تحقیق شکل گیری مفهوم اقتصاد دانشی و پدیدار شناسی کسب وکارو تعاریف مختلف سرمایه ی فکری و مدل های اندازه گیری سرمایه ی فکری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شکل گیری مفهوم اقتصاد دانشی و پدیدار شناسی کسب وکارو تعاریف مختلف سرمایه ی فکری و مدل های اندازه گیری سرمایه ی فکری دارای ۶۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه    ۵
۲-۲ اقتصاد دانشی    ۵
۳-۲ تعریف دانش    ۶
۴-۲ پدیدار شناسی کسب و کار در اقتصاد دانش پایه    ۷
۵-۲ اشکال جدید منابع سازمانی    ۹
۶-۲ دارایی های نامشهود    ۱۰
۷-۲ تاریخچه ی سرمایه ی فکری    ۱۴
۸-۲ اجزاء مدل سرمایه فکری    ۱۹
۹-۲ تعاریف مختلف سرمایه ی فکری    ۲۳
۱-۹-۲-شاخص های اندازه گیری سرمایه فکری    ۲۶
۱۰-۲ مدل های اندازه گیری سرمایه فکری    ۳۲
۱۱-۲ مدل های توصیفی سرمایه ی فکری    ۳۳
۱۲-۲ مدل های اندازه گیری سرمایه ی فکری و ارائه دهنده آن ها    ۳۴
۱-۱۲-۲ مدل های مبتنی بر سرمایه ی بازار    ۳۴
۲-۱۲-۲ مدل های مستقیم سرمایه ی فکری    ۳۵
۳-۱۲-۲ مدل های بازده دارایی ها    ۳۵
۴-۱۲-۲ مدل های کارت امتیازی    ۳۵
۱-۴-۱۲-۲ مدل مقایسه ی ارزش بازاری و ارزش دفتری (ام – بی – وی)    ۳۶
۲-۴-۱۲-۲ مدل کیوی توبین    ۳۷
۳-۴-۱۲-۲ مدل عملکردی شرکت دانش پایه (نوکورپ)    ۳۸
۴-۴-۱۲-۲ مدل کارگزار فناوری ( تی – بی)    ۴۰
۵-۴-۱۲-۲  مدل سنجش ا رزش گذاری جامع (آی – وی – ام)    ۴۱
۶-۴-۱۲-۲ مدل ا رزش افزوده اقتصادی ( ای – وی – اِی )    ۴۲
۷-۴-۱۲-۲ شاخص سرمایه ی فکری    ۴۳
۸-۴-۱۲-۲ کارت امتیازی زنجیره ارزش     ۴۴
۹-۴-۱۲-۲ کارت امتیازی متوازن    ۴۴
۱۰-۴-۱۲-۲ رهیاب سرمایه ی فکری اسکاندیا    ۴۶
۱۱-۴-۱۲-۲ مدل ارزش نامشهود محاسبه شده (سی – آی – وی)    ۴۷
۱۲-۴-۱۲-۲ مدل شاخص ایجاد ارزش (وی – سی – آی)    ۴۸
۱۳-۴-۱۲-۲ مدل طبقه بندی سرمایه ی فکری    ۵۰
۱۳-۲ طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه فکری    ۵۱
۱۴-۲ نقاط قوت و ضعف روش های اندازه گیری سرمایه فکری    ۵۳
۱۵-۲ استاندارد حسابداری‌ شماره‌ ۶ گزارش عملکرد مالی‌    ۵۴
۱۶-۲ مفهوم سود از دیدگاه حسابداری    ۶۲
۱۷-۲ مفهوم اقتصادی سود    ۶۲
۱۸-۲ تحقیقات  داخلی و خارجی صورت گرفته    ۶۳
۱-۱۸-۲ تحقیقات خارجی    ۶۳
۲-۱۸-۲ تحقیقات داخلی    ۶۵
منابع فارسی:    ۶۶
منابع لاتین:    ۶۷

 منابع:

خاوندکار، ج و همکاران،۱۳۸۷، “سرمایه ی فکری: مدیریت توسعه، مدل های سنجش”، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران .

رستمی، رضا و حسن قالیباف اصل ،” طراحی الگوی ارزیابی سرمایه فکری بنگاههای اقتصادی در اعطای تسهیلات اعتباری” ، مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی توسعه نظام تامین مالی در ایران.

فطرس، محمدحسن. و تورج بیگی، ۱۳۸۸، “الگوهای اندازه گیری سرمایه فکری بانگاهی به بخش خدمات”، مجله تدبیر ،شماره ۲۰۳ .

ستایش ،م.ح. و مصطفی کاظم نژاد،۱۳۸۸، “روش های اندازه گیری وگزارشگری خارجی سرمایه فکری (خرداد ۸۸) “، مجله حسابدار ، شماره ۲۰۷٫

انواری رستمی .ع.الف و محمدرضا رستمی ، ۱۳۸۲ ، “ارزیابی مدل ها و روش های سنجش وارزش گذاری سرمایه های فکری شرکت ها” ، مجله بررسی های حسابداری وحسابرسی، سال دهم ، شماره ۳۴ ، ص ۷۵-۵۱ .

جعفرنژاد،الف و احمد رضا قاسمی ، ۱۳۸۷،” ارائه مدل اکتساب فن آوری با توجه به راهبرد سرمایه های فکری (مطالعه موردی شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)”، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات ، دوره ۱ ، شماره ۱ ، صفحه ۱۹ تا ۳۶ .

جعفری، م.  و همکاران،” بازنگری مدل های  اندازه گیری سرمایه فکری ”

قلیچ لی، ب. و اصغر مشبکی ،۱۳۸۵،”نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان (مطالعه دو شرکت خودرو ساز ایرانی) “، فصلنامه دانش مدیریت ، سال ۱۹، شماره ۷۵ ، صفحه ۱۲۵ تا ۱۴۷ .

اصغرنژاد امیری، م. و مهرداد مدهوشی،۱۳۸۷، “سنجش سرمایه ی فکری وبررسی رابطه آن با بازده مالی”، دانشگاه مازندران .

شائمی برزکی ، ع، ” شاخص های اندازه گیری مدیریت دانش و سرمایه فکری” ، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت

۲-۱ مقدمه

بسیاری از نظریه پردازان و پژوهش گران در توصیف ویژگی های فضای اقتصادی جدید بر این باورند که شکل اقتصاد ، صورتی جهانی و همه گیر به خود گرفته و از دارایی ها ودرآمدهای نامحسوس ، پیچیده ونامشهودی شکل یافته ، که به نحوی خاص به یکدیگر و درهم تنیده شده اند. در چنین فضایی بهره وری و مزیت رقابتی بنگاه ها در گرو ظرفیت تولید ، پردازش و کاربرد موثر دانشی قراردارد که در گستره ای جهانی پایدار شده است . در این گستره ، فعالیت های اصلی بنگاه ، خواه به طور مستقیم و خواه از طریق شبکه ها ، از خلال ارتباط میان عامل های اقتصادی و در مقیاسی جهانی انجام می پذیرد. در واقع تولید یا خدمت رسانی سازمان های اقتصادی جدید ، در گرو فرایندهای اکتساب و پردازش منابع دانش و اطلاعات و ابزارهای مرتبط با این پردازش است . فرایندها و ابزاری که زمینه افزایش بهره وری و پیشرفت اقتصادی را فراهم می آورند . براساس این تعریف ، به وضح روشن است که مدیریت ، برنامه ریزی و نظارت بر شناسایی ، تخصیص و سنجش دارایی های نامشهود وسرمایه فکری بنگاه ها ، شاخصی مهم در تعیین توان رقابتی بنگاه ها برای بقا و رشد در اقتصاد جدید است.

در این مقاله درباره شکل گیری مفهوم اقتصاد دانشی، تعریف دانش، پدیدار شناسی کسب وکار، اشکال جدید منابع انسانی، دارایی های نامشهود، تاریخچه ی سرمایه ی فکری، اجزاء مدل و تعاریف مختلف و مدل های اندازه گیری سرمایه ی فکری مورد بررسی، تبیین و تشریح قرار گرفته است و در انتها به تحقیق های گذشته داخلی و خارجی و نتایج آن نیز اشاره گردیده است.

۲-۲ اقتصاد دانشی

ما در حال وارد شدن به یک جامعه دانشی هستیم که در آن منابع اقتصادی اصلی دیگر سرمایه بیشتر ، منابع طبیعی و نیروی کار بیشتر و .. نیست . بلکه منابع اقتصادی اصلی دانش خواهد بود . قرن ۲۱ قرن اقتصاد دانشی است .

قبل از اقتصاد دانشی ، اقتصاد صنعتی حاکم بوده است . در اقتصاد صنعتی عوامل تولید ثروت ، یکسری داراییهای فیزیکی و مشهود مانند زمین ، نیروی کار و پول و ماشین آلات و… می باشد و از ترکیب این عوامل اقتصادی ثروت تولید می شود . در این اقتصاد ، استفاده از دانش ، به عنوان یک عامل تولید نقش کمی دارد اما در اقتصاد دانشی ، دانش یا سرمایه فکری به عنوان یک عامل تولید ثروت در مقایسه با سایر دارایی های مشهود فیزیکی ، ارجحیت بیشتری پیدا می کند . در این اقتصاد ، داراییهای فکری و بخصوص سرمایه های انسانی جزو مهمترین دارائیهای سازمانی محسوب می شود وموفقیت بالقوه سازمان ها ریشه در قابلیتهای فکری آنها دارد تا داراییهای مشهود آنها .

۳-۲ تعریف دانش

دانش تا کنون در جایگاه های گوناگون ، واز ابعاد متمایزی مورد توجه قرار گرفته است . دانش پیش از آن که در قالب مفهومی سازمانی مورد توجه قرار گیرد ، بیشتر از دریچه ای فلسفی به عنوان پدیده ای انسانی ، برای مدت ها مورد توجه فلاسفه ی حوزه های مختلف قرار داشته است .

برتراندراسل[۱] سرآغاز پیدایش نظری دانش را “شک”[۲] می داند . راسل با طرح این موضوع که اگر کسی مقابل این پرسش قرار گیرد که آیا به واقع در مورد پدیده ای خاص چیزی می داند ، به طور طبیعی به شناخت صورتی از ” دانستن ” پرداخته است ، با این امید که بتواند عقاید معتبر و غیر معتبر را در حوزه ی دانستن تفکیک نماید . براساس همین باور مشترک است که پیش ترها ایمانویل کانت[۳] ، که شاید بتوان پایه گذاری نظریه دانش را به او نسبت داد ، نسبت به مفهوم ” شکاکیت ” در آرای دیوید هیوم[۴] واکنش نشان می دهد . البته بایستی گفت که هر چند این موضوع بخشی اساسی از فلسفه ی کلاسیک به شمار می رود ، اما فیلسوفان کمی چون کانت ، بر اهمیت این موضوع تاکید داشته اند تا این که در قرون گذشته ی میلادی ، موضوع دانش بطور وسیعی مورد توجه فلاسفه ی تحلیلی قرار گرفته است .

تعریف دانش از دیدگاه های مختلفی توسعه یافته است . دیدگاه نخست ، دانش را به عنوان یک حالت ذهنی برای توانا ساختن افراد در توسعه ی دانش شخصی خود و به کار گیری آن بنابر نیازهای سازمانی در نظر می گیرد . در دیدگاه دوم ، دانش به عنوان یک شی با قابلیت ذخیره و تغییر در نظر گرفته می شود .

دیدگاه سوم ، دانش را در قالب یک فرآیند و عمل همزمان در نظر گرفته ، بر به کار گیری تخصص توجه دارد. چهارمین دیدگاه پیرامون دانش ، بر شرایط دست یابی به اطلاعات تمرکز دارد، و براین اساس دانش سازمانی می بایستی به منظور تسهیل دستیابی و بازیابی محتوا ، سازمان دهی شود . در نهایت دانش را می توان به عنوان قابلیت یا توان ایجاد تاثیر در اعمال آینده ی سازمان تعریف کرد .

در تعریف دانش دو دیدگاه غالب فناوری اطلاعات و دیدگاه مدیریت استراتژیک نیز وجود دارد . دیدگاه فناوری اطلاعات بین داده ، اطلاعات و دانش تمایز گذاشته و ابهام موجود بین این سه مفهوم را مورد توجه قرار می دهد . در دیدگاه مدیریت استراتژیک دانش به عنوان یک حالت ذهنی[۵] ، یک قابلیت و یا یک فرآیند در نظر گرفته می شود . در نظر گرفتن دانش به عنوان یک حالت ذهنی بدین معناست که افراد دانش خود را از طریق ورودی های دریافتی از محیط خود توسعه می دهند . دانش به عنوان یک قابلیت ، توانایی تاثیر گذاری بر تفسیر و استفاده از اطلاعات و تصمیمات را داراست . در نهایت ، دانش به عنوان یک فرآیند بر نحوه ی اعمال تخصص موثر است و این هم زمانی دانستن و عمل کردن ، به جمع آوری ، سازمان دهی و اشتراک دانش در میان افراد کمک می کند . تا حدی که سایرین بتوانند از این دانش در جهت افزایش اثربخشی و بهره وری در کار خود استفاده کنند . به باور فرنس ترومپینارس و چارلز هامپدن ، ده ضلعی دانش سازمانی با ضلع های متقابل : دانش عمومی در مقابل دانش شخصی ، دانش فردی در مقابل دانش تیمی ، دانش تخصصی در مقابل دانش ضمنی و دانش بالا به پایین در مقابل دانش پایین به بالا و در نهایت دانشی که از درون سازمان به سمت بیرون هدایت می شود در مقابل دانشی که از بیرون به درون هدایت می شود ، در سازمان شکل می گیرد .

۴-۲ پدیدار شناسی کسب و کار در اقتصاد دانش پایه

در مسیر تحولات تاریخی جوامع بشری ، آن چه که به عنوان منبع ثروت برای جوامع یا سازمان ها مطرح بوده ، دچار تغییر و تحول بوده و این تغییر بنیادین منجر به تغییر در اصول اقتصادی و کسب وکار این جوامع گردیده است . به همین دلیل ، تغییر در منبع ثروت غالب ، به عنوان نقطه ی عطف تحولات اقتصادی شناخته می شود . در طول دهه ی هشتاد نظریه پردازان مختلف حوزه ی اقتصاد ومدیریت دوره ی جدیدی را پیش بینی می کردند. ایشان بر این اعتقاد بودند که در عصر جدید، دانش به عنوان اصلی ترین منبع ثروت در جوامع بشری مطرح خواهد شد .

امروزه این طرز تلقی تا میزان بسیار زیادی به واقعیت نزدیک شده ، اما هنوز دز برخی از صنایع نقش دانش به عنوان اصلی ترین منبع ثروت نمایان نشده است . به عنوان مثال در صنایع فرافناوری[۶] و صنایع دانش بر[۷] ، دانش به طور روشنی به عنوان اصلی ترین منبع ثروت مطرح است، اما در دسته دیگری از صنایع – به خصوص در صنایع دستی – دانش با سرعت کمتری در حال تبدیل شدن به منبع اصلی ثروت سازمان هاست . با این حال روند گسترش اهمیت دانش در صنایع مختلف تا آنجا پیشرفته که حوزه ی صنایعی با قدمت بسیار زیادتر ، نظیر کشاورزی ، را نیز تحت تاثیر قرارداده است . برای نمونه ، ظهور و گسترش فناوری های زیستی منجر به تغییر در نوآوری های کشاورزی از نوآوری های فرایندی[۸]  به نوآوری در محصول شده است . با به کار گیری این فناوری ها ، تغییرات ژنتیکی در محصولات کشاورزی اعمال شده و محصولاتی با ویژگی های بهتر تولید می شود. بدین ترتیب ملاحظه می شود که جوامع دانش پایه در حال شکل گیری و تکوین بوده و هژمونی این جوامع غیرقابل انکار و قطعی است . ولی آنچه که ذهن نظریه پردازان و پژوهشگران را به خود مشغول ساخته ، نحوه ی رویارویی و پذیرش این تحول عظیم است . به عبارت دیگر چگونگی آمادگی برای سازگاری با این تحول ، وشناسایی الزامات و مقتضیات چنین جوامعی از مهمترین چالش های پیش روی سازمان هاست .

۱- Russell Bertrand

۲-Skepticism

۳- kant Immanuel

۴ – Humme David

[۵]  – State of mind.

[۶] – High_Tech

[۷]  – Knowledge_intensive Industries.

[۸]  – Process Inovation.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.