492 views
پیشینه تحقیق سلامت روانی و اختلالات روانی و خلقی و افسردگی و نظریههای روان شناختی در مورد افسردگی دارای ۷۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه : ۵
سلامتی و تعریف آن : ۶
عوامل تأثیرگذار بر سلامت: ۷
انواع سلامتی : ۸
سلامت روانی و تعریف آن : ۱۰
عوامل موثر بر سلامت روانی : ۱۱
اختلالات روانی و تعریف آن : ۱۳
تاریخچه بررسی اختلالات روانی : ۱۵
طبقه بندی اختلالات روانی : ۱۹
اختلالات خلقی و تعریف آن : ۲۵
تاریخچه بررسی اختلالات خلقی : ۲۶
طبقه بندی اختلالات خلقی : ۲۷
اختلالات افسردگی : ۲۷
اختلالات دو قطبی : ۲۸
اختلال افسردگی و تعریف آن : ۲۹
نظریههای روان شناختی در مورد افسردگی : ۳۱
نظریه زیست شناختی : ۳۱
نظریه روان پویایی : ۳۳
نظریه یادگیری : ۳۴
نظریه شناختی : ۳۵
علایم و نشانههای اختلال افسردگی : ۳۷
سبب شناسی اختلال افسردگی : ۳۹
انواع افسردگی : ۴۰
اختلال افسردگی و سن : ۴۲
اختلال افسرگی و جنس : ۴۳
روشهای تشخیص و ارزیابی افسردگی در کودکان : ۴۴
انواع آزمونهای ارزیابی افسردگی : ۴۶
پرسشنامه افسردگی کودکان CDI : ۴۶
۲ ـ پرسشنامه افسردگی بک : ۴۷
مقیاس افسردگی اصلی برای مطالعات همه گیر شناسی ( CES _ D ) : ۴۸
آزمون و تعریف آن : ۴۹
سابقه تاریخی آزمونهای روانی : ۵۰
ویژگیهای آزمونهای روانی : ۵۲
الف ) ویژگیهای اصلی : ۵۳
الف ) روش باز آزمایی : ۵۴
ب ) روش فرمهای همتا یا موازی : ۵۴
ج ) روش دو نیمه کردن آزمون : ۵۵
د ـ روش کودر ـ ریچاردسون : ۵۶
الف ) روایی محتوا : ۵۷
ب ) روایی صوری یا ظاهری : ۵۹
ج ) روایی ملاکی : ۶۰
د ) روایی سازه : ۶۲
۳ ـ حساسیت یا ظرافت تشخیص : ۶۴
ب ) ویژگیهای فرعی : ۶۴
مفهوم نرم یا هنجار و تعریف آن : ۶۵
انواع نرم یا هنجار : ۶۶
۱ ـ هنجارهای سنی: ۶۶
۲ ـ هنجارهای کلاسی: ۶۷
۳ ـ هنجارهای رتبه درصدی : ۶۷
۴ ـ هنجار مربوط به نمرات معیار : ۶۸
پژوهشهای خارجی : ۷۰
پژوهشهای داخلی : ۷۱
فهرست منابع و مأخذ : ۷۲
۱ ) گنجی، حمزه ؛ « روان سنجی »، چاپ اول، انتشارات دانشگاه پیام نور، ۱۳۷۰٫
۲ )گنجی، حمزه ؛ « مبانی روان شناسی عمومی »، چاپ دوم،نشر روان، ۱۳۸۰٫
۳ ) گنجی، حمزه ؛ « راهنمای عملی درمان افسردگی »، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران،۱۳۸۱٫
۴ ) گنجی، حمزه و همکاران ؛ « روان شناسی سال سوم دبیرستان »، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۰٫
۵ ) کاپلان،هاروارد؛ سادوک ،بنیامین، « واژه نامه جامع روانپزشکی و روانشناسی»، ترجمه دهگانپور،محمد؛ بیگی،خشایار ؛ فیروزبخت،مهرداد ؛چاپ پنجم، انتشارات بدر، ۱۳۷۴٫
۶ ) کاپلان،هاروارد ؛سادوک،بنیامین،« خلاصه روانپزشکی بالینی»،ترجمه پورافکار، نصرت اله،جلد سوم، چاپ اول، نشر آزاده، ۱۳۷۴٫
۷ ) کاپلان،هاروارد ؛ سادوک،بنیامین،« خلاصه روانپزشکی بالینی »،ترجمه پورافکار، نصرت اله، جلد چهارم،چاپ:ذوقی،تبریز،۱۳۸۰٫
۸) احمدوند،محمد علی،« بهداشت روانی »،چاپ پنجم، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۲٫
۹ ) زارعی،ابراهیم، «بررسی رابطه بین سلامت روانی و شیوهای مقابله با تنشهای روانی دانش آموزان متوسطه شهرستان خواف »،درجه کارشناسی روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور تربت حیدریه،استاد راهنما سیدان، ابوالقاسم، ۱۳۸۲ .
۱۰ ) سیف،علی اکبر، « سنجش و اندازه گیری درعلوم تربیتی » ، چاپ اول، انتشارات پیام نور، ۱۳۷۱
۱۱ ) وصال،نفیسه،« بررسی و مقایسه سلامت روانشناختی مادران دارای فرزند وفاقدفرزند »،کارشناسی روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور تربت حیدریه، استادراهنما سیدان،ابوالقاسم، ۱۳۸۳٫
یکی از بزرگترین نعماتی که خداوند به انسان ارزانی داشته است، نعمت سلامتی میباشد. زمانی که از سلامتی صحبت میکنیم منظورمان تنها بهرمند بودن از جسمی سالم و تنومند و نداشتن بیماری جسمی نیست بلکه در واقع منظور و مقصودمان تعادلی است که بین ارگانیسم و محیط ایجاد میشود و در واقع بر یک مفهوم سازگاری استوار است ( گنجی، ۱۳۷۴ ).
مبحث سلامت و سلامت روانی و عوامل موثر در ایجاد سلامتی و سلامت روانی که در این فصل به بررسی آن میپردازیم به لحاظ اهمیتی که دارند یکی از مقولههای مهم در روانشناسی امروزی است. ما در این فصل یعنی پیشینه پژوهش در دو بخش نظری و عملی به بررسی و توصیف اختلالات روانی و تاریخچه بررسی این اختلالات و همچنین به انواع اختلالات روانی بر اساس طبقه بندی DSM پرداختیم اما قبل از این مبحث به بررسی و توصیف سلامت و سلامت روانی و عوامل مؤثر در سلامت و سلامت روانی میپردازیم و بعد از این مباحث به توصیف اختلالات خلقی و انواع آن و همچنین در مورد تاریخچه بررسی آن مروری داشته، و سپس به توصیف و تعریف یک طبقه از اختلالات خلقی به نام افسردگی پرداختیم و همچنین انواع آن و میزان شیوع آن در سنین مختلف و همچنین به بررسی این اختلال در میان دو جنس دختر و پسر پرداخته شده و سپس به آزمونهای که در این زمینه ساخته شده است و ویژگیهایی که یک آزمون خوب باید دارا باشد پرداختیم و هر کدام را بطور جداگانه تعریف کردیم و اما در پیشینه عملی این تحقیق به بررسی تحقیقاتی تمام کسانی که در زمینه هنجاریابی تحقیق انجام داده اند میپردازیم و نتایجی را که آنها از این هنجاریابی بدست آوردند مورد بررسی قرار دادیم.
« سلامت تن و روان و انبساط خاطر و در نهایت شادکامی و تن آرامی پدیدههای هستند که در اتباط با محیط زیست انسانها تحقیق میپذیرد. کار کردهای نامناسب نهادها و نظامهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی در یک جامعه در ارتباط مستقیم با بهداشت روانی و جسمی مردم آن جامعه است و سلامت افراد را دچار مخاطره میکند » ( احمدوند، ۱۳۸۲، ص ۲ ).
سازمان جهانی بهداشت، سلامت را چنین تعریف میکند. « سلامت وضعیتی از تعادل کامل جسمی، روانی، و اجتماعی است و صرفاً عدم وجود بیماری یا ناتوانی نمی باشد » این تعریف در سالهای اخیر با گنجاندن « توانایی داشتن یک زندگی سالم از نظر اجتماعی و اقتصادی تقویت شده است » ( کاپلان و سادوک، ۱۳۸۲، ص ۲۳ ).
تعریف دیگری از سلامتی که « سلامتی را تعادلی که بین ارگانیسم و محیط ایجاد میشود و در واقع بر یک مفهوم سازگاری استوار است، تعریف کرده اند » ( گنجی، ۱۳۷۴، ص ۱۴۵ ).
در فرهنگ لغت معین سلامت اینگونه تعریف شده است « سلامت به معنی آرامش رسیدن، بی گزند شدن، بی عیب شدن، نجات یافتن، تندرستی، امنیت، خلاصی از بیماری میباشد. » ( معین، ۱۳۷۶، جلد دوم، ص ۱۹۰۸ ).
به طور کلی افراد سالم در خصوصیات زیر با هم مشترک هستند :
۱ ) واقعیت را آن طور که هست میبینند و با آن نمی جنگند. بنابراین پیش داوری و یا تعصب ندارد.
۲ ) خود شناس است و درک درستی از تواناییها و ناتواناییهای خود دارد.
۳ ) مستقل است و روی پای خود میایستد و از نیروی بدنی خوبی برخوردار است.
۴ ) تکامل جویند : به رشد معنوی خویش علاقمند هستند و در این زمینه پیوسته در تلاشند.
۵ ) سازگارند : با شرایط مختلف و نامطلوب خود را وفق میدهند.
۶ ) انتقاد پذیرند : از آنجا که به رشد و تکامل خود علاقه دارند، به انتقادات دیگران توجه مینمایند و انتقادات درست و سازنده را میپذیرند و به کار میبندند.
۷ ) شخصیتی یک پارچه و متعادل دارند : بین بخشهای مختلف شخصیت آنان هماهنگی و تناسب برقرار است ( علیزاده، ۱۳۸۲ ).
در مجموع میتوان گفت که : یک فرد سالم هم از سلامت روانی و هم از سلامت جسمی خوبی برخوردار است. و میتواند تمام مشکلات خود را حل کند و به شکوفایی در هر زمینه ای برسد.
مجموعه عواملی را که میتوان تحت عنوان عوامل تأثیرگذار بر سلامت نام برد شامل ۳ عامل توان ساز، زمینه ساز، تقویت کننده میباشد. براساس نظرکرین هر کدام از این عوامل به نوعی میتوانند بر سلامت تأثیر بگذارند. عوامل زمینه ساز، آن دسته از عواملی هستند که تصمیمات مربوط به انجام اعمال بهداشتی خاصی را بر میانگیزد این عوامل رایج تعلیم و تربیت نظیر آگاهی، درک، گرایشها و باورهای مربوط به رفتارهای خطر آفرین در سلامتی و رفتار بهبودی آفرین سلامتی را شامل میشود.
عوامل توان ساز مؤثر در سلامتی آن دسته از مهارتهایی هستند که برای اقدام یک عمل چه آن عمل برانگیخته باشد یا خیر مورد نیاز است. مثالهای مربوط به عوامل توان ساز شامل مهارتهای خود مراقبتی و توانایی انجام یک خود سنجی جسمانی میباشد.
و در نهایت عوامل تقویت کننده که نقش اساسی مؤثر در سلامتی را دارد و شامل پاداشهایی است که فرد برای انجام رفتار بهداشتی مورد سؤال دریافت میکنند ( گاجل و همکاران ، ۱۳۷۷ ).
از دیگر عوامل که میتواند بر سلامت بگذارد وراثت و محیط میباشد. زیرا سلامت هر شخص تحت تأثیر محیط اجتماعی و عوامل ارثی وی میباشد. همچنین میتوان تغییرات موجود در شرایط اقتصادی از دست دادن شغل یا ارتقاء شغلی را از مواردی برشمرد که میتواند بر سلامت اثر بگذارد ( ترابی، ۱۳۸۱ ).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر