تحقیق زمینه های ارتعاشات تیرهای طره ای، استفاده از روش معکوس در حل مسائل مکانیکی، استفاده از فنر و دمپر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زمینه های ارتعاشات تیرهای طره ای، استفاده از روش معکوس در حل مسائل مکانیکی، استفاده از فنر و دمپر دارای ۱۸  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه    ۴
۲-۱-تاریخچه ارتعاشات تیرها    ۷
۲-۲-تاریخچه تحلیل معکوس    ۸
۲-۲-۱-شناسایی معکوس بارهای ضربهای    ۹
۲-۲-۲-شناسایی معکوس ثابتهای مواد    ۹
۲-۲-۳-مسائل شناسایی ترک و عیوب    ۱۰
۲-۳-تاریخچه کاربرد فنرها و دمپرها    ۱۰
مراجع و منابع    ۱۴

 منابع

[۱]. Arora, S.S., Nigam, S.P., and Naveen Kwatra, Study of vibration characteristics of cantilever beams of different materials,  Mechanical Engineering Department Thapar University Patiala- 147004, India. 2012.

[۲]. Rezaee, M., and Hassannejad, R., Damped free vibration analysis of a beam with a fatigue crack using energy balance methods, International Journal of the Physical Sciences, vol. 5(6), pp. 793-803, 2010.

[۳]. Ke, L.L., Yang, J., Kitipornchai, S., and Xiang, Y., Flexural Vibration and Elastic Buckling of a cracked Timoshenko beam made of functionally graded materials, Journal of advanced materials and structure, vol. 16, pp. 488-502, 2009.

[۴]. Frisswell, M.I., and Mottershead, J.E., FRF and finite element equations with Rigid body constraints and their applications in model updating. IMAC XVII – 17th International Modal Analysis Conference, pp. 654- 659, 1999.

[۵]. Li, W.L., Free vibration of beams with general boundary conditions, United technology carrier Corporation USA, 2012.

[۶]. Nie, J., and Wei, X., On the use of material-dependent damping in ANSYS for made superposition of transient analysis, ASME pressure vessels and piping division, vol. 8, pp. 239-244 2011.

[۷]. Prasad, D.R., and Seshu, D.R., A study on dynamic characteristics of structural materials using modal analysis, Asian Journal of Civil Engineering, vol. 9(2), pp. 141-152, 2008.

[۸]. Hadamard, J., Lectures on Cauchy’s Problem in Linear Partial Differential Equations. New Haven: Yale University Press, 1923.

[۹]. Achenbach, J.D., Wave Propagation in Elastic Solids, North-Holland, Amsterdam, 1973.

[۱۰]. Liu, G.R., and Han, X., Computational Inverse Techniques in Nondestructive Evaluation, CRC Press, Boca Raton, FL, 2003.

[۱۱]. Goodier, J.N., Jahsman, W.E., and Riperger, E.A., An Experimental Surface Wave Method for Recording Force-Time Curves in Elastic Impacts, Journal of Applied Mechanics, vol. 26(3), pp. 3-7, 1959.

[۱۲]. Doyle, J.F., An Experimental Method for Determining the Dynamic Contact Law, Experimental Mechanics, vol. 24(1), pp. 10-16, 1984.

[۱۳]. Doyle, J. F., Further Development in Determining the Dynamic Contact Law, Experimental Mechanics, vol. 24(4), pp. 265-270, 1984.

[۱۴]. Doyle, J. F., Determining the Contact Force During the Transverse Impact of Plates, Experimental Mechanics, vol. 27(1), pp. 68-72, 1987.

[۱۵]. Hollandsworth, P.E., and Busby, H.R., Impact Force Identification Using the General Inverse Technique, International Journal of Impact Engineering, vol. 8(4), pp. 315-322, 1989.

[۱۶]. Inoue, H., Ikeda, N., Kishimoto, K., Shibuya, T., and Koizumi, T., Inverse Analysis of the Magnitude and Direction of Impact Force, JSME international journal, Ser. A, Mechanics and material engineering, vol. 38(1), pp. 84- 91, 1995.

[۱۷]. زارع، محمودرضا.، و همتیان، محمدرحیم.، و خواجه پور، سالار.، تخمین بارهای آیرودینامیکی وارد شونده به سازههای هوایی به وسیله اندازهگیری کرنش، در مجموعه مقالات نخستین همایش تخصصی سازههای هوایی و سیستمهای جدایش، سازمان صنایع هوا فضا، ۱۳۸۶٫

۱- مقدمه

ارتعاشات اجسام مختلف سالهاست که مورد تحقیق و بررسی پژوهشگران و محققان بالاخص دانشمندان علوم مکانیک، فیزیک و ریاضیات بوده و هست. شناسایی و تحلیل ارتعاشات سیستمهای مکانیکی و به دنبال آن محاسبه فرکانسها و مودهای طبیعی[۱] همواره خود را به صورت یک مسأله مهم در علم مکانیک در راستای طراحی، شناسایی عیوب و کنترل این سیستمها مطرح کرده است. از طرفی تحلیل و بررسی ارتعاشات سیستمهای پیوسته نیازمند اطلاع دقیق از هندسه، خواص فیزیکی و مکانیکی، بارگذاریها، شرایط اولیه و مرزی[۲] حاکم بر سیستم است. این درحالی است که غالباً مدل کردن این پارامترها در قالب یک مسأله ریاضی میتواند بسیار چالش برانگیز و در عین حال بسیار مؤثر و مهم باشد. لذا مدل کردن هرچه دقیقتر و واقعیتر این پارامترها کمک بسیار شایانی در راستای طراحی، کنترل و شناسایی عیوب یک سیستم تلقی میشود.

یکی از این اجزاء، تکیهگاهها[۳] هستند. اصولاً محل اتصال یک سازه به پی و یا سازه دیگر را تکیهگاه گویند. به طور کلی تکیهگاهها را میتوان به دستههای تکیهگاه مفصلی ثابت[۴]، تکیهگاه مفصلی متحرک[۵] (غلطکی)، تکیهگاه گیردار[۶] (صلب)، تکیهگاه فنری یا ارتجاعی[۷] و غیره تقسیمبندی نمود. هر کدام از تکیهگاههای مذکور دارای تعداد درجه آزادی[۸] مشخصی هستند. البته درجات آزادی مورد نظر که برای انواع تکیهگاههای مذکور تعریف شدهاند و در تحلیلها مورد استفاده قرار میگیرند، در حقیقت یک تعریف ایدآل از نوع تکیهگاهها هستند و ممکن است این تکیهگاهها در واقعیت رفتاری متفاوت داشته باشند، که این امر میتواند بر پاسخ سیستم مکانیکی تأثیرات متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل در طراحی و تحلیل سیستمهای سازهای توجه به تکیهگاهها و اتصالات و نوع عملکرد آنها امری اجتنابناپذیر به شمار میرود. تکیهگاههای مختلف را توسط اتصالات مختلف از قبیل جوش، پرچ، پین، پیچ، رولر و غیره با ویژگیهای خاص خود در راستای ارضاء نیاز از پیش تعریف شده در سیستمهای مکانیکی متفاوتی از قبیل تیر، ورق، قاب، بال، انواع پوستهها و غیره ساخته و بکار گرفته میشوند.

ازجمله سازههای پرکاربرد در مهندسی، تیرهای یک سر درگیر[۹] (تیرهای طرهای) هستند. اصولاً به تیری طرهای گفته میشود که یک سر آن ثابت (صلب) و سر دیگر آن آزاد باشد و بتواند آزادانه حرکت کند. همانطور که میدانیم در حالت ایدآل دﺭ ﺗﻜﻴﻪﮔﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ تیرها ﻫﻴﭻﮔﻮﻧﻪ ﺩﺭﺟﻪ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺗﻜﻴﻪﮔﺎﻩ ﺣﺮﻛﺖ ﺍﻧﺘﻘﺎﻟﻲ ﻭ ﭼﺮﺧﺸﻲ[۱۰] ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻳﻌﻨﻲ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻜﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎﻟﻲ ﻭ ﭼﺮﺧﺸﻲ ﺻﻔﺮ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

تیرهای طرهای در صنایع مختلفی چون صنایع نظامی، هوایی، ساختمانی و غیره کاربردهای مهمی دارند. به عنوان مثال بال هواپیما، کاوشگر نیروی اتمی، جرثقیلهای ساختمانی، پلها و غیره میتوانند یک تیر یک سر درگیر محسوب شوند. در شکل (۱-۱)، برخی از کاربردهای تیر طرهای به تصویر کشیده شده است.

واضح است که تکیهگاهها در یک سیستم مکانیکی میزان اتلاف انرژی و انعطافپذیری[۱] آن سیستم را به شدت تحت تأثیر خود قرار میدهند و از آنجایی که میرایی و انعطاف یک سیستم شدیداً بر پاسخ ارتعاشی آن تأثیر میگذارد، ارائه مدلهایی که بتوانند هرچه دقیقتر و واقعیتر میزان آثار نشأت گرفته از قیود را محاسبه کنند، ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود. همچنین همه مواد دارای مقدار مشخصی میرایی ساختاری[۲] هستند که این مقدار به جنس و ساختار آن ماده وابسته است و میزان این میرایی نیز بسته به جنس ماده و سیستم مورد نظر میتواند تأثیرگذار باشد [۱].

در این مقاله به بررسی تاریخچه تحقیقات انجام گرفته در زمینههای ارتعاشات تیرهای طره ای، استفاده از روش معکوس در حل مسائل مختلف مکانیکی، استفاده از فنر و دمپر برای مدل کردن پارامترهای مختلف و شناسایی پارامترهای اتصالات مورد استفاده در تکیهگاهها از قبیل پیچها پرداخته میشود.

۲-۱-تاریخچه ارتعاشات تیرها

کاربرد وسیع تیرهای طرهای در صنایع مختلف بر کسی پوشیده نیست. تاریخچهای بسیار غنی در زمینه ارتعاشات تیرها وجود دارد و در طول دهههای گذشته تحقیقات بسیاری بر روی این سازه پرکاربرد صورت گرفته است. ارورا[۳] و همکاران [۱] با استفاده از روش پهنای باند نیمهتوانی[۴] ضریب میرایی ساختاری را برای تیرهای آلومینیومی، برنجی و فولادی بدست آوردند. آنالیز ارتعاشی یک تیر دوار یکی از موضوعات مهم و خاص در مهندسی مکانیک به شمار میرود. رضایی و حسن نژاد [۲] معادلات تحلیلی جدیدی را برای  یک تیر ترکدار با تکیهگاههای ساده ارائه دادهاند. آنها با در نظر گرفتن یک مدل غیرخطی، معادلات حرکت یک تیر ترکدار را براساس مدل اغتشاشی[۵] بدست آوردند. آنان همچنین نتایج حاصله از این معادلات را با نتایج آزمایشگاهی و عددی مقایسه کردند. لیائو لیانگ[۶] و همکاران [۳] ارتعاشات آزاد و کمانش الاستیک یک تیر ساخته شده از مواد مدرج تابعی[۷] حاوی ترک لبهباز را با استفاده از تئوری تیر تیموشینکو[۸] مورد مطالعه قرار دادهاند. در این پژوهش ترک به وسیله یک فنر پیچشی بدون جرم مدل شده است. میشل و موترشید[۹] [۴] روشی برای محاسبه سختی مجهول در اتصال صلب با استفاده از معادلات متشکل از یک مدل تفاضل محدود و همچنین با استفاده از توابع پاسخ اندازهگیری شده پیشنهاد دادهاند. روش ارائه شده توسط آنها میتواند برای محاسبه خطای اتصالات در مدل تفاضل محدود بکار رود. لی[۱۰] [۵] یک روش ساده و یکپارچه برای آنالیز ارتعاشی یک تیر با تکیهگاه کلی ارائه داده است. نتیجه مهم در این مقاله این است که نه تنها همیشه میتوان جابجایی تیر را به وسیله سری فوریه بسط داد، بلکه با این کار سرعت همگرایی افزایش مییابد. جینسو و ژیانگ[۱۱] [۶] نشان دادند که چگونه میتوان میرایی وابسته به ماده را در یک آنالیز گذرای دینامیکی در نرم افزار انسیس مشخص کرد. در این مقاله یک تیر طرهای ساده با گزینه میرایی متغیر در انسیس مدل شده است.

[۱] Stiffness

[۲] Structural Damping

[۳] Arora

[۴] Half-Power Bandwidth

[۵] Perturbation Method

[۶] Liao-Liang

[۷] Functionally Graded Materials (FGMs)

[۸] Timoshinko

[۹] Mottershead

[۱۰] Li

[۱۱] Jinsuo and Xing

[۱] Natural Frequencies and Modes

[۲] Initial and Boundary Condition

[۳] Supports

[۴] Hinged Support

[۵] Roller Support

[۶] Fixed Support

[۷] Elastic Support

[۸] Degree of Freedom (DOF)

[۹] Cantilever Beams

[۱۰] Translation and Rotational

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.