پیشینه تحقیق زمینه تولید سلولی پویا و مسائل قیمت گذاری دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: تعریف مفاهیم مدیریت درآمد، قیمت گذاری، سیستمها و سلولهای تولید انعطاف پذیر،و کاربرد آن ۶
۱-۱ : مقدمه ۶
۱-۱-۱: مدیریت درآمد: ۸
۱-۱-۱-۱: جایگاه مدیریت درآمد در مدیریت تولید: ۹
۲-۱-۱-۱: قیمت گذاری پویا: ۹
۲-۱-۱-۱:توابع تقاضای به کار رفته در مدل: ۱۰
۲-۱-۱: تولید سلولی ۱۲
۱-۲-۱ : انواع رویکردهای تولیدی ۱۵
۱-۱-۲-۱ : چیدمان عملکردی ۱۵
۲-۱-۲-۱ : چیدمان خطی ۱۶
۳-۱-۲-۱ : چیدمان سلولی ۱۷
۲-۲-۱ : انواع سلولها و تعریف سلولهای تولید انعطاف پذیر ۱۸
۱-۲-۲-۱ : سلولهای سنتی ۱۹
۲-۲-۲-۱ : سلولهای تک ماشینه NC ۱۹
۳-۲-۲-۱ : سلولهای چند ماشینه یکپارچه ۱۹
۴-۲-۲-۱ : سلولهای تولید انعطافپذیر ۲۰
۳-۱: مزایای مدل پیشنهادی ۲۰
۴-۱:الگوریتم فراابتکاری ژنتیک: ۲۱
۵-۱ : الگوریتم فراابتکاری شبیه سازی تبرید ۳۴
۶-۱ : جمعبندی ۴۰
فصل دوم: مروری لر تحقیقات انجام شده در مسائل قیمت گذاری و طراحی سیستمهای تولید سلولی(CMS) درحالت پویا ۴۱
۱-۲: مقدمه : ۴۱
۲-۲: مساله قیمت گذاری: ۴۱
۱-۲-۲: مرور ادبیات قیمت گذاری پویا: ۴۱
۲-۲-۲: طبقه بندی ادبیات قیمت گذاری پویا ۴۹
۱-۲-۲-۲: امکان تدارک مجدد یا عدم امکان تدارک مجدد موجودی(R/NR) ۵۰
۲-۲-۲-۲: تقاضای مستقل یا وابسته در طول زمان(D/I) ۵۰
۳-۲-۲-۲: مشتریان نزدیک بین یا استراتژیک(M/S) ۵۱
۳-۲- مرور ادبیات تولید سلولی ۵۵
۴-۲: سیستم تولید سلولی پویا: ۵۸
۵-۲: بررسی توابع هدف بکار گرفته شده در ادبیات موضوع CMS و DCMS ۶۳
۶-۲: بررسی تقاضا بکار رفته در ادبیات موضوع CMS و DCMS: ۶۵
منابع و مراجع ۶۶
[۱] Ahi, A., Mir.B. Aryanezhad, Behzad Ashtiani, Ahmad Makui. 2009. A novel approach to determine cell formation, intracellular machine layout and cell layout in the CMS problem based on TOPSIS method. Computers & Operations Research 36, 1478 – ۱۴۹۶٫
[۲] Ahkioon, S., Bulgak, A-A., Bektas, T., 2007. Cellular manufacturing systems design with routing flexibility, machine procurement, production planning and dynamic system reconfiguration. International Journal of Production Research, 1 – ۲۸٫
[۳] Ahkioon, S., Bulgak, A-A., Bektas, T., 2009. Integrated cellular manufacturing systems design with production planning and dynamic system reconfiguration. European Journal of Operational Research 192, 414–۴۲۸٫
[۴] Akturk, M.S., Turkcan, A., 2000. Cellular manufacturing system design using a holonistic approach. International Journal of Production Research, 38, 2327-2347.
[۵] Al-Mubarak, F., Cem Canel, Basheer M. Khumawala. 2003. A simulation study of focused cellular manufacturing as an alternative batch-processing layout. Int. J. Production Economics 83, 123–۱۳۸٫
[۶] Aramoon Bajestani M, Rabbani M, Rahimi-Vahed AR, Baharian Khoshkhou G., 2009. A multi-objective scatter search for a dynamic cell formation problem. Computers & Operations Research 36 777 – ۷۹۴٫
[۷] C. Smith, J. F. Leimkuhler, and R. M. Darrow, “Yield Management at American Airlines,” Interfaces ٢٢: ٨–٣١ (١٩٩٢).
[۸] Vinod, “Origin-and-Destination Yield Management,” in The Handbook of Airline Economics, D. Jenkins (ed.), The Aviation Weekly Group of the McGraw-Hill Companies, New York, NY, ۴۵٩-۴۶٨, ١٩٩۵.
[۹] Balakrishnan, J., Cheng, C.H. 2007. Multi-period planning and uncertainty issues in cellular manufacturing: A review and future directions. European Journal of Operational Research 177, 281–۳۰۹٫
Balakrishnan, J., Cheng, C.H., 2005. Dynamic cellular manufacturing under multi-period planning horizons. Journal of Manufacturing Technology Management 16 (5), 516–۵۳۰٫
Ballakur, A., 1985. An investigation of part family/machine group formation in designing a cellular manufacturing system, Ph.D. Thesis, University of Wisconsin, Madison, WI.
Bazargan-Lari, M., H. Kaebernick, A. Harraf, 2000. Cell formation and layout designs in a cellular manufacturing environment – a case study, International Journal of Production Research 38 (7) 1689–۱۷۰۹٫
Bhandwale, P. B. A., Kesavadas, T., 2005. Cell formation using multiple process plans. Journal of Intelligent Manufacturing 16, 53–۶۵٫
P, Guimera.R, Torras.C. “Comparison of simulated annealing and mean field annealing as applied to the generation of block designs”, Neural Networks, Vol. 16, pp. 1421–۱۴۲۸ (۲۰۰۳).
Cao, D. Chen, M. 2005. A robust cell formation approach for varying product demands. International Journal of Production Research, 43:8, 1587 – ۱۶۰۵٫
Chaieb I, Korbaa O., 2003. Intra-cell machine layout associated with flexible production and transport systems. Journal of Engineering Manufacture (JEM); 217(7):883–۹۷٫
امروزه صنایع تولیدی تحت فشارهای شدید ناشی از افزایش هزینههای انرژی، مواد خام، نیروی انسانی، سرمایه و رقابت جهانی قرار دارند در حالی که این روندها برای دراز مدت حفظ خواهند شد، مشکلات پیش روی تولید روز به روز عمیقتر میشوند. در این بین سیستمهای تولید انعطافپذیر به عنوان یکی از کاراترین روشهای مورد استفاده در کاهش و یا حذف این مشکلات در فرایندهای تولیدی، به شمار میروند. (شکل ۱-۱ و ۲-۱ را ببینید). سیستمهای تولید انعطافپذیر بیشتر از آنکه یک راه حل تکنیکی به حساب آیند، به عنوان یک راهحل تجاری که منجر به بهبود سودهی (کاهش پیش زمان سفارش و سطوح موجودی، پاسخ سریع به تغییرات بازار، سطوح کار نیروی انسانی پایینتر و بهبود اثربخشی تولید با انعطافپذیری عملیاتی) میشوند، خود را مطرح ساختهاند]۵۲[.
و از طرفی محدودیت ظرفیت موجود در واحدها مسئلهای است که همواره مدیریت را در چالش تصمیم گیری بهینه در مورد پاسخگویی به تقاضاها در جهت کسب درآمد و سود بیشتر قرار میدهد. مدیریت درآمد و قیمت گذاری یکی از راهکارهای مورد استفاده در این زمینه میتواند به شمار آید که علاوه بر کنترل تقاضا با استفاده از سیاستهای قیمت گذاری میتواند تضمین کننده سوددهی و بهروری شرکتها و واحدهای تولیدی باشد که در دهههای اخیرکارایی و اثربخشی خود را در صنایع مختلف به اثبات رسانیدهاند.
فصل پیش رو شامل دو قسمت مجزا میباشد.
در قسمت اول به تعریف و تشریح مفاهیم مدیریت درآمد، قیمت گذاری، سیستمها و سلولهای تولید انعطاف پذیر،و کاربرد آن پرداخته و در قسمت دوم الگوریتم فرا ابتکاری شبیه سازی تبرید و الگوریتم ژنتیک به عنوان یک رویکرد حل مسائل NP- complete معرفی میگردد.
مدیریت درآمد در حقیقت فرآیندی است که ظرفیت مناسب را به مشتری مناسب در مکان مناسب جهت حداکثر نمودن درآمد موسسه تخصیص میدهد.مدیریت درآمد میتواند یک ابزار نیرومند در دست مدیریت باشد زیرا با استفاده از آن تقاضاهای مشتریان به شیوه ای مناسب، قابل پیش بینی میشود که این امر در برنامهریزی تولید اهمیت فراوان دارد. مدیریت درآمد در حقیقت مسئله جدیدی نیست بلکه قدمتش به زمانی باز میگردد که اولین بار خدمتدهی به مشتریان با محدودیت ظرفیت مواجه گشت اما به هر حال شاید بتوان گفت که تحقیقات مدون علمی روی مسئله مدیریتدرآمد از زمانی آغاز شد که شرکت امریکن ایرلاینز توسط آن سیستم رزواسیون جدیدی به نام SABRE را دراواسط دهه ۱۹۸۰ راهاندازی نمود.
