تحقیق زنجیره تأمین و به‏ کارگیری مدل‏های چندهدفه و هزینه کیفیت و برنامه‏ ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای زنجیره‌ی‌تامین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زنجیره تأمین و به‏ کارگیری مدل‏های چندهدفه و هزینه کیفیت و برنامه‏ ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای زنجیره‌ی‌تامین دارای ۴۱  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱٫ مقدمه۴
۱-۱٫تعاریف مرتبط با زنجیره تأمین۶
۱-۱-۱٫انواع شبکه‏های زنجیره تأمین۶
۱-۱-۲٫فازهای تصمیمی در یک زنجیره‏ی تأمین۶
۱-۱-۳٫زنجیره‏ی پاسخ‏گو و کارا۸
۱-۱-۴٫طبقه‌بندی هزینه‏های موجود در زنجیره تأمین۱۰
۱-۱-۵٫برنامه‏ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای۱۲
۲٫ مروری بر تحقیقات۱۳
۲-۱٫مرور بر ادبیات به‏کارگیری مدل‏های چندهدفه در زنجیره‏ی تأمین۱۴
۲-۲٫مرور بر ادبیات هزینه کیفیت۱۷
۲-۲-۱٫مرور بر ادبیات هزینه‏ی کیفیت در زنجیره‌ی تأمین۲۳
۲-۲-۲٫مرور بر ادبیات به‏کارگیری کیفیت در زنجیره‌ی‌تامین۲۵
۲-۲-۳٫مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت تأمین‏کنندگان در زنجیره‏ی تأمین۲۷
۲-۲-۴٫مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت تولیدکنندگان در زنجیره‏ی تأمین۲۸
۲-۲-۵٫مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت توزیع‏کنندگان در زنجیره تأمین۲۹
۲-۳٫مرور بر ادبیات برنامه‏ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای زنجیره‌ی‌تامین۳۴
۲-۴٫مرور بر ادبیات روش‏های حل مسائل زنجیره‌ی‌تامین۳۶
۲-۴-۱٫مرور بر ادبیات تکنیک نیل به مقصد۳۶
منابع۳۸

منابع

[۱]. دکتر ابراهیم تیموری، مهندس مهدی احمدی. مدیریت زنجیره‏ی تأمین». (۱۳۸۸). مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران

[۲]. دکتر میربهادرقلی آریا نژاد، دکتر ابراهیم تیموری. بهار (۱۳۸۲). مدل یکپارچه تصمیم‌گیری برای انتخاب و توسعه تأمین‏کننده». امیرکبیر، سال چهاردهم، شماره ۵-۵۴ (علوم پایه و مهندسی)

[۳].Ahmadi J.A. Hosseinpour P. (2010),Coordination of Quality Decision in a supply chain.Australian Journal of basic and applied Science 4(7).1555-1560

[۴]Carlsson D.Ronnqvist M. (2005) Supply chain management in forestry – case studies at Södra Cell AB, European Journal of Operational Research,163,589-616

[۵]Melo, M.T. S. Nickel, F. Saldanha-da-Gama. (2009) Facility location and supply chain management-A review European Journal of Operational Research 196,401-412.

[۶]Bolori Arabani, A. & Zanjirani Farahani, R. (2012). Facilty location dynamics: An overview of clasifications and aplications. Computers & Industrial Enginering 62, 408–۴۲۰٫

[۷]Juran J.M.  Juran’s quality hand book Published: (1951)New York:McGraw –Hill.

[۸]Juran J.M. Gryna F.M. (1988) Quality control handbook (۴th edition)’New York:McGraw –Hill.

[۹]Geoffrion, A.M. and Graves G. W. Multicommodity distribution system design by Benders decomposition.Management Science , ۲ (۱۹۷۴).۸۲-۱۱۴٫

[۱۰]Valdés Y, Álvarez A, Ozdemir D (2011) A bi-objective supply chain designe Problem with UncertaintyTransportation Research Part C 19,821-832

[۱۱]Feigenbaum A.V. (1956) Total quality control.Harvard Business Review 34,93-101

[۱۲]Dahlgaard J.J.Kristensen K. Kanji G.K. (1992),Quality costs and total qyality management,Total Quality management 3, 211-221.

[۱۳]Adams, C.W. Gupta, P. Wilson, C.E. 2002. Six Sigma Deployment. Butterworth, Heinemann, Amsterdam, Boston.

[۱۴]Ahmed, S.King, A.J. and Parija,G. 2000. A multi-stage stochastic integer programming approach for capacity expansion under uncertainty, School of Industrial and Systems Engineering, Georgia Institute of Technology, Atlanta, GA, USA.

[۱۵] Naveh E. Halevy A. (1999),How much do we lose on non-Quality?’ Total quality Management 10(7),1037-1045

۱٫ مقدمه

در دهه‏ی ۱۹۷۰ شرکت‏ها به دنبال تکنیک‏ها و راهبردهایی بودند که با استفاده از آن بتوانند هزینه‏های تولیدی خود را کاهش دهند و در بازارهای مختلف رقابت کنند. برخی از این تکنیک‏ها عبارت بودند از: سیستم‏های زمان‌بندی به هنگام[۱]، سیستم کانبان[۲]، تولید ناب[۳]، مدیریت کیفیت جامع[۴] و غیره. شرکت‏ها توانستند با استفاده از این تکنیک‏ها، هزینه‏های تولیدی خود را کاهش دهند ولی شرکت‏های رقیب هم با استفاده از این تکنیک‏ها، هزینه‏های تولیدی خود را تا حد ممکن کاهش داده‏اند. پس برای کاهش هزینه‏ها و ماندن در بازار رقابتی باید سایر فرصت‏های بالقوه برای کاهش هزینه را پیدا کرد. یکی از راه‏هایی که فرصت‏های بالقوه‏ی زیادی برای کاهش هزینه در آن وجود دارد، مدیریت زنجیره‌ی تأمین[۵] است [۱].

زنجیره‌ی تأمین شامل همه مراحلی[۶] (اعضای زنجیره) است که چه مستقیم چه غیر‏مستقیم، در برآورده سازی درخواست یک مشتری نقش دارند. در یک زنجیره‌ی تأمین معمولی، مواد خام از تأمین‌کنندگان به کارخانه‏ها ارسال می‌شوند و سپس محصولات تولید‏شده در کارخانه‏ها به انبارهای میانی و انبارهای توزیع‏کنندگان ارسال می‏شوند و نیز به سمت خرده‏فروشان و درنهایت به دست مشتری نهایی یا همان مصرف‏کننده می‏رسند. پس یک کالا مراحل زنجیره‌ی تأمین را طی می‏کند تا به دست مصرف‏کنندگان برسد. اعضای یک زنجیره تأمین معمولی عبارت‌اند از: تأمین‌کنندگان، انبارهای مواد اولیه، مراکز تولید، توزیع‏کنندگان، خرده‏فروشان و مشتری نهایی.

فعالیت‏های زنجیره‌ی تأمین با سفارش مشتری شروع می‌شود و وقتی مشتری پول خرید کالا و خدمات دریافتی خود را پرداخت می‏کند، خاتمه می‏یابد. اختلاف بین پولی که مشتری می‏پردازد با کل هزینه‏های متحمل شده توسط زنجیره برای تولید و توزیع کالا، میزان سود‏دهی زنجیره را نشان می‏دهد. بر همین اساس موفقیت یک زنجیره برحسب میزان سود‏دهی آن تعریف می‌شود و مدیریت زنجیره تأمین مستلزم مدیریت جریان‌هایی بین مراحل و درون هر یک از مراحل زنجیره، برای بیشینه‌سازی کل سود‏دهی آن است [۱].

مدیریت زنجیره‌ی تأمین مجموعه‏ای است از راهکارهایی، جهت یکپارچه‏سازی اعضای زنجیره (تأمین‌کنندگان، تولید‏کنندگان، توزیع‏کنندگان، خرده‏فروشی‏ها و مشتری نهایی) که هدف آن، کاهش هزینه‏های سیستم و نیز افزایش سطح خدمت‏دهی به مشتریان است.

