تحقیق شرح کلی واحد کت کراکر آبادان (FCCU )

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شرح کلی واحد کت کراکر آبادان (FCCU   ) دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- شرح کلی    ۴
۲-۲- چگالی و اندازه ذرات    ۵
–  اندازه ذرات کاتالیست    ۵
۲-۳- فعالیت (  activity)    ۶
۲-۴- مقدار کربن بر روی کاتالیست (carbon content)    ۶
۲-۵- تبدیل (conversion)    ۷
feed (b.p.d)  خوراک (بشکه در روز)    ۷
۲-۶- مشابه سازی واحد کت کراکر    ۸
۲-۷- واکنشهای شیمیایی کراکنیگ    ۸
۲-۸- مدل های سینتیکی کراکینگ    ۹
شکل ۱-۱: مدل سه تکه ای    ۱۰
شکل ۲-۱: مدل چهار تکه ای    ۱۱
۲-۹- شرح کلی واحد کت کراکر آبادان (fccu   )    ۱۲
۲-۹-۱- سیستم پیش گرم کننده خوارک ( Feed preheater system)    ۱۳
۲-۹-۲ راکتور ( reactor)    ۱۴
۲-۹-۳- تزریق خوراک به راکتور ( feed injection to reactor )    ۱۴
۲-۹-۴- منطقه واکنش ( reaction zone )    ۱۵
۲-۹-۵- بازیابی کننده کاتالیست در راکتور   ( reactor  catalyst recovery )    ۱۶
۲-۹-۶- عریان کننده کاتالیست مصرف شده   ( Spent catalyst stripper )    ۱۷
۲-۹-۷- لوله ایستاده کاتالیست مصرف شده و شیرهای لغزنده آن :    ۱۸
۲-۹-۸-احیاء کننده کاتالیست   ( Regenerator section )    ۱۹
۲-۹-۹- دمنده هوا    ( air blower )    ۱۹
۲-۹-۱۰- احیاء کننده    ۲۰
۲-۹-۱۱- کاترل COTTRELL PRCIPITATOR ) )    ۲۱
۲-۹-۱۲-بخش تفکیک ( محصولات راکتور)  (fractionator section    ۲۲
۲-۹-۱۳- سیستم ته مانده برج  ( slurry system )    ۲۲
۲-۹-۱۴-ته نشین کننده دور ( dorr settler )    ۲۳
۲-۹-۱۵- سیستم گازوئیل سنگین ( heavy cyclE oil system )    ۲۴
۲-۹-۱۶- سیستم گازوئیل سبک  (system(l.c.o)  light cycle oil )    ۲۴
۲-۹-۱۷- سیستم برگشتی گردشی بالای برج  ( top circulating reflux system )    ۲۴
منابع    ۲۵

منابع

۱- Thiel, P. G., “Additive R,”Grce Davision Catalagram, No. 71, 19859- Engelhard   Corporation, “Reduced Unit Cell Size Catalysts Offer     Improved Octane For FCC Gasoline,” TI-762, 1984.

۲- Engelhard Corporation, “Increasing Motor Octane by Catalytic Means, Part2,”The Catalyst Report, EC6100P, May 1987.

۳- Pine, L.A.,Maher, P.J, and Wachter, W.A.,” Prediction of cracking catalyst behavior by a zeolite unit cell size model ,”Journal of catalysis , no 85,1984,pp.480-490

۴- John G.S. and Mikovsky , R.J.,” Calculation of the average activity of cracking catalysts ,”Chemical Engineering Science , Vol. 15,1961,pp.100-107.

۵- Tamborski, G.A, Magnabosco, L.M, Powell ,w., and Yoo, J.S.,” Catalyst      technology  improvements make so emissions control affordable ”Presented at catalytic 6th annual fcc   symposium , munich ,germany, may 22-23,1985.

۶-Hayward C.M. and Winkler W.S. “FCC :matrix/zeolite” hydrocarbon processing February 1990 pp.55-56.

۷-Tamborski, G.A, Magnabosco, L.M, Powell ,w., and Yoo, J.S.,” Catalyst technology        improvements make so emissions control affordable ”Presented at catalytic

۶th annual fcc symposium , munich ,germany, may 22-23,1985.

۸-Upson L.L “What FCC Catalyst tests Show,” Hydrocarbon Processing, November 1981, pp.253-258.

۹-Pine, L.A., Maher, P.J, and Wachter, W.A.,” Prediction of cracking catalyst behavior by a zeolite unit cell size model ,”Journal of catalysis , no 85,1984,pp.466-476.

۱۰-Magnusson ,j, and Pudas , r., Activity and Product distribution characteristics of the    currently used FCC catalyst systems , “presented at Cabalistic 6th Annual FCC symposium, Munich , Germany , May 22-23,1985.

۱۱-John G.S. and Mikovsky , R.J.,” Calculation of the average activity of cracking catalysts ,”Chemical Engineering Science , Vol. 15,1961,pp.172-175.

۱۲-Gaughan, J.R.,” Effect of catalyst retention on inventory replacement ,”oil & gas journal , December26,1983,pp,141-145.

۲-۱- شرح کلی

فشار درون فرآیند شکستن مولکول ها در کاتالیست سیال  (fluid catalytic cracking) روشی است برای تبدیل ئیدروکربن های نفتی  نسبتاً سنگین به محصولات سبک تر و با ارزش تر ( عمدتاً بنزین با اکتان بالا ). این عمل بوسیله خورد ئیدروکربنهای نفتی سنگین با کاتالیست داغی که به شکل پودر می باشد در شرایط خاصی از دما و فشار و در مدت زمان معینی انجام می گیرد. استفاده کردن از کاتالیست باعث می شود که واکنش های شکست مولکولی در فشار پایین انجام پذیرد و محصولاتی با کیفیت بالاتر به دست آید. کاتالیست مورد استفاده پودر دانه دانه و نسبتاً ریزی از سیلیکا، آلومینا (sio2-al2o3) یک ترکیب صنعتی اســـت، می باشد. ترکیبات اصلی کاتالیست همان sio2-al2o3  می باشند و به طور سنتزی ( مصنوعی ) ساخـــته می شود . کاتالیست فوق به صورت طبیعی نیز بافت می شود که کیفیت کمتری نسبت به کاتالیست مصنوعی دارد. به علت کوچک و ریز بودن ذرات، کاتالیست دارای دو خاصیت می باشد که این دو خاصیت در مکانیک فرآیند واحد fccu بسیار اهمیت دارند، این دو خاصیت عبارتنداز :

۱- وقتی که به توده کاتالیست جریان کمی از گاز یا بخار آب یا هوا تزریق گردد و یا موقعی که توده ای از کاتالیست در مسیر جریان گازی با سرعت کم قرار گیرد، توده کاتالیست به حالت سیال (fluidize) و روان در می آید و از بسیاری جهات مانند یک مایع عمل می کند، یعنی کاتالیست سیال شده در لوله ها فشار را منتقل نموده و باعث افزایش فشار استاتیکی و جریان در لوله ها می گردد. نام فرایند fcc از همین خاصیت کاتالیست گرفته شده است.

۲ – کاتالیست می تواند کلاً به صورت معلق باشد ( معلق در گاز و هوا) و یا بوسیله جریانی از گاز با سرعــت بالا، در مسیر افقی یا عمودی حــمل گردد و جابجا شود. با این نوع جریان، کاتالیست به طـــور قابل ملاحظه ای رقیق (dilute)  می شود. این نوع جریان در انتقال کاتالیست از راکتور به احیاء کننده و بلعکس مورد استفاده می باشد.

 ۲-۲- چگالی و اندازه ذرات

۱- چگالی (density) فاز (جامد،گاز) به صورت پوند بر فوت مکعب (۱bs/scf=1bs/ft3) بیان می شود و معمولاً به صورت اختلاف فشار بین دو نقطه عمودی ( فاصله قائم دو نقطه از فاز سیال ) و بر حسب اینچ آب     (in h2o) اندازه گیری می شود.

۲-چگالی (density) یک بستر سیال (fluid bed) به عوامل زیر بستگی دارد :

–  اندازه ذرات کاتالیست

–  سرعت عبور جریان گاز ( در فاز جامد – گاز ) از میان ذرات کاتالیست .

–  ظرف (راکتور– احیاء کننده و یا کلاً ظرفی که در آن بستر سیال قرار دارد)

۳- کاتالیست مخلوطی از ذرات با اندازه های مختلف می باشد، کوچکترین ذرات حدود ۱۰-۰ یا ۲۰-۱۰ میکرون و بزرگترین ذرات از ۸۰ میکرون به بالا می باشد( میکرون = یک هزارم میلیمتر = ۶-۱۰متر ) اندازه مطلوب و ایده آل برای ذرات کاتالیست حدود ۸۰-۲۰ میکرون می باشد.

۴-وجود ذرات بسیار ریز کاتالیست تازه جبرانی (Fresh cat) موجب می شود که :

کاتالیست مصرفی (کاتالیستی که دودکش بوسیله جریان گازهای سوخته و مواد نفتی خارج می شود) افزایش یابد .

–  قدار بار سیستم های بازیافت کاتالیست ( سیکلون ها – کاترل ) بیشتر می شود .

–  در مسیر های برگشتی، کاتالیست بازیابی شده به خوبی روان نمی گردد.

۵- اگر ذرات کاتالیست موجود در سیستم درشت باشند مشکلات زیر پیش می آید :

–   سیال روانی در مخلوط ( جامد – گاز ) نخواهیم داشت و چگالی بستر سیال افزایش خواهد یافت.

–  مخلوط غیر یکنواخت جامد – گاز باعث می شود که کاتالیست به خوبی احیاء نشده و پدیده نامطلوب تولید کربن  (carbon build-up)  به وجود آید .

۲-۳- فعالیت (  activity)

عبارت فعالیت (activity) یعنی توانایی نسبی کاتالیست برای تبدیل ئیدروکربن های نفتی سنگین به ئیدروکربن های سبک و با ارزش تحت شرایط معین ( دما – فشار – زمان ) فعالیت کاتالیست به مرور بر اثر استفاده از آن کم می شود. کاهش فعالیت در ابتدای شروع به کار اولیه سرعت بیشتری دارد ولی بعداً کمتر می شود با افزودن کاتالیست تازه به سیستم ( در احیاء کننده ) کاهش فعالیت کاتالیست مورد استفاده در سیستم ( راکتور – احیاء کننده ) جبران شده و پس از مدتی به حالت تعادل می رسد. اگر فعالیت تعادلی کاتالیست خیلی کم باشد بایستی با افزایش کاتالیست نــــو و تخلیه مقداری از کاتالیـــست مصــــرف شده( کاتالیست موجود در سیستم راکتور و احیاء کننده) یا spent catalyst فعالیت کاتالیست موجود در سیستم را افزایش داد. مقدار معینی از غیر فعال شدن کاتالیست عادی و اجتناب ناپذیر است.

۲-۴- مقدار کربن بر روی کاتالیست (carbon content)

بر اثر واکنش های شکستن مقدار معینی کک (coke) بر روی کاتالیست می نشیند. مقدار در صـد وزنی کک دار کاتالیست مصرف شده ( از راکتور ) و کاتالیست احیاء شده ( از احیاء کننده ) به طـــــور منظم اندازه گیری می شود تا شاخصی برای کنترل کار احیاء کننده باشد. کک (coke) عبارت از ئیدروکربن های سنگین نفتی است که در راکتور (reactor) بر اثر واکنش های شکستن مولکول ها، بر روی کاتالیست می نشیند و یا در خلل و خرج ذرات کاتالیست به دام می افتد و همراه کاتالیست به احیاء کننده (regenertor)  منتقل می شود و در آنجا می سوزد. کک تقریباً ترکیبی از ۹۰ در صد کربن  و ۱۰ درصد هیدروژن، می باشد .

۲-۵- تبدیل (conversion)

وقتی که درباره مقدار محصولات کت کراکر (fccu) بحث شود به عبارت تبدیل رجوع می شود. تبدیل به صورت درصد بیان می شود و معیاری از شدت شکستن مولکول ها و یا به عبارت دیگر، تبدیل خوارک ( مولکول های سنگین ) به محصولات سبکتر می باشد. تبدیل عموماً به دو صورت : درصد حجمی یا درصد وزنی بیان می گردد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.