تحقیق زخم فشاری و عوامل مرتبط بر ایجاد زخم فشاری و اقدامات مهم جهت پیشگیری و معیارهای ارزیابی خطر زخم فشاری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زخم فشاری و عوامل مرتبط بر ایجاد زخم فشاری و اقدامات مهم جهت پیشگیری و معیارهای ارزیابی خطر زخم فشاری دارای ۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
پوست    ۴
زخم فشاری و تعاریف آن    ۴
عوامل مرتبط بر ایجاد زخم فشاری    ۷
اقدامات مهم جهت پیشگیری    ۱۰
معیارهای ارزیابی خطر زخم فشاری    ۱۵
ابزار برادن به عنوان یک ابزار پیشگویی کننده زخم فشاری    ۱۸
مروری بر مطالعات :    ۱۹
منابع    ۳۰

منابع

– قانعی، ر. ، قوامی ، ه. ، زخم فشاری در بخش مراقبت ویژه ، فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه ، ۱۳۸۹، دوره هشتم، شماره دوم، ص:۱۰۰-۹۰٫

– Kootner G.,Dassen T., Hauss A., Schluer B., Pressure ulcer risk assessment in critical care;interrater  reliability and validity studies of   Braden and waterlow scales and subjective rating in two intensive care unit ,International journal of nursing Study,2010; 47: 671-677.

-Reilly E., Karakousis G.,Schrag SH.,Stawiski S., Pressure ulcer  in  the  intensive    care unit: the forgotten  enemy , Opus12 scientist,2007:17-30.

-Sayer S., Turgut S., Dogan H.,Ekisi A., Yurtserer S.,Demirkan F.,et al. Incidence  of  pressure ulcer  in intensive  care  unit patient  at risk according  to the waterlow Scale  and  factors  influencing  the  development  of  pressure ulcer  , Journal  of  clinical  nursing  ,۲۰۰۸: ۷۶۶-۷۷۳٫

– ای کین ، ج: راهنمای مراقبت از زخم. ترجمه رستم جلالی. تهران: نشر جامعه نگر-سالمی،۱۳۹۰،ص:۴۰-۳۰٫

-Serpa L., Santos V., Peres G., Cavicchioli M.,Hermida M., Validity of thebraden and waterlow subscales in predicting pressure ulcer risk in hospitalized patients, Applied nursing research,2010:1-6

-Debashish N.,Jagdish S., Rattan R.,Vinayaka S.,Bed sore:top to bottom and bottom to top ,Indian surg,2008 ; 70 : 161-168.

– ریحانی کرمانی ، ح. ، حقیری ، ا. ، تعیین ریسک فاکتورهای زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه جراحی  مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان باهنر در تابستان ۱۳۸۴ با استفاده از  معیار برادن ،  پایان نامه   جهت اخذ درجه دکترای پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۳۸۴،ص: ۸۰-۳۰ .

– بلورچی فرد ، ف. ،  عبدالرحیمی، م. ، بررسی میزان بروز زخم فشاری وعوامل خطر مرتبط با آن در بیماران بستری در بخش ارتوپدی، نشریه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی،۱۳۸۸، دوره نهم، شماره ۶۷، ص:۵-۱

-Manzano F., Navarro M., Roldan D.,Moral M., Leyva I.,Guerrero C., et al. Pressure ulcer incidence and risk factors in ventilated intensive care patient  , Journal of critical care,2010; 25 : 469-476.

-Volman K., Ventilator associated pneumonia and pressure ulcer prevention  as target for  quality  improvement in the icu, Crit care nurse Clin  Am ,2006; 18: 453-467.

-خراسانی، ب. ، غفوری، ع. ، زخم فشاری و راههای پیشگیری و درمان، مجله توانبخشی، ۱۳۸۳، دوره پنجم، شماره ۳، ص:۶۵-۶۰

-اکبری ساری، ع. ، بهشتی زواره، ز. ، عرب، م. ،رشیدیان، الف. ،گلستان، ب. ، عوامل موءثر بر ایجاد زخم فشاری در بخش مراقبت های ویژه  بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، ۱۳۸۹، دوره هشتم، شماره ۳، ص:۹۲-۸۱٫

– جهانشاهی ، م. ، بررسی کیفیت مراقبت های ارائه شده در پیشگیری از زخم های فشاری در بیماران بستری بخش های ارتوپدی یکی از مراکز آموزشی درمانی شهر رشت سال ۱۳۸۱، پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت ، ۱۳۸۲، ص:۴۰-۹٫

– صدقیانی،ص . ، بررسی میزان تاءثیر پوستین گوسفند در پیشگیری از بروز زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های مغز واعصاب بیمارستان های دانشگاهی شهر مشهد،مجله پزشکی    هرمزگان،۱۳۸۰،ص:۷-۱

-اسملتزر،س: پوست و سوختگی.ترجمه آسیه موحد پور ، مریم نمادی وثوق، اسماعیل شریعت، نشر جامعه نگر- سالمی،۱۳۸۹، ص:۱۶-۱۴

مقدمه

مقاله حاضر برمفهوم  یکپارچگی پوست استوار است و در این راستا زخم فشاری و تعاریف آن،  عوامل مرتبط بر ایجاد زخم فشاری، درمان، اقدامات مهم جهت پیشگیری، معرفی معیارهای ارزیابی خطر زخم فشاری و ابزار برادن به عنوان یک ابزار پیشگویی کننده زخم فشاری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد .

پوست

پوست بزرگترین عضو بدن می باشد که به عنوان سدی بین اعضای داخلی بدن و محیط خارج بوده و در بسیاری از اعمال حیاتی بدن نیز شرکت دارد . پوست از سه لایه تشکیل شده است: اپیدرم، درم، بافت زیرجلدی. اپیدرم،  بیرونی ترین لایه است که از سلول های پوششی روی هم چیده شده و کراتینوسیت ها تشکیل شده است.ضخامت آن از حدود ۱/۰ میلی متر در پلک ها  تا  حدود ۱ میلی متر در کف دست و پا متغیر است. درم،  بزرگترین  قسمت پوست را تشکیل داده و قدرت و ساختار آن را فراهم می سازد . درم شامل ۲ لایه است: پاپیلاری و رتیکولر.درم پاپیلاری مستقیما” در زیر اپیدرم قرار دارد و شامل سلول های فیبروبلاست است که تولیدکننده نوعی از کلاژن به عنوان جزئی از بافت پیوندی(همبند) می باشد. لایه رتیکولر در زیر لایه پاپیلاری قرار دارد و تولیدکننده کلاژن، الیاف انعطاف پذیر است. درم همچنین دارای رگ های خونی، لنف، اعصاب، غدد چربی، غدد عرق و ریشه های مو است. درم را اغلب به عنوان پوست حقیقی می شناسند .بافت زیرجلدی، داخلی ترین لایه پوست است و در اصل بافت چربی بوده که بین لایه های پوست، ماهیچه ها و استخوان ها قرار می گیرد. این لایه موجب قابلیت تحرک پذیری پوست، شکل گیری طرح بدن و عایق بندی می شود(۲۶) .

زخم فشاری و تعاریف آن

هر گونه ضایعه ای که در اثر فشار مداوم، کشش و نیروی اصطکاک ایجاد شده و منجر به آسیب  یکپارچگی پوست و بافت های زیرین آن گردد، زخم فشاری نامیده می شود . زخم فشاری همچنین  به نام زخم ناشی از خوابیدن به پشت[۱] نیز نامیده می شود (۶) .

تاکنون تعاریف گوناگونی برای زخم فشاری ارائه شده است. کوهساری و همکاران معتقدند که زخم های فشاری در نقاطی از بافت نکروزه شدید ایجاد می شوند که فشار اعمال شده بر پوست آن نواحی، برای مدتی نسبت به فشاری که به طور طبیعی برای گردش خون مویرگ ها لازم است(تقریبآ ۳۲ میلی متر) بیشتر شود (۲۷). لویز[۲]هم معتقد است: زخم فشاری، نواحی از بافت نکروزه است که در نتیجه عواملی چون فشار مداوم، نیروی کششی و رطوبت بیش از حد ایجاد می گردد (۲۸) .   غفوری وهمکاران نیز چنین تعریفی از زخم فشاری ارائه نمودند : هرگاه در مدت زمانی بیش از ۲ ساعت، فشار موجود بر عروق کاپیلاری شریان ها در نقطه ای به ۷۰ میلی متر جیوه برسد زخم ایجاد می گردد (۱۸). رفیعی و همکاران معتقدند: که زخم فشاری، نکروز قسمتی از پوست بدن است و زمانی ایجاد می شود که بافت نرم بدن بین یک قسمت برجسته استخوانی و یک سطح خارجی برای مدت زمان زیاد تحت فشار قرار گیرد (۲۹) . با توجه به تعاریف ذکر گردیده و اینکه فشار عامل اصلی ایجاد این نوع زخم است، واژه زخم فشاری صحیح ترین و مناسب ترین واژه برای بیان این زخم هاست (۳۰) .

زخم فشاری ،  مسئله ای است که از دیر باز وجود داشته است و قدمت زخم فشاری و درمان آن به اندازه عمر بشر است .  مصریان باستان با مشکل زخم فشاری آشنا بوده اند.  قدیمی ترین دست نوشته موجود در خصوص زخم فشاری،  متعلق به فابریکوس هیلدانوس است . در این پاپیروس ۵۰۰۰ ساله ،  یک پزشک مصری زخم فشاری را در یک بیمار ضایعه نخاعی به عنوان زخمی که درمان نمی شود،  توصیف کرده است . در مومیایی های مصری شواهدی از حضور زخم های فشاری مشاهده شده که با قطعه ای از پوست یک حیوان پوشانده شده بودند و برخی از این زخم ها حتی در خود نشانه هایی از التیام نیز داشتند . در اروپا در قرن ۱۶ میلادی جراح فرانسوی امبروز پار زخم های فشاری را به عنوان یک بیماری التیام ناپذیر که فقط استراحت،  ورزش و یک رژیم غذایی خوب می توانند در بهبود آن تاثیر گذار باشند توصیف کرد(۳) .تایلور[۳]در زمینه پاتوفیزیولوژی زخم فشاری چنین اظهار می دارد : تغییرات پاتولوژیک[۴]  در محل زخم فشاری به دنبال کلاپس[۵] یا انسداد عروق خونی به وجود می آید. آسیب به عروق در نتیجه فشار، معمولا”ناشی از وزن بدن است. در صورت انسداد گردش خون، تغذیه سلولی مختل شده و مواد سمی تجمع یافته  و بالاخره مرگ سلولی رخ می دهد که نهایتا” منجر به زخمی می شود که همان زخم فشاری است (۳۱) .فشار ممتد بر روی بافت نرم بین زوائد استخوانی و سطوح خشن خارجی موجب وارد شدن فشار بر عروق خونی کوچک پوست و انسداد گردش خون آن می گردد . در صورت کاهش فشار در زمان کوتاهی، عروق خونی گشاد شده و هیچ آسیبی در بافت ایجاد نمی شود .  حال چنانچه از میزان فشار کاسته نشود، لخته های ریز[۶] در مویرگ ها ایجاد شده و سبب قطع کامل جریان خون پوست خواهد شد که خود زمینه ساز بروز زخم فشاری است (۳۲) .زخم فشاری را می توان به دو دسته زخم های سطحی و عمقی تقسیم نمود:در زخم های سطحی، آسیب بافتی ابتدا در اپی درم پوست ایجاد می گردد و سپس به لایه های عمقی تر بافت گسترش پیدا می کند.ولی در زخم های عمیق، ابتدا بافت های مجاور استخوان یا عضله دچار صدمه می گردند پیش از آنکه علایمی از صدمه روی سطح پوست مشاهده گردد (۳۳) .  زخم می تواند به صورت حاد و مزمن نیز طبقه بندی گردد:زخم های حاد، زخم هایی هستند که فرایند ا لتیام به صورت سریع و قابل پیش بینی بوده یا خود را ترمیم می کنند.. اما

زخم های مزمن، زخم هایی هستند که از فرایند های استاندارد التیام پیروی نمی کنند (۱۵) . به طور کلی رویکرد علمی به زخم فشاری از قرن ۱۹ آغاز شد (۸) .

زخم فشاری یک فرایند دردناک، ناتوان کننده بوده و سلامتی فرد رابا افزایش مرگ ومیر و ناخوشی بر حسب افزایش طول مدت بستری، افزایش میزان عفونت، و افزایش نیاز برای روش های جراحی به مخاطره می اندازد (۶۶ ،۷) .

زخم فشاری ممکن است در هر قسمت از بدن ایجاد شود. اما بعضی از نقاط، استعداد بیشتری برای ابتلا به زخم فشاری دارند. مناطق مستعد زخم فشاری شامل نواحی خاجی،  تروکانتر بزرگ،  پاشنه، زانو، قوزک پا، برجستگی داخلی درشت نی،  سر استخوان نازک نی ، کتف و آرنج می باشد . شایعترین محل بروز زخم فشاری،  ساکروم (۴۹ – ۳۰  در صد) و پاشنه ها ( ۳۶  –  ۱۹  درصد) می باشند.  به طور کلی ۶۰ درصد زخم ها در منطقه لگن اتفاق می افتد (۹) . به ندرت زخم فشاری در بینی، گوش ها ولبها دیده می شود (۵) . به طور کلی ایجاد زخم فشاری به وضعیت بدن بیمار بستگی دارد .  هنگامی که بیمار بر صندلی نشسته است،  کل وزن بدن بر روی باسن قرار گرفته و برجستگی های نشیمنگاه در معرض فشار بسیار زیادتری قرار می گیرد. اما هنگامی که بیمار به پشت می خوابد وزن بدن به صورت یکنواخت تری در کل بدن منتشر می شود که در نتیجه فشار کمتری روی هر نقطه از سطح بدن وارد می شود (۳۴) .

کاشی(۱۳۸۷) بیان می کند که در وضعیت های مختلف غالبا” فشار بر روی نقاط معینی از بدن وارد می شود، بنابراین، این نقاط در معرض خطر بیشتری از نظر زخم فشاری قرار دارند. در زیر به این نقاط در وضعیت های مختلف پرداخته می شود( تصویر شماره ۱) :

وضعیت خوابیده به پشت[۷]: استخوان پس سری، ستون مهره ها، آرنج، استخوان خاجی، استخوان دنبالچه، پاشنه پا .

وضعیت خوابیده به پهلو[۸]: استخوان کتف، ایلیاک کرست[۹]، برجستگی بزرگ استخوان ران، قوزک های پا.

وضعیت نشسته : کتف، استخوان دنبالچه، استخوان نشیمنگاهی، پشت زانو و پاها (۳۵) .

از آنجایی که هر بیماری غالبا” با علایم خاصی شروع می گردد، زخم فشاری نیز دارای علایم و نشانه های خاصی است که آگاهی در مورد علایم ونشانه ها می تواند به تشخیص هر چه زودتر  زخم فشاری و جلوگیری از پیشرفت آن کمک نماید .

سایر و همکاران[۱] زخم های فشاری را بر اساس شدت آسیب وارده، به چهار مرحله تقسیم نموده اند. مرحله اول: قرمزی مداوم پوست که با فشار انگشت محو نمی شود . مرحله دوم: آسیب به اپی تلیال، سایش و تاول . مرحله سوم : آسیب به تمام ضخامت بافت بدون ایجاد حفره عمیق و بدون آسیب به مفصل، تاندون و استخوان .  مرحله چهارم : آسیب به تمام ضخامت بافت با ایجاد حفره عمیق و با آسیب به مفصل، تاندون و استخوان (۸) .

عوامل مرتبط بر ایجاد زخم فشاری

بیش از ۱۰۰ عامل خطر برای ایجاد زخم فشاری در بیمارستان های عمومی در متون مختلف شناسایی گردیده است (۱۵) . عوامل بالقوه زمینه ساز بروز زخم فشاری در بیماران به صورت عوامل داخلی که شامل سوء تغذیه، اختلال عصبی[۲]، کاهش تحرک و فعالیت، افزایش سن، بی اختیاری ادرار و مدفوع، رطوبت پوست، وضعیت ذهنی، وضعیت پوست، مصرف داروها می باشد. عوامل خارجی شامل فشار، اصطکاک و نیروی کششی می باشد ( ۷) .

[۱] -Sayer etal

[۲] -neorologic

[۱] -decubitus ulcer

[۲] -Lewis

[۳] -Taylor

[۴] -pathologyic

[۵] -collapse

[۶] microthrombosis

[۷] -supine

[۸] -lateral position

[۹] -illiac crest

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.