410 views
پیشینه تحقیق زنجیره تأمین و به کارگیری مدلهای چندهدفه و هزینه کیفیت و برنامه ریزی تک دورهای و چند دورهای زنجیرهیتامین دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱٫ مقدمه۴
۱-۱٫تعاریف مرتبط با زنجیره تأمین۶
۱-۱-۱٫انواع شبکههای زنجیره تأمین۶
۱-۱-۲٫فازهای تصمیمی در یک زنجیرهی تأمین۶
۱-۱-۳٫زنجیرهی پاسخگو و کارا۸
۱-۱-۴٫طبقهبندی هزینههای موجود در زنجیره تأمین۱۰
۱-۱-۵٫برنامهریزی تک دورهای و چند دورهای۱۲
۲٫ مروری بر تحقیقات۱۳
۲-۱٫مرور بر ادبیات بهکارگیری مدلهای چندهدفه در زنجیرهی تأمین۱۴
۲-۲٫مرور بر ادبیات هزینه کیفیت۱۷
۲-۲-۱٫مرور بر ادبیات هزینهی کیفیت در زنجیرهی تأمین۲۳
۲-۲-۲٫مرور بر ادبیات بهکارگیری کیفیت در زنجیرهیتامین۲۵
۲-۲-۳٫مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت تأمینکنندگان در زنجیرهی تأمین۲۷
۲-۲-۴٫مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت تولیدکنندگان در زنجیرهی تأمین۲۸
۲-۲-۵٫مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت توزیعکنندگان در زنجیره تأمین۲۹
۲-۳٫مرور بر ادبیات برنامهریزی تک دورهای و چند دورهای زنجیرهیتامین۳۴
۲-۴٫مرور بر ادبیات روشهای حل مسائل زنجیرهیتامین۳۶
۲-۴-۱٫مرور بر ادبیات تکنیک نیل به مقصد۳۶
منابع۳۸
[۱]. دکتر ابراهیم تیموری، مهندس مهدی احمدی. مدیریت زنجیرهی تأمین». (۱۳۸۸). مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران
[۲]. دکتر میربهادرقلی آریا نژاد، دکتر ابراهیم تیموری. بهار (۱۳۸۲). مدل یکپارچه تصمیمگیری برای انتخاب و توسعه تأمینکننده». امیرکبیر، سال چهاردهم، شماره ۵-۵۴ (علوم پایه و مهندسی)
[۳].Ahmadi J.A. Hosseinpour P. (2010),Coordination of Quality Decision in a supply chain.Australian Journal of basic and applied Science 4(7).1555-1560
[۴]Carlsson D.Ronnqvist M. (2005) Supply chain management in forestry – case studies at Södra Cell AB, European Journal of Operational Research,163,589-616
[۵]Melo, M.T. S. Nickel, F. Saldanha-da-Gama. (2009) Facility location and supply chain management-A review European Journal of Operational Research 196,401-412.
[۶]Bolori Arabani, A. & Zanjirani Farahani, R. (2012). Facilty location dynamics: An overview of clasifications and aplications. Computers & Industrial Enginering 62, 408–۴۲۰٫
[۷]Juran J.M. Juran’s quality hand book Published: (1951)New York:McGraw –Hill.
[۸]Juran J.M. Gryna F.M. (1988) Quality control handbook (۴th edition)’New York:McGraw –Hill.
[۹]Geoffrion, A.M. and Graves G. W. Multicommodity distribution system design by Benders decomposition.Management Science , ۲ (۱۹۷۴).۸۲-۱۱۴٫
[۱۰]Valdés Y, Álvarez A, Ozdemir D (2011) A bi-objective supply chain designe Problem with UncertaintyTransportation Research Part C 19,821-832
[۱۱]Feigenbaum A.V. (1956) Total quality control.Harvard Business Review 34,93-101
[۱۲]Dahlgaard J.J.Kristensen K. Kanji G.K. (1992),Quality costs and total qyality management,Total Quality management 3, 211-221.
[۱۳]Adams, C.W. Gupta, P. Wilson, C.E. 2002. Six Sigma Deployment. Butterworth, Heinemann, Amsterdam, Boston.
[۱۴]Ahmed, S.King, A.J. and Parija,G. 2000. A multi-stage stochastic integer programming approach for capacity expansion under uncertainty, School of Industrial and Systems Engineering, Georgia Institute of Technology, Atlanta, GA, USA.
[۱۵] Naveh E. Halevy A. (1999),How much do we lose on non-Quality?’ Total quality Management 10(7),1037-1045
در دههی ۱۹۷۰ شرکتها به دنبال تکنیکها و راهبردهایی بودند که با استفاده از آن بتوانند هزینههای تولیدی خود را کاهش دهند و در بازارهای مختلف رقابت کنند. برخی از این تکنیکها عبارت بودند از: سیستمهای زمانبندی به هنگام[۱]، سیستم کانبان[۲]، تولید ناب[۳]، مدیریت کیفیت جامع[۴] و غیره. شرکتها توانستند با استفاده از این تکنیکها، هزینههای تولیدی خود را کاهش دهند ولی شرکتهای رقیب هم با استفاده از این تکنیکها، هزینههای تولیدی خود را تا حد ممکن کاهش دادهاند. پس برای کاهش هزینهها و ماندن در بازار رقابتی باید سایر فرصتهای بالقوه برای کاهش هزینه را پیدا کرد. یکی از راههایی که فرصتهای بالقوهی زیادی برای کاهش هزینه در آن وجود دارد، مدیریت زنجیرهی تأمین[۵] است [۱].
زنجیرهی تأمین شامل همه مراحلی[۶] (اعضای زنجیره) است که چه مستقیم چه غیرمستقیم، در برآورده سازی درخواست یک مشتری نقش دارند. در یک زنجیرهی تأمین معمولی، مواد خام از تأمینکنندگان به کارخانهها ارسال میشوند و سپس محصولات تولیدشده در کارخانهها به انبارهای میانی و انبارهای توزیعکنندگان ارسال میشوند و نیز به سمت خردهفروشان و درنهایت به دست مشتری نهایی یا همان مصرفکننده میرسند. پس یک کالا مراحل زنجیرهی تأمین را طی میکند تا به دست مصرفکنندگان برسد. اعضای یک زنجیره تأمین معمولی عبارتاند از: تأمینکنندگان، انبارهای مواد اولیه، مراکز تولید، توزیعکنندگان، خردهفروشان و مشتری نهایی.
فعالیتهای زنجیرهی تأمین با سفارش مشتری شروع میشود و وقتی مشتری پول خرید کالا و خدمات دریافتی خود را پرداخت میکند، خاتمه مییابد. اختلاف بین پولی که مشتری میپردازد با کل هزینههای متحمل شده توسط زنجیره برای تولید و توزیع کالا، میزان سوددهی زنجیره را نشان میدهد. بر همین اساس موفقیت یک زنجیره برحسب میزان سوددهی آن تعریف میشود و مدیریت زنجیره تأمین مستلزم مدیریت جریانهایی بین مراحل و درون هر یک از مراحل زنجیره، برای بیشینهسازی کل سوددهی آن است [۱].
مدیریت زنجیرهی تأمین مجموعهای است از راهکارهایی، جهت یکپارچهسازی اعضای زنجیره (تأمینکنندگان، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، خردهفروشیها و مشتری نهایی) که هدف آن، کاهش هزینههای سیستم و نیز افزایش سطح خدمتدهی به مشتریان است.
از تعریف زنجیرهی تأمین هزینههای خود را کاهش داده و درآمدهای خود را افزایش میدهد. دو نکته روشن میشود:
نخست اینکه مدیریت زنجیره تأمین به هر راهکاری که باعث کاهش هزینهها میشود و نقشی در برآورده کردن نیاز مشتری ایفا میکند- از تأمینکننده و امکانات تولید گرفته تا انبارهای مواد اولیه و مراکز توزیع و نیز خردهفروشیها و انبارهای محصولات – توجه مینماید. درواقع در بعضی از تحلیلهای زنجیرهی تأمین، ضروری است که توجه خود را به تأمینکنندگان و مشتریان معطوف کنیم زیرا آنها در شکلگیری زنجیره تأثیر بسیار زیادی دارند.
دوم اینکه منظور از مدیریت زنجیره تأمین، افزایش کارایی و کاهش هزینه در کل سیستم است. با بهکارگیری رویکردهای مطرح در مدیریت زنجیره تأمین، هزینه کل سیستم که شامل هزینههای حملونقل، موجودی، جابجایی مواد و غیره است، کاهش مییابد؛ بنابراین هدف از طراحی یک زنجیرهی تأمین افزایش کارایی و کاهش هزینهها در کل سیستم است ولی تأکید بر این نیست که صرفاً هزینه حملونقل، موجودیها و غیره کاهش مییابد بلکه مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از رویکرد دستگاهی سعی دارد که کارایی کل زنجیره را بهبود داده و سطح خدمت به مشتری را نیز افزایش دهد. درواقع کسب رضایت مشتریان باید در زنجیره تأمین موردتوجه قرار گیرد که میتواند شامل رضایت مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات ارائهشده باشد [۱].
در این فصل به تعریف کلیه مفاهیم مرتبط با زنجیره تأمین که در این پایاننامه مورداستفاده قرارگرفتهاند پرداخته میشود و طبقهبندیهای موجود در این حوزه موردبحث و بررسی قرار میگیرد.
در این بخش کلیهی مفاهیم مرتبط با زنجیره ی تأمین اعم از انواع شبکه های زنجیره تأمین، فازهای تصمیمگیری در زنجیره، زنجیرههای پاسخگو و کارا، انواع هزینههای موجود در زنجیره تأمین و انواع برنامهریزی (تک دورهای و چند دورهای) در زنجیره تأمین که در این پایاننامه مورداستفاده واقعشدهاند، موردبررسی قرار میگیرند.
هر زنجیرهی تأمینی از یک شبکهی مشخصی تبعیت میکند که کلیه برنامهریزیهای زنجیره نیز باید مطابق با نوع شبکه صورت گیرد. بهطورکلی چهار نوع مختلف از شبکه در زنجیرههای تأمین وجود دارد که در ذیل موردبحث قرارگرفته است [۱].
الف) شبکهی سری: شبکههای سری، سادهترین حالتی که چند سطح وجود دارد را بیان میکنند که در هر سطح از زنجیره یک شرکت وجود دارد و این شرکتها بهصورت سری باهم در ارتباطاند.
ب) شبکهی واگرا: اعدادی از محققان، سیستمهای پیشرفتهتری از سیستمهای سری را مطالعه کردهاند. در این حالت، هر شرکت، محصول خود را به چندین شرکت عرضه میکند. بهعنوانمثال، یک انبار مرکزی، موجودی چند توزیعکنندهی منطقهای را تأمین مینماید.
ج) شبکهی همگرا: این حالت غالباً، مونتاژ قطعات برای تولید محصول نهایی است. بهعنوانمثال، چند تأمینکننده با این کارخانه در ارتباطاند.
د) شبکهی مختلط: این شرکتها حالت عمومی زنجیره تأمین میباشند و ترکیبی از شبکههای فوق هستند که در هر سطح از زنجیره، چندین شرکت وجود دارد. مجموعه شرکتهایی که از شروع تا انتهای زنجیره باهم در ارتباطاند دامنه زنجیره تأمین را تشکیل میدهند. دامنه در شبکه زنجیره تأمین مختلط، از شرکت مواد اولیه تا شرکت خردهفروش هست. شرکتهای مشابه در زنجیره تأمین را یک سطح از زنجیره تأمین مینامند. بهعنوانمثال، منظور از زنجیرهی تأمین دوسطحی زنجیره تأمینی است که دامنه آن محدود به دو نوع شرکت میشود.
در این پایاننامه از شبکههای مختلط برای زنجیرهی تأمین موردبحث استفادهشده است.
مدیریت موفق زنجیره ی تأمین، نیازمند تصمیمات مرتبط با جریان اطلاعات، محصول و منابع مالی است. همهی این تصمیمات در سه مقوله یا فاز، بسته به فراوانی هر تصمیم و افق زمانی که یک تصمیم اثرگذار خواهد بود، تقسیمبندی میشوند. [۱]
الف) فاز راهبردی[۷]: شرکتها در طول این فاز در مورد نحوهی ساختاردهی زنجیره تصمیم میگیرند؛ یعنی اینکه چه فرایندهایی و با چه ترکیبی در هر مرحله انجام شوند. تصمیمات این فاز به تصمیمات استراتژیک زنجیره نیز معروف هستند. این تصمیمات شامل موارد زیر میشوند (ملو[۸] و همکاران ۲۰۰۹). [۸]
مکان و ظرفیت تسهیلات تولیدی و انبارداری
محصولاتی که باید در مکانهای مختلف تولید یا ذخیره شوند
روشهای حملونقل موردنیاز در سکوهای ارسال مختلف
نوع سیستم اطلاعاتی موردنیاز
شرکت باید مطمئن شود که اعضای زنجیره، حمایتکنندهی اهداف راهبردی آن در طول این فاز هستند.
ب) فاز برنامهریزی[۹]: در این فاز شرکتها مجموعهای از سیاستهای عملیاتی را تعریف میکنند که عملیات کوتاهمدت آنها را پوشش میدهند. در این فاز، فرض بر این است که تصمیمات راهبردی تغییر نمیکنند. شرکتها فاز برنامهریزی را با پیشبینی تقاضای بازارهای مختلف در سال آتی شروع میکنند. برنامهریزی موارد زیر است (ملو و همکاران،۲۰۰۹): [۵]
[۱] Just In Time
[۲] KANBAN
[۳] Lean Production
[۴] Total Quality Management (TQM)
[۵] Supply Chain Management (SCM)
[۶] Stage
[۷] Strategy
[۸] Melo
[۹] Planning
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر