تحقیق صنعت یخچال در ایران و جهان و مفهوم و و مراحل اصلی تحول بازاریابی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق صنعت یخچال در ایران و جهان و مفهوم و  و مراحل اصلی تحول بازاریابی دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۴
۲-۲ صنعت یخچال و بازار یابی    ۴
۲-۲-۱ آشنایی با صنعت یخچال    ۴
۲-۲-۱-۱ تاریخچه یخچال در جهان    ۴
۲-۲-۱-۲ تاریخچه یخچال در ایران    ۶
۲-۲-۱-۳ وضعیت تولید یخچال در ایران    ۶
جدول۲-۱ آمار تولید یخچال، ۱۳۸۷- ۱۳۸۰    ۶
۲-۲-۱-۴ وضعیت واردات یخچال در ایران    ۷
۲-۲-۱-۵ نقش بازارهای خارجی در صنعت لوازم خانگی ایران    ۷
۲-۲-۱-۶ مشکلات صنعت لوازم خانگی در ایران    ۷
۲-۲-۲-۲ مفهوم بازاریابی    ۱۳
۲-۲-۲-۳ تعریف بازاریابی جدید    ۱۵
۲-۲-۲-۴ مراحل اصلی تحول بازاریابی    ۱۶
۲-۲-۲-۵ فرایند بازاریابی    ۱۸
۲-۲-۲-۶ وظایف مدیریت بازاریابی    ۱۹
۲-۲-۲-۷ محیط بازاریابی    ۲۰
۲-۲-۲-۸ سیستم بازاریابی    ۲۱
۲-۲-۲-۹ آمیخته بازار یابی    ۲۱
۲-۲-۲-۱۰ رفتار مصرف کننده    ۲۵
۲-۲-۲-۱۱ خصوصیات فردی موثر در رفتار مصرف کننده    ۲۶
۲-۲-۲-۱۲ فرایند تصمیم گیری خریدار    ۲۹
۲-۲-۲-۱۳ انواع رفتار در تصمیم گیری خرید    ۳۱
۲-۳ پیشینه تحقیق    ۳۴
جدول۲-۲ پژوهش های صورت گرفته در زمینه بازاریابی در جهان    ۳۴
منابع وماخذ:    ۳۷

منابع :

کاتلر، فیلیپ، آرمسترانگ، گری (۱۳۸۴)، مدیریت بازاریابی، (مترجم: بهمن فروزنده)، انتشارات آتروپات.

گراوند ایوب,نورایی محمود,ساعی ارسی ایرج.”تاثیر آمیخته بازاریابی در تصمیم خرید و میزان رضایت مشتریان شرکت های تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت” فصلنامه تعاون پاییز ۱۳۸۹; ۲۱(۳):۶۹-۸۷٫

۳ایران زاده،سلیمان. رنجبر، آیدا.  پورصادق، ناصر.” بررسی تأثیر آمیزه بازاریابی بر روی ارزش ویژه برند” فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین سال دوم، شماره سوم، شماره پیاپی ( ۶) پاییز ۱۳۹۱

۸٫اسماعیل‌پور، حسن (۱۳۸۳)، مدیریت بازاریابی بین الملل، انتشارات نگاه دانش، چاپ چهارم، ص ۱۳٫

مجموعه مطالعات راهبردی صنایع کشور “صنایع لوازم خانگی”- دکترمهدی اشجعی – ۱۳۸۵

گزارش ” بررسی وضعیت صادرات لوازم خانگی – دفتر امور صادرات

 ۱۱٫Bettman J. R.; “Information processing theory of consumer choice”; Addison Welsey, 1978.

۱۲٫Shimp T., Sharma S.; “Consumer ethnocentrism: Construction and validation of the cetscale”; Journal of Marketing Research, Vol.24, 1987.

۲-۱ مقدمه

در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها به منظور بقای خود نیاز به استفاده از فنون بازاریابی و نیز تحقیقات تخصصی بازاریابی دارند.  بررسی ها نشان داده است که ناموفق بودن شرکتها از ناتوانی آنها در بهره‌گیری از فنون بازاریابی نشأت می‌گیرد. این شرکت ها تحولات بازار و تغییرات الگوی مصرف مشتریان را نادیده می‌گرفتند و به جای روی آوردن به بازاریابی پیشرفته، به فروش می پرداختند و کسب سود بیشتر را بر رضایت مشتریان ترجیح می دادند.

بازاریابی در عین حال یک جنگ است منتهی نه جنگ با اسلحه و یا تفنگ بلکه چنانکه آلبرت امری [۱]در این رابطه می‌گوید: بازاریابی یک جنگ متمدنانه است که در اغلب این نبردها، شرکتها و سازمانهایی موفق می شوند که از کلمات، ایده‌ها و نظم فکری مطلوب تری استفاده می‌نمایند، به عبارت دیگر دارای مدیریت بازاریابی به روز و منسجمی باشند تا بتوانند در مبارزه با صحنه های رقابت گام بردارند.]۱[

در این مقاله پس از مقدمه به بیان مبانی نظری بازاریابی و صنعت یخچال و پیشینه تحقیق پرداخته شده است.

۲-۲ صنعت یخچال و بازار یابی

در این بخش به بیان مطالبی در مورد صنعت یخچال در ایران و جهان اشاره داریم همچنین در ادامه به بیان مفاهیم بازار یابی خواهیم پرداخت.

۲-۲-۱ آشنایی با صنعت یخچال

در این قسمت تاریخچه صنعت یخچال در ایران و جهان را بیان می‌کنیم همچنین در ادامه وضعیت صنعت یخچال در ایران را از لحاظ تولید، واردات وصادارات بررسی و مشکلات موجود در صنایع یخچال سازی داخل کشور را بیان می‌کنیم.

۲-۲-۱-۱ تاریخچه یخچال در جهان

ذیلا” به تاریخچه شکل گیری یخچال در سطح جهانی اشاره می‌شود:

اولین یخچال در سال ۱۷۸۴ در دانشگاه گلاسکو[۲] به ثبت رسید. در سال ۱۸۰۵، اولین یخچال که بخار را جایگزین مایع نموده بود، طراحی گردید. در سال ۱۸۵۰ یا ۱۸۵۱ بستنی ساز به ثبت رسید. در سال ۱۸۵۷، یک استرالیایی، دستگاه خنک کن با بخار متراکم را معرفی نمود. در سال ۱۸۵۹، یک فرانسوی سیستم پیچیده تری را ساخت، که برعکس دستگاههای متراکم کننده اولیه، که هوا را بعنوان سردکننده بکار میبرد، از آمونیاک که سریعا منبسط می‌شود استفاده نمود. یخچال جذبی در سال ۱۹۹۲ توسط یک دانشجوی دانشگاه در سوئد اختراع گردید، که یک موفقیت جهانی بود، و توسط الکترولوکس[۳] تجاری سازی گردید.

در آغاز قرن بیستم، حدود نیمی از خانواده ها در آمریکا در یک محفظه یخ، غذای خود را سرد نگاه می‌داشتند، یخ مورد استفاده در مخزن خانگی گران بود، زیرا مجبور بودند یخ را از دریاچه های زمستانی برش داده و تا زمان مورد نیاز آن را ذخیره نمایند.

یک فرانسوی، ایده دستگاه سردکننده برای خنک کردن و نگاهداشتن غذاها را در خانه داد، وآن را  در سالهای ۱۸۰۵ و ۱۹۰۸ در امریکا ثبت اختراع نمود، و توسط یک شرکت آمریکایی خریداری شد. یخچال ها براساس فرآیند سولفور دی اکسید توسط جنرال الکتریک[۴] در ایندیانا ساخته شدند و توسط شرکت جونز مانیل[۵] بازاریابی شدند. اولین دستگاه در سال ۱۹۱۱ فروخته شد. یخچال ساخته شده گران بود و حدود ۱۰۰۰دلار فروخته شد (تقریباً دو برابر ارزش یک اتومبیل در آن زمان).

جنرال الکتریک در توسعه یخچالهای خود، در سال ۱۹۱۵،اولین یخچال برقی را تولید نمود. در سال ۱۹۱۶، کلویناتور[۶] و سرول[۷]دو دستگاه عرضه نمودند. این تعداد به ۲۰۰ دستگاه در سال ۱۹۲۰رسید. در سال ۱۹۱۸، کلویناتور مدلی با کنترلهای اتوماتیک را معرفی نمود.

مدل سال ۱۹۲۲، ترکیبی از جعبه خنک کننده چوبی، کمپرسور آب سرد شونده، سینی یخهای مکعبی و یک اتاقک ۹ فوت مکعب بود که ۷۱۴ دلار ارزش داشت. در سال ۱۹۲۳، پوشش چینی بر روی اتاقکهای فلزی معرفی گردید.

اولین یخچال با کاربرد گسترده، یخچال مانیتور تاپ[۸] جنرال الکتریک در سال ۱۹۲۷ عرضه گردید. کمپروسور، که مقدار قابل توجهی از حرارت را ساتع می‌نماید، در بالای اتاقک قرار داشت، و بیش از ۰۰۰, ۰۰۰,۱ دستگاه تولید گردید. در این یخچالها بعنوان واسطه خنک کننده یا سولفور دی اکسید بکاربرده می‌شد، که برای چشمها مضر بوده و ممکن است باعث کاهش دید، سوزش پوست و جراحت شده، یا متیل فورمات که شدیداً قابل اشتعال، مضر برای چشم، ودر صورت تنفس و خوردن سمی است. امروزه اکثر این دستگاهها هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با معرفی فرئون، بازار یخچال در دهه ۱۹۳۰رونق یافت، ودر دهه ۱۹۴۰ فریزرها بیشتر رواج پیدا کردند. در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ پیشرفتهای تکنیکی مانند دیفراست اتوماتیکی و یخ سازی اتوماتیک بوجود آمد. در برنامه های توسعه ای دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، با توجه به آسیب لایه اوزون و بدنبال ممنوعیت استفاده ازگازهای CFC (فرئون )در سیستم های خنک کننده، یخچال های جدیدی بر مبنای استفاده از گازهای A-134-HFC  طراحی گردیدند.

در مدلهای اولیه یخچال (در سال ۱۹۵۶ و بعد از آن)یک قسمت خنک برای سینی قطعات یخ طراحی شدند. بدنبال نیاز به غذاهای منجمد عرضه فریزر خانگی در آمریکا در سال ۱۹۴۰ آغاز گردید.

۲-۲-۱-۲ تاریخچه یخچال در ایران

صنعت لوازم خانگی در ایران دارای سابقه قابل توجه و بسیار مهم از نظر اشتغال می‌باشد و علاوه بر اشتغال زایی مستقیم، تعداد زیادی نیز در بخشهای خدمات، توزیع، تعمیر و… بعنوان نیروی اشتغال غیرمستقیم فعال می باشند. محصولات تولیدی این صنعت کاربردهای متفاوتی در بخشهای خانگی، اداری و تجاری دارند، که سهم مصارف خانگی آن بسیار بالا می‌باشد.

محصولات صنعت لوازم خانگی را می‌توان به دوگروه: اجزاء قطعات و محصول نهایی مصرفی، تقسیم بندی نمود که تعداد محصولات تولیدی نهائی صنعت لوازم خانگی زیاد می باشد، و طیف گسترده ای را دربر می‌گیرد. محصولات عمده این صنعت از دو منظر: تیراژ تولید و بهره مندی خانوارها، قابل بررسی است که ترتیب محصولات مذکور از هر دومنظر با ترتیب تقریباً یکسان عبارتنداز: یخچال( یخچال، فریزرو یخچال فریزر)، اجاق گاز، آبگرمکن، تلویزیون رنگی، بخاری، کولر آبی و ماشین لباسشویی.

تولید یخچال در  ایران  از سال ۱۳۳۹ آغاز شده، و تولید کنندگان علاوه بر مدلهای قدیمی اقدام به تولید مدلهای جدید نیز نموده اند. بطوریکه در حال حاضر  چند شرکت، یخچال بدون برفک خود را براساس مدل خریداری شده از شرکتهای الجی[۹]، سامسونگ[۱۰] و… تولید می‌نمایند. قدمت تولید یخچال در کشور و عدم پیچیدگی فناوری در این کالا باعث می‌شود که شرکتهای داخلی با کمی تلاش و ایجاد واحدهای طراحی صنعتی، تحقیقات و گسترش شبکه پشتیبانی و فروش بتوانند در گام اول کشورهای هم مرز با ایران را تغذیه نمایند، زیرا به لحاظ جغرافیایی موقعیت ایران برای صادرات به این کشورها به عنوان یک مزیت مطرح است.

   ۲-۲-۱-۳ وضعیت تولید یخچال در ایران

دو کالای ماشین لباسشویی و انواع یخچال و فریزر در زمره کالاهای منتخب صنعتی وزارت صنایع و معادن جهت پایش آمار تولیدات می‌باشند که میزان تولید کالاهای مذکور طی سالهای ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۷ وفق جدول (۳) می‌باشد:

۲-۲-۱-۴ وضعیت واردات یخچال در ایران

بالاترین میزان وادرات لوازم خانگی طی سالهای ۱۳۸۷- ۱۳۸۳ مربوط به یخچال و فریزر بوده و بعد از آن ماشین لباسشویی می‌باشد، که جمع کل ارزش واردات لوازم خانگی منتخب بترتیب بالغ بر ۵۴۸، ۴۷۹، و ۱۶۴ میلیون دلار می‌باشد.

روند تغییرات میزان واردات یخچال و فریزر طی سالهای ۸۷-۱۳۸۳ نشانگر این است که از سال ۱۳۸۳ بتدریج واردات یخچال و فریزر افزایش یافته، بنحوی که از ۲۲۲ هزار دستگاه در سال مذکور به رقم حدود ۴۶۸ هزار دستگاه با نرخ متوسط رشد ۲۰%سالانه رسیده است.]۱۲[

۲-۲-۱-۵ نقش بازارهای خارجی در صنعت لوازم خانگی ایران

در بررسی تحولات و تغییرات اقتصادی انجام شده در کشورهای جنوب شرق آسیا (چین، کره، مالزی، سنگاپور و هنگ کنگ) کلیدهای اصلی توسعه در این کشورها حول دو محور اساسی طراحی و پایه ریزی شده است: اول عزم ملی و وحدت نظر در سیاستگذاری ها با محوریت توسعه صنعتی و دوم بهره گیری از تجربیات موفق و ناموفق توسعه در دیگر کشورها. ]۱۱[

هم اکنون در بازارهای جهانی برترین صادر کنندگان لوازم خانگی در جهان بترتیب: آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، هلند، سوئیس، ایتالیا، مکزیک، کانادا، سنگاپور و چین می‌باشند. نود در صد لوازم خانگی موجود در بازار از کشور چین وارد می‌شود، بعد از این کشور مابقی سهم لوازم خانگی به کشورهای کره، آلمان، ایتالیا و ژاپن تعلق دارد. اما محصولات این کشورها به علت بالا بودن قیمت آنها در مقایسه بااجناس چینی در بازار بسیار کمتر یافت می‌شود. ضمناً یادآور می‌گردد تعرفه واردات کالاهای کشورهای دیگر بسیار پایین است و همین امر مهمترین عامل وجود اجناس چینی در بازارهای کشورهای مذکور است.]۱۱[

[۱]Albert Emery

[۲] Glasgow

[۳] Electrolux

[۴] GE

[۵] Jones Manila

[۶] Kelvinator

[۷]servel

[۸]Monitor-Top

[۹] LG

[۱۰] Samsung

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بازاریابی و بازمهندسی و مدیریت ارتباط با مشتری
  • تحقیق بازاریابی و عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری در انتخاب کلینیک های پزشکی
  • تحقیق بازاریابی و ارتباطات یکپارچه بازاریابی و مدل های آن
  • تحقیق بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق صادرات ، بازاریابی بین المللی ، انتخاب بازارهای بین المللی جهت صادرات و وضعیت اقتصادی صنعت سنگ های ساختمانی در جهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.