تحقیق ساختار سطحی و جو خورشید و مسئله گرمایش تاج خورشید و سیخکهای خورشیدی و انواع سیخکها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ساختار سطحی و جو خورشید و مسئله گرمایش تاج خورشید و سیخکهای خورشیدی و انواع سیخکها دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱خورشید    ۴
۱-۱-۱ ساختارداخلی خورشید    ۴
۱-۲ ساختار سطحی و جو خورشید    ۷
۱-۳ گرانولهای خورشیدی    ۱۱
۱-۴ ماتلهای خورشیدی    ۱۲
۱-۵ بررسی مسئله گرمایش تاج خورشید    ۱۳
۱-۵-۱ نقش میدان مغناطیسی و امواج آلفون در گرمایش تاج    ۱۴
۱-۶ سیخکهای خورشیدی    ۱۶
۱-۶-۱ انواع سیخکها    ۱۸
۱-۶-۲ ویژگیهای فیزیکی و ظاهری سیخکها    ۲۰
۱-۷ بررسی نوسانات سیخکها    ۳۱
۱-۷-۱ ماهیت نوسانات عرضی در سیخکها    ۳۵
۱-۷-۱-۱ کینک مدها    ۳۵
۱-۷-۱-۲ امواج آلفون    ۳۶
۱-۸ پارامتر β در جو خورشید    ۳۷
۱-۹ انواع مدهای نوسانی خورشیدی    ۳۸
۱-۱۰ بررسی نوسانات ۵ دقیقهای در کرونا    ۴۰
۱    فهرست مراجع    ۴۹

منابع

[۱] Pasachoff. J. M., Jacobson. W. A., Sterling. A. C., Limb spicules from the ground and from space. Sol. Phys. 260, 59-82

[۲] Alissandrakis. C. E., A spectroscopic study of spicules in Hα, Hβ and K. Sol. Phys. 32, 345-359

[۳] Athay. R. G., Bessey. R. J., Doppler Shifts and line broadening in spicules. Astrophys. J. 140, 1174

[۴] Beckers J. M., Solar Spicules (invited review paper). Sol. Phys. 3, 367-433

Zirin, H. Astrophysicis of the sun. Cambridge University Press, Cambridge[5]

[۶] Athay. R. G., The number of spicules in the middle chromosphere

[۷] Filippov, B. & Koutchmy, S. 2000, Solar Phys. 196, 311

[۸] Filippov B. & Koutchmy S., Vilinga J., 2007, Astron. & Astrophys., 464, 119

[۹] Zaqarashvili. T. V., Erdelyi. R., Oscillations and Waves in solar spicules, Space Sci. 149, 355-388 DOI 10.1007/S 11214-009-9549-y

[۱۰] Zaqarashvili. T. V., Murawski. K., Khodachenko. M. L., and Lee. D., the excitation of 5-min oscillations in corona

[۱۱] Acshwanden. M. J., Physics of the Solar Corona, 2004, (Berlin: Springer-verlag)

[۱۲] De Moortel. I., Hood. A. W., Ireland. J., Aeber. T. D. 1999, A&A, 346,641

مقدمه

در این مقاله به معرفی مختصر جو خورشید می­پردازیم و عوارضی موسوم به سیخک­ها (سیخک­ها) را با بیان خصوصیات فیزیکی آنها معرفی می­کنیم، در ادامه ضمن مطرح کردن گرمایش تاج خورشیدی و افزایش ناگهانی دمای این لایه، به بررسی عوامل این گرمایش می­پردازیم و به طور عمده بر روی نوسانات سیخکی و نوسانات ۵ دقیقه­ ای مشاهده شده در کرونا، که یکی از مهمترین عوامل ایجاد این گرمایش هستند تمرکز می­کنیم و بحث مختصری درمورد نحوه ایجاد نوسانات ۵ دقیقه­ای با ارسال پالس های فوتوسفری خواهیم داشت.

۱-۱خورشید

خورشید یکی از میلیاردها ستاره­ی موجود در کهکشان راه شیری و نزدیک ترین ستاره به ماست. ساختار داخلی خورشید بر پایه تعادل هیدروستاتیکی است که انرژی ناشی از اثرات همجوشی هسته­ای مانع از سقوط مواد به مرکز خورشید می­شود. قطر خورشید تقریبا ۱۳۹۲۰۰۰ کیلومتر (حدودا ۱۰۹ برابر قطر زمین)، و جرم آن ۲×  کیلوگرم (۳۳۰۰۰۰ برابر جرم زمین) است.به طور کلی در حدود ۹۸/۹۹ درصد جرم کل منظومه شمسی در خورشید متمرکز شده است.از نظر ترکیب شیمیایی حدود سه چهارم خورشید متشکل از هیدرژن و مابقی از هلیوم است و کمتر از دو درصد این ساختار از عناصر سنگین­تر مانند اکسیژن، کربن، نئون و آهن است.

دمای سطحی این ستاره ۵۷۷۸ درجه کلوین است. انرژی خورشید از طریق همچوشی هیدرژن-هلیوم در هسته­اش تولید می­شود، ­بطوری که در هر ثانیه بیش از ۶۰۰ میلیون تن هیدرژن در هسته خورشید می­سوزد. لذا این ستاره از اغلب ستارگان موجود در کهکشان روشن­تر است. قدر مطلق آن ۸/۴ و قدر ظاهری آن ۷/۲۶- است.

۱-۱-۱ ساختارداخلی خورشید

خورشید را می­توان بر اساس خصوصیات فیزیکی و رفتار پلاسما، به سه لایه تقسیم بندی کرد. از مرکز خورشید تا ۲۵ درصد شعاع خورشید را به عنوان هسته[۱] در نظر می گیریم. که محل تامین انرژی خورشید است. چگالی هسته بسیار بالاست (۱۵۰ گرم بر سانتی متر مکعب ). دمای این ناحیه ۶/۱۳ میلیون کلوین است. در هر ثانیه زنجیره پروتون-پروتون  ×۲/۹ بار در هسته خورشید روی می­دهد و از آنجایی که در این فرایند ۴ پروتون آزاد (هسته هیدرژن) هم­زمان درگیر هستند پس در هر ثانیه ×۷/۳ پروتون به ذره آلفا (هسته هلیوم) دگرگون می­شود. یعنی در هر ثانیه چیزی در حدود ۶۲۰ میلیون تن هیدرژن دچار همجوشی می­شود، که از این مقدار تنها ۵/۹ میلیون تن تبدیل به انرژی می­شود و مابقی به هلیوم تبدیل می­شوند. البته توان تولید انرژی از طریق همجوشی در هسته بسته به فاصله از مرکز خورشید تغییر می کند. بر اساس شبیه سازی انجام شده چنین نتیجه می گیریم که توان در مرکز خورشیدwats/  ۵/۲۷۶ است. به این ترتیب در ناحیه درونی، از مرکز تا ۲۴ درصد شعاع خورشید ۹/۹۹ در صد از انرژی کل خورشید فراهم می­شود و تا ۳۰ درصد شعاع خورشید فرایند همجوشی به طور کامل می­ایستد و دیگر ادامه نمی­یابد. حدود دو میلیون سال طول می­کشد تا انرژی تولید شده در مرکز خورشید به سطح آن برسد و به صورت نور و گرما تابش کند.با توجه به چگالی بالای هسته انتظار داریم هسته جامد باشد ولی به دلیل دمای بسیار بالای آن و اینکه در این دما تمامی عناصر به صورت یونیزه هستند، هسته خورشید نمی­تواند جامد باشد.

نرخ فرایند همجوشی هسته ­ای که در هسته خورشید رخ می­دهد درتعادل بسیار ظریفی است که پیوسته خود را اصلاح می­کند تا همچنان در تعادل بماند. اگر میزان همجوشی هسته­ای اندکی بیش از مقدار فعلی باشد آنگاه هسته به شدت گرم می­شود، در برابر نیروی وزن لایه­های بیرونی از هر سو گسترش می­یابد تا نرخ همجوشی کاهش یابد و آشفتگی اصلاح شود. برعکس اگر همجوشی اندکی کمتر از مقدار فعلی باشدت هسته سرد شده و دچار جمع شدگی می­شود، لذا هسته گرمتر شده نرخ همجوشی افزایش می­یابد و به حالت تعادل باز می­گردد.[۱]

از ۲۵ درصد تا ۷۰ درصد از شعاع خورشید، ناحیه­ای است که در آن انرژی تولید شده در هسته از طریق فرایند تابش به لایه­­های بالاتر انتقال می­یابد. این ناحیه به ناحیه تابش[۲] موسوم است. در داخلی­ترین قسمت این ناحیه دما ۷ میلیون کلوین است در حالی که این مقدار در بالاترین بخش ناحیه به ۲میلیون کلوین کاهش می­یابد.چگالی نیز در این فاصله حدود ۱۰۰برابر کاهش می­یابد و ماده داخلی خورشید شفاف­تر می­شود.

ناحیه همرفتی[۳]، خارجی­ترین لایه داخلی خورشید است که از ناحیه تابشی تا سطح خورشید ادامه دارد. این ناحیه ۶۶ درصد از حجم خورشید و تنها کمی بیش از ۲ درصد از جرم خورشید را تشکیل می­دهد. در بالای ناحیه همرفتی خورشید، چگالی نزدیک به صفر است و درجه حرارت در این ناحیه تا ۵۸۰۰ درجه کلوین می­رسد. در این لایه به دلیل کاهش دما و چگالی، یونها و الکترون­ها بازترکیب می­شوند و دیگر پلاسمای خورشید به اندازه کافی داغ نیست تا بتواند انرژی گرمایی درونی را از طریق تابش به لایه­های بیرونی­تر برساند. لذا این ناحیه مانند یک سد عمل می­کند و مانع از انتقال انرژی به روش تابش می­شود، انرژی در این ناحیه به اجبار به طریق همرفت سلول­های پلاسمای داغ منتقل می­شود که نتیجه آن هم ظاهر شدن گرانول­ها در سطح فوتوسفر خورشید است. هنگامی که مواد درسطح خورشید کمی خنک­تر می­شوند دوباره به عمق خورشید یا محل آغاز رفت و برگشت­های همرفتی فرو می­ریزند تا دوباره از لایه­های بالای ناحیه تابشی انرژی دریافت کرده و به بالا صعود کنند.

[۱]core

[۲]Radiation Zone

[۳]Convection Zone

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.