تحقیق سندروم های اندام تحتانی وآسیب‌های شایع دوندگان در اندام تحتانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سندروم های اندام تحتانی وآسیب‌های شایع دوندگان در اندام تحتانی دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱٫ راستای آناتومیکی اندام تحتانی    ۶
۱-۲٫ ناهنجاری‌های وضعیتی (پاسچرال)    ۶
۱-۳٫ علل و عوامل بروز ناهنجاری‌ها    ۶
۱-۴٫ سندروم های اندام تحتانی    ۷
۱-۴-۱٫ سندروم متقاطع اندام تحتانی    ۷
۱-۴-۲٫ سندروم انحراف پرونیشن    ۷
۱-۴-۳٫ سندروم نقص حرکتی اندام تحتانی    ۸
۱-۵٫ زانوی ضربدری    ۸
۱-۶٫ زانوی پرانتزی    ۱۰
۱-۷٫ آزمون افت ناوی    ۱۰
۱-۸٫ زاویهQ     ۱۱
۱-۹٫٫آسیب‌های شایع دوندگان در اندام تحتانی    ۱۱
۱-۹-۱٫٫ شین اسپلینت..    ۱۲
۱-۹-۲٫٫ استرس فرکچر    ۱۲
۱-۹-۳٫ زانوی دوندگان (سندروم ایلیو تیبیال باند)    ۱۳
۱-۹-۴٫٫ درد قدامی زانو (سندروم درد کشککی-رانی)    ۱۳
۱-۹-۵٫٫  پلانتارفاشییت( التهاب نیام کف پایی)    ۱۴
۱-۹-۶٫٫  تاندونیت آشیل    ۱۴
۱-۱۰٫٫ آنتروپومتری    ۱۴
۱-۱۰-۱٫ مفهوم آنتروپومتری    ۱۴
۱-۱۰-۲٫ روش‌ها و ابزارهای آنتروپومتری    ۱۵
۱-۱۰-۳٫ کاربردهای آنتروپومتری    ۱۵
۱-۱۰-۴٫٫  تفاوت‌های بشری از لحاظ ساختار اسکلتی- عضلانی    ۱۶
۱-۱۱٫ پیشینه تحقیق    ۱۷
۱-۱۱-۱٫مقدمه    ۱۷
۱-۱۱-۲٫ مطالعات انجام‌شده در زمینه ارتباط ناهنجاری با آسیب    ۱۷
۱-۱۱-۳٫ مطالعات انجام‌شده در زمینه ارتباط ویژگی‌های آنتروپومتریکی با آسیب‌های ورزشی    ۲۵
۱-۱۱-۴٫ مطالعات انجام‌شده در زمینه ارتباط ویژگی‌های آنتروپومتریکی با ناهنجاری    ۲۶
۱-۱۲٫جمع‌بندی    ۲۸
منابع             ۲۹

منابع

امامی میبدی، محمدعلی، ۱۳۷۲، تشریح موضعی اندام و مفاصل، انتشارات فرهنگی کرمان و معاونت پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، چاپ اول

امینی اقدم، سوران، (۱۳۸۶)، راستاهای غیرطبیعی اندام تحتانی و سابقه آسیب‌دیدگی زانو، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه رازی کرمانشاه.

ایراندوست، خدیجه، بررسی رابطه بین ناهنجاری‌های اندام تحتانی و ستون فقرات با ابعاد بیومتریک بدن و ابزارهای مورد استفاده در محل تحصیل و زندگی در دانش‌آموزان دختر و پسر۸- ۱۱ ساله استان قزوین،۱۳۷۸٫

باهمت تبریان،احمد،۱۳۹۱، بررسی مقایسه‌ای نیمرخ ساختاری و آسیب‌های ورزشی در قایقرانان( کایاک،کانو کانادائی و روئینگ) مرد نخبه پایان‌نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه گیلان

بلوچی محمدرضا”مقایسه خصوصیات جسمانی و فیزیولوژیک دونده‌های صد متر با سطوح اجرایی متفاوت” پایان‌نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه تهران. ۱۳۷۶

حبیبی تیرتاشی, فرشته, اسلامی, منصور, تازیکه لمسکی, زینب,عفت. (۱۳۹۲). تأثیر شکل قوس پا بر نیروهای فشاری و برشی مفصل مچ پا در شروع گام برداری. نشریه طب ورزشی, ۵(۲), ۳۹-۵۱٫‎

خواب‌نما، سیده ملیحه، ۱۳۸۸ ، بررسی رابطه بین ویژگی‌های انتروپومتریک و فاکتور‌های آمادگی جسمانی با انواع آسیب‌های ورزشی در جودوکاران نخبه ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

دانشمندی، حسن.، علیزاده، محمدحسین و مقدسی، مهرزاد، ۱۳۸۵، بررسی راستای طبیعی زانوها و ارتباط آن با برخی عامل‌های موثر در ورزشکاران حرفه¬ای، نشریه المپیک، (۳۳): ۵۰-۴۱ .

