تحقیق شادکامی، احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی و دیدگاه های مربوط به آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شادکامی، احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی و دیدگاه های مربوط به آن دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱ مبانی نظری شادکامی    ۷
۲-۱-۱ ابعاد شادی    ۱۱
۲-۱-۲ بعدعاطفی شادی    ۱۱
۲-۱-۳ بعدشناختی شادی    ۱۲
۲-۱-۴ عوامل مؤثر بر شادکامی    ۱۲
۲-۱-۵ شادکامی و مثبت اندیشی    ۱۷
۲-۱-۶ شخصیت برون گرا و شادکامی    ۱۸
۲-۲ مبانی نظری احساس پیوستگی    ۱۹
۲-۲-۱ بخش های اصلی و مرکزی احساس پیوستگی    ۲۴
۲-۲-۲ قابلیت درک فهم    ۲۵
۲-۲-۳ قابلیت مدیریت    ۲۵
۲-۲-۴ هدفمند بودن    ۲۶
۲-۳ مبانی نظری نارسایی هیجانی    ۲۸
۲-۴ پیشینه پژوهشی    ۳۸
الف) رابطه احساس پیوستگی و شادکامی و متغیرهای مربوطه    ۳۸
ب) رابطه نارسایی هیجانی و شادکامی و متغیرهای مربوطه    ۴۱
ج) پژوهشهای در زمینه احساس پیوستگی، نارسایی هیجانی  و شادکامی    ۴۲
فهرست منابع    ۴۴

منابع

منتظری، علی؛ امیدواری، سپیده؛ آذین، سید علی. (۱۳۹۰). میزان شادکامی مردم ایران و عوامل مؤثر بر آن: مطالعه سلامت از دیدگاه مردم ایران، فصلنامه پایش، سال یازدهم، شماره ۴، صص ۴۶۷-۴۷۵٫

میرشاه جعفری، ابراهیم (۱۳۸۱). شادکامی و عوامل مؤثر بر آن، تازه های علوم شناختی، سال۴، شماره۳٫

علی­ پور ،احمد؛ نوربالا ،احمد علی . (۱۳۸۷). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه های تهران . مجله اندیشه و رفتار، سال پنجم ، ش۱و۲ ، تابستان و پایییز ، ص ۵۵-۶۵٫

علی پور، احمد؛ نوربالا، احمدعلی؛ اژه ای، جواد و مطیعیان، حسن. (۱۳۸۹). شادکامی و عملکرد ایمنی بدن، مجله روانشناسی، سال ۳، شماره ۴، صص ۲۳۳-۲۱۹٫

کیامرثی، آذر و ایل بیگی قلغه­نی، رضا.(۱۳۹۰). ارتباط احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی با رضایت از زندگی در دانش آموزان دختر دارای نشانه های ADHD، مجله­ی روانشناسی مدرسه، دوره­ی ۱، شماره­ی ۱، صص ۹۲-۷۶٫

نوربخش، اعظم. آتش پور، سید حمید، موسوی، حسین.(۱۳۸۴). مقایسه سبک زندگی، سلامت روان و شادکامی دبیران زن و زنان خانه دار شهرستان بشرویه. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره ۲۶، ۶۲-۳۷٫

احتشام­زاده، پروین؛ صبری نظرزاده، راشین و معمارباشی اول، مژگان.(۱۳۹۲). رابطه بین احساس انسجام و عملکرد شغلی با میانجی گری سلامت روان و راهبردهای مقابله، روش­ها و مدل­های روانشناختی، دوره ۳، شماره ۱۳، صص  ۹۷-۸۵٫

شاهقلیان، مهناز.، مردای، علیرضا. و کافی، سید موسی. (۱۳۸۶). بررسی رابطه ناگویی خلقی با سبک های باراز هیجان و سلامت عمومی در دانشجویان. مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، سال ۱۳، شماره ۳، ۲۴۸-۲۳۸٫

Wart, p.J.(2001). What determines happiness.  well  source. Com Idh/content-print. Asp?ID=290.

Watson, D & tellegen. A. (1985). development and validation and brief measures Of positive and negative affect:the panas scale, Journal of personality and Social psycology,44(1),63-70 .

Wilson, w. (1967). correlates of avowed happiness. npsychological Bulletin, 67,294-306.

yers, D.G. (2000). The friends and faith of Happy people American psychologist, American Journal of orthopsychiatry, 55(1),56-57.

Flannery, R. B., & Flanery, G. L. (1990). Sense  of  coherence, life  stress, and  psychological   distress: A   Prospective   methodological   inquiry. Journal   of   Clinical   psychology, 46, 415-42.

مقدمه

یکی از نعمات الهی که خداوند به انسان عنایت فرموده ، نعمت سلامتی است که یکی از ابعاد آن بعد روانی است. از نیازهای روانی انسان ،که اهمیت زیادی دارد ،شادی و نشاط در زندگی است .شادی به زندگی معنا می بخشد و موجب نشاط روحی و سلامتی و افزایش توانایی می شود. انسان شاد می تواند قله های موفقیت را طی نماید و در اجتماع نقش سازنده ای داشته باشد.

شادی و نشاط ،از جمله حالتهای فراگیر شخصیت انسان است که برنگرش ها، باورها، احساسات و رفتار او تاثیر شگرفی می گذارد و می تواند همه جنبه های شخصیت او را در حال و آینده، دستخوش تغییر و تحول کند (گلدبرک [۱]،۲۰۰۰،به نقل از اکسیان،۱۳۸۳).

شادکامی[۲] به عنوان یکی از مهمترین نیازهای بشر همیشه ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. شادکامی، حالت خوشحالی و سرور (هیجانات مثبت)، راضی بودن از زندگی و فقدان افسردگی واضطراب (هیجانات منفی) است (آرگایل[۳] ،۲۰۰۱). رجاس[۴] (۲۰۰۷) شادکامی را به عنوان مجموعه ای از عواطف و نوعی ارزیابی شناختی از زندگی تعریف می کند. وی آن را درجه ای از کیفیت زندگی افراد می­داند که به طورکلی مثبت ارزیابی می شود. افراد شاد، خود را به عنوان دارندگان ویژگی های مثبت می بینند که به وقایع زندگیشان کنترل دارند.

شادکامی پیامدهای مثبتی بر سبک زندگی و موفقیت تحصیلی افراد دارد و میل به انجام رفتارهایی که با موفقیت تحصیلی مرتبط هستند را افزایش می دهد. این توضیح ریشه در مطالعات بسیاری دارد که بیان کرده اند شادکامی به فعالیتهای جذاب و تولید کننده منجر می شود . شادکامی به عنوان یک عاطفه مثبت می تواند روابط بین فردی را تسهیل کرده و پیامدهای مثبت گسترده ای بر شناخت، سطح فعالیت اجتماعی و سلامتی داشته باشد (علی پور و همکاران ،۱۳۸۹).

با توجه به اهمیت تاثیر شادکامی برحیطه های مختلف زندگی، بحث پیرامون روشهای ایجاد و افزایش شادکامی ضروری می نماید. تحقیقات زیادی در زمینه ی تشخیص صفات افراد شادکام صورت گرفته که برخی صفات از قبیل روابط اجتماعی ، خود کنترلی، عزت نفس و … برای افراد شاد تشخیص داده اند . آلبر کستن[۵] (۲۰۰۳) معتقد است که تجربه استرس، احساس شادکامی را کاهش می دهد یعنی هرچه فرد استرس بیشتری را تجربه نماید.از میزان شادکامی او کاسته می شود و سلامت روان را تهدید می کند. در سالهای اخیر ،اعتقاد براین است که درنظر داشتن شادی و طراحی برنامه هایی برای شاد بودن، باعث افزایش شادمانی می شود و غالبا شادکامی توام با کارکرد مطلوب و سلامتی روانی همراه بوده و با احساس پیوستگی در ارتباط می باشد.