از تعریف زنجیره‌ی تأمین هزینه‏های خود را کاهش داده و درآمدهای خود را افزایش می‏دهد. دو نکته روشن می‌شود:

نخست اینکه مدیریت زنجیره تأمین به هر راهکاری که باعث کاهش هزینه‏ها می‌شود و نقشی در برآورده کردن نیاز مشتری ایفا می‌کند- از تأمین‌کننده و امکانات تولید گرفته تا انبارهای مواد اولیه و مراکز توزیع و نیز خرده‌فروشی‌ها و انبارهای محصولات – توجه می‌نماید. درواقع در بعضی از تحلیل‏های زنجیره‌ی تأمین، ضروری است که توجه خود را به تأمین‌کنندگان و مشتریان معطوف کنیم زیرا آن‌ها در شکل‏گیری زنجیره تأثیر بسیار زیادی دارند.

دوم اینکه منظور از مدیریت زنجیره تأمین، افزایش کارایی و کاهش هزینه در کل سیستم است. با به‌کارگیری رویکردهای مطرح در مدیریت زنجیره تأمین، هزینه کل سیستم که شامل هزینه‏های حمل‏ونقل، موجودی، جابجایی مواد و غیره است، کاهش می‏یابد؛ بنابراین هدف از طراحی یک زنجیره‌ی تأمین افزایش کارایی و کاهش هزینه‏ها در کل سیستم است ولی تأکید بر این نیست که صرفاً هزینه حمل‏و‏نقل، موجودی‏ها و غیره کاهش می‏یابد بلکه مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از رویکرد دستگاهی سعی دارد که کارایی کل زنجیره را بهبود داده و سطح خدمت به مشتری را نیز افزایش دهد. درواقع کسب رضایت مشتریان باید در زنجیره تأمین موردتوجه قرار گیرد که می‏تواند شامل رضایت مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات ارائه‌شده باشد [۱].

در این فصل به تعریف کلیه مفاهیم مرتبط با زنجیره تأمین که در این پایان‏نامه مورداستفاده قرارگرفته‌اند پرداخته می‌شود و طبقه‏بندی‏های موجود در این حوزه موردبحث و بررسی قرار می‏گیرد.

۱-۱٫  تعاریف مرتبط با زنجیره تأمین

در این بخش کلیه‌ی مفاهیم مرتبط با زنجیره ‏ی تأمین اعم از انواع شبکه ‏های زنجیره تأمین، فازهای تصمیم‏گیری در زنجیره‏، زنجیره‏های پاسخ‏گو و کارا، انواع هزینه‏های موجود در زنجیره تأمین و انواع برنامه‏ریزی (تک دوره‌ای و چند دوره‌ای) در زنجیره تأمین که در این پایان‏نامه مورداستفاده واقع‌شده‌اند، موردبررسی قرار می‏گیرند.

۱-۱-۱٫  انواع شبکه‏های زنجیره تأمین

هر زنجیره‏ی تأمینی از یک شبکه‌ی مشخصی تبعیت می‌کند که کلیه برنامه‏ریزی‏های زنجیره نیز باید مطابق با نوع شبکه صورت گیرد. به‌طورکلی چهار نوع مختلف از شبکه در زنجیره‌های تأمین وجود دارد که در ذیل موردبحث قرارگرفته است [۱].

الف) شبکه‏ی سری: شبکه‏های سری، ساده‏ترین حالتی که چند سطح وجود دارد را بیان می‏کنند که در هر سطح از زنجیره یک شرکت وجود دارد و این شرکت‌ها به‌صورت سری باهم در ارتباط‌اند.

ب) شبکه‏ی واگرا: اعدادی از محققان، سیستم‌های پیشرفته‏تری از سیستم‏های سری را مطالعه کرده‏اند. در این حالت، هر شرکت، محصول خود را به چندین شرکت عرضه می‏کند. به‌عنوان‌مثال، یک انبار مرکزی، موجودی چند توزیع‌کننده‌ی منطقه‌ای را تأمین می‏نماید.

ج) شبکه‏ی همگرا: این حالت غالباً، مونتاژ قطعات برای تولید محصول نهایی است. به‌عنوان‌مثال، چند تأمین‌کننده با این کارخانه در ارتباط‌اند.

د) شبکه‏ی مختلط: این شرکت‌ها حالت عمومی زنجیره تأمین می‏باشند و ترکیبی از شبکه‏های فوق هستند که در هر سطح از زنجیره، چندین شرکت وجود دارد. مجموعه شرکت‏هایی که از شروع تا انتهای زنجیره باهم در ارتباط‌اند دامنه زنجیره تأمین را تشکیل می‏دهند. دامنه در شبکه زنجیره تأمین مختلط، از شرکت مواد اولیه تا شرکت خرده‌فروش هست. شرکت‏های مشابه در زنجیره تأمین را یک سطح از زنجیره تأمین می‏نامند. به‌عنوان‌مثال، منظور از زنجیره‏ی تأمین دوسطحی زنجیره تأمینی است که دامنه آن محدود به دو نوع شرکت می‌شود.

در این پایان‏نامه از شبکه‏های مختلط برای زنجیره‏ی تأمین موردبحث استفاده‌شده است.

۱-۱-۲٫  فازهای تصمیمی در یک زنجیره‏ی تأمین

مدیریت موفق زنجیره‏ ی تأمین، نیازمند تصمیمات مرتبط با جریان اطلاعات، محصول و منابع مالی است. همه‌ی این تصمیمات در سه مقوله یا فاز، بسته به فراوانی هر تصمیم و افق زمانی که یک تصمیم اثرگذار خواهد بود، تقسیم‏بندی می‏شوند. [۱]

الف) فاز راهبردی[۷]: شرکت‏ها در طول این فاز در مورد نحوه‏ی ساختاردهی زنجیره تصمیم می‏گیرند؛ یعنی اینکه چه فرایندهایی و با چه ترکیبی در هر مرحله انجام شوند. تصمیمات این فاز به تصمیمات استراتژیک زنجیره نیز معروف هستند. این تصمیمات شامل موارد زیر می‏شوند (ملو[۸] و همکاران ۲۰۰۹). [۸]

مکان و ظرفیت تسهیلات تولیدی و انبارداری

محصولاتی که باید در مکان‏های مختلف تولید یا ذخیره شوند

روش‏های حمل‏و‏نقل موردنیاز در سکوهای ارسال مختلف

نوع سیستم اطلاعاتی موردنیاز

شرکت باید مطمئن شود که اعضای زنجیره، حمایت‌کننده‌ی اهداف راهبردی آن در طول این فاز هستند.

ب) فاز برنامه‏ریزی[۹]: در این فاز شرکت‏ها مجموعه‌ای از سیاست‏های عملیاتی را تعریف می‏کنند که عملیات کوتاه‏مدت آن‌ها را پوشش می‏دهند. در این فاز، فرض بر این است که تصمیمات راهبردی تغییر نمی‏کنند. شرکت‌ها فاز برنامه‏ریزی را با پیش‏بینی تقاضای بازارهای مختلف در سال آتی شروع می‏کنند. برنامه‏ریزی موارد زیر است (ملو و همکاران،۲۰۰۹): [۵]

[۱] Just In Time

[۲] KANBAN

[۳] Lean Production

[۴] Total Quality Management (TQM)

[۵] Supply Chain Management (SCM)

[۶] Stage

[۷] Strategy

[۸] Melo

[۹] Planning

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع روش‏های آن و مدیریت استراتژیک
  • تحقیق مفاهیم، استراتژی ها و راهکارهای برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع آن و ویژگی های برنامه ریزی راهبردی و مدل های آن
  • تحقیق زنجیره تأمین، استواری مدل و مروری بر مسائل بهینه سازی چند هدفه،و الگوریتم ژنتیک NS-GA II
  • تحقیق برنامه ریزی و نقش تلویزیون در آموزش رسانه ای و نگرش کاربردی به تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.