تحقیق زمانبندی و برنامه ریزی اتاق عمل و زمانبندی جریان کارگاهی انعطاف پذیر تحت عدم قطعیت و رویکرد های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زمانبندی و برنامه ریزی اتاق عمل و زمانبندی جریان کارگاهی انعطاف پذیر تحت عدم قطعیت و رویکرد های آن دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۴
۲-۲ زمان بندی و برنامه ریزی اتاق عمل    ۵
۲-۳ ضرورت توجه به زمانبندی    ۷
۲-۴ تعریف انواع زمان بندی    ۹
۲-۵ ادبیات مرتبط با مسائل جریان کارگاهی انعطاف پذیر    ۱۰
۲-۲-۲ دسته بندی جریان کارگاهی انعطاف پذیر    ۱۴
۲-۶ طبقه بندی عدم قطعیت    ۱۷
۲-۶-۱ توصیف عدم قطعیت    ۱۸
۲-۶-۲ زمانبندی جریان کارگاهی انعطاف پذیر تحت عدم قطعیت    ۱۹
۲-۷ رویکردهای اساسی زمانبندی تحت عدم قطعیت    ۲۲
۲-۷-۱ رویکرد کاملا واکنشی    ۲۳
۲-۷-۲ رویکرد استوار    ۲۳
۲-۷-۳ رویکرد پیشگویانه واکنشی    ۲۶
۲-۸ زمانبندی برخط    ۲۸
۲-۹ مروری بر ادبیات زمانبندی عملهای جراحی    ۳۰
۲-۹-۱ برنامه ریزی ریاضی    ۳۱
۲-۹-۲ شبیه سازی    ۳۶
۲-۹-۳-الگوریتم های فرا ابتکاری    ۳۷
۲-۹-۴ الگوریتم های ابتکاری    ۳۸
فهرست منابع    ۴۹

منابع

Allahverdi, A. 2006. Two-machine flowshop scheduling problem to minimize total   completion   time   with   bounded   setup   and   processing   times. International Journal of Production Economics 103(1), 386-400.

Wang, H. 2005. Flexible flow shop scheduling: optimum, heuristics and artificial intelligence solutions. Expert Systems 22(2), 78-85.

Tang, L., Liu, W. and Liu, J. 2005. A neural network model and algorithm for the hybrid flow shop scheduling problem in a dynamic environment.” Journal of Intelligent Manufacturing 16(3), 361-370.

Gupta, J. N. D. 1988. Two-stage, hybrid flowshop scheduling problem. Journal of the Operational Research Society 39(4), 359-364.

Choi, S.-W., Kim, Y.-D. and Lee, G.-C. 2005. Minimizing total tardiness of orders with reentrant lots in a hybrid flowshop. International Journal of Production Research 43(11), 2149 – 2167.

Choi, S. H., and Wang, K. 2012; Flexible flow shop scheduling with stochastic processing times: A decomposition-based approach. Computers and Industrial Engineering, ۶۳(۲): ۳۶۲-۳۷۳٫

Yaurima,  V.,  Burtseva,  L.  and  Tchernykh,  A.  ۲۰۰۹٫  Hybrid flowshop with unrelated machines, sequence-dependent setup time, availability constraints and limited buffers.Computers and Industrial Engineering 56(4), 1452-1463.

Ribas,  I.,  Leisten,  R.  and  Framinan,  J.  M. 2010.  Review  and  classification  of hybrid  flow  shop  scheduling  problems  from  a  production  system  and  a solutions  procedure perspective. Computers  and  Operations  Research  ۳۷(۸), ۱۴۳۹-۱۴۵۴٫

Tseng,  C.-T.,  Liao,  C.-J.  and  Liao,  T.-X.  ۲۰۰۸٫  A  note  on  two-stage  hybrid flowshop  scheduling  with  missing  operations. Computers  and  Industrial Engineering 54(3), 695-704.

Verma, S. and Dessouky,  M.  ۱۹۹۹٫ Multistage hybrid flowshop scheduling with identical  jobs and uniform parallel machines. Journal of Scheduling 2(3), 135-150.

Vieira, G. E., Herrmann,  J. W. and  Lin,  E.  ۲۰۰۳٫ Rescheduling manufacturing systems:  A  framework  of  strategies,  policies,  and  methods. Journal  of Scheduling 6(1), 39-62.

Abumaizar, R. J.and Svestka, J. A.1997. Rescheduling job shops under random disruptions .International Journandal of Production Research 35(7), 2065-2082.

Mulvey, J. M., Vanderbei, R. J., and Zenios, S. A. 1995. Robust optimization of large-scale systems. Operations research, ۴۳(۲), ۲۶۴-۲۸۱٫

Naderi,  B.,  Zandieh,  M.  and  Roshanaei,  V.  ۲۰۰۹٫  Scheduling  hybrid  flowshops with  sequence  dependent  setup  times  to  minimize  makespan  and  maximum tardiness. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology 41(11), 1186-1198.

Akrami, B., Karimi, B. and Moattar Hosseini,  S. M. 2006.  Two metaheuristic methods for the common cycle economic lot sizing and scheduling in flexible flow shops  with  limited  intermediate  buffers:  The  finite  horizon  case.” Applied Mathematics and Computation 183(1), 634-645.

Akturk, M. S. and Gorgulu, E.(1999). Match-up scheduling under a machine breakdown. European Journal of Operational Research 112(1), 81-97.

Al-Hinai, N., and El Mekkawy, T. Y. 2011; Robust and stable flexible job shop scheduling with random machine breakdowns using a hybrid genetic algorithm. International Journal of Production Economics, 132: 279–۲۹۱٫

Alisantoso, D., Khoo L. P. and Jiang, P.Y. 2003. An immune algorithm approach to the scheduling of a flexible PCB flow shop. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology 22(11), 819-827.

۲-۱ مقدمه

زمان­بندی تولید عبارت است از تخصیص منابع محدود تولید، از جمله نیروی انسانی، تجهیزات و ابزار، برای انجام مجموعه ای از وظایف با بهینه سازی یک یا چند هدف (پیندو[۱] ۱۹۹۵). درواقع یک فرآیند تصمیم گیری است که نقش مهمی در صنعت تولید ایفا می­کند. زمان­بندی موثر به یک ضرورت اساسی برای بقای شرکت و کسب و کار در حال رشد در بازار تبدیل شده است. امروزه صنعت در حال تجربه چالش­های جدیدی مانند رقابت جهانی، چرخه عمر محصول کوتاه تر، محصولات سفارشی، و تغییرات تقاضا در بازار، و غیره است. به منظور حفظ رقابت، برای شرکت های تولیدی بهبود عملکرد سیستم های زمانبندی تولید تحت افزایش نوسانات بازار (به عنوان مثال هجوم سفارشات و لغو کار) و عدم قطعیت داخلی در فرایند تولید (به عنوان مثال خرابی ماشین آلات، شکست ابزار، و تغییر زمان پردازش) بسیار مهم است.

انواع مسائل زمان­بندی از محیط های تولید در دنیای واقعی شناخته شده است. با این حال بیستر تحقیقات دانشگاهی بر روی مسائل کلاسیک تمرکز دارند. زمان­بندی کارگاهی یکی از قدیمی­ترین مسائل زمان­بندی است که بررسی­های زیادی هم در دانشگاه و هم در صنعت بر روی آن انجام شده است. مدل زمان­بندی کارگاهی پایه­ای شامل مجموعه ای از کارها و ماشین آلات است، که هدف آن تعیین توالی بهینه یا نزدیک به بهینه کار بر روی هر ماشین با توجه به برخی محدودیت­های موجود است.

با توجه به محیط های کارگاهی، زمانبندی کارگاهی را می توان به پنج دسته اصلی طبقه بندی کرد: تک ماشینه، ماشین های موازی، جریان کارگاهی، کارگاهی، و کارگاه باز(الله وردی و سروش[۲] ۲۰۰۸، هال ۱۹۹۸). همه مسائل زمانبندی کارگاهی به کلاس NP تعلق دارند. زوبولاس[۳] و همکاران (۲۰۰۸).این مسائل بسیار سخت تر می­شوند اگر بخواهبم عدم قطعیت­های پویا را در آن در نظر بگیریم.

در میان پنج نوع زمان بندی کارگاهی بالا، زمان بندی جریان کارگاهی انعطاف پذیر به خوبی شناخته شده و به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است، و به این دلیل برای بررسی در این مطالعه مشخص شده است.

۲-۲ زمان­بندی و برنامه ریزی اتاق عمل

زمان­بندی و برنامه­ریزی اتاق عمل، در اواخر سال ۱۹۷۷ توسعه یافت (calichiman ,2005) اما طی دهه اخیر حجم مقالات به چاپ رسیده در این زمینه، افزایش قابل توجهی داشته است. اولین مقاله مروری در خصوص زمان­بندی عمل­های جراحی توسط ماجرلین و مارتین درسال ۱۹۷۸ ارائه شده است. در این مقاله مقالات موجود براساس نوع تکنیک حل طبقه بندی شده اند. زمان­بندی عمل­های جراحی را به دو زیر مرحله، زمان­بندی ورود و زمان­بندی تخصیص تقسیم کرده بودند. در سال ۱۹۷۷ بلیک و کارتر این طبقه بندی را توسعه دادند و پروسه سومی تحت عنوان زمان­بندی منابع خارجی به آن اضافه کردند که در این پروسه رزرو و تعیین منابع مورد نیاز قبل و بعد از هر عمل جراحی مشخص شده است. هر یک از این مراحل در سه سطح استراتژیک، اجرایی و عملیاتی مورد بررسی قرار گرفتند.

کاردون در سال ۲۰۰۹ طبقه بندی جامع تری در خصوص برنامه ریزی و زمان­بندی اتاق عمل ارائه کردند و مقالا را از دید متفاوتی مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. این طبقه بندی بر اساس ۷ معیار توصیفی زیر انجام شده است:

نوع بیمار

نوع عملکرد

قطعیت و عدم قطعیت مسأله

نوع تکنیک جواب

نوع آنالیز انجام شده

شرح تصمیمات گرفته شده (تاریخ، زمان، اتاق و ظرفیت)

کاربردی بودن یا نبودن مسأله

در این مقاله مروری، بیماران به دو دسته بیماران انتخابی( شامل بیماران سرپایی و بستری) و بیماران غیر انتخابی (بیماران اورژانسی و ضروری) تقسیم شده اند. بیماران سرپایی، بیمارانی هستند که بعد از عمل جراحی نیاز به بستری شدن ندارند و مرخص می­شوند و این در حالی است که بیماران بستری بعد از عمل جراحی به مراقبت بیشتری احتیاج دارند و باید یک یا چند روز در بیمارستان بستری بمانند. بیماران ضروری، بیمارانی هستند که به درمان فوری نیاز دارند  وباید بلافاصله بعد از ورود، عمل شوند. اما بیماران اورژانسی وضعیت بهتری نسبت به بیماران ضروری دارند و تا چند ساعت می­توانند برای درمان، منتظر بمانند. ورود بیماران اورژانسی و ضروری تصادفی است و به همین دلیل درنظر گرفتن این بیماران در برنامه­ریزی وزمان­بندی، حالت تصادفی و غیر قطعی بودن را ایجاد می­کند و باعث پیچیدگی زیاد مسأله می­شود.

برای زمان­بندی اهداف متفاوتی در نظر گرفته می شود که به نظر مدیریت بیمارستان و برنامه ریزی اتاق عمل بستگی دارد. کاردون طبقه بندی اهداف را بر اساس معیارهای کاهش زمان انتظار یا جراح، افزایش میزان خروجی هر خدمت، دامنه عملیات، بالانس منابع، بهره وری اتاق عمل و منابع مرتبط و اهداف مالی انجام داده است.

یکی از مسائل بسیار مهمی که در ایجاد یک زمان بندی دقیق موثر است در نظر گرفتن شرایط عدم قطعیت می باشد. در مقاله مروری ذکر شده به دو نوع عدم قطعیت اشاره شده است  که اولی در زمان اجرا و دومی در ورود بیماران غیر انتخابی می باشد که در این تحقیق فقط عدم قطعیت نوع اول در نظر گرفته خواهد شد.

برای حل این گونه مسائل در حالت عدم قطعیت روش های مختلفی ارائه شده است که شبیه سازی یکی از روش هایی است که بیشتر به آن توجه شده است. مدل های برنامه ریزی ریاضی و بهینه سازی نیز از دیگر تکنیک های رایج در ادبیات موضوع زمان بندی و برنامه ریزی اتاق عمل می باشند. با توجه به پیچیدگی بالای مسائل زمان بندی در مسائل با اندازه های بزرگ روش های ابتکاری و فرا ابتکاری زیادی نیز در این زمینه ارائه شده است.

بسیاری از مطالعات زمان بندی اتاق عمل قابل اجرا در شرایط واقعی هستند. در حقیقت این گونه مسائل با توجه به شرایط واقعی مدلسازی شده اند. این مسائل در دسته مقالات کاربردی قرار گرفته و در مقابل مطالعاتی که از داده های واقعی استفاده نکرده اند در دسته مقالات غیر کاربردی قرار می گیرند.

در این پایان نامه از روش های مبتنی بر تحقیق در عملیات و تکنیک های بهینه سازی استفاده شده است.پس ادبیات موضوع محدود به همین حیطه می باشد. در ادامه ابتدا ادبیات موضوع مربوط به زمان بندی مطرح خواهد شد و در پی آن مقالاتی که زمان بندی اتاق عمل را مورد بررسی قرار دادند آورده می شود.

۲-۳ ضرورت توجه به زمان­بندی

محصولات به چه ترتیبی می­بایست تولید شوند؟ برای انجام کلیه فرآیند­ها در زمان مشخص به چه تعداد ماشین از انواع مختلف نیازمندیم؟ چه زمانی فرآیند تولید آغاز می­­شود؟ محدودیت­های دسترسی ماشین­آلات چیست؟ اینگونه سوالات مکررا توسط افرادی که وظیفه برنامه ریزی و زمان­بندی عملیات را دارند، مطرح می­شود. این افراد وظیفه دارند منابع محدود موجود را به نحوی به فرآیندها تخصیص دهند که یک یا چندین مورد از اهداف تولیدی سازمان نظیر تحویل به موقع، کاهش زمان تولید و غیره تحقق یابد.

امروزه با توجه به پیچیده­تر شدن صنایع تولیدی و نیاز به کارایی بیشتر، چرخه تولید کوتاه­تر محصول، انعطاف بیشتر، کیفیت بهتر محصولات، ارضای هرچه بیشتر توقعات مشتریان و در عین حال داشتن هزینه­های کمتر، چهره تولید تغییر کرده است. سازمان­های امروزی به منظرو حفظ و بقای خود نه تنها باید خود را با این محیط متغییر تجاری سازگار کنند بلکه برای دوام آوردن در چنین بازاری می­بایست به فکر ایجاد برتری­های رقابتی در چنین وضعیتی باشند. به منظور دستیابی به چنین مزایایی، سازمان­ها به دنبال راه­هایی برای بهینه کردن عملیات در سیستم­های تولیدی خود هستند. برنامه ریزی تولید یکی از حیاتی ترین بخش­های سیستم­های تولیدی است. در این میان هرچند توابع کلیدی دیگری همچون گردش مالی، منابع مدیریتی، برنامه ریزی ظرفیت، نگهداری و تعمیرات و غیره نیز نقش اساسی در سیستم­های تولیدی دارند اما امروزه بحث زمان­بندی بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت امروزه برنامه­ریزی و زمان­بندی کار برای بقا در بازار یک ضرورت است. در واقع برای مواجه شدن با فشارهای وارده بر بازارهای صنعتی و تجاری کنونی ( نظیر تنوع سلایق، کاهش طول عمر محصولات، رقابت در عرصه جهانی، گسترش سریع فرآیند و تکنولوژی­های جدید و غیره) و به منظور کاهش هزینه ها می­بایست سطح موجودی سیستم­های تولیدی کاهش یافته و بیکاری­ها به حداقل برسد و در عین حال بتوان رضایت مشتریان را از لحاظ تحویل به موقع نیز تأمین کرد. بنابراین نیاز به یک برنامه زمان­بندی کارا، موثر و قابل اطمینان کاملا احساس می­شود اما متاسفانه دستیابی به چنین برنامه زمان­بندی کار ساده ای نیست و حتی اغلب بسیار پیچیده است تا آن­جا که نتایج یک تحقیق در مورد صنایع مکانیکی آمریکا نشان می­دهد که ۸۰ درصد از زمان مفید ماشین­آلات در حالت انتظار تلف می­شود. این آمار هرچند تأسف بار نکته قوی نیز دارد که نشان از پتانسیل صرفه جویی ناشی از زمان­بندی مناسب در صنایع است.

[۱] Pinedo

[۲] Allahverdi and soroush

[۳] Zobolas

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعریف مسئله زمانبندی پروژه با محدودیت منابع (RCPSP
  • تحقیق نگرش‌های عمومی در زمانبندی قطعی مسائل و مسئله جریان کارگاهی انعطاف پذیر بدون وقفه
  • تحقیق زمان‌بندی و آشنایی با مفاهیم زمان‌بندی و مساله جریان کارگاهی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.