تحقیق سنتز و واکنش ها و کاربردهای داروئی ایندول ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سنتز و واکنش ها و کاربردهای داروئی ایندول ها دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱٫ اصول شیمی سبز:    ۵
۱-۲٫ آب، حلال سبز    ۶
۱-۳٫ آب بعنوان حلال    ۶
۱-۴٫ واکنشهای چندجزئی    ۷
۱-۵٫ واکنشهای تک ظرفی    ۷
۱-۶٫ ایندول :    ۹
۱-۷٫ سنتز ایندول ها    ۹
۱-۷-۱٫ سنتز ایندول به روش فیشر:    ۹
۱-۷-۲٫ سنتز گرندبرگ:    ۱۰
۱-۷-۳٫ سنتز ریزرت:    ۱۰
۱-۷-۴٫ سنتز لیمگرابر- باتکو:    ۱۱
۱-۷-۵٫ سنتز مدلانگ :    ۱۱
۱-۷-۶٫ سنتز بیچلر :    ۱۲
۱-۷-۷٫ سنتز ایندول به روش بارتولی:    ۱۳
۱-۷-۸٫ سنتز ننیتزسکیو :    ۱۳
۱-۷-۹٫ سنتز گاسمن:    ۱۳
۱-۷-۱۰٫ سنتز فارستنر:    ۱۴
۱-۷-۱۱٫ سنتز فوکویاما:    ۱۴
۱-۷-۱۲٫ سنتز ایندولهای چند استخلافی از طریق واکنش حلقه زایی درون مولکولی ]۲+۴[ :    ۱۵
۱-۸٫ واکنش های ایندول ها    ۱۶
۱-۸-۱٫ واکنش با عوامل الکتروفیل :    ۱۶
۱-۸-۲٫ واکنش با عوامل اکسنده :    ۲۳
۱-۸-۳٫ واکنش با عوامل کاهنده  :    ۲۳
۱-۸-۴٫ واکنش با کاربن ها:    ۲۴
۱-۹٫ کاربردهای داروئی ایندولها :    ۲۴
۱-۹-۱٫ ۲- فنیل ایندول (۲PI) سولفامات ها :    ۲۴
۱-۹-۲٫ تریپتوفان:    ۲۴
۱-۹-۳٫ ملاتونین :    ۲۵
۱-۹-۴٫ سروتونین :    ۲۵
۱-۹-۵٫ ایندول -۳- کربینول (I3C) :    ۲۵
۱-۹-۶٫ دی ایندولیل متان:    ۲۶
۱-۱۰٫ منابع و مآخذ    ۲۷

منابع

A. Parker, T.L. Mindt, Org. Lett. 2001, 3, 3875.

Y. Goujon, F. Zamattio, B. Kirschleger, Tetrahedron Asym, 2000, 11, 2409.

Breslow, U. Maitra, Tetrahedron Lett. 1984, 25, 1239.

A.Grieco, P. Garner, Z. He, Tetrahedron Lett. 1983, 25, 1897.

J. Gajewski, Acc, Chem. Res. 1997, 30, 219.

Kobayashi, In Organic Synthesis in Water; Grieco , P. A., Ed.; Blackie Academic & Professional : London, 1998.

Lu, A, T. H. Chan, J. Org. Chem.2001 , 66, 3467.

V. Fokin, K. B Sharples, Angew. Chem., Int. Ed. Engel. 2001, 40, 3455.

Nagel, J. Albecht, Top. Catal. 1998, 5, 3.

M, Trost, I. Fleming, Comprehensive Organic Synthesis; Ed. Pergamon Press: Oxford, 1991, 1-9.

Fischer, E.; jourdan, F. Ber., 1883, 16, 2241.

Robinson, G.M.; Robinson, R.J. Soc., 1918,113, 639.

Carlin, R.B.; Fischer, E. E. Am. Chem. Soc., 1948, 70, 342.

Arbuzov, A. E.; Kitaave,Yu. P. Zhur.Obshch. Khim., 1976, 27, 2328.

Suvorov, N. N.; Sorokina, N. P.; Sheinker, Yu. N. Zhur. Obsch. Khim., 1958, 28, 1058.

Street, L. J., Baker, R., Castro, J. L., Chambers, M. S., Guiblin, A. R., Hobbs, S. C., Matassa, U. G., Reeve , A. J., Beer, M. S., Middlemiss, D. N.,Noble, A. J., Stanton, J. A., Scholey, K. and Hargreaves, R. J., Med. Chem., 1993, 36, 1529; Castro, J. L., Baker, R., Guiblin, A. R., Hobbs, S.C., Jenkins, M. R., Russell, M. G. N., Beer, M. S., Stanton, J. A., Scholey, K., Hargreaves, R. J., Graham , M. I. and Matassa, V. G., J. Med. Chem.,1994, 37, 3023; Glenn, R. C., Martin, G. R., Hill, A. P., Hyde, R. M., Woollard, P. M., Salmon, J. A., Buckingham, J. and Robertson, A. D., J. Med.Chem., 1995, 38, 3566.

Grandberg, I. I., Heterocycl. Compd. (Engl. Transl.) 1974, 10, 501.

فصل اول: مقدمه

۱-۱ اصول شیمی سبز:

با پیشرفت علوم و گذر از دهه­ های صنعتی شدن در غرب، بشر رفته رفته متوجه زیان­ های وارد شده بر محیط زیست شد و با وضع قوانین سختگیرانه سعی در حفظ منابع موجود خود و جلوگیری از آلودگی محیط زیست کرد.

شیمی سبز که در اوایل دهه ی ۹۰ معرفی شد شامل فرآیند های شیمیایی و فناوری ­هایی است که به حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی کمک می کند. شیمی سبز را با نام­ های متفاوتی مانند شیمی دوست ­دار محیط زیست، شیمی پاک و اقتصاد اتمی نیز می خوانند.۱ عبارت شیمی سبز که توسط IUPAC پذیرفته شده، به این صورت تعریف می شود:

«اختراع، طراحی و بکارگیری فرآورده ­های شیمیایی و فرآیند­ هایی که تولید و مصرف مواد خطرناک را کاهش می­ دهد و یا حذف می کند.»۲

اصول شیمی سبز معنای تازه­ ای از اصطلاح «محیط زیست» را در اختیار شیمیدان­ ها قرار داد. دوازده اصل شیمی سبز که توسط پاﻧول آناستاس و جان وارنر نوشته شد، همه­ ی موارد از جمله طراحی سنتز موثرتر، استفاده از مواد کم خطرتر و بکارگیری منابع تجدیدپذیر را شامل می­ شود.

جلوگیری از تولید زباله، بهتر از نابود کردن آن پس از تشکیل می­ باشد.

روش ­های سنتزی باید به گونه ­ای باشد که در طی فرآیند، تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی حداکثر باشد.

در روش ­های سنتزی قابل اجرا موادی که سمیت کمتری دارند و یا هیچ سمیتی برای سلامتی بشر و محیط زیست ندارد، بکار می رود و یا تولید می شود.

محصول ­های شیمیایی باید به گونه ای طراحی شوند، که اثر عوامل کاهش دهنده­ی سمیت در آنها تغییر نکند (محصول پایدار باشد).

بکارگیری مواد کمکی (حلال ­ها، مواد جدا کننده و …) تا حد امکان ضرورتی نداشته باشد و در صورت استفاده بی ­ضرر باشد.

انرژی مورد نیاز از نظر اقتصادی و زیست محیطی باید در پایین ترین سطح ممکن قرار گیرد. بطوریکه روش­ های سنتزی در دما و فشار محیط قابل انجام باشد.

مواد اولیه از منابع تجدید پذیر باشد.

از مشتق­ سازی غیر ضروری (گروه حجیم، محافطت کردن / محافظت زدایی) تا حد امکان جلوگیری شود.

واکنشگرهای کاتالیزوری (که تا حد امکان انتخابی عمل کنند) نسبت به واکنشگرهای استوکیومتری ارجح می باشد.

محصول­ های شیمیایی باید به گونه ای طراحی شوند، که پس از مصرف در محیط زیست باقی نمانند و به ترکیب­ های تجزیه پذیر بی ­ضرر تبدیل شوند.

روش­ های تجزیه باید پیشرفت بیشتری پیدا کنند، تا در دنبال کردن فرآیند، زمان دقیق را اراﺋه و تشکیل مواد مضر را پیش از تولید، کنترل کنند.

مواد مورد نیاز در یک فرآیند شیمیایی و روش ساخت این مواد، باید به گونه ای انتخاب شود، که میزان پدیده­ های تصادفی مانند تولید گاز، انفجار و آتش سوزی به حداقل برسد.

۱-۲٫ آب، حلال سبز

اکتشافاتی که در آزمایشگاه برسلو ۳ و گریکو۴ در سال در مورد اثر مثبت آب روی سرعت و انتخاب­پذیری واکنش دیلز-آلدر اتفاق افتاد، بعنوان یک رویداد بزرگ در سنتز مواد آلی درمحیط آبکی شناخته شد. از آن زمان به بعد پیشرفت قابل توجهی در زمینه سنتز آلی در آب صورت گرفت و بطور مداوم به لیست واکنش ­های آلی که قابل انجام در حلال آب بودند، اضافه گردید. علاوه بر واکنش دیلز-آلدر نوآرایی کلایزن،۵ واکنش آلدول،۶ واکنش ­های آلیلی شدن،۷  اکسیداسیون ­ها۸ و هیدروژن دار شدن آلکن ها از آن جمله اند.۹ این واکنش ها برای صنعت شیمی سودمند هستند.

طی یک دهه گذشته،  تصور سنتز فضاگزین و کارآمد در آب قوت گرفت و سرعت، راندمان  و انتخاب ­پذیری مشاهده شده برای بسیاری از واکنش ­هایی که در آب انجام می­ شدند، با واکنش ­های انجام شده در سایر حلال ­های آلی قابل رقابت بودند و حتی از آنها پیشی گرفتند.

۱-۳ آب بعنوان حلال

تا همین اواخر استفاده از آب بعنوان حلال برای واکنش ­های آلی، محدود به واکنش­ های ساده هیدرولیز بود، براین اساس، معرف ها و کاتالیزورها در سنتز آلی، برای واکنش­ های بدون آب توسعه یافتند. چرا ما باید اکنون به فکر کشف مجدد واکنش­ هایی در آب باشیم که تا پیش از این در حلال­ های آلی مثل تولوئن، تتراهیدروفوران و دی کلرومتان به خوبی انجام می شدند؟

چه مزایای بالقوه زیادی در جایگزینی این حلال­ ها و سایر حلال ­های غیر طبیعی با آب وجود دارد؟

واضح­ ترین دلایل این جایگزینی به شرح زیر است :

از لحاظ هزینه، هیچ هزینه ای برای آب وجود ندارد.

از لحاظ ایمنی، بسیاری از حلال ­های آلی مورد استفاده در آزمایشگاه ­ها بر عکس آب خطراتی مثل اشتعال، انفجار، ایجاد بیماری های سرطانی و… را دارند.

صنایع شمیایی از عاملین اصلی آلودگی محیط زیست هستند. با افزایش فشارهای نظارتی متمرکز شده روی حلال های آلی، توسعه جایگزینی حلال­ های بی­ضرر از اهمیت زیادی برخوردار گشت.

به هر حال، فواید ذکر شده در بالا در هزینه ­های سنتز اثری ندارد. حتی یک کاهش کوچک در راندمان، عملکرد کاتالیزور، یا انتخاب­گری واکنش می­تواند منجربه افزایش قابل توجهی در هزینه و تولید زباله شود. خوشبختانه، از این نظر هم مزایای زیادی برای استفاده از آب بعنوان حلال در سنتز ترکیبات آلی وجود دارد  که می­توان به صورت زیر خلاصه کرد:

اول؛ فرآیند های تجربی ممکن است ساده شده و جداسازی ترکیبات آلی و بازیافت کاتالیست­ های محلول در آب و سایر معرف ها می تواند با یک فرایند جداسازی فاز ساده انجام شود.

دوم؛ استراتژی­ های حفاظت گروه برای گروه های عاملی حاوی هیدروژن اسیدی ممکن است کاهش یابد.

سوم؛ ترکیبات محلول در آب می­توانند در فرم ذاتی خود و بدون نیاز به تبدیل به مشتق آبگریز استفاده شوند، بعلاوه مراحل خسته کننده محافظت و محافظت زدایی از مسیر سنتزی حذف می شود.

چهارم؛ انحلال فقط در آب، اثرات مفیدی را روی سرعت و انتخاب پذیری بسیاری از انواع واکنش ­ها نشان داده است.

۱-۴٫ واکنش­های چند­جزئی

شیمیدان ها روش ­های متعددی را جهت تسهیل در سنتز ترکیبات پیچیده طبیعی ابداع کرده اند. یکی از روش ­ها شامل فرایند پیوستن پیوند های ساده سازگار با یکدیگر و تشکیل پیوند­های متعدد میان مواد مختلف می باشد، مفهومی که از آن با نام واکنش­ های چندجزئی(MCRs)  یاد می شود. صرف نظر از طبیعت مکانیسمی آنها، در واکنش ­های تک­ظرفی چند­جزئی، سه ماده و یا بیشتر بطور همزمان وارد واکنش می­گردند (این واکنش­ ها بصورت واکنش ­های پشت سرهم، دومینویی و یا آبشاری نیز نامیده می شوند).

جالب است که شیوه­ های مختلف واکنش ­های چند­جزئی دهه­ ها مورد بهره برداری قرار گرفتند. واکنش­ های چندجزئی به لحاظ صرف زمان، هزینه، انرژی و مواد خام کمتر که دستاوردهایی را در زمینه اقتصادی و زیست محیطی به دنبال دارد، مزایای مهمی را بعنوان روش ­های سنتز مرحله­ای ارائه می­نمایند. درعین حال، گوناگونی حاصل از این واکنش ­ها منجر به تهیه دسته مختلفی از مواد تنها با ایجاد اختلاف در مواد مورد استفاده می­گردد. بدلیل واکنش ­پذیری منحصر به فرد گروه عاملی ایزوسیانید، واکنش ­های چندجزئی بر پایه ایزوسیانید، متنوع ­ترین واکنش ­ها از لحاظ تعداد و گوناگونی ترکیبات حاصله می باشند.

۱-۵ واکنش­های تک ظرفی

با وجود آنکه در ۵۰ سال گذشته شاهد پیشرفت ­های چشمگیری در زمینه کشف واکنشگرهای جدید، واکنش ­های جدید و روش ­های سنتزی جدید بوده ایم،۱۰ ابزارهای سنتزی شیمی آلی برای تهیه موادی هر چند کم اهمیت و در اشل کاربردی ناکافی به نظر می رسد.

یک روش مهم در نیل به این مقصود ترکیب دو یا چند واکنش مجزا و ایجاد یک واکنش تک­ ظرفی می­باشد. این روش که شامل مراحل مجزایی است، به دو گروه عمده که مستقل از مکانیسم واکنش می باشد، تقسیم می گردد: واکنش های دومینویی و واکنش های متوالی.

در دومینو، (معمولابه دلیل پشت سرهم بودن یا آبشاری بودن به این نام گفته می شود) واکنشگرها و کاتالیزورها با یکدیگر مخلوط می شوند و شرایط واکنش بصورتی تنظیم می شود که توالی آن بطور مناسبی انجام گیرد و هر مرحله تشکیل پیوند به عملکرد واکنش پیش از خود بستگی دارد. در واکنش­ های متوالی، مرحله اول تاثیری بر مرحله دوم واکنش ندارد و واکنشگرهای خارجی و یا تغییر در شرایط واکنش صرفا جهت دستیابی به سرعت دلخواه واکنش می باشد. هر­دوی این فرآیند ها باعث تشکیل مولکول ­های پیچیده از مواد اولیه ساده بشکل موثر و کارآمد و در کمترین تعداد مراحل ممکن می­گردد و بطور مطلوب برای ایجاد دسته ­ای از مشتقات مولکول ­های کوچک عرضه می شود. فرآیند های تک­ظرفی شامل مراحل متوالی، به واکنش تک ­جزئی تقسیم می شوند که در آن یک مولکول آغازگر متحمل فعل و انفعالات درون مولکولی و فرآیند های چندجزئی می­گردد. کارآمدی واکنش نیز با بکارگیری واکنش­ های کلاسیک چندجزئی و در عین حال کشف واکنش ­های جدید، مورد توجه قرار می گیرد. در این زمینه سنتزهای متوالی چند­جزئی تک­ ظرفی که در آنها تعدادی مراحل سنتزی شامل دو یا چند واکنشگر در یک بالن و بدون جداسازی حد واسط ها انجام می گیرد، درجه بالایی از کارآمدی وزن در واکنش را نشان می دهد و بالاخص روش مناسبی در شیمی ترکیبی و روش­ های سنتزی مشتقات مختلف یک ترکیب می باشد. بسیاری از ملکول های آلی سنتزی کوچک با خواص دارویی دارای حلقه ­های هتروسیکلی هستند. بااین وجود، گستره دستیابی آسان به ساختارهای هتروسیکلی با گروه­ های عاملی مناسب بطور حیرت آوری محدود شده است و تهیه حتی دسته ی کوچکی از ترکیبات هتروسیکلی مربوطه بسیار ناچیز است. بنابراین شیمی هتروسیکل همواره توجه شیمیدانان دارویی و سنتزی را به خود جلب نموده است وگسترش روش­ های جدید که باعث دستیابی بهتر به هتروسیکل­ ها می­باشد، همچنان مفید ومورد توجه است. در گذشته روش­هایی بر پایه واکنش ­های چند­جزئی تاثیر خود را در تهیه انواع مختلف هتروسیکل   ­ها به اثبات رساند­ه­اند. یک روش سنتزی چند­ جزئی تک ­ظرفی مانند سنتز های ترکیبی و موازی می تواند در فرآیندها با توان عملیاتی بالا که تابع روش ­های خودکار می­ باشد، بسیار ارزشمند باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.