581 views
پیشینه تحقیق ضرورت پرداختن به مقوله فرهنگ سازمانی و الگوها و مدل های مرتبط با آن و رویکردهای بهبود مدیریت دانش در سازمان دارای ۷۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱-مقدمه۵
۱-۲-سابقه موضوع و تحقیقات انجام شده۵
۱-۳-مفهوم فرهنگ۷
۱-۴-تعریف فرهنگ سازمانی۸
۱-۵-ضرورت پرداختن به مقوله فرهنگ سازمانی۱۳
۱-۶-الگوها، نوعها یا سطوح مختلف فرهنگ سازمانی۱۵
۱-۶-۱-نوعشناسی کوئین و روهرباف ( ۱۹۸۳) و کوئین (۱۹۸۸)۱۶
۱-۶-۲-مدل شناختی (سطوح) فرهنگ سازمانیـ ادگار شاین (۱۹۸۵)۱۷
۱-۶-۳-نوعشناسی کوک و زومال ( ۱۹۹۳)۱۸
۱-۶-۴-نوعشناسی تائونو ککاله ( ۱۹۹۸)۱۹
۱-۷-ابعاد فرهنگ سازمانی از دیدگاه گیرت هافستد۲۰
۱-۸-مدل ویژگیهای فرهنگ سازمانی استیفن رابینز۲۱
۱-۹-مدل پارسونز۲۲
۱-۱۰-مدل تقسیم بندی فرهنگ سازمانی کوئین و مک گراث۲۲
۱-۱۱-مدل ویژگیهای فرهنگ سازمانی دانیل دنیسون۲۳
۱-۱۲-مدل ساروس و دیگران)۲۷
۱-۱۲-۱-رقابتپذیری۲۹
۱-۱۲-۲-مسئولیت اجتماعی۳۰
۱-۱۲-۳-حمایتگری۳۰
۱-۱۲-۴-نوآوری۳۱
۱-۱۲-۵-تأکید بر پاداش۳۲
۱-۱۲-۶-جهتگیری عملکرد۳۳
۱-۱۲-۷-ثبات۳۳
۱-۱۳-جهانبینی اسلامی و تاثیر آن بر فرهنگ سازمانی۳۴
۱-۱۴-تعریف مدیریت دانش۳۷
۱-۱۵-تاریخچه مدیریت دانش۳۹
۱-۱۶-مفاهیم اصلی و مهم در مدیریت دانش۴۰
۱-۱۶-۱-داده۴۰
۱-۱۶-۲-اطلاعات۴۰
۱-۱۶-۳-دانش۴۱
۱-۱۷-کاربرد دانش۴۲
۱-۱۸-نقشه دانش۴۳
۱-۱۸-۱-طبقهبندی نقشه های دانش۴۳
۱-۱۸-۲-نقشه دانش و نمودار سازمانی۴۴
۱-۱۸-۳-ویژگیهای نقشه های دانش مناسب۴۴
۱-۱۹-نگاشت دانش۴۵
۱-۲۰-اهداف نگاشت دانش۴۵
۱-۲۱-نحوه استقرار مدیریت دانش در سازمان۴۶
۱-۲۲-بسترهای مورد نیاز برای اجرای موفق مدیریت دانش در سازمان۵۰
۱-۲۳-عوامل کلیدی موفقیت در استقرار مدیریت دانش۵۳
۱-۲۴-موانع موجود در استقرار مدیریت دانش۵۸
۱-۲۵-رویکردهای بهبود مدیریت دانش در سازمان۶۱
۱-۲۵-۱-جذب و پرورش نخبگان۶۱
۱-۲۵-۲-اعتلای فرهنگ سازمانی۶۲
۱-۲۵-۳-ایجاد و توسعه هسته های دانشی۶۲
۱-۲۵-۴-توسعه ظرفیت یادگیری سازمانی۶۳
۱-۲۵-۵-ایجاد شبکه های اجتماعی۶۳
۱-۲۵-۶-بهره گیری از نظام نیرومند ارزیابی عملکرد۶۳
۱-۲۵-۷-توسعه نظام مدیریت۶۴
۱-۲۵-۸-نقش دادن به مدیران میانی۶۴
۱-۲۵-۹-روزآمد نمودن نظام فناوری اطلاعات و امنیت۶۵
۱-۲۵-۱۰-هم راستایی با خطوط راهبردی۶۵
۱-۲۶-مدل های مدیریت دانش۶۶
۱-۲۶-۱-مدل Nonakaو Takeuchi -۱۹۹۵۶۶
۱-۲۶-۲-مدلهایTannembaum و Alliger – ۲۰۰۰ وP.N. Rastogi – ۲۰۰۰۶۷
۱-۲۶-۳-مدلهای Probst, Raub و Romhardt – ۲۰۰۲ وHeisig – ۲۰۰۱۶۸
۱-۲۶-۴-مدل Mark W. McElroy – 200270
۲-فهرست منابع و مآخذ۷۲
اشنایدر، سوزان سی و بارسو، ژان لوئی، مدیریت در پهنه فرهنگ ها،۱۳۷۹، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران، چاپ اول ،نشر دفتر پژوهش های فرهنگی.
حسنوی، رضا، اخوان، پیمان، سنجقی، محمد ابراهیم، عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش، ۱۳۹۱، تهران، چاپ سوم، انتشارات آتی نگر، ص ۵۷ تا ۶۰٫
حسنوی، رضا، اخوان، پیمان، سنجقی، محمد ابراهیم، عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش، ۱۳۹۱، تهران، چاپ سوم، انتشارات آتی نگر، ص ۶۱ تا ۶۴٫
علیپور، وحیده، مدیریت دانش تعاریف و مفاهیم، ۱۳۸۸، فصلنامه مدیریت بازرگانی.
کاظمی، سعید، بررسی رابطه بین عوامل فرهنگ سازمانی واستقرار مدیریت دانش (مورد کاوی موسسه غیر انتفاعی سازمان مدیریت صنعتی)، ۱۳۹۱، پایان نامه کارشناسی ارشد.
مقیمی، سید محمد، سازمان و مدیریت بارویکرد پژوهشی،۱۳۸۰ ، چاپ دوم ، انتشارات ترمه.
رابینز، استیفن، مدیریت رفتار سازمانی،۱۳۷۴، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ اول، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
رابینز، استیفن، تیموتی، ای جاج، مبانی رفتار سازمانی، ۱۳۸۹٫
اخوان، پیمان، جودی، الهام، نقشه های دانش،۱۳۹۱، چاپ اول، تهران: انتشارات آتی نگر، ص ۴۳٫
اخوان، پیمان، جودی، الهام، نقشه های دانش،۱۳۹۱، چاپ اول، تهران: انتشارات آتی نگر، ص ۱۱۹ تا ۱۲۰٫
شعبانی، ابوالقاسم، ابراهیمی، ابراهیم، چگینی، مجید، نگاشت دانش؛ رویکردها و روش ها، ۱۳۹۲، تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، چاپ اول، ص ۶ تا ۷٫
شعبانی، ابوالقاسم، ابراهیمی، ابراهیم، چگینی، مجید، نگاشت دانش؛ رویکردها و روش ها، ۱۳۹۲، تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، چاپ اول، ص ۱۷ تا ۱۸٫
شرکت مشاوران توسعه آینده، مفاهیم ، تجربه ها و پیاده سازی مدیریت دانش، ۱۳۸۵ ،گروه مدیریت دانش، تهران.
حقیقی، محمدعلی و دیگران، مدیریت رفتار سازمانی، ۱۳۸۰ ، تهران ، چاپ اول ،انتشارات ترمه.
الکین , ج؛ مدیریت اطلاعات , ۱۳۸۱ ، ترجمه زهرا حداد , نشر سرا , تهران.
ال دفت، ریچارد، مبانی تئوری و طراحی سازمان، ۱۳۸۱، ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، چاپ ۱ و ۲٫
بزری، مهدی،دلوی، محمدرضا، مدیریت فرهنگ سازمانی (مفاهیم ،الگوها ،تغییر) با رویکرد تعالی گرا ، ۱۳۸۵، تهران انتشارات قاصد سحر.
بروکز ، دونا، بروکز، لین،ده راز رهبران موفق ، ۱۳۸۷، ترجمه حسین معارف وند ،تهران، انتشارات نسل نو اندیش.
اجرای موفق مدیریت دانش در سازمان، مستلزم فراهم سازی بسترهای فکری، مهارتی و علمی خاصی است. نظریه پردازان، عوامل مختلفی را در زمینه موفقیت مدیریت دانش برشمردهاند که از جمله این عوامل میتوان به فرهنگ سازمانی(افراد، اعتماد، اشتراک)، ترویج فرهنگ پست الکترونیک، حمایت مدیران عالی، رهبری آگاه و تاثیر گذار، ترکیب کردن وظایف دانش با وظایف روزانه، زیرساختهای فنی، آموزش و یادگیری و غیره اشاره نمود. لیبوویتز و چن(۲۰۰۳) بر این باورند که “موفقیت مدیریت دانش تا ۸۰ درصد مربوط به افراد و فرهنگ بوده و تنها ۲۰ درصد آن بستگی به فناوری دارد و فرهنگ به اشتراک گذاری دانش نیز جزء کلیدی و مهم مقوله فرهنگ و افراد محسوب میگردد.”
فرهنگ سازمانی به عنوان یک حوزه پژوهشی به اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ و به حوزههای فرهنگ اداری[۱]، نمادگرائی سازمانی[۲] و داستانها و افسانههای سازمانی[۳] برمیگردد. همچنین، این مفهوم با مفاهیم جدیدتری مثل «ایدههای سازمانی غالب[۴]» و «تئوریهای سازمانی بومی» (هلگرن[۵] و لواستد[۶] ،۱۹۹۷) یا «تئوری کسب و کار» (دراکر[۷] ،۱۹۹۴)، «جو سازمانی[۸]» (جورده ـ بلوم[۹]، ۱۹۹۸) و پارادایمهای سازمانی (شلدون[۱۰]، ۱۹۸۰، لینکلن[۱۱]، ۱۹۸۵) مشابهت نزدیکی دارد. (Kekale,1999,2).
موضوع : بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی درمدیریت دانش سازمان آموزش و پرورش شهرستان سمنان
نویسندگان: علی اکبر امین بیدختی/ شاهرخ مکوند حسینی/ زهرا احسانی
تاریخ : خرداد ۱۳۹۰
منتشر شده در : نشریه راهبرد شماره ۵۹
فرضیهها: بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهرستان سمنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و بین همه انواع فرهنگ سازمانی (قبیله، سلسله مراتب، بازار، وضعیت سالار) و مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهرستان سمنان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
نتایج: آزمون فرضیه اصلی این پژوهش حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون سایر فرضیات بیانگر آن است که بین همه انواع فرهنگ سازمانی(قبیله، سلسلهمراتب، بازار، وضعیتسالار) و مدیریت دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. به طور کلی طی نتایج تحلیل رگرسیون در گام اول مؤلفه فرهنگ سازمانی وضعیتسالار، وارد معادله رگرسیون شده است و ۵۸ درصد از تغییرات مدیریت دانش را تبیین میکند. در گام دوم فرهنگ سازمانی قبیله به معادله اضافه شده است و به طور همزمان نزدیک به ۶۰ درصد از تغییرات مدیریت دانش را تبیین میکنند. در نتیجه میتوان گفت که فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین ابزارهای استقرار و اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش در سازمانها محسوب میشود. تغییر در فرهنگ سازمانی به منظور استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش باید به نحوی باشد که بیشتر، فرهنگ سازمانی وضعیت سالار و فرهنگ سازمانی قبیله نسبت به سایر فرهنگها مورد توجه قرار گیرد.
موضوع : تاثیر بین مدیریت دانش و شاخصهای فرهنگ سازمانی دنیسون
نویسندگان : گودرزوند، مهرداد ؛ نجبایی، سید صدرا؛ هاشمی، سیده سعیده
تاریخ : مرداد ۸۹
نشریه: اقتصاد کار و جامعه – شماره ۱۲۲
فرضیهها : مدیریت دانش بر شاخصهای فرهنگ سازمانی دنیسون تاثیر دارد.
نتایج : این تحقیق نشان میدهد که شناخت این دو عامل (مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی) به عنوان یک ضرورت مهم در اولویت فعالیتهای مدیران سازمان قرار دارد و با تنظیم راهبرد سازمان در حوزه دانش و فرهنگی و همچنین ایجاد یک فرهنگ سازمان قوی، بقای سازمان تضمین میشود و موجبات عکس العمل مطلوب سازمانی در برابر تغییرات را فراهم میآورد.
موضوع : بررسی تاثیر بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
تاریخ : پاییز ۱۳۸۹
نشریه : علوم مدیریت شماره ۱۴
فرضیهها: بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان همبستگی مثبت وجود دارد
نتایج: این تحقیق که به روش پیمایشی انجام شده است نشان می دهد که بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان همبستگی مثبت وجود دارد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رسالت سازمانی دارای بالاترین ضریب همبستگی و تولید دانش کمترین ضریب همبستگی را داشتهاند.
موضوع : تاثیر فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش شرکتهای آب و فاضلاب و توزیع نیروی برق استان ایلام
نویسندگان : دکتر سید حیدر حسینی و دکتر عباس صمدی و رضا بوچانی
تاریخ : مهر ۱۳۹۰
انتشار : نشریه بازاریابی ایران
فرضیهها: بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش براساس مدل رابینز درشرکتهای مورد مطالعه «در شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام» رابطه وجود دارد.
نتایج : در نهایت پس از جمعآوری و تحلیل اطلاعات بدست آمده تصویر فرهنگ سازمانهای مورد مطالعه بر اساس مدل رابینز ترسیم شد که گویای وضعیت فرهنگ این سازمانها است. بر این اساس سازمانهای مورد مطالعه در تمام ابعاد پنجگانه در حد بالاتر از متوسط قرارگرفتهاند.
موضوع : فرهنگ سازمانی و تسهیم دانش: عوامل کلیدی موفقیت
نویسندگان: عادل اسماعیل العلوی، نایلا یوسف المرزوقی
تاریخ : سال ۲۰۰۷
فرضیهها: عواملی مانند اعتماد، ارتباط میان کارکنان، سیستمهای اطلاعات، سیستمهای پاداش و ساختار سازمانی نقش مهمی در تعیین ارتباط میان کارکنان و از بین بردن موانع در تسهیم دانش دارند.
نتایج : نتایج تحقیق آنان حاکی از آن بود که اعتماد، ارتباطات، سیستمهای اطلاعات، سیستم پاداش و ساختار سازمان دارای رابطه مثبتی با تسهیم دانش در سازمانها میباشند.
موضوع : فرهنگ سازمانی برای سیستمهای مدیریت دانش
نویسندگان: اندرو پی. سایگانگ و این مایو و مایک اسرایت
تاریخ : سال ۲۰۰۸
فرضیهها: ابعاد فرهنگ سازمانی به عنوان عوامل موثر منجر به پذیرش یا عدم پذیرش سیستمهای مدیریت دانش میشوند.
نتایج : نتایج این تحقیق نشان داد که دو بعد فرهنگ سازمانی اعم از فرآیند محوری و سیستم ارتباط باز به عنوان عوامل موثری میباشند که منجر پذیرش یا عدم پذیرش سیستمهای مدیریت دانش میشوند.
تعاریف زیادی در مورد فرهنگ وجود دارد که برخی از این تعاریف به تعریف کلی و عام این مفهوم و برخی دیگر به تعریف اختصاصی آن پرداختهاند و به جهت تعدد تعاریف، برخی از صاحبنظران به دستهبندی آن اقدام نمودهاند که نمونهای از این دستهبندی در جدول زیر ارائه میگردد (حقیقی، ۱۳۸۰، ۵۱۵-۵۱۴).
(اقتباس از :حقیقی و دیگران، ۱۳۸۰، ۵۱۵-۵۱۴)
این که فرهنگ سازمانی چیست و چه ارتباطی با مفاهیم فرهنگ و مدیریت دارد، دیدگاههای مختلف و گاه متضادی وجود دارد (Denison,2000,3). ادگار شاین[۱] یکی از صاحبنظران برجسته پژوهش و نظریهپردازی در باب فرهنگ سازمانی در مقدمه کتاب مشهور خود «فرهنگ سازمانی و رهبری» میگوید: «فرهنگ سازمانی مفهومی است که به دشواری میتوان آنرا تعریف کرد، به سختی میتوان آن را تجزیه و تحلیل و اندازهگیری نمود و به سختی میتوان آن را مدیریت کرد» (schien,1992,6).
همچنین برخی دیگر از صاحبنظران فرهنگ را یکی از عوامل مدیریتی میدانند که «بیش از سایر عوامل مورد غفلت قرار گرفته است … و شاید بخشی از این غفلت ناشی از دشوار بودن درک و پذیرش قدرت و نفوذ فرهنگ باشد. مدیری که در دریای تجارت بینالمللی غوطهور میشود تنها نباید مراقب امواج دریا باشد، بلکه باید بتواند عمق و قدرت این گرداب زیر آبی (حضور پنهان فرهنگ) را برآورد کند. اگر در انجام این مهم موفق نشود، حیات شرکت یا مجموعه تحت مدیریت او به خطر خواهد افتاد (اشنایدر و بارسو، ۱۳۷۹،۳).
فرهنگ سازمانی عبارت است از مجموعه اعتقادات جمعی ناخودآگاه و مفروضاتی است که ارزشها، «دست ساختههای هنری[۲]» و فعالیتهای سازمانها به واسطه آنها هدایت میشوند. به این معنا که گروهی از افراد در این اعتقادات جمعی سهیم بوده و همچنین واکنشهای آنان مبنی بر این که آیا رویکرد جدید و مصنوعات ناشی از آن خوب یا بد است و این موضوع که آیا بیدرنگ مورد پذیرش قرار میگیرند یا موجب ترس و مقاومت میشوند را هدایت مینماید. مطابق نظر شاین «واژه فرهنگ میبایستی انحصاراً برای سطوح عمیقتری از عقاید و مفروضات بنیادی که اعضای سازمان در ایجاد آن سهیم هستند به کار رود، موضوعی که به صورت نیمه آگاه عمل میکند و به عنوان رسم رایجی از دید سازمان نسبت به خود و محیط اطرافش تعریف میشود (Schein,1986,84)
چنین رویکردی به فرهنگ سازمانی، ما را به جای توصیف صرف تفاوتهای موجود در ارزشها و مصنوعات ـ چنانکه در بعضی از راهنماهای پژوهشی صورتگرفته، به تلاش در جهت درک موضوعاتی از این قبیل که «چرا سازمانها به انجام امور به شکل کنونی آن میپردازند و چرا رهبران دچار مشکلاتی هستند که با آنها دست به گریبانند»، رهنمون میسازد (Schein,1996,85). نقطه مقابل، این که در ارتباط با ماهیت مفروضات بنیادی پذیرفته شده، یافتن نمونه و تحلیل دقیق و عاری از اشتباه فرهنگ دشوار است. محقق بایستی قادر باشد فرهنگ را بر مبنای مشاهدات شخصی خود از مصنوعات، ارزشها، مواد نوشتاری و گفتاری و تاریخ سازمان مورد تفسیر قرار دهد.
بسیاری از صاحب نظران در این مورد اتفاق نظر دارند که فرهنگ سازمانی در حقیقت، درک یا پنداشت کلی است که اعضای سازمان ازآن دارند. رابینز (۱۳۸۱) بر این باور است که: (مقصود از فرهنگ سازمانی سامانهای از استنباط مشترک است که اعضا نصب به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشود.)
فرهنگ سازمانی دارای شاخصهها و ویژگیهایی است که پرداختن به آن از حوصله این بحث خارج است لیکن بصورت خلاصه میتوان به هفت ویژگی اصلی تشکیل دهنده فرهنگ سازمانی از نگاه چتمن و کالول (۱۹۹۱) اشاره نمود:
خلاقیت و خطرپذیری : میزانی که افراد تشویق میشوند تا خلاق، نوآور و خطرپذیر گردند.
توجه به مسائل: میزانی که انتظار میرود کارکنان بتوانند مسائل را تجزیه و تحلیل نموده و به صورتی دقیق به امور نگاه کنند.
توجه به نتیجه: میزانی که مدیریت به نتایج یا رهآوردها توجه میکند نه به روشها و فرآیندهایی که باید برای دستیابی به این نتیجهها به کار رود.
توجه به افراد: میزانی که مدیریت به کارکنان اجازه میدهد در تصمیمگیریها مشارکت کنند و میزانی که مدیریت درباره اثرات نتیجه تصمیمگیری بر افراد توجه میکند.
تشکیل تیم: میزانی که مدیریت، کارها را به گونهای تنظیم میکند که به وسیله تیم(و نه افراد) انجام شود.
تحول: میزانی که افراد دارای روح انتقاد، تحول و یا حتی جسارت هستند.(نه افراد ساده اندیش و احتمالا بیتفاوت).
ثبات یا پایداری: میزانی که سازمان در فعالیتهای خود به حفظ وضع موجود(و نه رشد) تاکید و توجه دارد.
پیاده سازی موفق فرآیند مدیریت دانش و دانشآفرینی در سازمان مستلزم فراهم نمودن بسترهای فکری و فرهنگی این امر میباشد .ترویج فرهنگ یگانگی و احساس تعلق افراد به سازمان و ایجاد حس اعتماد میان آنان و فراهم سازی محیطی توام با اشتراک، انتقال و تقابل دانش علاوه بر اینکه مقاومت در برابر تغییر در کارکنان را به حداقل میرساند، از سرمایه مشارکت و هم فکری آنان نیز سود میبرد. موفقیت پروژههای مدیریت دانش تا حدود زیادی بستگی به نوع همکاری و اشتراک دانش بین همه افراد داشته و همه افراد باید فعالانه در گردآوری و ایجاد مضمون پروژها شرکت داده شوند.
[۱] – Schein, Edgar
[۲] – در فارسی معادل واژه (artefacts) ، برابر نهادهای مختلفی از جمله «دست ساختههای هنری »، «مصنوعات» و «اثرات تصنعی» بکار رفته است. در اینجا منظور از دست ساختههای هنری، مصنوعاتی است که بیانگر جنبههای هنری در یک فرهنگ خاص میباشد ـ(الوانی، سید مهدی، آئینها و رسوم سازمانی، طریقی در شناخت فرهنگ سازمانی، مدیریت و توسعه، شماره ۱، سال ۱۳۷۸، ص۳۱).
[۱] -Administrative culture
[۲] -Organizatioal Symbolism
[۳] -Organizational Stories and myths
[۴] -Dominating organizational ideas
[۵] -Hellgren
[۶] -Lowstedt
[۷] -Drucker
[۸] -Organizational climate
[۹] -Jorde –Blloom
[۱۰] -Sheldon
[۱۱] – Lincoln
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر