تحقیق سفارشی‌سازی در تولید انبوه و مفاهیم برنامه ریزی و زمانبندی تولید و مدل ریاضی برای مسئله زمانبندی کار کارگاهی منعطف

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سفارشی‌سازی در تولید انبوه و مفاهیم برنامه ریزی و زمانبندی تولید و مدل ریاضی برای مسئله زمانبندی کار کارگاهی منعطف  دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل ۱:سفارشی‌سازی در تولید انبوه    ۴
۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- سطوح سفارشی‌سازی    ۶
۱-۳- توانمندی‌های مورد نیاز برای اجرای سفارشی‌سازی در تولید انبوه    ۱۰
۱-۳-۱- فرآیندها و متدولوژی‌ها    ۱۰
۱-۳-۲- تکنولوژی‌های پشتیبان    ۱۲
۱-۴- جمعبندی    ۱۲
فصل ۲:برنامهریزی و زمانبندی    ۱۴
۲-۱- مقدمه    ۱۴
۲-۲- مدلسازی سیستم تولید در برنامهریزی و زمانبندی    ۱۵
۲-۳- کارها، ماشینها و کارگاهها    ۱۹
۲-۴- معیارهای کارایی در زمانبندی تولید    ۲۴
۲-۵- مدلسازی ریاضی مسأله زمانبندی کار کارگاهی منعطف    ۲۷
۲-۶- پیشینه تحقیق در زمینه زمانبندی کار کارگاهی منعطف    ۳۱
۲-۷- جمعبندی و نتیجهگیری    ۳۳
مراجع    ۳۴

مراجع

offler, “Future shock,” Bantam Books, 1970

Toffler, “The third wave,” Bantam Books, 1980

Toffler, “Powershift: knowledge, wealth and violence at the edge of the 21st century,” Bantam Books, 1990

Davis, “From future perfect: Mass customizing,” Planning Review, vol. 17, no. 2, pp. 16-21, 1989

Da Silveira et al., “Mass customization: Literature review and research directions,” Int. J. Production Economics, vol. 72, pp. 1-13, 2001

Gilmore, and J. Pine, “The four faces of mass customization,” Harvard Business Review, vol. 75, no. 1, pp. 91-101, 1997

Pine, “Mass customizing products and services,” Planning Review, vol. 21, no. 4, pp. 6-13, 1993

Spira, “Mass customization through training at Lutron Electronics,” Computers in Industry, vol. 30, no. 3, pp. 171-174, 1996

Pinedo, “Planning and scheduling in manufacturing services,” Springer, 2005

Bruker, and R. Schlie, “Job shop scheduling with multi-purpose machines,” Computing, vol. 45, pp. 369–۳۷۵, ۱۹۹۰

Hurink, B. Jurisch, and M. Thole, “Tabu search for the job shop scheduling problem with multi-purpose machines,” Operations Research Spektrum, vol. 15, pp. 205–۲۱۵, ۱۹۹۴

Mastrololli, and L.M. Gambardella, “Effective neighborhood functions for the flexible job shop problem,” Journal of Scheduling, vol. 3, no. 1, pp. 3–۲۰, ۲۰۰۲

فصل ۱:سفارشی‌سازی در تولید انبوه

 ۱-۱- مقدمه

پیشرفت‌های اخیر در تولید منعطف و تکنولوژی اطلاعات، که سیستم­های تولید را قادر به ارائه طیف وسیع­تری از محصولات با هزینه پایین‌تر می‌کنند، کوتاه شدن چرخه عمر محصول، و رقابت صنعتی فزاینده‌ای که نیاز به استراتژی‌های تولیدی که به نیازهای یکایک مشتریان توجه می‌کنند منجر به ظهور سفارشی‌سازی در تولید انبوه گردید.

یکی از اولین افرادی که صحبت از سفارشی‌سازی در تولید انبوه را مطرح کرد آلوین تافلر بود. آلوین تافلر کار خود را به عنوان یک روزنامه نگار شروع کرد ولی با انتشار اولین کتاب خود به نام “ضربه آینده” [۱] در سال ۱۹۷۰ به شهرت بین‌المللی رسید. “موج سوم” [۲] ده سال بعد و “انتقال قدرت” [۳] ده سال پس از آن منتشر شدند. منظور از موج سوم که در عنوان کتاب به آن اشاره شده، جامعه فوق صنعتی است که در اواخر قرن بیستم ظهور کرده و هنوز هم در حال شکل‌گیری است. این جامعه بعد از موج دوم، یعنی جامعه صنعتی به وجود آمد که خود ناشی از انقلاب صنعتی بود. جامعه صنعتی هم بعد از مرحله کشاورزی به وجود آمد که به عنوان موج اول شناخته شده است. هر موج جدید توسط توسعه فنآوری جدیدی ظاهر شد. بالاخره فنآوری الکترونیک موج سوم را به وجود آورد. توجه اصلی تافلر انتقال از موج دوم به موج سوم در جوامع پیشرفته است، گو اینکه البته حوزه احتمالی اصطکاک بین انسان‌هایی که در مراحل مختلف پیشرفت (شرایط امواج مختلف) قرار دارند و با هم همزیستی می‌کنند را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. به نظر تافلر، صفت مشخصه موج سوم به جای تولید انبوه، سفارشی سازی انبوه است.

وقتی به تاریخچه یا سوابق شرکت‏های خودروساز مطرح نگاه می‏کنیم، می‏بینیم که آن­ها نیز همین راه­بردها را به کار گرفته‏اند. آن‌ها در دوره‏ای، به تولید انبوه می‏پرداختند بعد از آن تولید ناب باب شد و اکنون در دوره‏ای هستیم که تولید انبوه براساس نیاز و سلیقه مردم یا سفارشی­سازی در تولید انبوه اهمیت پیدا کرده است. انجام چنین کاری یعنی تولید براساس سفارش مشتری ـ آن هم با همه مزایای تولید انبوه ـ فقط زمانی ممکن است که ابزارهای آن فراهم باشد.

مفهوم سفارشی‌سازی در تولید انبوه بطور رسمی تقریباً از اواخر دهه ۱۹۸۰ معرفی گردید و ادامه منطقی توسعه و پیشرفت در زمینه‌های مختلف تولید مانند تولید منعطف و بهینه‌سازی شده براساس کیفیت و قیمت است. طبق تعریفی که دیویس[۱] در ۱۹۸۹ ارائه نمود [۴]، سفارشی‌سازی در تولید انبوه عبارت از فراهم­سازی محصولات یا سرویس‌های اختصاصی برای یک مشتری از طریق چابکی بالا در فرآیند، انعطاف‌پذیری و یک­پارچگی در سیستم تولید است.

بسیاری از نویسندگان این مفهوم را بصورت باریک‌تر و عملی‌تری مورد توجه قرار داده‌اند و تعریف دیگری را ارائه کرده‌اند. آنان معتقدند که سفارشی‌سازی در تولید انبوه، استفاده از تکنولوژی اطلاعات، فرآیندهای انعطاف­پذیر و معماری سازمانی ویژه برای ارائه کردن طیف وسیعی از محصولات و سرویس‌هایی که به نیازهای مخصوص هر کدام از مشتریان پاسخ می‌دهد (اغلب از طریق مجموعه‌ای از انتخاب‌ها) با هزینه‌ای نزدیک به تولید انبوه است [۵].

در هر دو این دیدگاه‌ها سفارشی‌سازی در تولید انبوه بعنوان یک ایده سیستماتیک، همه جنبه‌های فروش محصول، توسعه، تولید و ارائه آن و بطور کلی زنجیره کاملی از انتخاب مشتری تا تحویل محصول را در بر می‌گیرد.

با وجود مشکلات زیاد پیاده‌سازی سیستم‌های تولید مبتنی بر سفارشی‌سازی در تولید انبوه، مشکلات زیر به­نظر اساسی‌تر جلوه می­کنند: الف) پایین نگه داشتن قیمت محصول سفارشی‌سازی شده متناسب با تولید انبوه محصول استاندارد. ب) دست­یابی به کیفیت بالا برای طیف وسیعی از محصولات و پ) ارتقا و تولید کالاهای سفارشی بصورت دوره‌ای برای جلب رضایتمندی مشتری و تمایل او برای سفارش محصولات جدیدتر. بنابراین سازمان‌های تولیدی برای پیاده‌سازی سیستم‌های مبتنی بر سفارشی‌سازی در تولید انبوه باید توانایی انجام تغییراتی همچون موارد زیر را داشته باشند: الف) پیمانه‌ای‌سازی محصولات و فرآیندها برای ایجاد قابلیت مدیریت تنوع محصولات ب) استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری مبتنی بر دانش[۲] و پ) استفاده از سیستم‌های تولید و اتوماسیون منعطف.

بنابر موارد ذکر شده، تغییر سیستم تولیدی سازمان به سیستم  مبتنی بر سفارشی‌سازی در تولید انبوه پیامدهای بسیاری را در توسعه محصول و چرخه تولید ایجاد خواهد نمود. این پیامدها را می‌توان در قالب توانمندی در حوزه‌های محاسباتی[۳]، ارتباطی[۴] و اطلاعاتی[۵] دسته‌بندی کرد که موجب بروز نوآوری‌هایی در اتوماسیون منعطف، شبکه‌های کامپیوتری صنعتی و طراحی محصول بصورت الکترونیکی می‌شوند.

۱-۲- سطوح سفارشی‌سازی

تعیین سطح سفارشی‌سازی یکی از نکات اساسی در بحث‌ها و نظرات مربوط به تشخیص درست محصولات سازمان است. ممکن است کسانی باشند که بطور افراطی بر این باور باشند که باید تمام نیازمندی‌ها و سلایق یکایک مشتریان را تأمین کرد. یعنی به هر مشتری کالایی را باید عرضه کرد که دقیقاً و تمام و کمال همان است که می‌خواهد. از طرفی هم کسانی هستند که سفارشی‌سازی را صرفاً در ارائه محصول با امکان انتخاب برخی خصوصیات آن در نظر می‌گیرند. برخی دیگر نیز سفارشی‌سازی موفق را در توانایی ترکیب سفارشی‌سازی به همراه تنوع در اجزا و فرآیندهای استاندارد تولید می­دانند.

محققین بسیاری با دیدگاه‌های مختلف، چارچوب‌های متنوعی را برای سطوح سفارشی‌سازی پیشنهاد کرده‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

پاین[۶] و گیلمور[۷] چهار سطح برای سفارشی‌سازی محصول بر اساس مشاهدات و تجربیات عملی خود ارائه داده‌اند که عبارتند از [۶]:

سطح تعاملی[۸]: طراحان محصول با مشتریان گفتگو کرده و براساس نیاز و سلیقه مشتری محصول را طراحی می‌کنند

سطح وفق‌پذیری[۹]: محصولات استاندارد به­گونه‌ای طراحی می‌شوند که توسط مشتری قابل تغییر کاربری باشند و مشتری بتواند مطابق نیاز و سلیقه خود محصول خریداری شده را تغییر دهد.

سطح Cosmetic: محصولات استاندارد تولید می‌شوند ولی برای مشتریان مختلف به­گونه‌های متفاوتی بسته‌بندی می‌شوند یا به­گونه‌های متفاوتی به مشتری عرضه می‌شوند

سطح شفاف[۱۰]: محصولات براساس تنظیماتی که توسط مشتری روی آن‌ها انجام می‌شود خود را با نیازمندی‌های مشتری وفق می‌دهند.

پاین در مقاله دیگری چهار سطح سفارشی‌سازی را بصورت زیر مطرح کرد [۷]:

سرویس‌های سفارشی‌سازی شده: محصولات استاندارد توسط افرادی در سیستم فروش متناسب با نیاز مشتری درآمده و سپس عرضه می‌شوند.

سفارشی‌سازی درونی[۱۱]: محصولات استاندارد در هنگام استفاده توسط مشتری متناسب با نیاز تغییر می‌کنند.

سفارشی‌سازی در نقطه تحویل[۱۲]: عملیات اضافی مخصوصی متناسب با نیاز مشتری در هنگام تحویل بر روی محصول انجام می‌شود.

تولید پیمانه‌ای[۱۳]: اجزاء استاندارد برای شکل دادن به نیاز مشتری با طیف وسیعی از پیکربندی‌ها و ترکیب‌ها می‌توانند محصولات متنوعی را بوجود آورند.

اسپیرا[۱] محقق دیگری است که مدل مشابهی را با چهار نوع سفارشی‌سازی مطرح کرده است [۸]:

بسته‌بندی سفارشی‌سازی شده[۲]

سرویس‌های سفارشی شده[۳]

کار اضافی براساس سفارش مشتری[۴]

مونتاژ پیمانه‌ای[۵]

ترکیب چارچوب‌هایی که در بالا به آنها اشاره شده است ما را به سمت هشت سطح عام از سفارشی‌سازی هدایت می کند که در جدول ۲-۱ مشخص شده‌اند [۵]:

در این جدول طراحی در بالاترین سطح (سطح هشتم) قرار گرفته است و اشاره به تعاملی بودن پروژه[۶] و تولید و ارائه محصول براساس اولویت‌های اختصاصی هر مشتری دارد.

سطح هفتم[۷] اشاره به تولید محصول متناسب با نیازهای خاص مشتری با تکیه بر برخی طراحی‌های پایه و استاندارد شده دارد.

سطح ششم[۸] اشاره به مونتاژ محصول با سرهم‌بندی اجزاء پیمانه‌ای با ترکیب‌ها و پیکربندی‌های متفاوت برای پاسخ به نیازهای اختصاصی هر مشتری دارد.

[۱] Spira

[۲] Customized Packaging

[۳] Customized Services

[۴] Additional Custom Work

[۵] Modular Assembly

[۶] Collaborative Project

[۷] Fabrication

[۸] Assembly

[۱] Davis

[۲] Knowledge Based

[۳] Computational

[۴] Communicational

[۵] Informational

[۶] Pine

[۷] Gilmore

[۸] Collaborative

[۹] Adaptive

[۱۰] Transparent

[۱۱] Embedded

[۱۲] Point of Delivery

[۱۳] Modular Production

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم وفاداری و اعتماد و رضایت مشتری و کیفیت درک شده و سفارشی سازی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.