مقدسی مهرزاد “بررسی مقایسه‌ای راستای طبیعی زانوها و ارتباطان با صدمات ورزشی ورزشکاران” پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان،۱۳۸۴ .

دانشمندی، حسن. علیزاده، محمدحسین. قراخانلو، رضا. (۱۳۸۳). حرکات اصلاحی، انتشارت سمت.

رحیم‌پور، اشرفزمانی، ۱۳۸۵، ارتباط بین زاویه Q و شیوع ناهنجاری‌های اندام تحتانی ورزشکاران زن نخبه رشته‌های ورزشی مختلف، پایان‌نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج .

رحیمی نژاد مهدی”مقایسه برخی از ویژگی‌های آنتروپومتریکی و بیومکانیکی دونده‌های نخبه سرعتی و استقامتی مردان ایرانی”پایان‌نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه بو علی سینا.۱۳۷۹

رفیعی شهرکی صادق، (۱۳۸۸) مطالعه تعقیبی عوامل آسیب زا در کاراته‌کاران نخبه در طی یک فصل مسابقه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.

ساکی، فرزانه (۱۳۸۸)، بررسی راستای اندام تحتانی زنان ورزشکار باسابقه آسیب لیگامنت متقاطع قدامی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.

۱-۱٫  راستای آناتومیکی اندام تحتانی

اندام تحتانی از دیدگاه طبقه‌بندی‌های آناتومیکی به آن بخش از بدن اطلاق می‌شود که شامل ران، زانو و پا است. مفصل زانو بزرگ‌ترین مفصل در بدن انسان است که نقش و اهمیت آن در رشته‌های مختلف ورزشی قابل توجه است [۴]. هنگام راه رفتن و ایستادن مفصل زانو بیش‌ترین تحرک را دارد و همه نیروهای وارده به ستون مهره‌ها در انجام حرکات ورزشی(تقریباً در تمامی ورزش‌ها و حرکات بدنی) از طریق مفصل زانو به ساق پا و نهایتاً به زمین منتقل می‌شود [۱].

آناتومی به خصوص ساختار اسکلتی در هر فرد ممکن است یک عامل خطرساز در آسیب‌دیدگی باشد. ارنیم و پرنتیس[۱](۲۰۰۰) عنوان کرده‌اند ناهنجاری‌های ساختار آناتومیکی ممکن است ورزشکار را دچار آسیب‌دیدگی کند. همچنین اگر وضعیت بدنی ورزشکار دچار انحراف شود بیشتر در خطر آسیب ورزشی قرار می‌گیرد [۵۲]. ارنیم و پرنتیس قید کرده‌اند انحراف راستای وضعیت بدنی ممکن است بر اثر عدم تعادل عضلات یا بافت‌های یک قسمت و یا عدم تقارن استخوان‌های یک ناحیه باشد. در نتیجه آن ورزشکاران دچار یک سازوکار حرکتی ضعیف می‌گردند. زمانی که انحراف وضعیت بدن موجب عدم تعادل می‌شود، بدن حول یک نقطه مرکز ثقل جدید قرارگرفته که می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی شود [۱۱۵،۴].

۱-۲٫   ناهنجاری‌های وضعیتی (پاسچرال)

ناهنجاری‌های پاسچرال[۲]، عبارت‌اند از تغییرات وضعیتی نامطلوبی که ساختار اسکلتی بدن و راستای طبیعی قامت را برهم می‌زنند. این ناهنجاری‌ها عموماً به دلایل محیطی، کارکرد نادرست عضلات و مفاصل و عادات نامناسب حرکتی پدید می‌آیند و امکان بهبود و اصلاح آن‌ها از طریق حذف عوامل مربوطه وجود دارد [۱۰۷].

۱-۳٫   علل و عوامل بروز ناهنجاری‌ها

علل و عوامل بروز ناهنجاری‌ها شامل: اختلالات ژنتیکی و مادر زادی ، بیماری‌ها، صدمات، فقر حرکتی و عدم تحرک مناسب عادات نامناسب در ایستادن‌ها، راه رفتن‌ها، نشستن‌ها و حمل اشیاء سنگین، شغل و وضعیت‌های غیر صحیح و یکنواخت بدنی و انجام امور روزمره در حالت نامناسب یا فعالیت‌های ورزشی و حرکتی نامناسب مستمر، استفاده از پوشاک نامناسب از قبیل کفش یا تجهیزات غیراستاندارد،  تقلید الگوهای حرکتی و وضعیت بدنی غلط و نامناسب،  کمبود محرک‌های رشدی مانند نور، آب، هوای متناسب و تغذیه وضعیت‌های روانی و شخصیتی مسائل فرهنگی و تربیتی افزایش وزن و تیپ بدنی و سن ذکر شده است [۱۰].

۱-۴٫  سندروم های اندام تحتانی

نقص در سیستم حرکتی انسان بندرت یک ساختار را در گیر می‌کند. به خاطر اینکه سیستم حرکتی انسان یک سیستم منسجم است، نقص در یک سیستم به وضعیت‌های جبرانی و ایجاد مطابقت‌هایی در سیستم‌های دیگر منجر می‌شود.

۱-۴-۱٫   سندروم متقاطع اندام تحتانی[۳]

این سندروم با سفتی و کوتاهی عضلات فلکسور ران و خلف ستون فقرات و ضعف عضلات شکمی و سرینی مشخص می‌گردد. این‌چنین ایمبالانسی می‌تواند اثرات مضری بر روی وضعیت استاتیک و دینامیک بدن به خصوص در هنگام راه رفتن داشته باشد. این سندرم باعث افزایش تیلت قدامی لگن، افزایش لوردوز کمری و خم شدن مختصر مفصل ران می‌گردد. اگر لوردوز کوتاه و عمیق باشد،ایمبالانس بیشتر مربوط به عضلات ناحیه لگن است، درحالی‌که کم عمق و طویل باشد و به ناحیه پشتی کشیده شود،بیشتر به ایمبالانس های عضلانی تنه مربوط می‌گردد[۲۵].

۱-۴-۲٫   سندروم انحراف پرونیشن[۴]

ویژگی افراد دچار سندروم انحراف پرونیشن، شامل پرونیشن بیش از اندازه‌ی پا(کف پای صاف)، خم شدن، چرخش داخلی و نزدیک شدن زانو(زانوی ضربدری) می‌باشد.عضلاتی که به صورت عملکردی کوتاه شده‌اند، شامل نازک نی‌ها، دوقلو، نعلی، نوار ایلیوتیبیال، عضلات همسترینگ، عضلات نزدیک کننده‌ها و سویز می‌باشند. قسمت‌های ضعیف یا مهارشده، شامل ساقی خلفی، ساقی قدامی، پهن میانی، سرینی میانی،سرینی بزرگ و عضلات چرخش دهنده‌های خارجی ران هستند. نقص بالقوه در عملکرد مفصلی، مفاصل زیر قاپی،اولین مفصل کف پایی-بند انگشتی، ساقی قاپی، خاجی خاصره‌ای و مفاصل بین زوائد مفصلی مهره‌ها را دچار می‌کند. افراد دچار این عارضه، الگوهای قابل پیش‌بینی آسیب‌دیدگی هستند که ازان جمله می‌توان التهاب نیام کف پایی، التهاب تاندون عضله ساقی خلفی(شین اسپلینت)، التهاب تاندون کشکک و کمردرد را نام برد. [۶۳، ۸۸].

۱-۴-۳٫  سندروم نقص حرکتی اندام تحتانی[۵]

بسیاری از نویسندگان سندروم شایع نقص حرکتی(نا راستایی پویا) را که از نا راستایی ایستا و الگوهای بکار گیری عضلانی تغییریافته ناشی می‌شود توصیف کرده‌اند [۱۰۲، ۶۵، ۴۸ ].

افراد دارای سندروم نقص حرکتی اندام تحتانی، معمولاً با پرونیشن بیش از حد پا(کف پای صاف)، افزایش انحنای پا(درشت نی چرخش یافته به داخل و ران چرخش یافته به داخل و نزدیک شده یا زانوی ضربدری) و افزایش حرکت در کمربند کمری-لگنی-رانی(باز شدن یا خم شدن) طی حرکات عملکردی مشخص می‌شوند. عضلات مستعد برای سفتی یا بیش فعالی، ممکن است شامل عضلات نازک نی‌ای، دوقلو خارجی، نعلی، نوار ایلیوتیبیال، عضلات همسترینگ خارجی، عضلات نزدیک کننده و سویز باشند. عضلات مستعد ضعف یا مهار، ممکن است شامل ساقی خلفی، خم کننده بلند انگشتان و شست، ساقی قدامی، پهن داخلی، عضلات خیاطه، راست داخلی، نیم غشایی،(پس انسرین)، سرینی میانی، چرخش دهنده‌های خارجی ران، سرینی بزرگ و پایدار کننده‌های موضعی کمربند کمری-لگنی-رانی باشند. . نقص عملکردی مفاصل، ممکن است شامل مفاصل زیر قاپی[۶]،اولین مفصل کف پایی-بند انگشتی[۷]، مفصل ساقی قاپی[۸]، مفصل پروگزیمال درشت نی-نازک نی‌ای[۹]، خاجی خاصره‌ای[۱۰] و مفاصل فاسیت کمری[۱۱] باشد. افرادی که سندروم نقص حرکتی اندام تحتانی دارند معمولاً الگوهای آسیب قابل پیش‌بینی را که شامل التهاب نیام کف پایی[۱۲]، التهاب تاندون عضله ساقی خلفی[۱۳](شین اسپلینت) و درد قدامی زانو[۱۴] از خود نشان می‌دهند [۱۰۲، ۶۵، ۴۸ ].

۱-۵٫   زانوی ضربدری[۱۵]

در عارضه زانوی ضربدری پاهای فرد در حالت ایستاده به طرف داخل قوس بر می‌دارند، این قوس معمولاً حول محور زانو روی می‌دهد، به طوری که در حالت ایستاده زمانی که زانوها به هم چسبیده‌اند، قوزک‌های داخلی از هم فاصله می‌گیرند [۱۷]. در عارضه زانوی ضربدری فرد مبتلا به تدریج روی لبه داخلی پا فشار بیشتری وارد کرده که در این حالت به صورت ثانویه قوس طولی داخلی ناحیه کف پا نیز کم می‌شود و نوعی عارضه صافی کف پا نیز به وجود می‌آید. در این ناهنجاری بافت‌های نرم ناحیه داخلی ران و مفصل زانو و عناصر عضلانی جانب داخلی ساق و عناصر لیگامنتی و کپسول ناحیه مچ کشیده می‌شوند. پارگی لیگامنت جانب داخلی زانو، ضعف عضلات همسترینگ داخلی(نیمه وتری[۱۶] و نیمه غشایی[۱۷]) کوتاهی عضلات کشنده پهن نیام و سرینی کوچک در قسمت خارجی ران نیز از دیگر علل به وجود آمدن زانوی ضربدری است [۴]. زمانی که فرد دچار این ناهنجاری می‌شود به صورت غیرطبیعی راه می رود. به طوری که زانوها به هم ساییده شده و فرد برای جلوگیری از آن پاها را دور از هم نگه می‌دارد. برای جلوگیری از ضربه زدن به زانوها فرد یک پا را روی پای دیگر تاب می‌دهد که در نهایت پاها را در وضعیت چرخش به داخل قرار می‌دهد. عارضه مذکور در کیفیت اجرای فعالیت‌های ورزشی اثر می‌گذارد و میزان فعالیت‌های حرکتی فرد را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. این عارضه معمولاً همراه با صافی کف پا است [۱۰]. شدت عارضه‌ی زانوی ضربدری به صورت زیر طبقه‌بندی می‌گردد:

زانوی ضربدری درجه ۱ : فاصله میان دو قوزک کمتر از ۵/۲ سانتی متر.

زانوی ضربدری درجه ۲ : فاصله میان دو قوزک ۵/۲ – ۵ سانتی متر.

زانوی ضربدری درجه ۳ : فاصله میان دو قوزک ۵ – ۵/۷ سانتی متر.

زانوی ضربدری درجه ۴ : فاصله میان دو قوزک بیشتر از ۵/۷ سانتی متر

در سنین بلوغ در صورتی که فاصله بین دو قوزک داخلی پا بیش از ۱۰ سانتی متر باشد باید عمل جراحی صورت گیرد [۱۰]. فشار والگوس بر اثر ضربات خارجی یکی از ساز و کارهای رایج آسیب زانو در فعالیت‌های ورزشی است و اغلب در نتیجه صدمه دیدن لیگامنت جانب داخلی به وجود می‌آید. فرد مبتلا به زانوی ضربدری با توجه به شدت ناهنجاری می‌تواند نشانه‌هایی چون نزدیک شدن زانوها به خط میانی بدن، دور شدن قوزک‌های داخل از یکدیگر، کوتاهی تاندون آشیل، تمایل کشکک‌ها به خارج و احتمال بروز دررفتگی در آن، سائیده شدن زانوها به یکدیگر حین راه رفتن، خستگی زودرس هنگام راه رفتن و دویدن، درد پشت ساق و جلوی ران، کوتاهی قد، آرتروز زودرس زانو، عوارض ثانویه مثل کف پای صاف، افزایش وزن و سائیدگی بیش از حد کناره داخلی کفش داشته باشد [۸۱،۱۰]. زمانی که ناهنجاری زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری روی می‌دهد یک وضعیت آناتومیک غیرطبیعی به وجود می‌آید، طوری که مسیر خط ثقل از حالت طبیعی خارج‌شده و یک اعمال فشار غیرطبیعی در مفاصل در اثر ایجاد یک نیروی گشتاور غیرطبیعی به وجود می‌آید که سازگاری‌های اسکلتی مربوط به زانوی پرانتزی و ضربدری باعث انتقال فشار از وسط مفصل زانو می‌شود.

پاتوجکسون[۱۸] (۱۹۸۴) بیان می‌کند با افزایش سن و ضعف عضلانی احتمال افزایش شدت حالت زانوی پرانتزی در یک فرد با زانوی پرانتزی و افزایش حالت ضربدری در یک فرد با زانوی ضربدری بالا می رود. زمانی که این حالت اتفاق می‌افتد، مفاصل زانو نامتقارن می‌شوند که این حالت به نوبه خود منجر به افزایش استرس فشاری بر روی بخش‌هایی از غضروف مفصلی زانو نامتقارن می‌شوند که این حالت به نوبه خود منجر به افزایش استرس فشاری بر روی بخش‌هایی از غضروف مفصلی که در تماس باهم قرار دارند می‌شود. در صورتی که این وضعیت همچنان پا بر جا باقی بماند، غضروف مفصلی که تحت فشار بیش از حد قرار دارد، ممکن است دچار سائیدگی شود و در نهایت باعث بروز درد شود [۴].

۱-۶٫  زانوی پرانتزی[۱۹]

زانوی پرانتزی یک اختلال در طرز قرار گرفتن پاها می‌باشد. در این حالت شکل ظاهری پاها به صورت کمان یا پرانتز می‌باشد [۱۷]. در موارد شدید این عارضه، فرد روی لبه خارجی پا راه می رود و یک نوع محدودیت حرکتی در انجام حرکت چرخش به خارج وجود دارد، در عارضه مذکور به دلیل نزدیک شدن قوزک‌های داخلی به یکدیگر و فاصله گرفتن زانوها از هم عضلات جانب داخلی ران مانند عضلات نزدیک کننده(بلند، کوتاه و بزرگ)، عضله راست داخلی و نیز عضله نیمه وتری کوتاه می‌شوند [۱۷]. کوتاه شدن عناصر استاتیک ثبات مفصلی مانند لیگامنت جانب داخلی و کپسول داخلی زانو و لیگامنت های مهم بخش‌های عمقی و سطحی آن در مچ و کشیدگی عناصر جانب داخلی و کپسول داخلی زانو و لیگامنت های مهم بخش‌های عمقی و سطحی آن در مچ و کشیدگی عناصر جانب خارجی و کپسول خارجی و لیگامنت های چهار گانه مهم مفصل مچ پا در جانب خارجی در این عارضه مشاهده می‌گردد.

[۱] Arnim & prentice

[۲] Postural

[۳] Lower crossed syndrome

[۴] Pronation distortion syndrome

[۵] Lower extremity movement impairement syndrome

[۶] Subtalar joint

[۷] Metatarsophalangeal join

[۸] Talocrural joint

[۹] Proximal tibiofibular joint

[۱۰] Sacroiliac joint

[۱۱] Lumbar facet joint

[۱۲] Plantar faciitis

[۱۳] Posterior tibialis joint

[۱۴] Anterior knee pain

[۱۵] knee valgus

[۱۶] semitendinosus

[۱۷] semimembranosus

[۱۸] Pato Jackson

[۱۹] knee varus

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.