تحقیق سنتز غربالهای مولکولی و نقش قالب دهنده و امواج فراصوت و حلالهای کمکی در آن و فنون شناسایی زئولیت ها و غربال های مولکولی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سنتز غربالهای مولکولی و نقش قالب دهنده و امواج فراصوت و حلالهای کمکی در آن و فنون شناسایی زئولیت ها و غربال های مولکولی دارای ۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- تاریخچه پیدایش زئولیت    ۴
۱-۲- سنتز غربالهای مولکولی به روش هیدروترمال معمول (CH)    ۶
۱-۳- سنتز غربالهای مولکولی توسط ریزموج (MW)    ۷
۱-۴- قالب دهنده و نقش آن در سنتز غربالهای مولکولی    ۹
۱-۵- نقش امواج فراصوت و حلالهای کمکی در سنتز غربالهای مولکولی    ۱۰
۲-۱- نظریۀ طیفسنجی رزونانس مغناطیسی هسته (NMR)    ۱۲
۲-۲- توصیف و بررسی غربالهای مولکولی توسط پراش پرتو ایکس    ۱۶
۲-۳- توصیف و بررسی غربالهای مولکولی توسط میکروسکوپ الکترونی پویشی    ۱۹
۲-۴- توصیف و بررسی غربالهای مولکولی توسط طیفسنجی مادون قرمز    ۲۱
۲-۵- اندازهگیری عناصر سازندۀ زئولیتها و غربالهای مولکولی    ۲۲
۲-۶- اندازهگیری ظرفیت مبادلۀ یون غربالهای مولکولی    ۲۴
۲-۷- اندازهگیری ظرفیت جذب سطحی غربالهای مولکولی    ۲۶
References:    ۳۰

منابع:

۱-سیسل، اس. دبلیو، کیلی، تی؛ اوجانی، رضا؛ رئوف، جهانبخش؛ صمدی میبدی، عبدالرؤف. مبانی و کاربرد شیمی تجزیه (جلد دوم)، انتشارات دانشگاه مازندران. ۲۰۰۲٫

۲- اسکوگ، الف. داگلاس؛ هالر، اف. جیمز؛ نیمن، تیموتی، الف.؛ (ویرایش پنجم)، ترجمه: سلاجقه، عبدالرضا. اصول تجزیه دستگاهی (جلد اول)، مرکز نشر دانشگاهی. ۱۳۸۲٫

۳-Gier, T. E.; Stuchy, G. D. Nature 1991, 349, 508.

۴-Szostak, R. Molecular Sieves, principles of Synthesis and Identification, Van Norstrand Reinhold; New York, 1989.

۵-Annen, M. J.; Davis, M. E.; Higgins, J. B.; Schlenker, J. L. J. Chem. Soc. Chem. Commun. 1991, 1175.

۶-Chen, L.; Bu, X. Inorg. Chem. 2006, 45, 4654.

۷-Szostak, R. Handbook of Molecular Sieves, Van Nostrand Reinhold: New York, 1992.

۸-Kessler, H., Synthesis of Molecular Sieves, in Comprehensive Supramolecuylar Chemistry, Vol. 7, Solid State Supramolecuylar Chemistry: Two and Three Dimentional Inorganic Networks (Atwood, J. L.; Davies, J. E. D.; Macnicol, D. D.; Vogtle, F.; Lehn, J. M., Eds.; Elsvier, 1996.

۹-Davis, M. E.; Lobo, R. F. Chem. Mater. 1992, 4, 756.

۱۰-Barrer, R. M. J. Chem. Soc. 1948, 127.

۱۱-Mingos, D. M. P.; Baghurst, D. R. Chem. Soc. Rev. 1991, 20, 1.

۱۲-Gabriel, C.; Gabriel, S.; Grant, E. H.; Halstead, B. S. J.; Mingos, D. M. P. Chem. Soc. Rev. 1998, 27, 213.

۱۳-Cundy, C. Collect. Czech. Chem. C. 1998, 63, 1699.

۱۴-Arafat, A.; Jansen, J. C.; Ebaid, A. R.; Vanbekkum, H. Zeolites 1993, 13, 162.

-۱- تاریخچه پیدایش زئولیت

زئولیت­­ها به­ طور معمول ترکیبات آلومینوسیلیکات بلوری هستند که ساختار چهار وجهی TO4  Si) و Al  (T = به­­­صورت شبکۀ سه ­بعدی چهار اتصالی دارند و اکثراً دارای ابعاد مولکولی با اندازۀ حفره­های یکنواخت هستند [۱،۲]. تاریخچه زئولیت با کشف مادۀ طبیعی استیلبیت[۱] در سال ۱۷۶۵ میلادی توسط کرونستد[۲] شروع شد که با گرمادهی مواد سیلیکاتی مشاهده نمود که جوش خورده و در شعله ذوب می­شوند. با این مشاهدات کرونستد نام زئولیت که مشتق از لغات یونانی ”زئو“[۳] به معنای جوشیدن و ”لیتوس“[۴] به معنای سنگ می­باشد را برای این مواد انتخاب نمود [۳]. اولین زئولیت سنتزی تحت شرایط هیدروترمال در سال ۱۸۶۲ میلادی توسط دویل[۵] با نام لواینیت[۶] تهیه شد [۴]. در سال ۱۹۴۸ میلادی بارر[۷] مقاله­ای را در مورد سنتز و خواص جذب سطحی زئولیت­ها گزارش نمود و در سال ۱۹۵۵ کاربید[۸] تعدادی از شکل­های کاتیونی زئولیت سنتزی مثل زئولیت A و X را گزارش نمود که نوع X شکل فوجاسیت[۹] (FAU) مواد کمیاب معدنی می­باشد. موبیل[۱۰] در ۱۹۵۵ استفاده از زئولیت­های سنتزی به­عنوان جاذب سطحی و کاتالیزور را گزارش نمود و استفاده از زئولیت X به­­عنوان کاتالیزور جهت هیدروکراکینگ مواد نفتی و گازی را ارائه نمود.

سنتز مواد با ساختار پیکره- باز[۱۱] به­­عنوان یک بحث جالب و کاربردی در فناوری­های صنعتی نظیر استفاده در فرآیندهای کاتالیزوری، جذبی، تعویض یونی و جداسازی حائز اهمیت می­باشد [۵]. علاوه بر زئولیت­های آلومینوسیلیکاتی که به­عنوان بهترین مواد پیکره- باز محسوب می­گردند، شبکه­های معدنی دیگری که با گروه­های آلی شکل­دهی می­شوند نیز مفید و کاربردی هستند [۶]. در سال ۱۹۸۲ میلادی سنتز اولین خانوادۀ غربال­های مولکولی[۱۲] بدون سیلیکا به­نام آلومینوفسفات­ها توسط ویلسون[۱۳] و همکاران [۷]  گزارش گردید که زمینۀ جدیدی در مورد سنتز مواد معدنی پیکره- باز به­­وجود آمد [۸]. غربال­های مولکولی، اکسیدهای بلوری میکرومتخلخل هستند که دستۀ بزرگ مواد پیکره- باز با ساختار بلوری سه­ بعدی را شامل می­شوند و پل­های اکسیژنی در شبکۀ خود دارند.

ساختار آلومینوفسفات­ها (AlPO4-n) بر پایۀ یک تناوب چهار وجهی AlO4 و PO4 برای تولید سیستم پیکره- باز می­باشد که اتم­های آلومینیوم و فسفر موجود در شبکه می­توانند توسط سیلیس و عناصر دیگر نظیر Li، Be، B، Mg، Fe، Mn، Co، Zn، Ge، Ga، As و Ti برای تولید موقعیت­های اسید برونستد[۱۴] و یا مراکز فعال کاتالیزوری جایگزین شوند [۹،۱۰]. در سال ۱۹۸۴ میلادی با وارد کردن سیلیس در هنگام سنتز غربال­های مولکولی آلومینوفسفات، نوع جدیدی از غربال­های مولکولی به­نام سیلیکوآلومینوفسـفات[۱۵] (SAPO-n) تهیه شد که در این مواد با جانشینی P5+ توسط Si4+ بار شبکۀ زئولیت منفی می­شود و خواص مبادلۀ کاتیونی و کاتالیزوری اسید ضعیف تا متوسط را می­یابد [۱۱]. خانوادۀ آلومینوفسفات­های فلزی[۱۶] (MeAlPO-n) و سیلیکوآلومینوفسفات­های فلزی[۱۷] (MeAPSO-n) نیز تهیه شدند. بعد از این سنتزها، فسفات­های فلزی مثل بریلیوم فسفات­ و ­روی فسفات با ساختار مشابۀ زئولیت­ها که بدون آلومینیوم بودند، تهیه شدند. هاروی[۱۸] و همکاران [۱۲] پنج نوع بریلیوم فسفات با ساختار مشابۀ زئولیت­های آلومینوسیلیکاتی و با ساختار جدید سنتز نمودند. استاکی[۱۹] و همکاران [۱۳] در سال ۱۹۹۱ میلادی غربال­های مولکولی بریلیوم فسفات، ­روی فسفات، بریلیوم آرسنات و روی آرسنات هیدراته با ساختار مشابه آلومینوسیلیکات­ها گزارش نمودند. این مواد در گسترۀ وسیعی از pH و در دمای سنتزی پائینتری نسبت به آلومینوفسفات­ها تهیه می­شوند. غربال­های مولکولی دیگر نظیر بریلیوم سیلیکات و روی سیلیکات، گالیم آرسنات و فسفات، بور سیلیکات و گالیم سیلیکات [۱۸-۱۴] نیز تهیه شدند. گویلو[۲۰] و همکاران [۱۹] با به­­کار بردن عنصر واسطۀ نیکل به­­جای آلومینیوم در شبکه آلومینوفسفات در حضور دی­آمین­ها به­­عنوان قالب ­دهنده[۲۱]، نوع جدیدی از غربال­های مولکولی پیکره- باز به­نام نیکل فسفات با ریخت­VSB-1 [22] و VSB-5 را سنتز نمودند [۲۰،۲۱]. از غربال­های مولکولی دیگر که پایۀ فسفاتی دارند، می­توان به روی فسفات اشاره نمود که اولین بار توسط استاکی و همکاران [۱۳] سنتز شد. این ترکیب دارای خواص جالبی نظیر تعویض یون، کاتالیزور نوری، رسانایی یونی، جداسازی و ذخیره کنندۀ گازهایی نظیر هیدروژن می­باشند [۲۲،۲۳]. یک دسته­بندی از غربال­های مولکولی در شکل ۱-۱ نشان داده شده است.

۱-۲- سنتز غربال­های مولکولی به روش هیدروترمال معمول (CH)[23]

معمولاً تبلور غربال­های مولکولی در حالت هیدروترمال در دمای پائین و در فشار خود­تولیدی[۲۴] انجام می­شود. ژل اولیه حاوی منبع عناصر شبکه، آب و ترکیبات آلی و یا کاتیون­های معدنی به­­عنوان عوامل جهت دهندۀ ساختار[۲۵] (SDAs) می­باشد. تشکیل غربال­های مولکولی به منبع اولیۀ عناصر شبکه، حلال، منبع کاتیون معدنی یا ترکیب آلی، ترکیب ژل اولیه، زمان و دمای سنتز بستگی دارد [۲۵]. دو مکانیسم برای سنتز غربال­های مولکولی پیشنهاد شده است: در مکانیسم اول گونه­ها در حالت محلول هستند و در اثر واکنش با هم هسته­زایی و رشد بلورها انجام می­شود. در مکانیسم دوم که انتقال در فاز جامد می­باشد، ساختار غربال مولکولی از هیدروژل جامد تشکیل می­شود [۲۶].

۱-۳- سنتز غربال­های مولکولی توسط ریزموج (MW)[1]

امواج در ناحیۀ ریزموج برای تسریع سنتز در واکنش­های آلی استفاده می­شوند. این امواج می­توانند بدون هیچ مشکلی گرما را از طریق دیوارۀ ظرف انتقال دهند و مخلوط واکنش را به سرعت و به­طور یکنواخت گرم کنند، به نحوی که سرعت گرمـادهی ۲-۱ درجۀ سانتیـگراد بر ثانیه برای ۱۰۰ گـرم نـمونه به­وجود آورد. اثر گرمادهی تابش ریزموج از طریق فرآیند فقدان دی­الکتریک[۲](ε)  ظاهر می­گردد [۲۹-۲۷]. مایعات و جامدات با هدایت بالا نظیر سوسپانسیون و مایعات قطبی فقدان دی­الکتریک بالایی نشان می­دهند، در حالی­که هیدروکربن­ها و حلال­های با قطبیت پائین اثرات گرمایی کمی را نشان می­دهند [۳۰].

[۱] Microwave

[۲] Dielectric Loss

[۱] Stilbite

[۲] Cronstedt

[۳] Zeo

[۴] Lithos

[۵] Deville

[۶] Levynite

[۷] Barrer

[۸] Carbide

[۹] Faujasite

[۱۰] Mobil

[۱۱] Open-framework

[۱۲] Molecular sieves

[۱۳] Wilson

[۱۴] Boronsted

[۱۵] Silicoaluminophosphate

[۱۶] Metalloaluminophosphates

[۱۷] Silicomtalloaluminophosphates

[۱۸] Harvay

[۱۹] Stucky

[۲۰] Guillou

[۲۱] Template

[۲۲] Versailles Santa Barbara-1

[۲۳] Conventional Hydrothermal

[۲۴] Autogenous

[۲۵] Structure Directing Agents

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.