این سیستم به شرکت اجازه میداد که قیمت بلیطها را در هر مسیری بر اساس پیش بینی نرخ تقاضای مشتریان ناگهان تغییر دهد. شرکت با استفاده از این سیستم توانست با اتخاذ یک استراتژی مناسب با ارائه بلیط های فوق ارزان ظرفیتهای خالی را در پروازهای خود پر نماید و از این راه سود سرشاری معادل ۵۰۰ میلیون دلار در سال کسب نماید.
به طور کلی تولید و عملیات در یک سازمان غالبا نگران مسائلی همچون طراحی، برنامه ریزی، کنترل و بهبود کلیه فرایندها و منابع سازمان جهت تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت به مشتری میباشد.خواه مسئله تامین خدمات مناسب به مشتریان در صنعت هواپیمایی باشد و یا خواه در صنایع دیگر نظیر خودروسازی، قطعه سازی، پلاستیک سازی تولید کارت پستال و حتی برگزاری همایشها و جشنها. مدیران عملیاتی همواره درگیر طراحی، ایجاد و ارائه آن محصول یا خدمات بوده اند.
در سالهای گذشته استفاده از روشهای قیمت گذاری پویا در صنعت خرده فروشی و نیز سایر صنایع رواج بسیار یافته است. سه عاملی که به رشد این جریان منجر شده اند عبارتند از: ۱) دسترسی بیشتر به اطلاعات تقاضا، ۲)سهولت اعمال تغییر در قیمتها بدلیل ظهور فناوریهای نو و ۳) در دسترس بودن ابزارهای پشتیبانی تصمیم گیری مورد نیاز برای تحلیل اطلاعات تقاضا و قیمت گذاری پویا . تعیین قیمت مناسب کار پیچیده ای است، که شرکت نه تنها باید از هزینههای عملیاتی و میزان موجودی خود آگاه باشد، بلکه همچنین نیازمند اطلاع از این مسئله است که مشتری در حال حاضر چه ارزشی برای محصول قائل است و وضعیت تقاضا در آینده به چه شکل خواهد بود. علاوه بر این شرکت باید تغییرات قیمت را به گونه ای اعمال کند که از بابت این تغیرات ، حداقل هزینه را متحمل گردد.
اگرچه در شرایط کنونی اطلاعات فوق به میزان مورد نیاز در اختیار شرکتها قرار نداشته و هزینههای ناشی از تغییرات قیمت در اغلب موارد همچنان بالاست، کاربرانی که حتی به شکل محدود از نرم افزارهای نوین پشتیبانی تصیم گیری برای قیمتگذاری پویا استفاده کرده اند، همواره بهبود عملکرد مالی و بازگشت سریع سرمایه را گزارش کرده اند. موسسه پژوهشی AMR در سسال ۲۰۰۲ برآورد کرد که بازار ابزارهای بهینه سازی قیمت گذاری از ۷۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ به حداقل ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۵ خواهد رسید.
در ادبیات این مسئله توابع مختلفی برای تقاضای وابسته به قیمت ارائه شده است. از جمله تابع یکنواخت،نمایی و کسری.در این تحقیق به صورت خاص تقاضا را تابع نمایی از قیمت در نظر خواهیم گرفت.
تابع کسری ،تابع مناسبی برای تقاضا نخواهد بود. چراکه طیف بسیار کمی از قیمت را شامل میشود. به این معنی که تقاضا از مقدار بسیار بالایی به ازای قیمت ارائه شده ناچیز شروع شده و با افزایش قیمت به سرعت کاهش مییابد و به صفر میل میکند، درحالیکه در واقع تقاضا با افزایش قیمت در بازه گستردهتری انعطاف نشان میدهد.
تابع یکنواخت بهدلیل سادهتر بودن روابط،در هنگام حل جوابهای بسیار خوبی را ارائه میدهد و میتوان روابط بسته مناسبی برای متغیرها بدست آورد. اما در واقع این تابع نیز در مقایسه با تابع نمایی کمتر واقعی به نظر میرسد، چراکه در بازار ، این مسئله کاملا بدیهی است که تقاضا رشدی یکنواخت با افزایش قیمت نخواهد داشت (کشش تقاضا نسبت به قیمت ثابت نیست) و قیمت هر کالایی را تا حد خاصی میتوان افزود و بیش از آن تقاضا برای کالا بسیار کم خواهد شد و مشتری به سمت کالای جایگزین خواهد رفت.
در هر صورت برای هر کالایی که تولید میشود،تقاضایی متصور است و نمیتوان اقدام به تولید محصولی کرد که تقاضا برای آن صفر مطلق باشد. صفر شدن مقدار تقاضا در حالت یکنواخت بهازای قیمت نیز مورد دیگری است که نمایی بودن تقاضا بر حسب قیمت را موجه تر مینماید.
با توجه به توضیحات ارائه شده، مشتری تقاضای خود را بهصورت نمایی از قیمت ارائه شده تعیین میکند و همانطور که ذکر شد سیاست تولید ، پیکره بندی سلولها و قیمت گذاری همزمان به گونهای بهینه میشود که سود در کل سیستم بیشینه شود.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر