تحقیق سرطان و علل و روش‌های درمان آن و تاریخچه ی شیمی درمانی و فارماکولوژی پایه داروهای شیمی درمانی سرطان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرطان و علل و روش‌های درمان آن و تاریخچه ی شیمی درمانی و فارماکولوژی پایه داروهای شیمی درمانی سرطان دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-سرطان۵
۱-۲-علل سرطان۵
۱-۳-خصوصیات سلول توموری۷
۱-۴-روش‌های درمان سرطان۷
۱-۵-تاریخچه ی شیمی درمانی۸
۱-۶-مقاومت دارویی۹
۱-۷-فارماکولوژی پایه داروهای شیمی درمانی سرطان۹
۱-۷-۱-داروهای آلکیله کننده۹
۱-۷-۲-آنتی متابولیت‌ها۱۰
۱-۷-۳-هورمون‌ها۱۱
۱-۷-۴-فراورده‌‌های گیاهی۱۱
۱-۷-۵-آنتی بیوتیک‌های ضدسرطان۱۲
۱-۸-سرطان ریه۲۵
۱-۸-۲-سرطان در ایران۲۸
۱-۹-اکتینومیست‌ها۳۰
۱-۹-۱-متابولیت‌های ثانویه‌ی اکتینومیست‌ها۳۲
۱-۱۰-مروری بر انجام تحقیقات۳۴
۱-۱۱-منابع۳۷

منابع

خرمی زاده، م ر.، فلک، ر.، ۱۳۸۸، مبانی واصول مقدماتی تکنیک‌های کشت سلولی،تهران:دانشگاه علوم پزشکی تهران،ص.۱۵۰-۱۲۵٫

رضایی، ز.، جعفری، س. م. ر.، ۱۳۸۶، داروهای ضدسرطان (مکانیسم عمل و شیمی دارویی)، تهران : انتشارات تیمورزاده-نشر طبیب، صص.۱۴-۱۱و۷۸-۶۴٫

سیامک نژاد، ف.، ۱۳۷۲، داروهای ضدسرطان واصول شیمی درمانی آن، تهران: واحد علمی شرکت دارویی کشور-چاپ حدیث ،فصل سوم، ص. ۱۵۶-۱۱۴٫

شیبانی، خ. م.، مرتضوی، ح.، آزاده، پ.، ۱۳۸۳، تغییر میزان بروز سرطان در طی ۵۸ سال گذشته در ایران، نشریه جراحی ایران، شماره۱۲(۳۱)، ص.۲۵-۳۰٫

صفائیان، ش.، آسمار، م.، فرهمند، م.،۱۳۸۳، بررسی تاثیر عصاره سیتوتوکسیک استخراج شده از باکتری استرپتومیسیس گریزکولوآلبوس بر روی سلول‌های سرطان اپیدرموئید دهان انسان(KB)، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، شماره۱۲(۲)،ص. ۸۰٫

صفائیان، ش.، نوحی، ا.، عریان، ش.، آسمار، م.، روستائیان، ع.، ۱۳۸۱، بررسی مرجان نرم  Simularia erectaاز خلیج فارس و مطالعه تاکسونومیک سویه‌‌ای باکتری استرپتومیست تولید کننده ترکیب سیتوتوکیسک جدا شده از آن،مجله علوم دریایی ایران،شماره ۲ ،ص.۵۱-۵۹٫

کاتزونگ، ب. ج.، دهپور، ا.،شکیب، آ.،حبیبی، ش.، بینا، پ.، ۱۳۸۹، فارماکولوژی پایه وبالینی ۲۰۰۹، تهران: اندیشه رفیع ،ص.۱۱۳۶-۱۱۷۰٫

محقق، ف.، همتا، ا.، شریعت زاده، م. ع.، ۱۳۸۷، بررسی سرطان های شایع در استان مرکزی نظام ثبت آن در سال های ۱۳۸۰-۱۳۸۵ در مقایسه با آمار کشوری، مجله علمی پژوهشی علوم پزشکی اراک، شماره ۱۱ (۲)، ص.۸۴-۹۳٫

محمدی پناه، ف.، ۱۳۸۶،غربالگری و جداسازی اکتینومیست های کمیاب مولد ترکیبات میکروبی خاک.پایان نامه کارشناسی ارشد میکروبیولوژی، دانشگاه تهران، دانشکده زیست شناسی، ص۲۶٫

نورایی، س. م.، سجادی، س. ع.، ملک زاده، ر.، محققی، م. ح.، موسوی جراحی، ع.، قربانی، آ.، پارکین، د.، ۱۳۸۵، رخداد سرطان در ایران یک تخمین بین المللی، مجله نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، شماره۱(۲۴)،ص. ۴۸-۵۶٫

Alapati, K., Muwa, V., 2013, Evaluation of bioactive compounds produced by Nocardia levis MK-VL_113& Streptomyces tendae TK VL_333 for cytotoxic activity, j Med Res, Vol.137, 2, p. 391-393.

۱-۱- سرطان

سرطان نوعی بیماری است که در آن کنترل طبیعی مکانیسم های بقاء، تکثیر و تمایز سلول‌ها دچار اختلال می شود. سلول‌هایی که سرطانی شده‌اند،‌ معمولاً آنتی ژن‌های سطحی را بروز می‌دهند که ممکن است از نوع جنینی باشند یا سایر علایم عدم بلوغ را نشان دهند. همچنین ممکن است سایر علائم ناهنجاری‌های کمی و کیفی کروموزمی شامل جا‌‌به‌‌جا‌یی‌‌های مختلف و ظهور توالی‌های تکثیر یافته برخی ژن‌ها بروز کند. امروزه می‌دانیم که زیرمجموعه کوچکی از سلول‌ها موسوم به سلول‌های بنیادین تومور، در داخل یک توده توموری قرار دارند. این سلول‌ها علاوه بر این که دست خوش چرخه‌های مکرر تکثیر قرار می‌گیرند، ممکن است به محل‌های دور دست در بدن مهاجرت کرده و کلنی‌هایی را در اعضای مختلف تشکیل دهند این فرآیند، متاستاز نامیده می‌شود. به این ترتیب، این سلول‌های بنیادین تومور توان تشکیل کلنی دارند و مشخصه‌ی آنها، اختلالات کروموزومی است که ناپایداری ژنتیکی آنها را نشان می دهد. ناپایداری ژنتیکی به این سلول‌ها اجازه می‌دهد که نسبت به شیمی درمانی و پرتو درمانی مقاومت نشان دهند. فرایند‌های تهاجمی و متاستاز وهمچنین یک سری اختلالات متابولیک ناشی از سرطان، موجب بیماری و سرانجام مرگ بیمار می‌شوند، مگر آن که بتوان توسط درمان، سرطان را ریشه کن نمود (۷).

۱-۲-  علل سرطان

در سال ۲۰۰۲، حدود ۱۱ میلیون مورد سرطان جدید و هفت میلیون مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان گزارش شد؛ در این سال تقریبا ۲۵ میلیون نفر با سرطان زندگی می‌کردند. پراکندگی غیر یکنواخت جهانی در وقوع سرطان، مرگ و میر و درجه شیوع آن در میان هشت مورد سرطان معمول (سرطان‌های ریه، سینه، روده بزرگ و روده راست، معده، پروستات، کبد، دهانه رحم و مری )، مشهود است و علت آن احتمالاً به خاطر اندرکنش‌های پیچیده عوامل ریسک غیرقابل تغییر (مانند حساسیت ژنتیکی و پیرشدن) و عوامل ریسک قابل تغییر (مانند دخانیات، عوامل عفونی، رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی) می‌باشد. در واقع،  هنگامی که عوامل ریسک میان جمعیت‌های انسانی با تفاوت‌ها میان رفتارهای فردی، باورها و آیین‌های فرهنگی، شرایط اقتصادی-اجتماعی و سیستم‌های مراقبت درمانی در هم تنیده شود،  بروز پراکندگی غیر یکنواخت جهانی سرطان امری غیرقابل اجتناب است (۳۲).

میزان بروز، انتشار جغرافیایی و نحوه رفتار انواع خاص سرطان در ارتباط باعوامل متعدد شامل جنس، نژاد، زمینه ژنتیک و قرار گرفتن درمعرض مواد سرطان‌زای محیط است. ازاین عوامل، آخری احتمالاً مهمترین آن‌هااست. ثابت شده که تماس با پرتو یونیزان، یک عامل خطرساز مهم برای انواعی از سرطان، ‌از جمله لوسمی‌های حاد، سرطان  تیرویید، سرطان پستان، سرطان ریه، سارکوم[۱] بافت نرم و سرطان‌های سلول پایه پوست می‌باشد. مواد سرطان‌زای شیمیایی (مخصوصاً آن‌هاکه در دود سیگار موجوداست) همچنین موادی مثل رنگ‌های آزو، آفلاتوکسین‌ها و بنزن به طور واضح مسئول القای سرطان در انسان و حیوانات قلمداد شده‌اند.

ویروس‌ها نیز مسئول برخی از انواع سرطان‌های انسانی شناخته شده‌اند به عنوان مثال، ویروس‌های هپاتیتB و C‌ با بروز سرطان سلول کبدی مرتبط هستند؛ HIV‌ همراه با لنفوم‌های هوچکین و غیر هوچکین می باشد؛ پاپیلوماویروس انسانی با سرطان دهانه رحم و ویروس اپشتین بار با سرطان نازوفارنکس مرتبط است. ایجاد سرطان ناشی از ویروس احتمالاً علاوه بر میزبان به فاکتور‌های محیطی که فرایند تغییر شکل سلول‌ها را تحت تاثیر قرار می دهند، بستگی دارد.

گروه دیگری از ژن‌ها، ژن‌های مهارکننده تومور، ممکن است حذف شوند یا آسیب ببینند،که نتیجه آن بروز نئوپلاستیک[۲] می باشد (۷).

۱-۳- خصوصیات سلول توموری

به طور کلی تفاوت سلول‌های سرطانی و سلول‌های طبیعی را می‌توان این گونه توصیف کرد:

ازدیاد کنترل نشده‌ی سلول‌ها

کاهش تمایز سلول‌ها

توانایی برای حمله به بافت مجاور

توانایی برای پایه ریزی تکثیر سلولی جدید در مکان های نابجای دیگر(متاستاز)

اما آنچه مسلم است، تمامی سلول‌های سرطانی ازدیاد سریعی ندارند. سرعت ازدیاد یا تغییر نوع سلول به طور گسترده‌ای تغییر می‌کند. لنفوما‌ها و مخاط نرمال گوارشی هر دو سریع تر از سارکوما‌های سخت تکثیر می یابند. در واقع تکثیر سلول‌های لوکمی در لوکمی حاد بسیار کمتر از ازدیاد پیش ساز‌‌های آن در مغز استخوان سالم است (۲).

تومورها می‌توانند خوشخیم یا بدخیم باشند. تومور‌های خوش خیم سرطان نیستند. در اغلب موارد می‌توان این تومور‌ها را برداشت و معمولا عود نمی‌کنند. سلول‌های تومور‌های خوش خیم به سایر نقاط بدن گسترش نمی ‌یابند و مهم‌تر از همه اینکه تهدیدی برای حیات فرد محسوب نمی‌شوند.

تومور های بدخیم سرطان هستند. سلول های تومورهای بدخیم، غیر طبیعی بدون دستور یا کنترل تقسیم می‌شوند این سلول‌های سرطانی می‌توانند به بافت‌های اطراف تهاجم نموده و آنها را تخریب کنند، همچنین می‌توانند از تومور بدخیم جداشده و وارد گردش خون یا سیستم لنفاوی شوند. این فرایند که متاستاز نامیده می‌شود بیانگر نحوه گسترش سرطان از تومور اولیه به تومور جدید در سایر قسمت های بدن است (۵۰).

۱-۴- روش­‌های درمان سرطان

با استفاده از روش های فعلی درمان،  از بیماران با تیمارهای موضعی (جراحی یا پرتودرمانی) بهبود می‌یابند. این تیمارها در صورتی که تومور در زمان درمان متاستاز پیدا نکرده باشد، کاملاً موثر خواهند بود. تشخیص زود تر می‌تواند منجر به افزایش موارد بهبود بیماران با استفاده از چنین درمان موضعی شود؛ اما در موارد باقی مانده، وقوع زود‌‌رس میکرومتاستاز مشخصه نئوپلاسم می باشد، به این مفهوم  که یک برخورد سیستمیک همانند شیمی درمانی،‌ جهت معالجه موثر سرطان لازم خواهد بود (غالباً  همراه با جراحی یا پرتودرمانی). درحال حاضر،حدود ۵۰٪ بیماران دچار سرطان را می توان بهبود بخشید که شیمی درمانی در حدود ۱۵-۱۰٪ بیماران سهمی در بهبود دارد.

۱-۵- تاریخچه ی شیمی درمانی

عصر شیمی درمانی بیماری های بدخیم در سال ۱۹۴۱شروع شد. در آن زمان هاگینز[۳]نشان داد که تجویز استروژن باعث عقب نشینی سرطان پروستات متاستاز دهنده می شود. در همان سال‌ها گیلمن و همکاران مطالعات بالینی روی خردل نیتروژن[۴] انجام دادند و دریافتند که مکلورتامین[۵] علیه بیمار هوچکین و لنفوسارکوما موثر است.  این دو بیماری مشابه در سال ۱۹۴۹ با کورتیزون استات[۶] درمان شدند و بهبودی بسیار خوب – اگرچه موقت –  نشان دادند. دهه‌ی بعد با طراحی و کشف آنتی متابولیت ها همراه بود.  متوترکسات[۷] در سال۱۹۴۹، ۶-مرکپتوپورین[۸] در سال ۱۹۵۲و۵-فلوئورویوراسیل[۹] در سال ۱۹۵۷ معرفی شدند. از طرفی عوامل آلکیله کننده دیگر همانند ملفالان[۱۰] و سیکلوفسفامید[۱۱] در این دوره توسعه یافتند و فعالیت داروهای طبیعی مانند اکتینومایسین[۱۲]، میتومایسین C[13] وآلکالوئیدهای وینکا مشخص شد. در طی دهه‌ی ۶۰ با کشف سیتوزین آرابینوزید[۱۴]، بلئومایسین[۱۵]، دوکسوروبیسین[۱۶] و کارموستین[۱۷] پیشرفت در همه‌ی زمینه‌ها ادامه یافت و ساختار‌‌‌های تازه مانند پروکاربازین[۱۸]، داکاربازین[۱۹] و کمپلکس های سیس پلاتین[۲۰] بافعالیت بالا وارد کلینیک شدند (۲).

۱-۶- مقاومت دارویی

یکی از موضوعات اساسی در شیمی درمانی سرطان، ایجاد مقاومت دارویی در سلول‌ها است. برخی از انواع تومورمانند ملانوم بدخیم[۲۱]، سرطان سلول کلیوی و سرطان مغز مقاومت “اولیه”، یعنی عدم پاسخ به اولین مواجهه با داروهای در دسترس، را بروز می دهند؛ به نظر می‌رسد وجود مقاومت دارویی ذاتی، ارتباط تنگاتنگی با ناپایداری ژنومی، که در اکثر تومورها دیده می شود، داشته باشد. برخلاف مقاومت ” اولیه “، مقاومت “اکتسابی”  در پاسخ به مواجهه با یک داروی ضد سرطان روی می دهد. مقاومت دارویی ممکن است نسبت به یک داروی خاص بسیار اختصاصی باشد که معمولاً با یک تغییر در سیستم ژنتیکی یک سلول تومور مانند افزایش بیان و یا تکثیر یک یا چند ژن همراه است (۷).

۱-۷- فارماکولوژی پایه داروهای شیمی درمانی سرطان

۱-۷-۱  داروهای آلکیله کننده

هسته به عنوان محل واکنش این مواد با سلول‌های سرطانی مطرح است.آلکیلاسیون را تعویض اتم هیدروژن با یک گروه آلکیل تعریف می‌کنند. آلکیلاسیون اسید‌های نوکلئیک با پروتئین‌ها شامل یک واکنش جایگزینی است که در آن یک اتم هسته دوست با یک گروه ترک کننده از عامل آلکیله کننده تعویض می‌گردد که این داروها با این مکانیسم عمل می‌کنند (۲).

[۱](sarcoma)، به تومورهای بدخیمی که سلول ها با پایه مزودرم یا بافت همبندی را هدف قرار دهد گفته می شود.

[۲](neoplasia)یک توده غیر طبیعی بافتی ناشی از سلول و یا سلول‌هایی که رشد آن‌‌ها از سلول‌های اطراف بیشتر است.

[۳] Huggins

[۴] Nitrogen mustard

[۵] Mechlorethamine

[۶] Cortisone acetate

[۷] Methotrexate

[۸] ۶-Mercaptopurine

[۹] ۵-Fluorouracil

[۱۰] Melphalan

[۱۱] Cyclophosphamide

[۱۲] Actinomycin

[۱۳] Mitomycin C

[۱۴] Cytosine arabinoside

[۱۵] Bleomycin

[۱۶] Doxorubicin

[۱۷] Carmustine

[۱۸] Procarbazine

[۱۹] Dacarbazine

[۲۰] Cisplatin

 [۲۱]  Malignant melanoma (سرطان سلول های مولد رنگدانه‌ی پوست)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرطان و پپتید درمانی در درمان سرطان و دارو های مهار کننده Trk B
  • تحقیق سرطان مری و تعیین مرحله بیماری و تغییرات مولکولی در سرطان مری و درمان ها وپروتئین EpCAM در درمان سرطان
  • تحقیق سرطان معده و نشانه ها و علائم آن و تعیین مرحله و سیر بالینی بیماری و ارتباط سرطان معده و میکرو RNA
  • تحقیق گیاه مریم گلی و اثرات ضد سرطان مریم گلی
  • تحقیق سرطان معده و رابطه چند شکلی های ژنتیکی با بیماری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.