تحقیق زمینه تولید سلولی پویا و مسائل قیمت گذاری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زمینه تولید سلولی پویا و مسائل قیمت گذاری دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: تعریف مفاهیم مدیریت درآمد، قیمت گذاری، سیستمها و سلولهای تولید انعطاف پذیر،و کاربرد آن    ۶
۱-۱ : مقدمه    ۶
۱-۱-۱: مدیریت درآمد:    ۸
۱-۱-۱-۱: جایگاه مدیریت درآمد در مدیریت تولید:    ۹
۲-۱-۱-۱: قیمت گذاری پویا:    ۹
۲-۱-۱-۱:توابع تقاضای به کار رفته در مدل:    ۱۰
۲-۱-۱: تولید سلولی    ۱۲
۱-۲-۱ : انواع رویکردهای تولیدی    ۱۵
۱-۱-۲-۱ : چیدمان عملکردی    ۱۵
۲-۱-۲-۱ : چیدمان خطی    ۱۶
۳-۱-۲-۱ : چیدمان سلولی    ۱۷
۲-۲-۱ : انواع سلولها و تعریف سلولهای تولید انعطاف پذیر    ۱۸
۱-۲-۲-۱ : سلولهای سنتی    ۱۹
۲-۲-۲-۱ : سلولهای تک ماشینه NC    ۱۹
۳-۲-۲-۱ : سلولهای چند ماشینه یکپارچه    ۱۹
۴-۲-۲-۱ : سلولهای تولید انعطافپذیر    ۲۰
۳-۱: مزایای مدل پیشنهادی    ۲۰
۴-۱:الگوریتم فراابتکاری ژنتیک:    ۲۱
۵-۱ : الگوریتم فراابتکاری شبیه سازی تبرید    ۳۴
۶-۱ : جمعبندی    ۴۰
فصل دوم: مروری لر تحقیقات انجام شده در مسائل قیمت گذاری و طراحی سیستمهای تولید سلولی(CMS)  درحالت پویا    ۴۱
۱-۲: مقدمه :    ۴۱
۲-۲: مساله قیمت گذاری:    ۴۱
۱-۲-۲: مرور ادبیات قیمت گذاری پویا:    ۴۱
۲-۲-۲: طبقه بندی ادبیات قیمت گذاری پویا    ۴۹
۱-۲-۲-۲: امکان تدارک مجدد یا عدم امکان تدارک مجدد موجودی(R/NR)    ۵۰
۲-۲-۲-۲: تقاضای مستقل یا وابسته در طول زمان(D/I)    ۵۰
۳-۲-۲-۲: مشتریان نزدیک بین یا استراتژیک(M/S)    ۵۱
۳-۲- مرور ادبیات تولید سلولی    ۵۵
۴-۲: سیستم تولید سلولی پویا:    ۵۸
۵-۲:  بررسی توابع هدف بکار گرفته شده در ادبیات موضوع CMS و DCMS    ۶۳
۶-۲: بررسی تقاضا بکار رفته در ادبیات موضوع CMS و DCMS:    ۶۵
منابع و مراجع    ۶۶

منابع

[۱] Ahi, A., Mir.B. Aryanezhad, Behzad Ashtiani, Ahmad Makui. 2009. A novel approach to determine cell formation, intracellular machine layout and cell layout in the CMS problem based on TOPSIS method. Computers & Operations Research 36, 1478 – ۱۴۹۶٫

[۲] Ahkioon, S., Bulgak, A-A., Bektas, T., 2007. Cellular manufacturing systems design with routing flexibility, machine procurement, production planning and dynamic system reconfiguration. International Journal of Production Research, 1 – ۲۸٫

[۳] Ahkioon, S., Bulgak, A-A., Bektas, T., 2009. Integrated cellular manufacturing systems design with production planning and dynamic system reconfiguration. European Journal of Operational Research 192, 414–۴۲۸٫

[۴] Akturk, M.S., Turkcan, A., 2000. Cellular manufacturing system design using a holonistic approach. International Journal of Production Research, 38, 2327-2347.

[۵] Al-Mubarak, F., Cem Canel, Basheer M. Khumawala. 2003. A simulation study of focused cellular manufacturing as an alternative batch-processing layout. Int. J. Production Economics 83, 123–۱۳۸٫

[۶] Aramoon Bajestani M, Rabbani M, Rahimi-Vahed AR, Baharian Khoshkhou G., 2009. A multi-objective scatter search for a dynamic cell formation problem. Computers & Operations Research 36 777 – ۷۹۴٫

[۷] C. Smith, J. F. Leimkuhler, and R. M. Darrow, “Yield Management at American Airlines,” Interfaces ٢٢: ٨–٣١ (١٩٩٢).

[۸] Vinod, “Origin-and-Destination Yield Management,” in The Handbook of Airline Economics, D. Jenkins (ed.), The Aviation Weekly Group of the McGraw-Hill Companies, New York, NY, ۴۵٩-۴۶٨, ١٩٩۵.

[۹] Balakrishnan, J., Cheng, C.H. 2007. Multi-period planning and uncertainty issues in cellular manufacturing: A review and future directions. European Journal of Operational Research 177, 281–۳۰۹٫

Balakrishnan, J., Cheng, C.H., 2005. Dynamic cellular manufacturing under multi-period planning horizons. Journal of Manufacturing Technology Management 16 (5), 516–۵۳۰٫

Ballakur, A., 1985. An investigation of part family/machine group formation in designing a cellular manufacturing system, Ph.D. Thesis, University of Wisconsin, Madison, WI.

Bazargan-Lari, M., H. Kaebernick, A. Harraf, 2000. Cell formation and layout designs in a cellular manufacturing environment – a case study, International Journal of Production Research 38 (7) 1689–۱۷۰۹٫

Bhandwale, P. B. A., Kesavadas, T., 2005. Cell formation using multiple process plans. Journal of Intelligent Manufacturing 16, 53–۶۵٫

P, Guimera.R, Torras.C. “Comparison of simulated annealing and mean field annealing as applied to the generation of block designs”, Neural Networks, Vol. 16, pp. 1421–۱۴۲۸ (۲۰۰۳).

Cao, D. Chen, M. 2005. A robust cell formation approach for varying product demands. International Journal of Production Research, 43:8, 1587 – ۱۶۰۵٫

Chaieb I, Korbaa O., 2003. Intra-cell machine layout associated with flexible production and transport systems. Journal of Engineering Manufacture (JEM); 217(7):883–۹۷٫

فصل اول: تعریف مفاهیم مدیریت درآمد، قیمت گذاری، سیستم­ها و سلول­های تولید انعطاف پذیر،و کاربرد آن

۱-۱ : مقدمه

امروزه صنایع تولیدی تحت فشارهای شدید ناشی از افزایش هزینه­های انرژی، مواد خام، نیروی انسانی، سرمایه و رقابت جهانی قرار دارند در حالی که این روندها برای دراز مدت حفظ خواهند شد، مشکلات پیش روی تولید روز به روز عمیق­تر می­شوند. در این بین سیستم­های تولید انعطاف­پذیر به عنوان یکی از کاراترین روش­های مورد استفاده در کاهش و یا حذف این مشکلات در فرایندهای تولیدی، به شمار می­روند. (شکل ۱-۱ و ۲-۱ را ببینید). سیستم­های تولید انعطاف­پذیر بیشتر از آنکه یک راه حل تکنیکی به حساب آیند، به عنوان یک راه­حل تجاری که منجر به بهبود سودهی (کاهش پیش زمان سفارش و سطوح موجودی، پاسخ سریع به تغییرات بازار، سطوح کار نیروی انسانی پایین­تر و بهبود اثربخشی تولید با انعطاف­پذیری عملیاتی) می­شوند، خود را مطرح ساخته­اند]۵۲[.

و از طرفی محدودیت ظرفیت موجود در واحدها مسئله­ای است که همواره مدیریت را در چالش تصمیم ­گیری بهینه در مورد پاسخ­گویی به تقاضا­ها در جهت کسب درآمد و سود بیشتر  قرار میدهد. مدیریت درآمد و قیمت­ گذاری یکی از راهکارهای مورد استفاده در این زمینه میتواند به شمار آید که علاوه بر کنترل تقاضا با استفاده از سیاست­های قیمت گذاری ‌میتواند تضمین کننده سوددهی و بهروری شرکت­ها و واحد­های تولیدی باشد که در دهه­های اخیرکارایی و اثربخشی خود را در صنایع مختلف به اثبات رسانیده­اند.

فصل پیش رو شامل دو قسمت مجزا می­باشد.

در قسمت اول به تعریف و تشریح مفاهیم مدیریت درآمد، قیمت گذاری، سیستم­ها و سلول­های تولید انعطاف پذیر،و کاربرد آن پرداخته و در قسمت دوم الگوریتم فرا ابتکاری شبیه سازی­ تبرید و الگوریتم ژنتیک به عنوان یک رویکرد حل مسائل NP- complete معرفی می­گردد.

۱-۱-۱: مدیریت درآمد:

مدیریت درآمد در حقیقت فرآیندی است که ظرفیت مناسب را به مشتری مناسب در مکان مناسب جهت حداکثر نمودن درآمد موسسه تخصیص می­دهد.مدیریت درآمد می­تواند یک ابزار نیرومند در دست مدیریت باشد زیرا با استفاده از آن تقاضاهای مشتریان به شیوه ای مناسب، قابل پیش بینی می­شود که این امر در برنامه­ریزی تولید اهمیت فراوان دارد. مدیریت درآمد در حقیقت مسئله جدیدی نیست بلکه قدمتش به زمانی باز می­گردد که اولین بار خدمت­دهی به مشتریان با محدودیت ظرفیت مواجه گشت اما به هر حال شاید بتوان گفت که تحقیقات مدون علمی روی مسئله مدیریت­درآمد از زمانی آغاز شد که شرکت امریکن ایرلاینز توسط آن سیستم رزواسیون جدیدی به نام SABRE را دراواسط دهه ۱۹۸۰ راه­اندازی نمود.

این سیستم به شرکت اجازه می­داد که قیمت بلیط­ها را در هر مسیری بر اساس پیش بینی نرخ تقاضای مشتریان ناگهان تغییر دهد. شرکت با استفاده از این سیستم توانست با اتخاذ یک استراتژی مناسب با ارائه بلیط های فوق ارزان ظرفیت­های خالی را در پروازهای خود پر نماید و از این راه سود سرشاری معادل ۵۰۰ میلیون دلار در سال کسب نماید.

۱-۱-۱-۱: جایگاه مدیریت درآمد در مدیریت تولید:

به طور کلی تولید و عملیات در یک سازمان غالبا نگران مسائلی همچون طراحی، برنامه ریزی، کنترل و بهبود کلیه فرایند­ها و منابع  سازمان جهت تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت به مشتری می­باشد.خواه مسئله تامین خدمات مناسب به مشتریان در صنعت هواپیمایی باشد و یا خواه در صنایع دیگر نظیر خودروسازی، قطعه سازی، پلاستیک سازی تولید کارت پستال و حتی برگزاری همایش­ها و جشن­ها. مدیران عملیاتی همواره درگیر طراحی، ایجاد و ارائه آن محصول یا خدمات بوده اند.

۲-۱-۱-۱: قیمت گذاری پویا:

در سال­های گذشته استفاده از روش­های قیمت گذاری پویا در صنعت خرده فروشی و نیز سایر صنایع رواج بسیار یافته است. سه عاملی که به رشد این جریان منجر شده اند عبارتند از:   ۱) دسترسی بیشتر به اطلاعات تقاضا،   ۲)سهولت اعمال تغییر در قیمت­ها بدلیل ظهور فناوری­های نو و   ۳) در دسترس بودن ابزارهای پشتیبانی تصمیم گیری مورد نیاز برای تحلیل اطلاعات تقاضا و قیمت گذاری پویا . تعیین قیمت مناسب کار پیچیده ای است، که شرکت نه تنها باید از هزینه­های عملیاتی و میزان موجودی خود آگاه باشد، بلکه همچنین نیازمند اطلاع از این مسئله است که مشتری در حال حاضر چه ارزشی برای محصول قائل است و وضعیت تقاضا در آینده به چه شکل خواهد بود. علاوه بر این شرکت باید تغییرات قیمت را به گونه ای اعمال کند که از بابت این تغیرات ، حداقل هزینه را متحمل گردد.

اگرچه در شرایط کنونی اطلاعات فوق به میزان مورد نیاز در اختیار شرکت­ها قرار نداشته و هزینه­های ناشی از تغییرات قیمت در اغلب موارد همچنان بالاست، کاربرانی که حتی به شکل محدود از نرم افزارهای نوین پشتیبانی تصیم گیری برای قیمت­گذاری پویا استفاده کرده اند، همواره بهبود عملکرد مالی و بازگشت سریع سرمایه را گزارش کرده اند. موسسه پژوهشی AMR در سسال ۲۰۰۲ برآورد کرد که بازار ابزارهای بهینه سازی قیمت گذاری از ۷۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ به حداقل ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۵ خواهد رسید.

۲-۱-۱-۱:توابع تقاضای به کار رفته در مدل:

در ادبیات این مسئله توابع مختلفی برای تقاضای وابسته به قیمت ارائه شده است. از جمله تابع یکنواخت،‌نمایی و کسری.در این تحقیق به صورت خاص تقاضا را تابع نمایی از قیمت در نظر خواهیم گرفت.

تابع کسری ،‌تابع مناسبی برای تقاضا نخواهد بود. چراکه طیف بسیار کمی از قیمت را شامل می­شود. به این معنی که تقاضا از مقدار بسیار بالایی به ازای قیمت ارائه شده ناچیز شروع شده و با افزایش قیمت به سرعت کاهش می­یابد و به صفر میل می­کند،‌ در­حالیکه در واقع تقاضا با افزایش قیمت در بازه گسترده­تری انعطاف نشان می­دهد.

تابع یکنواخت به­دلیل ساده­تر بودن روابط،‌در هنگام حل جواب­های بسیار خوبی را ارائه می­دهد و می­توان روابط بسته مناسبی برای متغیر­ها بدست آورد. اما در واقع این تابع نیز در مقایسه با تابع نمایی کمتر واقعی به نظر می­رسد، چراکه در بازار ، این مسئله کاملا بدیهی است که تقاضا رشدی یکنواخت با افزایش قیمت نخواهد داشت (کشش تقاضا نسبت به قیمت ثابت نیست) و قیمت هر کالایی را تا حد خاصی می­توان افزود و بیش از آن تقاضا برای کالا بسیار کم خواهد شد و مشتری به سمت کالای جایگزین خواهد رفت.

در هر صورت برای هر کالایی که تولید می­شود،‌تقاضایی متصور است و نمی­توان اقدام به تولید محصولی کرد که تقاضا برای آن صفر مطلق باشد. صفر شدن مقدار تقاضا در حالت یکنواخت به­ازای قیمت نیز مورد دیگری است که نمایی بودن تقاضا بر حسب قیمت را موجه تر می­نماید.

با توجه به توضیحات ارائه شده، ‌مشتری تقاضای خود را به­صورت نمایی از قیمت ارائه شده تعیین می­کند و همانطور که ذکر شد سیاست تولید ، پیکره بندی سلول­ها و قیمت گذاری همزمان به گونه­ای بهینه می­شود که سود در کل سیستم بیشینه شود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.