تحقیق سیری در زندگانی و اتهامات وارده بر سیّد جمال الدّین اسدآبادی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیری در زندگانی و اتهامات وارده بر سیّد جمال الدّین اسدآبادی  دارای ۴۰ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

سیری در زندگانی سیّد جمال الدّین۴
۱ تولّد :    ۵
۲ : کودکی و تحصیلات سیّد جمال در قزوین و تهران :    ۵
۳ سیّد جمال الدّین و حوزه ی نجف :    ۶
۴ سفرهای سیّد جمال الدّین و سرانجام او :    ۷
فصل دوم اتهامات وارده بر سید جمال الدین اسدآبادی۶
اتّهامات وارده بر سیّد جمال الدّین اسد آبادی    ۲۲
۱ ملیّت سیّد جمال الدّین :    ۲۳
۲ دین و مذهب سیّد جمال الدّین :    ۲۶
۲-۱ الحاد و بی دینی :    ۲۷
۲-۲ بابیت :    ۳۰
۳- سیّد جمال و فراماسونری    ۳۲
۴- سیّد جمال عامل انگلیس :    ۳۴

منابع

تقی زاده ،سیّد حسن. زندگی و مبارزات سیّد جمال الدّین اسدآبادی، به کوشش سیّد هادی خسروشاهی،

جمعی از نویسندگان مجله حوزه، ((سیّد جمال جمال حوزه ها ))، چاپ ۱،قم،۱۳۷۵٫

جمالی، لطف ا…؛ صفات ا… ،جمالی وسیّد حسن تقی زاده . زندگی و مبارزات سیّد جمال الدّین اسد آبادی ،به کوشش سیّد هادی خسرو شاهی، تهران: نشر سماط،چاپ اول،(۱۳۷۹).

مطهری،مرتضی. آینده انقلاب اسلامی،قم:صدرا،چاپ سی وششم،(۱۳۹۱).

________ . نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر،تهران:صدرا،[بی تا].

_________ . اسلام ونیازهای زمان،جلد اول،تهران:صدرا،چاپ بیست ودوم،(۱۳۸۴).

موثقی،سیّد احمد. علل وعوامل ضعف وانحطاط مسلمین،دفتر نشر فرهنگ اسلامی،
چاپ اول،(۱۳۷۳).

سیّد جمال الدّین اسدآبادی مصلحی متفکّر و سیاستمدار،قم: بوستان کتاب، چاپ دوم،(۱۳۸۸).

خسروشاهی،سیّد هادی . نامه ها واسناد تاریخی، تهران: کلبه شروق،(۱۳۷۹).

_______ .دفاع از سیّد جمال الدّین حسینی ،قم : کلبه شروق، چاپ اول، (۱۳۷۹).

سه رساله درباره زندگی سیّد جمال الدّین اسدآبادی ،تهران: کلبه شروق، چاپ اول، (۱۳۷۹).

صفایی، ابراهیم.تاریخ مشروطیت به روایت اسناد،تهران:ایران یاران، چاپ اول، (۱۳۸۰).

فصل اول:سیری در زندگانی سیّد جمال الدّین

 تولّد :

سیّد جمال الدّین،در شعبان۱۲۵۴هـ .ق / اکتبر ۱۸۳۸م. در قریه ی اسد آباد همدان در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود.پدرش سیّد صفدر بن سیّد علی بن میر رضی الدّین محمّد الحسینی( شیخ الاسلام)و مادرش سکینه بیگم،دخترمیرشرف الدّین حسینی قاضی است. او یک برادر داشته به نام مسیح الله ( م ۲۹۹هـ . ق )و دو خواهر به نام های طیبه بیگم( ۱۳۰۳ هـ..ق )ومریم بیگم(م ۱۳۳۰ )[۱].خواهر زادگانش میرزا شریف خان مستوفی و میرزا لطف الله و عمّه زاده اش حاج سیّد هادی، معروف به روح القدس، که در تهران تحصیل کرده است(این سه نفر با سیّد جمال مکاتباتی داشته اند که اسناد آن موجود است ).[۲]

جدّ بزرگش از سال۶۷۳ هـ .ق، در اسد آباد ساکن بوده و خاندان آن ها در این شهر به طایفه شیخ الاسلام،معروف هستند.الواح قبور اجدادش در جنب امام زاده احمد محلّه سیّدان، گواه آن است که این خاندان، نسل به نسل، به مدّت ۴۷۷ سال (تا زمان نگارنده) در اسد آباد زندگی می کرده اند.[۳]

۲ : کودکی و تحصیلات سیّد جمال در قزوین و تهران :

از پنج سالگی فراگیری دانش را نزدپدرآغازکرد.درچند ماه قرآن را خوانده ومقدّمات عربی را هم در سال های اوّل به خوبی تحصیل می نماید.در سال۱۲۶۴هـ . ق/ ۱۸۴۸م.به همراه پدر برای کسب دانش به قزوین می رود.

پدر که از استعداد و علاقه ی فرزند به فراگیری دانش دینی آگاه شد،او را که ده سال بیشتر نداشت برای ادامه تحصیل به قزوین برد. در آن روزگار،حوزه قزوین،سرآمد حوزه ها بود و     اساتید متبحّری چون: ملّا آقا حکمی قزوینی، آخوند ملّا یوسف حکمی و… در آنجا کرسی تدریس داشتند. در این حوزه، علاوه بر توجه به مسائل علمی و فرهنگی، فلسفی و کلامی، به سیاست و مسائل اجتماعی نیز توجه می شد و در مقابل ظلم و ستم و تفکر خرافی و ضد انسانی با حسّاسیت تمام قد علم می کرد. مبارزات سیّد جمال در طول زندگی، نشأت گرفته از تفکرات حاکم  برحوزه ی قزوین می باشد.[۴]

در سال ۱۳۶۶ هـ . ق / ۱۸۵۰ م، بیماری وبا، در قزوین، بسیاری از مردم را از پا درآورد. پدرش سیّد صفدر، ماندن در قزوین را روا نمی داند، از این روی همراه سیّد جمال آهنگ تهران   می کند. در تهران در محلّه سنگلج، به منزل سلیمان خان افشار، که از خوانین اسد آباد بود، رفته و آنجا ساکن شدند. پس از چندی، سیّد جمال با تحقیق و جستجو در می یابد که مجتهد بزرگ تهران، سیّد صادق طباطبایی است. در حلقه ی درس او حاضر می شود و در گفتگویی که بین سیّد و وی در می گیرد؛ طباطبایی به هوش و ذکاوت سیّد جمال پی می برد و در همان مجلس سیّد را به لباس روحانیت مفتخر می کند و پذیرایی از وی و پدرش را به عهده می گیرد .[۵]

سیّد جمال الدّین و حوزه ی نجف :

در سال۱۲۶۶هـ .ق،پدر و پسر، تهران را به قصد عتبات از راه بروجرد ترک می کنند. در بروجرد، حاج میرزا محمود طباطبایی بروجردی(م۱۳۰۰) مقدم آنان را گرامی می دارد. مدّت اقامت آنان در بروجرد، سه ماه به درازا می کشد و در این مدّت، سیّد از محضر میرزا محمود، بهره می برد .[۶]

بنا به نوشته اعتماد السّلطنه، میرزا محمود بروجردی، از علمای بنام بوده و اهتمام زیادی به امر به معروف و نهی از منکر می ورزیده؛ از این روی، در عهد ناصری، سه بار به تهران احضار می گردد.[۷] در یک مورد که وی به تهران تبعید می شود، میرزا حسن آشتیانی و ملّا محمّد علی کنی به گرمی از وی استقبال می کنند و بازار تهران تعطیل می گردد و تمام امامان جماعت، نماز جماعت خود را تعطیل می کنند و در مسجد چهل ستون، به امامت وی نماز می خوانند. بدیهی است چنین شخصیّت مبارزی در تکوین شخصیِت سیّد جمال نقش داشته است .[۸]

سیّد جمال و پدرش از بروجرد عازم عراق می شوند. وارد حوزه ی نجف شده و پدر بعد از سه ماه توقّف در این شهر مقدّس، پسرش را به شیخ انصاری (ره) سپرد و به اسد آباد بازگشت. شیخ انصاری، مخارج سیّد را تأمین می کرد.[۹]

حوزه نجف در آن روزگار، میعادگاه عالمان بود. شیخ انصاری که اصول و فقه تدریس می کرد، در زهد و پارسایی و ساده زیستی و مبارزه با تحجّر فکری و رواج روحیه ی تحقیق و آزاد اندیشی، سرآمد عالمان بود.[۱۰] تدریس اخلاق و حکمت حوزه ی نجف را ملا حسینقلی همدانی بر عهده داشت . او در پرورش و تهذیب روان ها و در آموزش راه جهاد و مبارزه با نابسامانی ها مصلحی توانا بود. بهره مندی سیّد جمال الدّین از محضر ملا حسینقلی همدانی و معاشرتش با    سیّد احمد تهرانی کربلایی و سیّد سعید حبوبی اهمیّت ویژه ای دارد و پایگاه علمی و معنوی سیّد را در حوزه های علمیه روشن می کند .

شهید مطهری می گوید: از وقتی به این نکته پی بردم که سیّد جمال در محضر مرحوم آخوند همدانی شاگردی کرده و با بزرگانی چون تهرانی کربلایی و حبوبی معاشرت داشته، شخصیّت سیّد در نظرم بُعد و اهمیّت دیگری پیدا کرد .[۱۱]

با مطالعه برهه های گوناگون زندگی علمی سیّد، این مساله واضح و روشن می شود که وی، به فلسفه اسلامی عمیقاً آشنایی داشته است . ارنست رنان می نویسد : « هر وقت با سیّد جمال الدّین گفتگو می کردم، می پنداشتم که با بو علی سینا، یا ابن رشد، رو به رو هستم ».[۱۲]

اهل فن می دانند آشنایی عمیق به فلسفه در آن مقطع زمانی، آن هم در این سطح که رنان می گوید، جز با درک محضر اساتید قوی و انس و معاشرت با زبدگان و نخبگان، میسّر نبوده است. سیّد جمال، در نجف در منزل یکی از همدانی ها اقامت داشت. این منزل در انتهای محلّه ی عماره، در کنار مسجد متّصل به مقبره آل خلیلی بود.[۱۳]

سیّد جمال الدّین تقریباً در آغاز هفدهمین سال عمر خود، بعد از چهار سال تحصیل در نجف به خاطر آنچه که میرزا لطف الله آن را بدخواهی و حسدِ عده ای دانسته، نجف را ترک می کند.گفته اند تصمیم در هجرت از نجف به هندوستان برای کسب علم، توسط شیخ انصاری (ره) گرفته شده است . وی، بر این نظر  بوده که سیّد جمال هم از حسدِ  بدخواهان  در  امان بماند    و هم در آن دیار، به آموزش علوم جدید، از جمله : ریاضی و هندسه بپردازد .[۱۴]

سفرهای سیّد جمال الدّین و سرانجام او :

سیّد جمال از طریق بندر بوشهر به طرف هندوستان می رود، وی مدّتی در بوشهر می ماند و در منزل حاج عبدالنّبی از آل صفر اقامت می گزیند. سپس بوشهر را  به قصد هندوستان ترک می کند. پس از مدّتی وارد هندوستان می شود. یک سال و چند ماهی در این دیار اقامت می کند و در این مدّت، به فراگیری علوم جدید می پردازد. چند ماهی هم درکلکته منزل حاجی عبدالکریم بوده است. سیّد جمال، بعد از یک سال و نیم درنگ در هندوستان، با کشتی عازم مکّه معظّمه می شود. بعد از زیارت حرمین شریفین، به کربلا و نجف بر می گردد.

[۱]– لطف ا…جمالی و دیگران، زندگی و مبارزات سیّد جمال الدّین اسدآبادی، به کوشش سیّد هادی خسرو شاهی، چاپ اول (تهران، سماط،۱۳۷۹)، ص۲۳و۲۴٫

[۲] – درباره اقوام و خویشاوندان سیّد جمال، ر.ک : میرزا لطف ا… به کوشش : سیّد هادی خسروشاهی، شرح حال وآثار سیّد جمال الدّین اسد آبادی، چاپ سوم (دارالفکر،قم،۱۳۴۹)، ص۲۳٫

[۳] – لطف ا…جمالی، زندگی و مبارزات سیّد جمال الدّین اسدآبادی،ص۲۳٫

[۴] – جمعی از نویسندگان مجله حوزه، سیّد جمال جمال حوزه ها، چاپ اول، (قم،۱۳۷۱)، ص۲۲۱،۲۲۲،۲۸۵،۲۸۶و۲۸۷٫

[۵] – همان، ۲۸۸٫ به نقل از : میرزا لطف ا…،شرح حال و آثار سیّد جمال الدّین اسدآبادی، ص۲۵-۲۷،”مقالات جمالیه”، ص۹٫

[۶] – همان، ص۲۸۸-۲۸۹، به نقل از :”مقالات جمالیه”، ص۹٫

[۷] – همان، ص۲۸۹ .به نقل از : اعتماد السلطنه، الماثر و آلاثار، جلد۱، ص۱۹۳٫

[۸] – همان، ص ۲۸۹و۲۹۰٫

[۹] – همان، ص۲۹۰٫

[۱۰] – همان، ص۲۲۵٫

[۱۱] – مرتضی مطهری، نهضت های اسلامی درصد ساله اخیر، (قم ،نشر صدرا، [بی تا])، ص ۳۸٫

[۱۲] – جمعی از نویسندگان مجله حوزه، سیّد جمال جمال حوزه ها، ص۲۹۲٫

[۱۳] – همان، ص۲۹۳ .به نقل از : جعفر خلیلی، موسوعه العتبات المقدسه، جلد۱۲، ص۱۴۶٫

[۱۴] – میرزا لطف ا…جمالی، زندگی و مبارزات سیّد جمال الدّین اسد آبادی، ص۱۱۲٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.