1,195 views
پیشینه تحقیق سیر گرایش به تشیع قبل از دوران صفوی و تشیع تا پایان دوران آغازین صفوی دارای ۱۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
بخش اول: سیر گرایش به تشیع قبل از دوران صفوی ۵
فصل اول : تاریخچه پیدایش شیعه ۵
۱ ) آراء مورخین در پیدایش تشیع ۷
الف ـ نظریه پیدایش تشیع در زمان پیامبر(ص) ۷
ب ـ نظریه پیدایش تشیع در سقیفه ۸
ج ـ نظریه پیدایش آن در زمان کشته شدن خلیفه سوم ۸
د ـ نظریه پیدایش آن پس از شهادت حسین بن على (ع) ۹
هـ ـ نظریه پیدایش آن از میان افکار زرتشتیان ۹
و ـ نظریه تشیع محصول فکرى عبدالله بن سبا ۹
۲ ) تشیع در ایران ۱۰
فصل دوم : تعامل تشیع و مذاهب دیگر ۱۱
۱ ) وحدت گرایی اسلامی در اندیشه شیعه ۱۱
۲ ) تشیع از دید ایرانیان ۱۸
۳ ) شیعه اسماعیلیه و انشعابات آن : ۲۳
۴ ) پیوند های تشیع و تصوف : ۲۴
تصوف و تشیع در زمان تیموریان: ۳۳
بخش دوم: تشیع تا پایان دوران آغازین صفوی ۴۲
فصل اول : مذهب در دوره تیموریان ۴۳
۱٫ نگاهی به اوضاع شیعه در ایران قبل از صفویه : ۴۳
۲ . سربداران : ۴۷
۳ . مرعشیان مازندران : ۵۱
۴ . حروفیان : ۵۴
۵ . مشعشعیان : ۵۷
۶ . اهل حق : ۶۵
الف ) تناسخ و حلول : ۶۷
ب ) آفرینش جهان : ۶۹
ج ) آداب و رسوم اهل حق : ۶۹
د ) کتابهای مذهبی و مقدس : ۶۹
۷ . حیدریه : ۷۰
۸ . نقطویان : ۷۲
فصل دوم : پادشاهان دوره آغازین صفوی ۷۵
۱ ) شاه اسماعیل اول مؤسس سلسله صفویه : ۷۵
۲ ) شاه طهماسب صفوى ۷۹
۳ ) نقش پادشاهان صفوی در گسترش گرایش مردم به مذهب شیعه : ۸۲
الف) انتساب خود به ائمه معصومین ۸۲
ب) تکریم امامان معصوم : ۸۳
ج ) ارتباط معنوی با ائمه معصومین : ۸۴
ج ) برخورد خشن با اهل سنت : ۸۵
د) انتخاب القاب مختلف : ۸۶
فصل سوم : علمای دوره آغازین صفوی ۸۷
۱ ) تعامل علما و پادشاهان ۸۷
۲ ) تلاش برای ترجمه متون دینی به فارسی : ۹۵
۳) کنش ها و واکنش های مردمی ۱۰۲
فصل چهارم : نگاهی به نتایج نهضت های مذهبی شیعه در دوره آغازین صفوی ۱۰۳
منابع : ۱۱۵
سفرنامه ها : ۱۱۸
مقالات : ۱۱۹
تحقیقات جدید : ۱۱۹
خواند میر ، محمد بن هدایت الله . ایران در روزگار شاه اسماعیل و شاه طهماسب صفوی ، به کوشش غلامرضا طباطبایی ، تهران : بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار ، ۱۳۷۰ .
جهانگشای خاقان ( تاریخ شاه اسماعیل ) ، مقدمه و پیوست الله دتا مضطر ، اسلام آباد : مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان ، ۱۳۶۴٫
عبدی بیک نویدی شیرازی ، خواجه زین العابدین علی . دوحه الاخبار ، مقدمه فهارس تعلیقات و تصحیح علی مینایی تبریزی و ابوالفضل رحیموف ، مسکو : دانش ، ۱۹۷۴ .
غفاری قزوینی ، قاضی احمد . تاریخ جهان آرا ، تهران : کتابفروشی حافظ ، ۱۳۴۳٫
تقوی ، قاضی احمد . تاریخ الفی تاریخ ایران و کشورهای همسایه درسال های ۸۵۰ ـ ۹۸۴ ، بهمراه آصف خان قزوینی ، به کوشش سید علی آل داود ، تهران : فکر روز ، ۱۳۷۸ .
دنبلی ، عبدالرزاق . بصیرت نامه ، به کوشش یدالله قائدی ، تهران : آناهیتا ، بیتا .
دنبلی ( مفتون ) ، عبدالرزاق بیگ . تجربه الاحرار و تسلیه الابرار ، تصحیح و تحشیه حسن قاضی طباطبایی بخش نخست ، تبریز : مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران ، ۱۳۴۹ .
روملو ، حسن بیگ ، احسن التواریخ ، جلد ۱۲ ، بی جا : بابک ، ۱۳۵۷ .
شیرازی ، عبدی بیک . تکمله الاخبار ( تاریخ صفویه از آغاز تا ۹۷۸ هجری ) ، مقدمه تصحیح و تعلیقات عبدالحسین نوایی ، تهران : نی ، ۱۳۶۹٫
استرآبادی . میرزا مهدی خان ، تاریخ جهانگشای نادری ، بیجا : دنیای کتاب ، ۱۳۶۸٫
افوشتهای ، محمود بن هدایت الله . نقاوه الاثار فی ذکر الاخیار در تاریخ صفویه ، به اهتمام احسان اشراقی بیجا : علمی و فرهنگی ، ۱۳۷۳ .
الحسینی القمی ، قاضی احمد بن شرف الدین الحسین . خلاصه التواریخ ، مصحح احسان اشراقی جلد ۱ تهران : دانشگاه تهران ، ۱۳۵۹ .
الحسینی خاتون آبادی ، سید عبدالحسین . وقایع السنین و الاعوام گزارشهای سالیانه از ابتدای خلق از سال ۱۱۹۵ هجری ، تصحیح محمد باقر بهبودی ، تهران : کتابفروشی اسلامیه ۱۳۵۲ .
ترکمان ، اسکندر بیک . تاریخ عالم آرای عباسی ، جلد ۱ و ۲ ، تهران : امیرکبیر ، ۱۳۵۰٫
مستوفی ، محمد محسن . زبده التواریخ ، به کوشش بهروز گودرزی ، تهران : بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار ۱۳۷۵ .
معصوم ، میرزا محمد . تاریخ سلاطین صفویه ، به سعی و اهتمام سید امیر حسین عابدی ، تهران بنیاد فرهنگ ایران ، ۱۳۵۱٫
منجم ، ملا جلال الدین . تاریخ عباسی یا روزنامه ملاجلال ، به کوشش سیف الله وحید نیا تهران : وحید ۱۳۶۶٫
نامه های خان احمد خان گیلانی ، به کوشش فریدون نوزاد ،تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، ۱۳۷۳٫
در این بخش در ابتدا پس از بیانی مختصر درباره سابقه تشیع در ایران قبل از دوران صفویه ، به بیان عوامل دخیل در گرایش مردم ایران به این مذهب در دوران آغازین عصر صفوی اشاره نموده ، سپس به بررسی مطالب مطرح شده در باره هریک از عوامل ذکر شده اشاره می شود.
پیغمبر اکرم (ص) به موجب چندین روایت متواترکه سنى و شیعه روایت کرده اند تصریح فرموده که على (ع) در قول و فعل خود ، از خطا و معصیت مصون است هر سخنى که گوید و هر کارى که کند با دعوت دینى مطابقت کامل دارد و داناترین مردم به معارف و شرایع اسلام می باشد.[۱]
در غدیر خم که پیغمبر اکرم (ص) در آنجا على (ع ) را به ولایت عامه مردم نصب و معرفى کرده و او را مانند خود متولى قرار داده بود. بدیهى است این چنین امتیازات و فضائل اختصاصى که مورد اتفاق همگان بود و علاقه فراوانی که پیغمبر اکرم به على (ع) داشت طبعاً عده اى از یاران پیغمبر اکرم را که شیفتگان فضیلت وحقیقت بودند بر این وامیداشت که على (ع) را دوست داشته به دورش گرد آیند و از وى پیروى کنند .گذشته از همه اینها نام (شیعه على) و (شیعه اهل بیت) در سخنان پیغمبر اکرم (ص) بسیار دیده می شود.[۲]
در مورد پیدایش تاریخى تشیع و مؤسس آن نظرات گوناگونى از سوى موّرخین ارائه شده که به عمده آنها اشاره مىگردد:
شیعه امامیه ( علامه مجلسی ، محقق کرکی ، میرداماد و … ) معتقد است که بذر اولیه تشیع را خداوند در قرآن بیان کرده و پیامبر اکرم(ص) در طول دوران رسالتشان آنرا آبیارى نمودهاند ، بنابر این تشیع در زمان حضور نبى گرامى اسلام به ثمر نشسته و به همین جهت عده ای در زمان پیامبر به آن معروف بودهاند مانند : سلمان فارسی،ابوذر غفاری ، مقداد بن الأسود و… .این گروه ، خدا و رسول او را مؤسس مکتب تشیّع مىدانند [۳].
بعضى از تاریخ نگاران اهل سنّت معتقدند: هنگامى که در سقیفه عدّهاى ـ به تبع نصّ ـ دنبال على(ع) رفتند و بقیه… تشیع به وجود آمد. ابن خلدون ، دکتر حسن ابراهیم حسن، احمد امین مصرى و محمّد عبدالله عنان از نویسندگان اهل سنت و شرق شناس معروف، گلدزیهر این نظریه را پذیرفته اند. [۴]
برخى دیگر از تاریخ نگاران عقیده دارند که به هنگام حمله مردم به خانه خلیفه سوم ـ ۲۵ سال پس از پیامبر(ص)ـ و کشتن او تشیّع شکل گرفت و ظاهر شد. از میان اهل سنت ابن حزم اندلسی و دکتر على سامى النشار و از بین شرق شناسان ولهوزن چنین نگرشى دارند. [۵]
دکتر کامل مصطفى شبیبى، معتقد است که تشیع پس از شهادت حسین بن على(ع) ظاهر گشت[۶].
برخى معتقدند که فکر و ایده تشیع برخاسته از افکار زرتشتیان ایرانى است که به پایتخت اسلام نفوذ کرده است. از میان شرق شناسان، دوزى، فان فلوتن و براون و از میان اهل سنت، احمد امین و احمد عطیه الله چنین نظریهاى را ابراز کردهاند. [۷]
از کسانى که مکتب شیعه را از ساختههاى فکرى «عبدالله بن سبا» مى دانند، مى توان به دکتر على سامى النشار، سید محمد رشید رضا، شیخ محمد ابو زهره و ابوالحسین ملطى اشاره کرد. [۸]
با توجه به مطالب بیان شده و تحقیقات انجام شده در این رابطه ( کتاب الغدیر ـ علامه امینی ، کتاب بحارالانوار – علامه مجلسی و … ) نظریه پیدایش تشیع در زمان پیامبر بیشتر به صحت نزدیک می باشد.
با یک نگاه مختصر به تاریخ گذشته ایران معلوم خواهد شد که نفوذ تشیع در ایران به صورت تدریجى تا قرنها با کندى صورت گرفته است. با نگرشى به حوادث و وقایعى که در ارتباط با رشد «گرایشات شیعى» است، مى توان به سیر تدریجى نفوذ تشیع در ایران، چند مرحله را در نظر گرفت:
مرحله اول ، موالى ایران در عراق ( نقشه شماره ۱ )
مرحله دوم ، نفوذ تشیع در بعضى از مناطق مرکزى ایران همچون قم
مرحله سوم ، توسعه گرایشات شیعى با روى کار آمدن بنى عباس
مرحله چهارم ، فتح طبرستان به دست علویان
مرحله پنجم ، برپائى حکومت آل بویه ( نقشه شماره ۲ )
مرحله ششم ، پس از حملات مغولها ( نقشه شماره ۳ )
مرحله هفتم ، روى کار آمدن دولت صفویه ( نقشه شماره ۴ )
دین اسلام با تنوع پذیرى بسیار و برخوردارى از جاذبههاى انسانى و جهانى، و نه صرفاً قومى و نژادى زمینه مناسبى براى ایجاد همگرایى در میان پیروان خویش دارد. بنابراین، هرچند این دین نیز به طور طبیعى، شاهد تقسیمات و تفرقههاى بسیار بوده است، همواره عناصر هم گرایى را در خویش حفظ کرده است.
عوامل مانع در فرایند وحدت جامعه اسلامی را می توان به این گونه برشمرد :
رویکردهاى کاهنده وحدت اسلامى به وحدت طایفهاى و مذهبى ،که نمود روشن آن در گرایشهاى افراطى سلفىگرى در میان اهل سنت ، و غلو شیعىگرى در جوامع بسته شیعى و برخى عوام شیعى به چشم مى خورد.
[۱] عمادزاده ، حسین . شناخت شیعه پیروان علی علیه السلام ، تهران : مکتب قرآن ، بی تا ، ص ۹ ، ۱۴ و ۱۵ و قدیانی ، عباس . فرهنگ جامع تاریخ ایران از ورود آریائی ها تا پایان عصر پهلوی ، مقدمه غلامرضا وطن دوست ، جلد ۲ تهران : آرون ، ۱۳۸۰ ، ص ۵۴۲٫
[۲] جعفری ، سید حسین . تشیع در مسیر تاریخ و بررسی علل پیدایش تشیع ، ترجمه سید محمد تقی آیت اللهی ، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، ۱۳۵۹ ص۱۸۹٫
[۳] قاضی ، نعمت الله . تاریخ سیاسی اسلام و بررسی زندگی زهرای بتول و فرزندانش ( علیهم السلام ) ، تهران : پیروز ، ۱۳۴۹ ص ۱۱۳ رسولی محلاتی . درسهایی از تاریخ تحلیلی اسلام ، جلد ۲ ، قم : سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ۱۳۶۸ ، ص ۶۵ و صفا ، مجذوب . پنجگام ، تهران : بعثت ، بی تا ، ص ۲۱۰ و مدرسی طباطبایی ، حسین . مقدمه ای بر فقه شیعه کلیات وکتابشناسی ، ترجمه محمد آصف فکرت ، مشهد : بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ، ۱۳۶۸ ، ص ۱۱ و عشقی ، لیلا . زمانی غیرزمانها ( امام ، شیعه و ایران ) ، ترجمه احمد نقیب زاده ، تهران : مرکز بازشناسی اسلام و ایران ، ۱۳۷۹ ، ص ۹۵ و ۹۶ .
[۴] حسینی بهشتی ، سید محمد . شناخت اسلام ، محمد جواد باهنر ، علی گلزاده ، تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، بی تا ، ص ۴۰۷ و ۴۰۸ و اشتهاردی ، محمد مهدی. ایرانیان مسلمان در صدر اسلام و سیر تشیع در ایران ، تهران : مرکز چاپ ونشر سازمان تبلیغات اسلامی ۱۳۷۱ ، ص ۱۷۵ و معروف الحسنی ، هاشم . همان ص ۳۶ و ۴۶ و طباطبایی ، سید محمد حسین . ظهور شیعه به ضمیمه مصاحبه پرفسور هانری کربن ، تهران : دفتر نشر فقیه و الست ، ۱۳۶۰ ، ص ۱۳٫
[۵] پطروشفسکی ، ایلیا پاولویچ . اسلام در ایران ( از هجرت تا پایان قرن نهم هجری ) ، تهران : پیام ، ۱۳۵۴ ، ص ۴۸و معروف الحسنی ، هاشم . همان ، ص ۴۳و اشتهاردی ، محمد مهدی . همان ، ص ۱۷۵٫
[۶] جعفری ، سید حسین . همان ، ص ۱۸۸٫
[۷] مطهری ، مرتضی . خدمات متقابل اسلام و ایران ، تهران : صدرا ، ۱۳۷۱ ، ص ۱۲۱ و ۱۲۲ و عنایت ، حمید . اندیشه سیاسی در اسلام معاصر ، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی ، تهران : خوارزمی ، ۱۳۷۲ ، ص ۴۱٫
[۸] شری ، محمد جواد . شیعه و تهمتهای ناروا ، ترجمه محمد رضا عطایی ، مشهد : بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ، ۱۳۶۹ ص ص۴۶ – ۳۸ و معروف الحسنی ، هاشم . همان ، ص ۴۴ و ۴۵ و جعفریان ، رسول . تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا قرن هفتم هجری ، تهران : شرکت چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی ، ۱۳۷۷ ص ۹۳٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر