تحقیق صنعت بانکداری و مدیریت ارتباط با مشتری در موسسات مالی و بانکها و استراتژی بازاریابی و نگرش های مرتبط و عوامل موثر بر مزیت رقابتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق صنعت بانکداری و مدیریت ارتباط با مشتری در موسسات مالی و بانکها و استراتژی بازاریابی و نگرش های مرتبط و عوامل موثر بر مزیت رقابتی دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۶
بخش اول: صنعت بانکداری    ۶
۲-۲-تاریخچه پول و بانکداری در دنیا    ۶
۲-۳-تاریخچه بانکداری در ایران    ۷
۲-۴-مدیریت ارتباط با مشتری در موسسات مالی و بانکها    ۹
۲-۵-جایگاه مدیریت ارتباط با مشتری در نظام بانکی ایران    ۱۱
۲-۶-فرضیه های اساسی مدیریت ارتباط با مشتری دربانک    ۱۲
۲-۷-مزایای مهم به کارگیری مدیریت ارتباط با مشتری در بانک    ۱۲
۲-۸-نقاط ضعف و قوت مدیریت ارتباط با مشتری در بانکهای ایرانی    ۱۳
بخش دوم: مزیت رقابتی    ۱۳
۲-۹- استراتژی بازاریابی    ۱۳
۲-۱۰- الگوهای عقلایی تدوین استراتژی بازاریابی    ۱۵
۲-۱۰-۱- الگوهای طبیعی تدوین استراتژی بازاریابی    ۱۵
۲-۱۰-۲-الگوهای همه جانبه تدوین استراتژی بازاریابی: کاربرد نظریه نقاط مرجع استراتژیک    ۱۶
۲-۱۱- گونهشناسی استراتژی‌های سطح کسب و کار بر اساس نقاط مرجع استراتژیک    ۱۷
۲-۱۲- مفهوم سازی مجدد استراتژی رقابتی    ۲۰
۲-۱۳- مدل نیروی‌های پنجگانه رقابتی    ۲۲
۲-۱۴- یادگیری سازمانی و راهبرد رقابتی    ۲۴
۲-۱۵- مزیت رقابتی    ۲۹
۲-۱۶- عوامل موثر بر مزیت رقابتی    ۳۱
۲-۱۶-۱- قابلیت های محیطی    ۳۱
۲-۱۶-۲- زیر ساختارهای ملی    ۳۲
۲-۱۶-۳- استراتژی توسعه کشور    ۳۲
۲-۱۶-۴- شرایط تقاضای ملی    ۳۲
۲-۱۶-۵- صنایع مرتبط و تأمین کننده    ۳۳
۲-۱۶-۶- قابلیت های سازمانی    ۳۳
۲-۱۷- نگرش های مرتبط با مزیت رقابتی    ۳۴
۲-۱۷-۱- نگرش بر مبنای منابع    ۳۴
۲-۱۷-۲- نگرش رقابت بر مبنای شایستگی    ۳۵
۲-۱۷-۳- نگرش قابلیت های پویا    ۳۶
۲-۱۷-۴- گرش قابلیت های شبکه ای و ارتباطی    ۳۶
۲-۱۸- هوشمندی رقابتی    ۳۸
۲-۱۹- انواع مزیت رقابتی    ۴۰
۲-۱۹-۱- مزیت موقعیتی در مقابل جنبشی (پویا)    ۴۰
۲-۱۹-۲- مزیت متجانس در مقابل نامتجانس    ۴۱
۲-۱۹-۳- مزیت مشهود در مقابل نامشهود    ۴۲
۲-۱۹-۴- مزیت ساده در مقابل مرکب    ۴۳
۲-۱۹-۵- مزیت موقتی در مقابل پایدار: مزیت رقابتی    ۴۴
۲-۱۹-۶-  قلمرو علّی مزیت رقابتی    ۴۶
بخش سوم- پیشینه تحقیقات انجام شده    ۴۸
۲-۲۰- پیشینه تحقیقات انجام شده داخلی    ۴۸
۲-۲۱- پیشینه تحقیقات انجام شده خارجی    ۴۹
منابع   و مآخذ    ۵۴

منابع

سقطچی، مریم، (۱۳۸۵)، بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران، مجله تدبیر – شماره ۱۷۰

فتحیان، محمد( ۱۳۸۶ ).مبانی ومدیریت فناوری اطلاعات، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران.تهران

فقهی فرهمند ناصر؛(۱۳۸۴)، مدیریت استراتژیک سازمان، چاپ اول، تبریز: انتشارات فروزش، صفحه ۱۸۷٫

محیط در سازمانهای صنعتی کشور، مجله مدرس علوم انسانی بهار; ۶(۱ (پیاپی ۲۴)):۹۹-۱۱۵

هریسون، ج؛ کارون، ج .(۱۳۸۲). مدیریت استراتژیک. ترجمه بهروز قاسمی، چاپ دوم، تهران: انتشارات آبتین.

شباهنگ، رضا . ( ۱۳۸۷ ). مدیریت مال ، ی چاپ یازدهم، جلد اول، تهران، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.

ایمان خان، نیلوفر؛ مختاران،  ماهرخ؛ نوری نسب، محبوبه .(۱۳۸۸).  بررسی استراتژی های رقابتی شرکت های صادرکننده برتر ایرانی در سال ۱۳۸۶ . پژوهشگر (مدیریت); ۵(۱۶):۶۹-۷۹٫

بامبرگر، پیتر ومشمولم، لن.، (۱۳۸۱)، استراتژی منابع انسانی (تدوین ، اجراء، آثار) ؛ ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی؛ تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.

بلوریان تهرانی محمد،(۱۳۷۶)، بازاریابی و مدیریت بازار، چاپ اول، نشر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

اسکافی، امیررضا .( ۱۳۸۴ ). سازمان مبتنی بر نقاط مرجع استراتژیک (بررسی اثر هماهنگی راهبردی عناصر سازمانی بر عملکرد سازمان)؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ تهران: دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی

Kummar, K.R. and Sudharshan, D. (1988). Defensive marketing strategies: an equilibrium analysis based on decoupled response Management Science, 34 No. 7, pp. 805-15.

Leiblein, M.J. 2003. “The choice of organizational governance form and firm performance: Predictions from transaction cost, resource-based, and real options theories,” Journal of Management, Vol. 29(6), pp. 937-962.

Lynch, R.&Cross, K.(1991). Measure up Yardsticks for Continuous Improvement.

Madhavaram Sreedhar & Shelby D. Hunt, (2008) « The service-dominant logic and a hierarchy of operant resources: developing masterful operant resources and implications for marketing strategy” Journal of the Academy of Marketing Science. 36, (1), 67-82.

Manufacturing, Irwin, Homewood, IL.

j .(?). Strategy formulation for the smaller firm: a practical approach, long range planning, vol. 14, no. 34.

Olsen, M.D., West, J.J., Tse, E.C.Y.,(2008). Strategic Management in the Hospitality Industry, third edition. Prentice Hall, New Jersey.

Barney JB. (2001). Is the resource-based ‘view’ a useful perspective for strategic management research? Yes. Academy of Management Review 26(1): 41–۵۶

-۱-مقدمه

در محیط سرشار از تغییرات، سازمانها به منظور حفظ بقا در محیط رقابتی و به سرعت در حال تغییر کنونی عواملی وجود دارند که سطح عملکرد را تحت تاثیر قرار می دهند می تواند موفقیت سازمان‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهند (Herschel , 2005: 144). سینکولا و همکاران (۱۹۹۷)[۱] پیشنهاد می کنند که شناسایی این عوامل، نه تنها منجر به ایجاد نو آوری در سازمان می شود بلکه ممکن است تنها عامل موثر در حفظ مزیت های رقابتی بدست آمده باشد (Chang at.all, 2010: 3792–۳۷۹۸). همچنین به طوری که بوهلر (۲۰۰۲)؛ داویس و دالی(۲۰۰۸)؛ کورث (۲۰۰۷)[۲] از آنها به عنوان یکی از مهمترین استراتژی ها، برای ایجاد بهبود در عملکرد سازمان ها و حفظ مزیت های رقابتی که سازمان به آنها دست یافته است، نام می برند (Weldy , 2009: 59-60). چرا که داشتن دانشی عمیق نسبت به این عوامل سازمانی و محیطی که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می گذارد (زمانی و همکاران، ۱۳۸۷: ۱۴).

همچنین از طرفی صاحبنظران و محققان معتقدند عملکرد، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل‌های سازمانی است و مشکل بتوان سازمانی را تصور کرد که مشمول ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد نباشد. از سویی، کسب وکار باید به اندازه کافی انعطاف پذیر و دارای استراتژیهای مشخص باشد تا هم تهدیدات غیرقابل پیش بینی و هم فرصت های موجود در آینده نامطمئن و محیط بی ثبات را مدیریت کند. بنابراین، داشتن استراتژیهای مشخص برای متناسب شدن با محیط پرتلاطم کسب وکار در جهت حفظ مزیت رقابتی، یکی از چالش های اساسی فراروی مدیران امروز است (الهی و مهدی پور، ۱۳۸۱).

در این مقاله مطالب در سه بخش مورد بررسی قرار می گیرد:

بخش اول: صنعت بانکداری.

بخش دوم: مزیت رقابتی.

بخش سوم: پیشینه تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی.

بخش اول: صنعت بانکداری

۲-۲-تاریخچه پول و بانکداری در دنیا

بشر اولیه نیازمندی‌های خود را در نظام بسته اقتصادی در محدوده خانواده یا قبیله تأمین می نمود. به مرور زمان که زندگی اجتماعی در اقوام بشری پیشرفت کرد، نیاز به مبادله احساس شد و مبادلات کالا با کالا توسعه یافت. به تدریج چون برخی کالاها خواهان بیشتری در مبادلات داشتند، علاوه بر خاصیت ذاتی خود، جنبه واحد و معیار سنجش را نیز پیدا کردند. از این کالاها می‌توان به ادویه در هندوستان، غلات در ایران و پوست سمور در روسیه اشاره کرد. با انتخاب واحد ارزش، هر چند عمل مبادله نسبت به قبل ساده تر شد ولی مشکلات اساسی آن از قبیل فاسد شدن، ذخیره کردن و غیره همچنان باقی ماند. سرانجام فلزات مخصوصاً طلا و نقره به‌عنوان وسیله مبادله انتخاب شدند. مورخان پیدایش پول را به چهار هزار سال پیش سرانجام فلزات مخصوصاً طلا و نقره به‌عنوان وسیله مبادله انتخاب شدند. مورخان پیدایش پول را به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح در خاورمیانه و در تمدن‌های سومری حوالی خلیج فارس و مصر قدیم نسبت می دهند (بنیادی، ۲۰۰۷). به تدریج و با گسترش تمدن‌ها، دولت ها به وجود آمدند و با ضرب سکه با وزن و عیار معین، پول وزن شده را به پول ضرب شده تبدیل کردند. آغاز تأسیس بانک‌ها در جهان به اوخر قرن پانزدهم میلادی باز می گردد که از اوایل قرن هفدهم به صورت گسترده در سطح اروپا گسترش یافتند. از اواخر قرن نوزدهم میلادی نوع دیگری از پول نیز که به پول ثبتی یا پول تحریری[۳] معروف شد شکل گرفت و پرداخت به وسیله چک مرسوم شد.

با ظهور چک به‌عنوان نوعی دستور پرداخت، بانک‌ها نیاز به محل مشترک و قواعدی مدون برای مبادله و تسویه حساب وجوه ناشی از چک‌ها در میان خود پیدا کردند که منجر به تشکیل اتاق‌های پایاپای[۴] گردید (بنیادی، ۲۰۰۷: ۱۶).

شروع کار بانک های مرکزی برای اعمال مدیریت کلان و هماهنگ بر پول و نظام‌های پرداخت کشورها با تأسیس بانک مرکزی انگلستان در سال ۱۶۹۴ آغاز شد. بانک مرکزی نیز مانند سایر بانک‌ها، به صورت تدریجی و با توجه به شرایط و ضرورت‌ها توسعه یافت. این بانک که به نام بانک انگلستان معروف است و امروزه نیز نقش بانک مرکزی انگلستان را برعهده دارد، یکی از معتبرترین بانک‌های مرکزی جهان و دارای سابقه ای بالغ بر سه قرن است. تأسیس بانک فدرال رزرو[۵] امریکا نیز به‌عنوان یکی از معتبرترین بانک‌های مرکزی جهان به سال ۱۹۱۳ میلادی باز می گردد که برای متمرکز کردن عملیات اتاق پایاپای بین بانک‌های ایالات متحده شکل گرفت.

به طور کلی وظایف بانک‌ها را می‌توان در قالب زیر دسته بندی کرد:

* نگهداری از سپرده‌های مشتریان.

* انتقال منابع از یک حساب به حساب دیگر (شامل پرداخت و دریافت وجوه).

* ارائه وام و اعتبار به مشتریان و یا مشارکت با آنان در سرمایه‌گذاری از انواع دیگر.

* بانک‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات خود به آنان از شعب خود در بازارهای هدف استفاده می کنند. وظایف اصلی شعب را می‌توان به ترتیب ذیل دسته بندی نمود:

* پرداخت و دریافت وجوه، انتقال منابع و پردازش انواع حساب‌های بانکی.

* تبلیغ، فروش و ارائه خدمات بانکی که موجب کسب درآمد و سود برای بانک می گردد.

* نقطه تماس با مشتریان برای دریافت اطلاعات و پاسخگویی در قبال آنها.

* پایگاه اصلی کارمندان بانک برای انجام وظایف خود  (بنیادی، ۲۰۰۷: ۶۵).

۲-۳-تاریخچه بانکداری در ایران

ایران در زمینه تجارت و بانکداری الکترونیکی، کشوری جوان است و تا رسیدن به سطحی قابل قبول از آن، راه درازی در پیش دارد (سقطچی، ۱۳۸۵: ۵۹). چنانکه سوابق تاریخی نشان می‌دهد، اولین بار در ایران کیخاتو، نوه هلاکوخان مغول در سال ۶۹۱ هجری قمری به نشر اسکناس به نام «چاو» پرداخت که بعدها به دلایل مختلفی جمع آوری شد. نوع دیگری از اسکناس نیز به ویژه در اواخر دوره قاجار و قبل از رواج رسمی پول کاغذی در ایران به‌صورت حواله‌هایی به نام «بیجک» مطرح بود و صرافان در مقابل دریافت مسکوک آن را صادر می‌کردند تا در معاملات دست‌به‌دست شده و مورد استفاده قرار گیرد. در تاریخ معاصر کشور برای اولین بار از سال ۱۲۶۷ هجری شمسی به بعد، اسکناس به صورت رسمی منتشر شد.

انتشار اسکناس در ایران اولین بار توسط بانکی به نام بانک شاهی انجام پذیرفت. این بانک بعدها تا سال ۱۳۳۱ هجری شمسی نیز تحت عنوان «بانک انگلیس در ایران و خاورمیانه» به عملیات بانکی خود ادامه داد. بانک ملی ایران در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی شروع به کار کرد و از سال ۱۳۱۱ هجری شمسی به نشر اسکناس پرداخت. در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی بانک مرکزی ایران طبق قانونی به‌نام «قانون پولی و بانکی کشور» تشکیل شد. وظایف اصلی بانک‌های مرکزی را می‌توان سیاستگذاری و مدیریت پول و نظام پولی کشور دانست که در رأس این نظام، سیستم بانکداری و بانک‌های تجاری اعم از دولتی یا خصوصی قرار دارند (بنیادی، ۲۰۰۷: ۶۶).

[۱] Sinkula et al., 1997

[۲] Buhler, 2002; Davis and Daley, 2008; Korth, 2007

[۳] – deposit currency

[۴]– Clearing House

[۵] – Federal Reserve

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیستم پرداخت الکترونیک و امنیت در آن
  • تحقیق تاریخچه ی مدیریت دانش و مفهوم مدیریت دانش از دیدگاه نظریه پردازان و صنعت بانکداری و تاریخچه بانکداری در ایران و جهان
  • تحقیق مراحل و فرآیندها و الگوهای موجود در زمینه عوامل موثر بر موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری چند گانه و تصمیم‌گیری با معیارهای چند گانه
  • تحقیق اهمیت هوش تجاری و کاربرد آن در صنعت بانکداری و مدل های سنجش و اندازه گیری عملکرد
  • تحقیق بانک و بانکداری در گذر زمان و بانکداری الکترونیکی و ضرورت توسعه بانکداری اینترنتی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.