تحقیق سرمایه فکری، یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرمایه فکری، یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی دارای ۶۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۲ تعاریف ارائه شده از سرمایه فکری    ۵
۲-۳  اهمیّت و ضرورت توجه به سرمایه فکری    ۹
۲-۴  انواع مدلهای سرمایه فکری    ۹
۲-۴-۱ مدل مون و کیم    ۱۰
۲-۴-۲ الگوی رهیاب اسکاندیا(مدل ادوینسون و مالون ،۱۹۸۰)    ۱۳
۲-۴-۳ الگوی شاخص سرمایه فکری    ۱۴
۲-۴-۴ مدل سرمایه فکری استوارت    ۱۵
۲-۴-۵ مدل تکنولوژی بروکینگ    ۱۶
۲-۴-۶ مدل طبقه بندی سرمایه فکری(ادوینسون،۱۹۹۷)    ۱۷
۲-۴-۷ الگوی کارت امتیازی متوازن    ۱۸
۲-۴-۸ مدل سرمایه فکری چن و همکاران    ۱۹
۲-۴-۹ الگوی هدایتگر دارایی های نامشهود اسویبی    ۲۰
۲-۵ ویژگی های سرمایه فکری:    ۲۱
۲-۶  اجزای سه گانه سرمایه فکری    ۲۲
۲-۶-۱ سرمایه انسانی    ۲۲
۲-۶-۲ سرمایه ساختاری    ۲۴
۲-۶-۳ سرمایه رابطه ای(مشتری)    ۲۷
۲-۷ قابلیت یادگیری سازمانی    ۳۰
۲-۸ تعریف یادگیری سازمانی و عناصر آن    ۳۱
۲-۹ تعاریف ارائه شده درباره یادگیری سازمانی    ۳۲
۲-۱۰    عوامل  سد راه یادگیری سازمانی    ۳۵
۲-۱۱ انواع مراحل یادگیری سازمانی از دید صاحب نظران    ۳۶
۲-۱۲  اهداف یادگیری سازمانی از دیدگاه صاحب نظران مختلف    ۳۹
۲-۱۳ ویژگی های یادگیری سازمانی    ۴۰
۲-۱۴ عملکرد سازمانی    ۴۱
۲-۱۵ تعاریف ارائه شده درباره عملکرد سازمانی    ۴۲
۲-۱۶ انواع شاخصها و مدلهای ارزیابی عملکرد    ۴۴
۲-۱۷ اهمیّت و ضرورت ارزیابی عملکرد    ۴۶
۲-۱۸ معایب سیستم های سنّتی ارزیابی عملکرد    ۴۷
۲-۱۹ عوامل مؤثّر بر عملکرد سازمانی    ۴۹
پیشینه تحقیقات    ۵۰
۲-۲۰ تحقیقات داخلی    ۵۰
۲-۲۱ تحقیقات خارجی    ۵۴
منابع    ۵۹

منابع

شهائی، بهنام و خائف الهی ، احمدعلی. ۱۳۸۹٫ بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک سپه در تهران. مدیریت دولتی ، دوره ۲، شماره ۵ : (۷۳-۹۰)

زنجیردار، مجید، طالبی فراهانی، زرین، موسوی بصری، سید مسلم و لونی، ندا. ۱۳۸۹٫ مقایسه سیستم های سنجش عملکرد و تحلیلی بر کارت امتیازی متوازن به عنوان سیستم نوین سنجش عملکرد ،دوره جدید، شماره ۴۱: (۳۵-۴۶)

استیوارت، توماس. ۱۹۹۷٫ سرمایه فکری: ثروت تازه سازمانها. میثاق مدیران : (۴۶-۴۷)

مشایخ، شهناز، آدم پیرا، سعیده و عابد، آمنه.۱۳۹۰٫ فصلنامه پژوهش حسابداری، سال ۱، شماره ۲ : (۸۰-۱۰۴)

ستایش، محمدحسین و کاظم نژاد، مصطفی. ۱۳۸۸٫ بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پیشرفت های حسابداری دانشگاه شیراز، دوره ۱، شماره ۱: (۶۹-۹۴)

ستایش،محمد حسین و کاشانی پور، فرهاد. ۱۳۹۱٫ فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال ۱۰ ، شماره ۳۶ : (۱-۲۱)

قلاوندی، حسن، حسنی، محمد و سلطانزاده، وحید.۱۳۹۱٫ بررسی رابطۀ ابعاد سرمایۀ فکری با یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه). نشریه علمی-ترویجی نامۀ آموزش عالی، سال ۵، شماره ۲۰ : (۹۹-۱۱۶)

چوپانی ، حیدر، سیادت، سیدعلی و کاظم پور، مریم. ۱۳۹۱٫ افزایش یادگیری در سازمان ها؛ با تأکید بر عوامل سازمانی مؤثر بر آن. نشریه ی صنعت لاستیک ایران، شماره ۶۹ : (۵۹-۷۰)

چوپانی، حیدر، زارع خلیلی، مجتبی، قاسمی، عقیل و غلام زاده، حجّت.۱۳۹۱٫ بررسی رابطه بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: شرکت سهامی بیمه توسعه).ابتکار و خلّاقیت در علوم انسانی، دوره ۲، شماره ۱: (۲۸-۵۸)

فطرس، محمدحسن و بیگی، تورج. ۱۳۸۹٫ بررسی تطبیقی اثرات سرمایه ی فکری بر عملکرد سازمانی صنعت بانکداری ایران در دو بخش دولتی و خصوصی(مطالعه ی موردی: بانکهای شهر تهران)، سال ۱۰، شماره ۱ : (۱۰۱-۱۲۶)

زارعی متین، حسن، نیکمرام، سحر، احمدی، مریم و حیدری، فائزه. ۱۳۹۱٫ بررسی تأثیر مؤلفه های رهبری معنوی بر قابلیت یادگیری سازمانی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. مدیریت در دانشگاه اسلامی ، سال ۱ ، شماره ۲: (۱۰۷-۱۲۲)

احمدیان، مجید، قربانی، رحیم. ۱۳۹۲٫ بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد سازمانی: مورد مطالعه وزارت امور اقتصادی و دارایی. مجله اقتصادی ۱۳ (۱۱-۱۲) : ۱۱۱-۱۳۰

حسین پور، داوود و آذر، مهدی. ۱۳۹۰٫ بررسی رابطه سرمایه فکری و اجتماعی با عملکرد سازمانی از نظر مدیران و کارکنان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحوّل، سال ۷ : (۱۹-۲۹)

فتحی، رقیه. ۱۳۸۹٫ یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده. مجله کار و جامعه (اجتماعی اقتصادی، علمی و فرهنگی)، شماره ۱۲۲ : (۳۸-۴۷)

زنجیردار، مجید، کهن، علی، سلطان زاده،علی اکبر. ۱۳۸۶٫ مدیریت، اندازه گیری و گزارشی از سرمایه فکری. ماهنامه اتاق بازرگانی ایران (۱۰-۱۱): ۱۰-۱۲

سید نقوی، میر علی، سپندارند، صادق و رامین مهر، حمید. ۱۳۹۱٫ بررسی اثرات سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با تاکید بر  نقش میانجی قابلیت یادگیری در شعب بانک صادرات استان تهران. مدیریت بازرگانی، دوره ۳، شماره ۱۲: (۵۳-۷۰)

اعرابی، سیدمحمد، محمودی کوچکسرایی، علی اصغر و رسته مقدم، آرش.۱۳۹۱٫ مقیاس پیشنهادی اندازه گیری قابلیت یادگیری سازمانی. فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی، سال ۴، شماره ۳ : (۸۵-۱۱۷)

۱ مقدمه

هدف از مقاله بررسی مطالعات و پژوهشهایی است که در زمینه سرمایه فکری، یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی می باشد.

۲-۲ تعاریف ارائه شده از سرمایه فکری

یکی از مفاهیمی که در عصر اقتصاد دانش محور برای جلب توجه به نامشهودها و منابع درباره سرمایه » غیرمالی به کار می رود، سرمایه فکری است.این مفهوم برای نخستین بار، در سال ۱۹۹۱ (مجید زنجیردار و همکاران،۱۳۸۶) مطرح شد یعنی زمانیکه شرکت بزرگ سوئدی اسکاندیا شروع به اجرای مجموعه ای از روش های نوآورانه علمی برای توجه ویژه به دارایی های نامحسوس خود را آغاز کرد، ریشه های مفهوم سرمایه فکری بسیار عمیق هستند(مجید زنجیردار و همکاران،۱۳۸۶).  مار و چاتزل می گویند: درباره سرمایه فکری، تعاریف زیادی در ادبیات نظری وجود دارد، یکی از علل عدم توافق بر سر تعریف دقیق سرمایه فکری، ماهیت میان رشته ای آن است که به طور عمده ریشه در رشته های مدیریت، اقتصاد، حسابداری و حقوق دارد. برای مثال از منظر اقتصادی، سرمایه فکری مانند نمایی از ارزش اقتصادی، نقدینگی، پتانسیل پول سازی و سرمایه گذاری است سرمایه فکری از نگاه مدیریتی، مجموع سرمایه انسانی و ساختاری نظیر دانش، تجربه کاربردی، فناوری سازمانی، روابط و مهارت های تخصصی است که با خلق مزیت رقابتی، حیات سازمان در بازار را به ارمغان می آورند. سرانجام، بروکینگ از منظر حسابداری، تفاوت میان ارزش دفتر و بازار شرکت ها را ناشی از سرمایه فکری می داند.(شهائی،خائف الهی،۱۳۸۹)

۳  اهمیّت و ضرورت توجه به سرمایه فکری

در عصر حاضر با رشد اقتصاد دانش محور، داراییهای نامشهود شرکتها و سرمایه فکری آنها، کلیدی برای دست یابی به مزیت رقابتی پایدار هستند (تسه،۲۰۰۰). به همین دلیل توجه به اقلام نامشهودی از جمله سرمایه فکری در زمینه های متعددی از جمله اقتصاد، حسابداری و مدیریت استراتژیک به طور سریعی رشد یافته است. همچنین شکاف عمده بین ارزش بازار شرکتها و ارزش دفتری ) اغلب ارزش بازار بسیار بالاتر از ارزش دفتری است(موجب شده که بسیاری از صاحب نظران معتقد باشند که از دلایل اصلی این تفاوت، سرمایه فکری شرکت هاست که در صورتهای مالی لحاظ نمی شوند(برزگر،۱۳۸۸). بارنی(۱۹۹۱) بیان می دارد که هنگامی که داراییها، ظرفیتها یا فرایندهای سازمان دارای ویژگیهای خاصی باشند، سازمان دارای مزیت رقابتی خواهد بود. از این رو،سرمایه فکری به دلایل زیر دارای اهمیت است و باید به آن توجه شود(عطافر و علینقیان،۱۳۸۷،به نقل از قادری و رسولی،۱۳۹۳) :

تحول در فناوری اطلاعات و ظهور اجتماع اطلاعاتی

اهمیت فرایند دانش در اقتصاد دانش محور

تغییر در الگوهای فعالیت میان افراد و شبکه اجتماعی

ظهور نوآوری به عنوان حوزۀ اصلی رقابت.

۲-۴  انواع مدلهای سرمایه فکری

سرمایه فکری در نوآروی، بهره وری، رشد و نمو، رقابت جویی تجاری و عملکرد اقتصادی از اهمیت اساسی و فزاینده ای برخوردار است)لیم و دالیمور ، ۲۰۰۴: ۱۹۲( . این دارایی ها فرصت های سازمان را افزایش می دهند)سودرسانام و دیگران، ۲۰۰۶ (.

اندازه گیری سرمایه فکری گام مهمی است در تعیین اینکه چگونه بهبود بهره وری کلی سازمان اندازه گیری شود . بدون اندازه گیری صحیح سرمایه فکری، شرکت یا سازمان بطور صحیحی اندازه گیری نمی شود و مدیریت قادر به تنظیم و تعیین ا ستراتژی نیست)همان(

سرمایه فکری در تدوین و تنظیم استراتژی یک شرکت باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین باید بعنوان یکی از منابع عمده و اساسی سودآوری شرکت ها بحساب آید)مار و دیگران، ۲۰۰۳ (

ناآگاهی از سرمایه فکری موجب عدم توجه کافی مدیریت به آن خواهد شد که این عدم بهره برداری کامل از ارزش افزوده قابلیت ها را در پی دارد)میر کویسترا و همکاران ، ۲۰۰۱ ( پس می توان نتیجه گرفت که موفقیت روزافزون و بهره وری شرکت یا سازمان مرهون توجه به دانش و سرمایه فکری است. با شناخت ماهیت، مدل و روش های سنجش، اندازه گیری و ارزشگذاری سرمایه فکری، امکان طرح ریزی و بهینه سازی و کنترل ونظارت مستمر بر آن در شرکت ها و سازمان ها مهیا خواهد شد )رستمی و رستمی،۱۳۸۲،به نقل از نورعلی زاد و محمدرضایی،۱۳۹۳ (

اگر چه متون مدیریتی، دیدگاههای فراوانی در باب فعالیتهای مدیریت دانش ایجاد می کنند، اما تعداد کمی معیار اندازه گیری درباره دارایی های دانشی سازمان بطور مستند وجود دارد. با توجه به این امر که مدیریت عواملی که قابل اندازه گیری نیستند مشکل است، سازمانها به چارچوبی جهت اندازه گیری دارایی های دانشی خود نیاز دارند. مدیران به ابزارهایی نیاز دارند که به سازمانها درتعریف شاخص های کلیدی عملکرد دارایی ها کمک کند، دارایی هایی که از توانایی های کلیدی استراتژیک سازمان حمایت می کنند.(بهرامی و همکاران،۱۳۹۰) امروزه مدل های متنوعی برای شناخت و اندازه گیری سرمایه فکری به کار می روند که برخی از آنها به شرح ذیل می باشد:

۲-۴-۱ مدل مون و کیم

آنها، به سه نوع سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی اشاره کرده اند. منظور از سرمایه انسانی، سطح دانش فردی است که کارکنان یک سازمان دارای آن میباشند که این دانش معمولاً به صورت ضمنی میباشد. مون و کیم(۲۰۰۶)، سرمایه انسانی را با شاخصهایی هم چون قابلیت کارکنان، رضایت مندی کارکنان و پایداری کارکنان بیان کرده اند. قابلیت کارکنان شامل شایستگیهای فردی، مهارتهای افراد و سرمایه گذاری سازمان در سرمایه انسانی شان است. رضایتمندی کارکنان اشاره به بیان عاطفی و احساسی کارکنان دارد. رضایت کلی کارکنان در ارتباط مثبتی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی است که منعکس کننده تفاوت بین آنچه که کارکنان از شغل خود میخواهند و آنچه که آن را درک کرده اند میباشد. پایداری کارکنان نیز در درجه اول اشاره به نگهداری و حفظ کارکنان دارد. جابجایی داوطلبانه میتواند تهدیدی برای سازمان به عنوان از دست دادن دانش انباشته شده کارکنانی که سازمان را ترک میکنند، باشد. بر این اساس، سازمانها باید در حفظ کارکنان، پیشگام باشند. مون و کیم(۲۰۰۶)، سرمایه ساختاری را با توجه به شاخصهایی از قبیل فرهنگ سازمانی، فرآیندهای سازمانی، سیستمهای اطلاعاتی و مالکیت فکری تعریف کردهاند. فرهنگ سازمانی که منبعی پایدار در مزیت رقابتی است به عنوان ادراکات مشترک از شیوههای سازمانی درون واحدهای سازمانی و مفروضات مشترکی که اغلب در سطح ناهشیارانه درک میشود، تعریف میشود. فرآیندهای سازمانی اشاره به رفتارهایی دارد که در آن افراد از منابع اطلاعاتی یا دانش موجود در محیط کاری استفاده میکنند. فرآیندها به طور مستقیم بر اقدامات روزمره ای که رخ میدهند، تاثیرگذار هستند. سیستمهای اطلاعاتی اشاره به فنآوری اطلاعات به کار گرفته شده در مدیریت دانش دارد. سیستمهای اطلاعاتی به تنهایی اثر قویای بر عملکرد سازمان ندارند اما موقعی که به طور استراتژیک در اتحاد با فرآیندهای کاری و توسعه دانش افزایش یافته مدیریت میشوند، منجر به افزایش ارزش سرمایه فکری کسب و کار میشوند. چهارمین عنصر، مالکیت فکری است. مالکیت فکری اغلب دارایی ملموس و آشکار سرمایه فکری است زیرا آن به طور قانونی حفظ شده است. منظور از سرمایه ارتباطی، کلیه دانش قرار گرفته شده در روابط یک سازمان با محیط خود شامل مشتریان، و شرکا است که به عقیده بنتیس ، مهمترین جزء یک سرمایه ارتباطی، سرمایه مشتری است به خاطر اینکه موفقیت یک سازمان در گرو سرمایه مشتری آن است.(طالبی و همکاران،۱۳۹۲)

۲-۴-۲ الگوی رهیاب اسکاندیا(مدل ادوینسون و مالون ،۱۹۸۰)

اسکاندیا شرکت خدمات مالی سوئدی است که برای نخستین بار توانست داراییهای دانشی خود را اندازه گیری کرده و در قالب ضمیمه هایی به حسابداری سنتی شرکت،الحاق کند.نخستین گزارش سرمایه فکری اسکاندیا بر اساس الگوی پیشنهادی ادوینسون و مالون در اواسط دهه ۱۹۸۰ تدوین شد (حسین پور و آذر،۱۳۹۰). ادوینسون و مالون، درطرح ارزش اسکاندیا خود در سال ۱۹۹۷(شفیعا و دیگران،۱۳۸۹) ، سرمایه فکری را در دو جزء سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری ارائه کرده اند که این طبقه بندی توسط برخی از دانشمندانی چون چن، کانان، روس نیز مورد استفاده قرار گرفته است.(شفیعا و دیگران،۱۳۸۹) در این الگو، سرمایه انسانی با عنوان های دانش مختلط، مهارت، خلاقیت و توانایی فردی کارکنان برای انجام وظیفه،تعریف میشود که فلسفه، فرهنگ و اعتبار سازمان را نیز در بر می گیرد. سرمایه ساختاری نیز مواردی از قبیل: سخت افزار، نرم افزار، پایگاههای اطلاعاتی، ساختار سازمانی،حق ثبت اختراع ها، مارک های تجاری و هر گونه قابلیت سازمانی دیگری را که از بهره وری کارکنان پشتیبانی می کند،شامل می شود.به عبارت دیگر، هر چیزی که با رفتن کارکنان به خانه در محل کار باقی می ماند،برخلاف سرمایه انسانی که تحت مالکیت سازمان درآورده نمی شود، سرمایه ساختاری قابل تملک و معامله است(حسین پور و آذر،۱۳۹۰) . در این طبقه بندی، ادوینسون و مالونه، برای سرمایه های ساختاری دو سرمایه های سازمانی و مشتری را در نظر گرفتند که در بیشتر طبقه بندیهای دیگر این تقسیم صورت نگرفته و برای سرمایه سازمانی نیز دو سرمایه فرآیندی و نوآوری را مطرح کردند در این طبقه بندی، سرمایه سازمانی شامل فلسفه سازمان، سیاستها وسیستم هایی برای استفاده از قابلیتهای سازمان است. سرمایه فرآیندی شامل روش ها، رویه ها و برنامه ایی است که پیاده می شوند و کالاها و خدمات را ارتقاء می دهند. سرمایه نوآوری شامل مالکیت معنوی و سایر داراییهای نامشهود دیگر است و همچنین ادوینسون در سال ۱۹۹۷ سعی نموده است تا اجزای سرمایه های فکری با استفاده از تعدادی شاخص اندازه گیری شوند. آنها از انواع شاخصهای یک مدل دانمارکی استفاده کردن .(شفیعا و دیگران،۱۳۸۹)

۲-۴-۳ الگوی شاخص سرمایه فکری

این الگو که توسط روس و همکاران در سال ۱۹۹۷ پیشنهاد شد نیز در زمره رویکردهای کارت امتیازی قرار دارد. هدف این شاخص ایجاد تجسّم و انتقال سرمایه فکری و ارزش، مشتق شده از آن است. شاخص سرمایه فکری به نسل دوم از روشهای اندازه گیری سرمایه فکری تعلقّ دارد که کاستی های شیوه های پیشین را رفع میکند. این الگو، تمامی مؤلفه های سرمایه فکری را در یک شاخص سازمانی گرد هم می آورد. در این ادغام، اهمیّت ضریب اثرگذاری هر کدام از نماگرها نشان داده شده است. این شاخص مدیران را به طور مستقیم قادر به تشخیص و همچنین قضاوت درباره وضعیت سرمایه فکری سازمان میسازد. همچنین، زمینه مقایسه بین سازمانها و واحدهای اقتصادی را فراهم می آورد.  روس و همکاران، سرمایه فکری را به سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی و سرمایه ارتباطی تقسیم می کنند. سرمایه سازمانی نیز سرمایه نوسازی و توسعه و سرمایه فرایند را دربرمی گیرد (al.Roos,et،۱۹۹۷،به نقل از نورعلی زاد و محمدرضایی،۱۳۹۳)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عملکرد سازمانی و نوآوری سازمانی
  • تحقیق سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی
  • تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق سیستم اطلاعاتی بازاریابی و مدل ها و ضرورت آن در سازمان ها و عملکرد سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.