1,754 views
پیشینه تحقیق صلح و مفهوم آن، جایگاه آموزش صلح در جهان معاصر و برنامه درسی صلح محور دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۶
تعاریف و مفاهیم صلح ۶
تعیین چهارچوبی برای صلح ۶
مفهوم صلح با توجه به معلومات بی واسطه ۷
مفهوم برنامهی درسی ۹
طراحی برنامهی درسی ۱۱
ماهیت برنامهی درسی صلح از نظر کانت ۱۱
تعریف برنامهی درسی صلح ۱۳
پیشینهی آموزش صلح ۱۵
جایگاه آموزش صلح در جهان معاصر ۱۶
نقش آموزش و پرورش در اشاعه فرهنگ صلح ۱۸
نقش مدرسه در آموزش صلح ۲۰
آموزش صلح و دستاوردهای آن ۲۱
اهمیت آموزش صلح ۲۲
اهداف آموزش صلح ۲۴
برنامههای آموزش صلح ۲۶
آموزش صلح در برنامههای درسی ۲۹
آموزش صلح به عنوان یک اصل فراگیر ۳۰
الف) دورهی خلع سلاح اتمی: ۳۲
ب) دورهی آموزش خلع سلاح: ۳۲
ج) دورهی وابستگی متقابل جهانی و سیارهای ۳۳
اقدامات یونسکو در زمینه فرهنگ صلح در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی ۳۳
برخی از اقدامات یونسکو در سطوح ملی و منطقهای ۳۳
یونسکو و فرهنگ صلح ۳۴
اهمیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی ۳۵
برنامه درسی دوره ابتدایی ۳۵
اصول آموزش و پرورش ابتدایی ۳۶
اهداف دوره ابتدایی (مصوب ششصدوچهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش) ۳۷
تحقیقات پیشین ۴۱
تحقیقات داخلی ۴۱
تحقیقات خارجی ۴۴
بحث و جمع بندی ۴۷
فهرست منابع ۴۹
کانت، ایمانوئل (۱۳۸۰). دین در محدودهی عقل تنها. ترجمهی منوچهر صانعی درهبیدی تهران: نقش و نگار.
کانت، ایمانوئل (۱۳۷۸). درسهای فلسفهی اخلاق. ترجمهی منوچهر صانعی درهبیدی، تهران: نقشنگار.
کانت، ایمانوئل (۱۳۷۱). تعلیم و تربیت صلح(اندیشههایی درباره آموزش و پرورش صلح). ترجمه فرخجسته، شکوه. تهران: چاپ چهارم.
شریعتمداری، علی (۱۳۸۶). چند مبحث اساسی در برنامهریزی درسی. تهران: سمت.
فتحی واجارگاه، کوروش (۱۳۸۲). بررسی ویژگیهای شهروند خوب و میزان انطباق برنامه ملی درسی مدارس با این ویژگیها از دیدگاه دبیران مدارس راهنمایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
فتحیواجارگاه، کوروش (۱۳۸۲). بررسی جایگاه صلح و جنگ در کتب درسی دوره ابتدایی کشور. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
اسلامی، رحیم (۱۳۸۳). فیلسوفان جنگ و صلح. مشهد: آستان قدس رضوی.
اریردون، بتی (۱۳۸۰). شکیبایی سرآغاز صلح. (ترجمه علی اکبر مرعشی، حسین موسویان). جزوه.تهران: مرکز منابع تربیت معلم. یونسکو.
بازرگان، زهرا (۱۳۸۵). تغییر و نوآوری در یک مدرسه از طریق مشارکت فعال اولیا، معلمان و دانشآموزان. پیوند نشریه ماهانه آموزشی، تربیتی.(۳۲۶)
بیتهام دیوید، کویل بوین (۱۳۸۴). دموکراسی چیست؟ ترجمه¬ی شهرام نقش تبریزی، تهران: ققنوس.
فرجسته، هدایت الله (۱۳۷۶). جامعهشناسی و مفاهیم کلیدی صلح. تهران: آوای نور.
قادری؛ محسنپور؛ نقیبزاده (۱۳۸۷). تبیین برنامهدرسی صلحمحور در فلسفه کانت. فصلنامه تعلیم و تربیت. نشریه پژوهشکده تعلیم و تربیت.(۴).۵۴-۶۸٫
کمیسیون ملی یونسکو (۱۳۷۸). اعلامیه و برنامه عمل فرهنگ صلح. تهران: یونسکو.
کمیسیون ملی یونسکو (۱۳۷۸). فرهنگ صلح و یونسکو. تهران: یونسکو.
تافلر، الوین؛ تافلر، هایدی (۱۳۸۰). جنگ و ضدجنگ: بقا در آستانهی قرن بیست و یکم. ترجمهی شهیندخت خوارزمی، تهران: آسونه.
ملکی، حسن (۱۳۷۸). برنامهریزی درسی راهنمای عمل، تهران: انتشارات مدرسه.
میرزابیگی، علی (۱۳۸۰). برنامهریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی، تهران: پسطرون.
نقیبزاده، میرعبدالحسین (۱۳۶۴). فلسفهی کانت بیداری از خواب دگماتیسم. تهران: آگاه.
در این مقاله ابتدا مباحثی در رابطه با صلح و مفهوم آن، آموزش صلح، برنامه درسی و برنامه درسی صلح محور و مفاهیم مرتبط با آنها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در نهایت پژوهش های پیشین مرتبط با موضوع پژوهش بیان می شود.
ارائه یک تعریف کامل و جهان شمول از برخی پدیدههای اجتماعی مثل صلح ،که در همهی مکانها قابل قبول باشد، امکانپذیر نیست، به عبارت دیگر صلح به عنوان یک پدیدهی اجتماعی در هر جامعهای از نظام ارزش و ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی جامعه تبعیت میکند ، زیرا این گروه از پدیده مستقیماً بوسیلهی یک جامعه بوجود آمده و نتایج و عواقب آنها نیز بوسیله همان جامعه احساس می شود . مطالعه و بررسی منابع مختلف در این زمینه نشانگر آن است که تعاریف متعدد و متنوعی دربارهی جنگ از فقها و فلاسفه و حقوق دانان پیشنهاد شده است اما به معنی واقعی کلمه نشانی از تعریف در دست نیست . بعلاوه تعریف توصیفی از صلح دیده نمیشود که بتواند تعیین چهارچوب عرضه آن را به نحو مفروض میسر کند و اجازه دهد تا با دقتی کافی پیرامون موضوع آن تحقیق کنیم (فرخجسته، ۱۳۷۱:۷۹).
اگر سعی کنیم تا به معلومات بی واسطهی معرفت رجوع کنیم نخستین برداشت چنین خواهد بود که به نظر میرسد انسانها بدون آنها به صلح فکر کنند، در صلح زندگی میکنند، و آن را درست مانند موضوعی کاملا طبیعی و قائم با لذات میکنند. در حالی که نمی توان در جنگ زیست یا از آن گذشت و اثرات آزاردهندهی آن را احساس نکرد، در اولین موضوعی که خود را قابل قبول نشان میدهد نظر کسانی است که صلح را با تندرستی و جنگ را با یک پریشان احوالی و یک بیماری، همانند تصور می کنند. زیرا یکی از معیارهای تندرستی این است که همانند صلح که ماشینی و ناخودآگاه عمل میکند نا مشهود است. حتی برای نوجوانی که تنها در دورهی صلح زیسته اند ، عموما و همواره به منزلهی یک تعهد بالقوه وجود دارد . وقتی جنگی رخ می دهد توجه مردم را به خود جلب کرده و در همه جا نهضتهای فکری ایجاد می کند . معلومات بی واسطهی دیگری که گویی در شعور ناخودآگاه ما ثبت شده است اندیشهی توالی جنگها و صلح هاست ، این اندیشه از سنتها و معرفتها از تاریخ نشات می گیرد . اما این اندیشه اگر به رفتارهای صلح طلبانه و جنگ طلبانه متناوب حشرات اجتماعی ، گلههای گرگ و مهاجرتهای وسیع برخی پستانداران که همزمان هم پرخاشگرانه و هم مرگ آور است ، توجه کنیم ، به ریشههای بیولوژیک بستگی دارد . تعریفهایی که از وارونه کردن تعریفهای جنگ به دست آمده است به علت احساس عمیق این توالی (صلح پس از جنگ میآید وجنگ پس از صلح) است . وسیعترین بخش از تعریفهای صلح پا به عرصه وجود می گذارند ، تعریفهایی که غالبا مبهم و ناروشن هستند این تعریفها یک رابطه منفی و متضاد را توضیح میدهد.(فرخجسته،۱۳۷۱:۸۱).
بررسی ادبیات آموزش صلح بیانگر این مطلب است که علاوه بر مشتق واژه هایی که برای صلح به کاربرده شده است ، برداشتهای مختلفی هم از طرف محققان این امر از این واژه به عمل آمده است . مثلا گالتونگ تحقیقات جامع و کامل در این مورد انجام داده است که برخلاف تحقیقات دیگران که بر مفهوم و معنای جنگ متمرکز بوده است ، بر معنا و مفهوم صلح تاکید نموده است و در این طبقه بندی که معطوف بر صلح است ارائه داده است ، در این زمینه بندی دو برداشت متفاوت از صلح شده است ، یکی صلح منفی[۲] و دیگری صلح مثبت[۳]. منظور از صلح منفی : فقدان خشونت سازمان یافته بین گروههای بزرگ انسانی ، و منظور از صلح مثبت : الگوی همکلامی و همبستگی بین گروههای بزرگ انسانی است، فقدان خشونت نباید با فقدان تعارضی اشتباه شود . خشونت بدون تعارض مادی به وقوع می پیوندد(گالتونگ[۴]،۱۹۷۶: ۱۱-۱۰).
“ریردون”[۵]هم صلح منفی را به معنای عدم وجود جنگ یا برخورد و خشونت فیزیکی یا مثبت تعریف نمیکند و معتقد است که به حفظ صلح و جلوگیری از کشمکش از طریق اجرای برنامه های حل تضاد و میانجیگر امکان پذیر است . والف[۶] هم صلح مثبت را تلاش برای ایجاد جامعه ای برابر و عادلانه که در آن کرامت و شان انسانی مورد توجه قرار گیرد و همکاری و مشارکت بین آنها ترویج گردد و افراد نیازهای اجتماعی، فیزیکی، روانشناختی و ذهنی خود را به طور صلح آمیز دنبال نمایند تعریف میکند.
استراگن هم تاکید دارد که باید از طریق احترام به فرهنگهای مختلف صلح مثبت در جامعه پیریزی کرد(استراگن[۷]،۲۰۰۱).
برخی از محققین معتقدند که مفهوم صلح جدا از جنبه های عینی و ذهنی و فعلی آن و نیز خارج از متن اجتماعی و تاریخیاش مفهوم انتزاعی است . چنین مفهومی نمیتواند پدیدههای موجود را توصیف و مورد توجه قرار دهد، بلکه میتواند امری تصویری ، الگوی اسوهای و سرمشقی را توصیف کند . این همان اختلافی است که کانت بین یک موضوع بالقوه و یک موضوع واقعی و بالفعل قائل است . از طرف دیگر اندیشه صلح از دیدگاه بسیاری صاحبنظران دارای دو جنبه است . یک جنبهی جهانی مستقل از موقعیت جغرافیایی ، تاریخی و از مسائل مهم جهان به شمار میآید و دیگری جنبهای که در قالب فرهنگهای متعارف ومعمول زندگی است و نباید به تخاصم بیانجامد ، چرا که در عرصه زندگی فردی، اجتماعی و جهانی، صلح به طور مستقیم با عواملی چون عدم درک دیگران، ا ختلافات سیاسی، تزلزل اجتماعی، خشونت، احساس مظلومیت، احساس فقر مربوط است و انسانها قادرند بر همه این روندها تأثیر بگذارند. مانته سوری، در تکمیل این بحث عبارت کاملتری دارد، که میگوید، اگر چه آیندهای که از صلح استنباط می شود ، پایان بخشیدن به خشونت و جنگی “صلح منفی “است، اما صلح واقعی، ترویج و اعتلای عدالت و عشق دربین انسانها و ایجاد دنیای بهتر است که در آن هماهنگی ، همسانی و توافق حاکم باشد. (به نقل از فتحی واجارگاه،۱۳۸۲: ۲۸).
براک اوتن[۸]در یک برداشت وسیع منظور از صلح را عدم خشونت در کلیه اشکال مستقیم و غیر مستقیم آن، و نیز تضمین حقوق اعضای جامعه می داند، به نمونه ای که همهی آنها در قدرت در توزیع منابعی که در حفظ آن نقش دارند مشارکت نمایند . صلح در حقیقت ، فرایندی است در بر گیرنده ، مجموعه ای از مهارتها در راستای برقراری ارتباط و رعایت قواعداخلاقی که هیچکس از آن متضرر نمی شود و از این رو ، هم ایجاد صلح و هم حفظ آن ، با آموزش و پرورش و آمادهسازی کودکان و نوجوانان برای رفتار صلح آمیز در بزرگسالان ارتباط تنگاتنگی دارد (استراگن،۲۰۰۱).
اصطلاح برنامهی درسی در معانی گوناگونی بهکار برده شده است ؛ بهعنوان برنامهای برای یک موضوع درسی خاص در یک پایهی تحصیلی مشخص یا در طول یک دورهی تحصیلی و یا به عنوان برنامههای مختلف درسی در طول یک دورهی تحصیلی.
برنامهی درسی را بهعنوان مجموعهای سازمان یافته از نتایج یادگیری مورد انتظار تعریف میکنند که برای نظام آموزش بهعنوان درونداد عمل میکند (دیاموند، ترجمهی فتحی و اجارگاه،۱۳۸۲، ص۸).
بر اساس این تعریف ، برنامهی درسی نمیتواند از مطالبی که باید در مدارس تدریس شود یا فهرستی از اهداف آموزشی ، موارد بیشتری را در برگیرد ؛ ولی در سالهای اخیر مفهوم «برنامه ی درسی» گسترش یافته و مواردی همچون کلیهی فعالیتهای یادگیری ، راهبردهای یادگیری، شرایط اجرای برنامه ، انواع وسایل آموزشی و… را نیز شامل میشود.
هر برنامهی درسی با توجه به تعداد و تنوع مواد و وسایل آموزشی بهکار گرفته شده ، از برنامهی درسی دیگر متمایز میشود. بهطورکلی مفهوم برنامهریزی بهصورت جهانی برای آموزش، عبارت است از محل برخورد همه خلاقیتها و جایی از تدریس ، که حواس پنجگانه ، هوش چندگانه و آموزش متنوع مبتنی بر استفاده از رایانه در مدارس و ارزیابی بر مبنای عملکرد دانشآموزان، همه جمع باشد.
یک برنامهی درسی را میتوان بهعنوان محتوا، هدف و شرایط و موقعیت یادگیری و هم به عنوان نظامی که موضوع آن زمینهای است که در آن عمل انسانی صورت میگیرد و تصمیماتی اتخاذ میگردد و نیز بهعنوان حوزهی مطالعاتی در نظر گرفت. بوشامپ ، برنامهی درسی را اینگونه تعریف میکند:
« مجموعهای از اظهارنظرهای به هم مرتبط که به برنامه ی درسی مدرسه از طریق روشن نمودن ارتباطات بین اجزاء و از طریق جهتدهی، به تکوین، توسعه، کاربرد و ارزشیابی آن معنا میبخشد.»
برنامهی درسی بهعبارتی ساده : شامل تعیین محتوای برنامهی درسی است. گاهی برنامهی درسی در مفهوم بسیار محدود آن ممکن است به تعیین محتوای یک درس به خصوص مربوط شود (فیوضات،۱۳۷۶،ص۴۴).
تعریف دیگر از برنامهی درسی چنین بیان میشود : برنامهای آموزشی است که کودکان بتوانند دانش مربوط به حوزههای مختلف مرتبط با محیط زندگی خود را بهطورگسترده مورد کاوش و بررسی قرار دهند (هاموفیس به نقل از تقی پور ظهیر،۱۳۷۶).
ارائهی یک تعریف جامع از برنامهی درسی دشوار است؛ اما تعریف زیر، یکی از تعاریفی است که مورد قبول متخصصان است:
« برنامهی درسی عبارت است از محتوا و فرآیند رسمی و غیررسمی که از طریق آن، فراگیران تجربیات یادگیری، دانش، مهارت و نگرش را تحت نظارت معلم فرا میگیرند» (دال به نقل شریعتمداری،۱۳۸۶،ص۶).
[۱].peace
[۲] .Negative Peace
[۶].Walf
[۷].Strugen
[۸].Brakuten
[۹] -Curriculum
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر