تحقیق زمان‌بندی و آشنایی با مفاهیم زمان‌بندی و مساله جریان کارگاهی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زمان‌بندی و آشنایی با مفاهیم زمان‌بندی و مساله جریان کارگاهی  دارای ۲۷ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ توالی عملیات و زمانبندی    ۳
۱-۲ آشنایی با مفاهیم زمانبندی    ۴
۱-۲-۱ نمادگذاری    ۵
۱-۲-۲ سلسله مراتب پیچیدگی    ۱۰
۱-۳ مسئله جریان‌کارگاهی    ۱۴
۱-۴ مرور ادبیات جریان‌کارگاهی    ۱۶
۱-۵ الگوریتم‌های ابتکاری    ۱۷
۱-۵-۱ مروری بر الگوریتم‌های ابتکاری در حوزه جریان‌کارگاهی    ۱۸
۱-۵-۲ الگوریتم جانسون    ۲۰
۱-۵-۳ الگوریتم پالمر    ۲۲
۱-۵-۴ الگوریتم NEH    ۲۳
مراجع    ۲۵

مراجع

 [۱]        Johnson, S. M., “Optimal two‐and three‐stage production schedules with setup times included,” Naval research logistics quarterly,  ۱,  ۶۱-۶۸ (۱۹۵۴).

[۲]        Pinedo, M. L., “Scheduling: theory, algorithms, and systems,” Springer, 2012.

[۳]        Conway, R., Maxwell, W., and Miller, L., “Theory of scheduling, 1967,” Addison-Wesley, Reading, Mass.[: 5] M. EISENBERG, TwO queues with changeover times, Operations Res.(2),  ۱۹,  ۳۸۶-۴۰۱ (۱۹۷۱).

[۴]        Graham, R. L., Lawler, E. L., Lenstra, J. K., and Kan, A., “Optimization and approximation in deterministic sequencing and scheduling: a survey,” Annals of discrete Mathematics,  ۵,  ۲۸۷-۳۲۶ (۱۹۷۹).

[۵]        Baker, K. R., “Scheduling full-time and part-time staff to meet cyclic requirements,” Operational Research Quarterly,  ۶۵-۷۶ (۱۹۷۴).

[۶]        Ignall, E. and Schrage, L., “Application of the branch and bound technique to some flow-shop scheduling problems,” Operations research,  ۱۳,  ۴۰۰-۴۱۲ (۱۹۶۵).

[۷]        Hall, N. G. and Sriskandarajah, C., “A survey of machine scheduling problems with blocking and no-wait in process,” Operations research,  ۴۴,  ۵۱۰-۵۲۵ (۱۹۹۶).

[۸]        Gupta, J. N. and Stafford Jr, E. F., “Flowshop scheduling research after five decades,” European Journal of Operational Research,  ۱۶۹,  ۶۹۹-۷۱۱ (۲۰۰۶).

[۹]        Dudek, R. A. and Teuton Jr, O. F., “Development of m-stage decision rule for scheduling n jobs through m machines,” Operations Research,  ۱۲,  ۴۷۱-۴۹۷ (۱۹۶۴).

[۱۰]      Campbell, H. G., Dudek, R. A., and Smith, M. L., “A heuristic algorithm for the n job, m machine sequencing problem,” Management science,  ۱۶,  B-630-B-637 (1970).

[۱۱]      Gupta, J. N., “Heuristic algorithms for multistage flowshop scheduling problem,” AIIE Transactions,  ۴,  ۱۱-۱۸ (۱۹۷۲).

۱-۱ توالی عملیات و زمان‌بندی

تعیین توالی‌کارها[۱] و زمان‌بندی[۲] به معنی تخصیص منابع محدود به فعالیت­هایی است که به آن منابع نیاز دارند. از این‌رو می توان آن را نوعی فرایند تصمیم‌گیری دانست که با هدف بهینه­سازی یک و یا چند هدف انجام می­گیرد. این امر نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، افزایش رضایت مشتری و به طور کلی افزایش سودآوری شرکت‌ خواهد داشت.

آغاز علم زمان‌بندی را بدون شک باید در تلاش‌های هنری گانت[۳] در دو دهه ابتدایی قرن بیستم جستجو کرد. اما شروع تحقیقات جدی و گسترده در این زمینه و مرتبط ساختن آن با تحقیق در عملیات به اوایل دهه ۱۹۵۰ بر می‌گردد. اولین الگوریتم زمان‌بندی که به صورت مستقیم مسائل زمان‌بندی را به تحقیق در عملیات مرتبط ساخت، در سال ۱۹۵۴ توسط جانسون [۱] ارائه شد  و تقریبا برای اولین بار جواب بهینه یک مسأله زمان‌بندی بوسیله آن بدست آمد. پس از آن مسائل متعددی در زمینه توالی عملیات معرفی و  الگوریتم‌های متنوعی برای حل آنها توسعه داده شد.

در مسأله زمان‌بندی موجود در سیستم‌های صنعتی (خدماتی)، با یک سری از منابع، عمدتا ماشین‌ها و یک تعداد کار که باید بر روی (از) این ماشین‌ها (خدمت دهنده‌ها) پردازش شوند (خدمت بگیرند) و یک سری از محدودیت‌ها سروکار داریم که با توجه به آنها در صدد بهینه کردن یک یا چند تابع هدف هستیم.

شاخه‌ای از علم توالی عملیات به نام زمان‌بندی جریان‌کارگاهی[۴]  نامیده می شود. زمان‌بندی جریان‌کارگاهی یکی از مدل‌های سنتی زمان‌بندی و توالی عملیات است که طیف وسیعی از مسائل عملی زمان‌بندی را در خود جای می‌دهد. در مدل جریان‌کارگاهی تعدادی کار و ماشین وجود دارد که این کارها هر یک با مسیر یکسان باید بر روی تمام ماشین‌ها پردازش شوند. در این مدل، عملیات هر کار به ترتیب بر روی ماشین اول، ماشین دوم و تا ماشین آخر انجام می‌گردد و همچنین هر ماشین فقط یک کار را در هر زمان انجام می‌دهد و هدف انجام تمامی کارها با کمترین هزینه می‌باشد. در واقع در مدل جریان‌کارگاهی جریان پیوسته‌ای از کارها وجود دارد که بایستی توسط چند ماشین پردازش شوند و به همین دلیل به نام جریان‌کارگاهی نامیده می‌شود.

۱-۲ آشنایی با مفاهیم زمان‌بندی

منابع و کارها در یک سازمان می‌توانند صورت‌های مختلفی داشته باشند. برای نمونه، منابع می‌توانند ماشین‌های یک کارگاه، باندهای پرواز در یک فرودگاه، خدمه‌ها در یک محل احداث بنا و یا واحدهای پردازش در یک محیط محاسباتی باشند. همچنین کارها می‌توانند عملیات در یک فرایند تولیدی، بلند شدن و نشستن هواپیما در یک فرودگاه، مراحل یک پروژه تولیدی و یا اجرای برنامه‌های رایانه‌ای باشند. هر کار نیز می‌تواند دارای یک سطح اولویت یا اهمیت خاص، زودترین زمان ممکن برای شروع پردازش و یک موعد تحویل باشد. تابع هدف نیز می‌تواند به صورت‌های مختلف تعریف شود. برای نمونه تابع هدف می‌تواند کمینه کردن زمان اتمام پردازش آخرین کار و یا کمینه کردن تعداد کارهایی که پردازش آنها بعد از موعد تحویلشان به پایان می‌رسد، باشد [۲].

در ادامه این قسمت در ابتدا با نمادگذاری مسائل زمان‌بندی آشنا خواهیم شد و پس از آن پیچیدگی مسائل زمان‌بندی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

۱-۲-۱ نمادگذاری

به دلیل تنوع مدل­های زمان­بندی و توالی‌عملیات و به منظور تفکیک مناسب این مسائل از یکدیگر چنیدن روش نمادگذاری معرفی شده است. برای اولین بار کانوی و همکاران[۳] از یک نمادگذاری ۴ تایی بصورت   برای مسائل زمان‌بندی استفاده نمودند. با این‌حال نمادگذاری که امروزه از آن استفاده می‌شود نخستین بار توسط گراهام و همکاران [۴] در ۱۹۷۹ معرفی شده است. در این شیوه، یک مسأله زمان‌بندی با یک ۳ تایی  نشان داده می­شود که قسمت α محیط ماشین­ها[۵] را توصیف می­کند و فقط شامل یک نماد است. قسمت β خصوصیات پردازش و محدودیت­های موجود را شرح می‌دهد که این قسمت می­تواند شامل هیچ نماد و یا چند نماد باشد. قسمت  تابع(های) هدفی که باید بهینه شود را توصیف می­کند. لازم به ذکر است که این نماد­گذاری بعدها توسط پیندو [۲] به‌روز شده است. در ادامه به مقادیر مختلفی که هر کدام از اجزای این نمادگذاری می توانند داشته باشند، خواهیم پرداخت و در پایان برای روشن شدن موضوع چندین مثال معرفی خواهد شد.

۱-۲-۱-۱ حالت­های مختلف محیط ماشین­ها

در دنیای واقعی انواع گوناگونی از محیط­های تولیدی و خدماتی شامل تک ماشینه، ماشین­های موازی، جریان‌کارگاهی، کار کارگاهی و کارگاه باز به شرح زیر وجود دارد. نماد مرتبط با هر مشخصه در مقابل آن در داخل پرانتز آورده شده است.

محیط تک ماشینه[۶] (۱): در محیط تک ماشینه همانطور که از نام آن پیداست یک ماشین وجود دارد که تعدادی کار به وسیله‌ی این ماشین پردازش می‌شوند.

[۱] Sequencing

[۲] Scheduling

[۳] Gant

[۴] Flowshop

[۵] Machine Environment

[۶] Single machine

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زمانبندی و برنامه ریزی اتاق عمل و زمانبندی جریان کارگاهی انعطاف پذیر تحت عدم قطعیت و رویکرد های آن
  • تحقیق تعریف مسئله زمانبندی پروژه با محدودیت منابع (RCPSP
  • تحقیق نگرش‌های عمومی در زمانبندی قطعی مسائل و مسئله جریان کارگاهی انعطاف پذیر بدون وقفه
  • تحقیق زمانبندی و مسائل جریان کارگاهی انعطاف پذیر و رویکردهای اساسی زمانبندی تحت عدم قطعیت
  • تحقیق مساله تک هدفه و چند هدفه جریان کارگاهی بدون وقفه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.