697 views
پیشینه تحقیق ساختار شخصیت و نظریه های آن، خاستگاه نظریه ی فرسودگی و سلامت روان و نطریه های آن دارای ۱۰۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- شخصیت: ۵
۲-۱-۱- تعاریف ارائه شده ۶
۲-۱-۲- ساختار شخصیت: ۸
۲-۱-۳- عوامل اثر گذار بر شخصیت: ۹
۲-۱-۴- نظریههای شخصیت : ۱۵
۲-۱-۴-۱- رویکرد تیپ شناختی: ۱۶
۲-۱-۴-۲- نظریه روانکاوی فروید: ۲۱
۲-۱-۴-۳- رویکرد نو روانکاوی یونگ (برونگرایی و درونگرایی) ۲۴
۲-۱-۴-۴- رویکرد صفت ۲۵
۲-۱-۴-۵- رویکرد عمر: ۳۱
۲-۱-۴-۶- رویکرد انسانگرا ۳۳
۲-۱-۴-۷- رویکرد رفتاری ۳۴
۲-۱-۴-۸- رویکرد یادگیری اجتماعی ۳۵
۲-۱-۴-۹- رویکرد شناختی ۳۷
۲-۱-۴-۱۰- رویکرد معاصر: ۳۸
۲-۲- فرسودگی: ۴۰
۲-۲-۱- مبانی نظری فرسودگی: ۴۰
۲-۲-۲- خاستگاه نظریهی فرسودگی: ۴۱
۲-۲-۳- علائم فرسودگی: ۴۵
۲-۲-۴- مؤلفههای فرسودگی: ۴۷
۲-۲-۵- ۵۳
۲-۳- سلامت روان : ۵۶
۲-۳-۱- معیارهای بیماری و سلامتی روانی: ۵۷
۲-۳-۲- تعریف بیماری روانی: ۵۸
۲-۳-۳- نظریه پردازان سلامت روان: ۵۹
۲-۳-۳-۱- سلامت روانی از نظر فروید: ۶۰
۲-۳-۳-۲- سلامت روانی در مکتب آدلر: ۶۰
۲-۳-۳-۳- سلامت روانی از نظر گلاسر: ۶۱
۲-۳-۳-۴- سلامت روانی از نظر یونگ: ۶۲
۲-۳-۳-۵- نظریهی مراجع محوری راجرز: ۶۳
۲-۳-۳-۶- سلامت روان از نظر واتسون: ۶۴
۲-۳-۳-۷- سلامت روان از نظر بک و الیس : ۶۴
۲-۳-۴- مفاهیم و اهداف بهداشت روانی: ۶۷
۲-۳-۴-۱- بهداشت روانی با مفهوم سلامت و تکامل روانی: ۶۷
۲-۳-۴-۲- بهداشت روانی با مفهوم پیشگیری از بیماریهای روانی: ۶۸
۲-۳-۵- اختلالهای عاطفی – رفتاری در نوجوانان و جوانان : ۷۲
۲-۳-۶- ضرورت آموزش بهداشت روانی : ۷۵
۲-۳-۷- معیارهای سلامت روان : ۷۶
۲-۳-۸- روشهای کمک به بهداشت روانی: ۷۷
۲-۳-۹- الگوی پنج عاملی صفات شخصیت: ۷۹
۲-۳-۱۰-تبیین سلامت روانی و بیماری روانی با استفاده از مدل پنج عاملی شخصیت: ۸۳
۲-۳-۱۱-تحقیقات پیشین : ۸۴
۲-۳-۱۱-۱- تحقیقات خارج از کشور: ۸۴
۲-۳-۱۱-۲- تحقیقات داخل کشور: ۹۰
منابع : ۹۵
۱- پروین، لورنس ای و جان، اولیورپی، (۱۹۸۹)، شخصیت، ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور (۱۳۸۶) . تهران : آییژ .
۲- گرامی، محمدحسن، (۱۳۹۰)، راهنمایی و مشاوره ی نوجوان و جوان، انتشارات گلبانگ تربیت، یزد، ص:۱۰۷-۱۰۶٫
۳- عزیزی ابرقویی، محسن ، رابطه بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، ۱۳۸۹ تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
۴- کریمی، یوسف، (۱۳۸۹)، روان شناسی شخصیت ، انتشارات پیام نور تهران، صص: ۱۲-۵ و ۱۵۴-۱۰۲٫
۵- شولتز، دوان و شولتز، سیدنی (۱۹۹۸). نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۸۵) تهران ، نشر ویرایش.
۶- جعفرنژاد، پروین، بررسی رابطه بین پنج عامل بزرگ، سبک های مقابله ای و سلامت روان شناختی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه تربیت معلم در سال تحصیلی ۸۲-۱۳۸۱، ص:۱٫
۷- رفیعی فر، شهرام و همکاران (۱۳۸۹)، راهنمای زندگی عاری از خطر برای نوجوانان، جلد ۲ (اختلالات روانی)، مهرراوش، تهران، ص:۸-۷٫
۸- حسن زاده، رمضان، (۱۳۸۲)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات ساوالان تهران، ص:۱۳۳٫
۹- حسینی، ابوالقاسم. (۱۳۷۷). اصول بهداشت روانی، جلد اول، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ص:۲۱-۱۳٫
۱۰- حسینی، ابوالقاسم، (۱۳۸۱)، اصول بهداشت روانی، بررسی مقدماتی اصول بهداشت روانی، روان درمانی و برنامه ریزی در مکتب اسلام، انتشارات آستان قدس رضوی مشهد، ص:۱۸-۱۴٫
۱۱- حسینی، سیدابوالقاسم، اصول بهداشت روانی، فصل نامه اصول بهداشت روانی شماره اول ، سال اول ، بهار، (۱۳۷۸)، ص:۱۰-۷٫
۱۲- حق شناس، حسن؛ چمنی، امیررضا؛ فیروزآبادی، علی، مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و دبیرستان های عادی، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال هشتم ، بهار و تابستان ۱۳۸۵ . شماره ۲۹ و ۳۰ ، ص:۵۷٫
۱۳- حافظی، فریبا؛ احدی، حسن؛ عنایتی، میرصلاح الدین؛ نجاریان، بهمن، رابطه ی علی استرس چالش، استرس مانع پیشرفت، فرسودگی و انگیزش یادگیری با عملکرد تحصیلی در دانشجویان، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، تابستان ۱۳۸۶ ، مجله دانش و پژوهش در روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره ۳۲، ص: ۱۴۹-۱۴۶٫
شخصیت را شاید بتوان اساسیترین موضوع علم روانشناسی دانست. شناخت شخصیت، ویژگیها، چگونگی شکل گیری، عوامل مؤثر در ایجاد شخصیت و مسائلی از این قبیل، از یک جنبه، ارضای حس کنجکاوی و میل به حقیقت جویی را در انسان به دنبال دارد، زیرا این شناخت نوعی خودشناسی است و شخص هنگام مطالعه موضوعهای ذکر شده غالباً آن دانستهها را با خود مقایسه کرده و با خود تطبیق میدهد و احتمالاً با این شناخت نوعی طبقه بندی انجام میدهد، یعنی خود را در یکی از تیپهای شخصیتی قرار میدهد، یا دارای ویژگیهای شخصیتی خاص میپندارد و از سوی دیگر این شناختها و اطلاعات به شخص امکان میدهد که در ارتباط متقابل با دیگران موضعگیریهای مناسب و آگاهانه داشته باشد، از طرفی داشتن اطلاعات و دانش لازم درباره شخصیت تنها به کار عادی دانستن برخی رفتارها در مراحل مختلف رشد شخصیت نمیآید، بلکه این دانش در پیشگری یا اقدام احتمالی درمورد بروز اختلالات و نابسامانیهای شخصی نیز میتواند به کمک فرد بیاید (کریمی، ۱۳۸۹).
پروین و جان[۱] (۱۹۸۹) شخصیت را بیانگر آن دسته از ویژگیهای فرد یا افراد میدانند که شامل الگوهای ثابت فکری، عاطفی و رفتاری آنهاست.
برخی دیگر از محققین، شخصیت را مجموعهای از ویژگیهای پایدار بینظیر که ممکن است در پاسخ به موقعیتهای مختلف تغییر کند میدانند (شولتز، ۱۹۹۸، ترجمهی سید محمدی، ۱۳۸۸).
در هر حال، هر کدام از محققین و نظریه پردازان شخصیت، تعریفی از آن ارائه داده اند که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.
روانشناسی شخصیت به آنچه معمولاً درباره انسان صادق است، یعنی ماهیت انسان و نیز به تفاوتهای فردی علاقمند است، از طرفی نظریه پردازان شخصیت به کلیت انسان نیز میپردازند و تلاش میکنند تا روابط پیچیده آنها را با یکدیگر بررسی کنند (پروین، ۱۹۸۹).
شخصیت معادل کلمه انگلیسی Personality و Personalite فرانسه است که هر دو اقتباس از کلمه Person به معنی نقاب یا ماسکی است که در یونان قدیم در میهمانها و یا در تئاتر بازیگران به صورت خود میگذاشتند.
این تعبیر تلویحاً اشاره دارد بر این مطلب که شخصیت هر کس ماسکی است که او بر چهره خود می زند و تا وجه تمیز او از دیگران باشد. در زبان عامه، شخصیت به معانی دیگری به کار می رود. (کریمی، ۱۳۸۹)
به طور خلاصه می توان گفت: در روان شناسی، شخصیت به مفهومی متفاوت از عرف تعریف میشود.
در نظر آلپورت[۲] (۱۹۶۱)، شخصیت عبارت است از سازمان پویای درون فرد که مشتمل است بر آن دسته از سیستمهای روان – تنی که رفتارها و افکار ویژه انسان را معین میسازند. (احمدی ۱۳۸۱)
شخصیت بیانگر آن دسته از ویژگیهای فرد یا افراد است که شامل الگوهای ثابت فکری، عاطفی و رفتاری آنهاست (پروین، ۱۹۸۹).
شخصیت مجموعهای از ویژگیهای با دوام و منحصر به فرد است که امکان دارد در پاسخ به موقعیتهای مختلف بروز کند. (شولتز و شولتز، ۱۹۹۸)
در نظر شلدون[۳]، شخصیت سازمان پویای جنبههای ادراکی و انفعالی و ارادی و بدنی (شکل بدن و اعمال حیاتی بدن) فرد آدمی است (شلدون، به نقل از کریمی، ۱۳۸۹).
به عقیدهی اتکینسون و هیلگارد[۴]، شخصیت عبارت است از الگوهای رفتاری و شیوههای تفکر که سازگاری فرد با محیط را تعیین میکند. (کریمی، ۱۳۸۹)
تعاریف بسیار زیادی در زمینه شخصیت وجود دارد، که اگر وجوه مشترک همه آنها را درنظر بگیریم، همه آنها به یک رشته از ویژگیها و خصوصیات جسمی و روانی اشاره دارند و در همه آنها به تمایز، افتراق و مشخص کردن افراد از یکدیگر اشاره شده است. پس میتوان گفت: تعریف قابل قبولی که حاوی ویژگیهای مشترک تعاریف موجود باشد این است که:
«شخصیت عبارت است از مجموعه ویژگیهای جسمی، روانی و رفتاری که هر فرد را از افراد دیگر متمایز میکند» (کریمی، ۱۳۸۹)
مفهوم ساختار به جنبههای پایدارتر و مقاومتر شخصیت اطلاق می شود. ساختارهایا اجزاء بدن و یا مفاهیمی مانند اتم و مولکول در فیزیک قابل مقایسه هستند. مفاهیم ساختاری از قبیل پاسخ، عادت، صفات و تیپ[۵] مفاهیم رایجی هستند که در توصیف افراد به کار میروند.
مفهوم صفت به پایداری پاسخ فرد در موقعیتهای مختلف دلالت میکند و به مفهومی که مردم عادی برای توصیف دیگران به کار میبرند، نزدیکتر است. مانند زمانی که برای توصیف یک دوست خوب از صفات باهوش، اجتماعی، صادق، بامزه و یا جدی استفاده میشود.
در نظر هورنای[۶] (۱۹۴۵)، مفهوم تیپ، با دسته بندی تعداد قابل توجهی از صفات مختلف معنی پیدا میکند و در مقایسه با مفهوم صفت، به نظم و عمومیت بیشتر در رفتار دلالت دارد. اگرچه افراد میتوانند درجات مختلفی از صفات را داشته باشند، معمولاً از تیپ خاصی به حساب میآیند. مثل تقسیم بندی افراد به درون گرا و برون گرا، و یا طبقه بندی افراد بر حسب این که به دیگران گرایش دارند، از آنها دوری میکنند و یا با آنها مخالفت میورزند. (پروین، ۱۹۸۹)
اگر شخصیت را مجموعه ویژگیهای جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی در افراد توصیف کنیم، پس آنچه بوجود آورنده این ویژگیها به شمار میآید، شخصیت نامیده میشود. بخش اول این ویژگیها، یعنی ویژگیهای جسمانی، ساخته وراثت و بخش دیگر آن زاینده عوامل اجتماعی یا محیط است، تعیین اینکه کدامیک از این دو عامل ، نقش مهمتری در ایجاد شخصیت دارند، کار غیر ممکنی است. اما بدیهی است که شخصیت هر فرد حاصل تعامل و تأثیر متقابل هر دو عامل است. بدین معنی از یکسو، عوامل محیطی، در چهارچوب امکانات و محدودیتهای فیزیولوژیکی و ساختار توارثی، فعالیت میکنند و از سوی دیگر تواناییهای بالقوهای که عمدتاً محصول توارثاند، هنگامی میتوانند شکوفا شوند و از قوه به فعل درآیند که محیط مناسبی برای شکوفا شدن داشته باشند (کریمی، ۱۳۸۹).
[۱] . Pervin and Jone
[۲] . Allport Lordon Willard
[۳] . Sheldon
[۴] . Atkinson & Hilgard
[۵] . Type
[۶] . Horney
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر