تحقیق سرمایه اجتماعی و تئوری ها و مدل های آن و اخلاق حرفه ای در دانشگاه و ابعاد و عوامل موثر براخلاق حرفه‌ای در دانشگاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و  تئوری ها و مدل های آن و اخلاق حرفه ای در دانشگاه و ابعاد و عوامل موثر براخلاق حرفه‌ای در دانشگاه دارای ۷۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
بخش اول: سرمایه اجتماعی    ۶
۲-۱-۱) مقدمه    ۶
۲-۱-۲) تاریخچه سرمایه اجتماعی    ۷
۲-۱-۳) مفهوم سرمایه اجتماعی:    ۷
۲-۱-۴) مبانی نظری سرمایه اجتماعی:    ۱۰
۲-۱-۴-۱) تئوری پیوندهای ضعیف    ۱۱
۲-۱-۴-۲) تئوری شکاف ساختاری    ۱۱
۲-۱-۴-۳) تئوری منابع اجتماعی    ۱۲
۲-۱-۴-۴) مدل کیفی سرمایه اجتماعی    ۱۳
۲-۱-۴-۵) مدل سرمایه اجتماعی CLRLA    ۱۴
۲-۱-۴- ۶) مدل سرمایه اجتماعی SCAT    ۱۴
۲-۱-۴-۷) مدل کمّی اندازه‏گیری سرمایه اجتماعی    ۱۶
۲-۱-۴-۸) مدل سرمایه اجتماعی گوشال و ناهاپیت    ۱۷
۲-۱-۴-۹) مدل سرمایه اجتماعی استون    ۱۹
۲-۱-۴-۱۰) دیدگاه سرمایه اجتماعی هسلی و همکاران    ۲۰
۲-۱-۴-۱۱) چارچوب سرمایه اجتماعی مشترک و اعتبار مشترک ویدمن و همکاران    ۲۱
۲-۱-۴-۱۲) مدل سرمایه اجتماعی لینا و وان بورن    ۲۱
۲-۱-۴-۱۳) مدل سرمایه اجتماعی لاک لی    ۲۲
۲-۱-۴-۱۳) رویکرد کندی در سرمایه اجتماعی    ۲۳
۲-۱-۵) مزایای سرمایه اجتماعی    ۲۵
۲-۱-۶) دیدگاههای انتقادی پیرامون سرمایه اجتماعی    ۲۷
۲-۱-۷) نشانه‌های ضعف سرمایه اجتماعی در سازمان:    ۳۰
۲-۱-۸) عوامل موثر برشکل گیری سرمایه اجتماعی    ۳۱
۲-۱-۹) روش های اندازه گیری سرمایه اجتماعی    ۳۲
۲-۱-۱۰) سرمایه اجتماعی و آموزش عالی    ۳۳
بخش دوم :اخلاق حرفه ای    ۳۶
۲-۲-۱) مقدمه    ۳۶
۲-۲-۲) تعاریف اخلاق حرفه ای:    ۳۷
۲-۲-۳) تاریخچه اخلاق حرفه ای    ۳۸
۲-۲-۴) اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه    ۳۹
۲-۲-۵) اعضای هیأت علمی و اخلاق حرفه ای    ۴۰
۲-۲-۶) ابعاد اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه    ۴۱
۲-۲-۶-۱) مسئولیت علمی    ۴۱
۲-۲- ۶-۲) باور به خود کارایی    ۴۸
۲-۲-۶-۳) حس تعلق به اجتماع علمی    ۴۹
۲-۲-۷) عوامل موثر بر اخلاق حرفه‌ای اساتید دانشگاه    ۵۱
۲-۲-۷-۱) فرهنگ رشته ها:    ۵۱
۲-۲-۷-۲) فرهنگ نهادی:    ۵۲
۲-۲-۷-۳) فرهنگ نظام ملی:    ۵۲
۲-۲-۸) استراتژی‌های درونی کردن اخلاق حرفه‌ای دانشگاهی:    ۵۳
۲-۳) بخش سوم – پیشینه تحقیق    ۵۸
۲-۳-۱) مطالعات داخلی:    ۵۸
۲-۳-۲ ) مطالعات خارجی:    ۶۳
منابع و ماخذ:    ۶۵

منابع

عباس زاده، محمد و مقتدایی، لیلا ( ۱۳۸۸ ) «بررسی جامعه شناختی تأثیر سرمایه اجتماعی بر دانش آفرینی» مجله جامعه شناسی ایران، ۱۰(۱)، صص ۲۸-۳٫

عباسی، بدری (۱۳۸۸) « تاثیر رویکرد تجاری سازی بر ساختار ارزشی دانشگاه» پایان نامه دکترا در مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

شالباف، عذرا (۱۳۸۸) «نگاهی به معظلات و الگوی راهبردی ترویج اخلاق در سازمان‌های آموزشی» فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره‌های ۱و۲، صص ۹۳-۱۰۳٫

اندیشمند، ویدا (۱۳۸۸) «شناسایی مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی در دانشگاه‌ها به منظور ارائه مدلی جهت ارتقاء آن» فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، شماره ۲، صص ۳۴- ۹٫

فراستخواه، مقصود (۱۳۸۵) «اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش عالی، جایگاه و ساز و کارهای اخلاقیات حرفه‌ای علمی در تضمین کیفیت آموزش عالی ایران» فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری ،شمار۱، صص۲۷-۱۳٫

علیزاده اقدام، محمد باقر و عباس زاده، محمد و شیشوائی، عسل و تجویدی، مینا ( ۱۳۹۰) « بررسی تعیین کننده‌های پایبندی بر اخلاق علمی در بین اعضای هیأت علمی» پژوهشی سیاست علم و فن آوری، سال ۳، صص  ۵۸ -۵۷٫

غفاری، عباس (۱۳۹۰) «سرمایه اجتماعی عامل موثر توسعه پایدار سازمان ها» پایگاه مجلات تخصصی نورمگز، شماره ۷۶٫

الوانی، سید مهدی و نقوی، سید علی (۱۳۸۷) «سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریه ها» پایگاه مجلات تخصصی نورمگز، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۳۴٫

قراملکی، احد فرامرز (۱۳۸۰) «روش شناسی مسئولیت پذیری در سازمان» انتشارات اندیشه حوزه، تهران.

قراملکی، احد فرامرز (۱۳۸۲) «اخلاق حرفه ای»، چاپ اول ، انتشارات مولف، تهران، صص ۱۳۷-۱۰۵٫

معمارزاده، غلامرضا وعطایی، محمد و اکبری، احمد (۱۳۸۸) «بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر بهبود عملکرد کارکنان» فصلنامه مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره ۳، صص۱۵-۹٫

. Coleman, J. S. and T. Hoffer (1987). High School and Beyond,2411- Coleman,J.S.(1990).”Fundations of Social Theory”,Combridge,MA:Harvard University Press,Belknap Press. 36:4.

Berman, S. (1997). “Civil Society and the Collapse of the Weimar Republic.” World Politics (3) 40-48.

Brennan, John (2000) Manging quality in higher education، An international perspective on institutional assessment and change .Buchingham,Open Univirsity Press,p20-24.

 مقدمه

تقاضاهای روزافزون نسبت به آموزش عالی، نشان از وجود حس جمعی اعتماد، به بالندگی و صعود در کارراهه‌های شغلی در زمینه این نهاد کارساز اجتماعی دارد. محدودیت منابع همراه با افزایش شرایط رقابتی به ویژه در عصر یک پارچگی بازارها و جهانی شدن موجب می‌شود که به هر اندازه “ آموزش عالی” اهمیت کانونی در زندگی، اقتصاد و توسعه جوامع می‌یابد، به همان میزان نیز حساسیت شدیدی نسبت به کیفیت خدمات ارائه شده، روابط و کنش‌های علمی و تولیدات آن پدید آید (Brennan, 2000). ذی نفعان آموزش عالی، چه در سطح بازار کار و سرمایه و بنگاه های صنعتی و خدماتی، چه در سطح دولت و چه در سطح مالیات دهندگان و سایر مشتریان آن، گرچه بقا و توسعه خود را در گرو همکنشی با ” آموزش عالی” برآورد می‌کنند، اما در مقابل، نسبت به اخلاق حرفه‌ای و بستر حقیقت جویی و کنش های اخلاقی آن نیز کنجکاو هستند.

فراستخواه (۱۳۸۵) در مقاله‌ای با عنوان «اخلاق حرفه‌ای علمی رمز ارتقای آموزش عالی» می‌نویسد: نظام اخلاقی حرفه‌ای و آموزش عالی، منعکس کننده‌ی هنجار‌های درونی علمی–  حرفه‌ای و احساس تعلق اخلاقی از سوی خود حرفه ای ها و نهادهای تخصصی آنهاست و پایه و اساس آن، خود فهمی حرفه‌ای و عبور از مفهوم معیشتی کسب و کار حرفه‌ای است. این نظام اخلاقی، نه قابل تقلیل به پند و اندرز است و نه موضوع نظارت ها و مراقبت های بیرونی و دستورالعمل های رسمی به ویژه از سوی دولت است. توسعه اخلاق حرفه‌ای و آموزش عالی، مستلزم رویکردی سامانمند و ایجاد زمینه و بسترهای مساعد ساختاری و سازوکارهای انگیزشی است. هنجارها، ارزش ها و منش های اخلاقیات حرفه ای، نه بر اساس الگو‌های فرهنگ سازی از بالا، بلکه با الگوی شیوع و انتشار درونزا در بستر فعالیت‌های خودجوش از سوی انجمن‌های تخصصی، نهادهای حرفه‌ای دانشگاهی و مراکز پژهشی توسعه می‌یابد و کمک می‌کند با اعتلای احساس اخلاقی کنشگران علم و آموزش عالی، پشتوانه‌ای برای فرهنگ خودارزیابی و خود تنظیمی و التزام به کیفیت به وجود بیاید و با درونی شدن ارزش ها و استانداردهای اخلاقی، امکان توسعه درونزای فرهنگ ارزشیابی و ارتقای مداوم کیفیت علم و آموزش عالی تسهیل شود (فراستخواه، ۱۳۸۵). بر این اساس اخلاق حرفه‌ای با سرمایه اجتماعی در کنشی پویا قرار می‌گیرد که فراتر از مناسبات فردی، به کنش های گروهی و اشاعه هنجارهای اخلاقی- حرفه‌ای می‌انجامد (شالباف، ۱۳۸۸).

با توجه به دامنه فعالیت‌های دانشگاه، اخلاق حرفه‌ای در آموزش عالی امری ضروری به نظر می‌رسد و به کارگیری سرمایه اجتماعی بدین منظور می‌تواند امری قابل توجه در ارتقای اخلاق حرفه‌ای تلقی شود. لذا این تحقیق ضروری است زیرا توجه به سرمایه اجتماعی به عنوان عامل ارتقا و بسط اخلاق حرفه‌ای در بستر دانشگاهی پیامدهایی به قرار زیر خواهد داشت:

ارتقای سطح مبادله اجتماعی و همکاری اعضای هیأت علمی با انجمن های علمی، کمیته‌های تخصصی و جوامع علمی جهانی و پایین آمدن سطح هزینه‌های تبادلات و ارتباطات با دانشجویان و همکاران.

افزایش میزان اشتراکات علمی کارکنان درون دانشگاه و درک مشترک میان آنان و رهبران دانشگاهی و افزایش ارتباط میان اعضای هیأت علمی و دانشجویان.

افزایش جریان اعتماد، هنجارهای تحقیق و آموزش و ارتقاء منزلت اجتماعی اعضاء هیأت علمی دانشگاه.

ایجاد یک الگوی منظم و ساختاری مستحکم از روابط درون دانشگاهی میان همکاران دانشگاهی.(همان منبع)

بخش اول: سرمایه اجتماعی

۲-۱-۱) مقدمه

امروزه در کنار سرمایه‏های انسانی، مالی و اقتصادی، سرمایه دیگری بنام سرمایه‌ی اجتماعی مطرح شده است. این مفهوم به پیوندها و ارتباطات میان‏ اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل‏ موجب تحقق اهداف اعضاء می‏شود (عباس زاده و مقتدایی، ۱۳۸۸). سرمایه‌ی اجتماعی مفهوم نسبتاً جدیدی در علوم اجتماعی است و به‌طور خلاصه به ‌معنای «هنجارها و شبکه‌هایی است که امکان مشارکت مردم در اقدامات جمعی به‌منظور کسب سود متقابل را فراهم می‌کند» و با شیوه‌هایی همچون سنجش سطح اعتماد اجتماعی و سطوح عضویت در انجمن های مدنی رسمی یا غیررسمی قابل اندازه‌گیری است. سرمایه اجتماعی مفهومی ترکیبی است که «موجودی» یا میزان این هنجارها و شبکه‌ها را در یک جامعه و در یک مقطع زمانی خاص تشریح می‌کند (اندیشمند، ۱۳۸۸). رابطه متقابل، رفتار غیرخودخواهانه و اعتماد نمونه‌هایی از این هنجارها هستند. این شبکه‌ها ممکن است رسمی یا غیررسمی باشند. از این منظر، سرمایه اجتماعی یکی از عناصر مهم قدرت «جامعه مدنی» یا ظرفیت جامعه برای مدیریت خویش از طریق فعالیت های گروهی غیررسمی، داوطلبانه، غیردولتی و غیرانتفاعی است (الوانی ونقوی، ۱۳۸۷).

۲-۱-۲) تاریخچه سرمایه اجتماعی

بحث سرمایه اجتماعی، قبل از سال ۱۹۱۶ در مقاله‏ای توسط هانی‏فان ‏از دانشگاه‏ ویرجینای غربی برای نخستین بار مطرح شد. علی رغم اهمیّت آن در تحقیقات‏ اجتماعی تا سال ۱۹۶۰ میلادی که توسط جین جاکوب ‏در برنامه‏ریزی شهری بکار برده شد، شکل جدی به خود نگرفت. در دهه‌ی ۱۹۷۰ تئوری سرمایه اجتماعی توسط ” لوری‏” وارد عرصه‌ی اقتصاد شد. لوری از تئوری سرمایه‌ی اجتماعی برای انتقاد از نظریات نئوکلاسیک‏ و ناعادلانه بودن توزیع درآمد استفاده کرد. جیمز کلمن‏ (۱۹۸۸)، برای اولین بار این مفهوم را در آمریکای شمالی وارد عرصه‌ی سیاسی کرد. تلاش های وی در اروپا توسط پوتنام‏ پیگیری شد. تئوری سرمایه‌ی اجتماعی، عمدتاً با نظریه‏های بوردیو، کلمن و پوتنام تکامل پیدا کردد (فوکویاما، ۱۳۷۹).

۲-۱-۳) مفهوم سرمایه اجتماعی:

اولین تعریف علمی از سرمایه اجتماعی[۱] توسط فوکویاما ارائه گردیده است. فوکویاما می‌نویسد: سرمایه اجتماعی مجموعه ای است از توانایی اشخاص برای همکاری با یکدیگر در قالب گروهی و سازمان های مختلف جهت نیل به اهداف مشترک می‌باشد. سرمایه اجتماعی مجموعه‌ای از هنجارها (اعمال نیک و صالح) در سیستم‌های اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری اعضای جامعه و موجب پایین آمدن سطح هزینه‌های تبادلات و ارتباطات می‌گردد. یکی از مفاهیم مهم در تبیین سرمایه اجتماعی ایجاد شبکه اعتماد است. شبکه اعتماد عبارت از گروهی است که براساس اعتماد متقابل به یکدیگر، از اطلاعات و هنجارها و ارزش های یکسانی در تبادلات فیمابین خود استفاده می‌کنند (غفاری، ۱۳۹۰).

بوردیو سه نوع سرمایه را، شناسایی نمود؛ این اشکال سرمایه عبارت از شکل‏ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بودند. شکل اقتصادی سرمایه بلافاصله قابل تبدیل به‏ پول است مانند دارایی‏های منقول و ثابت یک سازمان، سرمایه‌ی فرهنگی، نوع دیگر سرمایه است که در یک سازمان وجود دارد مانند تحصیلات عالیه اعضای سازمان که ‏این نوع سرمایه نیز در برخی موارد و تحت شرایطی قابل تبدیل به سرمایه‌ی اقتصادی‏ است و سرانجام شکل دیگر سرمایه، سرمایه اجتماعی است که به ارتباطات و مشارکت‏ اعضای یک سازمان توجه دارد و می‏تواند به عنوان ابزاری برای رسیدن به سرمایه‏های‏ اقتصادی باشد .(Winter, 2000)

Social Capital

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رویکردهای عمده و دیدگاه صاحبنظران در فلسفه اخلاق و اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و تصمیم‌گیری استراتژیک، مفهوم و دیدگاهها و اهمیت ان
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و معنویت در محیط کار، مفهوم و دیدگاه ها و رویکردهای آن
  • تحقیق اخلاق حرفه ای و کدهای اخلاق پرستاری
  • تحقیق مفهوم و ابعاد و دیدگاه های سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار شهری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.