تحقیق شادکامی و عوامل موثر و نظریه های شادمانی و اصول چهارده گانه فوردایس و مدل ها و انواع تعارض کار – خانواده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شادکامی و عوامل موثر و نظریه های شادمانی و اصول چهارده گانه فوردایس و مدل ها و انواع تعارض کار – خانواده دارای ۶۰  صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه:    ۵
۲-۲ تعریف شادکامی    ۶
۳-۲ نظریه های شادمانی    ۹
۱- نظریه فیزیولوژیک    ۹
۲- نظریه ارتباطات و فعالیت اجتماعی:    ۹
۳- نظریه ارضای نیازهای عینی:    ۹
۴-۲ تعریف روان درستی    ۱۰
۵-۲ عوامل موثر در شادمانی:    ۱۱
۱-۵-۲  تفریح:    ۱۲
۲-۵-۲ ثروت:    ۱۲
۳-۵-۲ شخصیت:    ۱۲
۴-۵-۲ جنسیت    ۱۳
۵-۵-۲ سن    ۱۴
۶-۵-۲ روابط اجتماعی:    ۱۴
۷-۵-۲ کار و شغل    ۱۵
۸-۵-۲ تحصیلات    ۱۶
۶-۲ روش های افزایش شادمانی    ۱۶
۱-۶-۲ القاء منظم خلق مثبت    ۱۶
۲-۶-۲  شناخت درمانی    ۱۷
۳-۶-۲ آموزش مهارت های اجتماعی    ۱۸
۷-۲ صفات درونی افراد شادکام    ۱۹
۸-۲ شرح حال مختصری درباره فوردایس:    ۱۹
۹-۲ اصول چهارده گانه فوردایس    ۲۰
۱-۹-۲ اصل اول: فعال تر بودن و سرگرمی    ۲۰
۲-۹-۲ اصل دوم: گذراندن اوقات بیشتر در اجتماعات و فعالیت های جمعی    ۲۱
۳-۹-۲ اصل سوم: مولد بودن و انجام کارهای سودمند و معنادار    ۲۱
۴-۹-۲ اصل چهارم: برنامه ریزی و سازماندهی بهتر    ۲۲
۵-۹-۲ اصل پنجم: دور کردن نگرانی ها    ۲۲
۶-۹-۲ اصل ششم: کاهش سطح توقعات و آرزوها    ۲۲
۷-۹-۲ اصل هفتم: افزایش تفکر مثبت و خوش بینی    ۲۳
۸-۹-۲ اصل هشتم: زندگی در زمان حال    ۲۴
۹-۹-۲ اصل نهم: پرورش شخصیت سالم    ۲۴
۱۰-۹-۲ اصل دهم: پرورش شخصیت اجتماعی و برون گرا    ۲۵
۱۱-۹-۲ اصل یازدهم: خود بودن    ۲۵
۱۲-۹-۲ اصل دوازدهم: از بین بردن احساسات و مسائل منفی    ۲۶
۱۳-۹-۲ اصل سیزدهم: ارتباطات نزدیک و صمیمانه    ۲۶
۱۴-۹-۲ اصل چهاردهم: اولویت و ارزش دادن به شادی    ۲۶
۱۰-۲ تعارض کار-خانواده    ۲۸
۱-۱۰-۲  تعارض کار- خانواده:    ۲۹
۲-۱۰-۲ تعارض خانواده-کار:    ۲۹
۱۱-۲ انواع تعارض کار – خانواده    ۲۹
۱-۱۱-۲ تعارض مبتنی بر زمان    ۲۹
۲-۱۱-۲ تعارض مبتنی بر فشار    ۳۰
۳-۱۱-۲  تعارض مبتنی بر رفتار    ۳۱
۱۲-۲ مدلهای تعارض کار- خانواده    ۳۲
۱-۱۲-۲ مدل ناسازگاری نقش های شغل و خانوادگی گرینهاوس و بیوتل    ۳۲
۲-۱۲-۲ مدل تقاضاهای ساختاری خانواده و تعارض کار – خانواده وایدانوف    ۳۵
۱-۲-۱۲-۲ عوامل مرتبط با زمان    ۳۶
۲-۲-۱۲-۲  سرایت روانی از نقش های کاری یا خانوادگی    ۳۶
۳-۱۲-۲ مدل پیشایند ها و پیامدهای تعارض کار- خانواده دوکسبری و هیگنز    ۳۸
۱-۳-۱۲-۲ پیشایند های مدل و ساز و کار آنها    ۳۸
۲-۳-۱۲-۲ پیامدها    ۴۰
۱۳-۲ تفاوت های جنسیتی در تعارض کار- خانواده    ۴۱
۱۴-۲ پیشینه تحقیقاتی در خارج    ۴۵
۱۵-۲ پیشینه تحقیقاتی در ایران:    ۴۹
منابع:    ۵۳

منابع:

– رستگار خالد، امیر(۱۳۸۱). سنجش تعارض نقش های شغلی- خانوادگی و عوامل اجتماعی موثر بر آن مطالعه موردی:خانواده های زوجین هر دو شاغل شهر تهران. رساله دکتر. دانشگاه تربیت مدرس.

– رستگار خالد، امیر(۱۳۸۵). کار-خانواده-جنسیت. تهران. انتشارات شورای فرهنگی- اجتماعی زنان.

– ملکیها، مرضیه(۱۳۸۷). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت تعارض کار- خانواده بر رضایت زناشویی و شغلی زنان شاغل دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

– عابدی، محمدرضا(۱۳۸۴). شادی در خانواده. تهران. انتشارات مطالعات خانواده.

– عابدی، احمد(۱۳۸۵).فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی-پژوهشی. سال دوم. شماره ۳-۴٫ پائیز و زمستان ۱۳۸۵٫

– عابدی، محمد رضا(۱۳۸۱). بررسی و مقایسه اثربخشی روشهای مشاوره شغلی به سبک نظریه یادگیری اجتماعی، سازگاری شغلی و شناختی رفتاری شادمانی فوردایس بر کاهش فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش تهران. دانشگاه علامه طباطبائی.

– عابدی، محمدرضا(۱۳۸۳). اثربخشی آموزش شناختی رفتاری فوردایس بر شادمانی، اضطراب، افسردگی و روابط اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

– قانع نیا، مریم(۱۳۸۳). بررسی تأثیر سن و سابقه کار و سابقه نوبت کاری بر تعارض نقش شغلی- خانوادگی، سلامت عمومی و محدود شدن روابط اجتماعی نوبتکاران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.

– ارازی تیمور، عبدالصالح(۱۳۸۷). رابطه تعارض کار- خانواده با میزان رضایت زناشویی و میزان سلامت عمومی در کارکنان متأهل دانشگاه علامه. پایان نامه کاشناسی ارشد. تهران. دانشگاه علامه طباطبایی.

– اسمایلی، جان و ایلین، نادر(۲۰۰۰). رفتار انسانی در کار. ترجمه محمد علی طوسی(۱۳۸۴). چاپ سوم، تهران: انتشارات مرکز آموزشی مدیریت دولتی.

– عبدی مالیدره، فاطمه(۱۳۸۵). اثربخشی مشاوره شغلی با مدل شادمانی فوردایس ب رضایت شغلی مشاوران شهرستان قائم شهر. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

– علی پور، احمد و نوربالا(۱۳۷۸). بررسی مقدماتی و پایایی روایی پرسشنامه شادمانی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه های تهران. فصلنامه اندیشه و رفتار، ۱و۲٫

– فاتح زاده، مریم(۱۳۸۴). بررسی رابطه حمایت اجتماعی و تعارض کار- خانواده در زنان شاغل. فصل نامه خانواده پژوهش. شماره اول، سال اول.

– امیرسالاری، یعقوب(۱۳۸۶). بررسی رابطه بین تعارضات کار- خانواده و خانواده با کار با رضایت شغلی دبیران دوره دبیرستان فیروزآباد فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

– آرگیل،مایکل(۱۹۹۶). روانشناسی شادی. چاپ دوم. ترجمه:مسعود گوهری و همکاران.(۱۳۸۳). اصفهان. انتشارات جهاد دانشگاهی.

– آرین، خدیجه(۱۳۷۸)، بررسی رابطه بین دینداری و روان درستی ایرانیان مقیم کانادا. .

– آیزنک،مایکل(۱۹۸۷). روانشناسی شادی. ترجمه مهرداد فیروزبخت،خشایار بیگی.(۱۳۷۵). چاپ اول. انتشارات بدر.

۲ مقدمه:

ارسطو فیلسوف بزرگ یونانی می گوید: «عالیترین خوبیهای قابل دستیابی چیست؟… چه مردم عامی و چه خواص خواهند گفت: شادی». در گفتار یکی از مشهورترین کمدین های لیورپول به نام «کن داد« نیز همین نظر را می بینیم: «شادی، شادی، بزرگترین موهبتی که دارم». شاید بزرگترین توصیه در مورد اهمیت حقیقی شادی در روابط انسان ها، همان باشد که در دومین جمله بیانیه استقلال آمریکا از شادی به عنوان یکی از «حقوق جدایی ناپذیر» انسان یاد شده است: ما این حقایق را بدیهی می دانیم که تمامی انسانها مخلوقاتی برابرند، خالق آنها به ایشان حقوق جدایی ناپذیر معینی را تفویض نموده است که زندگی، آزادی و شادی از آن جمله اند»(روانشناسی شادی، ترجمه بیگی و فیروز بخت، ۱۳۸۴).

۲-۲ تعریف شادکامی

واژه شادکامی چندین مفهوم متفاوت را به ذهن متبادر می کند(برای مثال: شادی، خشنودی، لذت و خوشایندی و …). از این رو تعدادی از روان شناسان به اصطلاح خوشبختی ذهنی اشاره می کنند که دربرگیرنده انواع ارزشیابی هاست که فرد از خود و زندگی اش به عمل می آورد(داینر[۱]، ۲۰۰۶).

گاهی گفته می شود که که مفهوم شادی مبهم[۲] و اسرارآمیز[۳] است، اما واضح است که اکثر مردم به خوبی می دانند که شادی چیست؟ در زمینه یابی هااز مردم سوال شده استکه معنی و منظور آنها از شادی چیست؟ در پاسخ گفته اند که غالباً شادی عبارت است از راضی بودن از زندگی خود. این دو جزء یعنی عواطف مثبت[۴] و رضایت[۵]. اغلب یک جزء سوم نیز وجود دارد که عبارت است از فقدان افسردگی، اضطراب یا دیگر عواطف منفی[۶]. در پژوهش های مربوط به هیجانات و حالات خلقی مثبت معلوم شده است که این حالات و هیجانات شامل احساسات لذت بخش، رهایی و اعتماد به نفس هستند. دلیل وجود هیجانات مثبت این است که برخی از انواع معاشرت پذیری که پیوند های اجتماعی را شکل می دهند، منجر می شوند. تجارب مثبت فعالیت های ارزشمند از لحاظ زیست شناختی را تقویت می کنند. حالات مثبت تأثیر قابل توجهی بر بهداشت، سلامت روان، کار و خلاقیت دارند(آرگایل[۷]، ترجمه گوهری و همکاران، ۱۳۸۳).

مک گیل[۸]( به نقل از آیزنک، ۱۹۹۰) معتقد است شادی حالتی پایدار است که فرد میان امیال ارضاشده و کل امیال خود مطلوب ترین نسبت را می یابد، به شرط آن که امیال ارضاء شده به طور غیرمنتظره اتفاق افتاده باشد، یعنی ما از مصاحبت با خودی که انتظار دیدن وی را نداشته ایم شاد می شویم. شادی و شادکامی همانند خوشبختی امری نسبی است. اکثر مردم چیزهایی را که با آن برخورد می کنند به صورت بد یا خوب مورد ارزشیابی قرار می دهند.

شادکامی احساسی است که همه خواهان آن هستند اما تعداد کمی از ما به آن دست می یابیم. نشانه مشخصه چنین احساسی قدردانی، احساس درونی، احساس رضایت و علاقه به خود و دیگران است( کارلسون[۹]، ترجمه شریفی، ۱۳۸۰).

وینهاون[۱۰] (۲۰۰۴) معتقد است واژه شادمانی به پدیده ای تجربی اشاره می کند. به زعم وی شادمانی کلی به صورت زیر تعریف می شود: میزانی که یک فرد در مورد کیفیت کلی مطلوبیت زندگی قضاوت می کند. به عقیده وی در این تعریف چند واژه کلیدی وجود دارد که لازم است توضیح داده می شود.

۱- میزان(درجه)[۱۱] :

منظور این است که شادمانی حد بهینه ندارد. بلکه همانند قد و وزن در مقایسه با دیگران کم و زیاد دارد. وقتی گفته می شود فردی شادمان است یعنی او زندگی را بیشتر مطلوب تلقی می کند تا نامطلوب.

۲- فرد[۱۲]:

واژه شادمانی برای توصیف حالت یک فرد واحد بکار برده می شود. این واژه را برای جمعی یا برای حوادث یا اشیاء نمی توان بکار برد. مثلاً گفته نمی شود یک ملت شادند، در واقع شادمانی ارزیابی ذهنی یک فرد از زندگی اش است و استاندارد معینی برای آن وجود ندارد. مثلاً ممکن است فردی خود را شاد بداند ولی واقعاً ناشاد باشد و برعکس.

۳- کلی[۱۳]:

در حالت کلی ارزیابی زندگی مورد بحث است، یعنی این قضاوت و عمق شناختی است که بر اساس ارزش ها و توضیحات شکل می گیرد. در این ارزیابی همه معیارها توسط فرد یکپارچه می شود.

۴- قضاوت:

واژه شادمانی حاصل قضاوت کلی یک فرد در مورد کیفیت زندگی اش باشد، یعنی شادمانی جمع ساده لذت ها نیست بلکه سازه ای شناختی است که افراد با کنار هم قراردادن تجربیات مختلف شان به آن می رسند، یعنی فعالیتی شناختی است و شامل قضاوت فرد در مورد گذشته و برآوردش از آینده است.

۵- زندگی به عنوان کل[۱۴]:

واژه شادمانی برای مشخص کردن جنبه های خاص زندگی بکار برده نمی شود بلکه به زندگی به طور کلی اشاره دارد. در واقع شامل گذشه، حال و انتظارات آینده می شود. این بدان معنی نیست که همه تجربیات وزنی مساوی در فرایند ارزیابی دارند بلکه ممکن است در جریان قضاوت به برخی تجربیات اهمیت بیشتری داده شود و برخی تجربیات مورد غفلت قرار گیرد.

۶- مطلوبیت[۱۵]:

این واژه به خوشایندی[۱۶] نزدیک است ولی مترادف با آن نیست. در مطلوبیت ارزیابی شناختی وجود دارد ولی واژه خوشایندی ناشی از تجربه عاطفی مستقیم است. در واقع مطلوبیت زندگی هم به عاطفه و هم به تفکر مربوط است. پس می توان گفت در مطلوبیت فرد به این نتیجه می رسد که چیزی را دوست دارد یا نه(عابدی، ۱۳۸۱).

تعریف خشنودی:

بعضی خشنودی را مترادف با رضامندی از زندگی می دانند ولی معنای خشنودی همچنان ثابت است. خشنودی بعد عاطفی و هیجانی قوی دارد و شامل احساس فرد است، اگر از مردم بپرسند که شما خشنودی را چگونه معنا می کنید؟ آنها دو نوع جواب می دهند: یا آن را به عنوان حالتی از خوشی ذکر می کنندو یا حالتی از رضایت، که اولی مربوط به هیجان است و دومی مربوط به شناخت است(آرین، ۱۳۷۸).

خشنودی بخش شناختی شادی محسوب می شود، ارزیابی فکری یک مسأله، قضاوت درباره آن و چگونگی انجام شدن یک مسأله در حال حاضر و یا در گذشته بخش شناختی خشنودی است(آرگایل، ترجمه گوهری و همکاران، ۱۳۸۳).

اگر بگوئیم خشنودی ناشی از رضامندی است؛ پس باید تلاش کنیم تا نیازمندی های اساسی افراد را تشخیص دهیم و درصدد ارضای آنها برآئیم. چنانچه ساختار شناختی فرد عامل مهمی برای ؟شناختی است، پس باید تلاش کنیم تا برای کمتر رنج کشیدن، نحوه تفکرمان را تغییر دهیم.

چه شراطی در خشنودی افراد موثر است؟ چه نوع شیوه زندگی خشنودی فرد را فراهم می کند؟ (این سوال همچنان مرحله نوزادی خود را طی می کند و جواب مشخصی برای آن پیدا نشده است)(آرین، ۱۳۷۸).

۳-۲ نظریه های شادمانی

آرگایل[۱۷](۲۰۰۱) معتقد است پژوهش هایی که در مورد شادمانی انجام شده است به هیچ نظریه ای ختم نشده است. در عین حال با توجه به داده های متفاوت به نظر می رسد بیش از یک نظریه برای توضیح شادمانی وجود دارد، نظریه هایی که به عنوان شروع نظریه پردازی در مورد شادی می توانند تلقی شوند عبارتند از :

۱- نظریه فیزیولوژیک

طبق این نظریه خلق مثبت به انتقال دهنده های عصبی هماننند دوپامین و سروتونین ایجاد می شود، پس این حالت می تواند توسط دارو ایجاد شود، تمرینات ورزشی و تحرک منجر به فعالیت های آندروفین ها و در نتیجه ایجاد خلق مثبت می شود. به جز شادی دیگر احساسات مثبت نیز به وسیله داروها ایجاد می شود.

۲- نظریه ارتباطات و فعالیت اجتماعی:

عشق منبع اصلی احساس خوشی است و همه ارتباطات اجتماعی شادی را تحت تأثیر قرار می دهد. برون گرایان شاد هستند چرا که ارتباط اجتماعی شان بیشتر است و فعالیت اجتماعی بیشتری دارند. لذت ناشی از ارتباطات اجتماعی یکی از مهم ترین دلایل رضایت بخشی اوقات فراغت است. علت ارتباط نزدیک بین شادمانی و مردم آمیزی چیست؟ این امر می تواند به دلیل ارضای نیازهای اجتماعی نیازهای مربوط به عزت نفس باشد.

۳- نظریه ارضای نیازهای عینی:

شواهدی وجود دارد که تا حدی از این نظریه حمایت می کند. پول مردم را شادمان می سازد مشروط بر اینکه خیلی فقیر باشند و یا در کشورهای خیلی فقیر زندگی کنند، هم چنین داشتن خانه، شغل، سلامتی منبع دیگر شادمانی است معهذا اثرات این متغیر ها برای بیشتر مردم بسیار کم است. علت اینکه با این عوامل رضایت کمی به دست می آوریم به عوامل شناختی مختلفی، مانند مقایسه با گذشته یا با دیگران بستگی دارد(عابدی، ۱۳۸۱).

۴-۲ تعریف روان درستی[۱۸]

روان درستی ذهنی یک نگرش است که دو مولفه شناختی و عاطفی دارد، مولفه شناختی آن «رضامندی از زندگی» است که در سال های اخیر توجه زیادی را در منابع و مأخذ مربوط به این رشته به خود جلب نموده است. مولفه هیجانی آن همان «خشنودی از زندگی» است. رضامندی از زندگی همان فرایند قضاوت کردن است. فرد کیفیت زندگی خود را بر اساس مجموعه ای از معیارهای مربوط به خودارزیابی و قضاوت می کند. روان درستی مفهومی پیچیده است و از قدیم مورد توجه فلاسفه، ادیان، فکرپردازان سیاسی، اقتصاددانان، محققین اجتماعی و … بوده است. اخیراً روان شناسان از قالب همیشگی خود که توجه به بیماریهای روانی و عوامل ایجادکننده آن است خارج شده و به روان درستی نیز توجه کرده اند. واژه های متعدد در فارسی و انگلیسی، مترادف با well-being وجود دارد از جمله Happiness  ،

Life satisfaction، objective well-being، رفاه، خشنودی، رضامندی، مسرت، خوشی، خشنودی و رضایت خاطر… (آرین، ۱۳۷۸).

در مورد روان درستی سه دیدگاه مهم وجود دارد:

الف) دیدگاه مبتنی بر ابعاد شناختی و عاطفی

در این دیدگاه اعتقاد بر این است که روان درستی نوعی بازخورد[۱۹] است و به طور کلی این مطلب مورد توافق قرار گرفته است. که این بازخورد حداقل دارای دو جزء اصلی و مهم است، این دو بعد، شناخت[۲۰] و عاطفه[۲۱] هستند.

شاخص بعد شناختی، رضامندی از زندگی و شاخص بعد عاطفی، مثبت و منفی است. جزء شناختی جزء منطقی و عقلانی است. در حالی که جزء عاطفی به جنبه های هیجانی فرد مربوط می شود. در مورد اینکه کدام یک از این ها شاخص اصلی روان درستی است نظرات مختلفی ارائه شده است، بعضی به بعد شناختی اهمیت بیشتر می دهند و بعضی دیگر بعد عاطفی را مهم می دانند و باز هم بین این عده کسانی هستند که با تأکید بر عاطفه مثبت ارزیابی های مربوط به روان درستی در مورد فرد انجام می دهند و عده ای دیگر بعد عاطفه منفی و نبودن آن یعنی افسردگی را مهم تر می دانند.

[۱]. Diener

[۲]. obscure

[۳].mystenious

[۴]. Positive emotion

[۵]. Satisfaction

[۶].negative emotion

[۷]. Argyle,M.

[۸]. Macc.gill

[۹].Carelson

[۱۰]Veenhoven.

   Degree . [11]

[۱۲]. individual

[۱۳]. overall

[۱۴]. Life as a whole

[۱۵]. favourably

[۱۶]. Pleasantness

[۱۷]. Argyle

[۱۸].Well-Being

[۱۹]. Attitude

[۲۰]. cognition

[۲۱]. Affect

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعارضات والد- نوجوانی وراه های دلگرمی در بهبود روابط
  • تحقیق تعارض در خانواده و مسئولیت پذیری و تمایز یافتگی و دیدگاه روان شناسان درباره آن
  • تحقیق هوش معنوی و تعارض، مفهوم و مدل های آن
  • تحقیق فرسودگی شغلی و تعارض کار- خانواده و رضایت شغلی و رویکرد های مختلف نسبت به آن
  • تحقیق فعالیت های ورزشی و رابطه ورزش با انواع مولفه های روان شناختی و شخصیتی و بررسی کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی و نظریه های مربوط به ان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.