تحقیق سبک رهبری و ابعاد رهبری تحول گرا و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد و کارکردها و پیامدها و نتایج آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سبک رهبری و ابعاد رهبری تحول گرا و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد و کارکردها و پیامدها و نتایج آن دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ بخش اول: رهبری    ۵
۲-۱ -۱ مقدمه    ۵
۲-۱-۲-سبک رهبری    ۵
۲-۱-۳-سبک رهبری تحول آفرین    ۶
۲-۱-۴ تعریف رهبری تحول آفرین    ۷
۲-۱-۵ مدیر در نقش رهبری تحول گرا    ۸
۲-۱-۶ رهبری مبادله ای( رهبری تبادلی)    ۹
۲-۱-۶- الف پاداشهای مشروط    ۹
۲-۱-۶-ب مدیریت بر مبنای استثناء    ۱۰
۲-۱-۷ رهبری تحول آفرین و اثربخشی رهبر / تیم    ۱۱
۲-۱-۸ ابعاد رهبری تحول گرا    ۱۱
۲-۱-۹ رهبری تحول آفرین و اعتماد به رهبر.    ۱۳
۲-۱-۱۰ رابطه بین رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی سازمانی    ۱۳
۲-۲ بخش دوم :  رفتار شهروندی سازمانی    ۱۵
۲-۲-۱ مقدمه    ۱۵
۲-۲-۲ رفتار شهروندی سازمانی چیست؟    ۱۶
۲-۲-۳ تعریف رفتار شهروندی سازمانی    ۱۶
۲-۲-۴ ابعاد رفتار شهروندی سازمانی    ۱۷
۲-۲-۵ کارکردهای رفتار شهروندی سازمانی:    ۱۹
۲-۲-۶ انواع رفتار شهروندی سازمانی    ۲۰
۲-۲-۷ رفتار شهروندی سازمانی رهبرمدار    ۲۱
۲-۲-۸ تئوری مبادله اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی:    ۲۲
۲-۲-۹ رابطه متقابل رهبر – عضو رفتار شهروندی سازمانی    ۲۳
۲-۲-۱۰  عوامل تاثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی    ۲۴
۲-۲-۱۱ پیامدها و نتایج رفتار شهروندی سازمانی    ۲۴
۲-۳ بخش سوم :  عدالت سازمانی    ۲۵
۲-۳-۱ مقدمه    ۲۵
۲-۳-۲ عدالت، تعاریف و مفاهیم    ۲۶
۲-۳-۳ عدالت سازمانی    ۲۶
۲-۳-۴ تعریف عدالت سازمانی    ۲۶
۲-۳-۵ الماس عدالت ( ابعاد چهار بعدی )    ۲۷
۲-۳-۶ عدالت و اثرات آن در سازمان    ۳۱
۲-۴ بخش چهارم : پیشینه تحقیق    ۳۲
۲-۴-۱ پیشینه تحقیقات داخلی    ۳۲
۲-۴-۲ پیشینه تحقیقات خارجی    ۳۵
منابع    ۳۶

منابع

ناظریانی، محمدعلی، سبک رهبری تحول آفرین در سازمان ها ، ماهنامه نفت پارس، ۱۳۸۹، سال هفتم، شماره ۸۲، ص ۲۹-۲۰

امیرکبیری، علیرضا؛ خدایاری، ابراهیم؛ نظری، فرزاد؛مرادی، محمد، بررسی رابطه بین سبک های رهبری تحول آفرین و تبادلی با تعهد سازمانی کارکنان، فرهنگ مدیریت، ۱۳۸۵، سال چهارم، شماره ۱۴، ص ۱۴۲-۱۱۷

ضیایی، صادق؛ نرگسیان، جواد، بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و کاهش تحلیل رفتگی کارکنان، کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی تهران، نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، ۱۳۸۹، سال چهل و چهارم، شماره ۵۲، ص ۳۳-۱۳

نورشاهی، نسرین، بررسی رابطه پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحول گرا در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران، مطالعات تربیتی و روانشناسی، ۱۳۸۸، دوره دهم، شماره ۳، ص ۱۷۶-۱۶۳

حسینی، سیداحمد؛ زارع پور، ابراهیمی؛ عبدالملکی، صابر؛ عبدالملکی، جمال، بررسی مقایسه ای وضعیت شهروندی سازمانی در کارکنان مئارس دولتی و غیرانتفاعی مقطع متوسطه، اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی، ۱۳۸۸، ص ۲۳-۱

حسینی، فرشید؛ رایج، حمزه؛ استیری، مهرداد؛ شریفی، سیدمهدی، بررسی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و سبک های رهبری تحول آفرین و مبادله رهبر-پیرو، نشریه مدیریت دولتی، ۱۳۸۹، دوره دوم، شماره ۴، ص ۷۲-۵۵

زاهدی، شمس السارات؛ خیراندیش، مهدی، تأثیر رهبری تحول آفرین بر رفتار شهروندی کارکنان، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، ۱۳۸۷، سال دوم، شماره ۵، ص ۲۹-۹

بیک زاده، چعفر؛ نجفی ثالث، الهام، تأثیر رهبری تحول آفرین بر مؤفقیت استقرار شش سیگما، فصلنامه مدیریت، ۱۳۹۰، سال هشتم، شماره ۲۱، ص ۵۴-۴۱

جعفری، حسن؛ صادقی، احمد؛ خدایاری زرنق، رحیم، رابطه رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان در بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران، فصلنامه علمی پژوهشی علوم بهداشتی، ۱۳۹۰، سال سوم، شماره ۴، ص ۵۴-۴۷

Dulewicz, Victor., and Higgs, Malcolm. “Assessing leadership styles and organizational context”, journal of Managerial Psychology, 2005 ,Vol.20, No.2, pp.105-123.

Landrum, Nancy. E., Howell, Jon. P., and Paris, L , “Leadership for strategic change”, Leadership & Organization Development Journal, 2000 , 21(3): 150- 156.

Higgs, Malcolm .”How can we make sense of leadership in the 21st century”, Leadership and Organization Development Journal, 2003 , Vol.24, No.5, pp271-284.

بخش اول: رهبری

۲-۱ -۱ مقدمه

رهبری موضوعی است که از دیرباز نظر محققان و عموم مردم را به خود جلب کرده است. شاید علت جذابیت گسترده رهبری این باشد که رهبری، فرآیندی بسیار اسرارآمیز است که در زندگی همه افراد وجود دارد. در اکثر موارد، دانشمندان علوم رفتاری کوشیده اند تا بدانند بر اساس چه ویژگی ها، تواناییها، رفتارها، منابع قدرت یا با تکیه بر چه جنبه هایی از موقعیت، توان رهبر در تأثیر بر پیروان و تحقق اهداف گروهی را می توان تعیین کرد. ( امیرکبیری و همکاران ، ۱۳۸۵ : ۱۱۸ )

سازمان های امروزی نمی توانند روند و سرعت تغییرات را متوقف سازند، بلکه تنها می توانند تردیدها، نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصتها یی برای آموختن، تطابق و هم خوانی مطلوب تبدیل کنند. جهت مقابله با این محیط نامطمئن و تغییرات مستمر، نیاز به افرادی در نقش رهبر به شدت احساس می شود. بدیهی است که رهبری سنتی در هزاره سوم ادامه حیات نخواهد یافت و جهان نیازمند رهبرانی تحول گرا خواهد بود. رهبری تحول گرا به عنوان یکی از پارادایم های رهبری در روان شناسی سازمانی است که مورد تحقیق گسترده ای رضایت زیردستان قرار گرفته است.( ضیایی و همکاران ؛ ۱۳۸۹ : ۱۵-۱۴)

یکی از دغدغه های سازمان و پژوهشگران در چهار دهه پیشین ، رهبری بوده است و تلاش  بر آن بوده که این پدیده را با یک سری از معیارهای دانشگاهی، عملی کنند. یکی از جدیدترین رویکردهای شخصی که برای مطالعه رهبری پدید آمده است، بر اساس مدل رهبری تحول آفرین- مراوده ای خلق شده از سوی بس (۱۹۸۵ ) و عملیاتی شده از سوی بس و آوولیو[۱] (۱۹۹۵ ) می باشد: ((Dulewicz et  al ,2005,  p :406 در این بخش ابتدا به تعریف رهبری رهبری تحول آفرین و سبک رهبری پرداخته و سپس ابعاد رهبری تحول آفرین را برشمرده و در نهایت رابطه بین رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی سازمانی عنوان می شود.

۲-۱-۲-سبک رهبری

نحوه استفاده رهبر از قدرت و نفوذ خود را، سبک رهبری می گویند که با عنایت به نوع و ماهیت تئوری های ارایه شده سبک های متعدد و متفاوتی در رهبری ارایه و به وجود آمده است، مهمترین آنها عبارتند از: سبک مشارکتی، سبک دستوری، سبک تفویض کننده اختیار، سبک حمایتی، سبک وظیفه گرا، سبک توفیق گرا، سبک معنوی، سبک خدمتگزار، سبک تحول آفرین. (ناظریانی،  ۱۳۸۹ ، ص ۲۱ )

 ۲-۱-۳-سبک رهبری تحول آفرین

سبک رهبری تحو ل گرا در نظریات جدید به عنوان یکی از سبک های رهبری اثربخش شناخته شده است. (نورشاهی ؛۳۸۸ ، ص ۱۶۴ ) برنز رهبری تحول آفرین را به عنوان فرایندی که در آن رهبران و پیروان یکدیگر را به سطوح بالاتری از اخلاق و انگیزش سوق می دهند، تعریف می نماید  ( حسینی و همکاران ؛ ۱۳۸۹ ، ص ۵۸ ) سبک رهبری تحول آفرین برنز توسط بسیاری از محققان و تحت عناوین مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است به طور کلی این تحقیقات، رفتارها و ویژگی های رهبران تحول آفرین را بدین صورت بیان کرده اند: خونگرمی و همدلی، نیاز به قدرت، بلاغت و مهارت بیان خوب، هوش و توجه به دیگران. این رهبران قادرند پیروان را برانگیزانند، توانایی الهام بخشی دارند، تعهد پیروان را کسب می‌کنند، و می‌توانند باورها، نگرش­ها و اهداف افراد و هنجارهای سازمان را تغییر دهند. رهبران تحول آفرین این احساس را در زیردستان ایجاد می‌کنند که به آنان به عنوان انسان نگریسته می‌شود و به افراد کمک می‌کنند که مسایل را به روشی جدید ببینند. (Landrum et al, 2000, p: 152)

بر اساس نظریه رهبری تحول آفرین، یک رهبر، نیازمند استفاده از بازیگران داخلی جهت انجام وظایف لازم برای سازمان است تا به اهداف مطلوبش دست یابد. در این راستا، هدف رهبری تحول آفرین آن است که اطمینان یابد مسیر رسیدن به هدف، به وضوح از سوی بازیگران داخلی درک شده است، موانع بالقوه درون سیستم را برطرف می‌کند و بازیگران را در رسیدن به اهداف ازپیش تعیین شده ترغیب می‌نماید. (Boenke, 2003, p: 5-6)

همان طور که بیان گردید، برنز ایده اولیه رهبری مبادله­ای و رهبری تحول آفرین را ارائه نمود. اما وی ابتدا این ایده را در عرصه سیاست مطرح کرد و سپس باس آن را وارد سطح سازمان نمود. پیرو تحقیقات برنز، در سال ۱۹۸۵، بَس مدلی از رهبری را ارائه داد که برای موقعیت‌های ثبات و تحول سازمانی، به ترتیب رهبری مبادله ای و تحول‌آفرین را تجویز می‌کرد. (Higgs, 2003, p: 276)

برای اولین بار برنز[۲] در سال ۱۹۷۸ میان دو سبک رهبری تبادلی و تحول آفرین تمایز قائل شد وی رهبران تبادیل را به عنوان افرادی معرفی کرد که با استفاده از پاداش دادن به پیروان به نوعی مبادله با پیروان پرداخته و موجب عملکرد بهتر آنان خواهند شد . او دو سبک رهبری تبادلی و تحول آفرین را در مقابل هم قرار داد و بیان داشت که رهبران تحول آفرین نیازهای اساسی پیروان ( همانند نیاز به خود شکوفایی از دید مازلو) را مخاطب قرار داده و آنان را به سطح بالاتری از انگیزش سوق می دهند .   (et al, 2003, p: 280 pearce  (

رهبران تحول آفرین توجه پیروان را به اهداف جمعی هدایت کرده و برای تحریک انگیزه های سطح بالای کارکنان، آنان را در تعقیب اهداف سازمانی ترغیب می کنند  باس و آولیو[۳] معتقدند که رهبری تحول آفرین زمانی شکل می گیرد که رهبر علایق کارکنانش را توسعه بخشد، آنها را برای پذیرش ماموریت گروه آگاه کند و کارکنان را به دیدن فراسوی منافع خویش، برای منافع گروه، برانگیزاند.  ( مرادی و همکاران ، ۱۳۸۸، ص ۷۵ )

بس در تالیفات خود جوهره مفهومی رهبری تحولآفرین را رهبری تحول آفرین به عملکرد: «چنین توصیف می کند رهبری اطلاق می شود که درصد د است از طریق نفوذ آرمانی، الهام بخش، ترغیب ذهنی و حمایت های توسعه گرانه پیروان را حد داری فراتر از منافع زودگذر در این راستا ، دو عامل نفوذ».  شخصی به حرکت وادارد آرمانی و الهام بخش زمانی فرصت ظهور خواهند یافت که رهبر بتواند چشم انداز نوید بخشی را از آینده ترسیم کند . روش رسیدن به این چشم انداز آرمانی را مشخص کند ، الگوی هدایت گری را به دیگران ارائه دهد ، استانداردهای بالایی را برای دیگران تعریف کند وسرانجام عزم جزم و اطمینان راسخ خود را به نمایش گذارد .  ( بیک زاده و همکاران ، ۱۳۹۰ ، ص ۴۶ )

[۱] Bass & Avolio

[۲] – Bronze

[۳] – Bass & Avelio

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و نظریه های رهبری و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق سبک رهبری و خصوصیات شخصیتی و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.