تحقیق شکل گیری و تحول شبکه های اجتماعی در جهان و ایران و شبکه اجتماعی فیس بوک و اثرات فضای مجازی بر دین و نظریات در مورد شبکه های اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شکل گیری و تحول شبکه های اجتماعی در جهان و ایران و شبکه  اجتماعی فیس بوک و اثرات فضای مجازی بر دین و نظریات در مورد شبکه های اجتماعی  دارای ۶۱ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
گفتار اول: مبانی نظری    ۶
۱ . ۱ . ۲ . رسانه های نوین خالق جهان نوین :    ۶
۲ . ۱ . ۲ .  جامعه ی شبکه ای و اجتماعات مجازی:    ۷
۳ . ۱ . ۲ .  شکل گیری و تحول شبکه های اجتماعی در جهان    ۸
۴ . ۱ . ۲ . تاریخچه شبکه های اجتماعی در ایران    ۹
۵ . ۱ . ۲ . ویژگی های شبکه ی اجتماعی:    ۱۰
۶ . ۱ . ۲ . کارکردهای مثبت شبکه های اجتماعی    ۱۴
۷ . ۱ . ۲ . کارکردهای منفی شبکه های اجتماعی    ۱۹
۹ . ۱ .۲ . تاثیرهای سیاسی شبکه های اجتماعی:    ۲۱
۱۰ . ۱ . ۲ . شبکه  اجتماعی فیس بوک    ۲۲
۱ . ۱۰٫ ۱ . ۲٫ فیس بوک چیست و چه خدماتی را در اختیار کاربران خود می گذارد؟    ۲۳
۲ . ۱۰٫ ۱ . ۲٫کاربران فیس بوک    ۲۴
۳ . ۱۰٫ ۱ . ۲٫ اعتیاد و اثر روانی فیس بوک بر مردم    ۲۵
۴ . ۱۰٫ ۱ . ۲٫ فیس بوک و تب فیس بوکی در ایران    ۲۶
۱۱٫ ۱ . ۲ .  مفهوم دین مجازی    ۲۷
۱٫ ۱۱٫ ۱٫ ۲٫  اثرات مثبت فضای مجازی بر دین    ۲۸
۲٫ ۱۱٫ ۱٫ ۲٫اثرات منفی فضای مجازی بر دین:    ۲۹
۱۲٫ ۱٫ ۲٫  تکنولوژی در خدمت دین    ۳۰
۱۳٫ ۱٫ ۲٫  همکاری تکنولوژی و دین    ۳۱
۱۴٫ ۱٫ ۲٫  فرهنگ و رسانه    ۳۱
۱۵٫ ۱٫ ۲٫ نسبت دین و رسانه    ۳۳
۱۶٫ ۱٫ ۲٫  ادوار رابطه دین و رسانه و مساله رویارویی آن دو    ۳۴
۱۸٫ ۱٫ ۲٫  دنیای سایبر در خدمت دین:    ۳۶
۱۹٫ ۱٫ ۲٫ نظریات در مورد شبکه های اجتماعی    ۳۷
۱٫ ۱۹٫ ۱٫ ۲٫ رسانه یک طرفه، دو طرفه و مخاطب دو طرفه    ۳۷
۲٫ ۱۹٫ ۱٫ ۲٫ نظریه ایده آلیستی( تغییر در ارزش های فردی)    ۳۹
۳٫ ۱۹٫ ۱٫ ۲٫ نظریه بازنمایی    ۴۰
۴٫ ۱۹٫ ۱٫ ۲٫ نظریه های جامعه اطلاعاتی    ۴۲
۵٫ ۱۹٫ ۱٫ ۲٫نظریه استفاده و خشنودی    ۴۴
۶٫ ۱۹٫ ۱٫ ۲٫ نظریه روانشناسی    ۴۵
گفتار دوم: بررسی پژوهش های پیشین    ۴۷
۱٫ ۲٫ ۲٫ پژوهش های پیشین داخلی:    ۴۷
۲٫ ۲٫ ۲٫ پژوهش های پیشین خارجی:    ۵۵

منابع:

کتاب:

افتاده، جواد،(۱۳۹۱)، «تفاوت بین رسانه های اجتماعی و رسانه های جمعی»، تهران: کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره ۵۶

ببی،ارل.(۱۳۸۱)،«روش های تحقیق در علوم اجتماعی»،(ترجمه رضا فاضل)،چاپ اول،تهران:سمت

بدیعی، نعیم، (۱۳۸۰)، «تحلیل محتوا»، تهران: انتشارات اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

احمدی، بابک، (۱۳۸۸)، « از نشانه های تصویری تا متن»، تهران: نشر مرکز

آرتور، کریس، (۱۳۸۲)، «معنا و روش در مطالعات دینی، بازاندیشی درباره رساله، دین و فرهنگ» مترجم مسعود آریایی نیا، تهران: انتشارات سروش

پایان نامه:

کوثری، مسعود، (۱۳۸۶)، « جهان فرهنگی کاربران، ایرانی در شبکه دوست یابی اورکات»، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

رفیعی، شهاب الدین،« مقاله ای پیرامون شبکه های اجتماعی»، برگرفته از تارنمای تبیان، ۱۶ اسفند ۱۳۹۰٫

گیدنز،آنتونی، (۱۳۷۴)، «جامعه شناسی»، ش ۹، مترجم منوچهر صبوری، چاپ دوم، تهران: نشرنی

ضیائی پرور، حمید،(۱۳۸۸)، «ویژگی های شبکه های اجتماعی»، نشست تخصصی شبکه های اجتماعی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

ضیایی پرور، حمید . عقیلی، سید وحید، (۱۳۸۸)، «بررسی نفوذ شبکه های اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی»، فصلنامه رسانه، سال بیستم، شماره ۴، شماره پیایی ۸۰

عاملی،سعیدرضا، (۱۳۹۰)، «مطالعات جهانی شدن، دوفضایی شدن ها و رو جهانی شدن ها»،تهران: انتشارات سمت

عباس پور، سیما« تعریف لذت»، برگرفته از تارنمای روزنامه همشهری، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۳٫

فرهنگی، علی اکبر، (۱۳۷۳)، «مبانی ارتباطات انسانی»، جلد اول، تهران:موسسه تهران تایمز

فیروزان،ت، (۱۳۶۰)، «روش تحلیل محتوا:مجموعه مقالات کتاب آگاه»، جلد اول، تهران: انتشارات آگاه

کاستلز،مانوئل، (۱۳۸۰)، «عصر اطلاعات:ظهور جامعه شبکه ای»، ترجمه احمد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران:انتشارات طرح نو

کچوییان، علی، (۱۳۷۲)، «روش تحقیق در علوم انسانی»، تهران: انتشارات دیدار

محسنی، منوچهر، (۱۳۸۰)، «جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی»، تهران: انتشارات دیدار

مسعودی، امیدعلی، (۱۳۹۰)، «تحلیل محتوای وبلاگ های دینی در ایران»، تهران:پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات

رسولی، محمدرضا، (۱۳۸۳)، «بررسی مولفه های سبک زندگی در تبلیغات تجاری تلویزیون»، تهران: کتاب ماه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

جوادی یگانه، محمد رضا و عبدللهیان، حمید، (۱۳۸۸)، «دین و رسانه»، تهران: دفتر پژوهشهای رادیو

خیری، حسن، (۱۳۸۹)، «دین، رسانه،ارتباطات اجتماعی:پژوهشی بر نظریه ارتباطات اسلامی»،قم:دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،معاونت پژوهشی ،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

دانسی، راسل، (۱۳۸۸)، « نشانه شناسی رسانه ها»، ترجمه گودرز میرزایی و بهزاد دوران، تهران: انتشارات آنیسه نما و نشر چاپار.

رجبی، زهره،(۱۳۸۹)،«بازنمایی گرایش های کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی مجازی با مطالعه موردی فیسبوک»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

روشه، کل، (۱۳۶۶)، «تغییرات اجتماعی»، ترجمه منصور وثوقی، تهران: نشر نی.

مقدمه

مقاله حاضر  ابتدا در گفتار اول به مبحث شبکه های اجتماعی را از زوایای مختلف مانند تاریخچه شبکه های اجتماعی در جهان و ایران، تعریف لغوی و اصطلاحی، ویژگی ها و کارکردهای شبکه اجتماعی مورد بررسی قرار داده است. در گفتار دوم به بررسی پژوهش های پیشین پیرامون موضوع در ایران و خارج از کشور پرداخته می شود

گفتار اول: مبانی نظری

 ۱ . ۱ . ۲ . رسانه های نوین خالق جهان نوین :

تامپسون[۱] در مورد رابطه ی رسانه ها و جامعه ی مدرن به خوبی به نقش عظیم رسانه ها در دوران مدرنیته و ساختن جامعه و فرهنگ مدرن اشاره دارد. از دیگر سو، نه تنها رسانه های قدیمی نقش مهمی در جامعه ی مدرن داشتند، بلکه رسانه های نو این نقش را به حد اعلی رسانده اند. جهان سراسر رسانه ای شده، جهان نمود واره ها است، که به تعبیر بودیار حاصل رسانه های نوین است(بودیار ، ۱۳۸۱:۱۱۹ ).

به بیان لیستر رسانه های نوین را می توان مجموعه ای از روش ها و اعمال اجتماعی ارتباط، بازنمایی و بیان نامید که از رایانه ی دیجیتال، چند رسانه ای و شبکه ای شده و شیوه های بکارگیری این ماشین که کار در سایر رسانه ها از کتاب گرفته تا فیلم، و از تلفن گرفته تا تلویزیون را دچار استحاله کرده است، مدد می جوید(لیستر،۲۰۰۳:۲[۲]).

این رسانه های نو که به جامعه ی شبکه ای و جامعه ی اطلاعاتی مشهور شده اند، نقش به سزایی دارد. به نظر محققان این صنعت به ظهور جامعه ای به موازات جهان واقعی منجر شده است چیزی که آن را دو فضایی شدن می نامند(کوثری ،۱۳۸۶:۳۴).

۲ . ۱ . ۲ .  جامعه ی شبکه ای و اجتماعات مجازی:

وبستر[۳] در کتاب جامع خود به نام نظریه های جامعه ی اطلاعاتی، شکل گیری این مفهوم را به خوبی بررسی کرده است. به نظر وبستر درست بعد از نظریه ی پیشگامانه ی دانیل بل[۴]، با عنوان جامعه ی پسا صنعتی است که مفهوم جامعه ی شبکه ای و جامعه ی اطلاعاتی مورد توجه قرار می گیرد.

البته تعابیر نظریه پردازان مختلف ( برای مثال گیدنز، کاستلز ، بل ، شیلر ، و هابر ماس [۵]) درباره ی اینکه جامعه ی اطلاعاتی چیست، یکسان نیست با این همه بر سر این نکته توافق وجود دارد که اولاً جامعه ی کنونی به صورت شبکه ای در آمده است و افراد در تاروپوده شبکه های اجتماعی بسیار به یکدیگر وابسته می شوند. ثانیاً، اساس این شبکه، اطلاعات است. بنابراین، به درستی می توان از شکل گیری یک جامعه ی اطلاعاتی سخن گفت به نظر وبستر، البته، پاسخگویی به این سوال که جامعه ی اطلاعاتی چه زمانی ظهور یافته است، یا برای آنان که هنوز دست نیافته اند، کی ظهور خواهد یافت، چندان ساده نیست. بدون شک، ظهور فن آوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و آنچه صنعت هم زمان ارتباطات نامیده شده است، سهم به سزایی در شکل گیری این جامعه داشته است. این فن آوری ها پیش از هر چیز تصور ما را از زمان و مکان ومعنای دنیای مدرن به شدت تغییر داده اند(کوثری ،۱۳۸۶:۳۵).

۳ . ۱ . ۲ .  شکل گیری و تحول شبکه های اجتماعی در جهان

با اینکه توسعه تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی در مجموع بنیان های مادی توسعه مفهوم جامعه اطلاعاتی را تشکیل می دهند، بدون شک ظهور اینترنت و توسعه کاربرد عمومی آن از دهه ۱۹۹۰ را باید نقطه عطفی در تغییرات تکنولوژیک منجر به جامعه جدیدی دانست. نخستین بار مفهومی با عنوان شبکه های اجتماعی اینترنتی با قالب امروزی در سال ۱۹۶۰ اولین بار در دانشگاه ایلی نویز در ایالات متحده آمریکا مطرح شد.

پس از آن در سال ۱۹۹۷ نخستین سایت شبکه اجتماعی اینترنتی به آدرسS ixDegrees.com راه اندازی شد. این سایت به کاربرانش اجازه ایجاد پروفایل داد تا آنها بتوانند لیستی از دوستانشان ایجاد کنند. البته این سایت در آن موفق نشد و بعد از سه سال متوقف شد.

بعد از آن، انفجار تجارت در وب سایت های اجتماعی در سال ۲۰۰۲ باعث بوجود آمدن شبکه های اجتماعی فرنداستر[۶]، اورکات[۷]، لینکداین[۸]، شد و باعث شکوفایی قارچ گونه وب سایت های شبکه های اجتماعی در اینترنت شد.

در سال ۲۰۰۴، سایت های شبکه اجتماعی فرنداستر با ۷ میلیون کاربر و مای اسپیس[۹] با ۲ میلیون کاربر صاحب بیشترین کاربران در این حوزه بودند. در همین سال سایت شبکه اجتماعی فیس بوک توسط مارک زوکربرگ[۱۰] در خوابگاه دانشگاه هاروارد راه اندازی شد.

سال ۲۰۰۶، سال گسترش روزافزون کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت های شبکه های اجتماعی بود. در این سال دسترسی عموم مردم به فیس بوک آزاد شد. زیرا در دو سال قبل، این  سایت تنها به صورت پایلوت در دانشگاه هاروارد استفاده می شد، همچنین توییتر نیز در این سال پا به عرصه وب سایت های اجتماعی گذاشت. در ماه آوریل ۲۰۰۸ فیس بوک با ایجاد صفحه های اصلی وب سایت خود به زبانهای مختلف باعث شد که این وب سایت ۱۵۳ درصد رشد داشته باشد.

۴ . ۱ . ۲ . تاریخچه شبکه های اجتماعی در ایران

کاربران اینترنتی ایرانی در استفاده از شبکه های اجتماعی همپای کاربران سراسر جهان حرکت کرده اند. همانطور که زمانی ایرانی ها در زمینه وبلاگ نویسی از جمله کشورهای پیشرو در دنیا محسوب می شدند، در استفاده از برخی شبکه های اجتماعی بین المللی نیز ایرانی ها زمانی در رده های بالا قرار داشتند. نحستین موج جدی فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در ایران به استقبال از وب سایت اورکات برمی گردد. اورکات به شدت مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت و ایرانی ها در کنار برزیلی ها،آمریکایی ها و هندی ها به چهار ملت برتر در این شبکه اجتماعی تبدیل شدند. تنها فیلتر شدن اورکات بود که توانست این وب سایت را از کانون توجه ایرانی ها خارج کند.

پس از فیلتر شدن اورکات نوبت به شبکه های اجتماعی ایرانی بود که وارد دنیای مجازی شوند. از میان تجربه های راه اندازی وب سایت های شبکه اجتماعی،تنها مورد موفق و قابل توجه کلوب است که همچنان مورد اقبال کاربران داخل کشور قرار دارد و در سالهای اخیر همواره از پایگاه های اینترنتی برتر ایران بوده است. علاوه بر چندین شبکه اجتماعی عمومی، چند شبکه اجتماعی تخصصی و حرفه ای ایرانی نیز راه اندازی شده اند که هنوز چندان مورد استقبال کاربران داخل کشور قرار نگرفته اند. دوره[۱۱]، شبکه اجتماعی دانشگاهیان ایران و یو۲۴[۱۲] ، شبکه اجتماعی متخصصان ایران از جمله دیگر تجربه های ایرانیان هستند.

شبکه اجتماعی فیس بوک نیز که سالها در ایران فیلتر بود در سال ۱۳۸۷ از فیلتر خارج شد و با استقبال گسترده کاربران در مدت کوتاهی به یکی از پر بیننده ترین وب سایت ها در ایران تبدیل شد. رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و طرح نام فیس بوک و چند شبکه اجتماعی دیگر به عنوان متهمان و تاثیرگذاران اتفاقات سیاسی، فیلتر شدن دوباره این وب سایت را به دنبال داشت(رفیعی، ۱۳۹۰ :۳).

[۱] Thompson

[۲] Lister

[۳]   Webster

[۴]  Daniel Bell

[۵] Anthony Giddens, Manuel Castells, Schiller, Jurgen Habermas

[۶]   Freindster

[۷] Orkut

[۸]  Linkedin

[۹] Myspace

[۱۰] Mark Zukerburg

[۱۱] Doreh

[۱۲] U24

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شبکه های اجتماعی و طراحی آن و نحوه تعامل کاربر با آن
  • تحقیق تشکل ها در شبکه های اجتماعی و الگوریتم های شناسایی تشکل
  • تحقیق نظریه های جامعه شبکه ای، استفاده ورضامندی و ساخت بندی گیدنز
  • تحقیق مفهوم دین و اینترنت و شبکه اجتماعی و ارتباط میان دین و شبکه های اجتماعی و نظریات حوزه علوم ارتباطات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.