تحقیق زمان بندی و اهمیت و ضرورت زمانبندی ومساله کارگاه گردش کاری با محدودیت دسترسی ماشینها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زمان بندی و اهمیت و ضرورت زمانبندی ومساله کارگاه گردش کاری با محدودیت دسترسی ماشینها  دارای ۲۷ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۲
۱-۲- مفهوم زمانبندی    ۲
۱-۳- اهمیت و ضرورت زمانبندی    ۳
۱-۴- طبقهبندی و مفاهیم پایه مسایل زمانبندی تولید    ۴
۱-۴-۱- طبقهبندی محیطهای تولیدی    ۶
۱-۴-۲- خصوصیات کار و محدودیتهایی که بر محیط اعمال میشود    ۸
۱-۴-۲-۱- محدودیت رد یا پذیرش سفارشات    ۹
۱-۴-۲-۲- محدودیت دسترسی به ماشینها    ۱۰
۱-۴-۳- توابع هدف و ویژگیهای آنها    ۱۲
۱-۴-۳-۱- نظام تولید بهنگام    ۱۴
۱-۵٫ مروری بر  ادبیات کارگاه گردش کاری    ۱۵
۱-۶- زمانبندی و محدودیت دسترسی به ماشینها    ۱۷
۱-۶-۱- مروری بر ادبیات مساله کارگاه گردش کاری با محدودیت دسترسی ماشینها    ۱۷
۱-۷- مروری بر ادبیات محدودیت رد یا پذیرش سفارشات    ۲۰
فهرست مراجع    ۲۲

مراجع

۱) M. Pinedo. (2008). Scheduling: Theory , Algorithms, and Systems. Springer 3 th.

۲) K.R. Baker. (1974). Introduction to sequencing and scheduling. John Wiley & Sons.

۳) Allahverdi C.T., Ng, T.C.E. and Kovalyov , M.Y. (2008). A survey of scheduling  problems with  setup times or costs. European Journal of Operational Research, 187:985-1032.

۴) Miller, J.K. (1967). Sequencing by enumerative methods. Mathematic center, Amsterdam.

۵) Gupta, J.N.D. (1988). Two stage hybrid flowshop scheduling problem. Journal of Operations Research Society, 39:359–۳۶۴٫

۶) Graham, R.L., Lawler, E.L., Lenstra, J.K., and Rinnooy Kan, A.H.G. (1979). Optimization and approximation in deterministic sequencing and scheduling: a survey. Annals of Discrete Mathematics, 4:287-326.

۷) Metaxiotis, K.S., Ergazakis, K., and Psarras, J.E. (2001). An elaborate analysis of production systems in industry: what a consultant should know. Industrial Management & Data Systems, 101:185-193.

۸) Adiri, I., Bruno, J., Frostig, E., and Rinnooy-Kan, A.H.G. (1989). Single machine  flow time scheduling with a single breakdown. Acta Informatica, 26:679-696.

۹) Schmidt, G. (2000). Scheduling with limited machine availability. European Journal of Operational Research, 121:1–۱۵٫

۱۰) Ma, Y., Chu, C., and Zuo, C. (2010). A survey of scheduling with deterministic machine availability constraints. Computers & Industrial Engineering, 58:199–۲۱۱٫

۱۱) F. Jabbarizadeh , M. Zandieh , D. Talebi . (2009). Hybrid flexible flowshop with sequence-dependent setup times and machine availability constraint. computer & industrial engineering, 57:949–۹۵۷

۱۲) Lee C. Y., (1997). Two-machine fowshop scheduling with availability constraints, European Journal of Operational Research, 114: 420-429 .

۱۳) Gao, J., Gen, M., and Sun, L., (2006). Scheduling  jobs and maintenances in fexible job shop with  a hybrid genetic algorithm, Journal of Intelligent Manufacturing, 17: 493-507 .

۱۴) Johnson, S.M. (1954). Optimal two- and three-stage production schedules with setup times included. Naval Research logistics Quarterly, 1:61-68.

– مقدمه

رمز بقای هر سازمان، ارایه خدمات با کیفیت بالا و قیمت پایین است. یکی از عوامل موثر در کیفیت و قیمت ارایه خدمات و کالاها، زمان تولید ارایه آن خدمات است. توالی[۱] و زمان­بندی[۲] عملیات در خلال اجرای مجموعه­ای از وظایف، از مهم­ترین دغدغه­های تصمیم­گیرندگان در عرصه صنعت و خدمات بوده است. در دنیای رقابتی امروز زمان­بندی و توالی موثر، در ادامه حیات سازمان در بازار رقابتی از اهمیت فوق العاده­ای برخوردار است. شرکت­ها باید سفارش رسیده از سوی مشتریان را به­موقع برآورده کنند، زیرا انجام ندادن به­موقع کار باعث از دست دادن سود است]۱[.

زمان­بندی تولید، مساله­ای است که هم بر روی تحویل بموقع کالا­ها و هم بر روی استفاده بهینه از سرمایه­های سازمان اثرگذار است. در یک مساله زمان­بندی زمان­های شروع و پایان فعالیت­ها، دستگاه­ها،تجهیزات مورد نیاز و… تعیین می­شود.با توجه به تاثیر زمان­بندی بر دو هدف اصلی سازمان­های تولیدی، ارایه مدل­های زمانبندی از دیرباز مد نظر بوده است. با این­که پژوهش­گران زیادی در ارایه مدل­های زمان­بندی فعالیت کرده­اند، ولی هنوز مدل­هایی که کاملا جواب­گوی سازمان­ها باشند به صورت جامع ارایه نشده­اند]۲[.

۱-۲- مفهوم زمان­بندی

زمان­بندی، تخصیص منابع در طول زمان، برای انجام مجموعه­ای از فعالیت­ها با هدف بهینه­سازی یک یا چند معیار عملکرد است. به عبارتی دیگر، در زمان­بندی به دو سوال اساسی زیر پاسخ داده می­شود:

کدام منبع برای انجام یک فعالیت تخصیص یابد؟

هر یک از فعالیت­ها در چه زمانی انجام شود؟

رویکرد عملی به مساله برنامه­ریزی عملیات[۳]، ریشه در انقلاب صنعتی و تلاش­های هنری گانت دارد. در اکثر قریب به اتفاق مسایل برنامه­ریزی به طور اعم و مساله تعیین توالی عملیات به طور اخص، حالات مختلف حل مساله و ترکیب­های حاصل از این تنوع، برنامه­ریزان را با طیف گسترده­ای از راه حل­های مساله روبه­رو می­سازد.

توالی عملیات در برنامه­ریزی به عنوان یک معیار تصمیم­گیری مطرح بوده است، روش­های متفاوتی برای انتخاب نوع تصمیمات وجود دارند که از آن جمله می­توان به روش­های ترکیبی، شبیه­سازی، شبکه، الگوریتم­های ابتکاری و فراابتکاری اشاره کرد. مشخص کردن توالی­های بهینه یا مناسب    می­تواند منجربه میزان قابل توجهی صرفه­جویی در زمان و هزینه شود، که این امر به نوبه خود     می­تواند اثر بسیار مهمی بر عملکرد سازمان داشته باشد، و به­علاوه باعث رضایت مشتریان  از بنگاه شود که مطمئنا در حفظ مشتریان موثر خواهد بود.]۲[

 ۱-۳- اهمیت و ضرورت زمان­بندی

     با ادامه فرایند صنعتی شدن جهان، منابع بیشتری حالت بحرانی به خود می­گیرند. امروزه،   ماشین­آلات، نیروی انسانی و تسهیلات به عنوان منابع بحرانی در تولید و فعالیت­های خدماتی در نظر گرفته می­شوند. زمان­بندی این منابع منجر به ارتقای کارایی، بهره­وری و در نهایت، سودآوری      می­شود. زمانبندی، مشخص می­کند که چه موقع زمان پردازش هر کار روی هر یک از ماشین­هایی که آن کار در فرایند تولید خود به آن نیاز دارد، آغاز ­شود. به علاوه، این برنامه زمان پایان هر کار را روی هر ماشین تعیین می­کند. بنابراین، نتیجه فرآیند زمان­بندی، یک جدول زمانی برای کارها و       ماشین­هاست. زمان شروع اولین فرایند هر کار باید بزرگ­تر یا مساوی با زمان ورود آن کار به کارگاه باشد. از طرف دیگر، در صورتی که برای محصولی، موعد تحویل در نظر گرفته شده باشد، زمان پایان آخرین فرایند آن محصول حتی­الامکان نباید از این زمان تجاوز کند. زمان­بندی تولید را می­توان به صورت تعیین توالی زمانی و تخصیص سفارشات مشتریان به منابع موجود تولید( اعم از پرسنل، ماشین­آلات، ابزار و غیره) به منظور انجام مجموعه­ای از عملیات مربوطه تعریف کرد. معمولا     زمان­بندی با توجه به اهدافی نظیر: دستیابی به موعدهای تعیین شده، کمینه­سازی زمان کار در جریان ساخت و موجودی کار در جریان ساخت، بیشینه­سازی خروجی و بهره­برداری بیشتر از مراکز کاری[۴]، انجام می­شود]۳[.  مساله زمان­بندی در همه قلمروهای اقتصادی از مهندسی کامپیوتر تا تکنیک­های تولید کاربرد دارد. بیشتر مسایل زمان­بندی، مسایل بهینه­سازی پیچیده ترکیبی هستند و حل آنها بسیار دشوار است. مساله زمان­بندی تولید جریانی یکی از جذاب­ترین مسایل زمان­بندی است که در بین پژوهش­گران از توجه بسیار بالایی برخوردار بوده است. پژوهش­گران در مقالات متعدد، حالات و فرضیات مختلفی از این محیط را مطالعه، مدل­سازی­ و حل کرده­اند. اما با همه این تلاش­ها هنوز هم بررسی­ها برای مدل­سازی جامع­تر و منطبق با واقعیت­ها و ارایه روش­های حل کاراتر­ ادامه دارند.

۱-۴- طبقه­ بندی و مفاهیم پایه مسایل زمان­بندی تولید

     طبقه­بندی­های متنوعی از مسایل تولید صورت گرفته­اند که در ادامه به چند مورد اشاره می­کنیم. میلر[۵]]۴[ مسایل زمان­بندی تولید را بر اساس ساختار تولید به هشت دسته تک ماشینه[۶]، کارگاه گردش کاری[۷]، کارگاهی[۸]، کارگاه باز[۹]، ماشین­های موازی[۱۰]، کارگاه گردش کاری با ماشین­های موازی[۱۱]، کارگاهی با ماشین­های موازی[۱۲]و کارگاه باز با ماشین­های موازی[۱۳] تقسیم کرد. تقسیم­بندی این مسایل و نحوه ارتباط آن ها در شکل ۱-۱ نشان داده شده­اند.

گوپتا[۱۴]]۵[ مسایل زمان­بندی تولید را به صورت پویا[۱۵] یا ایستا[۱۶]، قطعی[۱۷] یا احتمالی[۱۸]، تک محصولی[۱۹] یا چند محصولی[۲۰]، تک پردازشی یا چند پردازشی و … دسته­بندی کرد. گراهام[۲۱] و همکاران ]۶[ مسایل زمان­بندی قطعی را با سه تایی  طبقه­بندی کردند، که  بیانگر محیط ماشین و تعریفی از نظم و سازماندهی ماشین،  نشان دهنده جزییات و ویژگی­های فرایند یا محدودیت­ها، و  تابع هدف زمان­بندی (معیار زمان­بندی) هستند.

۱-۴-۱- طبقه ­بندی محیط­های تولیدی

محیط پایه تک ماشینه

ابتدایی­ترین مدل زمان­بندی تولید، انجام  کار متوالی روی یک ماشین است. در این سیستم­ها تنها یک ماشین روی کارهای مختلف، فرایندی را انجام می­دهند و به عبارت دیگر، می­توانیم بگوییم که برای هر کار تنها یک فرایند تعریف می­شود.

محیط ماشین­های موازی

مجموعه­ای از ماشین­هایی به صورت موازی در کنار هم قرار می­گیرند و عملیات پردازش روی کارها را انجام می­دهند. در این حالت، هر کار تنها نیاز به یک فرایند دارد . ابتدا هر یک از کارها به ماشین­ها تخصیص می­یابد و سپس برای کارهای تخصیص یافته به هر ماشین یک ترتیب تعیین    می­شود. ماشین­های موازی به سه صورت مختلف  ماشین­های موازی یکسان[۱]، ماشین­های موازی با سرعت­های متفاوت[۲]، ماشین­های موازی نا­وابسته[۳] تقسیم می­شوند.

کارگاه جریان کاری یا جریان کاری مرتب[۴]

در اکثر سیستم­های ساخت و مونتاژ تعدادی عملیات روی هر کار انجام می­شود. اغلب، این عملیات روی همه کارها به ترتیب یکسانی انجام می­شود، که این خود دلیل بر این است که کارها در مسیر یکسانی جریان می­یابند. در واقع، ماشین­ها در چنین محیطی که کارگاه گردش کاری (فلوشاپ) معروف است، به صورت سری چیده می­شوند.

[۱] Identical

[۲] Different Speed

[۳] Unrelated

[۴] Permutation flowshop

[۱] sequencing

[۲] scheduling

[۳] Operation Planning

[۴] Workstations

[۵] Miller

[۶] Single Machine

[۷] Flowshop

[۸] Jobshop

[۹] Openshop

[۱۰] Parallel Machine

[۱۱] Flowshop with Parallel Machine

[۱۲] Jobshop with Parallel Machine

[۱۳] Open Shop with Parallel Machine

[۱۴] Gupta

[۱۵] Dynamic Scheduling

[۱۶] Static Scheduling

[۱۷] Dterministic Scheduling

[۱۸] Stochastic Scheduling

[۱۹] Single Product Scheduling

[۲۰] Multi Product Scheduling

[۲۱] Graham

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زمان بندی ماشین های موازی در محیط تولید بهنگام
  • تحقیق زمان بندی و مروری بر مدل های زمانبندی و الگوریتم ژنتیک
  • تحقیق زمانبندی و مسائل جریان کارگاهی انعطاف پذیر و رویکردهای اساسی زمانبندی تحت عدم قطعیت
  • تحقیق زمان بندی و مسألهء زمانبندی کارگاه باز
  • تحقیق مسائل زمانبندی ماشین های موازی در محیط تولید بهنگام و مروری بر مطالعات زمانبندی با اثر استهلاک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.