826 views
پیشینه تحقیق رویکرد وضعیت های هویت و نظریه دلبستگی و ابعاد فاصله روانشناختی دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- هویت ۴
۲-۱-۱- رویکرد ساختارنگر به هویت ۶
۲-۱-۲- رویکرد فرآیندنگر به هویت ۹
۲-۱-۳- رویکرد محتوانگر به هویت ۱۰
۲-۱-۳-۱- نظریه هویت اجتماعی ۱۱
۲-۱-۳-۲- ابعاد سهگانهی هویت چیک و همکاران ۱۴
۲-۱-۴- هویت معنوی ۱۵
۲-۱-۴-۱- معنویت ۱۶
۲-۱-۴-۲- هویت و معنویت ۱۸
۲-۱-۴-۳- رویکرد سنتی به هویت معنوی ۲۰
۲-۱-۴-۳-۱- مدل کیسلینگ و همکاران ۲۰
۲-۱-۴-۳-۲- مدل پل و اسمیت ۲۲
۲-۱-۴-۳-۳- مدل ساختاری معنویت و هویت معنوی ۲۴
۲-۱-۴-۴- رویکرد فراشخصی به هویت معنوی ۲۷
۲-۱-۴-۴-۱- مدل توسعهی خود ۲۸
۲-۱-۴-۴-۲- مدل تعالی خود ۳۰
۲-۱-۴-۵- هویت معنوی: رویکرد فردی و بافتی ۳۰
۲-۲- نظریهی دلبستگی ۳۲
۲-۲-۱- دلبستگی در بزرگسالی ۳۵
۲-۳- فاصلهی روانشناختی ۳۶
۲-۳-۱- جهتگیری غلبه اجتماعی ۳۷
۲-۳-۲- حریم رعایت اخلاقی ۳۹
۲- ۴- پژوهشهای پیشین ۴۰
۲-۴-۱- یافتههای تحقیق در زمینهی تأثیر دلبستگی بر هویت معنوی و فاصلهی روانشناختی ۴۰
۲-۴-۱-۱- یافتههای تحقیق در زمینهی تأثیر دلبستگی بر هویت معنوی ۴۱
۲-۴-۲- یافتههای تحقیق در زمینهی تأثیر دلبستگی بر فاصلهی روانشناختی ۴۳
۲-۴-۳- یافتههای تحقیق در زمینهی تأثیر هویت معنوی بر فاصلهی روانشناختی ۴۵
فهرست منابع ۴۸
محسنی، نیکچهره (۱۳۷۵). ادراک خود: از کودکی تا بزرگسالی. تهران: انتشارات بعثت.
دهشیری، غلامرضا، سهرابی،فرامرز، جعفری، عیسی و نجفی، محمود (۱۳۸۷) بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس بهزیستی معنوی در بین دانشجویان. مطالعات روانشناختی، دورهی چهارم، شماره ی۳،۱۴۴-۱۲۹٫
غباری بناب، باقر و راقبیان، رویا (۱۳۸۷). کودک، نوجوان و معنویت. تهران: نشر یسطرون.
فرانکل، ویکتور (۱۳۸۸). انسان در جستجوی معنی (ترجمه نهضت صالحیان و میهن میلانی)، تهران: انتشارات درسا.
ماسن، پاول هنری؛ کیگان، جروم؛ هوستون، آلتا کارول و کانجر، جان جین وی (۱۳۸۰). رشد و شخصیت کودک (مترجم مهشید یاسایی). تهران: مرکز.
رایکمن، ریچارد (۱۳۸۷). نظریههای شخصیت (ترجمه مهرداد فیروزبخت). تهران: انتشارات ارسباران.
کهولت، نعیمه (۱۳۸۸). پیشبینی شادمانی بر اساس سبکهای هویت، ابعاد هویت و جهتگیری هدف. پایاننامهی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
کرین، ویلیام سی (۱۳۷۶). پیشگامان روانشناسی رشد. (ترجمه فربد فدایی)، تهران: اطلاعات.
لاندین، رابرت ویلیام (۱۳۸۳). نظریهها و نظامهای روانشناسی (مترجم یحی سید محمدی). تهران: نشر ویرایش.
هاشمی، زهرا و جوکار، بهرام (۱۳۸۹). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی اسلامی با ابعاد هویت. دانشور رفتار، سال هفدهم، شماره ۴۰، ۷۴-۵۹٫
رمضانی، ولی الله، شمس اسفند آباد، حسن و طهماسبی، شهرام (۱۳۸۵). بررسی پیامدهای هیجانی سبک های دلبستگی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره اول، شماره ی ۱، ۴۷-۳۸٫
اکبرزاده، نسرین (۱۳۷۶). گذر از نوجوانی به پیری، تهران: مؤلف.
برک، لورا ای (۱۳۹۱). روانشناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی)، (مترجم یحیی سید محمدی). تهران: ارسباران.
باقری، خدیجه، بهرامی، هادی و جلالی، محمد رضا(۱۳۸۸). رابطه بین سبکهای دلبستگی با نوع هویت در زندانیان۱۵-۳۰ ساله. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال سوم، شمارهی ۳،۸۵-۹۹٫
پورعلیفرد، فاطمه (۱۳۸۵). بررسی رابطهی سبکهای هویت و ابعاد هویت در دانشجویان دانشگاه شیراز و دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان شهرستان شیراز. پایاننامهی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
جوکار، بهرام و کهولت، نعیمه (۱۳۹۱). ارائهی مدل علّی برای شادی بر اساس ابعاد هویت با واسطهی جهتگیری هدف، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال سیزدهم، شماره ۲، ۸۱-۹۴٫
جوکار، بهرام و لطیفیان، مرتضی (۱۳۸۲). بررسی رابطه ابعاد هویت با جهتگیری هدف در دانشآموزان شهر شیراز و یاسوج. مجلهی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز. دورهی بیست و پنجم، شمارهی ۴، ۲۸-۴۶٫
حجازی، الهه و نگهبان سلامی، محمود (۱۳۸۸). رابطه سبکهای دلبستگی به والدین و همسالان با سبکهای هویت در نوجوانان. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، بهار ۳۹(۱)،۱۰۷-۱۳۱٫
از سال ۱۹۷۰ یکی از سازههای مهم در روانشناسی، علوم اجتماعی و رفتاری مفهوم “خود” بوده است. اگرچه برای خود جنبههای متعددی چون خودپنداره، خودکارآمدی، عزت نفس و… بیان شده است، یکی از مهمترین جنبههای خود مفهوم هویت است که از دیرباز مورد توجه فیلسوفانی چون جیمز، کولی و مید بوده است و پس از آن به عنوان یک سازهی مهم در روانشناسی مطرح شدهاست (لری و تانجنی، ۲۰۱۲).
ویلیام جیمز (۱۸۹۲) به عنوان پیشگام در بررسی و اندیشه دربارهی”خود” هویت شخصی را مفهومی میداند که فرد از خود به عنوان یک شخص دارد و معتقد است که این مفهوم ناشی از تجربهی تداوم و تمایز است. به این معنا که “خود” در حالیکه از دیگران متمایز است، در طول زمان یکسان باقی میماند. پس از جیمز، کولی (۱۹۰۲) از دیگر فیلسوفانی است که به مفهومپردازی در این زمینه پرداخته است. او معتقد است که “خود” در رابطهی متقابل فرد و جامعه شکل میگیرد و بدین ترتیب “خودآینهسان” را مطرح ساخت، بدین معنا که افراد خود را بر اساس دیگران ارزیابی میکنند و بر اساس تصوری که از ارزیابی آنها دارند، درباره خود احساس غرور و یا سرافکندگی میکنند (محسنی، ۱۳۷۵).
بر پایهی دیدگاه کولی، برای اولین بار مید (۱۹۳۴) مفهوم “خود اجتماعی” را مطرح کرد. مید معتقد است که خود در نتیجهی تجربهی اجتماعی هر فرد در جامعه به وجود آمده و رشد میکند.
علاقه به مفهوم خود و هویت تنها توجه فیلسوفان را جلب ننمود، بلکه به حوزهی روانشناسی نیز راه یافت و با اقبال و توجه روانشناسان روبرو شد. هویت در مفهوم روانشناختی خود و به عنوان تعریف افراد از خویشتن و پاسخگویی آنان به سئوال من کیستم؟ اساساً از کارهای اریکسون اقتباس شده و از او به عنوان روانشناس پیشگام در این زمینه نام برده میشود (فیرون،۱۹۹۹).
او برای رشد شخصیت انسان هشت مرحلهی روانی- اجتماعی را در نظر میگیرد و معتقد است که فرآیند رشد شخصیت تحت کنترل اصل اپیژنیک[۱] رسش قرار دارد. بدین معنا که شخصیت انسان، بر اساس مراحل از پیش تعیین شده (عوامل ارثی) و استعدادهای او رشد میکند. این استعداد رشد، در آمادگی انسان برای تحریک به طرف محرکها، بروز آگاهی و ارتباط متقابل با عوامل وسیع و مختلف اجتماعی ظاهر میشود و چنانچه توان بالقوهی افراد و شرایط اجتماعی هماهنگ باشد رشد افراد تسریع میشود (شولتز، ۱۳۸۳). بنابراین اریکسون بر ادغام و یکپارچگی نیروهای زیستشناختی و روانی- اجتماعی تأکید میکند که در کار شخصیت نقش تعیین کنندهای دارند (رایکمن، ۱۳۸۷).
افزون بر این، او معتقد است که رشد انسان شامل یک رشته تعارض است و هر مرحلهی رشد، بحران[۲] یا نقطهی تحول خاص خود را دارد که طی آن شخص به یکی از دو سر بحران کشیده میشود. بحران مهمی که افراد در سنین نوجوانی و مرحلهی پنجم زندگی خویش با آن مواجهاند مسئلهی هویتیابی است که اریکسون این مرحله را تحت عنوان “هویتیابی در مقابل سردرگمی در نقش” نامگذاری میکند (ماسن و همکاران، ۱۳۸۰). او هویت را به عنوان سازمان پویای انگیزهها، تواناییها، اعتقادات و تاریخ در شکلدهی خود مستقل و یکپارچه تعریف میکند (اریکسون، ۱۹۶۸) و تشکیل هویت را وحدت بین سه نظام زیستی، روانی و اجتماعی میداند. بدین معنا که نوجوان ضمن اینکه با تغییرات درونی و بدنی خود سازگار میشود، باید بین آن تصوری که از خود دارد و آن تصوری که از استنباط و انتظار دیگران از خود دارد نیز هماهنگی ایجاد کند (اکبرزاده، ۱۳۷۶).
چنانچه افراد بتوانند تصویری منسجم از خود تشکیل دهند و به تعریفی قطعی و منسجم از اینکه چه کسی هستند؟ و چه اهداف و جایگاهی دارند؟ دست یابند، هویتی منسجم و یکپارچه تشکیل خواهند داد. اما چنانچه در رسیدن به هویت منسجم ناکام بمانند دچار بحران هویت[۳] میشوند که اریکسون آن را سردرگمی نقش مینامد. این افراد نمیدانند که هستند، به کجا تعلق دارند و یا به کجا میخواهند بروند (شولتز، ۱۳۸۳). حل و فصل موفقیت آمیز بحران نوجوانی به فضیلتی تحت عنوان “پایبندی”[۴] منجر میشود که اریکسون آن را دنبال کردن آزادانهی علائق به رغم تضییقات اجتنابناپذیر نظام ارزشی میداند. آنها به آینده چشم میدوزند و به سمت آن حرکت میکنند. اما نوجوانانی که تعارضات این مرحله را به طور رضایت بخشی حل و فصل نمیکنند، دارای هویت منفی میشوند و به گروهها، افراد و ایدئولوژیهایی که برای آنها و جامعه مخرب هستند، علاقمند میشوند (رایکمن، ۱۳۸۷).
علیرغم اینکه اریکسون از جمله اولین و برجستهترین نظریهپردازانی است که هویت را بررسی کردهاست، اما مفهومی که او از هویت ارائه میدهد مفهومی بسیار گسترده است، به گونهای که انجام تحقیقات تجربی را در این زمینه با مشکل مواجه میسازد. بنابراین به منظور بررسی و آزمون هویت، ابتدا لازم است که این سازه به صورت عملیاتی تعریف گردد. بدین منظور، مارسیا (۱۹۶۶) با مطرح ساختن رویکرد وضعیتهای هویت[۵] گامی در جهت عملیاتی کردن مفهوم هویت و آزمون آن برداشت.
مارسیا (۱۹۶۶) اولین و برجستهترین نظریهپردازی است که نظریات اریکسون را به صورت تجربی گسترش داد و در جهت عملیاتی کردن مفهوم هویت اریکسون گام برداشت. از نظر او هویت عبارت است از سازمان دادن یک خود درونی که شامل ساخت خود، نظام باورها، آرزوها، عقاید، تواناییها و تاریخچهی فردی میباشد که در واقع نتیجهی یک بحران است. مارسیا نیز همچون اریکسون دورهی نوجوانی را به عنوان دورهی بحران هویت معرفی میکند و معتقد است که نوجوانان در این دوره باید انتخابهای بالقوهی زندگی خود را بررسی کنند و نهایتاً در یک زمینه خود را متعهد و پایبند سازند. بر این اساس او مدل خویش را بر پایهی دو بعد اکتشاف[۶] و تعهد[۷] بنیان کرد. اکتشاف که مارسیا از آن تحت عنوان بحران یاد میکند، به معنای پرسشگری فعال و بررسی گزینههای هویتی مختلف قبل از تصمیمگیری راجع به ارزشها، باورها و اهدافی است که فرد دنبال خواهد کرد. تعهد به معنای دستیافتن به یک انتخاب نسبتاً قطعی در رابطه با هویت و درگیر شدن در فعالیتهای مهمی است که فرد را برای انجام این انتخابها آماده میسازد (کروستی، سیکا، شوارتز، سرافینی و میوس[۸]، ۲۰۱۳). در مدل مارسیا تعهد نشان دهندهی ساختار هویت افراد است و در واقع ساختار تحت عنوان تعهد مفهومسازی شده است (برزونسکی، ۲۰۰۳).
مارسیا بر اساس وجود یا عدم وجود این دو بعد در افراد چهار وضعیت هویت را معرفی کرد: ۱- هویت کسب شده[۹] ۲- هویت زودرس[۱۰] ۳-هویت تعویقی[۱۱] ۴- هویت گسیخته[۱۲].
هویت کسب شده یا موفق زمانی محقق میشود که شخص از خلال تجربهی بحران در مورد این موضوع که کیست و چه کسی خواهد شد دست به انتخابی آشکار زند. بدین ترتیب افراد با هویت کسب شده، با پشت سر گذاشتن بحران و جستجوگری، به ارزشها و عقایدی که برگزیدهاند متعهد میشوند. این افراد در انتخاب مسیرهای زندگی خویش به طور مستقلانه عمل میکنند و علیرغم اینکه افرادی انعطافپذیرند، به راحتی تحت تأثیر فشارهای بیرونی قرار نمیگیرند و در مواجه با موانع برای دنبال کردن اهداف و مسیرهای انتخابی خویش پافشاری نشان میدهند (کروگر[۱۳] و مارسیا، ۲۰۱۱). مارسیا (۱۹۶۶) هویت کسب شده را پیشرفتهترین و مرحله نهایی تشکیل هویت میداند.
در وضعیت هویت زودرس، فرد التزام شدیدی به هویتی تعریف نشده در خود احساس میکند، بدون آنکه احساس بحران کند یا اینکه خود راهحلی را کشف کرده باشد (جوکار، ۱۳۸۲). این نوع هویت در واقع وقفهای است در فرآیند شکلگیری هویت و تثبیت زودرس تصور فرد از خودش است. این تصور معمولاً تحت تأثیر انتخاب و اولویتهای دیگران به ویژه والدین و یا سایر نهادها، سازمانها و انجمنها شکل میگیرد. افراد با هویت زودرس ارزشهای مراجع قدرت به ویژه والدین خود را بدون اینکه در آن چون و چرا کنند میپذیرند و از طریق دنبال کردن انتظارات دیگران از بحران جلوگیری میکنند. این وضعیت نوعی هویت کاذب را نشان میدهد که به قدری انعطافناپذیر و خشک است که نمیتواند مبنایی برای برطرف کردن بحرانهای زندگی آینده باشد (ماسن، ۱۳۸۰).
وضعیت هویت تعویقی که تقریباً از مهمترین حالات دوران نوجوانی است، زمانی رخ میدهد که فرد به گونهای فعال در پی کشف خود است. در این مسیر فرد بحرانهای بسیاری را تجربه میکند و گزینههای متعددی در دسترس قرار دارند که باید از میان آنها انتخاب صورت گیرد. افراد در این وضعیت مدام التزامهای خود را تغییر میدهند و اساساً تمایلی به چنین التزامهایی ندارند. اهمیت این بحران از آن جهت است که اگر تجربه نشود ممکن است فرد (مانند وضعیت هویت زودرس) به صورت ناپخته به برخی از ارزشها متعهد شود و یا اینکه همچون افراد با هویت گسیخته، هیچگاه احساس تعهد را تجربه نکند (مارسیا، ۱۹۸۰).
مشخصهی اصلی هویت گسیخته، بیتفاوتی همراه با فقدان جستجوگری و تعهد است (برک، ۱۳۸۱). افراد با هویت گسیخته یک دورهی طولانی از سردرگمی هویت را میگذرانند و شاید هیچگاه احساس هویتی قوی و روشن در آنان ایجاد نشود. اینها افرادی هستند که نمیتوانند خود را بیابند، در دوران پیش از شکلگیری هویت باقی میمانند و به دشواری مسئولیت زندگی خود را به عهده میگیرند (ماسن، ۱۳۸۰). این افراد در زندگی هدفی ندارند و به هیچ ارزش و هنجاری پایبند نیستند و یک حالت بلاتکلیفی و ناهماهنگی شخصیتی در آنها دیده میشود (فیض، ۱۳۷۴، به نقل از پورعلیفرد، ۱۳۸۳).
پس از مارسیا، برزونسکی (۱۹۸۹) بر اساس مطالعات خویش و با اتخاذ رویکردی اجتماعی- شناختی، تفاوت افراد در چهار وضعیت هویت مارسیا را ناشی از تفاوت آنها در نحوهای دانست که اطلاعات مربوط به هویت و “خود” را پردازش میکنند. این رویکرد در ادامه توضیح داده خواهد شد.
[۱]– epigenic
[۲]– Crisis
[۳]– identity crisis
[۴]–fidelity
[۵]–identity statuses
[۶]–exploration
[۷]–commitment
[۸]–Crocetti, Sica, Schwartz, Serafini &Meeus
[۹]–achievement
[۱۰]–foreclosure
[۱۱]–moratorium
[۱۲]–diffusions
[۱۳]– Kroger
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر