تحقیق صنعت نرم افزار و ویژگی های آن و وضعیت نرم افزار ایران و بازاریابی داخلی و بازاریابی بین المللی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق صنعت نرم افزار و ویژگی های آن و وضعیت نرم افزار ایران و بازاریابی داخلی و بازاریابی بین المللی دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول    ۵
۱٫ صنعت نرم افزار و ویژگی های آن    ۵
۱-۱تعریف و تاریخچه صنعت نرم افزار    ۵
۲-۱تعریف IT و اجزا تشکیل دهنده آن    ۶
۳-۱کیفیت نرم افزار    ۷
۱-۳-۱ انطباق با نیازهای کاربر    ۷
۱-۳-۲ مستندات مناسب    ۸
۱-۳-۳ استفاده از تکنولوژی روز    ۸
۱-۳-۴ پشتیبانی مناسب نرم افزار    ۱۰
۱-۳-۵ مدیریت و برنامه ریزی تولید    ۱۱
۱-۳-۶ سنجش کیفیت نرم افزار    ۱۱
۱-۳-۶-۱ مدل مک کال    ۱۲
۱-۳-۶-۲مدل بوام    ۱۳
۱-۴مشکلات سنجش کیفیت نرم افزار    ۱۳
۱- ۵ پارامترهای کیفیتی نرم افزار    ۱۴
۱-۵-۱صحت    ۱۴
۱-۵-۲ قابلیت اطمینان    ۱۵
۱-۵-۳ سازگاری    ۱۵
۱-۵-۴قابلیت خوانایی    ۱۵
۱-۵-۵ قابلیت استفاده مجدد    ۱۶
۱-۵-۶ انعطاف پذیری نرم افزار    ۱۷
۱-۵-۷ قابلیت حمل    ۱۷
۱-۵-۸ سادگی    ۱۹
۱-۵-۹ قابلیت نگهداری    ۱۹
۱-۵-۱۰ تحمل اشکال    ۲۰
۱-۵-۱۱ قابلیت نصب    ۲۱
۱-۵-۱۲کارایی    ۲۱
۱-۵-۱۳ قابلیت آزمون    ۲۲
۱-۵-۱۴ واسط کاربر    ۲۳
۱-۶ طبقه بندی نرم افزار    ۲۶
۱-۶-۱طبقه بندی نرم افزار از نظر پیچیدگی که به دو دسته تقسیم می شود:    ۲۶
۱-۶-۲طبقه بندی نرم افزار از نظر لایه های نرم افزاری    ۲۶
۱-۷ ویژگی ها و تفاوتهای عمده کالا و خدمات نرم افزاری    ۲۷
بخش دوم    ۲۸
وضعیت نرم افزار ایران    ۲۸
۲-۱) موانع و مشکلات توسعه صادرات نرم افزار    ۲۸
۲-۱-۱) فقدان برنامه روشن و مشخص    ۲۸
۲-۱-۲) مشکلات بین المللی    ۲۸
۲-۱-۳)رویکرد اشتباه بودجه‏های تکفا    ۲۹
۲-۱-۴)توجه سایر کشورها به این موضوع    ۲۹
۲-۱-۵) الگوی تجارت نرم افزار    ۲۹
۲-۱-۶)بحران نرم افزار و کمبود نیروی انسانی متخصص    ۳۰
۲-۱-۷) ارتباطات بین المللی و بازاریابی    ۳۰
۲-۲) وضعیت صادرات ایران از نظر آمار و ارقام:    ۳۱
۲-۳) کشورهای واردکننده نرم افزار ایران    ۳۲
بخش سوم    ۳۴
۳-۳) تشریح مدل    ۳۴
۳-۳-۱)مدل الماس پورتر    ۳۴
۳-۳-۲)مدل هیکز و نیکلسون    ۳۹
بخش چهارم    ۴۱
۲-۴ بازاریابی داخلی و بازاریابی بین المللی    ۴۱
۲-۴-۱)تعریف بازاریابی    ۴۱
۲-۴-۲) فلسفه ها یا گرایش های مدیریت بازاریابی:    ۴۳
۲-۴-۳) بازاریابی بین المللی    ۴۶
۲-۴-۴) اهمیت بازاریابی بین المللی    ۴۷
۲-۴-۵)تجزیه و تحلیل بازارهای خارجی    ۴۸
۲-۴-۶) استراتژی های ورود به بازار    ۵۲
منابع وماخذ    ۵۸

منابع

تارخ،محمد جعفر،امی،امیر علی ،تکنولوژی اطلاعات و صادرات نرم افزار ۱۳۵۱٫

کاتلر و آرمسترانگ، ۱۳۸۰، اصول بازاریابی، ترجمه علی پارسائیان، نشر جهان نو ،جلد دوم.

اکرمی فر،سیدعلی ،عوامل اصلی شکست صادرات نرم افزاردرکشور ،مجله کتاب ماه کلیات » مهروآبان ۱۳۸۴ – شماره ۹۴ و ۹۵

غضنفری، مهدی، دومین همایش ملی توسعه صادرات نرم افزار ،دی ماه ۱۳۸۷

صالحی، علیرضا،”راهبردهای بر صادرات نرم افزار”ماهنامه شبکه شماره ۱۱

روحانی ، خیام ،”نرم افزار به کجا می رود”خبرنامه انفورماتیک شماره۶۰

اصول بازاریابی، فیلیپ کاتلر و گری آرمسترانگ، ترجمه بهمن فروزنده، ۱۳۷۷

البرزی، صدرالله، مقدمه ای بر بازاریابی بین المللی،نشریه زمینه سال، ۱۳۷۲

کومار،کریشان،۱۳۷۴-روش های پژوهش در کتابداری و اطلاع رسانی ،مترجمان فاطمه رها دوست،فریبرز خسروی ،کتابخانه جمهوری اسلامی ایران،تهران

حسنی،فرنود ،چالشهای مدیریتی تولیدنرم افزاردرایران،مجله کتاب ماه کلیات » مهروآبان ۱۳۸۴ – شماره ۹۴ و ۹۵ (ازصفحه ۴۲ تا ۵۳)

ایران نژاد پاریزی، مهدی،روش تحقیق در علوم اجتماعی،نشر مدیران،۱۳۷۸٫

بخش اول

۱٫ صنعت نرم افزار و ویژگی های آن

۱-۱تعریف و تاریخچه صنعت نرم افزار

نرم افزار در معنای عام کلمه به کلیه روش ها و داده ها و هر آنچه که منجر به ایجاد آگاهی می شود اطلاق می شود. این تعریف کلی است و شامل نرم افزار کامپیوتری نیز می شود.(شورای عالی انفورماتیک، ۷۳)

نرم افزار یکی از دو شاخه علم کامپیوتر می باشد. نرم افزار را می توان برنامه ریزی سخت افزار به منظور استفاده از آن تعریف کرد. یا بعبارتی دیگر”نرم افزار مانند روح انسان است که به کالبد آن جان می بخشد” در  دنیای امروز که عصر اطلاعات می باشد، نرم افزار به عنوان بخشی از فن آوری اطلاعات (IT)مطرح است. امروزه فن آوری اطلاعات و فروش آن به عنوان یک صنعت بسیار مهم و پولساز معرفی می شود. به عنوان مثال، در سال ۱۹۸۵ در آمریکا، در آمد ناشی از تولید و فروش نرم افزار بالغ بر ۴٫۹% تولید ناخالص داخلی را تشکیل می داده است. که البته امروزه چیزی بیشتر از این آمار است. امروزه افرادی که در این صنعت مشغول به کارند، به عنوان نسل جدید ثروتمندان معرفی می شوند(مانند بیل گیتس-صاحب اصلی شرکت مایکروسافت-که ثروت وی در ۴ اوت سال ۱۹۹۸ بیش از ۶۱ میلیارد دلار برآورد شده است. این شرکت در سال ۱۹۸۶ با سرمایه ۸۰ دلار شروع بکار کرد و در سال ۱۹۹۷ سرمایه آن بالغ بر ۴۸۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است). همچنین سرمایه شرکت های تولیدی و فروشنده بخش فن آوری اطلاعات، قابل مقایسه با سرمایه بزرگترین و سودآورترین شرکت های نفتی در دنیا هستند.

شاید بتوان گفت این صنعت (صنعت نرم افزار) برای اولین بار در سال ۱۹۷۰معرفی شد. در این سال شرکت IBM برای اولین مرتبه، فروش نرم افزارهایش را از فروش سخت افزارهایش جدا نمود. تا قبل از این تاریخ نرم افزار به صورت رایگان همراه سخت افزار ارائه می شد. این کار پیامدهای بسیار مهمی در پیداشت که از جمله به وجود آمدن “صنعت نرم افزار”می توان اشاره نمود. بنابراین هر چند نرم افزار پیش از سخت افزار وجود داشته، اما به عنوان یک صنعت و بخش کاملا” مجزا وجود خارجی نداشته است.

۲-۱تعریف IT و اجزا تشکیل دهنده آن

IT شامل مجموعه ای از تکنیک ها و ابزارهاست که در جهت بهینه سازی و پشتیبانی سیستم های فعال بر محوریت اطلاعات و دانش می باشند. همچنین شامل مطالعه، طراحی، گسترش، اجرا، نگهداری و مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر و به خصوص کاربردهای نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر می باشد. به عبارت دیگر، برای توصیف تکنولوژی هایی به کار می رود که ما را در ضبط ،ذخیره سازی، پردازش، بازاریابی، انتقال و دریافت اطلاعات یاری می کنند. IT بر دانش و مهارت استفاده از کامپیوتر و سیستم ارتباط از راه دور به همراه ذخیره سازی، کاربرد و انتقال اطلاعات تاکید دارد.

اجزاء تشکیل دهنده IT

IT مانند هر تکنولوژی دیگری، دارای اجزای تشکیل دهنده می باشد و از منظر نگرش  “بستر پیاده سازی” دارای اجزاء ذیل است.

نرم افزار: برنامه های کامپیوتری به منظور دریافت، پردازش و تولید اطلاعات به کار برده می شوند.

سخت افزار پردازشی و ذخیره سازی: سخت افزار مورد نیاز به منظور پردازش(مانند کامپیوترهای شخصی) و سخت افزار لازم جهت ذخیره و بازیابی نمودن اطلاعات.

سخت افزار ارتباطی:  به منظور برقراری ارتباط میان کامپیوترها بکار می رود.(مثل خطوط تلفن)

نیروی انسانی: افرادی که در این تکنولوژی شاغل هستند و همچنین آنهایی که مصرف کننده محصولات این  فن آوری ها هستند.

داده ها ومنابع آنها: به عنوان ماده اولیه فن آوری اطلاعات می باشد. این داده ها باید قابل اعتماد، جدید و دقیق باشند.(تارخ ، محمد جعفر و امی، امیر علی ۱۳۸۱ ص ۲۳)

۳-۱کیفیت نرم افزار

نرم افزار نیز مانند هر کالای تولیدی دیگر، باید دارای کیفیت باشد. نرم افزاری که فاقد کیفیت باشد، مورد استفاد قرار نخواهد گرفت. اما کیفیتی که برای یک نرم افزار در نظر گرفته می شود با کیفیت کالاهای دیگر و حتی خود سخت افزار کامپیوتر تفاوت دارد. این تفاوت ناشی از ماهیت نرم افزار می باشد. اما اینکه منظور از کیفیت نرم افزار چیست نظرات مختلفی وجود دارد ولی پارامترهای دخیل در کیفیت نرم افزار به شرح زیر است.

۳-۱ انطباق با نیازهای کاربر

از جمله مواردی که در تعیین کیفیت یک نرم افزار دخیل می باشد، انطباق با نیازهای کاربر است. نرم افزاری که تهیه می شود، باید جوابگوی درخواست های کاربر خود باشد. البته منظور این نیست که یک نرم افزار همه منظوره در اختیار کاربر قرار داده شود تا وی بتواند کلیه مشکلاتش را با آن حل کند. چه بسا تولید چنین محصولی غیر ممکن و یا حداقل بسیار سخت می باشد. مسلما” کار با این نرم افزار هم بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. شاید بهتر باشد به کاربر یک زبان برنامه نویسی یاد دهیم تا خود وی بتواند بدین ترتیب نیازهایش را برطرف کند.

به هر ترتیب، برای تولید یک محصول نرم افزاری خوب که بتواند در بازار فروش خوبی داشته باشد و مشتریان زیادی را به خود جلب کند، باید ابتدا مشتری و بازار مربوطه به طور کامل و دقیق بررسی و شناخته شوند. پس از بررسی آنها می توان نیازهای موجود را تشخیص داده و از آنها در تولید محصول استفاده نمود. بعنوان نمونه در بازار ایران، کاربران ویندوز نیازمند یک نرم افزار فارسی ساز خوب و با قیمت مناسب می باشند. عمده فارسی سازهایی که موجود هستند، بر پایه ویندوزهای عربی بنا شده اند، به طوری که فقط جدول کارکترها و صفحه کلید آن ویندوز را تغییر می دهند. کافی است یک ویندوز عربی را بر روی دستگاه خود نسب کنید و حداقل با تغییر دو فایل(این دو فایل از پیش آماده می باشند و لازم است آنها را بر روی فایل های مشابه در ویندوز کپی شود)یک ویندوز فارسی  به دست آورید. این روش بسیار آسان، در دسترس و کم هزینه می باشد. ولی بدلیل اینکه به صورت بنیادین تغییرات صورت نگرفته و این تغییرات در ظاهر می باشد، عمده کاربران این گونه ویندوزها با مشکل مواجه می شوند. به عنوان نمونه در بسیاری از این ویندوزها چهار حرف فارسی گ چ پ ژ با استفاده از ترکیب حروف ساده و علایم ویژه قابل دسترسی می باشد.

۱-۳-۲ مستندات مناسب

مستندات یک نرم افزار، شامل توضیحاتی در مورد آن نرم افزار می باشد. امروزه اهمیت مستندات بقدری است که نرم افزار بدون مستندات، مانند یک فرد بدون شناسنامه است. مستندات انواع و اقسام گوناگونی دارد. با توجه به مقدار و نوع اطلاعاتی که در آن نوشته می شود، دسته بندی میگردند. مثل مستندات کاربر و مستندات سیستم.

۱-۳-۳ استفاده از تکنولوژی روز

علم کامپیوتر (چه از لحاظ سخت افزار و چه از لحاظ نرم افزار) هر روز پیشرفت می کند. شاید بتوان گفت که این سرعت پیشرفت، بیشتر از سرعت پیشرفت هر علم و یا صنعت دیگری می باشد. امروزه شاهد هستیم که پیشرفت های سخت افزاری موجب گشته تا در کمتر از یک دهه، سرعت کامپیوتر ها وقابلیت ها و منابع آنان چند ده برابر شود. مشابه همین امر در مورد نرم افزار صادق است. مفاهیمی که در چند سال قبل (کم تر از یک دهه) مطرح بوده و شاید تصور می شد که تغییر نا پذیرند، در حال حاضر تغییرات اساسی  نموده اند. این تغییرات در جهت بهبود روش های انجام عملیات می باشند.

برای مثال صنعت اتومبیل از زمان پیدایش تا کنون تغییرات شگرفی را به خود دیده است. از جمله  می توان به اختراع تایرهای امروزی، سیستم های ترمز و غیره اشاره نمود. تمامی این تغییرات در جهت بهبود کیفیت اتومبیل بوجود آمده است. به عنوان نمونه، تایرهای جدید خودرو در مقایسه با چرخ های چوبی و یا فلزی نرم تر بوده و در نتیجه حرکت و ایست خودرو را راحت تر نموده اند. در کل به دلیل آنکه تمایل انسان رسیدن به کمال است و تمامی فعالیت هایش نیز در همین راستا می باشد و در نتیجه اختراعاتی که نموده به همین دلیل است. با این اوصاف، تغییرات علم و تکنولوژی کامپیوتر در همین راستا بوده و در جهت بالا رفتن سهولت و کیفیت کار می باشد. پس نرم افزاری که تهیه می شود باید از تکنولوژی روز بهره مند باشد.

در حال حاضر، گردونه پیشرفت های علمی و تکنولوژی کامپیوتری در اختیار چند کشور بزرگ صنعتی         می باشد. این کشور ها که مهمترین آنها آمریکا می باشد، جلودار مسابقه پیشرفت هستند. همچنین سرعت پیشرفت نیز بسیار بالاست به طوری که تصور می شود که کارخانه ای برای  توسعه و پیشرفت احداث کرده اند  و پس از مدت زمان کوتاهی، یک توسعه و یا پیشرفت جدید را ارائه می نمایند. از طرف دیگر این پیشرفت های جدید یا پس از مدت زمان طولانی در اختیار دیگران قرار داده می شوند و یا بدون هر گونه اطلاعاتی در مورد نحوه به کارگیری ارایه می شوند.

این مجموعه عوامل موجب می گردند تا کشوری مانند ایران، نتواند در حداقل زمان ممکنه به اطلاعات و پیشرفت های روز دسترسی پیدا کرده و یا از آنها به درستی استفاده نماید. زمانی هم که به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا نمودیم، پیشرفت جدیدی به وجود آمده است که روش قبلی دیگر کارایی نخواهد داشت. همین مسئله یکی از مشکلات عمده صنعت نرم افزار ایران برای راهیابی به بازارهای جهانی می باشد. چرا که بدون داشتن دانش روز نمی توانیم نرم افزارهای مناسبی تولید کرده و در نتیجه سهمی مناسب از بازار جهانی نرم افزار را در اختیار خود داشته باشیم.

۱-۳-۴ پشتیبانی مناسب نرم افزار

ارزیابی هر محصول صنعتی، شامل بررسی تعدادی پارامتر می باشد. از جمله این پارامترها می توان به پارامتر”پشتیبانی خریدار”، “قابلیت اطمینان”، “سادگی” و غیره اشاره نمود. بعضی از مردم چنین تصور        می کنند که خریدار، مانند یک رهگذر غریبه است که خواهان جنسی می باشد و پس از خرید جنس مورد نظر، به راه خویش ادامه داده و می رود (فلسفه تولید و فروش). احتمال این که چنین شخصی بار دیگر به همان فروشگاه مراجعه نماید، بسیار کم می باشد. حتی اگر محصول فروشی، دارای کیفیت نامطلوبی باشد نیز احتمال مراجعه مجدد خریدار بسیار قلیل است. تفکر مقابل حالت فوق این است که، خریدار رهگذر نیز مانند خریدار دائم می باشد. اگر خریدار راضی باشد نه تنها سعی خواهد کرد که همیشه و در حد امکان از همان فروشگاه خرید نماید، بلکه به افراد دیگری توصیه نموده و آنان را ترغیب می نماید تا از همان فروشگاه خرید کنند. در حالت اول به مشتری به چشم یک فردی که باید چشم وگوش بسته بوده و فقط چشم بگوید، نگاه می شود. در این حالت مشتری مانند برده فروشنده می باشد. در حالت دوم به مشتری به چشم ولی نعمت فروشنده نگاه می شود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.