تحقیق ضرورت توسعه مرغداری و اهمیت برآورد و ارزیابی پارامترهای ژنتیکی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ضرورت توسعه مرغداری و اهمیت برآورد و ارزیابی  پارامترهای ژنتیکی دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۲ طبقه بندی مرغ از نظر جانور شناسی    ۸
۲-۳ ضرورت توسعه مرغداری    ۹
۲-۳-۱ افزایش جمعیت    ۹
۲-۳-۲ پایین بودن مصرف سرانه پروتئین حیوانی و تولیدات طیور    ۱۰
۲-۳-۳ کاهش تولید و مصرف گوشت قرمز    ۱۰
۲-۳-۴ سهولت تهیه تولیدات طیور و ارزش بالای آن از نظر تغذیه انسان    ۱۰
۲-۳-۴-۲ مزایای اقتصادی    ۱۱
۲-۴ نژاد چیست؟    ۱۱
۲-۴-۱ نژادهای بومی مرغ در ایران    ۱۱
۲-۵ خصوصیات مهم مرغان بومی    ۱۲
۲-۶ صفات کمی در طیور    ۱۳
۲-۶-۱ توارث وزن بدن    ۱۳
۲-۶-۲ توارث تخممرغ    ۱۳
۲-۶-۳ توارث سن بلوغ    ۱۴
۲-۶-۴ میزان تخمگذاری    ۱۴
۲-۷ بهبود جوامع حیوانی    ۱۴
۲-۷-۱ انتخاب    ۱۵
۲-۷-۲ آمیزش    ۱۵
۲-۸ پیشرفت ژنتیکی    ۱۶
۲-۹ اهمیت برآورد پارامترهای ژنتیکی    ۱۶
۲-۹-۱ مفهوم مولفه های واریانس و اجزاء آن    ۱۷
۲-۹-۲ وراثتپذیری    ۱۸
۲-۹-۲-۱ وراثتپذیری خاص    ۱۸
۲-۹-۲-۲ وراثتپذیری عام    ۱۸
۲-۹-۳ همبستگی    ۱۹
۲-۹-۴ ارزش اصلاحی    ۲۰
۲-۱۰ اثرات ژنتیکی مادری    ۲۰
۲-۱۰-۱ اثر ژنتیکی افزایشی مادری    ۲۱
۲-۱۰-۲ اثر محیطی دائمی مادری    ۲۱
۲-۱۱ ارزیابی ژنتیکی    ۲۲
۲-۱۱-۱ بهترین پیشبینی نااریب خطی (BLUP)    ۲۲
۲-۱۱-۲ مبانی نظری روش بهترین پیشبینی نااریب خطی    ۲۳
۲-۱۱-۲-۲ مدل چند صفتی    ۲۵
۲-۱۱-۳ حداکثر درستنمایی محدود شده (REML)    ۲۶
۲-۱۱-۴ روش بیزین    ۲۷
۲-۱۱-۴-۳ نمونه گیری گیبس    ۳۰
۲-۱۲ پیشینه پژوهشها انجام شده در جهان و ایران    ۳۲
منابع    ۴۵

منابع

علیجانی، ص. ۱۳۸۸٫ ردیابی ژن­های عمده در حیوانات مزرعه­ای با استفاده از روش­های آماری بیزی و نشانگرهای ژنتیکی. رساله دکتری دانشگاه تهران.

فالکنر، د. ۱۳۷۱٫ مبانی ژنتیک کمی. ترجمه: مهندس سیدجمال الدین فاطمی. ناشر موسسه انتشارات بهینه.

نیک­بین. س. ۱۳۷۷٫ برآورد پارامترهای ژنتیکی مرغان بومی استان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. ص. ۱۰۶٫

نیک­بین، س.، ر. واعظ ترشیزی و ض. میر­حسینی. ۱۳۸۵٫ برآورد پارامترهای ژنتیکی صفات تولید مثلی مرغان بومی استان فارس با استفاده از گروه های تنی، ناتنی، و مدل حیوانی. فصلنامه دانش کشاورزی، شماره ۶۳٫ ص ۲۱۹٫

قربانی، ش.، م. مرادی شهر بابک، م. ج. ضمیری و م. ع. کمالی. ۱۳۸۶٫ بررسی عملکرد و پارامترهای ژنتیکی صفات اقتصادی مرغ بومی فارس و تخمین میزان ضریب هم خونی درآنها. پژوهش و سازندگی (امور دام و آبزیان) شماره ۷۵٫ ص ۳۲- ۲۵٫

کانا کراج. پی. ۱۳۸۵٫ اصول ژنتیک حیوانی. مترجمان: دکتر علی اصغر اسلمی نژاد، مهندس یوسف اصلانی، مهندس علی سامعی. دانشگاه فردوسی مشهد. شماره ۴۶۵٫ ص ۳۹۷، ۳۸۱- ۳۸۴٫

کیانی منش، ح. ر.، ا. نجاتی جورامی و و.ق. رحیمی. ۱۳۸۲٫ برآورد پارامترهای ژنتیکی و محیطی صفات مهم اقتصادی در مرغ بومی آذربایجان غربی. پژوهشنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خزر. سال اول، شماره دوم. ص. ۱۹-۱۲٫

لاخی، م.، ه. فرهنگ فر، س. م. حسینی و م. ا. نویدی زاده. ۱۳۹۲٫ برآورد وراثت­پذیری و ارزیابی تغییرات ژنتیکی ناشی از انتخاب برای صفت وزن هشت هفتگی در مرغان بومی خراسان رضوی. نشریه پژوهش­های علوم دامی. جلد ۲۳٫ شماره۳٫ ۱۷۹-۱۶۹٫

محمد آبادی، م. ر. ۱۳۷۸٫ برآورد پارامترهای، روند ژنتیکی و تعیین شاخص انتخاب در مرغ بومی استان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

Oleforuh-Okoleh, V. U. 2011. Estimation of genetic parameters and selection for egg production traits in a Nigerian local chicken ecotype. ARPN Journal of Agricultural and Biological Science, 6(12).‏

Ghazi khani shad, A., Nejati Javaremi, A and Mehrabani Yeganeh, H. 2007. Animal model estimation of genetic parameters for most important economic traits in Iranian native fowls. Journal Biological Science. 10: 2787- 2789.

Ghazi Khani Shad. A, Mansouri Zalani, A and Nasr 2013. Estimation of genetic parameters, inbreeding trend and its effects on production and reproduction traits of native fowls in Fars province. Pak Journal of Biotechnology. 15; 16 (12): 598-600.

Ghazi Khani Shad. A., Hanarvar, M and Eghbal Saeed, Sh. 2012. Gentic analysis of economic traits in one of the Iranian native Fowls using Beysian method. Global Veterinaria 8 (6): 676- 679.

Osman, S. A. M., Ihsan, S. Masum, B. 2011. Sustainable conservation of livestock breeds diversity for the future: Impact of globalistion of animal breeding and the loss of farm animal genetic diversity a conflict. RBI8th Global Conference on the Conservation of Animal Genetic Resources Tekirdag, Turkiye. pp: 23-50.

Permin, A., and Perdersen, G. 2000. Problems related to poultry production at village level. Proc of smallholder poultry projects in Eastern and Southern Africa, 22-25

۱ مقدمه

در جهان امروز یکی از مشکلات اساسی بشر تامین نیازهای غذایی است، به­ گونه­ای که امنیت غذایی به عنوان یکی از اهداف مهم سرلوحه برنامه­های دولت­ها قرار گرفته است. کشاورزی به دلیل داشتن نقش حیاتی در تامین غذای مورد نیاز جامعه، یکی از مهم­ترین بخش­های اقتصادی کشور محسوب می­شود. بدون شک به منظور نیل به امنیت غذایی، علاوه بر اتخاذ سیاست­های مطلوب و برخورداری از منابع کافی باید تولید کشاورزی به­گونه­ای باشد که تمامی نیازهای جامعه را برآورد کند. جمهوری اسلامی ایران، از معدود کشورهایی است که از شرایط آب و هوایی بسیار متنوع بهره ­مند است. تنوع آب و هوایی یکی از مزایای بسیار ارزشمند است که تنوع محصولات کشاورزی را به همراه دارد (آمارنامه کشاورزی، ۱۳۹۰).

طیور در حال حاضر بزرگترین گونه­ های جانوری در سرتاسر جهان هستند (فائو[۱]، ۲۰۰۰). تولیدات طیور از سال ۱۹۴۰ هنگامی که روش­های مدرن تولیدی ویژه به همراه نژادهای جدید معرفی شدند در جهت امنیت غذایی و اقدامات بهداشتی پیشگرانه دستخوش تغییرات سریع شدند، همچنین این تولیدات بیش از ۳۰% از پروتئین حیوانی مصرفی را تامین می­کنند (پریمن و پدرسون[۲]، ۲۰۰۰). موسسه بین­المللی تحقیقات سیاست غذایی برآورد کرده که در سال ۲۰۱۵ تولیدات طیور ۴۰% از پروتئین حیوانی را تشکیل خواهد داد (ایفپری[۳]، ۲۰۰۰).

در طی سال­های اخیر بحث­هایی در مورد مدیریت ذخایر ژنتیکی دام­های اهلی در سطح بین المللی شروع شده و این بحث­ها عموماً برروی استراتژهای حفظ نژادهای کمیاب متمرکز گردیده است (جسوری و همکاران، ۱۳۹۱). دام و طیور از ذخایر استراتژیک جهان می­باشند و حفظ و تکثیر آنها از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار است. این موجودات پس از هزاران سال انتخاب طبیعی و مصنوعی و نیز گذر از موانع بسیار و با غلبه برتمامی شرایط نامساعد محیطی همچنان به حیات خویش ادامه داده و به تکثیر و ازدیاد نسل پرداخته­اند. همچنین نسبت به بسیاری از محدودیت­های محیطی سازگاری پیدا کرده­اند (دهقان زاده و همکاران، ۱۳۸۳).

طبق نوشته داروین قدیمی­ترین اطلاعی که درباره ماکیان داریم مربوط به ۴۰۰۰ سال قبل است. از اشیاء گلی که در زیر خاک­های مکشوفه در هند و چین بدست آمده است، این­طور استنباط می­شود که مرغ را به عنوان پرنده زینتی و تفریحی نگاهداری می­کردند و خوردن تخم مرغ و گوشت متداول نبوده است. ولی به مرور که تخم مرغ را خوراکی یافتند به اهمیت نگاهداری مرغ از نظر غذایی پی بردند (زهری، ۱۳۸۸).

طیور بومی از منابع ژنتیکی با ارزش هر منطقه بوده و از جمله ویژگی­های آن­ها به دلیل داشتن تطابق با روش پرورش در شرایط باز و نامساعد روستاها، یک منبع تامین پروتئین مفید برای خانوارهای روستایی می­باشد. طیور بومی قدرت سازگاری و مقاومت بیشتری در مقابل تنش­های محیطی و بیماری­ها دارند و نیازی به هزینه نگهداری، امکانات و تکنولوژی پرورشی ندارند. همچنین طیور بومی با استفاده بهینه از منابع غذایی و ضایعات غیر قابل استفاده برای پرورش دهندگان مقرون و به صرفه هستند (حسین­زاده، ۱۳۸۹). در اینجا لزوم افزایش بازده تولید مرغ بومی برای تولید گوشت با کیفیت بالا و تولیدتخم­مرغ دیده می­شود که می­توان به وسیله برنامه­های اصلاح نژادی و شناسایی بهترین والدین برای نسل آینده بازده مرغان بومی را افزایش داد. توفیق برنامه­های اصلاح نژادی بستگی به میزان تنوع موجود در جمعیت دارد و فقدان تنوع، قدرت انتخاب­های ژنتیکی را محدود می­سازد (نیکبختی و همکاران، ۱۳۸۶ ).

اکثر نژادهای مرغان بومی کشور از دسته مرغان آسیایی و نژادهای شرقی هستند. با تاکید بر این نکته که نژادهای بومی در هر کشور به عنوان یک سرمایه ملی محسوب می­شوند، بنابراین حفظ این نژادها همراه با برنامه­ریزی برای افزایش تولید و سودآوری آنها امری بسیار ضروری می­باشد (قربانی و همکاران، ۱۳۸۶). با استناد به شواهد و مدارک موجود، از زمان ورود مرغان نیمه وحشی به ایران تاکنون ایرانیان در جهت پرورش و اصلاح نژاد طیور زحمات فراوانی را متحمل شده و به موفقیت­هایی نیز رسیده­اند. هر چند عوامل بازدارنده بسیاری بر سر راه روستائیان در جهت اصلاح هر چه مطلوب­تر مرغان بومی از زمان­های پیشین تاکنون وجود داشته، اصلاح نژاد تجربی قبل از به وجود آمدن علم ژنتیک و یا اصلاح نژاد متکی بر اصول و قواعد ژنتیکی، توسط روستائیان انجام­ می­گرفته است. در شرایط کنونی، روستائیان به نژادهای مقاوم با تولید مطلوب و منطبق با شرایط اقلیمی مختلف نیاز دارند. تعداد گروه­های نژادی مرغان بومی ایران دقیقاً مشخص نیست، بعضی محققین آنها را حداکثر تا ۳۵ گروه نژادی ذکرکرده­اند (توکلیان، ۱۳۷۸).

۲ طبقه­ بندی مرغ از نظر جانور شناسی

حیوانات به چند شاخه بزرگ تقسیم می­شوند یکی از آنها شاخه مهره ­داران[۱] است. این شاخه دارای رده­های متعددی است که رده آوس[۲] یا پرندگان یکی از آن­ها است. زیر راسته آن موسوم به گالی [۳]است که تیره سیخک­داران یا فازیابنده[۴] جزو آن است. در تیره سیخک­داران زیر تیره تولک­روندگان یا فاسیالینه[۵] قرار­گرفته اند که شامل جنس گالوس[۶] می­باشد که در این جنس نوع گالوس دومستیکوس[۷]  یا مرغ خانگی قرار­گرفته است (زهری، ۱۳۸۸).

گفته می شود که همه نژادهای مرغ از چهار نوع وحشی زیر حاصل شده اند:

گالوس- گالوس                           مثل مرغ جنگلی قرمز

گالوس- لافایتی                            مثل مرغ جنگلی سیلان

گالوس- سورناتی                                    مثل مرغ جنگلی خاکستری

گالوس- واریوس                  مثل مرغ جنگلی آبی و سبز

هر چهار گونه در مناطق آسیایی شرقی یافت می­شوند. طی هزاران سال انواع وحشی مرغ با هم آمیخته شده و یا توسط انسان آمیزش داده شده ­اند که منجر به پیدایش نژادهای فعلی گردیده است (استیون[۸]، ۱۹۹۱).

۲-۳ ضرورت توسعه مرغداری

طیور دارای یک فاصله نسلی کوتاه و میزان بالای تولید هستند. همچنین می­توان آن­ها را به راحتی به مناطق مختلف منتقل کرد و نسبتاً ارزان قیمت هستند و توسط روستائیان در مقایسه با دیگر حیوانات مزرعه مانند گاو و نشخوارکنندگان کوچک مصرف می­شوند (روبرت[۹]، ۱۹۹۲).

۲-۳-۱ افزایش جمعیت

از اوایل قرن بیستم جمعیت جهان روندی رو به افزایش داشته و تامین نیازهای خوراکی بخصوص پروتئین حیوانی از چالش­های اساسی در کشور­های در حال توسعه می­باشد (محمدی پسته بیگ، ۱۳۹۰). امروزه یکی از بزرگترین دغدغه­ها از لحاظ سیاست­گذران و برنامه ریزان، تامین نیازهای جامعه است تا سطح رفاه نسبی افراد جامعه را افزایش دهند (پشمی و مرادی، ۱۳۹۲). طبق گزارش بخش مطالعات جمعیت در فرهنگستان علوم جمهوری­اسلامی در طی ۱۳ سال آینده با روند فعلی به­طور خوشبینانه رقمی در حدود ۲۴ میلیون نفر افزایش جمعیت خواهیم داشت که باید علاوه بر تامین غذا و پروتئین حیوانی برای جمعیت فعلی برای ۲۴ میلیون نفر جمعیت اضافی نیز غذا تولید شود (زهری، ۱۳۸۸).

[۱]Vertebrata

[۲]Aves

[۳]Galli

[۴]Phasianindae

[۵]Phasianinae

[۶]Gallus

[۷]Gallus domesticus       

[۸]Stevens

[۹]Roberts

[۱]FAO

[۲]Permin and Perdersen

[۳]IFPRI

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق پرورش مرغ بومی در ایران و ضرورت آن و نژادهای بومی مرغ در ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.