تحقیق زئوپلانکتون ها ،غذاهای زنده برای ماهی ها و اثرات نور بر آن ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زئوپلانکتون ها ،غذاهای زنده برای ماهی ها و اثرات نور بر آن ها دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱-غذاهای زنده    ۷
۲-۲- Cladocera (آنتنمنشعبها)    ۷
۲-۲-۱- خصوصیات مورفومتریک در تخم وجنین آنتنمنشعبها    ۸
۲-۳- خانواده Daphnidae (Straus, 1820)    ۸
۲-۳-۱- چرخه زندگی    ۹
۲-۳-۲- تولیدمثل    ۹
۲-۳-۳- تخم نهانزی    ۱۰
۲-۳-۴- ارزش غذایی    ۱۲
۲-۳-۵- تراکم جمعیت    ۱۳
۲-۴- جنس Ceriodaphnia (Dana, 1853)    ۱۳
۲-۴-۱- ریختشناسی Ceriodaphnia    ۱۴
۲-۴-۲- پراکنش Ceriodaphnia    ۱۴
۲-۴-۳- تغذیه    ۱۵
۲-۴-۴- رده بندی Ceriodaphnia quadrangula    ۱۶
۲-۵- مروری بر مطالعات انجامگرفته    ۱۶
۲-۵-۱- اهمیت آنتن منشعب ها    ۱۶
۲-۶- نور و مفاهیم آن    ۱۸
۲-۶-۱- مطالعات در ارتباط با اثرات نور    ۱۹
۲-۶-۲- مطالعات در ارتباط با تغذیه    ۲۵
۲-۶-۳- اسیدهای چرب  در زئوپلانکتونها و عوامل موثر بر آنها    ۲۷
منابع:    ۳۱

منابع:

]۱ [آذری تاکامی، ق.، و امینی چرمهینی، م.، ۱۳۸۷٫ دستورالعمل تکثیر و پرورش پلانکتون­ها، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران، ص ص ۲۴۳-۲۷۳٫

]۲[ کیاست­پور، ا.، و احبسیان، ج.، ۱۳۷۸٫ درآمدی بر نورشناخت نوین، چاپ سوم، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ص ص ۳-۱۰٫

]۳[ مرادیان، س.، ۱۳۶۴٫ اصول علم و تکنولوژی رنگ، چاپ اول، نشر کتاب های علمی فائد، تهران، ص ص ۲۳-۲۸٫

]۴[ معتمدی، ا.، ۱۳۷۴٫ نور هندسی، چاپ اول، موسسه انتشارات فاطمی، قم. ص ۱۱٫

]۵[ یوسفی، م. س.، تغذیه آبزیان پرورشی، ۱۳۷۹، موسسه فرهنگی انتشاراتی اصلانی، تهران، ص ص ۱۱۴-۱۱۹٫

[۶] Acharya, K., Jack, J. D., and Bukaveckas, P. A., 2005. “Dietary effects on life history traits of riverine Bosmina”, Freshwater Biol., Vol. 50, pp. 965-975.

[۷] Adeyemo, A. A., Oladosu, G. A., and Ayinla, A. O., 1994. “Growth and survival of fry of African catfish spesies, Clarias gariepinus, Burchell, Hetrobranchus bidorsalis geoffey and Heteroclarias reared on Moina dubia in comparison with other first feed sources,” Aquaculture., Vol. 119, pp. 41- 45.

[۸] Ahlgren, G., Inga-Britt, G., and Boberg, M., 1992. “Fatty acid content and chemical composition of freshwater microalgae.” J. Phycol., Vol. 28, pp. 37–۵۰٫

[۹] Aiken, D. E., 1969. “Photoperiod, endocrinology and the crustacean molt cycle”. Science., Vol. 164, pp. 149- 155.

[۱۰] Alekseev, V., and Lampert, W., 2001. “Maternal control of resting-egg production in Daphnia“. Nature., Vol. 414, pp. 899- 901.

[۱۱] Balcer, M. D., Korda, N. L. and Dodson, S. I., 1984. Zooplankton of the great lakes: A guide to the identification and ecology of the common crustacean species. University of Wisconsin Press, Madison, Wisconsin, pp. 58- 60.

[۱۲] Banta, A. M., and Brown, L. A., 1929, “Control of sex in cladocera. I. Crowding the mothers as a means controlling male production”, Physiol. Zool., Vol. 2, pp. 80-92.

[۱۳] Belanger, S. E., and Cherry, D. S., 1990. “Interacting effects of pH acclimation, pH, and heavy metals on acute and toxicity to Ceriodaphnia dubia (Cladecera)”. J. Crustacean Biol., Vol. 10, pp. 225-235.

[۱۴] Brett, M. T., and Müller-Navarra, D. C., 1997. “The role of highly unsaturated fatty acids in food web processes“, Freshwater Biol., Vol. 38, pp. 483-499.

[۱۵] Brett, M. T., Muller-Navarra, D. C., Ballantyne, A. P., Ravent, J. L., and Goldman, C. R., 2006. “Daphnia fatty acid composition reflects that diet”, Limnol. Oceangor., Vol. 51, pp. 2428-2437

[۱۶] Buikema, A. L., 1973. “Some effect of light on the growth, molting, reproduction and survival of the cladoceran, Daphnia pulex“, Hydrobiologia., Vol.  ۴۱, pp. 391- 418.

[۱۷] Camus, T., and Zeng, C., 2008. “Effects of photoperiod on egg production and hatching success, naupliar and copepodite development, adult sex and life expectancy of the tropical calanoid copepod Acartia sinjiensis“, Aquaculture., Vol. 280, pp. 220-226.

[۱۸] Carvalho, G. R., 1980. The timing and significance of sexual reproduction in Daphnia magna Straus. M. Sc. Thesis, University of Wales.

مقدمه

تامین مواد مغذی لازم برای رشد مهمترین دلیل استفاده ماهیان و سخت پوستان ازغذا می باشد. غذاهای زنده به دلیل داشتن پارامترهای ضروری برای افزایش رشد، بقاء و افزایش سطح ایمنی موجودات دارای اهمیت هستند]۳۳[. از جمله غذاهای زنده پلانکتون­ها می­باشند که از غذا­های اساسی برای تغذیه ماهی­ها و میگو­ها در مراحل مختلف زندگی آن­ها محسوب می­گردند. از جمله زئوپلانکتون­ها: پرتوزوآ، روتیفرا، کلادوسرا، دافنیا، کوپه­پودا و دیگر سخت­پوستان و لاروهای حشرات می­باشند که در صنعت آبزی­ پروری از آن­ها به­ عنوان غذای زنده استفاده­می­گردد. مقادیر تغذیه از پلانکتون­ها در استخرهای پرورشی آبزیان، بستگی به مصرف غذا و فراوانی و قابل هضم بودن آن­ها توسط ماهی­ دارد]۵[.

آرتمیا به لحاظ اندازه بزرگ و روتیفرها به لحاظ اندازه کوچک و ناپایدار بودن محیط کشت آن­ها در شرایط آزمایشگاهی، مشکل ساز هستند، از این رو جستجو برای یافتن غذایی با اندازه مناسب و دارای ارزش غذایی بالا نظر بسیاری از محققان را به استفاده از دیگر زئوپلانکتون­ها معطوف داشته­است، که یکی از مهمترین آن ها خانواده آنتن­منشعب­ها[۱] است. قابلیت دسترسی در طبیعت، وجود اندازه­های متفاوت، سرعت تکثیر و تولید بالا، ارزش غذایی بسیار بالا، قابلیت کشت ارزان، تحمل بالای آنتن منشعب ها به تغییرات محیطی از قبیل دما و فتوپریود باعث شده تا آن­ها به عنوان یکی از زئوپلانکتون­های پرطرفدار برای مطالعات بیولوژیکی و آبزی­پروری مورد استفاده­قرارگیرد]۱۳۰[. این زئوپلانکتون­ها قادرند در صورت ازدیاد بیش از اندازه جمعیت خود را کنترل­کنند لذا مدل جالبی در مطالعات جمعیتی هستند. در صورت افزایش بیش از اندازه دافنی، مواد شیمیایی خاصی را از خود آزاد می­کنند که بر روی زندگی خود آن­ها و نیز موجودات دیگری که در آن زیستگاه زندگی می­کنند اثر می­گذارد. آنتن­منشعب­ها را می­توان در کنترل آلودگی آب و تصفیه فاضلاب شهری نیز استفاده­نمود]۶۷[.

جنسCeriodaphnia  از خانواده Daphnidae از زئوپلانکتون­ هایی است که پراکنش زیادی دارد و تقریباً همه گونه­های جنس Ceriodaphnia  در محدوده­ای از آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی پراکنش دارند]۱۱[. این گونه­ها نقش بسیار مهمی را در تغذیه آبزیان دارند،گونه C. quadrangula از جمله گونه­هایی است که معمولا در آبگیرها واستخرهای پرورش ماهی حضور دارد. به علاوه این موجودات نسبت به دستکاری در سیستم پرورش مقاوم هستند و به عنوان غذا برای لارو ماهی استفاده می­شوند. کومار[۲] در سال ۲۰۰۲ گزارش­داد که این گونه در پرورش لارو کپور ماهیان استفاده می­شود و در نهایت این گونه را موجودی مناسب جهت تغذیه لارو ماهی معرفی کرد]۷۲[. ماهی­های جوان سوف زرد (Perca flavescens) و Bluegills (Lepomis macrochinus) به­طور معنی­داری کلادوسرها را جهت تغذیه انتخاب می­کنند. همچنین سوف زرد و Bluegills هنگام تغذیه از کلادوسرها رشد و بقاء بالاتری داشتند و آزمایشات نشان­دادند که کلادوسرها از لحاظ کسب انرژی غذای مطلوبی برای این ماهیان به­حساب می­آید]۱۰۴[.

پارامترهای محیطی شامل دما، شوری، دوره های نوری، طیف نور از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عادات و رفتارهای جانوران آبزی از جمله زئوپلانکتون ها می باشند. هرگونه تغییر در یکی از این عوامل سبب تغییرات در تولیدمثل و چرخه­زندگی در این جانوران می گردد. از میان این عوامل نور و خصوصیات آن یکی از فاکتورهایی است که می­تواند بر بیولوژی و فیزیولوژی زئوپلانکتون ها بطور انفرادی و بر اکولوژی آنها در جمعیت ها مؤثر باشد. نور از جنبه­های مختلفی می­تواند تاثیرات خود را اعمال کند که از جمله آن ها می توان به دوره های نوری، طیف های نوری و اشعه UV، شدت نور و غیره اشاره نمود. دوره نوری یک پارامتر محیطی مهمی است که میتواند به آسانی و با کمترین هزینه در هچری­های آبزی­پروری دستکاری شود]۱۷[.

مطالعات بسیاری در ارتباط با اثر دما، شوری، تغذیه و غیره بر زئوپلانکتون­ها در ارتباط با جنبه های مختلف زیست­شناسی آن­هاصورت­گرفته و نتایج مختلف و قابل توجهی به­دست­آمده­است. در بسیاری موارد نور فاکتور مهم­تری نسبت به دما برای تولید مثل آبزیان از جمله غذاهای زنده می­باشد]۱۰۷[. زئوپلانکتون­ها ارگانیزم­هایی هستند که به نور حساس­اند و این حقیقت دانشمندان را بر آن داشته که به تحقیق بر روی ارتباط حساسیت این حیوانات به نور بپردازند .نور تکامل، پوست­اندازی و مرگ و میر در زئوپلانکتون­ها را تحت تاثیر قرارمی­دهد]۱۷[. آثار متفاوت نورو دوره­های نوری بر پوست­اندازی سخت­پوستان در تحقیقات مختلف اثبات­شده­است و بیان­شده که دوره نوری خاص می­تواند به آن سرعت بخشیده یا آن را متوقف کند]۹[. مطالعاتی که در ارتباط با اثر نور بر تولید و تفریخ تخم در زئوپلانکتون­ها صورت­گرفته نتایج قابل ملاحظه­ای را ارئه­کرده­است]۱۲۱­،۱۱۹­،۱۱۱­،۱۰۹­،۱۰۰­­،۲۴[. کاهش یا افزایش طول مدت نوردهی اثرات متفاوتی بر رفتارهای زئوپلانکتون­ها می­گذارد. از آن جمله می­توان به رفتار تجمعی زئوپلانکتون­ها و نیز رفتار چرای فیتوپلانکتون­ها توسط آن­ها  اشاره­کرد. تغییر در نرخ بلع و ترکیبات شیمیایی بدن زئوپلانکتون­ها از دیگر آثار نور بر این جانوران می­باشد   ]­۶۹،۶۰،۴۵[. نور برای دافنی­ها به منظور جریان فعل و انفعالات تبادل و مبادله مواد ضروری است. در شرایط نور طبیعی دافنی­ها به صورت فعال به سطح آب آمده و با سرعت زیادی در جهت نور شنا می­کنند]۵[.

۲-۱-غذاهای­زنده

پلانکتون­ها موجوداتی­اند که به­طور غیر فعال توسط جریان آب یا شنای ضعیف حرکت کرده و در محیط­های دریایی و آب شیرین یافت­می­شوند. موجودات این گروه دارای اندازه­های متفاوتی از اندازه­های میکروسکوپی یعنی گیاهان تک­سلولی تا عروس دریایی با حدود ۱۸۰ سانتی­متر طول هستند. زئوپلانکتون­ها جانوران چرا­کننده میکروسکوپی یا گاهی اوقات بزرگتر، در محیط­های آبی هستند. بسیاری از زئوپلانکتون­ها از فیتوپلانکتون­ها تغذیه کرده و دومین حلقه مهم شبکه غذایی را تشکیل می­دهند. زئوپلانکتون­ها از میان فیتوپلانکتون­ها شنا کرده و از سلول­هایی که به زوائد تغذیه­ای آن­ها برخورد کنند، تغذیه خواهند­کرد. اغلب زئوپلانکتون­ها در مصرف فیتوپلانکتون­ها بسیار انتخابی عمل می­کنند. از پلانکتون­ها در مصارف آبزی­پروری به­عنوان غذای زنده جهت تغذیه آبزیان استفاده می­گردد. از جمله آن­ها می­توان به جلبک­های تک­سلولی Chlorella، Cyclotella، Dunaliella، Ceratium اشاره­کرد که برای پرورش انواع زئوپلانکتون­ها مورد استفاده­قرارمی­گیرند.]۱۰۵،­۶۵،­۳۸[. همچنین Ceriodaphnia، Daphnia، Rotifera ، Copepoda، Artemia  از جمله غذاهای زنده زئوپلانکتونی­اند که بنابه گونه مورد نظر، نیازهای غذایی و اندازه ماهی­ها­ و میگوها جهت تغذیه به­عنوان غذای زنده مورد استفاده قرارمی­گیرند]۱۰۴[.

۲-۲- Cladocera (آنتن­منشعب­ها)

کلادوسرا یا کک­های آبی، سخت­پوستان کوچکی هستند (mm6-2/0) که عمدتاً در آب­های شیرین زیست می­نمایند و به همراه روتیفرها و کپه­پودها بیشترین پلانکتون­های جانوری آب شیرین را تشکیل می­دهند]۱۰۲[. کاراپاس در کلادوسر­ها بزرگ و دوکفه­ای است در نتیجه همه بدن به جز قسمت سری را می­پوشاند. دو چشم مرکب آن­ها در قسمت میانی به هم متصل شده­است. آن­ها در طول زندگی خود دارای چشم ناپلوسی هستند، بدن این بندپایان از دو­طرف فشرده است. دومین آنتن آن­ها طویل شده و به عنوان اندام حرکتی برای شنا استفاده می­شود. ناحیه سینه کوتاه و تنها شامل ۶-۴ بند ولی ناحیه شکم فاقد زوائد می­باشد. اکثراً تغذیه صافی­خواری داشته و از فیتوپلانکتون­ها تغذیه می­کنند. آن­ها ذرات غذایی را بوسیله زوائد، فیلتر می­کنند و سپس مورد استفاده قرار می­دهند. همچنین تعدادی از کلادوسر­ها شکارگر(گوشت­خوار) هستند. کلادوسر­ها پارتنوژنز یا بکرزا بوده و در بیشتر اوقات سال از طریق تولید­مثل غیرجنسی تکثیرمی­یابند. نرها به ندرت در جمعیت آن­ها دیده می­شوند. کاراپاس یک کیسه زایشی[۱] بوجود می­آورد که در آن جنین­های حاصل از تولید­مثل غیرجنسی تکوین مستقیم را طی می­کنند در زمستان (یا گاهی در تابستان) نر­ها نیز ظاهر می­شوند و تولیدمثل جنسی رخ می­دهد و در­نتیجه تخم­هایی که در مقابل سرما مقاوم هستند، به وجود می­آیند و زمستان راطی می­کنند. این تخم­ها در پوشش کیسه مانندی به نام افی­پیوم[۲] قرارگرفته و در اغلب گونه­ها در بستر دریاچه یا باطلاق رسوب می­کنند اما در برخی گونه­ها نظیرC. quadrangula افی­پیوم­ها در سطح آب شناور شده و پس از گذراندن شرایط سخت، ماده­های بکرزا را تولید می­کنند]۱۰۲،­­۵۱[.

۱ Brood Pouch

۲ Ephippium

۱ Daphnidae

۱ Kumar

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.