تحقیق زنجیره تأمین، استواری مدل مروری بر مسائل بهینه سازی چند هدفه، و الگوریتم ژنتیک NS-GA II

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زنجیره تأمین، استواری مدل مروری بر مسائل بهینه سازی چند هدفه، و الگوریتم ژنتیک  NS-GA II  دارای ۵۸ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- مدیریت زنجیره تأمین    ۵
۲-۲-۱- تهیه کالا در زنجیره تأمین    ۷
۲-۲-۲- مدیریت توزیع در زنجیره تأمین    ۷
۲-۳- استواری، مفهوم و نقش آن در تحقیق در عملیات    ۱۰
۲-۴- مدل استوار مبتنی بر سناریو) مدل استوار مالوی و همکاران(    ۱۳
۲-۵- مروری بر تحقیقات استواری در زنجیره تأمین    ۱۸
۲-۶- خانواده مسائل چند معیاری    ۲۷
۲-۷- جستجو و تصمیم گیری    ۲۸
۲-۸- بهینه سازی چند هدفی    ۲۹
تعریف ۲-۸-۱:  مسئله بهینه سازی چند هدفی    ۳۰
تعریف ۲-۸-۲: مجموعه شدنی    ۳۱
تعریف ۲-۸-۳: مفهوم تسلط(چیرگی)    ۳۲
تعریف ۲-۸-۵: مجموعه بهینه پارتو سراسری    ۳۴
تعریف ۲-۸-۶: مجموعه ها و لبه های نامغلوب    ۳۴
۲-۹- رویکردهای پایه ای موجود    ۳۴
۲-۹-۱- ساختار و پیچیدگی مسائل چندهدفه    ۳۵
۲-۱۰- تشریح الگوریتم ژنتیک    ۳۵
۲-۱۰-۱- چارچوب یک الگوریتم ژنتیک استاندارد    ۳۶
۲-۱۰-۲- کروموزوم    ۳۷
۲-۱۰-۳- رمز گذاری    ۳۷
۲-۱۰-۴- کدگذاری باینری    ۳۷
۲-۱۰-۵- کدگذاری جایگشتی    ۳۸
۲-۱۰-۶- کدگذاری ارزشی    ۳۸
۲-۱۰-۷- جمعیت    ۳۹
۲-۱۰-۸ مقدار برازندگی    ۳۹
۲-۱۰-۹- انتخاب    ۳۹
۲-۱۰-۱۰- عملگر تقاطع    ۴۰
۲-۱۰-۱۱-  جهش    ۴۱
۲-۱۰-۱۲- معیار توقف    ۴۱
۲-۱۱- نمودار جریان الگوریتم به همراه شبه کد آن    ۴۲
۲-۱۲- کاربرد الگوریتم های ژنتیک در بهینه سازی    ۴۳
۲-۱۲-۱- استراتژی برخورد با محدودیت ها    ۴۴
۲-۱۳- بهینه سازی چند هدفی با استفاده از الگوریتم های ژنتیک    ۴۵
۲-۱۳-۱-  طراحی اصول واجزای الگوریتم ژنتیک چند هدفه    ۴۷
۲-۱۴- جمع بندی: الگوریتم ژنتیک مرتب سازی غیرمغلوب (NSGA-II)    ۵۱
مراجع    ۵۳

مراجع

۱) غضنفری،مهدی ؛فتح اله،مهدی. (۱۳۸۵).” نگزشی جامع بر مدیریت زنجیره تأمین”،چاپ اول،تهران:انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.

۲) تیموری ا. ، ” توسعه مدل انتخاب تأمین کنندگان و توزیع با نگرش مدیریت زنجیره تأمین” ،پایان نامه دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، ۱۳۷۸ ؛

۳) ربیعه م. ،” طراحی مدل ریاضی استوار زنجیره تأمین” ، رساله دوره دکتری مدیریت صنعتی ، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۸۹٫

[۱] Aissaoui, N., Haouari, M., Hassini,  E., 2007. Supplier selection and order lot sizing modeling: A review, Internation Jornal of Production Economics,104,394-407
[۲] Ali kokangul, Zeynep susuz,. 2009” Integrated analytical hierarch process and  mathematical programming to supplier selection problem with quantity discount”, Applied Mathematical Modeling ,33, 3 ,1417-1429
[۳] Azaron, A., Brown, K.N., Tarim, S.A., Modarres, M., (2008), “A multi-objective stochastic programming approach for supply chain design considering risk”, Int. J. Production Economics, Vol.116, pp. 129-138
[۴] Basnet, Chuda.,  Leung, Janny M.Y.,2005. Inventory lot-sizing with supplier selection, Computers & Operations Research, 32 , 1–۱۴
[۵] Ben-Tal, A., Golany, B., Shtern, S.,(2009). “Robust multi-echelon multi-period inventory control”, European Journal of Operational Research, Vol. 199, pp. 922–۹۳۵٫
[۶] Chang, P. C., Lin, Y. K., (2010), “New challenges and opportunities in flexible and robust supply chain forecasting systems”, International Journal of Production Economics, AcceptedManuscript.
[۷] Chen C-T., Lin C-T., Muang S-F. 2005. “A fuzzy approach For supplier evaluation and selection in supply chain management”; Internation Jouranl of Production Economics,
[۸] De Boer, L., Labro, E., Morlacchi, P., (2001). “A review of methods supporting supplier selection” European Journal of Purchasing & Supply Management, Vol. 7,Pp. 75-89.
[۹] Ghodsypour S.H., O’Brien C.1998; The total cost of Logistics in supplier selection, under conditions of multiple souring, multiple criteria and capacity constraint; International Journal of Production Economics, Vol. 73,2001.
[۱۰] Ghodsypour S. H., O’Brien C,. 1998.”A decision support system for suppleir selection using onintegrated analytic hierarchy process and linear programing”; Internation Journal of Production Economics,Vol.56-57.

 ۲-۱- مقدمه

در این مقاله  مفهوم اصلی زنجیره تأمین شرح داده می شود. زنجیره تأمین برای تحویل محصولات و خدماتی که مورد نیاز ما یا سازمان ما می باشد به اشکال گوناگونی مورد نیاز می باشد. در هر کسب و کار تجاری یک عرضه کننده و یک مشتری وجود دارد، و در این بین فعالیت ها، تسهیلات و فرایندهایی وجود داردکه عرضه کننده را به مشتری پیوند می دهد. مدیریت فرایند ایجاد تعادل در پیوند میان مشتری و عرضه کننده و تلاش عرضه کننده در جهت تحویل بهترین ارزش به مشتری در حداقل هزینه، مدیریت زنجیره تأمین گفته می شود.  از سوی دیگر بحث استواری، از مباحث نسبتاً جدید علم تحقیق در عملیات می باشد و با واژه هایی چون عدم قطعیت یا عدم اطمینان، عدم دقت، تغییرپذیری مستمر و… همراه است و به عبارتی استواری و مدل های مربوطه به منظور مقابله با عدم اطمینان و واژه های مشابه مورداستفاده قرار می گیرند.

۲-۲- مدیریت زنجیره تأمین

در این بخش در ابتدا به مروری از تعاریف ارائه شده در خصوص زنجیره تأمین یا مدیریت زنجیره تأمین پرداخته و سپس به اهمیت داشتن نگاه یکپارچه به زنجیره تأمین پرداخته می شود.

با توجه به این تعاریف و از دیدگاه عملیاتی و در نگاهی کلی به زنجیره تأمین، شبکه زنجیره تأمین شامل سه بخش مجزا می­باشد. بخش اول شامل M تولید کننده (i=1,2, …,M) است که کالاها و خدمات را برای کارخانجات یا بنگاههای تولیدی ارائه می کنند. این شبکه تأمین شامل تمام تأمین کنندگان مواد خام، قطعات تولیدی و بخش خدمات برای کارخانجات می باشد. بخش دوم شامل N کارخانه (n=1,2,…,N) است که فرآیند تبدیل واقعی رخ می دهد و خدمات/محصولات تولید و عرضه می شوند.  بخش سوم شبکه توزیع است که شامل K توزیع­کننده (k=1,2,…,k) است و در حقیقت در این مرحله است که تقاضا برای محصول یا خدمت ایجاد می گردد. به لحاظ عملیاتی این شبکه می تواند شامل مجموعه ای ازمشتریان، مجموعه ای از توزیع کنندگان و مجموعه ای از فروشندگان (واسطه ها) باشد. اگرچه که مباحث مدیریتی در کنترل و مدیریت شبکه های تأمین و توزیع از برخی جهات متفاوت است، اما هر تحلیل عملیاتی از زنجیره تأمین نیازمند آن است که این شبکه ها را به طور همزمان یکپارچه و تلفیق نماید (سلکوک ارنژوک ، سیمسون، واخاریا،۱۹۹۹[۳۴])

تیلور (۱۹۹۷)  مدیریت زنجیره تأمین را به موارد زیر تقسیم نموده است:

استراتژی تهیه و توزیع کالا در زنجیره تأمین

مدیریت خرید و تهیه و تدارک کالا

تدارکات تولید

برنامه ریزی و استراتژی توزیع

برنامه ریزی جهت نگه داری کالا در انبار و مدیریت عملیاتی

مدیریت موجودی

مدیریت حمل و نقل

تهیه و توزیع کالا در سطح بین المللی و استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی

تعریف تیلور نشان دهنده آن است که تهیه و توزیع کالا زیرمجموعه ای از مدیریت زنجیره تأمین می باشد. هر کدام از این موارد می تواند به عملکرد بهتر فرایند زنجیره تأمین کمک کرده و در نتیجه باعث رضایت ذینفعان گردد.

۲-۲-۱- تهیه کالا در زنجیره تأمین

افزایش رقابت شرکت­ها را ملزم به دستیابی کارایی در هزینه و پاسخگویی به مشتریان کرده است و این موجب شده است تا سازمان به­ دنبال شراکت­های استراتژیک[۱] با تأمین­کنندگان باشد.

پیش از ورود به بحث بهتر است تعریفی از خرید ارائه شود فان­ویل (۲۰۰۹) خرید را بدین صورت تعریف می­کند. ” مدیریت تمامی منابع خارجی شرکت به صورتی که تأمین تمامی کالاها، خدمات، قابلیت­ها، و دانشی که برای اجرا، نگهداری، و مدیریت فعالیت­های اصلی و پشتیبانی شرکت لازم هستند، در بهترین شرایط مطلوب تضمین شود.”

ارزیابی تأمین کنندگان یکی از مهمترین موضوعاتی است که در زمینه برنامه ریزی استراتژیک سازمانی میان مدیران و کارآفرینان مورد بحث قرار می­گیرد. امروزه بازارها در موقعیتی قرار دارند که هم مشتریان و هم تأمین کنندگان را به چالش می­کشند شرکت­های خریدار به طور مداوم به وسیله ابهامات زیاد مشتریان تحت تأثیر قرار دارند. هزینه نگهداری موجودی وابسته به محصولات در هر دوره­ برای هر واحد از محصولات در افق برنامه­ریزی درنظر گرفته شده است، اعمال می­گردد. تصمیم گیرنده نیازمند آن است که در مورد اینکه چه محصولاتی با چه مقادیری از کدامین عرضه کننده و کدامین دوره خریداری شود، تصمیم­گیری کند.

خرید تأثیر به­سزایی بر عملیات و سودآوری شرکت(مستقیم و غیر مستقیم) دارد. فرآیند خرید می­تواند طیف وسیعی از کالاها و خدمات را در بر بگیرد. به­طور عام، مواد و خدمات خریداری شده را می­توان به دسته­های زیر تقسیم­بندی نمود: مواد خام، مواد تکمیلی[۲]، محصولات نیمه ساخته[۳]،محصولات نهایی[۴]، کالاهای سرمایه ای یا تجهیزات سرمایه­ای[۵]، اقلام نگهداری، تعمیرات و عملیاتی[۶]  و خدمات

۲-۲-۲- مدیریت توزیع در زنجیره تأمین

حرکت فیزیکی و تحویل کالا ها به مشتریان هدف کلیدی مدیریت زنجیره تأمین است. سه جنبه کلیدی از خدمات مشتری عبارتند از خصوصیات، قیمت و زمان. خصوصیات و قیمت اغلب به وسیله استاندارد اندازه گیری می شود (به موقع و کامل) و نتیجه مستقیم مدیریت توزیع است. مدیریت توزیع بسیار مرتبط با مدل خصوصیت مشتری تریسی[۷] (۱۹۹۳)  [۳۵]است اما با این حال بسیاری از سازمانها مدیریت توزیع را به حمل کننده بخش ثالثی که ارتباط مستقیم با مشتری را کاهش می دهد برون سپاری می کنند. به هر حال اثربخشی واقعی مدیریت زنجیره تأمین حرکت فیزیکی مواد از منبع به سمت مشتری است. تحت این بلوک سازنده، مدیریت توزیع چالش های توزیع کارآمد را تحت دو عنوان بیان می کند: مدیریت لجستیک و توزیع فیزیکی

۲-۲-۲-۱- مدیریت لجستیک

در تحلیل سیستمهای تولیدی، موضوع لجستیک بخش فیزیکی زنجیره تامین را دربر می گیرد. این بخش که کلیه فعالیتهای فیزیکی از مرحله تهیه ماده خام تا محصول نهایی شامل فعالیتهای حمل‌ونقل، انبارداری، زمان‌بندی تولید و… را شامل می‌شود، بخش نسبتا بزرگی از فعالیتهای زنجیره تامین را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع محدوده لجستیک تنها جریان مواد و کالا نبوده بلکه محور فعالیتهای زنجیره تأمین است که روابط و اطلاعات، ابزارهای پشتیبان آن برای بهبود در فعالیت‌ها هستند .

۲-۲-۲-۲- توزیع فیزیکی

توزیع فیزیکی به طریقی مشابه برنامه ریزی منابع شرکت در ارتباط با جریان اطلاعات، عرضه کنندگان و لجستیک های داخلی است. مدیریت توزیع نیز در ارتباط با جریان مواد، مشتریان و لجستیک های خارجی است. لجستیک های داخلی به وسیله تغیر تقاضا و لجستیک های خارجی به وسیله سطوح متغیر خدمت مشخص می شوند. با مدیریت توزیع که حمل فیزیکی کالا از کارخانه از طریق اجزای مختلف زنجیره تأمین به مشتری است مقداری ذخیره ثابت بایستی در سیستم جهت تغییر در تقاضا نگه داشته شود. تمرکز در لجستیک های خارجی، متعادل ساختن سطح خدمت خاص می باشد. نگه داشتن ذخائر بیشتر، هزینه انبار و احتمال بیشتر ضایعات و زیان وجود دارد. عناصر اصلی مدیریت توزیع عبارتند از استراتژی توزیع، عملیات انبار، مدیریت موجودی و برنامه ریزی حمل

۲-۲-۲-۳- تقاضا و تمرکز بر مشتری

مشتریان هم در ابتدا و هم در انتهای زنجیره ی تأمین وجود دارند. یک مشتری کسی است که بابت کالا ها و خدمات پول پرداخت می کند و از نتیجه ی فرایند بیشترین تأثیر را می پذیرد. در یک زنجیره تأمین مشتری می تواند مصرف کننده، عمده فروش، توزیع کننده یا خرده فروش باشد. تقاضا برای یک محصول یا خدمت توسط مشتری ایجاد می شود. اساس تمام برنامه ریزی ها و تصمیمات مرتبط با زنجیره تأمین توسط پیش بینی و تقاضای آینده مورد تأیید قرار می گیرد. فرایند زنجیره تأمین بدون دانش و برنامه ریزی برای وقایع آینده وجود ندارد. تمام فرایند های رانش در ارتباط با پیش بینی تقاضای مشتری اجرا می شود و تمام فرایندهای کشش در پاسخگویی به تقاضای مشتری انجام می گردد.

در تمام نمونه های زنجیره تأمین گام نخست پیش بینی تقاضا برای آینده می باشد. توجه به این نکته بسیار مهم می باشد که امکان ایجاد یک پیش بینی کامل که در بر دارنده بسیاری از متغیرهای تأثیر گذار بر روی تقاضا از قبیل تقاضای پیشین، ترفیع و تبلیغ محصول، سهم بازار وضعیت اقتصادی، رقابت و معرفی محصولات جدید باشد امکان پذیر نمی باشد. پیتر دراکر بیان داشت که “بهترین راه پیش بینی آینده خلق آن می باشد” پیش بینی ها دارای برخی از مشخصاتی می باشند که سازماندهی شده می باشند. برای مثال همیشه خطای پیش بینی وجود دارد، میزان درستی پیش بینی های بلند مدت از پیش بینی کوتاه مدت کمتر است و همچنین پیش بینی های کلی و جمعی از پیش بینی هایی که به صورت منفردانه صورت می پذیرد درست تر است. اما در هر حال هر نوعی از پیش بینی با خطای ذاتی در ارتباط می باشد برای رفع مشکلات ناش از پیش بینی ها در زنجیره تأمین و مدل پیشنهادی بحث استواری مفهوم جدیدی است که به تازگی وارد ادبیات تصمیم گیری گردیده است.

[۱] – Strategic alliace

[۲] – Supplementary

[۳] -Semi-manufactured products

[۴] -Finished goods

[۵] -Investment goods or capital equipment

[۶] -Maintenance, repair and operating materials-MRO items

[۷] -Treacy & wiersema

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق الگوریتم‌های خوشه‌بندی و خوشه بندی ترکیبی
  • تحقیق مفاهیم، استراتژی ها و راهکارهای برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی
  • تحقیق زنجیره تأمین و به‏ کارگیری مدل‏های چندهدفه و هزینه کیفیت و برنامه‏ ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای زنجیره‌ی‌تامین
  • تحقیق مکانیابی تسهیلات و مسائل پوشش و مسائل بهینه سازی چندهدفه و روش‌های اندازه گیری عملکرد الگوریتم‌های چندهدفه
  • تحقیق زنجیره تأمین، استواری مدل و مروری بر مسائل بهینه سازی چند هدفه،و الگوریتم ژنتیک NS-GA II
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.