تحقیق سرطان و روشهای تشخیص و درمان سرطان و معرفی زئولیتها و پلیمرها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرطان و روشهای تشخیص و درمان سرطان و معرفی زئولیتها و پلیمرها دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱فصل اول:سرطان و روشهای تشخیص و درمان سرطان۵
۱٫۱۱ مقدمه۶
۱٫۲سرطان۷
۱٫۲٫۱راه های گسترش سرطان۷
۱٫۲٫۲روشهای تشخیص۷
۱٫۲٫۲٫۱غربالگری(بیماریابی) :۸
۱٫۲٫۲٫۲آزمایش خون:۸
۱٫۲٫۲٫۳رادیوگرافی از قفسه سینه(CXR):8
۱٫۲٫۲٫۴ماموگرافی:۹
۱٫۲٫۲٫۵سونوگرافی:۹
۱٫۲٫۲٫۷آندوسکوپی:۹
۱٫۲٫۲٫۸آزمایش ادرار:۹
۱٫۲٫۲٫۹آزمایش خون مخفی در مدفوع:۹
۱٫۲٫۲٫۱۰اسمیر دهانه رحم(پاپ اسمیر):۹
۱٫۲٫۲٫۱۱سی تی اسکن:۱۰
۱٫۲٫۳روشهای درمان سرطان۱۰
۱٫۳فتوداینامیک تراپی۱۵
۱٫۳٫۱منبع نور۱۶
۱٫۳٫۲ماده حساس به نور۱۷
۱٫۳٫۳مکانیسم درمان۱۹
۱٫۳٫۴برتری های روش فتوداینامیک تراپی۲۰
۱٫۳٫۵چالش های فتوداینامیک تراپی۲۰
۱٫۴سیستم های دارو رسانی۲۱
۱٫۴٫۱دارورسانی به روش سنتی۲۱
۱٫۴٫۲دارورسانی نوین۲۱
۱٫۵مروری بر مقالات۲۴
۲فصل دوم: زئولیتها۲۷
۲٫۱مقدمه۲۵
۲٫۲طبقه بندی زئولیت ها۲۷
۲٫۳خواص زئولیت ها۲۷
۲٫۳٫۱ظرفیت تبادل کاتیونی (CEC):28
۲٫۴ویژگی های فیزیکی و شیمیایی زئولیت ها:۲۹
۲٫۵دسته بندی زئولیت ها۳۰
۲٫۵٫۱زئولیتهای طبیعی۳۰
۲٫۵٫۲زئولیت های مصنوعی۳۰
۲٫۶مقایسه زئولیت طبیعی و مصنوعی۳۱
۲٫۷معرفی زئولیت های مورد استفاده۳۳
۲٫۷٫۱زئولیت طبیعی کلینوپتیلولیت۳۳
۲٫۷٫۲زئولیت سنتزی ZSM-534
۲٫۷٫۳زئولیت سنتزی سودالیت۳۵
۲٫۸تولید زئولیت ها۳۵
۲٫۹منابع زئولیتی۳۷
۲٫۱۰روش های سنتز زئولیت ها۳۷
۲٫۱۰٫۱سنتز فاز مایع (فرآیند هیدروترمال)۳۷
۲٫۱۰٫۲روش انتقال فاز گاز(ژل خشک)۳۸
۲٫۱۰٫۳روش های نوین سنتز۳۹
۲٫۱۱کاربرد های زئولیت۴۲
۲٫۱۱٫۱زئولیت در پزشکی۴۳
۲٫۱۲نتیجه گیری۴۵
۳فصل سوم:پلیمرها۴۶
۳٫۱مقدمه۴۷
۳٫۲پلیمر۴۷
۳٫۳توصیف پلیمرها۴۸
۳٫۳٫۱جرم مولکولی۴۹
۳٫۳٫۲ساختار مولکولی۴۹
۳٫۳٫۳مورفولوژی۵۰
۳٫۳٫۴خواص حرارتی۵۰
۳٫۴ساختار پلیمرها۵۱
۳٫۵پلی اتیلن گلیکول۵۲
۳٫۵٫۱تعریف۵۲
۳٫۵٫۲استفاده های پزشکی جدید PEG53
۳٫۶تهیه و کپسولاسیون دارو در نانو ذرات پلیمری۵۴
۳٫۷پگیله کردن۵۶
۳٫۷٫۱پگیله کردن پروتئین هاواهمیت داروئی آن۶۰
۳٫۷٫۲ملاحظاتی راجع به پگیلهکردن۶۱
۳٫۷٫۳روش های تشخیص۶۲
۳٫۷٫۴پگیله کردن برگشت پذیر۶۳
۳٫۷٫۵محدودیت های پگیله کردن۶۳
۳٫۷٫۶دیدگاه های آینده۶۳
۴مراجع۶۴

مراجع

[۱]  خدابخشی،ر؛ ” سرطان و بحران های روانی: سرطان زنگ بیداری”، نشر قطره، تهران، ۱۳۸۸٫

[۲] Angefertigt an der Fakultät für Chemie und Pharmazie, Lehrstuhl für Pharmazeutische; Innovative cancer therapeutics based on polymers or biogenic drugs evaluated in murine tumor models; 2013.

[۳] Lembo, D,Cavalli, R; “Nanoparticulate Delivery Systems for Antiviral Drugs” Antiviral Chemistry & Chemotherapy;  ۲۱, ۵۳-۷۰, ۲۰۱۰٫

[۴]  ماهنامه مهندسی پزشکی، شماره ۱۱۷، سال دهم، ۱۳۸۹٫

[۵] Edyta,P; Ehrhardt,C; Senge Dr. rer. nat,M.O; Dermot P. Kelleher,F; Reynolds,J.V; ” Nanodrug applications in photodynamic therapy”, Photodiagnosis and Photodynamic Therapy, 8, 14-29, 2011.

[۶] Brown, S.B; E.A. Brown and I. Walker; “The present and future role of photodynamic

therapy in cancer treatment, The lancet oncology,5(8); 497-508, 2004.

[۷] Rovchi,E;  “Photodynamic Therapy in Nanomedicine: Synthesis and Multidisciplinary Characterization of Squaraine Sensitizers for Theranostics”,

Faculty of Mathematical, Physical and Natural Sciences, Milano,Italy, 2012.

[۸] Gold,M.H;” Photodynamic Therapy in Dermatology”; Springer, New york, 2011.

[۹] Moreira. L.M; Lyon. J.P; Romani. A.P and et al; ” Phenotiazinium Dyes as Photosensitizers (PS) in Photodynamic Therapy (PDT): Spectroscopic Properties and Photochemical Mechanisms”, INTECH, 394-422, 2012.

[۱۰] Hader.D.P and Jori,G; “Photodynamic therapy; European Society for Photobiology”, 2003.

[۱۱] Chatterjee, D.K; Fong,L.S and Zhang,Y;” Nanoparticles in photodynamic therapy: an

emerging paradigm” Advanced drug delivery reviews, 60(15), 1627-1637, 2008.

“.  میرزایی،ا؛ امینی، س.م؛ ” نورپویا درمانی و کاربرد‌های نانوتکنولوژی در آن [۱۳]

[۱۲] Kaparissides, C; Alexandridou S; Kotti K; Chaitidou S;”Recent Advances in Novel Drug Delivery Systems”, J. Nano. Tech, 2, 1-11, 2006.

[۱۳] Mirkin,C. A; Niemeyer,C. M; “Nanobiotechnology, More Concepts and Applications” ,Germany,Wiley, 2007.

[۱۴]  للهی،س.م؛ دراجی،س.ا؛ توحیدپور،م؛ ” نانوداروها در دارورسانی نوین”؛  مرکز بین المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی، ۱۳۸۴٫

[۱۶] Victor,F; Ion,R.M; ” Zeolites as mesoporous materials”, MATERIALS and MECHANICS, 5(8), 2010.

[۱۷] Moan,J; Peng,Q; Photodynamic therapy; chapter1, Volume2, European Society for Photobiology , 2003.

۱٫۱  مقدمه

سرطان یا چنگار[۱] تقسیم نامتقارن سلول­های بدن است. سرطان زمانی ایجاد می­شود که سلولهای قسمتی از بدن شروع به رشد غیر قابل کنترل کنند. سرطان­ها انواع مختلفی دارند ولی همه آنها زمانی ایجاد می­شوند که سلولهای غیر طبیعی خارج از کنترل شروع به رشد می­کنند، سلولهای سرطانی بیشتر از سلولهای طبیعی عمر کرده و تکثیر می شوند­[۱]. سرطان یکی از علل عمده مرگ و میر در سراسر جهان است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی[۲] سرطان عامل ۱۳% از مرگ­ها می­باشد. همچنین انجمن بهداشت امریکا گزارش می­دهد که ۶/۷ میلیون نفر در سال ۲۰۰۷ بر اثر سرطان جان خود را از دست داده­اند. و در گزارش دیگری WHO اعلام می­کند که ۸۴ میلیون نفر در سال­های ۲۰۱۵-۲۰۰۵ بر اثر سرطان جان باختند­[۲]. روش­های درمانی موجود علیرغم پیشرفت­های چشمگیر هم چنان نمی­توانند به درمان قطعی این بیماری اذعان نمایند. انتخاب پذیری پایین داروهای شیمیایی موجود در روش­های شیمی درمانی و نیز قرار گرفتن بافت­های سالم در معرض تابش پرتوهای پرانرژی موجب می­گردد که درمان­های متداول کنونی هدفمند نباشند. از سوی دیگر سیستم دفاعی بدن به عنوان سدی در برابر هجوم عوامل دارویی مانع از انتقال کامل دارو به بافت تومور می­گردد. از این رو دانشمندان به منظور غلبه بر این مشکلات به سوی روش­های کمتر تهاجمی مانند فتوداینامیک تراپی متمایل گشته اند. این روش درمانی با بهره گیری از منابع نور بی خطر به طور انتخابی تواماً هدف را مورد هجوم قرار داده و کمترین آسیب به بافت سالم وارد خواهد شد. از سویی دیگر هدایت مواد حساس به نور به بافت تومور نیازمند عبور از سدهای زیستی است که می­تواند تأثیر چشمگیری در راندمان درمانی و افزایش طول عمر بیماران داشته باشد.

۱٫۲ سرطان

سلول­های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول­ها تبعیت نمی­نمایند. به عبارتی سرطان در اثر تغییر در برنامه حیاتی یک یا چند سلول بدن رخ می­دهد، به طوریکه روند مرگ کنترل شده سلول از حالت عادی خارج شده و جمعیت این نوع از سلول­های جهش یافته به طور کنترل ناپذیری افزایش می­یابد. دلایل متعددی همچون عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول­ها می شوند، از جمله قرار گرفتن در معرض مواد سرطانزا و تشعشعات خطرناک و بسیاری عوامل محرک دیگر در شکل­گیری سرطان مطرح شده است. از سویی دیگر این سلول­ها قابلیت انتشار در سایر بافت­های بدن را دارا می­باشند که خطر نفوذ در بافت­های حیاتی را به وجود آورده و کنترل بیماری را دشوارتر می­نمایند. روش­های تشخیصی موجود با مکانیسم­های متعدد می­توانند در مراحل مختلف این بیماری آن را شناسایی نمایند. در صورت تشخیص زود هنگام این بیماری می­توان روند رشد این بیماری را تحت کنترل در آورد و عمر بیمار را به طور چشمگیری افزایش داد. این در حالی است که تشخیص دیر هنگام این بیماری با چالش های متعددی همراه بوده و عمدتاً نتایج مناسبی نخواهند داشت ]۳[.

۱٫۲٫۱ راه های گسترش سرطان

سرطان به سه طریق در بدن گسترش می­یابد که عبارتند از:

بافت: سرطان به بافت سالم مجاور حمله می­کند.

دستگاه لنفاوی: سرطان به دستگاه لنفاوی حمله می­کند و در عروق لنفاوی حرکت می­نماید و به دیگر نقاط بدن می­رسد.

خون: سرطان به سیاهرگها و مویرگها حمله می­کند و به همراه خون به دیگر نقاط بدن می­رسد.

۱٫۲٫۲  روش­های تشخیص

روش­هایی برای تشخیص سرطان وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می­پردازیم:

۱٫۲٫۲٫۱    غربالگری(بیمار­یابی) :

غربالگری به مفهوم تشخیص زودرس سرطان در افراد بی علامت است که حیات بیمار را تضمین می­کند. غربالگری سرطان برای گروه­های زیر در دسترس است:
 ‌الف) عموم مردم:  سرطان­های پستان، روده بزرگ، دهانه رحم و پروستات از دسته سرطان­هایی می­باشند که توسط غربالگری تشخیص داده می­شوند.
ب) گروه­های با احتمال بالای ابتلا به سرطان: سرطان­های ریه، کبد در هپاتیتB  و C مزمن، معده، بیضه نیز از دسته سرطان­هایی می­باشند که در این گروه غربالگری می­شوند.

۱٫۲٫۲٫۲    آزمایش خون:

گاهی در تشخیص بیمارانی که علائم مبهم دارند اندازه­گیری سطح تومورمارکرها برایشان درخواست می­گردد. تومورمارکرها مواد پروتئینی هستند که در ادرار یا سرم فرد وجود دارند و توسط تومور یا بدن فرد در پاسخ به سرطان تولید می­شوند. تومورمارکرها انواع مختلفی دارند، برخی در نوع خاصی از سرطان تولید می­شوند و به اصطلاح اختصاصی اند و برخی در انواع مختلفی از سرطان ها دیده می­شوند. تومورمارکرها اسامی متفاوتی دارند و برای بررسی سرطان­های متفاوت مورد بررسی قرار می­گیرند مثلا  PSA برای سرطان پروستات،CEA   برای سرطان روده بزرگ و پستان، CA125  برای سرطان تخمدان و CA19-9 برای سرطان لوزالمعده و غیره.

۱٫۲٫۲٫۳    رادیو­گرافی از قفسه سینه(CXR):

این تصویر­برداری در بیماران با سرطان ریه و بیمارانی که پزشک مشکوک به انتشار سرطان از جایی دیگر به ریه بیمار است بکار می­رود.

۱٫۲٫۲٫۴    ماموگرافی:

این روش برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان بسیار مفید است.

۱٫۲٫۲٫۵    سونوگرافی:

این روش به منظور یافتن بدخیمی­های مخفی شکم و حفره لگنی مثل تومور پانکراس و سرطان تخمدان و همچنین برای بررسی سرطان­هایی که در کبد قرار گرفته اند، مورد استفاده قرار می­گیرد.

۱٫۲٫۲٫۶    نمونه برداری:

این جراحی ساده سرپایی و معمولاً تحت یک بی حسی موضعی انجام می­شود. نمونه برداری در افرادی که یک توده یا تورم بزرگ شونده و یا یک ضایعه پوستی در حال تغییر مورد استفاده قرار می­گیرد.

۱٫۲٫۲٫۷    آندوسکوپی:

این یک روش تشخیصی با وسایل مخصوص است که توسط پزشک با چراغ برای دیدن حفره معده، روده بزرگ، بینی، نای و ریه ها برای یافتن ضایعات سرطانی بکار می­رود و یک روش مفید برای پیگیری تومور بعد از درمان است.

۱٫۲٫۲٫۸    آزمایش ادرار:

در بیمارانی که مشکوک به بدخیمی های کلیه، حالب(مجرایی که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می­کند)، مثانه و پروستات انجام می­شود.

۱٫۲٫۲٫۹    آزمایش خون مخفی در مدفوع:

این آزمایش در بیمارانی که سابقه تغییر عادت اجابت مزاج یا کاهش وزن شدید یا سابقه فامیلی بدخیمی روده دارند انجام می شود. این روش در شناسایی سرطان مثانه استفاده می شود.

۱٫۲٫۲٫۱۰   اسمیر دهانه رحم(پاپ اسمیر):

این روش در زنان برای یافتن ضایعات پیش بدخیم یا تشخیص زود هنگام سرطان بکار می­رود.

۱٫۲٫۲٫۱۱  سی تی اسکن:

این روش برای یافتن تومورهایی که در حفره­های بدن هستند و با معاینات بالینی همیشگی تشخیص داده نمی­شوند جهت تشخیص زود رس سرطان­های ریه، روده بزرگ، پروستات، مغز و حلق( سر و گردن) بکار می­رود ]۴[.

۱٫۲٫۳   روش­های درمان سرطان

روش­های درمانی سرطان عمدتاً بستگی به نوع و مرحله سرطان دارند. هدف از درمان اغلب بهبود کامل سرطان است در غیر این صورت هدف کنترل بیماری تا حد امکان و کاهش علایم آن است. روش­های متداول شامل جراحی، شیمی­درمانی، رادیو­تراپی، هورمون­تراپی و درمان زیست شناختی می­باشند. علاوه بر اینها ممکن است پیوند سلول­های بنیادی برای بیمارانی انجام شود که قادر به دریافت شیمی­درمانی یا پرتو درمانی با دوز بالا نباشند. در واقع پیوند سلول­های بنیادی به عنوان آخرین راه در نظر گرفته می­شود. در مورد برخی از سرطان­ها تنها یک روش درمانی نتیجه بخش می­باشد اما در بعضی موارد ترکیبی از چند روش مؤثر واقع می­شود. روش­های درمانی ممکن است در قسمت خاصی از بدن یا روی تمام بدن اثر داشته باشند.

۱٫۲٫۳٫۱    درمان سیستمیک

در این روش داروها یا مواد خاصی را وارد جریان خون می­کنند تا سلول­های سرطانی را در تمام بدن از بین ببرند. این کار باعث از بین رفتن یا کاهش سرعت رشد سلول­های سرطانی­ می­شود که به بافت­ها و اندام­های دورتر از تومور اصلی منتشر شده­اند. شیمی­درمانی، هورمون درمانی و درمان زیست شناختی جزو درمان­های سیستمیک محسوب می­شوند.

۱٫۲٫۳٫۲    هورمون درمانی

برخی از انواع سرطان­ها برای رشد به هورمون­های خاصی احتیاج دارند، در هورمون درمانی از رسیدن این

هورمون­ها به سلول­های سرطانی جلوگیری می­شود، این شیوه درمانی از درمان­های سیستمیک می­باشد. از سویی دیگر در هورمون درمانی دارویی پزشک دارویی را تجویز می­کند که مانع از ساخت برخی هورمون­های خاص یا مانع از فعالیت آنها می­شود. با روش جراحی اندام­های سازنده هورمون از بدن خارج می­گردد. عوارض جانبی هورمون درمانی بستگی به روش درمانی دارد. این عوارض اضافه وزن، گرگرفتگی، حالت تهوع و اختلال در باروری را شامل می­شوند. در زنان هورمون درمانی ممکن است باعث قطع یا نامنظم شدن عادت ماهانه و نیز موجب خشکی واژن شود. در مردان هورمون درمانی می­تواند باعث ناتوانی یا کاهش میل جنسی، بزرگ شدن و دردناک شدن پستان­ها شود.

۱٫۲٫۳٫۳    درمان زیست شناختی

این روش به سیستم ایمنی بدن(سیستم دفاع طبیعی بدن) برای مبارزه با سرطان کمک می­کند. برای مثال در درمان برخی بیماران مبتلا به سرطان مثانه پس از جراحی از محلول ب.ث.ژ  استفاده می­شود و پزشک این محلول را از طریق سوند به مثانه تزریق می­کند. این محلول حاوی باکتری ضعیف شده­ای است که سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با سلول­های سرطانی تحریک می­کند. ب.ث.ژ ممکن است باعث عوارض جانبی شود و مثانه را بشدت دردناک کند. در برخی افراد هم موجب حالت تهوع، تب خفیف یا لرز می­شود. انواع دیگر درمان زیست شناختی اغلب به شکل تزریق وریدی انجام می­شود. برخی بیماران در محل تزریق دچار تحریک­های پوستی می­شوند و در بعضی دیگر عوارضی شبیه سرماخوردگی مانند تب، لرز، سردرد، دردهای عضلانی، خستگی بیش از حد، ضعف و حالت تهوع ایجاد می­کند. درمان زیست شناختی گاه باعث ایجاد عوارض جانبی خطرناک تری از قبیل تغییرات فشارخون و اختلالات تنفسی نیز می­شود.

۱٫۲٫۳٫۴    شیمی درمانی

شیمی درمانی استفاده از داروهایی خاص برای از بین بردن سلول­های سرطانی است. در مورد بیشتر بیماران، شیمی درمانی از طریق دهان یا ورید انجام می­شود و در هر دو صورت دارو وارد جریان خون می­شود ومی­تواند به سلول­های سرطانی در تمام نقاط بدن حمله کند. معمولاً شیمی درمانی به صورت دوره­ای انجام می­شود. بیماران یک روز یا بیشتر تحت درمان قرار می­گیرند، سپس پیش از آغاز دوره جدید درمان یک دوره استراحت را بمدت چند روز یا چند هفته بعنوان دوره بازتوانی می­گذرانند. عوارض جانبی این روش درمانی به نوع دارو و میزان مصرف آن بستگی دارد.

[۱] چنگار واژه فارسی سرطان است

[۲] World Health Organization(WHO)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرطان و پپتید درمانی در درمان سرطان و دارو های مهار کننده Trk B
  • تحقیق سرطان مری و تعیین مرحله بیماری و تغییرات مولکولی در سرطان مری و درمان ها وپروتئین EpCAM در درمان سرطان
  • تحقیق سرطان معده و نشانه ها و علائم آن و تعیین مرحله و سیر بالینی بیماری و ارتباط سرطان معده و میکرو RNA
  • تحقیق گیاه مریم گلی و اثرات ضد سرطان مریم گلی
  • تحقیق سرطان معده و رابطه چند شکلی های ژنتیکی با بیماری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.