تحقیق صادق هدایت و شرح مختصری از بوف کور

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق صادق هدایت و شرح مختصری از بوف کور دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱٫ صادق هدایت    ۴
۱-۱- زندگی نامه و آثار او    ۴
۱-۲٫ وضعیت اجتماعی عصر رضا شاه    ۵
۱-۳٫ بوف کور    ۸
۱-۳-۱٫ ارتباط دو بخش    ۱۱
۱-۳-۲٫ بخش یک ؛ زندگی درونی    ۱۱
۱-۳-۳٫ بخش دو؛ زندگی واقعی    ۱۴
۱-۳-۴٫ مفهوم کلی اثر    ۲۱
۱-۳-۵٫ بوف کور ؛ روان داستان    ۲۳
منابع :    ۲۵

منابع :

کاتوزیان، محمد علی همایون( ۱۳۷۰ )، دولت وجامعه در ایران ، ترجمه ی تهران.

کاتوزیان،محمد علی همایون (۱۳۷۷)، صادق هدایت از افسانه تا واقعیت،ترجمه ی فیروزه مهاجر،تهران: طرح نو.

میرعابدینی، حسن(۱۳۸۶)، صد سال داستان نویسی ایران ، ج ۱ و۲ ، تهران : نشر چشمه.

فرزانه، م .ف (۱۳۸۷)، آشنایی با صادق هدایت، تهران : نشر مرکز.

فروید، زیگموند (۱۳۴۱) ، بیماری های روانی و تعبیر خواب، ترجمه ی ایرج پورباقر، تهران: انتشارات آسیا.

غیاثی، محمد تقی (۱۳۷۷)، تأویل بوف کور(قصه زندگی)، تهران: انتشارات نیلوفر.

هاشمی، محمد منصور(۱۳۸۱)، نقدوتحلیل و گزیده داستان های صادق هدایت، تهران: نشر روزگار .

شمیسا ، سیروس (‌۱۳۸۰‌) آشنایی با عروض و قافیه ، تهران: انتشارات فردوسی .

شمسیا، سیروس (۱۳۷۶)، داستان یک روح ، تهران: انتشارات فردوسی.

شمیسا، سیروس(۱۳۸۰)، نقد ادبی ، تهران : انتشارات فردوسی.

۱٫ صادق هدایت

۱-۱- زندگی نامه و آثار او

صادق هدایت ، نویسنده ی عصر تجدد ایران است که بسیاری از مضامین مربوط به این عصر در آثارش انعکاس یافته است . آثار او در سه گروه عمده ی تحقیقی، ترجمه و داستانی جای می گیرند.آثار داستانی او را می توان درچهار گروه جای داد :روان داستان ها،داستان های رئالیستی محض ، طنز و آثار ناسیونالیستی . (کاتوزیان،۱۳۷۷)

« آن گروه از کارهای هدایت را که بوف کور شاهکارشان است روان داستان می نامیم … و از ساخت آن معلوم است که نه فقط بر عناصر روانی بلکه بر همه ی آن عناصر ذهنی و روانی، از جمله فلسفی و هستی شناختی تأکید دارد که به طرز درهم بافته یی در هم تلفیق شده اند تا نگرشی ممتاز به حیات انسانی را ارائه دهند … روان داستان های هدایت … بیش از سایر کارهای او، موضوعات و مسائلی را که مؤلف به شکل عمیق تری درگیرشان است و بیش- ترین پیوند را با آن ها دارد، منعکس می سازد. » (کاتوزیان، ۱۳۷۲ : ۸۳ )این آثار مضامین مطرح در سایر آثار را به طور مستقیم یا غیر مستقیم ، از دریچه ی ذهن کلی نگر نویسنده ، در قالب مسائل درونی و ذهنی ، در خود  منعکس می کنند. از این رو چهره ی نویسنده به طور واضح در این دسته از آثار پیدا است .

« و امّا درباره ی سبک نوشتن ؛ در برخی روان داستان های هدایت،گرایش به سوررئالیسم یا چیزی نزدیک به آْن وجود دارد که در بوف کور و داستان کوتاه «سه قطره خون» از همه بارزتر است. آمیزه های گوناگون رئالیسم و سوررئالیسم ، وگاه رئالیسم را در سایر آثار این گروه شاهدیم .» (کاتوزیان ، ۱۳۷۲ : ۸۳)

بوف کور مشهورترین روان داستان های او است که بعد از همه ی آنها نگاشته شده و تکامل یافته ی همه ی آنها است. به این ترتیب و با توجه به توضیح قبلی مبنی بر جامعیت این دسته از آثار ، می توان بوف کور را جامع مضامین تمام آثار او دانست.

آثار داستانی که هدایت تا زمان نگارش و انتشار بوف کور (۱۳۱۵) عرضه کرد ، مربوط به دوران اول زندگی نویسندگی او محسوب می گردند.

 ۱-۲٫ وضعیت اجتماعی عصر رضا شاه

ویژگی کلی وضعیت سیاسی و اجتماعی این دوران، پدیدار شدن استبداد و خودکامگی حکومت پهلوی است؛ رضا شاه پیش از رسیدن به حکومت، با همراهی که نسبت به اهداف ناسیونالیستی (که طبیعتاً آزادی بیان را نیز در بر می گرفت ) از خود نشان داده بود، توانسته بود توجه بسیاری از طبقات جامعه از جمله روشن فکران را به خویش جلب کند . در نتیجه ، اینان به امید تحقّق اهداف خویش، در راستای رسیدن او به حکومت تلاش کردند و او شعارهای تجددطلبانه ی آنان را به عنوان ابزاری قرار داد در جهت نیل به حکومت . اما مدتی پس از روی کار آمدن، فعالیت های تجدد طلبانه ی آنان را محدود ساخت و در کنترل خویش در آورد. به تدریج ناسیونالیسم، در دست حکومت و به تناسب ویژگی های آن ، به شکل خاص حکومتی درآمد، به گونه یی کاملاً متفاوت با آن چه که روشن فکران از پیش مطرح ساخته بودند و انتظار داشتند. برای تمایز این دو – ناسیونالیسم مربوط به روشن فکران و ناسیونالیسم دولت – اولی را ناسیونالیسم رمانتیک و دومی را ناسیونالیسم حکومتی نامیده اند . (کاتوزیان ، ۱۳۷۲ :۶ )در حقیقت تجددخواهان دردامی افتادند که زمانی خود به حمایت از آن برخواسته- بودند، یعنی استبداد. در این حال، طبیعتاً هنرمندانی زیرک که وضعیت را درک کرده بودند ، راه خود را از حکومت جدا کردند. هدایت از جمله ی آن ها است که از این به بعد فعالیت های ناسیونالیستی خود را از نوشتن نمایش نامه ها و داستان ها، به تحقیق در متون کهن ایرانی معطوف ساخت .

در مورد وضعیت کلی داستان های این دوره باید گفت نویسندگان در ترسیم عقاید خود به بیان صریح و آشکار نمی پردازند و غالباً در طرح انتقادی مسائل مختلف جامعه، که البته ارتباطی تنگاتنگ با وضعیت سیاسی کشور دارد ، به صورت نمادین و یا در لایه ی مسائل روان شناسی و فلسفی سخن می گویند. بوف کور محصول همین دوره است که تا زمان ما، از جنبه های گوناگون به آن پرداخته شده است. (میرعابدینی، ۱۳۸۶ : ۱۰۷) اگر بخواهیم در این طبقه ی اجتماعی از نویسنده ی دیگری یاد کنیم ، باید از بزرگ علوی – از دوستان و همراهان هدایت – نام ببریم که هم چون او، در داستان های خویش « به حالات روانی و دورنی آدم ها می پردازد … و آموخته های خود از روان کاوی فروید را … » (میرعابدینی ، ۱۳۸۶ :۱۲۲) ( در داستان های کوتاهش ) به کار می گیرد.

جامعه ی ادبی ایران، در آن دوره، از دو گروه تشکیل می شد : ادبای سنّتی و کلاسیک، که از مدّتها پیش در متون کلاسیک فارسی دست داشتند و هیچ کار ادبی چاپ  نمی شد مگر این که دست یکی از این ها در کار بود، و جایگاه شغلی و اجتماعی شان نیز براساس همین سیستم سنّتی ادبیات بنا گشته بود. و گروه متجددین : نسل جوانی که در برابر گروه پیش – ملقّب به «سبعه»- سر بر آورده و به شوخی خود را «ربعه» نامیده بودند و شیوه ی گروه سنّتی را به باد استهزاء می گرفتند . این ها از نظر ادبای سنّتی، گروهی تازه به دوران رسیده و مدّعی محسوب می شدند. این گروه با توجه به ارتباط تنگاتنگ ادبیات و دولت و کنترل شدید دولت بر وضعیت فرهنگی کشور و همچنین دست داشتن بسیاری از ادبای کلاسیک در سیاست، به نوعی در برابر دولت نیز قرار می گرفتند. (فرزانه، ۱۳۸۷ : ۳۳۹ ) هدایت یکی از اعضای این دسته بود. آثاری که هدایت در این دوره به چاپ رساند، در ایران بسیار کم خواننده بود. علت کلّی آن را می توان کمی سطح مطالعه در جامعه ی ایران دانست و در حالت خاص، مضامین بدیع آثار و ویژگی فردگرایانه ی روان داستان های او –  مطابق با اندیشه ی مدرن – و دیگر، پیروی از شیوه ی غربی نویسندگی آن هم به تأثیر از ادبیات مدرن اروپا . از این رو آثار وی کاملاً در مقابل ادبیات ایرانی قرار می گرفت که ریشه در تفکّر سنّتی و استبداد سیاسی و فکری دیرینه ی جامعه ی ایران داشت .

 ۱-۳٫ بوف کور

هدایت در سال ۱۹۳۰ که « پاریس را ترک می گوید، گذشته از تعداد زیادی کتاب که به همراه آورد ، سرش پراز تجربه های شخصی و اطّلاعات کتابی است: تلخی زندگی تحصیلی بدون داشتن وسیله ی مادّی کافی ، عشق راستین ، عشق شکست خورده ، … و توشه ی عظیم فرهنگی که در آثار ابتکاریش حل شده است . …  در بوف کور، هدایت از تمام صنایع ممکن هنر، و مخصوصاً هنر نویسندگی عصر خودش استفاده می کند و از یک سرگذشت منطقی که از صافی« بین خواب و بیداری» گذشته باشد ، آگاهانه ترین اثر آن زمان را می سازد.»( فرزانه ، ۱۳۷۸ : ۳۸۹ )

در بررسی محتوای این اثر، آن چه در درجه ی اول به چشم می آید – هم چون دیگر روان داستان ها – نگرش متفاوت شخصیت آن می باشد . نگرشی عمیق و درونی نسبت به زندگی و امور آن و دریافت حقیقت و کنه آن . زندگی در جامعه با نگرش کاملاً متفاوت ، قطعاً آسان نیست و با مشکلاتی مواجه می شود. نتیجه ی آن ، طرد شدن و گرایش ناگزیر به انزوا است . در این وضعیت که نه زندگی معمول امکان پذیر می باشد و نه برخورداری از آسایش مردگان،  اندیشه ی مرگ و رهایی ناشی از آن ، موجب آرامش است. و در مقابل اندیشه مرگ،تسلیم است وتن دادن به شرایط موجود و زندگی بر اساس آن . و این گونه است که تلاش برای دست یابی به کمال مطلوب وزندگی ایده آل ، با شکست مواجه می گردد.      ( این نگرش درونی در داستان بوف کور، متناسب است با توصیف درونی و روحانی بخش یک در کنار زندگی واقعی بخش دو . در حقیقت، بیان گر نگرشی درونی است در کنار نگرش ظاهری، به عبارتی ، وجود آگاهی درونی در شخصیت داستان و توجه به مسائل اطراف بر اساس آن . (بخش یک، شرح ماجرا است آن گونه که ذهنیت و روح ناب، آن را درک می کند و بخش دو، شرح ماجرا است به چشم صاحب روح و نمایش زندگی، آن گونه که برای او است، یعنی واقعیت .) و این ، ویژگی کلی سایر روان داستان های او است که هم چنان که ذکر کردیم ، جامعه ی اطراف ، از نگاه ذهنی شخصیت داستان، در آن به نمایش در می آید. این ویژگی، در دوگانگی کل آثار او نیز خود را نشان می دهد ؛ بیان ذهنی در روان داستان ها در کنار بیان ظاهری و بیرونی در سایر داستان ها .)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.