تحقیق ریسک و بازده و مدل قیمت گذاری داراییهای سرمایه ای CAPM و مدلهای پیش بینی ورشکستگی و شکل گیری مفهوم استثنائات بازار سهام

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ریسک و بازده و مدل قیمت گذاری داراییهای سرمایه ای CAPM و مدلهای پیش بینی ورشکستگی و شکل گیری مفهوم استثنائات بازار سهام دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۵
۲– ۲  مفاهیم ریسک و بازده    ۶
۱-۲-۲ بازده    ۶
۲– ۲– ۲  ریسک    ۱۰
۳–۲–۲ رابطه ریسک و بازده    ۱۲
۳–۲ هدف بازار سرمایه    ۱۲
۴–۲ مفهوم بازار کارآ    ۱۳
۱– ۴– ۲ خصوصیات بازار کارآ    ۱۴
۵– ۲  تئوری پرتفلیو    ۱۵
۱-۵-۲ مدل مارکوئیتز    ۱۶
۲– ۵– ۲ مدل تک شاخص ( تک عامل )    ۲۰
۶–۲ مدل قیمت گذاری داراییهای سرمایه ای CAPM    ۲۱
۱– ۶– ۲ مفروضات مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای    ۲۲
۲– ۶– ۲ آزمون های CAPM    ۲۴
۳– ۶– ۲انتقادات به مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای CAPM    ۲۵
۷– ۲ انواع مدلهای پیش بینی ورشکستگی    ۲۶
۱– ۷–۲ مدل ویلیام بیور    ۲۷
۲– ۷– ۲مدل آلتمن    ۲۸
۳-۷-۲مدل اسپیرینگیت    ۲۹
۴– ۷– ۲ مدل اوهلسون    ۲۹
۵– ۷– ۲مدل فولمر    ۳۰
۶- ۷–۲ مدل زمیجوسکی    ۳۱
۷– ۷–۲ مدل سی اسکوار    ۳۱
۸–۷–۲  تحقیقات انجام شده در ارتباط با مدلهای پیش بینی ورشکستگی    ۳۱
۸–۲ شکل گیری مفهوم استثنائات بازار سهام    ۳۴
۱- ۸-۲ نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار    ۳۷
۲-۸-۲نسبت سود به قیمت    ۳۸
۳-۸-۲ اندازه شرکت    ۳۹
۹ – ۲ ورود مفهوم استثنائات بازار در بازارهای سرمایه    ۴۰
۱- ۹– ۲ مطالعات فاما و فرنچ    ۴۱
۲– ۹– ۲ تحقیقات ونگ    ۴۲
۳– ۹–۲  استثنائات بازار سهام و بورس اوراق بها دار    ۴۳
منابع و ماخذ    ۴۷

منابع:

تهرانی ، ر،۱۳۸۴،”مدیریت مالی” ، انتشارات نگاه دانش، تهران، چاپ اول.

مختاری کجوری،د ،۱۳۸۶، “بررسی تحلیلی ارتباط بین نسبتهای مالی با بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، پایانامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک،

میر محرابی ،ه ،۱۳۸۰،” بررسی رابطه بین افزایش سرمایه و بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده دربورس طی سالهای ۷۴-۸۸″، پایانامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده علوم اداری، ص ۶۷-۶۹

جهانخانی ،ع،و حسین عبد تبریزی،۱۳۸۳،” نظریه بازار سرمایه”، فصلنامه تحقیقات مالی، شماره

قربانی،ا ، ۱۳۸۷،”بررسی مدل سه عاملی فاما و فرنچ در بورس اوراق بهادار تهران به صورت مقطعی”، پایانامه کارشناسی ارشد حسابداری

هرون ،ج، ترجمه محسن دستگیر ،۱۳۷۱، “مدیریت مالی”، چاپ دوم، تهران، انتشارات نشر علوم دانشگاهی ،ص ۴۳

چارلزپی، ترجمه رضا تهرانی و عسگر نوربخش ،۱۳۸۸،” مدیریت سرمایه گذاری” ،انتشارات نگاه دانش، چاپ پنجم.

حقیقت ،ح،۱۳۸۶، “بررسی نقش عوامل رشد فروش وشاخص بحران مالی در پیش بینی بازده سهام”، بررسی های حسابداری و حسابرسی، سال چهاردهم، شماره ۴۷

حیدرعلی.،ه ،۱۳۷۳، “شناخت روش علمی درعلوم رفتاری”، نرش پارسا، تهران، چاپ اول.

راعی ، ر ، و احمد تلنگی، ۱۳۸۳،”مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته”، سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) تهران، چاپ اول.

۲-۱ مقدمه

تمامی سهامداران شرکتهای مختلف به دنبال افزایش ثروت خود در طی دوره سرمایه گذاری می باشند. یکی از مواردی که منجر به افزایش ثروت سهامداران می شود وهمواره مد نظر آنها بوده بازده سهام می باشد. بازده سهام یکی از شاخص های ارزیابی شرکتها می  باشد که همواره از سوی سرمایه گذاران بالقوه وبالفعل مورد رصد قرار می گیرد. اما در عمل ودر واقعیت همواره بازده با ریسک رابطه داشته و شواهد تجربی نیز این نظریه را تا حدودی تائید کرده است. از سوی دیگر شواهد تجربی سالهای اخیر ومطالعات انجام شده در بسیاری از کشورها این نطریه را با چالشهای مهمی مواجه ساخته است، به طوری که ادعا می شود در بلند مدت این نظریه توان تشریح رابطه بین ریسک وبازده را از دست داده است این در حالی است که متغیرهای دیگری از جمله رشد فروش وشاخص بحران مالی نیز بر بازده تاثیر گذار هستند وممکن است جایگرینهای بهتری نسبت به بتا به شمار آیند. رشد فروش یکی از شاخص های ارزیابی فعالیت شرکت می باشد. رشد مستمر درآمد فروش وسود شرکت منجر به آن می شود که بازار ریسک کمتری را برای شرکت در نظر بگیرد. از طرفی شاخص بحران مالی نیز یکی از شاخص های مطلوب جهت ارزیابی قدرت پرداخت بدهی ها وقابلیت نقدینگی شرکتها می باشد که با استفاده از اطلاعات حسابداری می توان بحران مالی شرکتها را پیش بینی نمود وسرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، وکارکنان شرکت را در خصوص از بین رفتن کنترل در شرکت آگاه نمود.

در ادبیات مالی به معیار ریسک سیستماتیک بتا ( b ) می گویند. به عبارت دیگر بتا معیاری است که حساسیت بازده یک سهم را نسبت به بازده بازار نشان می دهد. مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای یکی از مدلهای پیش بینی بازده سهام است که برای سالهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. در این مدل فرض می شود که سرمایه گذاران فقط می توانند بازده اضافی را با تحمل ریسک اضافی کسب کنند. در این مدل اگر هدف سرمایه گذار کسب بازده بیشتر از بازده بازار باشد ریسک بالاتری از ریسک بازار را تحمل می کند. ضریب بتا در این مدل توانایی لازم را پیش بینی بازده سهام دارد و یکی از عوامل مهم برای تصمیم گیری درباره خرید و فروش سهام یک شرکت، پیش بینی بازده سهام آن شرکت است .

۲– ۲  مفاهیم ریسک و بازده

رشته سرمایه گذاری معمولاً به دو قسمت « تجزیه و تحلیل اوراق بهادار » و « مدیریت مجموعه سرمایه گذاری » ( پر تفلیو ) تقسیم می شود. عمده کار تجزیه و تحلیل اوراق بهادار، ارزشیابی دارایی های مالی است و ارزش تابعی است از ریسک و بازده. بنابراین، در مطالعه سرمایه گذاری این دو مفهوم از اهمیت خاصی برخوردار هستند. برای تجزیه و تحلیل نهایی و تصمیم گیری در انتخاب اوراق بهادار از رابطه ریسک و بازده مورد انتظار استفاده می شود. چرا که این رابطه معنای تأمین مالی در کل و سرمایه گذاری به طور اخص می باشد ( تهرانی ، ۱۳۸۸ ، ص ۱۱۳ )۱.

۱-۲-۲ بازده

هدف سرمایه گذاران حداکثرکردن بازده مورد انتظار است، اگر چه در راستای حداکثر کردن بازده آنها همواره قصد دارند ریسک را نیز کاهش دهند. بازده  [۱]در فرآیند سرمایه گذاری نیروی محرکی است که ایجاد انگیزه می کند وپاداشی برای سرمایه گذاران محسوب می شود. بازده ناشی از سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران از اهمیت خاصی برخوردار است، برای اینکه تمامی فعالیتهای سرمایه گذاری در راستای کسب بازده صورت می گیرد. ارزیابی بازده، تنها راه منطقی ( قبل از ارزیابی ریسک ) است که سرمایه گذاران می توانند برای مقایسه سرمایه گذاری های جایگزین ومتفاوت از هم انجام دهند. برای درک بهتر عملکرد سرمایه گذاری، اندازه گیری بازده واقعی (مربوط به گذشته ) لازم است. مخصوصاً اینکه برای بازدهی مربوط به گذشته در تخمین پیش بینی بازده های آتی اهمیت به سزایی دارد ( همان منبع  ، ص ۱۱۴ )۲ .

 بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار

از آنجا که بازده تحقق یافته و بازده مورد انتظار در مسائل ومباحث سرمایه گذاری کاربرد وسیعی دارند به همین دلیل شناخت مفهوم آن دو حائز است.

بازده تحقق یافته  ۳، بازدهی است که واقع شده است، یا بازده ای است که کسب شده است. در واقع، بازده تحقق یافته بازدهی است که، به وقوع پیوسته وواقع شده است.

بازده مورد انتظار۴، عبارت است از بازده تخمینی یک دارایی که سرمایه گذاران انتظار دارند در یک دوره آینده به دست آورند. بازده مورد انتظار با عدم اطمینان همراه است و احتمال دارد برآورده شود ویا اینکه برآورده نشود. سرمایه گذاران برای کسب بازده مورد انتظار بایستی یک نوع دارایی را خریداری کنند وتوجه داشته باشند که این بازده ممکن است تحقق نیابد. سرمایه گذاری بر روی اوراق بهادار ریسک دار و بلند مدت می تواند باعث برآورده شدن بازده مورد انتظار سرمایه گذاران شود. در حالی که در کوتاه مدت این امر کمتر اتفاق می افتد ( همان منبع، ص ۱۱۴ )۵ .

 هدف مدیریت

طبق تئوری نمایندگی و با توجه به میل سرمایه گذاران، هدف مدیریت باید در راستای به حداکثر رساندن ارزش شرکت باشد. این مفهوم زمانی تحقق خواهد یافت که تصمیمات مدیریت در زمینه سرمایه گذاری، تأمین مالی و تقسیم سود به صورت بهینه اتخاذ شود. معیارهایی نظیر حداکثر شدن در آمد هر سهم و حداکثر شدن قیمت سهام، به عنوان معیارهای حداکثر شدن ثروت سهامداران مطرح می باشند که در ادامه به ارائه توضیحات لازم در این رابطه می پردازیم (میرمحرابی،۱۳۸۰، ص ۶۹)۱.

حداکثر شدن سود هر سهم به عنوان یک معیار

سهامداران عادی به عنوان مهمترین تأمین کنندگان سرمایه شرکتها ، سود سهم را به عنوان یکی از اهداف مطلوب و حداکثرشدن آن را به عنوان حداکثر شدن ثروت خود تلقی می کنند . حتی برخی از محافل بازار با تأکید بیشتر بر سود گذشته شرکت ، مبنای ارزیابی و قیمت گذاری سهام شرکت را بر این معیار قرار داده اند .

سود سهام بخشی از سود یک دوره مالی است ، که به سهامداران عادی تعلق می گیرد . البته باید توجه داشت ، این مفهوم با مفهوم درآمد هر سهم اشتباه نشود. درآمد هرسهم مبلغی است که عملاً به صاحب سهم تعلق گرفته اما لزوماً به دارنده سهم پرداخت نگریده است . برای محاسبه در آمد هر سهم باید ابتدا بخشی از درآمد که متعلق یه سهام ممتاز بوده و ارجح بر سهام عادی است را از سود شرکت کسر نموده و باقیمانده بر تعداد سهام عادی تقسیم نمود

[۱]– RETURM

۳– Realized Return

۴– Expected Retuen

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعریف و عناصر ورشکستگی و اعلام توقف و اقدامات اولیه
  • تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره
  • تحقیق بازرسی و انواع تکنیک های بازرسی بر مبنای ریسک و روش کار متدلوژی بازرسی بر مبنای ریسک
  • تحقیق نقدشوندگی و مفهوم و دلایل اهمیت و شاخص های اندازه گیری نقدشوندگی و مفهوم ریسک و بازده
  • تحقیق مفهوم سرمایه گذاری و انواع و شیوه ها و شرح ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری و انواع قراردادها و معاهدات رایج در صنعت نفت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.