تحقیق سمیت فلزات سنگین در خاک و اثر کادمیم بر انسان و گیاهان و تاثیر اسید هومیک و زئولیت در جذب فلزات سنگین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سمیت فلزات سنگین در خاک  و اثر کادمیم بر انسان و گیاهان و تاثیر اسید هومیک و زئولیت در جذب فلزات سنگین دارای ۳۹  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱ تعریف آلودگی    ۵
۲-۲ آلایندهها    ۶
۱-۲-۲ آلایندههای معدنی    ۶
۲-۳ سمیت فلزات سنگین در خاک    ۷
۲-۴ منابع فلزات سنگین در خاک    ۹
۲-۵ کادمیم    ۹
۱-۲-۵ منابع آلودگی به کادمیم    ۱۱
۲-۶ اثر کادمیم بر انسان    ۱۲
۲-۷ اثر کادمیم بر گیاهان    ۱۳
۲-۸ روشهای حذف آلایندهها    ۱۴
۲-۹ زئولیت    ۱۶
۱-۲-۹ معرفی زئولیت    ۱۶
۲-۲-۹ تاریخچه کشف زئولیتها    ۱۷
۳-۲- ۹ طبقه بندی زئولیتها    ۱۸
۴-۲- ۹ منشا و پیدایش زئولیتها از نظر زمین شناسی    ۱۸
۵-۲- ۹ ذخایر زئولیت در ایران    ۱۹
۶-۲- ۹ خواص زئولیتها    ۱۹
۷-۲-۹ معایب زئولیتهای طبیعی    ۲۱
۲-۱۰ مواد آلی خاک    ۲۲
۲-۱۱ اسید هومیک    ۲۲
۱-۲-۱۱ معرفی اسید هومیک    ۲۲
۲-۲-۱۱ خواص اسید هومیک    ۲۳
۳-۲-۱۱ جذب عناصر سنگین توسط اسید هومیک    ۲۴
۲-۱۲ روش های پالایش فلزات سنگین در خاک    ۲۶
۲-۱۲-۱- تثبیت شیمیایی    ۲۶
منابع:    ۲۷

منابع:

عرفان منش، م. و م، افیونی. ۱۳۸۸٫ آلودگی محیط زیست آب، خاک و هوا. انتشارات ارکان اصفهان. ص ۱۷-۷۳٫

توکلی محمدی،م،ر.، ا، خدادادی.، ص، پرتانی و م، مرزبان. ۱۳۹۰٫ بررسی منابع آلاینده فلزات سنگین در استان زنجان با استفاده از .GISمجموعه مقالات سی امین گردهمایی علوم زمین.

سروی، و. ۱۳۸۷٫ بررسی اثر تغییر ریزوسفر و جمعیت باکتری های تجزیه کننده نفت در اطراف ریشه در پالایش آلودگی نفتی خاک. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ۱۶۳ صفحه.

نوروزی، س.، م، اردستانی.، ف، غضبان و خ، خسرو تهرانی. بررسی اثرات زیست محیطی عناصر مس، کروم، کادمیوم و نیکل در آب و خاک جنوب غربی شهرستان مبارکه. مجله انسان و محیط زیست، ص ۵۶-۶۳٫

کافی،م.، ن، دانشور حکیمی میبدی.، ع، نیکبخت.، ف، رجالی. و م، دانشخواه. ۱۳۹۲٫ اثر اسید هومیک و قارچ های میکوریزا بر برخی ویژگی های چمن لولیوم ترکیب اسپیدی گرین. مجله علوم و فنون کشت های گلخانه ای، سال چهارم، شماره سیزدهم.

گله دار، م و ح، یونسی. ۱۳۸۷٫ جذب زیستی عناصر سنگین(کادمیم، نیکل و کبالت) به وسیله مخمرتثبیت شدهsaccaromyces cerevisiaدر ستون فشرده. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم دریایی و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس. ۸۲ صفحه.

محمدی، ا. ۱۳۸۷٫ بررسی اثر کاربرد سطوح مختلف زئولیت بر روی عملکرد و برخی پارامتر های خونی در جوجه های گوشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم دام. دانشگاه رامین خوزستان.

اسپارکس، دونالد ال. ۱۳۸۳٫ شیمی خاک با نگرش زیست محیطی. ترجمه شاهین اوستان. انتشارات دانشگاه تبریز.

بهتاش، ف.، ج، طباطبایی.، م، ج، ملکوتی.، م،ح، سروالدین و ش.،اوستان. ۱۳۸۹٫ اثر روی و کادمیم بر رشد، مقدار کلروفیل، فتوسنتز و غلظت کادمیم در چغندر لبویی. مجله پژوهشهای خاک (علوم خاک و آب)، شماره۱، جلد ۲۴٫

علیزاده، آ. ۱۳۸۶٫ مقایسه تاثیر کلات کننده های آلی، سنتزی و کمپوست در پالایش خاک های آلوده به عناصر سنگین کادمیوم، سرب و نیکل تحت کشت کلزا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

غفاری، ف. ۱۳۸۱٫ بررسی شیمیایی، مینرالوژیکی و عناصر آلاینده رسوبات رودخانه کارون. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ۱۱۶ صفحه.

درویشی، ط. ۱۳۹۱٫ مقایسه گیاه پالایی دو گونه گیاه شبدر متفاوت در مورفولوژی ریشه گیاه با حضور و بدون حضور میکوریزا در خاک آلوده به کادمیم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی. دانشگاه رامین خوزستان.

مقدمه

آلودگی خاک به فلزات سنگین، فلزاتی که جرم مخصوص آنها بیش از ۶ است (آلووی[۱]، ۱۹۹۰)، یکی ازمعضلات زیست محیطی عصر حاضر می­باشد، چرا که تجمع زیاد و طولانی مدت این فلزات درآب و خاک، امکان انتقال آنها را به زنجیره­های غذایی انسان و حیوان فراهم می­آورد (کانینگهام و همکاران[۲]، ۱۹۷۵).

فلزات سنگین از طریق فرآیند­های خاکسازی یا فعالیتهای انسانی وارد خاک می­شوند (ایوقبو و همکاران[۳]، ۲۰۰۵). استخراج و ذوب فلزات، تخلیه فاضلاب­های شهری و صنعتی و مصرف لجن آنها به عنوان کود، کاربرد کودهای شیمیایی و آفت کش­ها در کشاورزی از جمله اصلی­ترین منابع انسانی آلودگی فلزات سنگین در خاک می­باشند (رایسویک و همکاران[۴]، ۲۰۰۹). فلزات سنگین برخلاف آلودگی­های آلی، بعد از ورود به خاک با تجزیه­های شیمیایی و میکروبی از بین نرفته و برای مدت طولانی حضور دارند (آدریانو و همکاران[۵]، ۲۰۰۴). این فلزات باعث کاهش فعالیت­های آنزیمی و تخریب ساختمان پروتئینی و در نتیجه باعث کاهش رشد گیاهان می­گردند (ویگ و همکاران[۶]،۲۰۰۳).

۲-۱ تعریف آلودگی

با مراجعه به لغت نامه واژه آلودگی مترادف با لغاتی مانند ناخالصی، ناپاکی، کثیفی و مضر به چشم می­خورد. اگر چه این معانی از نظر لغوی صحیح هستند اما تعریف کاربردی زیست محیطی را به دست نمی­دهند (عرفان­منش و افیونی، ۱۳۸۸). به طور کلی عاملی که باعث برهم زدن شرایط طبیعی محیط زیست شده و موجب تغییرات نامطلوب در آن شود آلودگی نامیده می­شود. به عبارت دیگر هر گونه تغییر در ویژگی­های اجزای محیط به طوری که استفاده پیشین از آن­ها غیر ممکن گردد و به طور مستقیم یا غیر مستقیم منابع حیات موجودات زنده را به مخاطره اندازد نوعی آلودگی خواهد بود (شهبازی و همکاران، ۱۳۹۱). ماده آلوده کننده ماده­ای است که در جایی قرار گیرد که به طور عادی نمی­بایست آنجا قرار می­گرفت و یا دارای غلظتی بیش از غلظت طبیعی باشد به نحوی که بر روی موجودات زنده اثر نامطلوب داشته باشد (عرفان­منش، ۱۳۸۵).

۲-۲ آلاینده ­ها

نظریات مختلفی در مورد آلوده کننده و آلودگی وجود دارد. در یک نوع تقسیم بندی، منابع آلاینده را به دو دسته نقطه­ای (در یک نقطه متمرکز و معمولا دارای غلظت بالای آلاینده­ها) و غیر نقطه­ای (دارای غلظت کمتر و دامنه­ی انتشار وسیع­تر) تقسیم می­کنند (عرفان­منش و افیونی، ۱۳۸۸). در حال حاضر منابع آلاینده­های غیر نقطه­ای به عنوان مهم­ترین عوامل آلوده کننده آب و خاک در مقیاس جهانی به شمار می­روند و کشاورزی و حمل و نقل، بیشترین سهم را در ایجاد این نوع آلاینده­ها دارند (شهبازی و همکاران،۱۳۹۱).

در یک تقسیم­بندی دیگر مواد آلاینده در دو گروه آلاینده­های معدنی و آلاینده­های آلی تعریف می­شوند ( درویشی، ۱۳۹۱).

۱- آلاینده­های معدنی: فلزات (Pb، Cd ،Cr، Ni و …)، شبه فلزات (As، Se و…)، عناصر غذایی (N، P، K، S و…) و ذرات رادیواکتیو (Cs، Uو…).

۲- آلاینده­های آلی: ترکیبات آلی یکی از عمده­ترین آلاینده­های آب و خاک محسوب می­شوند. از جمله این مواد می توان به بای­فنیل­های پلی کلرینه، هیدروکربن­های نفتی، هیدروکربن­های چند حلقه­ای، آفت­کش­های آلی و … اشاره کرد.

۱-۲-۲ آلاینده ­های معدنی

یک دسته از آلاینده ­های معدنی فلزات سنگین و عناصر کمیاب می­باشند. عناصر کمیاب به عناصری اطلاق می شود که از غلظت کمی در خاک و گیاه برخوردار باشند. این عناصر ممکن است برای رشد و نمو گیاه ضروری باشند یا نباشند (عرفان منش و افیونی، ۱۳۸۸).

واژه فلزات سنگین در حوزه­های علمی مختلف دارای تعاریف مشخصی است. بطور مثال، درسنگ­شناسی به فلزاتی این واژه اطلاق می­گردد که با دی تیزون واکنش می­دهند. اما در اغلب کاربردهای رایج، این واژه به فلزاتی اشاره دارد که وزن مخصوص آن­ها بیش از ۵/۴ گرم بر سانتیمتر مکعب باشد (گاهی ۴،۵ یا ۶ هم تعریف می شود) (توکلی محمدی و همکاران، ۱۳۹۰).

منابع آلوده کننده خاک، آب و هوا به قرار زیر می­باشند:

الف- ایجاد آلودگی از طریق صنعت

ب- ایجاد آلودگی از طریق زباله و فاضلاب­های شهری

ج- ایجاد آلودگی از طریق پساب­های کشاورزی و استفاده از نهاده­های شیمیایی (سروی، ۱۳۸۷).

آلودگی خاک، به دلیل تأثیر مستقیم در تولید محصولات کشاورزی و تغذیه موجودات، بسیار حائز اهمیت است. بیشترین آلودگی­ها در مناطق صنعتی، اطراف شهرهای بزرگ و معادن وجود دارد. یکی از مشکلات اصلی کشاورزی در این مناطق، آلودگی خاک به عناصر سنگین است. زیرا فلزات سنگین ابتدا به گیاهان منتقل شده و سپس وارد زنجیره غذایی می­گردند. فلزات سنگین پایدار و غیرقابل تجزیه می­باشند. اگرچه بسیاری از آنها به مقدار کم برای چرخه­های بیولوژیک لازم هستند، اما اکثرا در غلظت زیاد سمی می­باشند (آلبولینو و همکاران[۷]، ۲۰۰۳).

برخلاف سایر آلاینده­ها، دفع این فلزات از محیط بسیار مشکل می­باشد زیرا این فلزات به طور شیمیایی یا بیولوژیکی تخریب نمی­شوند و غیر قابل تجزیه هستند اما می­توانند اکسید شوند، احیا شوند و یا به وسیله مواد آلی کمپلکس شوند (گله­دار و یونسی، ۱۳۸۷).

۲-۳ سمیت فلزات سنگین در خاک

بسیاری از فلزات سنگین نظیر روی و مس دارای وظایف فیزیولوژیک در گیاهان و حیوانات هستند اما در غلظت های زیاد سمی می­باشند. اما برخی دیگر از این فلزات نظیر کادمیم و سرب حتی در غلظت­های کم هم سمی هستند (باسیک و همکاران[۸]، ۲۰۰۶).

باید در نظر داشت که ممکن است غلظت یک عنصر در خاک بالاتر از حد سمی بودن آن باشد ولی به دلیل عدم جذب توسط گیاه اثر سمی آن ظاهر نشود. ثابت شده است عناصر سنگین با وجود غلظت بسیار کم دارای تاثیرات عمل خارق­العاده­ای می­باشند. روش مناسب شناخت خاصیت سمی فلزات سنگین ضروری از روی ردیف قرار گرفتن الکترونگاویته آن­ها می­باشد که این با قدرت پایداری مشتقات آن­ها ارتباط مستقیم دارد. این فلزات می­توانند مسمومیت مزمن ایجاد نمایند که میان این مسمومیت با قدرت الکترونگاویته این فلزات رابطه مستقیم وجود دارد. در مورد اکسید فلزات سنگین در جدول تناوبی، هر چه به طرف گازهای نادر پیش رویم، در طبیعت پایدارتر می شوند و در سیستم بیولوژیکی با مولکول­های آلی ایجاد کمپلکس­های پایدارتری می­نمایند و به وسیله جایگزینی در کمپلکس­ها می­توانند قدرت عملکرد آن­ها را تغییر دهند و ایجاد مزاحمت نمایند (نوروزی و همکاران).

[۱]. Alloway

[۲]. Cuningham et al.

[۳]. Iwegbue et al.

[۴]. Raicevic et al.

[۵]. Adriano et al.

[۶]. Vig  et al.

۱٫ Albolino et al.

[۸]. Basic et al.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نانو مواد و انواع آن و روش های تولید نانو ذرات و ساختار و خواص زئولیت ها و مقدمه ای بر کمومتریکس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.