احساس پیوستگی[۶] سازه ای است که توسط آنتونوسکی[۷] (۱۹۹۳) برای نشان دادن مقابله موفقیت آمیز دربرابر فشارزاهای زندگی بیان شده است . آنتونوسکی (۱۹۹۳) احساس پیوستگی را به عنوان سازه ای تعریف کرده است که جهت گیری کلی فرد و احساس اعتماد و پویایی مداوم و فراگیر را در زندگی و دنیای پیرامون وی نشان می دهد. احساس پیوستگی باعث می شود فرد تحریکات درونی و بیرونی دریافت شده را در زندگی سازمان یافته تر ،قابل پیش بینی تر و توضیح پذیر تر درک نماید. به بیان ساده تر، احساس پیوستگی به ادراک و احساسات فرد اشاره می کند که زندگی برای او قابل درک، کنترل پذیر و پرمعنی است. آنتونوسکی (۱۹۹۳) معتقد است احساس پیوستگی در طول دوران کودکی و نوجوانی رشد می کند و این رشد تا ۳۰ سالگی ادامه دارد (اشنایدر،بوچی،اسنسکی و کلاقفر[۸]،۲۰۰۰).

مونزو نورکوال[۹] (۲۰۰۶) به این نتیجه رسیدند که احساس پیوستگی بر بهبود کیفیت زندگی و تندرستی بیماران مزمن تاثیر زیادی دارد .دراگست ، اید ، نیگارد ،بوندوک ، نورت ود و ناتویگ[۱۰] (۲۰۰۹) در پژوهشی نشان دادند که احساس پیوستگی با کارکردهای اجتماعی و تندرستی جسمانی و شادکامی رابطه مثبت دارد.

متغیر مرتبط دیگر با شادکامی نارسایی هیجانی است پالمر، دونالدسون و استوک[۱۱] (۲۰۰۲)، نارسایی هیجانی سازه شخصیتی است که با فقدان خیالپردازی، ظرفیت کم برای افکار سمبولیک و ناتوانی برای تجربه و بیان هیجانات مثبت مشخص می شود. نارسایی هیجانی به حالتی اطلاق می شودکه  در اثر آن فرد در درک پردازش و هیجانات خود مشکل دارد (سیفنئوس[۱۲] ،۱۹۷۳ ). ویژگی اصلی نارسایی هیجانی عبارتنداز: ناتوانی در بازشناسی و توصیف کلامی هیجانی های شخص ،فقر شدید تفکر نمادین که آشکار سازی بازخوردها ، احساسات، تمایلات وسایق ها را محدود می کند،ناتوانی در بکارگیری احساسات به عنوان علایم مشکلات هیجانی، تفکر انتزاعی در مورد واقعیت هایی که اهمیت بیرونی، کاهش یادآوری رویاها، دشواری در تمایز بین حالت های هیجانی و حس های بدنی فقدان جلوه های عاطفی چهره، ظرفیت محدود برای همدلی و خودآگاهی (تول میدا گلیاورویمر[۱۳]،۲۰۰). به عبارت دیگرنارسایی هیجانی به ناتوانی در پردازش شناختی اطلاعات هیجانی و تنظیم هیجان ها گفته می شود. نارسایی هیجانی سازه ای است چند و جهی متشکل از دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات برای دیگران و جهت گیری فکری بیرونی (تیلو،بگی،[۱۴]۲۰۰۰).

مطالعات نشان داده اند که نارسایی هیجانی با بسیاری از اختلالات مثل اختلال اضطراب فراگیر (شات، کاستونگای و بورکووس ،[۱۵]۲۰۰۱) ، اضطراب اجتماعی و هراس، (فوکونیشی، کی کو چی، ووگان و تاکویو [۱۶]،۱۹۹۷)، اختلالات خوردن (زوتو ویل –بندر، وان گوزن، کوهن کتینس، وان آلبورگ و وان تگند،[۱۷] ۲۰۰۲)، سوء مصرف مواد (سرو وهولم استرون[۱۸] ،۱۹۹۷) ارتباط دارد. با نگاهی به مطالعات و آنچه که بیان شد، به وضوح پیداست که اهمیت شادکامی در رشد و تکامل یک جامعه اهمیت زیادی دارد.

از آن جایی که شادی و نشاط از عناصر تحول در جامعه و تکامل درونی انسانهاست و جامعه ای که به شادی و نشاط افراد بها می دهد، می تواند رشد کند ونیز با  توجه به این که در کشور ما بخش قابل توجهی از افراد نوجوان و جوان چند سال از عمر خود را به امید به دست آوردن آینده ای بهتر در تحصیل علم سپری می کنند.

در این مقاله به بررسی مبانی نظری شادکامی، احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی پرداخته و دیدگاه های مختلف بیان می گردد. در ادامه نیز پژوهش های محققان خارجی و داخل کشور به اختصار ارائه می گردد.

۲-۱ مبانی نظری شادکامی

شادکامی و نشاط به عنوان یکی از مهمترین نیازهای روانی بشر، به دلیل تأثیرات عمده ای که در مجموعه زندگی انسان دارد، همیشه ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. شادکامی ناشی از قضاوت و داوری انسان درباره چگونگی گذراندن زندگی است. این نوع داوری از بیرون به فرد تحمیل نمی شود، بلکه حالتی است درونی که ازهیجانهای مثبت تأثیر می پذیرد (مایرز و دینر[۱۹]،۱۹۹۵).

بر این اساس، شادکامی برنگرش و ادراکات شخصی مبتنی است و برحالتی دلالت می کند که مطبوع و دلپذیراست و از تجربه­ی هیجانهای مثبت و خشنودی از زندگی نشأت می گیرد(هیلز[۲۰] و آرگیل،۲۰۰۱). انسان از دیرباز به دنبال این بود که چگونه می تواند بهتر زندگی کند و چه چیزی موجبات رضایتش را فراهم می سازد و با چه ساز و کارهایی می تواند از زندگی در این دنیا لذت ببرد. همه اینها به نوعی به مفهوم شادکامی و نشاط مربوط می شود (دیکی[۲۱]،۱۹۹۹).

[۱]Coldberg

[۲]Happiness

[۳]Argyle

[۴] Rojas

[۵]Alberekstan

[۶]Sens of coherence

[۷]Antonovsky

[۸]Schnyder,Buchi,Sensky&Klaghofer

[۹] Moons & Norekval

[۱۰]Dragest , Eide , Nygaard , Bondevik , Nortvedt & Natvig

[۱۱] – Palmer , Donaldson , Stough

[۱۲]Sifneos

[۱۳]Tull , Medaglia & Romer

[۱۴]Taylor & Bagby

[۱۵]Schut , Castonguay & Borkovec

[۱۶]Fukunishi, kikuchi, Wogan & Takubo

[۱۷]Zonnevijlle , Bender, Van Goozen , Cihen kettenis , Van Elburg & Van Engeland

[۱۸]Ecero & Holmstron

[۱۹] Myers & Diener

[۲۰] Hilss

[۲۱] Dickey

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فعالیت های ورزشی و رابطه ورزش با انواع مولفه های روان شناختی و شخصیتی و بررسی کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی و نظریه های مربوط به ان
  • تحقیق نظریه های شادکامی و تاب آوری، خودکارآمدی و امیدواری
  • تحقیق هوش هیجانی از نگاه اندیشمندان و شادکامی از نگاه قرآن
  • تحقیق نظریه های بهزیستی روان شناختی و سازگاری اجتماعی و روان شناسی بالینی شادکامی
  • تحقیق شادکامی و عوامل موثر و نظریه های شادمانی و اصول چهارده گانه فوردایس و مدل ها و انواع تعارض کار – خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.