاعاتی خوب نیازمندی های یک کاربر را، برطرف می کند، که همین امر منجربه رضایت می شود. ( آیوس و دیگران، ۱۹۸۳ (.

۲-۱-۵ موفقیت سیستم اطلاعاتی :

بررسی میزان کارایی و اثربخشی یک سیستم اطلاعاتی از دیدگاه های مختلف از جمله:

ü کیفیت سیستم

ü کیفیت اطلاعات

ü استفاده

ü رضایت کاربر

ü تأثیر بر افراد

ü و تأثیر بر سازمان

(دلون و مک لین، ۱۹۹۲ ).

۲-۲ مرور ادبیات موضوع

ارتباط بین مدیریت یک سازمان و سیستمهای اطلاعاتی به وسیله ی رضایت کاربران نهایی سنجیده میشود.  ( آزلین و دیگران ۲۰۰۷ )

چون رضایت کاربران نهایی مهمترین معیار در زمینه ارزیابی اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی است و از طریق بازخورد حاصل از رضایت کاربر نهایی میتوان به بهبود کیفیت سیستمهای اطلاعاتی پرداخت و به همین دلیل مدیران تشویق می شوند که ارزیابیهای گسترده تری در رابطه با رضایت انجام دهند . ( زیائودنگ و دیگران ۲۰۰۸ )

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رضایت کاربر و مدل ها و رویکرد موفقیت سیستم های اطلاعاتی
  • تحقیق سیستم های اطلاعاتی و قابلیت های سازمانی و مزیتهای رقابتی ، مفاهیم و طبقه بندی آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.