تحقیق سبک رهبری و نظریه های آن و تنیدگی و شخصیت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سبک رهبری و نظریه های آن  و تنیدگی و شخصیت دارای ۷۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۷
۲-۲- سبک رهبری    ۷
۲-۲-۱- نظریه های رفتاری رهبر    ۷
۲-۲-۱-۱- سبکهای مثبت و منفی    ۷
۲-۲-۱-۲- سبکهای“آیوا”    ۸
۲-۲-۱-۳- سبکهای”اوهایو”    ۱۰
۲-۲-۱-۴- سبکهای”وایت من”    ۱۱
۲-۲-۱-۵- سبکهای شبکه مدیریت    ۱۳
۲-۲-۱-۶- سبکهای لیکرت    ۱۶
۲-۲-۲- نظریه های اقتضایی    ۱۹
۲-۲-۲-۱- مدل اقتضایی رهبری    ۱۹
۲-۲-۲-۲- مدل  پیوستگی رفتار رهبری    ۲۱
۲-۲-۲-۳- نظریه چرخه زندگی    ۲۲
۲-۲-۲-۴- نظریه مسیر ـ هدف    ۲۵
۲-۲-۲-۵- مدل تجویزی رهبری    ۲۷
۲-۳- تنیدگی    ۲۸
۲-۳-۱- فیزیولوژی تنیدگی    ۳۱
۲-۳-۲-استرس یا فشار روانی    ۳۳
۲-۳-۲-۱-سندروم سازگاری عمومی    ۳۵
۲-۳-۲-۲-عوامل سازمانی موثر در ایجاد فشار روانی    ۳۶
۲-۳-۲-۳-علل ایجاد کننده فشار روانی مرتبط با شغل ازدیدگاه پژوهشگران    ۳۷
۲-۳-۲-۴-مدل های فشار روانی    ۳۸
۲-۳-۲-۴- استر سورهای سوری روانی اجتماعی در محیط کار    ۴۰
۲-۳-۳- عوامل به وجود آورنده ی تنیدگی شغلی    ۴۱
الف) عوامل محیطی    ۴۱
ب) عوامل سازمانی    ۴۱
پ) عوامل فردی    ۴۳
۲-۳-۴- اثرات تنیدگی    ۴۷
الف) اثرات فیزیولوژیک    ۴۷
ب) اثرات روانی    ۵۱
ج) اثرات رفتاری    ۵۱
د) اثرات سازمانی تنیدگی    ۵۲
۲-۴- شخصیت    ۵۴
۲-۴-۱- شخصیت و تنیدگی    ۵۵
۲-۵- سبکهای رهبری لیکرت و تنیدگی    ۵۷
۲-۵-۱- سبک رهبری استبدادی ـ استثماری و تنیدگی    ۵۷
۴-۵-۲- سبک رهبری مشارکتی و تنیدگی    ۵۹
۲-۶- ترور شخصیت در سازمان    ۶۱
۲-۶-۱- تعریف ترور شخصیت در سازمان    ۶۲
۲-۶-۲- مشخصات مدیرانی که به ترور شخصیت می پردازند    ۶۲
۲-۶-۳- بعضی از رویه های ترور شخصیت در سازمان    ۶۳
۲-۷- جمع بندی و ارئه مدل مفهومی    ۶۴
۲-۸-پیشینه تجربی    ۶۶
۲-۸-۱-بررسی رابطه بین سبک رهبری و میزان استرس دبیران دبیرستان‌های شهرستان زنجان    ۶۶
۲-۸-۲-بررسی رابطه سبکهای رهبری و استرس در بین مدیران زن و مرد مدارس سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه دولتی شهرستان شادگان    ۶۶
۲-۸-۳-ب‍ررسی‌ راب‍طه‌ بی‍ن‌ س‍ب‍ک‌ ره‍ب‍ری‌ م‍دی‍ران‌، شخصیت، می‍زان‌ ت‍نی‍دگی‌ ک‍ارک‍ن‍ان‌ ب‍ه‍زی‍س‍تی‌ اس‍ت‍ان‌ ت‍ه‍ران‌    ۶۷
۲-۸-۴-بررسی تاثیر مهارتهای مدیریتی (فنی- انسانی- ادراکی) مدیران بر کاهش فرسودگی شغلی کارکنان در شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران    ۶۷
۲-۸-۵-بررسی عوامل ایجاد فشارهای عصبی در مدیران و نقش آن بر عملکرد مدیران مراکز آموزش علمی –کاربردی وزارت جهاد کشاورزی    ۶۸
۲-۸-۶-پژوهشی پیرامون فشارهای عصبی مدیران بخش صنعت کشور    ۶۸
منابع و مأخذ:    ۷۰
منابع فارسی    ۷۰
منابع لاتین    ۷۲

منابع :

اقتداری علیمحمد ، سازمان و مدیریت ، چاپ پانزدهم ، مولف ۱۳۷۳ .

-کیت دیویس ، مقدمه ای بر روابط انسانی ، ترجمه ناصر رحیمی ، چاپ اول انتشارات مرکز مدیریت دولتی ، ۱۳۶۶٫

وجدانی فرهاد ، اصول مدیریت بازرگانی ، چاپ اول ، وزارت تعاون ، تهران ، ۱۳۷۴٫

ایرانژاد پاریزی مهدی و پرویز ساسان گهر ، سازمان و مدیریت ، از تئوری تا عمل ، چاپ دوم ، موسسه علوم بانکداری جمهوری اسلامی ایران ، تهران ۱۳۸۰ .

صادق پور ابوالفضل و جلال مقدس ، نظریه جدید سازمان و مدیریت ، چاپ ششم ، انتشارات فروردین ، تهران ، ۱۳۷۴ .

بلیک رابرت ، شبکه مدیریت ، ترجمه محمود توتونچیان ، چاپ دوم ، انتشارات دانشگاه تهران ، ۱۳۷۰ .

الوانی سیدمهدی ، مدیریت عمومی چاپ سوم ، نشر نی ، تهران ۱۳۸۵٫

اردوآبادی م باح ، استرس عاطفی و بهداشت روانی ، ترجمه دنیس مرادخان ، چاپ سوم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ۱۳۸۱ .

پارکینسون نورث کوت ، رستم جی و ساپیر ، اندیشه های بزرگ در مدیریت ، ترجمه مهدی ایرانژاد باریزی ، چاپ اول ، موسسه علوم بانکداری جمهوری اسلامی ایران ، تهران ۱۳۸۰ .

لوتانز فرد ، رفتار سازمانی ، ترجمه غلامعلی سرمد ، چاپ اول ، موسسه بانکداری ایران ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، تهران ، ۱۳۷۲٫ابطحی حسین و مهدی الوانی ، پژوهشی پیرامون فشارهای عصبی مدیران بخش صنعت در کشور ، مطالعات  مدیریت ، شماره ۵ ، صفحه ۳۹-۱۲ ، ۱۳۷۱ .

رابینز استیفن پی ، مدیریت رفتار سازمانی ، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی ، جلد اول ، دوم و سوم ، چاپ دوم ، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ، تهران ۱۳۸۴ .

شفرمارتین ، فشار روانی ، ترجمه پروین بلورچی ، چاپ دوم ، تهران ۱۳۷۱ .

گنجی حمزه ، روانشناسی عمومی چاپ اول ، دانشگاه پیام نور ، تهران ،۱۳۸۹٫

اتکینسون دنیال و ریچارد س ، اتکنیسون ، ارنست ر . هلیگارد ، زمینه روانشناسی ، جلد دوم ، ترجمه محمدتقی براهنی و دیگران ، چاپ اول ، رشد ، ۱۳۷۸ .

الیوت دوبرت ، فشارهای روحی ، ترجمه شاهرخ وزیری ، چاپ دوم ، خاتون ، تهران ، ۱۳۷۵ .

اوپنهایم۱ ، طرح پرسشنامه و سنجش نگرشها ، ترجمه مرضیه کریم نیا ، چاپ سوم ، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی ، ۱۳۷۹٫

علی پور  احمد ، بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی حمایت اجتماعی با آسیب پذیری روان تنی در برابر استرس (پایان نامه فوق لیسانس ، دانشگاه تربیت مدرس)

فرنچ درک ، هیتر ساورد ، فرهنگ مدیریت ، مترجم محمد صائبی ، چاپ اول مرکز آموزشی مدیریت دولتی ، ۱۳۷۱ .

۲-۱- مقدمه

مقاله شامل چهار بخش می باشد . در سه بخش اول درباره سبک رهبری مدیری ، تنیدگی و شخصیت مورد مطالعه قرار می گیرد . در بخش چهارم رابطه ی سبک رهبری و تنیدگی  بررسی می شود .

۲-۲- سبک رهبری

سبک رهبری دید کلی مدیریت در انجام وظایف کارکردهای تصمیم گیری ، روشهای ایجاد انگیزش و الگوهای ارتباطی می باشد(“لامینگ‌و‌بیسانت[۱]“, ۱۹۸۸).پس از جنگ جهانی دوم تحقیقات متعددی به منظور تعیین الگوها یا شیوه های موثر و مطلوب رهبری به عمل آمد(اقتداری, ۱۳۶۳). نظریه هایی که درمورد سبک رهبری مدیر مطرح شده اند بسیارند ، ولی می توان آنها رابه طور کلی در دو گروه نظریه های رفتاری رهبری[۲] و نظریه های اقتضایی[۳] خلاصه نمود .

۲-۲-۱- نظریه های رفتاری رهبر

در این گروه از نظریات صاحب نظران به دنبال این هستند که دریابند سبک و روش رهبری چگونه است و رهبران در برخورد با پیروان از چه شیوه هایی استفاده می کنند . در اینجا مطالعاتی چند در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرد .

۲-۲-۱-۱- سبکهای مثبت و منفی

شیوه هایی که رهبران برای ایجاد انگیزش اعمال می کنند متفاوت است و این شیوه ها به طور  کلی به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شوند(کیت دیویس ، ۱۳۵۶) . این تقسیم بندی از تفاوت نگرش رهبر نسبت به دیگران حاصل می شود . نگرش یا شیوه تفکر باعث می شود رهبر بدون تجزیه وتحلیل حقایق در موقع تصمیم گیری عمل نماید(کارناهان و دیگران،  ۱۳۷۲)[۴] .

الف) رهبران مثبت

رهبران مثبت معمولاً روی استفاده از روش های انگیزش مثبت تکیه می کنند . استفاده از ابزارهای تشویقی و نوید ارضاء سایر نیازهای کارکنان انگیزش مثبت تلقی می شوند . مدیری که فراهم آوردن امکانات ارضای نیاز افراد رابه کار تشویق می نماید . به نحوی که در جهت هدفهای سازمان فعالیت نمایند از سبک رهبری مثبت استفاده کرده است و این سبک اساساً بر پاداشهای مادی و معنوی استوار است(وجدانی ، ۱۳۷۲).

ب) رهبران منفی

رهبران منفی به استفاده از روشهای انگیزشی منفی و با استفاده از ابزار تنبیهی و تهدیدی در افراد ایجاد انگیزش می نمایند . رهبران منفی روش سلطه جویی و تفوق بر کارکنان را اعمال می کنند(ایرانژاد باریزی و ساسان گهر ، ۱۳۸۰) . آنان برای وادار کردن کارکنان به کار از حربه هایی مانند توبیخ و توهین در حضور دیگران برکناری از خدمت ، کسر حقوق برای مدت معین و اخراج از خدمت استفاده می کنند .

۲-۲-۱-۲- سبکهای“آیوا”[۵]

سبک متمرکز دیگر رهبری مربوط به نحو استفاده از قدرت است . در این زمینه مطالعاتی مرسوم به مطالعات رهبری“آیوا” توسط “لی پیت[۶]” و “وایت”[۷] در اواخر دهه ۱۹۳۰ انجام شد و سه سبک استبدادی[۸]“دمکراتیک”[۹]و  “بی بندوبار”[۱۰]با یکدیگر مقایسه شدند . هر یک از این سبکها به شرح ذیل قابل توصیف می شوند:

الف) سبک استبدادی

رهبر مستبد شخصی است که دستور می دهد و انتظار دارد اوامرش مورد قبول واقع شود . اختیارات و تصمیم گیری وی متمرکز است و چهارچوب کار را برای زیر دستان تعیین می کند(ایرانژاد باریزی و ساسان گهر ، ۱۳۸۰) . صادقپور و مقدس (۱۳۷۴) معتقدند که رهبر مستبد، رهبری است که:

ـ بدون مشورت با زیردستان تصمیم می گیرد و دستورات را ابلاغ می کند .

ـ زیر دستان را در موقع اجرای دستورات زیر نظر می گیرد و بر آنها نظارت دقیق دارد .

ـ جزئیات نحوه انجام کار را به زیردستان بازگو می کند .

ـ به ندرت به زیرستان اجازه تصمیم می دهد .

ـ اصطحکاک و اختلاف نظر را گناه می شمارد .

ـ از زیر دست اطاعت محض انتظار دارد .

ـ خود را نسبت به زیر دستان بالاتر می پندارد .

خط مشی سازمان رابه تنهایی تعیین و مشخص می کند و طرحهای لازم رابه ندرت با مشورت دیگران تهیه می نماید .

نسبت به کار گروهی نظر مساعد ندارد .

ـ معتقد است اگر خطایی از زیر دست سر بزند باید مجازات شود .

ب) سبک دمکراتیک

رهبرانی که از روش دمکراتیک یا اشتراک مساعی استفاده می کنند به نیازها و علایق کارکنان توجه دارند و اختیارات را تفویض می کنند(ایرانژاد باریزی و ساسان گهر ، ۱۳۸۰) . رهبر دمکراتیک رهبری است که(صادقپور و مقدس ، ۱۳۷۴):

ـ سعی می کند قبل از اخذ تصمیم در مورد عملی با زیر دستان مشورت نماید .

ـ  نظارت بر کار زیر دستان را در موقع اجرای دستورات به حداقل می رساند.

ـ در صورتی که زیر دست مهارت و تخصص کافی برای انجام عملی داشته باشد . جزئیات نحوه کار به او القاء نمی کند .

ـ تا حد امکان به زیر دست اجازه اخذ تصمیم می دهد .

ـ درحالی که به اختلاف مقام بین خود و زیر دست آگاه است ، در این مورد تأکید نمی کند .

ـ به تفویض اختیار و عدم تمرکز در کار معتقد و پایبند  است .

ـ در صورتی که زیر دست مرتکب خطایی شود او را راهنمایی می کند .

ـ سعی می کند که کارها به صورت گروهی انجام شود .

ج) سبک بی بند و بار

رهبری“بی بند و بار”یا “آزاد” از اعمال قدرت و دخالت در کارها اجتناب می ورزد (ایرانژاد باریزی و ساسان گهر ، ۱۳۸۰). در این سبک واحدهای مختلف سازمان به دلخواه خود هدفهای متناقضی را دنبال می کنند که عاقبت منجر به هرج و مرج خواهد گردید(وجدانی ، ۱۳۷۲) . نقطه مقابل رهبر مستبد . رهبر بی و بند و بار است با خصوصیات زیر (صادقپور و مقدس ۱۳۷۴):

ـ به ندرت خط مشی و دستورالعملی برای رسیدن به هدفی تهیه می نماید

ـ علاقه ای به راهنمایی و هدایت زیر دست ندارد .

ـ آزادی کامل به زیر دست می دهد و اجازه می دهد هر نوع تصمیمی که مایل است اتخاذ نماید .

ـ تلاش برای تغییر رفتار عقیده و نظر زیر دست به نفع هدف سازمان به عمل نمی آورد .

۲-۲-۱-۳- سبکهای”اوهایو”[۱۱]

درسال ۱۹۵۴ دانشگاه ایالتی اوهایو مطالعاتی را درزمینه رهبری آغاز نمود . هدف از این تحقیقات شناسایی ابعاد مختلف مستقل رفتار رهبری بود . نخست هزاران بعد رفتار مورد مطالعه قرار گرفت و سرانجام آنها رابه دو بخش عمده تقسیم کردند. این دو بخش عبارت بودند از: “ساخت دهی”[۱۲]  و “مراعات”[۱۳]. هر یک از این ابعاد نشانگر سبک یا شیوه ی رفتار مدیر است که به اختصار شرح داده می شود.

الف) بعد ساخت دهی

ساخت دهی یعنی اینکه یک رهبر در جهت تأمین هدف های مورد نظر نقشهایی را که خود و زیر دستانش باید ایفا کننده نحو احسن تعیین کند . ساخت دهی شامل تعیین رفتارهایی است که در جهت سازماندهی کارها ، تعیین روابط سازمانی و هدفها صورت می گیرد . رهبر در کار شالوده ریزی سازمان ، ابتکار عمل بسیار زیادی به خرج می دهد و برای مثال می توان این اقدام او را در قالب تعیین اعضای گروه برای انجام کارهای ویژه بیان کرد . او انتظار دارد که کارکنان استانداردهای مشخصی را رعایت کنند و اصرار دارد که کارها مطابق جدولهای زمانبندی شده صورت گیرد و به عامل “ضرب العجل” توجه زیادی می کند .

ب) بعد مراعات

رهبری که در سازمان مراعات دیگران را می کند می کوشد بین خود و زیردستان اعتماد و احترام متقابل به وجود آورد . به نظرها و عقاید و احساسات آنها اهمیت می دهد و به آنها احترام می گذارد. او همیشه می کوشد تا اسباب رفاه زیر دستان را فراهم آورد و رضایتشان را تأمین نماید . رفتارش دوستانه و صمیمی است و در رفتار خود مساوات را رعایت نمی نماید .

در مطالعه رفتار رهبر محققان دانشگاه اوهایو دریافتند که “ساخت دهی”  و “مراعات” دو بعد مشخص و مجزا را تشکیل می دهند . قوی بودن در یک بعد لازمه ضعیف بودن در بعد دیگر نیست . رفتار یک رهبر را می توان با هر نوع ترکیبی از این دو بعد توصیف کرد . در نتیجه طی این مطالعات بود که رفتار رهبر اولین بار به جای اینکه بر روی یک پیوستار واحد ترسیم شود ، بر روی دو محور جداگانه ترسیم گردید(هرسی و بلانچارد ، ۱۹۸۳)[۱۴] .

ترکیات گوناگون ساخت دهی (رفتارمدار و وظیفه مدار) و مراعات که در نمودار نشان داده شده است .

-۲-۱-۴ سبکهای”وایت من”

در تحقیقی که به “تحقیق مدرسه وایت من” [۱۵]شهرت دارد ، هشت سبک مدیریتی مطرح شده است(اونز[۱۶] ، ۱۹۷۰ به نقل از خرمی ۱۳۷۳) . هر یک از این سبک ها به اختصار معرفی می شوند:

الف) سبک ارتباطی نزدیک[۱۷]

در این سبک مدیر در مواجهه با مشکل به برقراری ارتباط با زیر دستان خود می پردازد .

ب) سبک مباحثه ای[۱۸] نزدیک

در این سبک مدیر در اداره امور به مباحثه رو در رو تأکید می نماید .

پ) سبک توافقی بالا[۱]

در این سبک مدیر تلاش می کند پیشنهادات زیردستان خود را عملی سازد .

ت) سبک تحلیلگرانه[۲]

طبق این سبک مدیر در تجزیه و تحلیل مشکلات اداری نسبت به دیگران تلاش بیشتری از خود نشان می دهد .

ث) سبک رابطه ای نزدیک[۳]

این سبک به برقراری روابط نزدیک در سطح سازمانی ، خصوصاً روابط نزدیک بین سرپرستان تأکید دارد .

ج) سبک سازمان کاری بالا[۴]

این سبک نشان دهنده ی تأکید بسیار زیاد مدیر سازماندهی و زمانبندی کار است .

چ) سبک برون مدار[۵]

در این سبک مدیر به عوامل بیرون از محیط کاری خود بیشتر از دیگر عوامل توجه دارد .

ح) سبک هدایت کار[۶]

طبق این سبک رهبر دستورات مشخصی می دهد و با زیردستان هیچ مشورت نمی کند .

۲-۲-۱-۵- سبکهای شبکه مدیریت

یکی از الگوهای معروف تعیین شیوه های مختلف مدیریت و رهبری توجه همزمان به تولید و افراد است . این دیدگاه توسط “رابرت بلیک” و “جین موتن” بیان گردیده است . این نویسندگان در  تحقیقات خود سه جنبه مهم سازمان یعنی تولید ، افراد و سلسله مراتب توجه نموده و عقیده دارند ، آنها معتقدند وقتی شخصی به عنوان مدیر منصوب می شود بایستی هم به تولید و هم به کارکنان توجه داشته باشد(وجدانی ،۱۳۷۴) . برای نمایش میزان اهمیت این دو عامل در نزد مدیران جدول ۹×۹ تحت عنوان شبکه مدیریت توسط این نویسندگان طراحی شده است همانگونه که در نمودار  ۲-۱-۲ ملاحظه می شود ، با ترکیب متفاوتی از میزان توجه به تولید و میزان توجه به کارکنان شیوه های گوناگونی از مدیریت و رهبری به وجود می آید . در میان این شیوه های متعدد ، پنج سبک شاخص وجود دارد که در زیر توصیف می شود(بلیک و موتن ، ۱۳۵۵):

[۱] High Complience style

[۲] High Analysis style

[۳] High Relationship style

[۴] High Work Organization style

[۵]Out side-organization style

[۶] Work Direction stylr

[۱]Laming &Bessant

[۲]Behaviral Theories

[۳]Contingeny

[۴]Carnahan

[۵] Iowa

[۶]Lippit

[۷] White

[۸]Authoritaria

[۹] Democratic

[۱۰] Laissez Faire

[۱۱]Ohio

[۱۲]Imitiating Structure

[۱۳] Consideration

[۱۴] Hersey &Blandchard

[۱۵]Whitman school study

[۱۶]Owons

[۱۷] High Communication style

[۱۸] High Dicussion style

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سبک رهبری و خصوصیات شخصیتی و نظریه های آن
  • تحقیق انگیزش و سبک رهبری و مفاهیم و نظریه های آن
  • تحقیق سبک رهبری و ابعاد رهبری تحول گرا و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد و کارکردها و پیامدها و نتایج آن
  • تحقیق مدیریت آموزشی و سبک رهبری و انگیزش و نظریه های آن
  • تحقیق فناوری اطلاعات و ابعاد و روند کاربرد آن و سبک رهبری تحول گرا و تعامل گرا و پذیرش تکنولوژی اطلاعات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.