تحقیق رویکرد وضعیت های هویت و نظریه دلبستگی و ابعاد فاصله روانشناختی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رویکرد وضعیت های هویت و نظریه دلبستگی و ابعاد فاصله روانشناختی دارای ۵۸ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- هویت    ۴
۲-۱-۱- رویکرد ساختارنگر به هویت    ۶
۲-۱-۲- رویکرد فرآیندنگر به هویت    ۹
۲-۱-۳- رویکرد محتوانگر به هویت    ۱۰
۲-۱-۳-۱- نظریه هویت اجتماعی    ۱۱
۲-۱-۳-۲- ابعاد سهگانهی هویت چیک و همکاران    ۱۴
۲-۱-۴- هویت معنوی    ۱۵
۲-۱-۴-۱- معنویت    ۱۶
۲-۱-۴-۲- هویت و معنویت    ۱۸
۲-۱-۴-۳- رویکرد سنتی به هویت معنوی    ۲۰
۲-۱-۴-۳-۱- مدل کیسلینگ و همکاران    ۲۰
۲-۱-۴-۳-۲- مدل پل و اسمیت    ۲۲
۲-۱-۴-۳-۳- مدل ساختاری معنویت و هویت معنوی    ۲۴
۲-۱-۴-۴- رویکرد فراشخصی به هویت معنوی    ۲۷
۲-۱-۴-۴-۱- مدل توسعهی خود    ۲۸
۲-۱-۴-۴-۲- مدل تعالی خود    ۳۰
۲-۱-۴-۵- هویت معنوی: رویکرد فردی و بافتی    ۳۰
۲-۲- نظریهی دلبستگی    ۳۲
۲-۲-۱- دلبستگی در بزرگسالی    ۳۵
۲-۳- فاصلهی روانشناختی    ۳۶
۲-۳-۱- جهتگیری غلبه اجتماعی    ۳۷
۲-۳-۲- حریم رعایت اخلاقی    ۳۹
۲- ۴- پژوهشهای پیشین    ۴۰
۲-۴-۱- یافتههای تحقیق در زمینهی تأثیر دلبستگی بر هویت معنوی و فاصلهی روانشناختی    ۴۰
۲-۴-۱-۱- یافتههای تحقیق در زمینهی تأثیر دلبستگی بر هویت معنوی    ۴۱
۲-۴-۲- یافتههای تحقیق در زمینهی تأثیر دلبستگی بر فاصلهی روانشناختی    ۴۳
۲-۴-۳- یافتههای تحقیق در زمینهی تأثیر هویت معنوی بر فاصلهی روانشناختی    ۴۵
فهرست منابع    ۴۸

منابع

محسنی، نیک‌چهره (۱۳۷۵). ادراک خود: از کودکی تا بزرگسالی. تهران: انتشارات بعثت.

دهشیری، غلامرضا، سهرابی،فرامرز، جعفری، عیسی و نجفی، محمود (۱۳۸۷) بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس بهزیستی معنوی در بین دانشجویان. مطالعات روانشناختی، دوره­ی چهارم، شماره ی۳،۱۴۴-۱۲۹٫

غباری بناب، باقر و راقبیان، رویا (۱۳۸۷). کودک، نوجوان و معنویت. تهران: نشر یسطرون.

فرانکل، ویکتور (۱۳۸۸). انسان در جستجوی معنی (ترجمه نهضت صالحیان و میهن میلانی)، تهران: انتشارات درسا.

ماسن، پاول هنری؛ کیگان، جروم؛ هوستون، آلتا کارول و کانجر، جان جین وی (۱۳۸۰). رشد و شخصیت کودک (مترجم مهشید یاسایی). تهران: مرکز.

رایکمن، ریچارد (۱۳۸۷). نظریه­های شخصیت (ترجمه مهرداد فیروزبخت). تهران: انتشارات ارسباران.

کهولت، نعیمه (۱۳۸۸). پیش­بینی شادمانی بر اساس سبک­های هویت، ابعاد هویت و جهت­گیری هدف. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.

کرین، ویلیام سی (۱۳۷۶). پیشگامان روانشناسی رشد. (ترجمه فربد فدایی)، تهران: اطلاعات.

لاندین، رابرت ویلیام (۱۳۸۳). نظریه­ها و نظام­های روانشناسی (مترجم یحی سید محمدی). تهران: نشر ویرایش.

هاشمی، زهرا و جوکار، بهرام (۱۳۸۹). بررسی رابطه جهت­گیری مذهبی اسلامی با ابعاد هویت. دانشور رفتار، سال هفدهم، شماره ۴۰، ۷۴-۵۹٫

رمضانی، ولی الله، شمس اسفند آباد، حسن و طهماسبی، شهرام (۱۳۸۵). بررسی پیامدهای هیجانی سبک های دلبستگی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره اول، شماره ی ۱، ۴۷-۳۸٫

اکبرزاده، نسرین (۱۳۷۶). گذر از نوجوانی به پیری، تهران: مؤلف.

برک، لورا ای (۱۳۹۱). روانشناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی)، (مترجم یحیی سید محمدی). تهران: ارسباران.

باقری، خدیجه، بهرامی، هادی و جلالی، محمد رضا(۱۳۸۸). رابطه بین سبک­های دلبستگی با نوع هویت در زندانیان۱۵-۳۰ ساله. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال سوم، شماره­ی ۳،۸۵-۹۹٫

پورعلی­فرد، فاطمه (۱۳۸۵). بررسی رابطه­ی سبک­های هویت و ابعاد هویت در دانشجویان دانشگاه شیراز و دانش­آموزان مقطع سوم دبیرستان شهرستان شیراز. پایان­نامه­ی کارشناسی ­ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.

جوکار، بهرام و کهولت، نعیمه (۱۳۹۱). ارائه­ی مدل علّی برای شادی بر اساس ابعاد هویت با واسطه­ی جهت­گیری هدف، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال سیزدهم، شماره ۲، ۸۱-۹۴٫

جوکار، بهرام و لطیفیان، مرتضی (۱۳۸۲). بررسی رابطه ابعاد هویت با جهت­گیری هدف در دانش­آموزان شهر شیراز و یاسوج. مجله­ی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز. دوره­ی بیست و پنجم، شماره­ی ۴،  ۲۸-۴۶٫

حجازی، الهه و نگهبان سلامی، محمود (۱۳۸۸). رابطه سبک­های دلبستگی به والدین و همسالان با سبک­های هویت در نوجوانان. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، بهار ۳۹(۱)،۱۰۷-۱۳۱٫

۲-۱- هویت

از سال ۱۹۷۰ یکی از سازه­های مهم در روانشناسی، علوم اجتماعی و رفتاری مفهوم “خود” بوده است. اگرچه برای خود جنبه­های متعددی چون خودپنداره، خودکارآمدی، عزت نفس و… بیان شده است، یکی از مهمترین جنبه­های خود مفهوم هویت است که از دیرباز مورد توجه فیلسوفانی چون جیمز، کولی و مید بوده ­است و پس از آن به عنوان یک سازه­ی مهم در روانشناسی مطرح شده­است (لری و تانجنی، ۲۰۱۲).

ویلیام جیمز (۱۸۹۲) به عنوان پیشگام در بررسی و اندیشه درباره­ی”خود” هویت شخصی را مفهومی می­داند که فرد از خود به عنوان یک شخص دارد و معتقد است که این مفهوم ناشی از تجربه­ی تداوم و تمایز است. به این معنا که “خود” در حالیکه از دیگران متمایز است، در طول زمان یکسان باقی می­ماند. پس از جیمز، کولی (۱۹۰۲) از دیگر فیلسوفانی است که به مفهوم­پردازی در این زمینه پرداخته ­است. او معتقد است که “خود” در رابطه­ی متقابل فرد و جامعه شکل می­گیرد و بدین ترتیب “خود­آینه­سان” را مطرح ساخت، بدین معنا که افراد خود را بر اساس دیگران ارزیابی می­کنند و بر اساس تصوری که از ارزیابی آنها دارند، درباره خود احساس غرور و یا سرافکندگی می­کنند (محسنی، ۱۳۷۵).

بر پایه­­ی دیدگاه کولی، برای اولین بار مید (۱۹۳۴) مفهوم “خود اجتماعی” را مطرح کرد. مید معتقد است که خود در نتیجه­ی تجربه­ی اجتماعی هر فرد در جامعه به وجود آمده و رشد می­کند.

علاقه به مفهوم خود و هویت تنها توجه فیلسوفان را جلب ننمود، بلکه به حوزه­ی روانشناسی نیز راه یافت و با اقبال و توجه روانشناسان روبرو شد. هویت در مفهوم روانشناختی خود و به عنوان تعریف افراد از خویشتن و پاسخگویی آنان به سئوال من کیستم؟ اساساً از کارهای اریکسون اقتباس شده و از او به عنوان روانشناس پیشگام در این زمینه نام برده می­شود (فیرون،۱۹۹۹).

او برای رشد شخصیت انسان هشت مرحله­ی روانی- اجتماعی را در نظر می­گیرد و معتقد است که فرآیند رشد شخصیت تحت کنترل اصل اپی­ژنیک[۱] رسش قرار دارد. بدین معنا که شخصیت انسان، بر اساس مراحل از پیش تعیین شده (عوامل ارثی) و استعدادهای او رشد می­کند. این استعداد رشد، در آمادگی انسان برای تحریک به طرف محرک­ها، بروز آگاهی و ارتباط متقابل با عوامل وسیع و مختلف اجتماعی ظاهر می­شود و چنانچه توان بالقوه­ی افراد و شرایط اجتماعی هماهنگ باشد رشد افراد تسریع می­شود (شولتز، ۱۳۸۳). بنابراین اریکسون بر ادغام و یکپارچگی نیروهای زیست­شناختی و روانی- اجتماعی تأکید می­کند که در کار شخصیت نقش تعیین کننده­ای دارند (رایکمن، ۱۳۸۷).

افزون بر این، او معتقد است که رشد انسان شامل یک رشته تعارض است و هر مرحله­ی رشد، بحران[۲] یا نقطه­ی تحول خاص خود را دارد که طی آن شخص به یکی از دو سر بحران کشیده می­شود. بحران مهمی که افراد در سنین نوجوانی و مرحله­ی پنجم زندگی خویش با آن مواجه­اند مسئله­ی هویت­یابی است که اریکسون این مرحله را تحت عنوان “هویت­یابی در مقابل سردرگمی در نقش” نامگذاری می­کند (ماسن و همکاران، ۱۳۸۰). او هویت را به عنوان سازمان پویای انگیزه­ها، توانایی­ها، اعتقادات و تاریخ در شکل­دهی خود ­­مستقل و یکپارچه تعریف می­کند (اریکسون، ۱۹۶۸) و تشکیل هویت را وحدت بین سه نظام زیستی، روانی و اجتماعی می­داند. بدین معنا که نوجوان ضمن اینکه با تغییرات درونی و بدنی خود سازگار می­شود، باید بین آن تصوری که از خود دارد و آن تصوری که از استنباط و انتظار دیگران از خود دارد نیز هماهنگی ایجاد کند (اکبرزاده، ۱۳۷۶).

چنانچه افراد بتوانند تصویری منسجم از خود تشکیل دهند و به تعریفی قطعی و منسجم از اینکه چه کسی هستند؟ و چه اهداف و جایگاهی دارند؟ دست یابند، هویتی منسجم و یکپارچه تشکیل خواهند داد. اما چنانچه در رسیدن به هویت منسجم ناکام بمانند دچار بحران هویت[۳] می­شوند که اریکسون آن را سردرگمی نقش می­نامد. این افراد نمی­دانند که هستند، به کجا تعلق دارند و یا به کجا می­خواهند بروند (شولتز، ۱۳۸۳). حل و فصل موفقیت آمیز بحران نوجوانی به فضیلتی تحت عنوان “پایبندی”[۴] منجر می­شود که اریکسون آن را دنبال کردن آزادانه­ی علائق به رغم تضییقات اجتناب­ناپذیر نظام ارزشی می­داند. آنها به آینده چشم می­دوزند و به سمت آن حرکت می­کنند. اما نوجوانانی که تعارضات این مرحله را به طور رضایت بخشی حل و فصل نمی­کنند، دارای هویت منفی می­شوند و به گروه­ها، افراد و ایدئولوژی­هایی که برای آنها و جامعه مخرب هستند، علاقمند می­شوند (رایکمن، ۱۳۸۷).

علی­رغم اینکه اریکسون از جمله اولین و برجسته­ترین نظریه­پردازانی است که هویت را بررسی کرده­است، اما مفهومی که او از هویت ارائه می­دهد مفهومی بسیار گسترده ­است، به گونه­ای که انجام تحقیقات تجربی را در این زمینه با مشکل مواجه می­سازد. بنابراین به منظور بررسی و آزمون هویت، ابتدا لازم است که این سازه به صورت عملیاتی تعریف گردد. بدین منظور، مارسیا (۱۹۶۶) با مطرح ساختن رویکرد وضعیت­های هویت[۵] گامی در جهت عملیاتی کردن مفهوم هویت و آزمون آن برداشت.

۲-۱-۱- رویکرد ساختارنگر به هویت

 مارسیا (۱۹۶۶) اولین و برجسته­ترین نظریه­پردازی است که نظریات اریکسون را به صورت تجربی گسترش داد و در جهت عملیاتی کردن مفهوم هویت اریکسون گام برداشت. از نظر او هویت عبارت است از سازمان دادن یک خود درونی که شامل ساخت خود، نظام باورها، آرزوها، عقاید، توانایی­ها و تاریخچه­ی فردی می­باشد که در واقع نتیجه­ی یک بحران است. مارسیا نیز همچون اریکسون دوره­ی نوجوانی را به عنوان دوره­ی بحران هویت معرفی می­کند و معتقد است که نوجوانان در این دوره باید انتخاب­های بالقوه­ی زندگی خود را بررسی کنند و نهایتاً در یک زمینه خود را متعهد و پایبند سازند. بر این اساس او مدل خویش را بر پایه­ی دو بعد اکتشاف[۶] و تعهد[۷] بنیان کرد. اکتشاف که مارسیا از آن تحت عنوان بحران یاد می­کند، به معنای پرسش­گری فعال و بررسی گزینه­های هویتی مختلف قبل از تصمیم­گیری راجع به ارزش­ها، باورها و اهدافی است که فرد دنبال خواهد کرد. تعهد به معنای دست­یافتن به یک انتخاب نسبتاً قطعی در رابطه با هویت و درگیر شدن در فعالیت­های مهمی است که فرد را برای انجام این انتخاب­ها آماده می­سازد (کروستی، سیکا، شوارتز، سرافینی و میوس[۸]، ۲۰۱۳). در مدل مارسیا تعهد نشان ­دهنده­ی ساختار هویت افراد است و در واقع ساختار تحت عنوان تعهد مفهوم­سازی شده­ است (برزونسکی، ۲۰۰۳).

مارسیا بر اساس وجود یا عدم وجود این دو بعد در افراد چهار وضعیت هویت را معرفی کرد: ۱- هویت کسب شده[۹]   ۲- هویت زود­رس[۱۰]  ۳-هویت تعویقی[۱۱] ۴- هویت گسیخته[۱۲].

هویت کسب ­شده یا موفق زمانی محقق می­شود که شخص از خلال تجربه­ی بحران در مورد این موضوع که کیست و چه کسی خواهد شد دست به انتخابی آشکار زند. بدین ترتیب افراد با هویت کسب ­شده، با پشت سر گذاشتن بحران و جستجوگری، به ارزش­ها و عقایدی که برگزید­ه­اند متعهد می­شوند. این افراد در انتخاب مسیرهای زندگی خویش به طور مستقلانه عمل می­کنند و علی­رغم اینکه افرادی انعطاف­پذیرند، به راحتی تحت تأثیر فشارهای بیرونی قرار نمی­گیرند و در مواجه با موانع برای دنبال کردن اهداف و مسیرهای انتخابی خویش پافشاری نشان می­دهند (کروگر[۱۳] و مارسیا، ۲۰۱۱). مارسیا (۱۹۶۶) هویت کسب شده را پیشرفته­ترین و مرحله نهایی تشکیل هویت می­داند.

در وضعیت هویت زود­رس، فرد التزام شدیدی به هویتی تعریف نشده در خود احساس می‌کند، ‌بدون آنکه احساس بحران کند یا اینکه خود راه­حلی را کشف کرده­ باشد (جوکار، ۱۳۸۲). این نوع هویت در واقع وقفه­ای است در فرآیند شکل­گیری هویت و تثبیت زودرس تصور فرد از خودش است. این تصور معمولاً تحت تأثیر انتخاب و اولویت­های دیگران به ویژه والدین و یا سایر نهادها، سازمان­ها و انجمن­ها شکل می­گیرد. افراد با هویت زود­رس ارزش­های مراجع قدرت به ویژه والدین خود را بدون اینکه در آن چون و چرا کنند می­پذیرند و از طریق دنبال کردن انتظارات دیگران از بحران جلوگیری می­کنند. این وضعیت نوعی هویت کاذب را نشان می­دهد که به قدری انعطاف­ناپذیر و خشک است که نمی­تواند مبنایی برای برطرف کردن بحران­های زندگی آینده باشد (ماسن، ۱۳۸۰).

وضعیت هویت تعویقی که تقریباً از مهمترین حالات دوران نوجوانی است، زمانی رخ می‌دهد که فرد به گونه‌ای فعال در پی کشف خود است. در این مسیر فرد بحران­های بسیاری را تجربه می‌کند و گزینه‌های متعددی در دسترس قرار دارند که باید از میان آنها انتخاب صورت گیرد. افراد در این وضعیت مدام التزام­های خود را تغییر می‌دهند و اساساً تمایلی به چنین التزام­هایی ندارند. اهمیت این بحران از آن جهت است که اگر تجربه نشود ممکن است فرد (مانند وضعیت هویت زودرس) به صورت ناپخته به برخی از ارزش­ها متعهد شود و یا اینکه همچون افراد با هویت گسیخته، هیچگاه احساس تعهد را تجربه نکند (مارسیا، ۱۹۸۰).

مشخصه­ی اصلی هویت گسیخته، بی­تفاوتی همراه با فقدان جستجوگری و تعهد است (برک، ۱۳۸۱). افراد با هویت گسیخته یک دوره­ی طولانی از سردرگمی هویت را می­گذرانند و شاید هیچگاه احساس هویتی قوی و روشن در آنان ایجاد نشود. اینها افرادی هستند که نمی­توانند خود را بیابند، در دوران پیش از شکل­گیری هویت باقی می­مانند و به دشواری مسئولیت زندگی خود را به عهده می­گیرند (ماسن، ۱۳۸۰). این افراد در زندگی هدفی ندارند و به هیچ ارزش و هنجاری پایبند نیستند و یک حالت بلاتکلیفی و ناهماهنگی شخصیتی در آنها دیده می­شود (فیض، ۱۳۷۴، به نقل از پورعلی­فرد، ۱۳۸۳).

پس از مارسیا، برزونسکی (۱۹۸۹) بر اساس مطالعات خویش و با اتخاذ رویکردی اجتماعی- شناختی، تفاوت افراد در چهار وضعیت هویت مارسیا را ناشی از تفاوت آنها در نحوه­ای دانست که اطلاعات مربوط به هویت و “خود” را پردازش می­کنند. این رویکرد در ادامه توضیح داده خواهد شد.

[۱] epigenic

[۲] Crisis

[۳] identity crisis

[۴]fidelity

[۵]identity statuses

[۶]exploration

[۷]commitment

[۸]Crocetti, Sica, Schwartz, Serafini &Meeus

[۹]achievement

[۱۰]foreclosure

[۱۱]moratorium

[۱۲]diffusions

[۱۳] Kroger

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هویّت و هویّت فرهنگی و نظریه های آن
  • تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر
  • تحقیق حقیقت حیات دینی و هویت اسلامی
  • تحقیق مفهوم هویت و رویکردهای نظری هویت و فرهنگ و هویت فرهنگی و چیستی رسانه ها و اثرات آن‌ها و هویت سازی
  • تحقیق نقش و کارکرد دین و ابعاد آن، رویکردهای هویت و هویت دینی، شادی و مؤلفه های تشکیل دهنده ی شادمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.