تحقیق زندگی نامه و کتاب شناسی محمد عابد الجابری و بررسی اندیشه های جابری در زمینه ی میراث و علوم قرآنی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زندگی نامه و کتاب شناسی محمد عابد الجابری و بررسی اندیشه های جابری در زمینه ی میراث و علوم قرآنی  دارای ۵۷  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:زندگی نامه و کتاب شناسی محمد عابد الجابری    ۵
۲ – ۱  زندگی نامه    ۵
۲– ۱ – ۱ زندگی نامه    ۵
۲– ۱ – ۲  تألیفات    ۷
۲ – ۱ – ۳ مقالات    ۹
۲ – ۱ –  ۴ جوایز و دستاوردهای علمی    ۱۰
۲ –  ۲  کتاب شناسی تفصیلی از جابری بر اساس سیر زمانی    ۱۳
فصل دوم:بررسی اندیشه های جابری در زمینه ی میراث و علوم قرآنی    ۱۷
۳–۱ مروری بر آرای غیر قرآنی جابری    ۱۷
۳ – ۱ – ۱ ابن خلدون    ۱۸
۳ – ۱ – ۲ ابن رشد    ۱۸
۳ – ۱ – ۳ پروژه ی نقد عقل عربی و نقدهای وارد بر آن    ۱۹
۳– ۱ – ۳ – ۱  تکوین العقل العربی    ۲۰
۲– ۱ – ۳ – ۲  بنیه العقل العربی    ۲۰
۳– ۱ – ۳ – ۳  دو اصل و یک روش نظام معرفتی    ۲۲
۳ – ۱ – ۳ – ۴ تقسیم بندی نقدهای وارد شده بر جابری    ۲۴
۳ – ۱ – ۳ – ۵ العقل السیاسی العربی    ۲۷
۳ – ۲  بررسی و نقد آرای قرآنی محمد عابد الجابری    ۲۹
۳ –  ۲ – ۱  معرفی کتاب مدخل إلی القرآن الکریم؛ الجزء الأول: فی التعریف بالقرآن    ۲۹
۳ – ۲ – ۱ – ۱ بخش اول: خوانش هایی در باره ی محیط قرآن کریم(قراءات فی محیط القرآن الکریم    ۲۹
۳ – ۲ – ۱ – ۲ بخش دوم کتاب: قرآن کریم: روند ایجاد و شکل گیری(القرآن: مسار الکون و التکوین)    ۳۲
۳– ۲ – ۱ – ۳ بخش سوم کتاب: القصص فی القرآن الکریم(قصص در قرآن کریم)    ۳۵
۳ – ۲ – ۲ نقد تعریف قرآن از جابری    ۴۱
۳ – ۲- ۳ نقد اصطلاح پدیده ی قرآنی در نوشته های جابری    ۴۴
۲ – ۲ – ۴  نقد واکاوی های قرآنی جابری طبق ترتیب نزول    ۴۶
۲ – ۲- ۵ نقد دیدگاه جابری در باره ی امی بودن پیامبر(ص)    ۴۸
منـــــابع    ۵۴

منـــــابع

 الف: منابع عربی

القرآن الکریم

الجابری محمد عابد، حفریات فی الذاکره من بعید، الدار البیضاء، مطبعه دار النشر المغربیه، الطبعه الأولی، ۱۹۹۷م.

الجابری محمد عابد، مدخل إلی القرآن الکریم، بیروت، مرکز دراسات الوحده العربیه، الطبعه الأولی، ۲۰۰۶م.

الجابری محمد عابد، العقل السیاسی العربی، بیروت، مرکز دراسات الوحده العربیه، الطبعه الأولی، ۱۹۹۰م.

الجابری محمد عابد، العقلانیه العربیه و السیاسیه، کتاب العقلانیه العربیه و مشروع الحضاری، سلسله الندوات، منشورات المجلس القومی للثقافه العربیه الطبعه الاولی، ۱۹۹۲م.

الجابری محمد عابد، إشکالیات الفکرالعربی المعاصر، بیروت، مرکز دراسات الوحده العربیه، الطبعه السادسه، ۲۰۱۰م.

الجابری محمد عابد، مقدمه القسم الأول من فهم القرآن الحکیم: التفسیر الواضح حسب ترتیب النزول، بیروت، المرکز الثقافی العربی، الطبعه الأولی.

الجابری محمد عابد، العقلانیه العربیه و السیاسیه، کتاب العقلانیه العربیه و مشروع الحضاری، سلسله الندوات، منشورات المجلس القومی للثقافه العربیه، الطبعه الأولی، ۱۹۹۲م.

الجابری محمد عابد، التراث و الحداثه، بیروت، المرکز الثقافی العربی، الطبعه الأولی. ۱۹۹۷م.

الجابری محمد عابد، بنیه العقل العربی، بیروت، المرکز التقافی العربی، الطبعه السابعه، ۲۰۰۰م.

الجابری محمد عابد، تکوین العقل العربی، بیروت، دارالطلیعه، الطبعه الأولی، ۱۹۸۴م.

طباطبائى سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن‏، بیروت، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، الطبعه الثانیه، ۲۰جلد، ۱۳۹۴ ق.

طرابیشی، جورج، مذبحه التراث فی الثقافه العربیه المعاصره، لندن، دارالساقی، الطبعه الأولی ۱۹۹۳م.

طرابیشی، جورج، نظریه العقل، لندن، دار الساقی، الطبه الأولی، ۱۹۹۶م.

طرابیشی جورج، نقد نقد العقل العربی (۴ج)، لندن، دارالساقی، الطبعه الأولی، ۱۹۹۳م.

طرابیشی جورج، هرطقات عن العلمانیه کإشکالیه إسلامیه، لندن، دارالساقی، الطبعه الأولی، عام ۲۰۰۸م.

فصل اول:زندگی نامه و کتاب شناسی محمد عابد الجابری

۲ – ۱  زندگی نامه

۲– ۱ – ۱ زندگی نامه

محمدعابد الجابری نیمه ی شوال سال ۱۳۵۴ قمری برابر با ۲۷ دسامبر ۱۹۳۵ میلادی در شهر «فجیج» واقع در شرق کشور مراکش متولد شد.

جابری در کتاب «حفریات إلی الذاکره» که در آن شرح حال زندگی خود را تا سن بیست و پنج سالگی نوشته است نخستین گام های پرورش خود را این چنین بیان می کند:

«در این قصر؛ قصر زنّاکه، رفیق ما متولد و پرورش یافت. در آن زمان، فجیج دروازه ای از دروازه های صحرا و مرکزی استراتژیک و نیز مرکز علمی مهمی بود که صوفیان، علماء و مدعیان به آن روی می آوردند و عبدالجبار الفجیجی جد مادری رفیق ما و دیگر فرزندان و نوادگان او، نسل آخر سلسله ی علماء، اولیاء و  صوفیان این شهر به حساب می آمدند.»[۱]

در سال ۱۹۵۳میلادی پس از آنکه مقطع دبیرستان مدرسه ی المحمدیه در دارالبیضا ی مغرب تعطیل شد جابری در مقطع دبستان همان مدرسه به تدریس پرداخت. علت تعطیلی مقطع دبیرستان آن مدرسه تبعید محمد خامس؛ پادشاه مغرب بود. در سال ۱۹۵۶میلادی موفق به اخذ دیپلم و مدرک تجربی آموزش ابتدایی شد و این مسأله باعث گردید تا وی بتواند به عنوان معلم رسمی در سال ۱۹۵۷میلادی به استخدام آموزش و پرورش کشور مغرب درآید.

در سال ۱۹۵۶میلادی اولین مدرک خود را در زمینه ی ترجمه دریافت کرد و تابستان ۱۹۵۷میلادی را در تحریریه ی روزنامه ی «العلم» گذراند. پس از آن در دانشگاه دمشق، که در آن زمان مرکز ملی گرایی عربی بود، مشغول تحصیل در رشته ی فلسفه شد.

