تحقیق ریشه های تاریخی ذهن آگاهی و ذهن آگاهی در روانشناسی بالینی و مفهوم صبر و صبر در روانشناسی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ریشه های تاریخی ذهن آگاهی و ذهن آگاهی در روانشناسی بالینی  و مفهوم صبر و صبر در روانشناسی دارای ۱۰۲ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-افسردگی    ۵
۲- اضطراب منتشر    ۶
۳- تفاوتهای بین افسردگی و اضطراب    ۷
۴- ذهن آگاهی    ۸
۴-۱- ریشه های تاریخی ذهن آگاهی    ۸
۴-۲- انتقال ذهن آگاهی به روانشناسی    ۱۱
۴-۳-ذهن آگاهی در روانشناسی بالینی: «موج سوم» رفتاردرمانی    ۱۴
۴-۳-۱- موج اول رفتاردرمانی: کاربردهای بالینی تحلیل تجربی رفتار    ۱۵
۴-۳-۲-«موج دوم» رفتاردرمانی: تأکید گسترده بر شناخت    ۱۷
۴-۳-۳- «موج سوم» رفتاردرمانی: درمان های مبتنی بر ذهن آگاهی    ۱۸
۴-۳-۳-۱-مداخلات مبتنی بر آموزش ذهن آگاهی    ۱۹
۴-۳-۳-۲- مداخلاتی که ذهن آگاهی مؤلفه کلیدی در آنها محسوب می شود:    ۲۱
۴-۴- تعاریف ذهن آگاهی    ۲۵
۴-۵- مفهوم سازی ذهن آگاهی در روانشناسی بالینی    ۲۷
۴-۶-رابطه ذهن آگاهی با مراقبه    ۳۳
۴-۷- سازه های مرتبط با ذهن آگاهی    ۳۵
۴-۷-۱- شیوه های پردازشگری ذهنی    ۳۵
۴-۷-۲- اشکال هشیاری رفلکسی    ۳۸
۴-۸- رابطه بین ذهنآگاهی، شناخت ضمنی و آشکار    ۴۲
۵- صبر    ۴۴
۵-۱- مفهوم صبر    ۴۵
۵-۲- انواع صبر    ۴۸
۵-۳- رابطه صبر با مفاهیم مشابه    ۵۰
۵-۴- صبر در عرفان اسلامی    ۵۱
۵-۵- مفهوم صبر در قرآن    ۵۴
۵-۶- زمینههای صبر در قرآن    ۵۷
۵-۷- صبر وسایر مفاهیم در قرآن    ۶۱
۵-۸- نشانگان صبر    ۶۳
۵-۹- پیامدهای صبر    ۶۶
۵-۱۰- صبر در روانشناسی    ۶۸
۵-۱۱- کارکردهای صبر    ۷۰
۵-۱۲- پایههای روانشناختی صبر    ۷۳
۶- پیشینه    ۷۹
۶-۱- ذهنآگاهی    ۷۹
۶-۲- صبر    ۸۳
منابع و مؤاخذ    ۸۵

منابع

ساراسون، جی؛ ساراسون، آر (۱۳۸۳). روانشناسی مرضی، جلد اول. ترجمه­ی نجاریان، بهمن؛ اصغری مقدم، محمدعلی و دهقانی، محسن. چاپ ششم. تهران: انتشارات رشد.

کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنیامین (۱۳۸۱). خلاصه روانپزشکی، جلد اول. ترجمه­ی پورافکاری، نصرت­الله. چاپ دوم. تهران: انتشارات شهرآب.

کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنیامین (۱۳۸۱). خلاصه روانپزشکی، جلد دوم. ترجمه­ پورافکاری، نصرت­الله. تهران: انتشارات آزاده.

کهدویی، جلیل (۱۳۸۴). “بررسی نقش عزت نفس و کانون کنترل در شیوه­های مقابله با استرس در افراد مضطرب، افسرده و عادی”. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

حسین­ثابت، فریده (۱۳۸۷). “اثربخشی آموزش صبر بر اضطراب، افسردگی و شادکامی”، دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، سال ۱، شماره ۲٫

حسین­ثابت، فریده (۱۳۸۷). “مقیاس سنجش صبر برای نوجوانان”، روانشناسی و دین، سال ۱، شماره ۴٫

غباری­بناب، باقر؛ خدایاری­فرد، محمد (۱۳۷۹). “رابطه­ی توکل به خدا، اضطراب با صبر در شرایط ناگوار”، مقاله­ی ارائه شده در اولین همایش بین­المللی دین و سلامت روان، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران.

آذرگون، حسن؛ کجباف، محمدباقر؛ عابدی، محمدرضا (۱۳۸۶). “اثربخشی آموزش ذهن­آگاهی بر کاهش نشخوار فکری و افسردگی در دانشجویان دانشگاه اصفهان”، مجله­ی دانشور رفتار، سال ۱۶، شماره ۲۴٫

افروز، غلامعلی (۱۳۸۱). مباحثی در روانشناسی و تربیت کودکان و نوجوانان. چاپ چهارم. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران.

نوری، نجیب­الله (۱۳۸۷). “بررسی پایه­های روانشناختی و نشانگان صبر در قرآن”، مجله­ی روانشناسی و دین، سال ۱، شماره ۴٫

امین­الدوله، فاطمه (۱۳۸۷). “مفهوم صبر”، مجله­ی رشد (آموزش قرآن)، شماره ۲۵٫

ایمانی، سیدمهدی (۱۳۸۸)، “صبر”، ماهنامه امید انقلاب، سال ۲۸، شماره ۴۰۵٫

بانشی، فهیمه (۱۳۸۹). رابطه بین صبر و سلامت عمومی بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز، پایان­نامه کارشناسی، دانشگاه شیراز.

تمری، کرم­الله ­(۱۳۸۹). “صبر در قرآن”، مجله بشارت، شماره ۷۹٫

 ۱-افسردگی

در بین افرادی که بخاطر مشکلات روانشناختی کمک می­طلبند، افسردگی مشکل شایعی است. دو ویژگی اختصاصی افسردگی عبارتند از: خلق ناشاد[۱](افسردگی، غم، اندوه، ناامیدی، ناراحتی یا نگرانی) و فقدان علاقه و لذت (در تقریباً همه فعالیتهای عادی و سرگرمی­های فرد). تشخیص افسردگی مستلزم وجود دست کم یکی از این دو ویژگی است؛ بعلاوه دست کم چهار مورد از رفتارها یا احساسات زیر باید وجود داشته باشد: کم­اشتهایی یا تغییر وزن، اشکال در خوابیدن، فقدان نیرو، آشفتگی روانی ـ حرکتی یا افزایش کندی پاسخ، خستگی یا فقدان انرژی، سرزنش خود یا احساس گناه نابجا، شکایاتی از ناتوانی در تفکر بطور روشن یا تمرکز حواس، و افکار دائمی مرگ یا خودکشی یا آرزوی مردن (ساراسون و ساراسون،۱۳۸۳).

نظریه­های مختلفی درباره علت افسردگی وجود دارد. نظریه­های زیستی فرض می­کنند که علت افسردگی در ژنها یا در بعضی بدکارکردی­های فیزیولوژیایی نهفته است که احتمال دارد اساس وراثتی داشته یا نداشته باشد. اگرچه عوامل ژنتیکی بسیاری در افسردگی مهم به نظر می­رسند، مکانیسم دقیق اینکه چطور افسردگی به ارث برده می­شود روشن نیست. همچنین طبق فرضیه مونوآمین، فقدان نورآدرنالین یا سروتونین یک عامل علّی در افسردگی است. گیرنده­ها ممکن است شدیداً حساس باشند، باعث شوند بدن سطوح پایینی از مونوآمین­ها را تولید کند یا افسردگی ممکن است ناشی از ضعف در نظم سیستم انتقال­دهنده عصبی باشد.

نظریات روان­پویشی افسردگی بر احساسات ناهشیار و واکنشها به شرایط جدید بر پایه آنچه قبلاً در زندگی رخ داده است تأکید می­کنند. نظریات یادگیری فرض می­کنند که افسردگی به فقدان تقویت وابسته است. نظریات شناختی افسردگی بر این عقیده مبتنی هستند که تجارب یکسان ممکن است دو فرد را بطور کاملا متفاوت تحت تأثیر قرار دهد؛ زیرا آنها درباره موقعیتها، شناخت­های متفاوتی دارند. بر طبق گفته بک (۱۹۸۲) ، افسردگی به بهترین نحوی می­تواند به عنوان مثلث شناختی از افکار منفی در مورد خود و موقعیت و آینده توصیف شود.

افرادی که افسرده هستند به نظر می­رسد در کنترل محیط خود احساس درماندگی می­کنند. آنها به عنوان نتیجه­ای از موقعیت­هایی که قبلا با آن مواجه شده­اند ممکن است یاد بگیرند که ناتوان باشند. این مفهوم به درماندگی آموخته شده مصطلح گشته است (ساراسون و ساراسون، ۱۳۸۳).

۲- اضطراب منتشر

اضطراب معمولا به عنوان احساس پراکنده و مبهم و نامطبوع ترس و تشویش تعریف می­شود. شخص مضطرب به خصوص در مورد خطرات ناشناخته بسیار نگران است. علاوه بر آن، فرد مضطرب ترکیبی از علائم زیر را نشان می­دهد: تپش قلب، تنگی نفس، اسهال، بی­اشتهایی، سستی، سرگیجه، تعریق، بی­خوابی، تکرر ادرار و لرزش. در حالیکه افراد وحشت­زده به راحتی می­توانند بگویند از چه می­ترسند، افراد دچار اختلالات اضطراب از علل ترسشان آگاهی ندارند.

در اختلال اضطراب منتشر، اضطراب حداقل یک ماه (و معمولا بیشتر) باقی می­ماند و به تجارب اخیر زندگی فرد مربوط نیست. اختلال اضطراب منتشر چهار نشانه دارد: تنش حرکتی، فعالیت بیش از حد دستگاه خودمختار، ترس از آینده و گوش بزنگی زیاد.

بر اساس دیدگاه روان­پویشی، علل اختلال اضطراب منتشر، رویدادهای درون­روانی و انگیزه­های ناخودآگاه هستند. در واقع دفاع­های فرد برای کنترل یا حبس اضطراب کافی نیست. نظریه­پردازان یادگیری معتقدند که علائم اختلال اضطراب منتشر به همان طریقی که دیگر رفتارها یاد گرفته می­شوند، یاد گرفته شده­اند. در دیدگاه شناختی اعتقاد بر این است که اضطراب نتیجه­ی افکار و عقاید غلط، غیرواقعی و غیرمنطقی و خصوصا اغراق درباره خطرات موجود در موقعیت است (ساراسون و ساراسون،۱۳۸۳)

۳- تفاوتهای بین افسردگی و اضطراب

همپوشی قابل ملاحظه­ای بین افسردگی و اضطراب وجود دارد، بطوریکه اغلب بیماران مبتلا به اختلال اضطراب منتشر، افسرده هستند و بیماران افسرده نیز غالبا مضطربند. به علاوه حتی موارد خالص هر دو اختلال، خصوصیات بسیار مشابهی در زمینه خودپنداره تحقیرشده، پیش­بینی­های منفی و سوگیری منفی در ارزیابی تجارب رایج، نشان می­دهند. اما تفاوتهای بین دو گروه، ماهیت خاص هر اختلال را روشن می­سازد:

۱-ارزیابی­های منفی در افسردگی، گسترده، کلی و فراگیر هستند؛ ولی در اضطراب، گزینشی و خاص می­باشند، همه­ی سطوح را دربرنمی­گیرند و نسبت به عوامل مثبت بی توجه نیستند.

۲-بیمار اضطرابی، چشم­اندازهایی برای آینده می­بیند و از نظر ارادی تسلیم نشده است. بیمار افسرده، آینده را سیاه می­بیند و باور دارد که یک رابطه اساسی را از دست داده یا شکست خورده و از نظر ارادی تسلیم شده است.

۳-شخص اضطرابی، شکست­ها یا اشتباهاتش را بطور مطلق به عنوان یک کانون فساد در مرکز شخصیتش یا به عنوان محملی برای بیزاری از خویش نمی­بیند. اما بیمار افسرده، اشتباهاتش را به این صورت تفسیر می­کند که بطور کلی معیوب و نامناسب است و شکست­هایش غیرقابل جبرانند.

۴-بیمار اضطرابی در ارزیابی­های منفی­اش نامطمئن و دودل است، ولی شخص افسرده، مطلق­نگر است.

۵-بیمار اضطرابی پیش­بینی می­کند که در روابطش با دیگران، در اهداف و مقاصدش، در توانایی انطباق با مشکلات، در عملکرد مناسب و در سلامت و بقایش اشکال به وجود خواهد آمد. شخص افسرده، افسوس می­خورد که منبع کسب رضایتش را از دست داده، از رابطه با افراد مهم محروم گردیده و در اهدافش دچار شکست شده.

۶-شخص افسرده دارای یک دید کلی است مبنی بر اینکه هیچ چیز بر وفق مرادش نیست و به همین دلیل احساس تأثر و غمگینی می­کند (بک، ۱۳۸۳؛ به نقل از کهدویی،۱۳۸۴).

۴- ذهن آگاهی

۴-۱- ریشه های تاریخی ذهن آگاهی

از لحاظ تاریخی، ذهن­ آگاهی بیشتر با جنبش­های معنوی مرتبط می­گردد تا جریانهای اصلی روانشناسی. ذهن­آگاهی، تکنیک اصلی مورد استفاده در مراقبه بودایی است که ریشه در آیین مذکور دارد. آیین بودایی در هند و توسط سیدار تاگوتاما بودا[۲]که رهبری مذهبی بود، ۵۰۰ سال قبل از میلاد و در واکنش به رنج افراد فقیر، بیمار، مسن و در حال احتضار پایه­گذاری شد. طبق نظریه چهار حقیقت عالی، وجود مملو از رنج است که این رنج، نتیجه­ی گرایش خودکار به وابستگی است، طریقه­ی خاتمه­دهی به این رنج در پیش گرفتن طریقت هشتگانه می­باشد. بودا در طریق هشتگانه به بیان روش­های رسیدن به نیروانا[۳]، یعنی آزادی از ناراحتی پرداخته است که مشتمل بر درک فلسفه بودیسم است و پیروی از آن، پایبندی به اصول اخلاقی مربوط به گفتار، کردار، پیشه، منضبط کردن ذهن و مراقبه می­باشد. این طریق هشتگانه، افراد را قادر می­سازد تا بطور کامل به تجربه زندگی بپردازند، درعین حال گرایش و وابستگی خود به پدیده ها را کاهش دهند (کومار[۴]،۲۰۰۲).

پس از مرگ بودا در سال ۴۸۳ قبل از میلاد، آیین بودایی همچنان کم رونق باقی می­ماند، تا اینکه امپراطور موریان یعنی آسوکا[۵]در قرن سوم قبل از میلاد به این آیین گرایش پیدا نمود. با گسترش بودیسم به نقاط دیگر آسیا، این آیین بر اساس تعابیر مختلف به عمل آمده از تعالیم بودا به فرق مختلف تبدیل شد و دو فرقه اصلی «بودیسم تراوادا»[۶]و «بودیسم ماهایانا»[۷]ظهور یافت. بودائیان تراوادا به شکلی محتاطانه به تعبیر تعالیم بودا پرداخته و بر آزادی فرد بر اساس تلاش­های خودش تمرکز نمودند و اساسا به مراقبه و تمرکز و یک زندگی صومعه­ای جدای از جامعه تأکید ورزیدند. در بودیسم ماهایانا، تعبیر آزادانه­تری از تعالیم بودا به عمل آمده که برای افراد بیشتری جذابیت دارد. در این فرقه، ماهایانا، بر رهایی از طریق یک زندگی نیکوکارانه و شفقت ورزی تأکید می­شود. با آنکه بودیسم تراوادا در سریلانکا، تایلند، برمه و بودیسم ماهایانا در مغولستان، تبت، ژاپن، کره، ویتنام و نپال گسترش یافته است لیکن فرقه دوم، ماهایانا، به دلیل ارائه تعبیر آزادانه­تری از تعالیم بودا از اقبال بیشتری برخوردار شده است. در حدود ۱۵۰ سال بعد از میلاد با شروع تجارت بین هند و چین، ایده­ها و آیین­های فرقه ماهایانا به چین نیز راه پیدا نموده است ( دایره المعارف بریتانیکا،۲۰۰۳؛ به نقل از کاویانی،حاتمی و جواهری،۱۳۸۷).

بین سال های ۵۵۰ و ۶۰۰ پس از میلاد، آیین بودیسم توسط میسیونرهای فرستاده شده از سوی پادشاه کره به ژاپن نیز راه پیدا کرد و تا پایان قرن هشتم، فرقه­های بودایی زیادی ایجاد گشته و رشد نمود. «ذن بودیسم» که یک فرقه بودیسم ماهایانا بود، در قرن نهم و توسط بودائیان چینی فرقه «چان»[۸]به ژاپن معرفی شد و در حدود ۱۲۰۰ سال بعد از میلاد از رواج برخوردار شد. «ذن» معادل ژاپنی «چان» می­باشد که تقریبا به معنای «مراقبه» ترجمه شده است. ذن بودیسم بر نگرش عدم وابستگی، مراقبه به منظور افزایش آگاهی و تمرکز بر زمان حال تأکید دارد که ثمره آن حالت آزادی روانی از رنج می­باشد. مراقبه بودایی بیش از همه از طریق ذن بودیسم ژاپنی به غرب معرفی گردید. مهاجران آسیایی که در قرن نوزدهم به آمریکا مهاجرت نمودند، شروع به بنیان نهادن جوامع[۹] و معابد[۱۰] نمودند. با این وجود هنگامیکه ذن به ایالات متحده رسید، تاثیر آن بسیار محدود بود. اگرچه ذن بودیسم در سال ۱۸۹۳ در کنفرانس جهانی شیکاگو معرفی شد، همچنان تاثیر کمی بر فرهنگ آمریکایی بر جای گذارد (کارداسیوتو[۱۱]،۲۰۰۵).

[۱] – Dysphoric

[۲] – Siddharta Gautama Buddha

[۳] – Nirvana

[۴] – Kumar

[۵] – Asoka

[۶] – Theravada

[۷] – Mahayana

[۸] – Chan

[۹] – Communities

[۱۰] – Temples

[۱۱] – Cardaciotto

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق جایگاه صبر و سکوت در آیات و روایات اسلامی و ادبیات فارسی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.