تحقیق شکل شناسی (مرفولوژی) کرم ساقه خواربرنج و روش مبارزه با آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شکل شناسی (مرفولوژی) کرم ساقه خواربرنج و روش مبارزه با آن  دارای ۲۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
جایگاه برنج در جهان:    ۶
وضعیت کشت برنج در ایران:    ۶
۲-۲- شکل شناسی (مرفولوژی) کرم ساقه خواربرنج:    ۶
۲-۲-۱- حشره بالغ:    ۶
۲-۲-۲- تخم:    ۷
۲-۲-۳- لارو:    ۷
۲-۲-۴- شفیره:    ۷
۲-۳- مناطق انتشار:    ۷
۲-۴-  بیولوژی (زیست شناسی):    ۸
۲-۵- طرز خسارت:    ۱۰
۲-۶- مبارزه:    ۱۱
۲-۶-۱-  مبارزه زراعی پاییزه و زمستانه:    ۱۱
۲-۶-۲-  مبارزه بیولوژیک:    ۱۲
۲-۶-۲-۱- کنترل کرم ساقه خوار برنج در خزانه با استفاده از زنبور تریکوگراماTrichogramma evanescens:    ۱۳
۲-۶-۲-۲- مبارزه علیه کرم ساقهخوار برنج در زمین اصلی در نوبت دوم با استفاده از زنبور تریکوگراماTrichogramma evanescens:    ۱۴
۲-۶-۳-  مبارزه شیمیایی:    ۱۴
۲-۶-۳-۱-  کنترل و مبارزه با کرم ساقه خوار در خزانه:    ۱۴
۲-۶-۳-۲-  مبارزه علیه کرم ساقهخوار برنج در زمین اصلی:    ۱۴
۲-۶-۳-۳-  مبارزه علیه کرم ساقه خوار برنج در زمین اصلی در نوبت دوم:    ۱۵
۲-۶-۳-۴-   مبارزه  علیه کرم ساقهخوار برنج در دیر کاشت ها و ارقام دیررس:    ۱۵
۲-۷- پیشینه تحقیق    ۱۵
منابع    ۲۰

منابع

۱- سلیمانی ع. و ب. امیری لاریجانی. ۱۳۸۲٫ اصول بهزراعی برنج. انتشارات آرویج.

۲- سلیمانی­پور، ا. باقری،۱ و واثقی، ا. ۱۳۹۰٫ ارزیابی اقتصادی روش­های آبیاری و تأثیر آن بر عملکرد ارقام سیب­زمینی در استان اصفهان، تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد ۳، شماره­ی ۱، صص ۱۶۴-۱۴۳٫

۳- ابرت گونتر. ۱۳۵۱٫ کرم ساقه خوار برنج  آفت جدید درفون ایران. نشریه شماره ۳۵ آفات و بیماریهای گیاهی.

۴- اخوت م. و د. وکیلی. ۱۳۷۶٫ برنج (کاشت، داشت و برداشت). انتشارات فارابی.

۵- اسدی، ه. ۱۳۸۳٫ مقایسه اقتصادی الگوهای کاشت مختلف ذرت سیلویی، پژوهش و سازندگی (در زراعت و باغبانی)، شماره ۶۳، ۳۶-۳۰٫

۶- اسکو، ت. مجیدی­شیل­سر، ف. دریاباری، س.ا. (۱۳۹۰). توسعه راهبرد مدیریت ساقه­خوار نواری در برنج هیبرید در مازندران، مجله دانش گیاه­پزشکی ایران، دوره ۴۲، شماره ۲، صص ۳۳۰-۳۲۵٫

۷- بساک ­کاهکش، ف. و همکاران. ۱۳۸۹٫ پرورش توأم ماهی بنی با کپور ماهیان چینی و مقایسه اقتصادی آن با روش پرورش مرسوم،  مجله شیلات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، سال چهارم، شماره سوم، صص ۸۵-۷۳٫

۸- بهداد ا. ۱۳۷۱٫ آفات گیاهان زراعی ایران. انتشارات نشر یاد بود.

۹- بی نام. ۱۳۸۱٫راهنمای (آفات، بیماریها و علفهای هرز) برنج. انتشارت آموزش کشاورزی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی.

۱۰- پزشکی ­راد، غ. ر.، و مسائلی، م. (۱۳۸۱). بررسی عوامل اقتصادی مؤثر بر مبارزه تلفیقی در کنترل ساقه­خوار برنج استان اصفهان. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، ۶(۴)، ۶۴-۵۳٫

۱۱- ترک­نژاد، ا. آقایی، م. جعفری، ح. شیروانی، ع. روئین­تن، ر. نعمتی، ع. شهبازی، خ. ۱۳۸۵٫ ارزیابی فنی و اقتصادی روش آبیاری قطره­ای در گندم و مقایسه آن با روش آبیاری سطحی، پژوهش و سازندگی (درزراعت و باغبانی)، شماره ۷۲، صص، ۴۴-۳۶٫

۱۲- حسنی مقدم،مجید. اسکو، ترانه، اسدپور، حسن. بررسی میزان اثرگذاری عوامل مدیریتی بر کنترل آفات مزارع برنج مازندران. ششمین کنفرانس اقتصادکشاورزی ایران ۱۳۸۶٫

۱۳- حسن­جانی، ح. حسینی، م. خادم الحسینی، ن. علیزاده، م.ر. ۱۳۸۶٫ ارزیابی روش­های مختلف برداشت برنج در استان گیلان، مجله کشاورزی، شماره ۹، جلد ۱، صص ۳۸-۲۳٫

۲-۱- مقدمه

کرم ساقه­ خوار برنج در دنیا اولین بار در سال ۱۸۶۳ شناخته شده است و در ایران نیز ابتدا در شهریور ماه ۱۳۵۱ توسط آزمایشگاه بررسی آفات و بیماریهای گیاهی تنکابن و به احتمال قوی بوسیله مستوفی­پور، دزفولیان از رامسر، آمل و چابکسر جمع آوری و پرورش یافته و پروانه های خارج شده را ابرت (Ebert) حشره شناس آلمانی در همین سال تشخیص داده است (ابرت، ۱۳۵۱).

در مورد چگونگی ورود این آفت اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی گفته می‌شود که توسط کاه و کلشهای همراه مرکبات از پاکستان به ایران وارد شده است (اخوت و وکیلی، ۱۳۷۶). پس از ورود این آفت از سال ۱۳۵۱ به بعد سطوح مزارع آلوده افزایش نشان می‌دهد که شاید این مسئله در نتیجه مصرف سوء سموم باشد به طوری که در طی ۱۸ سال اولیه مبارزه بر علیه این آفت در استان مازندران، در حدود ۱۵۰۰۰۰ تن سموم گرانول مصرف گردید. از طرف دیگر مصرف سموم شیمیایی باعث شده تا جمعیت دشمنان طبیعی این آفت نیز شدیدا کاهش یابد و در صورتی که مصرف سموم با همین شدت ادامه و افزایش می‌یافت اثرات مرگباری بر محیط زیست منطقه بر جا می‌گذاشت که جبران پذیر نبود خوشبختانه استفاده از روشهای کنترل غیر شیمیایی، بیولوژیک و تلفیقی قدم بسیار موثر و مفیدی برای کاهش مصرف سموم بوده است (سلیمانی و امیری لاهیجانی، ۱۳۸۲).

کشت برنج در جایگاه خود دارای ارزش و اهمیت ویژه می باشد و بعد از گندم غذای اصلی مردم جهان را تشکیل می دهد. برنج در آسیا اصلی­ترین منبع اشتغال و درآمد را دربین محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است. با توجه به قدمت هفت هزار ساله کشت برنج در چینو هندوستان، زیستگاه اولیه آن را به این کشورها نسبت می­دهند. حدود ۹۰% برنج در قاره آسیا به خصوص در کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا مانند چین، هند، اندونزی و تایلند تولید می شود. ارقام وحشی زیادی از برنج در آسیا، آفریقا و امریکا به چشم می خورد که اظهار­نظر­کردن در مورد اجداد زراعی برنج را مشکل می سازد. دو مکان متفاوت برای اهلی­کردن برنج احتمال داده می شود یکی جنوب شرقی آسیا که منشاء (Oryza sativa) و دیگر غرب آفریقا (نیجریه) که منجر به پیدایش (Oryza glaberrima) شده است. Oryza sativa با توجه به گسترش بشر جایگزین Oryza glaberrima شده است. برنج توسط اعراب آسیایی به مصر، مراکش و سپس اسپانیا و از این طریق به کشورهای اروپایی و سپس به آمریکا راه یافت ولی اهمیت کشت آن در مناطق خشک ایالت متحده امریکا به خصوص کالیفرنیا و تگزاس به اوایل قرن حاضر بر می گردد[۱].

جایگاه برنج در جهان:

برنج که در تغذیه انسان مورد استفاده قرار می گیرد، قابلیت هضم آن به مراتب بیشتر از سیب زمینی، نان چاودار، گندم، شیر و سایر محصولات غذایی می باشد. با توجه به نقشه جغرافیایی، کشت برنج در محیط­های بسیار متنوع از ۵۳ درجه عرض شمالی تا ۳۵ درجه عرض جنوبی صورت می گیرد. برنج از ارتفاعات ۲۶۰۰ متر از سطج دریا تا زمین­های هم­سطح دریا کشت می شود. سطح زیر کشت در جهان ۱۵۱ میلیون هکتار با تولید ۵۲۷ هکتار می باشد. هشت کشور عمده تولید کننده برنج در دنیا شامل: چین، هند، اندونزی، فیلیپین، تایلند ، ویتنام، ژاپن و میانمار می باشد[۲].

وضعیت کشت برنج در ایران:

در حال حاضر ۲۱ استان کشور به کشت و کار برنج مبادرت می ورزند که عبارتند از : آذربایجان شرقی، آذربایجان غریی، اردبیل، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، لرستان، کردستان، کهکیلویه و بویر احمد، گلستان، گیلان، مازندران و یزد. کل سطح زیر کشت برنج در ایران حدود ۶۰۰ هرار هکتار می باشد که مازندران و گیلان با ۲۳۰۰۰۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت و استان یزد و تهران با حدود ۲۰ هکتار کمترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده اند. بجز استان مازندران و گیلان استان های گلستان، فارس و خوزستان رتبه های بعدی را از نظر سطح زیر کشت دارند. از نظر میزان تولید استان مازندران با توجه به افزایش سطح زیر کشت ارقام پر محصول مقام نخست را با ۴۳ درصد کل تولید برنج کشور دارد[۳].

۲-۲- شکل شناسی (مرفولوژی) کرم ساقه خواربرنج:

 ۲-۲-۱- حشره بالغ:

پروانه­های ماده این آفت به رنگ زرد روشن و یا متمایل به قهوه­ای و پروانه­های نر تقریبا خاکستری هستند. در هر دو جنس رنگ بال­های عقبی سفید بوده و روی بال­های جلویی چند لکه نقره فام وجود دارد. طول بدن از ۱۰ تا ۱۳ میلیمتر متغیر بوده و عرض پروانه­های نر با بال­های باز ۲۰ تا ۲۳ میلیمتر و پروانه های ماده تا ۳۰ میلیمتر می‌رسد (بهداد، ۱۳۷۱).

۲-۲-۲- تخم:

تخم­های تازه گذاشته شده سفید متمایل به زرد بوده و سپس تغییر رنگ می‌دهند. تخم­ها در پشت یا روی برگ و در ابتدا در گلبرگ­ها گذاشته می‌شود. نسل اول آفت عموما پشت برگ­ها تخم گذاری می کند. تا از شدت تابش خورشید و دید دشمنان در امان باشد (بهداد، ۱۳۷۱).

تخم­ها به صورت دسته جمعی گذاشته می‌شوند و پروانه ماده روی آن­ها را با یک ماده چسبناک کف مانند می‌پوشاند که در ابتدا به رنگ لیمویی روشن دیده می‌شوند و به تدریج تیره رنگ و نهایتا کاملا سیاه می‌گردند. تخم­ها بعد از ۱۱-۵ روز که بستگی به درجه حرارت دارد تفریخ می‌شوند (سلیمانی و امیری لاهیجانی، ۱۳۸۲).

۲-۲-۳- لارو:

بدن لاروها به رنگ کرم مایل به قهوه­ای روشن بوده و دارای ۵ نوار تیره است که سه نوار در قسمت پشتی و دو نوار دیگر هر یک در پهلوها قرار گرفته است. نوارهای پشتی کم­رنگ ترند. طول لاروهای کامل عموما ۱۷ تا ۲۶ میلیمتر است  (سلیمانی و امیری لاهیجانی، ۱۳۸۲).

۲-۲-۴- شفیره:

طول شفیره ۱۲ تا ۱۵ میلیمتر و قطر آن ۵/۲ تا ۵/۳ میلیمتر می‌باشد. رنگ آن قهوه­ای روشن بوده که بعدها به قهوه­ای تیره تبدیل می‌گردد. یک سوم انتهای شفیره به طرف پشت خمیده است. و زائده قلاب مانند نیز در انتهای بدن شفیره مشاهده می‌شود. مدت شفیرگی از۶ تا ۱۲ روز بسته به حرارت محیط متغیر است (نظریان، ۱۳۸۵).

۲-۳- مناطق انتشار:

برای اولین بار در سال ۱۹۰۶ از این حشره به عنوان یکی از خطرناکترین آفات برنج در دنیا نام برد شده و مدت­ بسیار زیادی است که کشاورزان در حدود ۳۵ کشور در مزارع برنجکاری خود ازخسارت این آفت زیان می‌بینند (اخوت و وکیلی، ۱۳۷۶).

آفت کرم ساقه ­خوار برنج اکنون در مناطق برنجکاری استان­های گیلان، مازندران و گرگان وجود دارد، ولی تا کنون از سایر نواحی برنج کاری کشور گزارش نشده است. و بدین جهت لازم است اقدامات اساسی درباره جلوگیری از شیوع آن به استان­های اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری و غیره بشود. این آفت در اغلب کشورهای دیگر که اقدام به کشت برنج می‌شود وجود دارد و شیوع آن از کشورهای استرالیا، بنگلادش، برمه، کامبوج، چین، جزایر هاوائی، هندوستان، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کره، مالزی، نپال، فیلیپین، اسپانیا، سریلانکا، تایوان، تایلند، ویتنام، مصر، اسرائیل، پرتقال گزارش شده است(علی نیاف و همکاران، ۱۳۸۰).به طوری که شالیکاران بعضی از کشورهای آسیایی نظیر ژاپن و تایوان این حشره را در ردیف مهمترین آفات محصول برنج مناطق خود می‌دانند. خسارت کرم ساقه خوار در ایران در سال­های اول طغیان آن، به دلیل عدم آشنایی با زندگی آفت و عدم اجرای روش صحیح مبارزه، بقدری زیاد بوده که در موارد زیاد کشاورزان از برداشت محصول خود صرفنظر کردند (اخوت و وکیلی، ۱۳۷۶).

۲-۴-  بیولوژی (زیست شناسی):

کرم ساقه­خوار برنج زمستان را در شمال ایران بصورت لارو کامل در داخل ساقه­های خشک برنج و یا علف­های هرز اطراف مزرعه به سر می‌برد. اولین شفیره­های حاصل از لاروهای زمستانی در دهه اول اردیبهشت ماه شکل میگیرد، شفیره بدون پیله بوده و در داخل ساقه­های باقیمانده برنج از سال قبل و یا علف­های هرز اطراف مزرعه، در کنار سوراخی که توسط لارو ایجاد شده است تشکیل می‌گردد(اخوت و وکیلی، ۱۳۷۶).

حداقل حرارت لازم برای شفیره شدن ۱۰ درجه سانتیگراد می‌باشد. دوره زندگی شفیره­ها با حرارت محیط رابطه معکوس دارد و از ۱۵ تا ۳۰ درجه بین ۶ تا ۱۲ روز است. بنابراین در اوایل فصل به علت پایین بودن درجه حرارت دوره شفیرگی طولانی و در تابستان کوتاهتر است. شفیره­ها در حرارت بالای ۳۵ درجه آسیب می‌بینند (سلیمانی و امیری لاهیجانی، ۱۳۸۲).

[۱]نصیری، مرتضی. نیک نژاد، یوسف (۱۳۹۰). عوامل ایجاد خسارت مزاع برنج. ص۲

[۲] همان.

[۳]– همان ص۳

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.