پیشینه تحقیق زندگی حریری و معرفی کتاب مقامات حریری دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۶
فصل اول:زندگی حریری ۷
۲-۱ درآمد ۷
۲-۲ زندگی حریری ۷
۲-۳ اساتید حریری ۷
۲-۴ حریری و دیوان خلافت ۸
۲-۵ زشت رویی حریری ۸
۲-۶ آثار حریری ۸
۲-۷ دیگر اشعار او ۹
۲-۸ سبب تألیف کتاب مقامات حریری ۹
۲-۹ گنگی حریری در دیوان خلافت ۱۰
۲-۱۰ راویان حریری ۱۱
۲-۱۱ حریری و نهی از شراب ۱۱
۲-۱۲ موافقان و مخالفان مقامات حریری ۱۱
فصل دوم:مقامات ۱۳
۳-۱ درآمد ۱۳
۳-۲ نگاهی کلی به نثر عباسی ۱۴
۳-۳ تصنیع در زندگی عربی ۱۴
۳-۴ تصنیع و دواوین خلافت عباسی ۱۵
۳-۵ جایگاه شاعران در نزد خلفا و امرا ۱۵
۳-۶ اوجگیری موج تصنیع ۱۶
۳-۷ تصنع ۱۶
۳-۸ پیدایش و ظهور مقامات ۱۷
۳-۹ عوامل ظهور مقامات در عصر عباسی ۱۷
۳-۹-۱ عامل اجتماعی ۱۷
۳-۹-۲ عامل فرهنگی ۱۹
۳-۱۰ مقامه در لغت ۲۰
۳-۱۱ مقامه در اصطلاح ۲۰
۳-۱۲ سیر تحول معنایی مقامه ۲۱
۳-۱۳ مقامه در قرآن ۲۲
۳-۱۴ قهرمان در مقامات عربی ۲۲
۳-۱۵ مبدع مقامات ۲۳
۳-۱۶ مقامات حریری ۲۳
۳-۱۷ راوی و قهرمان مقامات حریری ۲۴
۳-۱۸ شخصیت قهرمان داستان، واقعیت یا خیال ۲۴
۳-۱۹ نام مقامات ۲۴
۳-۲۰ موضوع مقامات ۲۴
۳-۲۱ ارزش ادبی مقامات ۲۵
۳-۲۲ سبک مقامات ۲۵
۳-۲۲-۱ استفاده از کنایات و آیات قرآن ۲۶
۳-۲۲-۲ استفاده از سجعهای متوالی وصنایع بدیعی ۲۶
۳-۲۲-۳ استفاده از شعر در میان نثر ۲۷
۳-۲۳ مقامات حریری راهی به درون وی ۲۸
۳-۲۴ خلاصه ای از مقامات حریری ۲۹
۳-۲۵ متأثران از مقامات حریری ۳۰
۳-۲۶ مقامات حریری و ادب اروپایی ۳۱
۳-۲۷- آثار حریری ۳۱
۳-۲۸ بدیع الزمان همدانی ۳۲
۳-۲۹ سیر مقامه نویسی پس از بدیع الزمان ۳۳
۳-۳۰ حریری و مقایسه وی با بدیع الزّمان ۳۳
۳-۳۱ تفاوت مقامات بدیع الزمان همدانی و حریری ۳۴
فهرست منابع و مآخذ ۳۶
منابع فارسی ۳۶
منابع عربی ۳۷
منابع اینترنتی ۳۸
قرآن کریم
شمیسا، سیروس، سبک شناسی نثر، نشر میترا، تهران، ۱۳۷۷
الفاخوری، حنّا، ترجمهی عبدالمحمد آیتی، تاریخ ادبیات زبان عربی، انتشارات توس، تهران، ۱۳۶۱
الفاخوری، حنّا، تاریخ ادبیات زبان عربی، ترجمه عبدالمحمدآیتی، انتشارات توس، تهران، بیتا
ابراهیمی حریری، فارس، مقامه نویسی در ادبیات فارسی و تاثیر مقامات عربی در آن، تهران، ۱۳۴۶
ابراهیمی حریری، فارس، مقامه نویسی در ادب فارسی، دانشگاه تهران، تهران، ۱۳۸۳
ایرانی، ناصر، داستان: تعاریف، ابزارها، و عناصر، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۶۴
بهار، محمّد تقی، سبک شناسی، امیرکبیر، ج۲، چ۷، تهران، ۱۳۸۰
بهار، ملک الشعرا ، سبک شناسی، ج ۲، امیرکبیر، تهران، ۱۳۵۵
خطیبی، حسین، فن نثر در ادب فارسی، تاریخ تطور و مختصات نقد نثر پارسی از آغاز تا پایان قرن هفتم، ج اول، انتشارات زوار، ۱۳۶۶
دهخدا، علیاکبر، به سرپرستی حسن انوری، فرهنگ بزرگ سخن، تهران، ۱۳۸۱
ذکاوتی قراگوزلو، علیرضا، بدیع الزمان همدانی و مقامات نویسی، انتشارات اطلاعات، ۱۳۶۴
افراسیابی، علی، فروغی از قرآن، قم، انتشارات نهاوندی، ۱۳۸۰
قرن چهارم هجری، دورهی بسیار آشکاری از زندگی عرب و مسلمانان در تمامی جوانب از جمله ادبیات داستانی میباشد. و تأثیر دولت آل بویه در آن بسیار زیاد بوده است؛ چرا که آنها رابطهی محکمی را بین تاریخ خود و تاریخ خلافت عباسی پیوند زدند که هیچ دولت دیگری در آن عصر، چنین پیوندی نداشت.
در اواخر قرن چهارم هجری در زبان عربی از متفرّعات فنّ قصص، فنّ نویی به وجود آمد که بر آن نام «مقامات» نهادند. مقامات، به طور کلی از انواع داستانهای کهن میباشد که با نثر مصنوع آمیخته با شعر در مورد یک قهرمانی است که به صورت ناشناس در داستان ظاهر میشود، حوادثی به وجود میآورد و همینکه در پایان داستان شناخته میشود، ناپدید میگردد تا آنکه دوباره در هیبتی دیگر، در مقامه بعدی آشکار میشود (شمیسا، ۱۳۷۳، ۲۰۷). لذا مقامات را میتوان مجموعهای از داستانهای مجزّا دانست که دارای وحدت موضوع میباشند. این فن با داستاننویسی و افسانهپردازی از بعضی جهات مشابه و از پارهای جهات مغایر بود.
مقامات بلافاصله پس از ابتکار و ابداع در زبان عربی، شهرتی تمام یافت و پیروان بسیار پیدا کرد و علّت آن این بود که در نثر عربی در این عهد، میل به تکلف در صنعت لفظی، شدّت یافته بود و ایجاد فنّ مقامات، راه را برای نویسندگان متصنّع هموار میکرد. نیز به نظر میرسد که استغاثههای مسجّع گدایان، برای ظهور سبک مخصوصی که «بدیع الزّمان همدانی» در مقامات خود به وجود آورد بسیار مؤثّر بوده است. (ابراهیمی حریری، ۱۳۶۴، ۸)
کتاب مقامات حریری در زمرهی بهترین آثاری است که به زبان عربی و در قالب نثر نگاشته شده است. این کتاب شامل پنجاه مقامه و به صورت داستان میباشد که راوی آن حارث بن همام و قهرمان آن ابوزید سروجی است.
حریری بصری از ادبا و لغویان نامی قرن پنجم است. اکثر منابع وی را به نسبت حریری ذکر کردهاند که دال بر پیشه حریرفروشی پدرانش بوده، ولی برخی مانند یاقوت حموی او را «ابنالحریری» خواندهاند.
وی قاسم بن علی بن محمد بن حریری است که در سال ۴۴۶ هجری در یکی از نواحی بصره به نام مشان (میشان) دیده به جهان گشود و در سال ۵۱۶ هجری چشم از جهان فرو بست. در عنفوان جوانی به بصره رفت و علم حدیث، ادبیات و زبان را فراگرفت. (ضیف، ۱۹۸۰، ۲۹۲)
او ساکن محله بنی حرام بوده، و بدین خاطر او را حرامی گفتند. و بنی حرام قبیلهای از عرب میباشند که بدانها نسبت یافت. حریری دو پسر دارد به نامهای نجم الدین عبدالله و قاضی القضاه بصره ضیاء الاسلام عبیدالله. (ابنخلکان، بیتا، ۵۸۶)
حریری صاحب ثروت بسیار بود چنانکه در همین شهرک، هیجده هزار درخت خرما داشت. (همان)
حریری ادب و علوم و فنون ادبی را نزد ابوالحسن علی بن فضال مجاشعی فراگرفت و فقه را از محضر دو فقیه بزرگ شافعی، ابواسحاق بن علی بن شیرازی و ابنصباغ آموخت. (حریری، ۱۳۸۹، ۱۸)
دیری نپایید که حریری به سبب هوش و ذکاوتش در دیوان خلافت صاحبخبر شد و آن شغلی چون اداره اطلاعات یا انتشارات در عصر حدیث است و این شغل تا آخر دوره متقی بالله در فرزندانش ادامه یافت. (ضیف، ۱۹۸۰، ۲۹۲)
حکایت شده که وی شخصی زشتروی، بوده و شخصی ناآشنا به دیدارش آمد تا چیزی از وی فرا گیرد، هنگامیکه او را دید، وی را خوار و کوچک شمرد. حریری این مطلب را فهمید و هنگامیکه آن شخص از او خواست که به وی املاء کند گفت:
ما انت اول سـار نحره قـــــمر و رائـــد اعجبته خضـــره الدمن
فاختر لنفسک غیری اننی رجل مثل المعیدی فاسمع بی و لاترنی
( ابنخلکان، بیتا، ۵۸۶)
ترجمه: تو اولین شخصی نیستی که ماه (حریری) با او روبرو شده، وهمچنین نخستین پیشاهنگی نیستی که سبزهی روییده بر زبالهها (کنایه از ظاهری زیبا و باطنی کور) او را به شگفتی واداشته است.
برای خویش، شخصی غیر از مرا بر گزین چون که من شخصی چون معیدی هستم؛ در مورد من بشنو اما مرا ملاقات نکن.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر