تحقیق شرایط محیطی رشد و پرورش گل بنفشه و اهمیت اقتصادی و ازدیاد آن و معرفی روش کشت بافت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شرایط محیطی رشد و پرورش گل بنفشه و اهمیت اقتصادی و ازدیاد آن و معرفی روش کشت بافت دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱- ۲ گیاه شناسی    ۶
۲-۲پراکندگی گل بنفشه    ۷
۳-۲ شرایط محیطی رشد و پرورش گل بنفشه    ۸
۴-۲ اهمیت اقتصادی گل بنفشه    ۸
۵-۲ خاصیت دارویی    ۹
۶-۲ اثرات سمی    ۹
۷-۲ شرایط کشت    ۹
۸-۲ ازدیاد گل بنفشه    ۱۰
۱-۸-۲ تکثیر جنسی    ۱۰
۲-۸-۲ تکثیر غیر جنسی    ۱۰
۳-۸-۲ کشت بافت    ۱۰
۱-۳-۸-۲ تاریخچه کشت بافت    ۱۱
۲-۳-۸-۲ مزایای تکثیر از طریق کشت بافت    ۱۲
۴-۸-۲ تهیه محیط کشت    ۱۲
۱-۴-۸-۲ آب    ۱۳
۲-۴-۸-۲ نمکهای معدنی    ۱۳
۳-۴-۸-۲ کربن و منبع انرژی    ۱۳
۵-۴-۸-۲ ویتامینها    ۱۴
۶-۴-۸-۲ تنظیم کنندههای رشد    ۱۴
۷-۴-۸-۲ آگار    ۱۵
۵-۸-۲ گندزدایی    ۱۶
۶-۸-۲ تشکیل کالوس    ۱۸
۷-۸-۲ باززایی از کالوس    ۱۹
۸-۸-۲ ریشهزایی    ۲۱
۹-۸-۲ سازگاری و انتقال    ۲۱
منابع:    ۲۲

منابع:

زرگری، آ. ۱۳۷۶٫ گیاهان دارویی. انتشارات دانشگاه تهران. صص ۲۱-۲۲۰

دانشور، م. ۱۳۸۶٫ جزوه گلکاری (پلی کپی). انتشارات دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین. ۱۸۶ ص.

دانشور، م. ۱۳۹۲٫ جزوه کشت بافت گیاهی (پلی کپی). انتشارات دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین. ۸۰ ص.

حکمتی، ج. ۱۳۸۲٫ گلهای فصلی (گلهای فضای آزاد). نشرعلوم کشاورزی. تهران. ص ۹۸٫

اثنی عشری، م. و زکائی خسروشاهی، م. ۱۳۸۸٫ راهنمای جامع کشت بافت گیاهی. انتشارات دانشگاه بوعلی سینا. ۴۸۵ص.

مظفریان، و. ۱۳۷۹٫ رده بندی گیاهان (مورفولوژیکی-تاکسونومی). جلد اول. انشارات امیرکبیر تهران. ۵۰۱ ص.

مظفریان، و. ۱۳۹۱٫ شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران. ۱۳۵۰ ص.

چاولا، اچ. اس. ۱۳۸۲٫ اصول بیوتکنولوژی گیاهی. مترجمان: محمد فارسی و جعفر ذوالعلی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. ۴۹۵ ص.

سیدطباطبایی، ب. ا. و امیدی، م. ۱۳۸۸٫ کشت بافت و سلول گیاهی. انتشارات دانشگاه تهران. ۳۶۸ص.

متقی، ح. ۱۳۹۰٫ دایره معارف گل وگیاه. انتشارات سپیدان تهران. ۷۳۹ ص.

خوشخوی، م. ۱۳۶۸٫ روشهای تکثیر گیاهان زینتی. انتشارات دانشگاه شیراز.۸۵۱ ص.

شریفی، ا.، مشتاقی، ن. و باقری، ع. ۱۳۸۹٫ کشت بافت گیاهی کاربردی. جهاد دانشگاهی مشهد. ۴۸۰ ص.

پیری، خ. و نظریان فیروزآبادی، ف. ۱۳۸۵٫ راهنمای کشت بافت گیاهان. انتشارات دانشگاه بوعلی سینا. ۲۱۴ص.

فرزاد، م. ع. ۱۹۳۱٫ گیاهان دارویی و معطر ایران. جلد اول. ۲۶۲ ص.

مقدمه

گل بنفشه با نام علمی Viola odorata L. متعلق به تیره گل بنفشه (Violaceae ) است که به­طور وحشی در کوهپایه‌های البرز، شمال ایران و همچنین در جنگل‌های گرگان می‌روید. این گیاه علفی، یک یا دوساله است که با ارتفاعی در حدود ۱۰ سانتی­متر رشد می­کند. برگ‌ها بیضی شکل به رنگ سبز تیره، گل‌ها از محور برگ‌ها به صورت انفرادی و به ندرت جفتی ظاهر می‌شوند. گل‌ها دارای ۵ گلبرگ نابرابر است که با رنگ­های مختلف سفید، بنفش، زرد، آبی، ارغوانی، بُرنز، کِرم، نارنجی و صورتی دیده می­شوند. روش ازدیاد آن به وسیله بذر و تقسیم بوته است. بذرهای گیاه بنفشه دارای خفتگی طولانی است بنابرین جوانه­زنی آن­ها کند است و نیاز به سرمادهی دارند (روپیندر و رامش[۱]، ۱۹۹۸). گیاه گل بنفشه به عنوان یک گیاه زینتی در باغچه‌ها و حاشیه‌ها کاشت می‌شود. موارد استفاده از گل بنفشه به­علت داشتن رنگ و منظره زیبا در محل‌های سایه­دار، پارک­ها، تولید عطر (در انواع معطر) و تهیه دسته گل (در انواع دارای دمگل طویل) است. گیاه بنفشه معمولاً در تابستان در خزانه کشت می‌شود و در اوایل پائیز به زمین اصلی انتقال می‌یابد و با تولید گل‌‌های زیبا در طول پائیز و زمستان به زندگی خود ادامه می‌دهد (ادوارد و هو۲، ۱۹۹۹).

گیاهان تیره گل بنفشه به ویژه گل بنفشه به دلیل ترکیبات فنولی، متیل سالیسیلات۳ و آلکالوئید۴ از   قدیمی­ترین گیاهان دارویی محسوب می‌شوند (چوپرا و همکاران۵، ۱۹۵۸). بررسی‌ها نشان داده­اند که برگ و گل گیاه بنفشه دارای ویژگی­های دارویی می‌باشند. مواد موثره آن ضد­التهاب، معرق، ادرار­­آور، نرم کننده،  خلط­آور، تب بر و ملین هستند. ریشه‌های این گیاه، دارای آلکالوئیدی بنام ویولین۶ است که به­عنوان داروی خلط­آور استفاده می‌شود. از لحاظ خواص درمانی، بنفشه معطر (Viola odorata L.) با وجود اسید سالیسلیک۷ در تهیه آسپرین۸ به کار می‌رود (زرگری، ۱۳۷۶).

کشت گل بنفشه در فضای سبز و اثرات دارویی آن سبب شده این گیاه از اهمیت زیادی برخوردار باشد. جمعیت بومی این گیاه به­طور هشدار دهنده­ای در حال خطر نابودی است (تیلور و ویتر۹، ۱۹۹۸). گیاهان جنس ( (Viola sp.از دورگه­گیری بین­گونه­ای و درون­گونه­ای ایجاد می‌شوند که در طبیعت آزادانه این اتفاق می‌افتد. بنابرین تشخیص تاکسونومی آن‌ها از گونه‌های مختلف مشکل است (دانشور، ۱۳۸۶).

کشت بافت گیاهی به روشی گفته می­شود که اجزای مختلف گیاه شامل سلول، پروتوپلاست[۲]، بذر، برگ، جوانه و بافت در شرایط استریل روی محیط کشت غذایی قرار می­گیرند و در شرایطی که عوامل محیطی از قبیل نور، دما و رطوبت مناسب فراهم باشد به رشد و نمو خود ادامه می­دهند، می­گویند (طباطبایی و امیدی، ۱۳۸۸). یکی از روش­های کشت بافت گیاهی که در باغبانی کاربرد زیادی دارد، افزایش و تکثیر گونه­های زینتی، می­باشد. به­طور­کلی اهدافی که در کاربرد فنون کشت بافت برای گیاهان زینتی مورد توجه است عبارتند از:

الف- تولید گیاهان عاری از عوامل بیماری زا۲

ب- تولید و تکثیر سریع گیاهان در حد انبوه۳

ج- تولید گیاهان با ساختار ژنتیکی یکسان۴

د- تولید هیبرید­های جدید از طریق دورگه­گیری غیرجنسی۵

و- تولید ارقام یا کولتیواتورهای جدید با ساختمان ژنتیکی متفاوت که موجب تغییر شکل و رنگ گل، اندازه بوته، تغییر رنگ و اندازه برگ و تولید گل­های پُرپَر می­شوند.

ه- تولید گیاهان مقاوم به شوری و یا علف­کش­ها از طریق انتخاب و غربال­گیری یک سلول۶ (تورس۷، ۱۹۸۹).

روش کشت بافت یکی از روش‌های کارآمد و قابل اعتماد برای تکثیر و حفظ این گیاه است. روش کشت بافت گیاهی، طیف وسیعی از روش­ها را شامل می‌شود. از جمله این روش­ها باززایی از بافت­های جنینی، قطعات سایر بافت­ها، کالوس تولیده شده از بافت‌های آن، سلول­های جدا شده و یا پروتوپلاست را می­توان نام برد. روش کشت بافت گیاهی یکی از مهم­ترین روش­ها در راستای تولید صنعتی متابولیت­های ثانویه است زیرا پتانسیل تولید این مواد در شرایط طبیعی به دلیل محدود بودن منابع گیاهی، بالا بودن هزینه­ها و سایر مشکلات مربوط به تهیه متابولیت­های ثانویه کم است (اثنی عشری و زکایی خسروشاهی، ۱۳۸۸).

۱- ۲ گیاه شناسی

تیره گل بنفشه، عموما گیاهانی علفی و دارای نمونه‌های معدودی به­صورت بوته‌های چوبی می‌باشند. در بین انواعی از آن‌ها نمونه‌های درخچه­ای مانند و به­ندرت درخت یافت می‌گردد. گیاهان تیره بنفشه، برگ‌های متناوب و گل‏های نرماده، نامنظم و به صورت منفرد یا مجتمع دارند ( مظفریان، ۱۳۷۹).

  گل بنفشه با نام علمی Viola odorata L. متعلق به تیره  Violaceaاست. این گیاه علفی، در شرایط آب و هوایی خاص می­تواند چندساله باشد ولی از نظر گل­کاری جزء گل­های یک­ساله و یا دو­ساله محسوب می­شود. این گیاه با ارتفاع در حدود ۱۰ سانتی متر رشد می‌کند. گل‌ها، ساده و معطر به رنگ بنفش تیره که اواخر زمستان گل می­دهد (سوارپ[۳]، ۲۰۰۹ و سینگ۲، ۱۹۸۷). این گیاه دارای برگ‌های بیضی شکل، به رنگ سبزتیره است. گل‌های آن حالت نیمه ایستا و دارای ۵ گلبرگ نابرابر است که بر حسب انواع آن اندازه‌های مختلف دارد. روش افزایش آن به وسیله بذر و تقسم بوته است. ارقامی که بنام ویولت۳ خوانده می‌شوند را می‌توان به وسیله ساقه‌های رونده­ای که کمی ریشه تولید کرده باشند، تکثیرکرد (خوشخوی، ۱۳۶۸).

مقاومت آن به سرما یکی از ویژگی­های بارز آن می‌باشد حتی در زمستان در مقابل سرما مقاوم است. بنفشه خود گشن است و از طریق حصول نژادهای خالص و سپس دورگ گیری۴ و تهیه بذ ر F1 همه ساله در جهان تکثیر می‌شود و بذر نسل اول پس از چند بار کشت و کار مشخصات خود را از نظر رنگ و شکل از دست می‌دهد و تولید گل‌های کوچک می‌نماید (حکمتی، ۱۳۸۲).

Rupinder and Ramesh

۲٫ Edward and Howe

Methyl salicylate

Alkaloid

Chopra et al.

Violin

Salicylic acid

Aspirin

Taylor and waiter

[۲]. Protoplast

Pathogens free plants

Mass propagation

Genetically identical plants

Asexual hybridization

In vitro screening of single cell

Torres

Swarup

۲٫ Singh

۳٫Violet

Hybridization

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.