با وجود ناکامی پروژه ی وحدت عربی مصر و سوریه در آن زمان، همچنان هویت فکری مسلط بر جهان عرب، همان هویت چپ و کمونیستی باقی ماند و به تبع آن، هویت اندیشمندان عرب آن روزگار نیز همان هویت چپ و کمونیستی بود. جابری نیز در رشد فرهنگی اش فرزند روزگار و شرایط فرهنگی خود بود.[۲]

در سال ۱۹۶۴میلادی مدرک کارشناسی و در سال ۱۹۶۷میلادی مدرک مطالعات عالی خود را در رشته ی فلسفه اخذ کرد و از همان سال در دانشکده ی ادبیات شهر رباط به تدریس فلسفه و اندیشه ی عربی – اسلامی پرداخت. در سال ۱۹۷۰میلادی، در همان دانشگاه، رساله ی دکتری خود را با عنوان «العصبیه و الدوله؛ معالم نظریه خلدونیه فی التاریخ العربی الإسلامی» دفاع کرد.

جابری در سال ۱۹۷۱میلادی رساله ی دکتری  خود را در قالب کتاب با عنوان «فکر إبن خلدون: العصبیه و الدوله؛ معالم نظریه خلدونیه فی التاریخ الإسلامی» منتشر کرد و با این اقدام، گرایش سیاسی خود را به دولت ملی – عربی ظاهر نمود. اما در مطالعات مدرنیسم و واکاوی میراث، به شیوه های مطالعاتی غربی گرایش داشت.

جابری، پیش از آنکه پروژه ی فکری بزرگ خود، یعنی «نقد عقل عربی» را از نظر شکل گیری، ساختار و عقل سیاسی و اخلاقی در دو دهه ی پایانی قرن گذشته آغاز کند، کتاب «اضواء فی مشکل التعلیم» را در سال ۱۹۷۳میلادی و کتاب های «من أجل رؤیه تقدمیه لبعض مشکلاتنا الفکریه و التربویه» و  «مدخل إلی الفلسفه» را در دو جلد در سال ۱۹۷۶میلادی منتشر کرد.

شهرت اندیشه ی جابری در نقد میراث است و در آثار خود بیشتر به این موضوع پرداخته است. از این رو، وی بعد از نگارش کتاب «الخطاب العربی المعاصر» در سال ۱۹۸۲میلادی نگاه خود را به مسأله ی مهم نقد عقل عربی دوخت و این مرحله با نگارش و انتشار کتاب «تکوین العقل العربی» در سال ۱۹۸۴م آغاز شد و سپس با انتشار کتاب «بنیهالعقل العربی» ۱۹۸۶م و «العقل السیاسی العربی» ۱۹۹۰م ادامه یافت.

از دیگر آثار مهم وی در این مرحله ی فکری می توان به «نحن و التراث» ۱۹۸۰میلادی، «التراث و الحداثه» ۱۹۹۱میلادی، «درآمدی بر فلسفه ی علوم» ۱۹۷۶میلادی، «إشکالیات الفکر العربی المعاصر» ۱۹۸۸میلادی و چند کتاب دیگر و تعدادی مقاله اشاره کرد.

جابری در سال ۲۰۰۶میلادی، با انتشار کتاب «مدخل إلی القرآن الکریم، الجزء الأول؛ فی التعریف بالقرآن» بار دیگر نگاه مجامع، محافل و اشخاص مختلف را به سوی خود جلب کرد. وی حیات علمی خود را با تألیف این کتاب و سپس نگارش تفسیر قرآن کریم در سه مجلّد با عنوان «التفسیر الواضح حسب ترتیب النزول» به پایان رساند.

دکتر محمد عابد الجابری در روز سوم ماه می سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۱۳ اردیبهشت ماه  ۱۳۸۹ شمسی در حالی در هفتاد و پنج سالگی درگذشت که میراث فکری پربار و تلاش های فکری برجسته همراه با پرسش های بسیاری از خود به جا گذاشت. اغراق نیست اگر گفته شود که پروژه ی فکری جابری در اندیشه ی معاصر عرب همتایی نداشت. وی اندیشمند و فیلسوفی نوگرا، ممتاز، بی نظیر و نوآور در تحلیل ها و تشخیص هایش در باره ی میراث و اندیشه ی معاصر عرب و همچنین در نگاه به قرآن کریم بود.

جابری با به یادگار گذاشتن چهل کتاب درگذشت، در حالی که مردمی ترین اندیشمند در محافل جهان عرب بود و زندگی علمی و فکری خود را با پرداختن به تفسیر قرآن به پایان برد.

نکته ی قابل توجه در حیات جابری آن است که وی بر خلاف اکثر اندیشمندان و روشنفکران عرب هرگز دیار خود را ترک نکرد، وی در مراکش درس خواند، تدریس کرد و آثار درخشان خویش را پدید آورد و سرآمد اندیشمندان معاصر شد.

۲– ۱ – ۲  تألیفات

محمد عابد الجابری در طول هفتاد و پنج سال زندگی خود، حدود چهل تألیف از خود به جای گذاشت که در حوزه ی نقد فرهنگ عربی – اسلامی و همچنین تفسیر قرآن کریم تحول ویژه ای ایجاد کرده است. در ادامه به معرفی تألیفات وی، طبق سال انتشار می پردازیم.

– فکر إبن خلدون: العصبیه و الدوله؛ معالم نظریه خلدونیه فی التاریخ الإسلامی، (۱۹۷۱م)

– مدخل إلی فسفه العلوم (مجلدان)، (۱۹۷۶م)

– من أجل رؤیه تقدمیه لبعض مشکلاتنا الفکریه و التربویه، (۱۹۷۷م)

– نحن و التراث؛ قراءات معاصره فی تراثنا الفلسفیه، (۱۹۸۰م)[۳]

– الخطاب العربی المعاصر؛ دراسه تحلیلیه و نقدیه، (۱۹۸۲م)

– الدیمقراطیه و حقوق الإنسان

– المنهاج التجربی و تطور الفکر العلمی، (۱۹۸۲م)

– تطورّ الإنتلنجسیا المغربیه: الأصاله و التحدیث فی المغرب، (۱۹۸۴م)

– تکوین العقل العربی، (۱۹۸۴م)[۴]

– وحده المغرب العربی، (۱۹۸۷م). (این کتاب شامل ۱۲ گفتار از ۱۲ تن از اندیشمندان بزرگ جهان عرب است که بحث اول کتاب به نوشتار دکتر محمد عابد الجابری با عنوان «فکره المغرب العربی أثناء الکفاح من أجل الأستقلال» اختصاص دارد.

– المغرب المعاصر: الخصوصیه و الهویه.. الحداثه و التنمویه، (۱۹۸۸م)

– التعلیم فی المغرب العربی، (۱۹۸۹م)

– التراث و الحداثه.. دراسات و مناقشات، (۱۹۹۱م)[۵]

– المسأله الثقافیه، (۱۹۹۴م)

– المثقفون فی الحضاره العربیه.. محنه إبن حنبل و نکبه إبن رشد، (۱۹۹۵م)[۶]

– العقل السیاسی العربی، (۱۹۹۵م)[۷]

– مسأله الهویه: العروبه و الإسلام.. والغرب، (۱۹۹۵م)

– حفریات فی الذاکره.. المشروع النهضوی العربی، (۱۹۹۷م)

– الدین و الدوله و تطبیق الشریعه، (۱۹۹۶م)

– التنیمه البشریه و الخصوصیه السوسیوثقافیه، (۱۹۹۷م)

– فصل المقال فی مابین الشریعه و الحکمه من الاتصال، (۱۹۹۷م)

– قضایا فی الفکر العاصر، (۱۹۹۷م)

– إبن رشد: سیره و فکر، دراسه نصوص، (۱۹۹۸م)

– أضواء علی مشکل التعلیم بالمغرب، بی تا

– تطور الفکر الریاض والعقلانیه المعاصره، بی تا

– العقل الأخلاقی العربی، (۲۰۰۱م)

– مدخل إلی القرآن الکریم؛ الجزء الأول: فی التعریف بالقرآن، (۲۰۰۶م)

– فهم القرآن الکریم؛ التفسیر الواضح حسب ترتیب النزول (ثلاث مجلدات)، (۲۰۰۸م)

۲ – ۱ – ۳ مقالات

محمد عابد الجابری در طول حیات علمی خود، علاوه بر کتاب های مذکور، مقالات بسیاری را تألیف کرد که برخی از‌آن ها نیز به زبان فارسی ترجمه شده اند. عناوین مقالات ترجمه شده ی ایشان به زبان فارسی، به شرح زیر است:

– دانش فقه، بنیاد روش شناخت عقل عربی، اسلامی، ترجمه ی محمد خلجی، مجله ی نقد و نظر، پاییز ۱۳۷۶، شماره ی ۱۲، صص ۱۱۴ تا ۱۴۰

– بازگشت به اخلاق، ترجمه ی حسن محبوب، مجله ی نقد و نظر، زمستان و بهار ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷، شماره ی ۱۳ و ۱۴، صص ۷۸ تا ۱۰۴

– تبیین ساختار عقل عربی در گفتگو با محمد عابد جابری، ترجمه ی محمد تقی کرمی، مجله ی نقد و نظر، تابستان و پاییز ۱۳۷۹، شماره ی ۲۳ و ۲۴، صص ۳۹۹ تا ۴۴۶

– خاور شناسی و فلسفه ی اسلامی روش و نگرش، ترجمه ی اسماعیل باغستانی، مجله ی آینه ی پژوهش، خرداد و تیر ۱۳۸۱، شماره ی ۷۴، صص ۲ تا ۲۲

– عقل.. فرهنگ، ترجمه ی احمد موسی، با نظارت سید حسین حسینی، کتاب ماه دین، مرداد و شهریور ۱۳۸۱، شماره ۵۸ و ۵۹، صص ۵ تا ۱۱

– عصر تدوین، الگوی مرجع عقل عربی، ترجمه ی منصور عاملی، کتاب ماه دین، مرداد و شهریور ۱۳۸۱، شماره ی ۵۸ و ۵۹، صص ۱۲ تا ۱۷

[۱]. الجابری محمد عابد، حفریات فی الذاکره من بعید، الدار البیضاء،  مطبعه دار النشر المغربیه، الطبعه الأولی، ۱۹۹۷م،  صص ۲۰-۲۱ .

[۲]. جول محمد زاهد، ترجمه ی علی محمدی، زندگی آثار و رویکردهای تفسیری و فکری محمد عابد الجابری، کتاب ماه دین شماره ی ۱۵۴، مرداد ۱۳۸۹، ص ۶۵٫

[۳]. گزیده ای از آن با عنوان خوانشی نوین از فلسفه فارابی و ابن سینا به دست محمد آل مهدی ترجمه شد و از سوی نشر ثالث در تهران به سال ۱۳۸۷ به چاپ رسید.

[۴]. جابری محمد عابد، تکوین عقل عربی، نقد عقل عربی، تکوین عقل عربی؛ پژوهشی ساختارگرا در شکل گیری عقل کلاسیک عرب؛ ترجمه آل مهدی سید محمد، تهران، انتشارات نسل آفتاب، ۱۳۸۹.

[۵]. بخش ‌هایی از آن به فارسی ترجمه شده ‌است: ما و میراث فلسفی ‌مان: خوانشی نوین از فلسفه ی فارابی و ابن سینا، ترجمه ی محمد آل ‌مهدی، تهران، نشر ثالث، ۱۳۸۷.

[۶]. «سقراط‌هایی از گونه ی دیگر» روشنفکران در تمدن عربی؛ ترجمه ی سید محمد آل مهدی، تهران، نشر فرهنگ جاوید، ۱۳۸۹.

[۷]. جابری محمد عابد، نقد عقل سیاسی در اسلام، ترجمه ی عبدالرضا سواری، تهران، انتشارات گام نو، چاپ اول، ۱۳۸۳٫

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.