958 views
پیشینه تحقیق سلامت روان و نظریه های آن و پرخاشگری و عوامل موثر برآن و نقاشی و نقاشی درمانی دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- مقدمه ۷
۲-۲- سلامت روان ۷
۲-۲-۱ روان شناسی سلامت ۷
۲-۲-۲ مکتب تحلیل بیوانرژتیکی ۷
۲-۲-۳ مسایل اخلاقی در معنویت وسلامت روان ۸
۲-۲-۴ ضوابط اخلاقی انجمن روان شناسی امریکا ۸
۲-۲-۵ معنویت و سلامت روان ۸
۲-۲-۶ بخشایش و نادیده گرفتن خشم ۹
۲-۲-۷ خصوصیات افراد دارای سلامت روان ۹
۲-۲-۸ خود بیمار انگاری ۱۰
۲-۲-۹ اختلال وسواسی- اجباری( (ocd ۱۰
۲-۲-۱۰ حساسیت بین فردی ۱۱
۲-۲-۱۱ افسردگی ۱۱
۲-۲-۱۲ اضطراب ۱۲
۲-۲-۱۳ خصومت ۱۳
۲-۲-۱۴ فوبیا ۱۳
۲-۲-۱۵ پارانویا ۱۴
۲-۲-۱۶ روان پریشی ۱۴
۲-۳- پرخاشگری ۱۴
۲-۳-۱ تعریف پرخاشگری ۱۴
۲-۳-۲ انواع پرخاشگری ۱۵
۲-۳-۳ تظاهرات پرخاشگری از کودکی تا اوایل بزرگسالی ۱۶
۲-۳-۴ در طول دومین وسومین سال ها عمر، نشانه های رفتاری ۱۷
۲-۳-۵ نوجوانی و اوایل بزرگسالی ۱۷
۲-۳-۶ عوامل موثر بر پرخاشگری ۱۸
۲-۳-۷ خانواده به منزله مرکز آموزش پرخاشگری ۱۸
۲-۳-۸ تقلید پرخاشگری ۱۹
۲-۳-۹ تقویت پرخاشگری ۲۰
۲-۳-۱۰ تماشای خشونت در تلویزون ۲۰
۲-۳-۱۱ نقص در مهارت های شناختی ۲۲
۲-۳-۱۲ کنترل پرخاشگری ۲۲
۲-۳-۱۳ آموزش استراتژی های موثر بر کاهش تعارض به کودکان ۲۲
۲-۳-۱۴ تشویق وترغیب رفتارهای مخالف ۲۳
۲-۳-۱۵ آگاهی فزاینده از تاثیرات زیان آورپرخاشگری ۲۳
۲-۳-۱۶ سازمان بندی مجدد محیطها ۲۳
۲-۳-۱۷ برون ریزی عواطف از طریق هنر ۲۳
۲-۳-۱۸ شیوه های رفع خشم ۲۴
۲-۳-۱۹ شیوه های مو اجه با انسان خشمگین ۲۴
۲-۴- نقاشی و نقاشی درمانی ۲۵
۲-۴-۱ نخستین مراحل نقّاشی کودکان خط خطی کردن ۲۵
۲-۴-۲ مراحل تکامل خط خطی کردن ۲۵
۲-۴-۳ از هیجده ماهگی تا دو سال و نیمگی ۲۶
۲-۴-۴ توصیف نقاشی توسط پیاژه ۲۶
۲-۴-۵ تفسیرهای فرافکنانه نقاشی کودکان ۲۷
۲-۴-۶ توصیف نقاشی توسط پیاژه ۲۷
۲-۴-۷ هیجده ماهگی تا دوسال و نیمگی ۲۸
۲-۴-۸ از دو سال و نیمگی تا پنج سالگی ۲۸
۲-۴-۹ پنج تا هشت سالگی ۲۹
۲-۴-۱۰ هشت سالگی تا نوجوانی ۲۹
۲-۴-۱۱ شاخص های هیجانی در مورد نقاشی کودکان ۲۹
۲-۴-۱۲ انتخاب موضوع نقاشی بین پسرها و دخترها ۳۰
۲-۴-۱۳ اضافه نمودن شخصیت های دیگر ۳۰
۲-۴-۱۴ کمبود محبت ۳۰
۲-۴-۱۵ نقاشی در مقام بازی ۳۱
۲-۴-۱۶ حسادت ۳۱
۲-۴-۱۷ بی ارزش کردن اشخاص ۳۱
۲-۴-۱۸ کودک و میمون ۳۱
۲-۴-۱۹ فاصله بین اشخاص ۳۲
۲-۴-۲۰ برجسته نمودن اشخاص ۳۲
۲-۴-۲۱ رنگ و تخیلات ۳۲
۲-۴-۲۲ تعیین هویت ۳۳
۲-۴-۲۳ تکامل چهره نگاری ۳۳
۲-۴-۲۴ ارتباط بین اندازه اشیاء و محل قرار گرفتن آنها ۳۴
۲-۴-۲۵ نقاشی و زندگی عاطفی کوک ۳۴
۲-۴-۲۶ جهت نقاشی ۳۵
۲-۴-۲۷ فضا ۳۵
۲-۴-۲۸ معانی رمزی حیوانات ۳۵
۲-۴-۲۹ معانی رمزی آب ۳۶
۲-۴-۳۰ معانی رمزی رنگین کمان ۳۶
۲-۴-۳۱ معانی رمزی کوه ها ۳۶
۲-۴-۳۲ معانی رمزی هواپیما ۳۶
۲-۴-۳۳ معانی رمزی راه ۳۶
۲-۴-۳۴ معانی رمزی خانه ۳۷
۲-۵- پیشینه تحقیق ۳۷
۲-۵-۱ پیشینه هنر و نقاشی درمانی ۳۷
۲-۶- موسیقی و نقاشی ۴۵
۲-۶-۱ ریتم یا آهنگ ترسیم ۴۵
۲-۷- نظریه های مختلف در مورد سلامت روان ۴۶
۲-۷-۱ نظریه فروید ۴۶
۲-۷-۲ نظریه موری ۴۷
۲-۷-۳ نظریه آدلر ۴۷
۲-۷-۴ نظریه مزلو ۴۷
۲-۷-۵ نظریه فروم ۴۸
۲-۷-۶ نظریه روان تحلیل گری ۴۸
۲-۷-۷ نظریه رفتار شناسی فطری ۴۹
۲-۷-۸ نظریه سائق (فرضیه ناکامی –پرخاشگری) ۴۹
۲-۷-۹ نظریه یادگیری اجتماعی ۵۰
۲-۷-۱۰ نظریه هنرمندانه ۵۱
۲-۷-۱۱ نظریه بالینی- فرافکن ۵۱
۲-۷-۱۲ نظریه تکاملی ۵۱
۲-۷-۱۳ نظری بالینی- فرافکنانه ۵۲
منابع و مآخذ ۵۴
فهرست منابع فارسی ۵۴
فهرست منابع انگلیسی ۵۷
کاپلان. و سادوک. ۱۳۸۷٫ خلاصه روانپزشکی. ترجمه دکتر فرزین رضاعی، انتشارات ارجمند.
کاپلان. و گرب سادوک. (۱۳۷۵). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری- روانپزشکی بالینی. ترجمه نصرالهپورافکاری. تهران: نشر شهرآب.
شفیعآبادی، عبدالله. ۱۳۸۴٫ نظریههای مشاوره و رواندرمانی. مرکز نشر دانشگاهی.
شوران، گویرین. و ایلیس هستی. ۱۳۸۴٫ پرخاشگری و زورگویی در کودکان و نوجوانان. ترجمه و تألیف دکتر حسن توزند، جانی و نسرین کمالپور، نشر مررند.
علامهزاده، رضا. (بیتا). شناخت اجتماعی هنر. (هنر آدمیان نخستین، یک بررسی به زبان ساده از هنر دوران سنگ). تهران: چاپ حلیان کتاب.
عناصری، جابر. (۱۳۶۸). مردمشناسی و روانشناسی هنر. تهران: انتشارات اسپرک.
فراری، آنا الیوریو. (۱۳۸۷). نقاشی کودکان و مفاهیم آن. ترجمه صرافان، عبدالرضا، انتشارات:دیبا.
قراچهداغی، مهدی. (۱۳۸۷). افسردگی. تهران: نشر آسیم.
آنتونی چی، کُریتس. (۱۳۸۵). روانشناسی سلامت. مؤلف: ترجمه فتحی آشتیانی، علی؛ عظیمی آشتیانی، هادی آشتیانی. انتشارات بعثت.
اتکینسون، رتیال.ل.، ریچارد اتکینسون. و ارنست هیلگارد. ۱۹۸۳٫ زمینه روانشناسی. ترجمه محمدتقی براهنی، علیاکبر سیف، شکراله طریقتی، شهین علیایی زند، احمد محیط و مهدی محیالدین(۱۳۷۳). تهران: انتشارات رشد.
الپورت، ارونسون. (۱۳۸۹). روانشناسی اجتماعی. مترجم دکتر حسین شُکرکُن، انتشارات شد تهران.
انجمن روانپزشکی آمریکا. (۱۹۹۴). راهنمای تشخیصی و آماری اختلافات روانی. ترجمه محمدرضا نیکخو، هایاماک آوادیس یانس، سیامک نقشبندی، مالک میرهاشمی و محیالدین غفرانی(۱۳۷۴). تهران: انتشارات سخن.
بهرامی، هادی. ۱۳۷۸٫ بررسی اختلالات روانی نزد زندانیان مردو مقایسه آن با افراد عادی. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال پنجم شماره ۱ و ۲٫
بیرشک، بهروز. (۱۳۷۹). سمینار هنر درمانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
پاشا شریفی، حسن. (۱۳۷۶). نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت. تهران: انتشارات سخن.
توماس، گلین وی. و آنجل امر حبی سیلکر. (۱۳۷۰). مقدمهای بر روانشناسی نقاشی کودکان. ترجمه عباس مخبر. تهران: چاپ طرح نو.
ماهر، فرهاد. (۱۳۷۴). جامعه شناسی ارتباطات. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، ساروخانی، باقری (۱۳۶۹). تهران: انتشارات اطلاعات.
این مقاله دارای سه بخش است که در بخش اوّل سلا مت روان مورد برسی قرار میگیرد و در بخش دوّم تعریف و انواع پرخاشگری وعوامل موثر برآن بیان می گردد ودر بخش سوم نقاشی و نقاشی درمانی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
روان شناسی سلامت عبارت است از شناسایی رفتارها و سبک های زندگی فردی که بر سلامت جسمی یک فرد تاثیر میگذارند. پیشگری ودرمان بیماری، شناسایی عوامل خطرزایی که با بیماری مرتبط است، بهبود بخشیدن به نظامهای مراقب بهداشتی از طریق شناسا یی تمرین های خوب و شکل دادن به افکار عمومی ،در جهت سلامت مرد م کمک کرده است.
به کارگیری اصول روان شناسی در زمینه سلامت به طیفی از پیامدهای مثبت کمک کرده، که پایین آوردن فشار خون، مهار سطح کلسترول خون، ترک دخانیات، پیشگیری و مقابله با سرطان و ایدز و تعدیل رفتارهای ناسالم دیگر از جمله آنهاست. روانشناسی سلامت با بسیاری رشتهها و زمینههای مرتبط با بهداشت وسلامت در پیشگیری و ارتقای سطح سلامت و بهزیستی، از جمله گرایشهای مختلف پزشکی، شاخههای مختلف روانشناسی، فیزیولوژی وجامعه شناسی همپوشی و وجه اشتراک دارند (آشتیانی ۱۳۸۵، ۴۴).
در زمینه ارتقای سلامت، روان شناسان سلامت به تشویق تمرین های منظم ورزشی، معاینه های کامل دندانپزشکی و تمرین رفتار های سالم تر (مانند تشویق به رفتا رجنسی سالم)پرداخته اند (آشتیانی ۱۳۸۵، ۴۴).
بیوانرژتیک، شیوهای جهت درک و شناخت «شخصیّت انسان» است اساس این روششناختی را بدن و فرآیندهای انرژیکی آن تشکیل میدهند بنیان گذار روش تحلیل بیوانرژیکی، الکساندر لوون (متولد ۱۹۱۰ میلادی) است.
نام دیگر روان درمانی به شیوه بیو انرژتیک «تحلیل انرژتیکی» است در چنین درمان بیوانرژتیکی به فرد کمک می شود از طریق بدنش با خویشتن خود ارتباط بر قرار سازد. بیوانرژتیک، راهی است که از طریق ارتعاش به سلامتی می انجامد ومی توان آن را«سلامت ارتعاشی» نیز نامید منظور ما از سلامت ارتعاشی فقط بیمار نبودن فرد نیست، بلکه سر زندگی کامل او است.
تمرین های بیوانرژتیک، میزان ارتعاشات بدن را بالا می برند و به فرد کمک می کنند تا سالمتر باشد. بدن سالم، چه در خواب چه در بیداری همواره در حال ارتعاش است. هدف از درمان بیوانرژتیک دارای بودن بدنی سر زنده است که بتوانند به تمام و کمال، درد، لذّت، غم و شادی های زندگی را احساس کند هر چه میزان سرزنده بود فرد افزایش یابد توانایی او در تحمل هیجانهای مربوط به زندگی روزانه جنسی اش نیز بیشتر می شود.تنفس خوب برای «سلامت ارتعاش» امری ضروری است (صفایی۱۳۸۲، ۱۰۲).
دستورالعملهای انجمن روان شناسی(۱۹۹۳) بر اهمیّت توجّه به باورها و ارزش های مذهبی درفرایند مداخله درمانی تاکید دارد مطابق با این دستورالعمل:
روان شناسان به باورها و ارزش مذهبی یا معنوی مراجعان مانند خصایص وتابوهای آنان احترام میگذارند. زیرا چنین مواردی جهان بینی، عملکرد روان شناختی و چگونگی بیان نارحتی مراجعان و مواردی از این دست را تحت تاثیر قرار می دهد. دانستههای رهبران یا دست اندر کاران مذهبی یا معنوی و کسب مشورت از آنها در باره سیستم های فرهنگی و باورهای مراجعان می تواند به امر مداخله روان شناختی موثر کمک کند (کامکار و جعفری ۱۳۸۷، ۷۹).
انجمن روان شناسی امریکا (۲۰۰۳) نیز بر اهمیّت توجّه به تفاوت های فردی از قبیل تفاوت های مذهبی تاکید می کند.آنها همچنین دلایل اهمیّت مشورت با افراد مربوطه هنگامی که درمانگران با رویکرد مذهبی یک مراجع آشنا نیستند. لازم است با یک کشیش یا همکار مطلع در این باره مشورت کنند تا بهتر بتوانند به مراجع کمک کنند (کامکار و جعفری ۱۳۸۷، ۷۹).
اکنون بسیاری از درمانگران علاقه زیادی به گنجاندن معنویت درمان بالینی دارند. یکی از دلایل این تغییر پژوهش های است که نشان میدهد فعالیّت مذهبی ارتباط مثبتی با سلامت وروان دارد. با این حال، نمیتوان به طور قطع گفت که همیشه مذهب باعث سلامت بهتر می شود(کامکار و جعفری ۱۳۸۷، ۸۰).
در سالهای اخیر متخصصان سلامت روان، بخشایش را به عنوان یک راه مداخله درمانی برای مراجعانی که از آزارهای گذ شته خشمگین هستند، به کار برده اند باوجود اینکه متخصصان همیشه به مراجعان کمک کردهاند تا «ازخشم خود رها شوند» درمانگران اکنون ترجیح میدهند از واژه بخشایش استفاده کنند. بخشایش عملی است که مذاهب دنیا سنت دوازده گانه الکلیهای بی نام آن را پیشنهاد میکنند. سنت دوازده گانه فقط بر بخشوده شدن تاکید میکند، در حالی که مذاهب دنیا علاوه بر اهمیّت طلب بخشایش از سوی دیگران نیز توجّه میکنند. تمام ادیان بخشایش را بی چون و چرا میپذیرند (کامکار و جعفری ۱۳۸۷، ۸۰).
بنابر تحقیقات انجمن های بهداشت روانی،افراد دارای سلامت روانی دارای خصوصیات زیر هستند:
آنان احساس راحتی می کنند ۲-خود را آنگونه که هستند می پذیرد ۳- از استعدادهای خود بهرمند میشوند ۴- نگرانی، ترس واضطراب وحسادت کمی دارند و دارای اعتماد به نفس میباشند ۵- سیستم ارزش آنان از تجارب شخص خودشان سر چشمه می گیرد ۶- احساس خوبی نسبت به دیگران دارند ۷- به علایق افراد دیگر توجّه می کنند ونسبت به آنها احساس مسولیت نشان میدهند ۸- سعی نمی کنند بر دیگران تسلط یابند ۹- آنها با مشکلات رو به رو می شوند و نسبت به اعمال خود احساس مسولیت میکنند محیط خود را تا آنجا که ممکن است شکل می دهند و تا آنجا که ضرورت دارد با آن سازگار میشوند (بنی جمال واحدی ۱۳۷۰، ۸۳).
بعضی از محققان معتقدند سلامت روانی حالتی از بهزیستی و وجود این احساس در فرد است که می تواند با جامعه کنار بیاید. سلامت روانی به معنای احساس رضایت، روان سالمتر و مطلق اجتماعی با موازین مورد قبول هر جامعه است (کاپلان ۱۹۹۹ به نقل از افکاری ۱۳۷۶، ۲۰).
سلامت روان یکی از مفاهیم است نزد اسلام ومذاهب دینی که از اهمیّت بسزایی بر خوردار است. از نظر اسلام سلامت روان مفهومی است که به واسطه آن افراد میتوانند خود آگاه ، خود هوشیار و تمایل به فردیت داشته باشد و فرد خود آگاه چون می تواند متعالی شود پس آزاد است (گرجیان ۱۳۷۸، ۵۵).
عباداتی مانند نماز، روزه، وزکات وحج که دین اسلام بر پیروان خود واجب کرده است موجب می شود که فرد به سوی رفتار بهتر، برتر، رشد، ارتقای نفس واجتناب از رفتار زشت و انحرفی و غیر انسانی گرایش پیدا کند (قطب الدینی ۱۳۷۹، ۱۰۵).
الکسیس کارس پزشک فرانسوی اعتقاد دارد که نماز سبب ایجاد نشاط معنوی مشخص در انسان می گردد و همین حالت است که احتمالاًمنجر به شفای سریع برخی از بیماران در زیارتگاهها و معابد می شود. نماز جماعت ایجاد روابط اجتماعی دوستانه ومودت آمیز می شود که نه تنها به رشد شخصیت فرد کمک می کند بلکه نیاز تعلق او را به گروه که به عقیده روان شناسان یکی از نیازهای اساسی انسان برای سلامت روان است را تا مین می کند (الکسیس کارل[۱] ۱۹۸۷، ۴۱).
یکی از موضوعاتی که سبب بهبود سلامت روان فرد می شود صبر داشتن است صبر به انسان می آموزد که برای دستیابی به اهداف بایستی تلاش مداوم کند وبا پشتکار واراده به تلاش مستمر خود ادامه دهد در این صورت چنین فرد دارای شخصیتی رشد یا فته و متعادل و فعال واز اضطراب به دور خواهد بود.
[۱] Alexis Karel
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر