تحقیق سلامتی ، احساس ذهنی بهزیستی و حمایت اجتماعی به عنوان پیش بینی کننده ی احساس بهزیستی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سلامتی ، احساس ذهنی بهزیستی و حمایت اجتماعی به عنوان پیش بینی کننده ی احساس بهزیستی دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
سلامتی    ۴
احساس ذهنی بهزیستی    ۶
حمایت اجتماعی به عنوان پیشبینی کنندهی احساس بهزیستی و انواع حمایت اجتماعی    ۹
مروری بر مطالعات انجام شده:    ۲۰
Reference:    ۲۶

منابع

۱ -McEwen m, Wills e. Theoretical basis for nursing. philadelphia2011.

۲ -Frisch M. Quality of life Therapy. New jersey:John Wiley & Sons Press. 2006.

۳ -Joushanlou M RR, Nosratabadi M. Examining the factor structure of the keyes’ comprehensive scale of well-being. Dev Psychol Iranian Psychol). 2006;3:35-51. (text in persian).

۴- Kormi nouri R, Mocrie A, Mohammadifar M, Yazdani E. The study of happiness & well being and the role of different factors for them among students of Tehran university. J Psychol Educ2002;32:3-41. (text in persian).

۵- Eid M, Larson R. The Science of subjective well-being. . New York: Guilford press. 2008.

۶- Rafiee niya P, Asghari A. The relationship between subjective well-being of love and married students. Journal of Family Research. 2008;9:492-501. (text in persian).

۷- Bakhsipour A, Dezhkam M. Confirmatory factor analysis of the Positive and Negative Affect Scale. Journal of  Psychology. 2006;9:351-65-(text in persian).

۸- Ghasemi N, Kajbaf M, Rabiei M. Effectiveness of group therapy based on the subjective well-being, quality of life and mental health. Journal of Clinical Psychology. 2012;2:23-34. (text in persian)

۹- Vanessa C, Bordwine E, Hubebner S. The Role of coping in mediating the relationship between positive affect and school satisfaction in adolescents. Child Individ Res. 2010;3:349-66. (text in persian)

۱۰- Diener E, MEP S. Very happy people. Psychol Scie. 2003;13:80-3.

۱۱- Golestani bakht T, Hashemiyan K, Pourshahriyari M, Banijamali S. Proposed model of subjective well-being and happiness in the population of Tehran: ALZARA; 2008. (text in persian).

۱۲- Hadyanfard H. subjective feelings of well-being and religious activity in a group of Muslims.2012:[text in Persian- pp.].

۱۳- Kittiprapas S. Subjective well-being: new paradigm for measuring progress and public policies.2011.

۱۴- Ghaedi G, Yaaghoobi H. A study on the Relationship between Different Dimensions of Perceived Social Support and Different Aspects of Wellbeing in Male and Female University Students. Gift of knowledge 2009;13(2). (text in persian).

۱۵- Landman P, Karlien MC, et al. Gender differences in the relation between social support, problems in parent-off spring communication, and depression and anxiety,. Social Sciences & Medicine,. 2005;60:49-59.

۱۶- Nasseh M, Ghazinoor M, Jaghtayi M, Nojoumi M, Rishter Y. Persian types of social support questionnaire. Journal of science – Social Welfare. 2012;41:266-51-(text in persian).

۱۷- Drentea, al e. Predictors of Improvement in Social Support. Social Sciences & Medicine,. 2006;63:57-67.

۱۸- Riyahi M, Vardi niya A, Pour hosein Z. The relationship between social support And mental health. Journal of Science and Social Welfare. 2011;10:85-121. (text in persian).

۱۹- Asgari P, Sharafodin H. Relationship between social anxiety, hope and social support graduate students with a sense of subjective well-being in Khuzestan Science and Research

 مقدمه

مقاله حاضر  بر مفاهیم سلامتی و حمایت اجتماعی استوار است و در این راستا به بحث پیرامون سلامتی، ابعاد سلامتی، احساس بهزیستی و انواع آن، حمایت اجتماعی به عنوان پیش­بینی کننده­ی احساس بهزیستی و انواع حمایت اجتماعی و نقش دانشجویان علوم پزشکی در ارتقا سلامت جامعه پرداخته می­شود.

سلامتی

سلامتی و رفاه در گسترده­ترین معنی آن، پدیده­ای است که مورد علاقه و توجه تمامی انسانها، گروه­های اجتماعی و جوامع بشری می­باشد. سلامتی در گفتمان های متنوعی توصیف و تبیین شده است که این گفتمان­ها به طور اجتماعی ساخت یافته­اند(۱۳). سلامت مفهوم وسیعی دارد و تعریف آن تحت تاثیر میزان آگاهی و طرز تلقی جوامع با شرایط گوناگون جغرافیایی و فرهنگی قرار می­گیرد. ضمن اینکه سلامتی یک روند پویا است و با گذشت زمان نیز مفهوم آن تغییر خواهد کرد(۲۸). هر چند سلامتی هدف مشترک دیسیپلین­های مختلف علوم پزشکی است ولی در پرستاری اهمیت مضاعف دارد که آن را می­توان در تعاریف تئوری پردازان پرستاری از حرفه پرستاری درک کرد. برای مثال هندرسون[۱] پرستاری را حرفه­ای که به شخص مریض یا سالم جهت عملکرد فعالیتهای سهیم در سلامتی یا بهبودی وی کمک می­کند، تعریف کرده است و اورم[۲] آن را خدمت انسانی که به نیاز و توانایی مددجو برای به عهده گرفتن مراقبت از خود مربوط می­شود تا اینکه سلامتی­شان را حفظ کنند و از بیماری یا جراحت بهبود یابند یا با اثرات آنها سازگار شوند تعریف می­کند.

در طب سنتی برای انسان چهار طبع مخالف قائل بودند و اعتقاد داشتند که هرگاه این چهار طبع مخالف در حال تعادل باشند فرد سالم است و زمانی که تعادل میان طبایع چهارگانه مختل شود بیماری عارض می­شود(۲۸). سلامتی، تجربه­ی زندگی پویای انسان است که بر تطابق و سازگاری مداوم با عوامل استرس­زای موجود در محیط داخلی و خارجی، دلالت می­کند(۲۹).

تمرکز پرستاران روی سلامت افراد و جوامع، تاریخی است و هر چند بصورت علمی با نوشته­های نایتینگل[۳] شروع شده است. وی کار پرستاری را حفظ سلامت و برگرداندن سلامتی به افراد می­داند. سلامتی به عنوان قسمت یکپارچه­ای از پرستاری، یک سازه، یک ایده در پرستاری، یک مفهومی متاپارادایمی، یک تئوری و یا یک مفهوم در نظر گرفته شده است.

متاپارادایم، عناصر پایه تئوری های پرستاری را فراهم می­کند، در نظریه­های مختلف پرستاری مفهوم سلامت یکی از چهار متاپارادایم اصلی در کنار مفاهیم شخص، محیط و پرستار قرار می گیرد که نایتینگل فرد را بعنوان بیمار در اغلب نوشته­های خود مدنظر قرار مید­هد و همچنین نایتینگل معتقد است که هر زن باید در طول زندگی خود مسئولیت سلامت افراد دیگر را بر عهده گیرد. بنابراین در کتاب یادداشت­های پرستاری، زنان را از نظر ارائه مراقبت و چگونگی تفکر مانند یک پرستار در نظر می­گیرد. پیش فرض­های نایتینگل درباره شرایط اجتماعی مرتبط با تئوری اوست، او معتقد است که بیمار از نظر جسمی و روحی از اصلاحات محیطی فایده خواهد برد و پرستاران قادر به تغییر وضعیت اجتماعی افراد فقیر از طریق اصلاح شرایط زندگی هستند و در همین راستا وی سلامت را به معنای خوب بودن و استفاده از حداکثر قدرت فرد تعریف می­نماید(۳۰).تعاریف زیادی از سلامتی وجود دارد اما تعریف سازمان جهانی بهداشت پذیرفته ترین تعریف می­باشد: سلامتی عبارت است از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی که فقط شامل بیماری یا نقص عضو نمی­باشد(۳۱). سلامتی در بر گیرنده  پیوستار خوب بودن و بیماری است و بصورت طیف تعریف می­شود که دو سر آن را مرگ و سلامت مطلق تشکیل می­دهند و سلامت فرد یا جامعه در نقطه­ای پویا از این طیف قرار می­گیرد(۱). همچنین با هر نگاهی سلامتی معنی خاصی پیدا می کند، سلامتی توانایی عملکرد مستقل با توجه به فعالیت های چهارده گانه روزانه زندگی(هندرسون ۱۹۶۶)، توانایی سازگاری فرد با محرک ها در پیوستار مداوم بین سلامتی و بیماری (روی[۴] ۱۹۷۱)، حالتی از کلیت و تمامیت فرد، اجزا او و روش های عملکردیش(اورم ۱۹۸۰) و سطح مطلوب استقلال در هر فعالیت زندگی است که فرد را قادر به عملکرد با حداکثر نیروی بالقوه اش می کند(۲۹). از طرفی در نگاه کل نگرانه­ی پرستاری، سلامت متاثر از ابعاد روانی، اجتماعی، جسمی و معنوی می باشد، که روش های بررسی سلامت جسمی شامل بررسی آزمایشگاهی، معاینه بالینی و … می باشد. سلامت روانى تنها شامل نداشتن بیمارى روانى نیست بلکه توان واکنش در برابر انواع گوناگون تجربه‌هاى زندگى به‌صورت قابل انعطاف و معنى‌دار است، تعریف اخیر سلامت چنین است: ‘حالت توازان بین شخص و دنیاى اطراف او، و سازگارى شخص با خود و دیگران و هم‌زیستى بین واقعیت‌هاى خود و واقعیت‌هاى مردم و واقعیت‌هاى محیط زیست’. سلامت اجتماعى به‌ معناى سازگارى و تلفیق درون شخص و بین هر شخص با دیگر اعضاء جامعه و بین اعضاء جامعه و دنیائى است که در آن زندگى مى‌کنند(۳۲). سلامت روانی اغلب به عنوان جزئی از احساس بهزیستی[۵] مرتبط با شادکامی، رضایت، موفقیت، خوش بینی و امیدواری تعریف می­شود(۳۳). بدین معنا که سلامت روان از ملزومات و جزئی ازاحساس ذهنی بهزیستی محسوب می­شود.

لذا برای دستیابی به سلامت نیاز است به طور جامع همه­ی ابعاد سلامتی مورد توجه قرار بگیرند. با توجه به دیدگاه های متفاوت نسبت به سلامتی و گسترده بودن ابعاد سلامتی، اندازه گیری و ارزیابی سلامتی کار ساده­ای نخواهد بود. لذا شاخص های مختلفی برای ارزیابی سلامت مورد استفاده قرار می­گیرد که توافق کلی درباره ی اینکه کدام یک از آنها با اهمیت تر است وجود ندارد ولی باید متذکر شد شاخص های سلامتی که عینی[۶] هستند بیشتر برای ارزیابی سلامت استفاده می شوند و متاسفانه شاخص هایی که بیشتر جنبه ذهنی[۷] دارند شامل ارزیابی اعمال بدنی و حالت سلامتی مانند فعال بودن فرد در جامعه، سطح انرژی، خواب، عکس العمل­های هیجانی، ارزیابی وضعیت روانی، ارزیابی وضعیت اجتماعی، ارزیابی کیفیت زندگی که روش های موثرتری برای در ارزیابی وضعیت سلامتی افراد می­باشند، مورد غفلت قرار می­گیرند( ۳۴و۲۹).

احساس ذهنی بهزیستی

گرین و کروتر ارتقای سلامت[۸] را هرگونه ترکیب برنامه­ریزی شده­ای از حمایت­های آموزشی، سیاسی، قانونگذاری و سازمانی برای اعمال و شرایط زندگی که منجر به سلامت افراد، گروه­ها یا جوامع گردد، تعریف می­کند همچنین منشور اتاوا برای ارتقای سلامت(سازمان جهانی بهداشت ۱۹۸۶) ارتقا سلامت را اینگونه معرفی می­کند: “فرآیند توانمندسازی افراد برای افزایش کنترل بر سلامتی خود و بهبود آن”(۳۵).در کل به مداخلاتی که سبب افزایش احساس بهزیستی می­گردد، اشاره دارد. احساس بهزیستی به معنی یک حالت شاد بودن، سلامتی یا موفقیت است که ذهنی است ولی قابل اندازه گیری است و بسیاری از فعاایت­های روزانه­ی زندگی افراد تحت تاثیر احساس بهزیستی آنها می­باشد(۳۶).

از طرفی برای سلامت می­توان دو بعد عینی و ذهنی نیز قائل شد که به بعد ذهنی آن کمتر توجه شده است. فریش معتقد است که مطالعه ی احساس ذهنی بهزیستی افراد و جوامع و ارتقای آن بزرگترین چالش علمی بشر بعد از افزایش و پیشرفت در زمینه ی تکنولوژی، پزشکی و ثروت است(۲). بسیاری از پژوهشگران بر مفهوم احساس ذهنی بهزیستی تاکید کرده­اند و فقدان بیماریهای روانی و وجود سطوح بالای بهزیستی را به عنوان سلامت تلقی می­نمایند(۳). در واقع ویژگی مهمی که فرد واجد سلامت بایستی از آن برخوردار باشد احساس ذهنی بهزیستی[۹] است(۴).

از دیدگاه راین و دسی[۱۰] (۲۰۰۵)، دو رویکرد اصلی در تعریف بهزیستی وجود دارد: لذت گرایی و فضیلت گرایی(۳۷). دسته ای بهزیستی را با خوشی لذت گرایانه یا شادکامی برابر می­دانند. دیدگاه غالب روان شناسان لذت گرا آن است که بهزیستی برابر با شادکامی شخصی و مرتبط با تجربه لذت در مقابل تجربه ناخشنودی است. چنین برداشتی از بهزیستی، بهزیستی شخصی نامیده می­شود. بهزیستی شخصی متشکل از تعدادی از نشانه هاست که بیانگر حضور یا غیاب احساسات مثبت نسبت به زندگی است(۳۸). در نگاه راین و دسی بهزیستی شخصی را می توان از طریق سه مقیاس حضور عواطف مثبت، غیاب عواطف منفی و رضایتمندی از زندگی سنجید.

تعادل عاطفی میزان کثرت تجارب عاطفی مثبت فرد در مقابل تجارب عاطفی منفی وی را نشان می­دهد که با کم کردن نمره مقیاس عواطف منفی فرد از نمره عواطف مثبت وی محاسبه می­شود. با این حال جمع کثیری از روان­شناسان در ازای برابر دانستن بهزیستی با شادکامی و لذت، آن را با فضیلت برابر می­گیرند. فضیلت گرایان بر این باورند که ارضای امیال به رغم ایجاد لذت، همواره بهزیستی را در پی ندارد و در نتیجه، بهزیستی نمی­تواند صرفا به معنای تجربه­ی لذت باشد، لذا می­توان بهزیستی روان شناختی و اجتماعی را جز این دسته دانست(۱۴). در این راستا به بررسی احساس ذهنی بهزیستی می­پردازیم.

احساس ذهنی بهزیستی، مفهومی کلی و ناشی از نحوه­ی ادراک شناختی و عاطفی شخص از کل زندگی است. بهزیستی ذهنی دارای دو جزء شناختی و عاطفی است. بعد شناختی بهزیستی، یعنی ارزیابی شناختی افراد از میزان رضایت از زندگی[۱۱] و بعد عاطفی یعنی برخورداری از حداکثر عاطفه مثبت[۱۲] و حداقل عاطفه منفی[۱۳](۵, ۶). مطالعات بسیاری نشان داده­اند که احساس ذهنی بهزیستی نتایج زندگی دلخواه شامل وضعیت جسمی و روانی بهتر و طول عمر بیشتر را در افراد پیش بینی می­کند(۳۹).

احساس ذهنی بهزیستی از چند جهت اهمیت دارد: تامین سلامت روانی، جسمانی و افزایش طول عمر، اثبات ارزش شادکامی برای انسان و اندازه گیری شاخص کیفیت زندگی در کنار شاخص های اقتصادی و اجتماعی. در واقع احساس ذهنی بهزیستی بزرگترین آرزو و مهمترین هدف زندگی بشر است که بیش از هر عامل دیگری بهداشت روانی افراد را تحت تاثیر قرار می­دهد. در ادامه به بررسی ابعاد احساس ذهنی بهزیستی می­پردازیم که شامل: رضایت از زندگی و عاطفه مثبت و منفی می­باشد.

رضایت از زندگی از مولفه­های نگرش مثبت افراد نسبت به جهانی است که در آن زندگی می­کنند. رضایت از زندگی با ارزش­ها، ارتباطی نزدیک اما پیچیده دارد. معیارهایی که افراد بر پایه آن درک ذهنی خود را از خوشبختی ارزیابی می­کنند، متفاوت است. در واقع تجربه­ی رضایت از زندگی هدف برتر زندگی به شمار می­رود و احساس غم و ناخرسندی اغلب مانعی در راه انجام وظایف شمرده می­شود(۱۹).

رضایت از زندگی ارزیابی فرد را از جنبه های گوناگون زندگیش توصیف می­کند. به بیان دیگر، می­توان گفت رضایت از زندگی بازتاب توازن میان آرزوهای شخص و وضعیت کنونی اوست(۴۰). عاطفه مثبت نشان می­دهد که یک شخص تا چه میزان شور و اشتیاق به زندگی دارد و چه میزان احساس فاعلیت و هوشیاری می­کند، عاطفه مثبت بالا بر انرژی زیاد، تمرکز کامل و اشتغال لذت بخش دلالت دارد در حالیکه عاطفه مثبت پایین بر غمگینی و رخوت دلالت می­کند. عاطفه­ی مثبت، تمایل به درگیری و رویارویی با محیط از جمله محیط اجتماعی را شامل می­شود. افراد دارای عاطفه­ی مثبت بالا، فعالانه، توانمندانه، توام با شور، نشاط و اعتماد به زندگی رو می­کنند، همراهی با دیگران را جستجو می­کنند و از آن لذت می­برند و کاملاً در تعاملات اجتماعی خود، از اعتماد و رضایت برخوردارند. این افراد تجارب مهیج را دوست دارند و از این که کانون توجه قرار گیرند، ابایی ندارند. از سوی دیگر افراد دارای عاطفه مثبت پایین فاقد انرژی، اشتیاق و اعتماد هستند. آنها تودار و از لحاظ اجتماعی گوشه­گیر هستند، از تجارب پور شور پرهیز می­کنند و در کل نسبت به درگیر شدن فعالانه با محیط­شان تردید دارند.

عاطفه منفی یک بعد عام ناراحتی درونی و اشتغال ناخوشایند را نشان می­دهد و حالات خلقی نا­خوشایندی مانند خشم، نفرت، بیزاری، گناه، ترس و عصبانیت را شامل می­شود. عاطفه منفی پایین با آرامش و راحتی همراه است، افراد دارای عاطفه منفی بالا به سمت ناراحتی و ناخرسندی گرایش دارند، دید منفی نسبت به خود دارند و افرادی که در این بعد نمره­ی پایین به دست می آورند نسبتا آرام، ایمن و دارای رضایت خاطر از خویشتن هستند(۷).

[۱] Henderson

[۲] Orem

[۳] -Nightingel

[۴] -Roy

[۵] well-being

[۶] objective

[۷] subjective

[۸] health promotion

[۹] subjective well being

[۱۰] Ryan & Deci

[۱۱] satisfaction with life

[۱۲] positive affect

[۱۳] negative affect

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق الگوها ، دیدگاه‌ها و عوامل بر سلامت روان و نظریه های حمایت اجتماعی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.